arshya4171

بازگشت به اینده

Recommended Posts

ايجاد دگرگوني بي سابقه در انتقال نانويي دارو در بدن

تهران/واحد مرکزي خبر/ فرهنگي: کوپليمر خطي محقق دانشگاه صنعتي شريف، تحولي نوين در فناوري انتقال نانويي داروها در بدن در داخل کشور ايجاد کرد .

اشکان توکلي فارغ التحصيل مقطع کارشناسي ارشد در رشته مهندسي شيمي- گرايش زيست فناوري- که اين فناوري نوين را ارائه کرده است گفت: کوپليمر خطي ماده اي است که در سامانه دفاعي بدن هيچ حمله اي به آن نمي شود و در حقيقت با بدن و سامانه دفاعي آن کاملا انطباق دارد .

وي استفاده از اين فناوري را در دارو رساني مهم ارزيابي کرد و گفت: از بين بردن سلولهاي سرطاني ازجمله اهداف ما درارائه اين فناوري نوين بوده است .

توكلي افزود: متاسفانه تاکنون در داخل کشور تلاشهايي براي سنتز اين ماده صورت نگرفته است.

وي اضافه كرد:با اين ويژگي مهم مي توان داروها را در بدن به آهستگي و تدريجا منتشر کرد تا اثر گذاري دارو به ميزان قابل توجهي افزايش يابد .

اين پژوهشگرگفت: استفاده از اين کويليمر خطي در جلوگيري موقتي از خونريزي از ديگر جنبه هاي کاربردي آن است و به دليل زيست سازگاري ،بدون هيچ گونه ضرري جذب بدن مي شود.

اشكان توكلي افزود:اين فناوري به تازگي در قالب اختراع رسمي در کشور به ثبت رسيده است و اميدواريم با حمايت مسئولان به زودي در قالب طرح هاي صنعتي ارائه شود .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رونمایی از پرقدرت ترین موتور پایه گاز سوز جهان

پرقدرت ترین موتور پایه گاز سوز جهان با مالكیت معنوی ایران رونمایی شد.

به گزارش شبکه خبر به نقل از واحد مركزی خبر ، امروز همچنین در مراسم ویژه ای از محصول جدید ایران خودرو با نام سمند سورن ELX كه این موتور در آن نصب شده است، رونمایی شد .

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره ویژگی های این موتور ملی با پایه گاز سوز گفت : موتور ملی 1700 سی سی توربوشارژ (EF7TC) با قدرت 150 اسب قدرت و 215 نیوتن مترگشتاور نسل جدیدی از خانواده موتور ملی و قابل نصب در همه خودروهای رتبه D و E و بالاتر است.

منوچهر منطقی با بیان اینكه طراحی و تولید اولیه این موتور در مركز تحقیقات موتور ایران خودرو انجام شده است ،اظهار داشت: این موتور با وجود توان و گشتاوری بالا، مصرف سوخت كمی دارد و استاندارد یورو 4 را داراست.

وی افزود : این موتور توربوشارژ نخستین موتور تولیدی كشور است كه قدرت نامی آن حتی در ارتفاع 2 هزار متری از سطح دریا ، افت ندارد و توان و گشتاور آن روی خودروی سورن ELX در دو حالت گاز و بنزین كاملا مساوی است.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینكه موتور 1700 سی سی تنفس طبیعی(EF7NA ) نخستین عضو خانواده موتور ملی بود كه در سال 1386 بر روی سمند نصب شد ، گفت : دومین نسل EF7TC برروی سورن ELX نصب می شود و نسل دیگر موتور 1400 سی سی تنفس طبیعی است كه به زودی وارد بازار می شود.

منوچهر منطقی درباره ویژگی های محصول جدید ایران خودرو نیز گفت : سورن ای ال ایكس به دلیل كیسه هــوای ایمنی برای سرنشینان جلو، كمـربندهای پیش كشنده، فــرمان تلسكوپی و سایر امكانات ایمنی در نظر گرفته شده برای این خودرو، از زیباترین و ایمن ترین محصولات ایران خودرو به شمار می رود.

مدیر عامل ایران خودرو پیش بینی كرد ، با عرضه این محصول توان صادراتی ایران خودرو افزایش یابد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در حال حاضر بيشترين تلاش آمريكا در ساخت بمب افكن هاي استيلث بدون سرنشين ،هوشمند و نيمه هوشمند(تصحيح خطا به روشهاي تله متري و از طرق مختلف و در فركانس هاي مختلف) خلاصه ميشه و نيز همچنين ساخت بدافند هاي ليزري (هوابايه،زمين ....).
كه پاياني خواهد بود بر عصر موشكها.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ايران انحصار جهاني داروي «ام اس» را شكست

دانشمندان و پژوهشگران ايراني پس از سه سال تلاش، دومين داروي پرمصرف بيماران «ام اس» در جهان را توليد كردند.

به گزارش گروه علمي و آموزشي «شبكه خبر دانشجو»، دكتر هاله حامدي فر، مجري طرح با اعلام اين خبر گفت: به دليل افزايش تعداد مبتلايان بيماري «ام اس» در كشور و جهان، سالانه ميليون ها دلار ارز براي واردات انواع داروهاي پرمصرف بيماران صعب العلاج از كشور خارج مي شود به همين خاطر پژوهشگران و محققان جوان ايراني پس از چند سال تلاش و در راستاي توليد نخستين داروي پرمصرف بيماران «ام اس» موفق به توليد دومين داروي پرمصرف اين گروه از بيماران نيز شد، از اين رو پيش بيني مي شود همزمان با بي نيازي كشور از ورود داروهاي مزبور، از خروج سالانه 140 ميليون دلار ارز نيز جلوگيري شود.

مديرعامل شركت تحقيقاتي و توليدي سيناژن افزود: داروي رسيژن ايراني كه با همكاري دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران و اصفهان، كميته علمي انجمن «ام اس» و جمعي از استادان داروسازي و بيوتكنولوژي كشور ساخته شده به انحصار توليد اين دارو از سوي سوئيس نيز پايان داده است.

وي با بيان اينكه داروي مزبور به تاييد آزمايشگاه هاي معتبر اروپا و وزارت بهداشت و درمان كشور نيز رسيده ابراز اميدواري كرد كه ايران در آينده نزديك بتواند به شيوه هاي درمان قطعي بيماران «ام اس» نيز دست يابد.

حامدي فر گفت: به تمامي بيماران «ام اس» نويد مي دهيم به هيچ عنوان نگران كمبود داروهاي حياتي «ام اس» نباشند؛ چرا كه ديگر انحصار اين داروهاي حياتي در اختيار آمريكا و سوئيس نيست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ژن DREB با خاصيت مقاومت در برابر سرما ساخته شد

خبرگزاري فارس: ژن DREB با خاصيت مقاومت در برابر سرما، خشكي و شوري در گندم نان ايران توسط يك مبتكر ايراني ساخته شد.

جواد كريمي انداني، مبتكر طرح ژن DREB در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»‌ اظهار داشت: ژن DREB يك فاكتور رونويسي است كه موجب بيان همزمان چند ژن مي‌شود.

وي خاطر‌نشان كرد: در اين پژوهش توانستيم ژن گندم نان ايران را شناسايي و به گندم تزريق كنيم؛ تا بتوانيم در محيط سرما نيز گندم را با كيفيت بالا توليد كنيم.

كريمي با بيان اين كه اين طرح پژوهشي 2 سال به طول انجاميده است، گفت: گندم با كيفيت بالا كه اكنون در نانوايي‌ها استفاده مي‌شود، به سرما بسيار حساس است و در محيط سرد رشد خوبي ندارد ولي همين گندم در استان‌هاي كردستان و كرمانشاه با رشد خوب و كيفيت پائين همراه است؛ بر اين اساس تصميم به ساخت ژن DREB گرفتم.

اين جوان مبتكر ايراني چندي پيش با ارائه اين طرح در هفتمين جشنواره دانشجويان ممتاز، مبتكر و نوآور بسيجي، شاهد و ايثارگر موفق به كسب رتبه سوم «طرح پژوهشي» جشنواره شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستیابی به عايق‌هاي حرارتي نانوكامپوزيتي

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران : محققان علوم پليمر دانشگاه تربيت مدرس در راستاي افزايش كارايي عايق حرارتي سازه دستگاه‌هاي پرنده هوافضايي به دانش طراحي و تعيين ضخامت بهينه عايق‌هاي فداشونده كامپوزيتي و نانو كامپوزيتي در شرايط شارهاي حرارتي مختلف دست يافتند.

به گزارش سرويس پايان‌نامه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر احمدرضا بهراميان، دانش‌آموخته مهندسي شيمي (پليمر) و مجري اين طرح با اشاره به اين كه بازگشت موفقيت آميز دستگاه پرنده هوافضايي به جو زمين بستگي زيادي به حفاظت حرارتي سازه آنها در برابر گرمايش آيروديناميكي دارد، خاطرنشان كرد: مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد كه در شرايط شوك‌هاي حرارتي ناگهاني، استفاده از عايق‌هاي حرارتي غير فعال، به ويژه كامپوزيت‌هاي فداشونده ذغال گذار نسبت به ديگر روشها موثرتر و به صرفه‌تر است.

وي در عين حال به محدوديتهاي گزارش شده در خصوص اين عايق‌هاي فداشونده كامپوزيتي اشاره كرد و گفت: علاوه بر مدون نبودن دانش طراحي عايق حرارتي با ضخامت بهينه در شرايط واقعي (يعني متغير انگاشتن خواص گرمايي ـ فيزيكي و ضرايب معادله حاكم بر پديده فدا شدن) سرعت نسبتا زياد خوردگي ناشي از جريان داغ و پايين بودن مقاومت مكانيكي ذغال تشكيل شده ناشي از فدا شدن از مشكلات اين قبيل عايق‌هاست.

بهراميان كه در تحقيقات رساله‌اش به «ارزيابي و تحليل پارامترهاي مؤثر بر فداشوندگي نانوكامپوزيت بر پايه پليمر گرماسخت و خاك رس» پرداخته است، خاطرنشان كرد: در اين پژوهش از نانو فن‌آوري (افزودن سيليكاتهاي لايه‌يي به زمينه پليمري و ساخت عايق‌هاي فداشونده نانو كامپوزيتي) با هدف افزايش كارايي عايق حرارتي و همچنين روش حل عددي اختلاف محدود، به منظور حل كامل معادله حاكم بر فداشدن استفاده شده است و نتايج نظري مدل‌سازي با نتايج در آزمون شعله اكسي استيلن مطابق استاندارد ASTME285 مقايسه شده است. در اين راستا با تدوين كد رايانه‌يي فداشدن، دانش طراحي و تعيين ضخامت بهينه عايقهاي فداشونده كامپوزيتي و نانو كامپوزيتي در شرايط شارهاي حرارتي مختلف فراهم شد.

وي همچنين تصريح كرد: اجراي كد رايانه‌يي در شرايط شعله اكسي استيلن نشان مي‌دهد كه متوسط نفوذ حرارتي مؤثر در نمونه‌هاي نانو كامپوزيتي حدود 30 درصد كمتر از كامپوزيت است. همچنين در شرايط شار حرارتي و زمان يكسان در آزمون شعله اكسي استيلن، كارايي فداشدن عايق نانو كامپوزيتي،‌ از طريق كاهش درجه حرارت پشت عايق 65 تا 75 درصد افزايش يافته است.

بهراميان اضافه كرد: تشكيل لايه سراميكي روي ذغال ناشي از تخريب حرارتي در نانوكامپوزيت‌هاي فداشونده در درجه حرارت بالا، علاوه بر افزايش مقاومت مكانيكي ذغال و كاهش سرخوردگي سطح به عنوان سپر حرارتي ثانويه عمل كرده از باقيمانده عايق زيرين محافظت مي‌كند.

اين پديده با مشاهده كاهش 30 تا 50 درصد نرخ رهايش حرارت و 20 تا 40 درصد كاهش افت جرم نمونه‌هاي نانو كامپوزيتي نسبت به كامپوزيت تاييد مي‌شود.

به گزارش ايسنا، وي تصريح كرد: پايداري حرارتي نانوكامپوزيت‌ها در آزمونهاي تحليل حرارتي نيز حدود 15 درصد بيشتر از كامپوزيت‌ها است. دو عامل حبس زنجيرهاي پليمري بين لايه‌هاي سيليكاتي و محدوديت حركت آزادانه آنها و كاهش نفوذ حرارت در نمونه به علت حضور صفحات سيليكاتي موجب پايداري حرارتي بيشتر نانو كامپوزيت‌ها نسبت به كامپوزيت‌ها مي‌شود.

گفتني است، اين پژوهش با راهنمايي دكتر مهرداد كوكبي در دانشكده فني مهندسي دانشگاه تربيت مدرس انجام شده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جزئیات جدیدترین داروهای ایرانی برای بیماران ام اس و نارسایی کلیه

سه داروی اینترفرون بتا 1a (رسیژن)، اینترفرون بتا 1b، اریتروپوئتین بتا و ماده موثره فینگولیمود که در درمان بیماری ام اس و کم خونی ناشی از نارسایی کلیه کاربرد دارد امروز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسمی که امروز با حضور وزیر بهداشت، معاون غذا و دارو، جمع کثیری از صاحبان صنایع دارویی و داروسازان کشور در محل تالار امام بیمارستان امام خمینی برگزار شد از سه دارو و یک ماده موثره رونمایی شد.

"فینگولیمود" یک داروی بسیار موثر در پیشگیری از عود حملات ناتوان کننده در بیماران مبتلا به ام است که با مصرف یک بار در روز از عود مجدد بیماری تا 50 درصد در بیماران مبتلا جلوگیری می شود.

این دارو هم اکنون در فاز سوم مطالعات بالینی است و قرار است به زودی و پس از ارزیابی نهایی سازمان غذا و داروی آمریکا وارد بازار شود. محققان کشور ما توانسته اند با دستیابی به دانش فنی ساخت ماده اولیه این دارو با تکیه بر توانمندی های ملی ایران اولین کشوری است که بلافاصله پس از تایید نهایی این دارو توسط نهادهای ذیربط قادر به تهیه و تولید فرم ژنریک این دارو به عنوان تنها رقیب مشابه داروی خارجی در دنیا خواهد بود.

تمام مراحل ساخت این دارو از مواد اولیه تا فرم نهایی در داخل کشور، تولید و تامین و بدون کمک به بیگانگان تامین می شود.

اینترفرون بتا 1a با نام "رسیژن" از خانواده داروهای مبتنی بر بیوتکنولوژی محسوب می شوند و نمونه ایرانی داروی ربیف است که برای استفاده بیماران ام اس وارد بازار دارویی کشور می شود.

همچنین اینترفرون بتا 1b نیز در درمان بیماری ام اس موثر است. اینترفرون های بتا معادل پروتئین های طبیعی بدن هستند که به روش مهندسی ژنتیک ساخته می شوند. این داروها در مبارزه با ویروس ها و تنظیم سیستم ایمنی مفید بوده و به صورت تزریقی استفاده می شود.

"اریتروپوئتین بتا" دارویی است که با تحریک گیرنده های خود در سلولهای مادر مولد گویچه های قرمز در مغز استخوان، تکثیر و تمایز اریتروئیدها را تحریک می کند و بر این اساس برای درمان کم خونی ناشی از نارسایی مزمن کلیوی در بیماران دیالیزی و کم خونی علامتی با منشاء کلیوی در بزرگسالان و کودکانی که هنوز تحت دیالیز نیستند، کاربرد دارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
:lol: :lol: :lol: :) :lol: :(

وای که چقدر خندیدم !!!

نمی دونم شاید تو ولایت شما به این سایت بگن سایت هویجی و تربی و از این چیزا!!!

گذشته از شوخی اگر در رابطه با این تاپیک می گین می تونین برید صفحه ی اول و یه کم مطالعه کنید (البته ارشیا یه کم با هیمارس های ساخت خودش موشک بارونش کرده :? )

ولی واقعا خندیدم :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آخه اسم سايت ميليتاريه!
ولي توش بيشتر بحث هاي تاريخي و پزشكي و هرچيزي جز ميليتاري! :oops:
خب اسمشو عوض كنند طرفداران مسايل نظامي گول نخورند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلمان جان سلام
ورودتو تبريك ميگم. اگر سري به انجمنها بزني ميتوني بنا به علاقه خودت موضوعي رو انتخاب كني.
اين تاپيك مربوط به اخبار علمي روز دنيا و ايران هست.اگر خبر علمي داري ميتوني در اينجا قرار بدي.

[quote]ولي توش بيشتر بحث هاي تاريخي و پزشكي و هرچيزي جز ميليتاري!
خب اسمشو عوض كنند طرفداران مسايل نظامي گول نخورند.[/quote]

كسي طرفداران رو گول نزده. هر مطلب هر چند در نگاه سرسري نظامي نباشه ولي به اين رشته هم مربوط ميشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب راست می گه این چیه تو سایت نظامی جدیدترین داروهای ایرانی برای بیماران ام اس

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان عزيز اگر راجع به اين دست تاپيكها اعتراض دارند خيلي راحت ميتونن اصلا اونها رو باز نكن و فقط برن دنبال مسايل نظامي تا گول نخورن
دوست عزيز ضمن خوش آمد گويي اين همه انجمن نظامي رو ول كرديد چسبيديد به اين تاپيك :oops:
بعد هم حتما مشكلي در سر راه وجود نداشته كه مديران محترم اجازه فعاليت يه همچين تاپيكي رو دادن :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برداران به مكان يا انجمن اين تاپيك دقت كنيد ! [b]نوشته اخبار علمي [/b]!
يه با ديگه دقت كنيد ...

[size=28][color=red]اخبار علمي [/color][/size]

ديگه بحثي هم هست ! اينجا توي سايت بخش ساير هم وجود داره كه ميگه هر چه ميخواهد دل تنگت بگو ! كليت سايت نظاميه و حولاين مسايل اما مسايل علمي در حد اخبار توي اين تاپيك قرار ميگيرند..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خط صنعتي تمام خودكار توليد انبوه نانوالياف در كشور طراحي و ساخته شد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران:طراحي و ساخت نخستين خط صنعتي تمام‌ خودكار توليد انبوه نانوالياف به همت محققان كشور انجام شد.

دكتر يوسف محمدي، مجري طرح ساخت دستگاه توليد نانوالياف و مدير پژوهش و فن‌آوري شركت توليدكننده اين دستگاه با اعلام اين كه با تلاش محققان و كارشناسان، طراحي و ساخت اولين خط صنعتي تمام‌ خودكار توليد انبوه نانوالياف در كشور با موفقيت به انجام رسيد به خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: با راه‌اندازي اين خط توليد صنعتي، توليد انبوه انواع نانوالياف پليمري و سراميكي در كشور ميسر شد.

وي با بيان اين كه نانوالياف به اليافي با قطر كمتر از يك ميكرومتر و نسبت طول به قطر بزرگتر از 50 اطلاق مي‌شود، اظهار كرد: فن‌آوري به‌ كار رفته در اين سامانه صنعتي كاملاً بومي بوده و با فن‌آوري‌هاي مشابه آمريكايي، اروپايي و آسيايي متفاوت است و لذا از قابليت ثبت در مجامع معتبر بين‌المللي برخوردار است.

محمدي تصريح كرد: انعطاف در طراحي، سهولت در به‌ كارگيري، وسعت تجهيزات جانبي ارائه‌شده، كنترل بسيار دقيق به‌همراه دامنه بالاي تغييرات در نظر گرفته شده براي پارامترهاي الكتروريسي، امكان اعمال تغييرات و شرايط فرآيندي براساس نياز صنايع، و نيز قيمت تمام‌شده بسيار پائين اين دسته از تجهيزات در مقايسه با نمونه‌هاي مشابه خارجي منجر به محبوبيت بالاي اين دسته از خطوط صنعتي توليد انبوه نانوالياف در بين مديران و كارشناسان صنايع مختلف خواهد شد.

به گفته وي در حال حاضر هيچ يك از شركت‌هاي خارجي صاحب اين فن‌آوري حاضر به واگذاري تجهيزات صنعتي توليد انبوه نانوالياف به ساير كشورهاي فاقد اين فناوري نيستند.

محمدي معتقد است كه با ارائه اين دسته از خطوط صنعتي تمام خودكار توليد انبوه نانوالياف، تجربه شيرين فعاليت‌هاي علمي و عملي در حوزه فناوري نانو براي متخصصان و كارشناسان دانشگاهي و صنعتي فراهم آمده و بستر لازم براي شكوفايي خلاقيت‌ها و ارائه ابداعات و ابتكارات جديد در عرصه فناوري نانو براي علاقه‌مندان در سطوح مختلف ايجاد مي‌شود.

وي افزود: از سوي ديگر، اين دسته از خطوط صنعتي توليد انبوه نانوالياف با توليد محصولات مختلف در مقياس نانومتري، روياي به‌كارگيري فناوري نانو را براي بشريت به يك واقعيت انكارناپذير مبدل مي‌كند. شايد به‌جرات بتوان عنوان كرد كه اين دسته از خطوط صنعتي توليد نانوالياف اولين دستگاه‌ها و تجهيزات توليدي در حوزه فن‌آوري نانو هستند كه به‌طور كامل در داخل كشور طراحي و ساخته شده و به كارشناسان صنايع مختلف اين امكان را مي‌دهند كه دنياي نانو را تجربه كرده و با به‌كارگيري آنها، نانوالياف را براي كاربردهاي مختلف توليد كنند. همچنين هدف اصلي از ارائه خطوط صنعتي تمام‌اتوماتيك توليد انبوه نانوالياف خودكفايي و ارتقاء سطح علميكشور و نيز صادرات آن در سطح منطقه و آسياست.

محمدي با اشاره به اين كه روش‌هاي مختلفي براي توليد نانوالياف وجود دارد، اما روشي كه مقرون به‌صرفه بوده و راحت‌ترين و كارآمدترين نيز باشد، فرآيند الكتروريسي است،گفت: به‌طوركلي الياف معمولي با استفاده از نيروهاي مكانيكي ساخته مي‌شوند، بنابراين مذاب‌ها يا محلول‌هاي پليمري به‌واسطه نيروهاي مكانيكي كه به آنها اعمال مي‌شود تحت كشش‌هاي بالايي قرار گرفته و به شكل ليف در مي‌آيند. اين درحالي است كه در فرآيندهاي الكتروريسي به‌جاي بهره‌گيري از نيروهاي مكانيكي، از نيروهاي الكترواستاتيكي استفاده مي‌شود. به اين ترتيب نيرويي كه لازم است تا مذاب يا محلول را تحت كشش‌هاي بسيار زياد قرار دهد تا به شكل ليف درآيد، نيروهاي الكتروستاتيكي هستند.

وي افزود:در حقيقت وقتي محلول يا مذاب پليمري در يك ميدان الكتريكي با ولتاژ بالا قرار مي‌گيرد، محلول باردار شده و به‌واسطه باري كه ايجاد مي‌شود، نيروي الكترواستاتيكي بر محلول وارد مي‌شود كه برخلاف جهت نيروي كشش سطحي محلول بوده و هر زمان نيروي الكتروستاتيكي بر نيروي كشش سطحي محلول يا مذاب فائق آيد نانوالياف شكل مي‌گيرند. بنابراين براي توليد نانوالياف با استفاده از روش الكتروريسي در واقع از ميدان‌هاي الكتريكي با ولتاژ بسيار بالا استفاده مي‌شود.

به گفته وي تخلخل بسيار زياد، سطح ويژه بسيار بالا و سبك بودن از مهمترين ويژگي‌هاي‌ نانوالياف است.

مجري طرح ساخت دستگاه توليد نانوالياف خاطرنشان كرد: در سال‌هاي اخير محصولات متشكل از نانوالياف سهم بالايي از محصولات تجاري فناوري نانو را به خود اختصاص داده‌اند و روز به روز بر وسعت آنها افزوده مي‌شود. در اين رابطه از مهمترين كاربردهاي نانوالياف مي‌توان به مصارف آنها در حوزه‌هاي پزشكي، دارويي و بهداشتي (نظير مهندسي بافت، ماسك‌ها و فيلترهاي پزشكي، پوشش‌هاي زخم، سامانه‌هاي كنترل‌شده رهش و غيره)، صنعتي شامل صنايع دفاعي و امنيتي، صنايع جداسازي و فيلتراسيون، صنايع شيميايي، صنايع رنگ و پوشش، صنايع نساجي، صنايع نفت، گاز و پتروشيمي، صنايع هوافضا، صنايع خودروسازي، صنايع ساختمان، صنايع غذايي، فناوري اطلاعات و ارتباطات، توليد و ذخيره‌سازي انرژي و نيز بهينه‌سازي مصرف انرژي (نظير پيل‌هاي خورشيدي، پيل‌هاي سوختي، باطري‌هاي پليمري و غيره)، صنايع نانوكامپوزيت و نانوالياف كربن، انواع حسگرهاي زيستي و شيميايي، حوزه‌هاي مرتبط با زيست‌فناوري، محيط زيست، كشاورزي و غيره اشاره كرد.

وي در ادامه به ايسنا گفت: در ميان كاربردهاي فراوان نانوالياف، استفاده از آن‌ها در سامانه‌هاي فيلتراسيون بيشترين سهم بازار نانوالياف را به خود اختصاص داده است به‌طوري‌كه اكثر شركت‌هاي بين‌المللي فعال در اين عرصه به توليد و ارائه اين دسته از محصولات پرداخته‌اند. در اين ارتباط مي‌توان به انواع فيلترهاي هوا و روغن خودرو، فيلترهاي كاتاليزوري، انواع ماسك‌هاي تنفسي، انواع فيلترهاي كابين وسايل نقليه و ماشين‌الات معادن، انواع فيلترهاي ساختماني، انواع فيلترهاي ضدباكتري، انواع فيلترهاي هواي كارخانه‌ها و محيط‌هاي اداري، انواع فيلترهاي اتاق‌هاي تميز، انواع فيلترهاي مايعات جهت حذف ذرات ميكرومتري، انواع فيلترهاي جذب مواد آلي و حذف فلزات سنگين، انواع فيلترهاي قابل استفاده در صنايع غذايي، انواع فيلترهاي تبادل يوني، و نيز انواع فيلترهاي شيميايي و بيولوژيكي قابل استفاده در صنايع اشاره كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.