fazli_a

بدون سرنشین مافوق صوت سویچ بلید ( Grumman Switchblade)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام به تمامی دوستان می خواهم موضوعی را باز کنم در مورد بمب افکن سوپرسونیک با بالهای غیر ثابت که با نام (سوئیچ بلید) شناخته می شوند SWITCH BLADE خوشحال میشم اگه دوستان اطلاعاتی در مورد این نسل از هواپیماها دارند در اختیار بنده قرار دهند.


ارتش هر کشور , همیشه جهت پیش بینی رفتارهای دشمن به هواپیماهای شناسایی بدون سرنشین با قدرت پایداری بالا و البته سرعت کم که توانایی دهها ساهت پرواز در نزدیکی منطقه تحت قلمروی دشمن را داشته باشند , نیازمند است , بناربراین تا به حال هواپیماهای بسیاری برای انجام این گونه ماموریت ها ساخته شده اند , علاوه بر آن آشکارترین سلاح نیروی هوایی هر ارتش هواپیماهای جنگنده یا بمب افکنی است که با سرعتی فراتر از سرعت صوت به پرواز در می آیند و به جنگ با هواپیماها و یا انهدام مواضع دشمن می پردازند.
در این جا یک سوال مطرح می شود.که آیا می توان دو خصوصیت هواپیماهای اشاره شده را با هم ترکیب نمود؟یعنی می توان هواپیماهای مخصوص شناسایی داشت که بتواند با سرعتی فراتر از سرعت صوت به پرواز در آید و بمب نیز حمل کند؟ولی مشکلی وجود دارد این است که هواپیماهای که در سرعت کمتر از سرعت صوت (Sub Sonic) پرواز می کنند , مسلما نمی توانند چند ماخ سرعت داشته باشند (Super Sonic) و بالعکس.
مهندسین و طراحان کمپانی ((نورث روپ گرومن)) در واقع با طراحی هواپیما بدون سرنشین مفهومی (Switchblade) به این نیاز , پاسخ گفته اند.این UAV (پهباد) پس از به پایان رسیدن مراحل ساخت در زمان تعیین شده (سال 2020) می توانند هماند یک هواپیما معمولی (Sub Sonic) در حالی که بال 200 فوتی (تقریبا 61 متر) آن عمود بر موتورهایش قرار گرفته اند , برای انجام ماموریت های شناسایی با سرعت های پایین به پرواز در آید.ولی درست در لحظه ای قبل از این که این هواپیما دیوار صوتی را بشکند , بال یک تکه ای آن , 60 درجه خواهد چرخید و از این رو سویی از دماغه (سوئیچ بلید) و سوی دیگر آن , انتهای آن را شکل خواهد داد.این ترکیب خاص آیرودینامیکی موج های شکسته هوا را که در جلو یک هواپیما در سرعت سوپر سونیک بوجود می آید و باعث بوجود امدن نیروی درگ می شود , بخش می کند و آن ها را کمتر می سازد.زمانی که (سوییچ بلید) به سرعت ساب سونیک (سرعت کمتر از صوت) برگردد , بال متحرک ان نیز به حالت اولیه و متداول هواپیماها باز خواهد گشت.
یک (سوئیچ بلید) آزمایشی و کوچکتر از اندازه اصلی , با حمایت مالی آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفای ایالات متحده (DARPA) تا 4 سال آینده برای انجام آزمایش های مختلف ساخته شد.مدل کانسپت اولیه , دارای یک بال یک تکه خواهد بود.همچنین موتورهای آن در پوششی در قسمت زیر (سوئیچ بلید) همراه با بمب ها و سیستم های شناسایی و دیده بانی قرار می گیرند , مجموعه فوق این امکان را به بال هواپیما می دهد تا در حالی که موتور همچنان در مسیر حرکت UAV قرار گرفته , چرخش خود را انجام دهد.البته این هواپیما و در واقع کمپانی سازنده آن (نورث روپ گرومن) را نمی توان نخستین طراحان و در واقع صاحب این نوآوری به حساب آورد , چرا که سازنده فضاپیمای معروف (Space Shipone) یعنی (برت روتان) در سال 1979 با همکاری ناسا یک هواپیما با بال متحرک طراحی کرده بود ولی بال های شیب دار آن هواپیما , پردازش را با مشکل رو به رو ساخت و وقتی خلبان دماغه هواپیما را به سمت بالا کشید , هواپیما به سمتی مایل می شد و می چرخید.
هوش مصنوعی UAV ها می تواند به آنها در به انجام رساندن سخت ترین و پرخطرترین ماموریت ها و انجام پروازهای پویا یاری رساند و مسلما یک خلبان کامپیوتری , نیازمند غذا , استراحت و ... نخواهد بود , ینابراین می توان حتی در ماموریت هایی که بیش از 15 ساعت به طول می انجامد و انجام آن ها توسط انسان مشکلات فراوانی را خواهد داشت , به کار گرفت.
اگر همه چیز خوب پیش رود , طبق گفته ی (دارپا) , یک نمونه ی با طول بال 40 فوت (تقریبا 12 متر) تا سال 2010 میلادی آماده ی نمایش و انجام آزمایش های مختلف خواهد بود و (سوئیچ بلید) اصلی و در اندازه کامل , قرار است تا با ورود خود به آسمان در سال 2020 , همه را شگفت زده کند.

ماهنامه نوآور

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

(Switchblade) یک هواپیمای بدون سرنشین(پهپاد) می باشد که توسط شرکت نورث روپ گرومن و به پیشنهاد ارتش ایالات متحده توسعه یافته است. به همین منظور آژانس دفاع پیشرفته ایالات متحده دارنده ی طرح پروژه های (DARPA) مبلغ 10.3 میلیون دلار برای این امر به مرکز تحقیقات و فن آوری شرکت نورث روپ گرومن طی قراردادی برای توسعه و برنامه ریزی های اولیه برای پروژه هواپیمای ایکس دارای بال مورب و چرخان اعطا کرده است. این برنامه در پی تولید یک هواپیما که نشان دهنده ی فن آوری های جدید و بررسی چالش های ریشه ای مختلف باشد انجام شده است.در طرح جدید ارائه شده" این هواپیما همچنین دارای یک بال کامل (که بدون پیوستگی به سطوح دیگر مانند دم،کناره ها و یا بدنه) می باشد که از خواص این بال می توان به حرکت مورب و چرخشی حول یک محور به جلو و به عقب در یک مد نامتقارن اشاره کرد.

اعتقاد بر این پیکربندی" به هواپیما ترکیبی از سرعت بالا، برد بیشتر و استقامت طولانی تر می دهد. این برنامه همچنین مستلزم دو مرحله است که مرحله اول بررسی تئوری و در نتیجه یک طراحی مفهومی برای هواپیما و فاز دوم را ساخت و تست های پروازی هواپیما می باشد. نتیجه این برنامه طی یک مجموعه داده ثبت و ضبط می گردد تا پس از آن بتواند در آینده ی صنعت هواپیماهای نظامی مورد استفاده قرار گیرد.

پرواز بدون سرنشین (Switchblade) برای سال 2020 با طول تقریبی 61 متر و دارای بال عمود مورب و مجهز به موتورهای جت مانند یک هواپیمای معمولی برنامه ریزی شده است. در برنامه ریزی های انجام گرفته " قرار است همانطور که سرعت هواپیما افزایش می یابد بال در حول محوری خود و ضمن شکستن دیوار صوتی تا 60 درجه، تغییر زاویه بدهد و این کار را بتواند از دو طرف (چپ و راست بال) انجام دهد. برای کنترل یک هواپیما توسط انسان" تغییر در علم مربوط به حرکت اجسام در گازها و هوا و همچنین تغییر ساختار کلی هواپیمای ساخته شده بسیار دشوار است .تمامی پارامترهای مورد نیاز برای حفظ پایداری این هواپیما در طول ماموریت "کاملا توسط یک کامپیوتر (onboard) که مناسب این کار طراحی شده است کنترل می شود.

هر دو شرکت آلمانی (Messerschmitt) و (Blohm + Voss) که در حال کار بر روی طرح مفهومی بال مورب در اواخر جنگ جهانی دوم بودند" از بانیان و پیشتازان اصلی تلاش های اولیه برای اجرای این طرح مفهومی بودند. بعد ها و با کپی کردن حدود 70 درصدی این طرح توسط سازمان هوا فضای ناسا از سال 1979 تا سال 1982، این شرکت توانست طرح سرنشین دار AD-1  را به پرواز در آورد.

 

مشخصات و توانمندی ها

13812646932379_500px-Northrop_Grumman.sv
تولید کننده: نورث روپ گرومن / ایالات متحده آمریکا

طول بال:61 متر

حداکثر سرعت: ماخ 2

برد عملیاتی : 9260 کیلومتر

سقف پرواز : 18،000 متر

نقش: پهپاد بال مورب (چرخشی تا 60 درجه)

هزینه ی برنامه: 10.3 میلیون دلار امریکا

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.