Nestor

تاپیک جامع عمليات محرم

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

پس از انجام عمليات موفق و موثر ثامن الائمه ، فتح المبين ، بيت المقدس ، مسلم بن عقيل نمي بايست به عراق فرصت خارج شدن از حالت انفعالي و دفاعي داده مي شد ؛ بنا براين در طرح عمليات " محرم " علاوه بر آزادسازي ارتفاعات مرزي " حمرين " در جبهه جنوبي و تصرف جاي پا براي تهديد منطقه " العماره " عراق ، اين موارد نيز در دستور كار قرارگاه مركزي كربلا قرار گرفت . قرار بود رزمندگان اسلام در محور « عين خوش – زبيدات » در جنوب شرقي " دهلران " ، در سه مرحله ، حمله را انجام دهند .
بنابراين مرحله نخست عمليات در ساعت 22و 8 دقيقه شب 10 آبان ماه 1361 با رمز « يا زينب ( سلام الله عليها )» به فرماندهي سردار شهيد حسن باقري به اجرا در آمد . نيروهاي خودي توانستند در كمتر از نيم ساعت پس از اعلام حمله در يك محور ، شماري از نيروهاي عراقي را به اسارت در آورده و در محور ديگر نيز نيروهاي دشمن به استعداد يك تيپ به محاصره در آمدند و بيشتر آنها اسير شدند .
در ساعت 6 صبح روز بعد به جز جناح چپ منطقه عمليات ، كليه يگانها به اهداف تعيين شده دست يافتند . در روز اول عمليات همه نيروها به هم ملحق شدند . تنها يگان هاي قرارگاه چهارم به خاطر طغيان رودخانه " دويرج " و فقدان پل نتوانستند اهداف خود را در منطقه " پرچم هندي و ربوط " به طور كامل تصرف نمايند .
در نتيجه طي اين مرحله 550 كيلومتر مربع از خاك ايران از جمله ارتفاعات مهم منطقه ، پل چم سري ، حوزه نفتي بيات ، نهر عنبر ، شهر ميمه ، موسيان آزاد و جاده عين خوش به دهلران ، از زير ديد و تير رس دشمن خارج شد . همچنين شهرك " طيب " عراق تحت اشراف قواي ايراني قرار گرفت .
در مرحله دوم ، با وجود پيروزي هاي مرحله نخست و از هم پاشيدگي و ضعف روحيه دشمن ، به لحاظ عدم موفقيت قرارگاه چهارم در مرحله نخست و خالي ماندن جناح چپ ، مواضع فتح شده نيز در معرض پاتك و تهديد دشمن بود ، بنابراين ترميم رخنه به وجود آمده ضروري مي نمود . براي همين هدف مرحله دوم عمليات محرم روز سه شنبه 11 آبان ماه 1361 ، در ساعت 2 و 30 دقيقه بامداد آغاز شد .
نيروهاي خودي با الحاقي كه صورت گرفت ، محاصره دشمن را كامل كردند . در اين مرحله 150 كيلومتر مربع از زمين هاي اشغال شده آزاد و همچنين تعدادي از نيروهاي عراقي به اسارت در آمدند .
هدف مرحله سوم عمليات محرم تصرف همه بلندي هاي غرب " حمرين " و جاده ها و مراكز مهم عملياتي و ايجاد و تامين لازم براي جاده آسفالته " چم سري ، شرهاني و زبيدات " و جاده شوسه زبيدات – طيب بود . به همين منظور در ساعت 22 روز 15 آبان ماه 1361 حمله مرحله سوم آغاز شد .
نبرد گسترده به واسطه مقاومت پراكنده نيروهاي ارتش عراق و عدم پاكسازي منطقه در ساعت 8 صبح 16 آبان ماه به پايان رسيد و در نتيجه آن 300 كيلومتر مربع از خاك عراق شامل پاسگاه هاي « زبيدات ، شرهاني و ابوغريب » و همچنين تاسيسات نفتي شامل 70 حلقه چاه نفت به تصرف رزمندگان اسلام در آمد و همچنين سازماندهي 14 تيپ عراقي در اين نبرد آسيب ديد .
تلفات و ضايعات وارده به دشمن شامل انهدام 8 تا 12 يگان سازماني تا 70 درصد ، انهدام 260 دستگاه تانك و نفربر ، 230 دستگاه خودرو ، سقوط 10 فروند هواپيما و به غنيمت گرفتن 150 دستگاه تانك و نفربر ، 250 دستگاه خودرو ، چندين دستگاه موشك انداز ماليوتكا و مقدار انبوهي سلاح سبك و كشته و زخمي نمودن و به اسارت درآوردن 10400 تن از نيروهاي دشمن بود .
نيروهاي عمل كننده ايران در اين عمليات شمال 4 لشگر پياده ، يك لشگر زرهي و يك تيپ احتياط از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و يك تيپ پياده از نيروي زميني ارتش بودند . نيروي زميني تازه تاسيس شده سپاه پاسداران در اين عمليات به خوبي از تانك ها و زره پوش هاي غنيمتي بهره برداري كرد .



نام عمليات : محرم
زمان اجرا : 10/8/1361
مدت اجرا : يك هفته
مكان اجرا : محور عين خوش – زبيدات در جبهه جنوبي جنگ
رمز عمليات : يا زينب ( سلام الله عليها )
تلفات دشمن : 10400 نفر كشته ، زخمي و اسير
ارگان هاي عمل كننده : نيروي زميني سپاه با پشتيباني توپخانه ارتش
اهداف عمليات : آزاد سازي ارتفاعات مرزي " حمرين " و تصرف جاي پا براي تهديد منطقه العماره عراق طي سه مرحله


قابل توجه علاقه مندان به عمليات هاي 8 سال دفاع مقدس

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نستور جان بسیار عالی بود. خسته نباشی. چه قدر تانک داشتند که هر عملیات و حمله ایی یه چند صد تا تانک می فرستادیم رو هوا.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار جالب بود و خسته نباشی نستور جان.

از نظر تلفات وارد بر دشمن و دستاوردها عملیات بزرگی است و دشمن توان رزمی قابل توجهی را از دست داد. نابودی و به غنیمت گرفتن 410 تانک و نفربر و 480 خودرو یعنی خارج شدن دو لشکر زرهی و کشته و زخمی و اسیر شدن 10400 نفر یعنی خارج شدن تا 10 تیپ از صحنه جنگ!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]نستور جان بسیار عالی بود. خسته نباشی. چه قدر تانک داشتند که هر عملیات و حمله ایی یه چند صد تا تانک می فرستادیم رو هوا.[/quote]


ممنون هانس عزیز بابت اینکه در تمام تاپیک های مربوط به عملیات های جنگ شما حضور داشتی هر چند این تاپیک ها به شدت با بی مهری سایر دوستان مواجه می شه...
در مورد ارتش عراق هم باید بگم برای تامین قوای زرهی عراق پلی بین مسکو و بغداد بود و عراق هیچگاه از بابت نیرو های زرهی و تامین تانک و نفربر نگرانی نداشت


[quote]بسیار جالب بود و خسته نباشی نستور جان.

از نظر تلفات وارد بر دشمن و دستاوردها عملیات بزرگی است و دشمن توان رزمی قابل توجهی را از دست داد. نابودی و به غنیمت گرفتن 410 تانک و نفربر و 480 خودرو یعنی خارج شدن دو لشکر زرهی و کشته و زخمی و اسیر شدن 10400 نفر یعنی خارج شدن تا 10 تیپ از صحنه جنگ![/quote]


به سعید آقا رسیدن به خیر چه عجب از این طرفها :oops:

بله همونطور که شما گفتی و از تیتر این تاپیک مشخصه بعد از این عملیات به علت شدت تلفات وارده به ماشین جنگی عراق ارتش این کشور به حالت انفعالی محض فرو رفت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالب اینه که تو یک هفته این همه خسارت میخورن ! کلی تانک نفربر و آدم ! نستور جان بیشتر اینطور به نظر میاد که یا اتمی همله کردن یا اینکه اتمی رو سرشون خراب شدن ! :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]جالب اینه که تو یک هفته این همه خسارت میخورن ! کلی تانک نفربر و آدم ! نستور جان بیشتر اینطور به نظر میاد که یا اتمی همله کردن یا اینکه اتمی رو سرشون خراب شدن ![/quote]

واریور عزیز بعد از ماه های ابتدایی جنگ استراتزی ایران تغییر کرد و ایران نیروهای پیاده را به مصاف نیرو های زرهی فرستاد و آر پی جی زن ها جز جدانشدنی گردان های رزم سپاه شدند و ارتش نیز با موشک های تاو به مصاف تانک های عراقی می رفت و به همین دلیل هست که در تمامی عملیات ها آمار زره پوش های منهدم شده عراقی بسیار بالا است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خدا وكيلي دمشون گرم ...
با اين تجربه اي كه نيروي زميني داره فكر كنم تو جنگ بعدي تو هر عمليات امار دورو بر 1000 باشه ديگه انشاالله
البته اگه از هوا مطميين باشيم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب دیگه تجربه ای بسیار ارزنده و گرانبها بود که ادامه داشت تا جنگ لبنان که حزب الله هم یاد گرفت پدر صاحاب اسراییل در اورد ! :oops: :lol: :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همون که خدا در قران گفت : تو نیفکندی بلکه خدا افکند!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نستور جان سلام

شهيد حسن باقري يكي از اعجوبه هاي جنگ بود.طوريكه وقتي فرماندهان ازش صحبت ميكردن احساس ميكردي اين بشر از عالم غيب خبر داره. در حاليكه ايشون باني بوجود اومدن واحد اطلاعات عمليات در جنگ بود ( صرف نظر از شهيد بزرگوار چمران كه بشكل غير كلاسيك ميجنگيد).

گاهي اوقات خود شهيد حسن باقري لباس عراقي ميپوشيد و از خطوط دشمن اطلاعات كسب ميكرد. اينطوري كه همرزمانش ميگفتند گاهي با خودش غذاي توزيع شده در خط اول عراق رو ميورد !!!

درود و رحمت خداوند بر اين شهيدان والا مقام

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]همون که خدا در قران گفت : تو نیفکندی بلکه خدا افکند![/quote]


دقیقا به نکته درستی اشاره کردید تیر ها رو نیرو های م شلیک می کردند ولی خدا اون ها رو به هدف می نشوند


[quote]شهيد حسن باقري يكي از اعجوبه هاي جنگ بود.طوريكه وقتي فرماندهان ازش صحبت ميكردن احساس ميكردي اين بشر از عالم غيب خبر داره. در حاليكه ايشون باني بوجود اومدن واحد اطلاعات عمليات در جنگ بود ( صرف نظر از شهيد بزرگوار چمران كه بشكل غير كلاسيك ميجنگيد).

گاهي اوقات خود شهيد حسن باقري لباس عراقي ميپوشيد و از خطوط دشمن اطلاعات كسب ميكرد. اينطوري كه همرزمانش ميگفتند گاهي با خودش غذاي توزيع شده در خط اول عراق رو ميورد !!! [/quote]


در مورد توانایی های شهید باقری شکی نیست و ایشون در یکی از همین شناسایی ها ( قبل از والفجر مقدماتی) به شهادت رسیدند ...
راستی شهید زین الدین هم بار ها تا عمق خاک عراق با لباس مبدل پیشروی کرده بود تا مواضع دشمن رو شناسایی کنه :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.