zed

پژوهشگران صنعت نفت به دانش گوگردزدايي عميق از گازوئيل دست يافتند

Recommended Posts

[align=justify]خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: پژوهشي
با دستيابي محققان پژوهشگاه صنعت نفت به دانش فني سولفورزدايي عميق هيدروژني (گوگردزدايي عميق از گازوئيل) امكان كاهش سولفور بالاي موجود در گازوئيل ايران تا حد مجاز استانداردهاي بين‌المللي فراهم شد.

به گزارش خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس جواد علايي ــ مجري اين طرح و مدير پروژه‌هاي سولفورزدايي هيدروژني پژوهشگاه صنعت نفت ــ با اشاره به نقش فن‌آوري سولفورزدايي عميق هيدروژني در كاهش آلودگي هوا، اظهار داشت: نفت خامي كه از چاه استخراج مي‌شود، به طور طبيعي حاوي تركيبات سولفوره مي باشد. منظور از تركيبات سولفوره، تركيبات هيدروكربنه‌اي است كه در ساختمان آن اتم سولفور وجود دارد كه تا به حال بيش از 200 نوع از اين موارد شناسايي شده است.

عضو هيات علمي پژوهشگاه صنعت نفت افزود: زماني كه گازوئيل در تجهيزاتي مثل موتور ديزلي مي‌سوزد، تركيبات سولفور سوخته و به SO2 تبديل مي‌شود كه گاز سمي و خطرناكي است كه يكي از آلوده‌ كننده‌هاي هوا به شمار مي‌رود، زيرا قابليت تركيب با آب را دارد و اسيد سولفوريك توليد مي‌كند و به همين دليل با تركيب آن با آب باران، باران اسيدي، ايجاد مي‌شود كه وارد زمين شده و سبب آلودگي آب دريا و رودخانه‌ها، خاك و ... مي‌شود و به موجودات زنده حتي گياهان آسيب مي‌زند.

وي با طرح اين پرسش كه آيا استانداردي براي ميزان سولفور وجود دارد، پاسخ داد: آخرين استانداردها 10PPm سولفور را مجاز مي‌داند كه استاندارد قبل از آن يورو چهار بوده كه 50 ppm را اعلام كرده بود و در حال حاضر دو كشور آلمان و ژاپن استاندارد يورو پنج را به اجرا در آورده‌ و ميزان سولفور را به زير 10 ppm رسانده‌اند.

علايي خاطر نشان كرد: متاسفانه در ايران در برخي از پالايشگاه‌ها به راحتي اين ميزان به چند صد برابر استاندارد مي‌رسد، يعني چند هزار ppm در گازوئيل سولفور وجود دارد و اين در صورتي است كه در اروپا و در كشورهايي مثل آلمان و فرانسه حدود 60 درصد ماشين‌ها گازوئيل سوز هستند، زيرا گازوئيل به لحاظ قدرت و توان بسيار و بالاتر از بنزين است و صرفه اقتصادي نيز به همراه دارد.

وي تصريح كرد: اگر گوگردي كه در گازوئيل وجود دارد تصفيه شود، جايگزين خوبي براي بنزين مي‌تواند باشد.

مدير پروژه‌هاي سولفورزدايي هيدروژني پژوهشگاه صنعت نفت اضافه كرد: از چهار سال پيش تصميم‌ گرفته شد كه طرحي را متشكل از 23 پروژه علمي و پژوهشي را به شركت ملي نفت ارائه كنيم كه خوشبختانه با حمايت اين شركت و به خصوص پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشكده پالايش اين طرح به خوبي پيش رفت و اميدواريم با انجام اين طرح‌ها بتوانيم ادعا كنيم كه تكنولوژي لازم را به دست آورده و قادريم اين تكنولوژي را در ايران به اجرا در بياوريم.

مدير پروژه هاي سولفورزدايي عميق هيدروژني تصريح كرد: پروژه صنعتي ارائه دانش فني و انجام PDP سولفورزدايي عميق هيدروژني، 72 هزار بشكه در روز گازوئيل پالايشگاه شهريار تبريز با تاييد كارفرما (شركت مشاور مهندسي و ساختمان نفت) و مشاور كارفرما (شركت مشاوره مهندسي نارگان و KBC انگلستان) توسط پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت به پايان رسيد.

وي در ادامه اظهار كرد: اين تكنولوژي مبتني بر يك راكتور است كه در آن سه حالت جامد (كاتاليست)، مايع (گازوئيل) و گاز (هيدروژن) وجود دارند. دماي اين راكتور 400 درجه و فشار آن 70 اتمسفر است به عبارتي فشار و دماي بالا از خصوصيات راكتور است.

علايي تصريح كرد: به طور كلي دستاورد مهمي كه انجام اين طرح داشته آن است كه تحريم‌ها را شكسته و توانسته‌ايم ايران را به عنوان به كشوري كه صاحب اين تكنولوژي است به دنيا معرفي كنيم و مشكلات داخلي كه براي سوخت وجود دارد تا حدودي با اجراي پروژه كاهش دهيم.

وي ادامه داد: پيشنهادي را براي شركت نفت و گاز پارس ارائه كرديم كه در طي اين پروژه براي دو فاز از پارس جنوبي با ظرفيت 80 هزار بشكه سولفورزدايي از ميادين گازي انجام دهيم.

مدير پروژه‌هاي سولفورزدايي هيدروژني پژوهشگاه صنعت نفت خاطر نشان كرد: ميادين گازي پارس جنوبي سه تا چهار هزار ppm سولفور دارند كه سعي داريم با انجام اين طرح آنها را به زير 10 ppm برسانيم يعني حدود 50 درصد اين ميادين به راحتي مي‌توانند به بنزين تبديل شوند و صادرات بنزين را داشته باشيم.

به گزارش ايسنا، وي با اشاره به اين كه شاكله اصلي طرح دستيابي به دانش فني سولفورزدايي عميق هيدروژني با فن‌اوري UDHDS شامل بخش‌هاي مختلفي بوده است، اظهار داشت: بخش عمده و اصلي آن بحث دانش بوده كه توسط واحد تصفيه و پالايش پژوهشكده پالايش پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده، سپس طراحي و مهندسي كه آن نيز در پژوهشكده پالايش بوده و بعد ساخت كاتاليست مربوطه كه در مركز كاتاليست پژوهشگاه انجام شده و نهايتا گروه‌هاي مهندسي كه در شكل گيري پروژه نقش مهمي داشتند.

علايي با بيان اين كه اين پروژه به لحاظ مواردي حائز اهميت فوق‌العاده اي است، ادامه داد: اين پروژه به دليل اولين ارائه دانش فني UDHDS و فروش آن به صنعت نفت توسط پژوهشگران ايران، اولين واحد طراحي شده بر اساس دانش فني UDHDS در ايران كه مقدار كل سولفور در گازوئيل را به كمتر از حد مجاز آخرين استاندارد اروپايي يورو V مي‌رساند، بومي سازي تكنولوژي و عدم وابستگي به كشورهاي ديگر، افزايش ارزش گازوئيل توليدي در كشور (ديزل پاك) و جايگزيني گازوئيل با بنزين (با توجه به اين كه اخيرا شركت ايران خودرو اولين موتور ملي با سوخت ديزل پاك را رونمايي كرده است) حائز اهميت فوق‌العاده اي است.

لينك خبر : http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1480895&Lang=P[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]این خبر هم چند ساعت در صفحه اول بود. جهت خارج شدن از اسکرول، موقتاً دوباره به بخش اخبار کاربران انتقال یافت.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.