MOHAMMAD

رونمايي از سوخت نمونه رآكتور تهران و نمونه اول نسل سوم سانتريفيوژ

Recommended Posts

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان بعدازظهر امروز جمعه در چهارمين جشن ملي هسته‌اي كشور طي سخناني گفت: پيش از هر سخني بر خود فرض مي‌دانم تا ستايش و سپاس خويش را به پيشگاه خداوند متعال عرضه دارم كه توفيق خدمتگزاري به ملت بزرگ ايران را در اين جايگاه حساس و مهم و در اين موقعيت خطير به اينجانب ارزاني داشت.
وي با تبريك و شادباش فرا رسيدن سال نو و روز ملي فناوري هسته‌اي به محضر مقام معظم رهبري، رياست محترم جمهوري و تمامي دلبستگان عزت و عظمت ايران اسلامي، افزود: به نمايندگي از سوي مجموعه‌ تلاشگران صنعت هسته‌اي كشور مقدم ميهمانان را گرامي داشته و از حضور تمامي شما در چهارمين مراسم بزرگداشت اين روز بزرگ ملي سپاسگزاري مي‌كنم.
صالحي ادامه داد: يقين دارم كه از رهگذر الطاف خداوندي و در پرتو رهنمودهاي مسوولان بلندپايه نظام اين مجال همواره براي ما فراهم است تا بتوانيم در مسير اعتلا و سربلندي روزافزون ميهن عزيز اسلامي گام برداشته و در سايه‌ حمايت و همدلي ملت سرافراز ايران و تلاش و همگامي نخبگان، انديشمندان و همچنين اصحاب رسانه و رسانه‌ ملي همچون گذشته از گردنه‌هاي سخت و فراز و نشيب‌هاي اين مسير دشوار اما پرافتخار به سلامت گذر كنيم.
وي گفت: اميد است تا اين رهيافت و رويكرد راهبردي در مسير دستيابي جمهوري اسلامي ايران به فناوري صلح‌آميز هسته‌اي و ساير فناوري‌هاي نوين وسيله‌اي شود تا همه ما ايراني‌ها با انديشه‌ها، افكار و سلايق گوناگون متعهد و يكپارچه و در صفوف به هم فشرده در راستاي تامين منافع ملي كشورمان و پاسداري از مصالح نظام گام برداريم.
رئيس سازمان انرژي اتمي در ادامه با بيان اينكه به منظور تامين مواد اوليه سوخت هسته‌اي در سال‌هاي اخير برنامه جامع اكتشاف اورانيوم در حوزه‌هاي مختلف زمين شناسي كشور، تهيه و تدوين شده است، گفت در راستاي اجراي اين برنامه به فضل الهي در اواخر سال 1388 در منطقه اكتشافي ناريگان در استان يزد ذخاير اورانيوم قابل توجهي شناسايي و كشف شد كه عمليات اكتشافي و تكميلي آن هم اكنون در حال انجام است. همچنين در ساير حوزه‌هاي زمين شناسي كشور از جمله حوضه‌هاي رسوبي مستعد در مناطق مختلف كشور، عمليات اكتشاف اورانيوم در فاز‌هاي مختلف به صورت فراگير در حال پيگيري است.

* بهره‌برداري از معدن ساغند يزد در آينده نزديك

وي افزود: در حوزه استخراج سنگ معدن اورانيوم، عمليات آماده سازي و تجهيز اورانيوم ساغند يزد با اتخاذ تمهيدات ويژه با شتاب بالايي در حال پيگيري و اجرا مي‌باشد كه در پرتو الطاف الهي بهره‌برداري از معدن ياد شده در آينده نزديك آغاز خواهد شد.
صالحي ادامه داد: همچنين عمليات استخراج كانسنگ اورانيوم از معدن گچين بندرعباس و توليد كيك زرد U308 در مقياس صنعتي در كارخانه توليد كيك زرد بندرعباس ‌HUP در حال انجام است و محصولات توليد شده اين كارخانه در آينده‌ نزديك تحويل مجتمع تبديلات اورانيوم ‌اصفهان UCF خواهد شد.
وي در ادامه سخنان خود خاطرنشان كرد: در حوزه تبديلات اورانيوم در كارخانه اصفهان UCF علاوه بر تداوم توليد UF6 اقدامات لازم براي توليد پودر اكسيد طبيعي و فني شده اورانيوم با سرعت بيشتري در حال پيگيري است. همچنين زيرساخت لازم براي توليد سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران در دستور كار قرار گرفته است كه اقدامات عملياتي آن با سرعت هر چه بيشتر در حال انجام مي‌باشد.

*رونمايي از نمونه اوليه نسل سوم سانتريفيوژ

صالحي در ارتباط با فعاليت‌هاي بخش غني سازي در سال 88 نيز خاطرنشان كرد: توليد اورانيوم غني شده با غناي كمتر از 5 درصد با به كارگيري سانتريفيوژهاي نسل اول ادامه دارد كه كه اين نسل از ماشين‌هاي سانتريفيوژ داراي توان جدا سازي حدود 8/1 مي‌باشد.
وي اضافه كرد: در راستاي بهينه سازي ماشين‌هاي سانتريفيوژ در جهت افزايش توان جداسازي ماشين‌هاي نسل دوم توليد و آزمايش شدند. اين ماشين‌ها داراي توان جدا سازي حدود 5 مي‌‌باشند كه توان جداسازي آنها در مقايسه با نسل اول تقريبا سه برابر است.
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: در ادامه اين تحقيقات همكاران توانمند ما در سازمان انرژي اتمي ايران توانستند به لطف الهي ماشين نسل سوم را نيز طراحي كنند. اين ماشين آزمايش‌هاي مكانيكي خود را با موفقيت به پايان رسانيده است. انتظار مي‌رود به فضل الهي و بر اساس محاسبات، ماشين مورد نظر در آزمايش‌هاي گازدهي پيش رو از توان جدا سازي حدود 10، كه تقريبا شش برابر توان جداسازي ماشين‌هاي نسل اول است برخوردار شود.
وي يادآور شد: نكته حائز اهميت در اين نسل از ماشين‌هاي سانتريفيوژ، دستيابي به قطر 200 ميليمتر است. نتيجه اين دستاورد اين است كه علاوه بر افزايش توان جداسازي، مقدار توليد در واحد زمان در اين ماشين‌ها نيز افزايش خواهد يافت. انشاالله در مراسم امروز از نمونه اوليه اين نسل از ماشين‌هاي سانتريفيوژ توسط رياست جمهوري رونمايي خواهد شد.
صالحي در ادامه سخنان خود در چهارمين جشن هسته‌اي، اظهار داشت: با عنايت به ضرورت تامين مواد اوليه براي ساخت سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران، يعني اورانيوم با غناي 20 درصد و با توجه به عدم همكاري بين‌المللي در اين راستا، رئيس جمهور محترم آقاي احمدي‌نژاد دستور فرمودند كه تامين اين نياز مبرم بومي شود. لذا يك زنجيره در كارخانه غني سازي نيمه صنعتي نطنز براي اين منظور آماده‌سازي و راه اندازي شد كه بحمد‌الله هم اكنون به خوبي مشغول به كار و توليد مي‌باشد.
وي ادامه داد: اين توفيق چشمگير و موفقيت بزرگ گامي بلند در راستاي رفع وابستگي به كشورهاي بزرگ صنعتي مي‌باشد كه جا دارد تحقق آن را به ملت بزرگ و شريف ايران اسلامي تبريك بگويم.

* فردو روند تكميلي خود را طي مي‌كند

صالحي در ادامه اظهار داشت: در راستاي انجام اقدامات پيشگيرانه در پيامد تهديدات و جنگ رواني برخي كشورها عليه فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي كشورمان و براي جلوگيري از ايجاد هرگونه اختلال و وقفه‌ در فرآيند تامين سوخت رآكتور هسته‌اي، تصميم گرفته‌ شد ساخت تاسيسات مربوط به فعاليت غني سازي در سايت فردو در دستور كار قرار گيرد. اين تاسيسات در حال حاضر روند تكميلي خود را طي مي‌كند، افزون بر اين دولت محترم تصميم گرفته است سايت‌هاي مشابه ديگري را در نقاط مختلف كشور كه از پدافند طبيعي مناسبي برخوردار باشند، تاسيس كند، مكان‌يابي اوليه و مراحل ابتدايي ارزيابي مكان‌هاي جديد نيز صورت پذيرفته است.

* رونمايي از اولين نمونه سوخت مجازي رآكتور تحقيقاتي تهران

وي همچنين گفت: در بخش توليد مجتمع سوخت هسته‌اي نيز به فضل پروردگار تمام زير ساخت‌هاي توليد مجتمع سوخت فراهم شده است و در حال حاضر برنامه آماده سازي ساخت مجتمع سوخت براي رآكتور تحقيقاتي تهران در حال انجام مي‌باشد. اميد است بر پايه برنامه زمانبدي شده به حول و قوه الهي بتوانيم سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران را در موعد مقرر تامين كنيم. در اين راستا امروز مقام محترم و رياست جمهوري از اولين نمونه سوخت مجازي رآكتور تحقيقاتي تهران كه به نوبه خود دستاورد بزرگي است رونمايي خواهند كرد.

* بارگذاري سوخت نيروگاه بوشهر به زودي انجام مي‌شود

رئيس سازمان انرژي اتمي درباره نيروگاه بوشهر نيز گفت: در ارتباط با فعاليت‌هاي مربوط به نيروگاه اتمي بوشهر، لازم به ذكر است كه واحد يكم نيروگاه اتمي بوشهر به يمن الطاف الهي مراحل تست‌ خطيري مانند تست فشار 250 آتمسفر مدار اول، تست فشار 110 آتمسفر مدار دوم و تست استحكام و مقاومت كره فلزي را با موفقيت پشت سر گذاشته و در حال آماده سازي جهت بهره برداري مي‌باشد ان شاء‌الله بارگذاري سوخت نيز به زودي انجام خواهد شد و اميد است در تابستان سال جاري اين رآكتور توليد برق را آغاز كند.
وي همچنين خاطرنشان كرد:‌ در ارتباط با طراحي و احداث نيروگاه 360 مگاواتي نيز خاطرنشان مي‌سازد كه طراحي پايه‌ اين نيروگاه در سال 88 پايان پذيرفت و طراحي تفصيلي آن آغاز و در حال انجام است. ساير نيازها مانند امكان سنجي تامين تجهيزات و احداث پروژه‌هاي جانبي آن انشاالله در سال جاري آغاز خواهد شد.

* كارخانه آب سنگين اراك طبق برنامه كاري پيش مي‌رود

صالحي در ادامه سخنان خود در جشن روز ملي فناوري هسته‌اي، درباره پسمانده‌هاي هسته‌اي، گفت: در ارتباط با موضوع پسمانداري صنعت هسته‌اي نيز شايان ذكر است كه در سال 88 عمليات طراحي و آغاز مراحل اجرايي احداث تاسيسات دفن پسمانده‌هاي پرتوزا سرعت قابل توجهي يافته و ضمن مكان يابي براي اين بخش عمليات آماده‌سازي آن نيز آغاز شده است.
وي درباره كارخانه توليد آب سنگين اراك نيز گفت: اين كارخانه در حال حاضر طبق برنامه كاري تعيين شده و با راندمان مطلوب در جهت تامين نياز رآكتور تحقيقاتي اراك مشغول به كار مي‌باشد و لازم به يادآوري است كه طراحي، ساخت و بهره‌برداري از اين كارخانه پيچيده به صورت بومي يكي از افتخارات ماندگار كشورمان است.

* بي نيازي از واردات راديوداروها

وي در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌اي در عرصه‌هاي پزشكي، صنعت و كشاورزي گفت: اجراي طرح ملي توليد راديوداروها با همكاري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با هدف تشخيص و درمان بيماري‌هاي صعب العلاج صورت گرفته و در اين راستا پروژه‌هاي تحقيق، توسعه و توليد راديوداروهاي تشخيصي و درماني و كيت‌هاي بيومولكولي و چشمه‌هاي راديوايزوتوپ پزشكي نظير ژنراتور موليبدن 99 و يد 131 و ديگر راديوداروهاي درماني و تشخيصي در حال انجام است به طوري كه كشور از نظر واردات بي نياز شده است. همچنين چشمه‌هاي راديواكتيو براي كاربردهاي مختلف پزشكي، كشاورزي، صنعتي و انواع كيت‌هاي راديودارويي با استفاده از رآكتور تحقيقاتي تهران و شتاب‌دهنده كرج در حال توليد است كه به 120 مركز درماني و بيمارستاني تحت پوشش براي تشخيص و درمان ساليانه بيش از 850 هزار بيمار ارسال مي‌شود.
وي همچنين گفت: اجراي طرح ملي طراحي و ساخت رآكتور آزمايشي گداخت با همكاري معاونت علمي - فناوري رياست جمهوري به منظور گسترش مرزهاي دانش، توليد و كسب فناوري در زمينه گداخت هسته‌اي صورت گرفته است.
صالحي ادامه داد: اجراي پروژه‌هاي تحقيقاتي در زمينه روش‌هاي آناليز، دزيمتري و اندازه‌گيري پارامترهاي هسته‌اي و طراحي و ساخت دستگاه آناليز پرتابل محيطي صورت گرفته است.
رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين به طراحي و ساخت سيستم‌هاي آشكارسازي هسته‌اي و دزيمتري و دستگاه‌هاي آناليز از جمله نمايشگر آلودگي بدن و دستگاه تصوير برداري گسيل پوزيترون براي مقاصد تحقيقاتي و دستگاه ضخامت سنج آنلاين يا كاربرد صنعتي، اجراي پروژه‌هاي تحقيقاتي در زمينه بهبود خصوصيات كمي و كيفي توليدات زراعي، باغي و دامي با استفاده از روش‌هاي هسته‌اي، انجام پروژه‌هاي تحقيق و توسعه در زمينه طراحي و ساخت سيستم‌هاي پرتودهي خاص و پرتودهي تجهيزات يكبار مصرف پزشكي، مواد غذايي خشك، گياهان دارويي و ادويه‌جات توسط سيستم‌هاي پرتودهي گاما و الكترون، اجراي پروژه‌هاي تحقيق و توسعه در عرصه طراحي و ساخت شتابدهنده‌ها نظير شتاب‌دهنده الكترون و شتابگر الكترواستاتيك، طراحي و ساخت دستگاه نشت‌ياب هوشمند هسته‌اي براي خطوط انتقال مواد نفتي و بومي سازي توليد چشمه‌هاي كبالت 60 با اكتيويته پايين مورد استفاده در سيستم‌هاي اندازه‌گيري هسته‌اي در صنايع اشاره كرد.
وي در ادامه و در خصوص ايمني هسته‌اي با بيان اينكه امروزه هر چند استفاده از انرژي هسته‌اي و پرتو‌هاي يونساز و غير يونساز امري اجتناب‌ناپذير شده و با شتاب خيره كننده‌اي در مسير پيشرفت مي‌باشد، اظهار داشت: اما آنچه كه اين فناوري را از ساير فنون متمايز مي‌‌كند، مخاطرات پرتوهاست كه در صورت عدم توجه كافي و در نبود يك برنامه گسترده و فراگير در زمينه ايمني هسته‌اي، مي‌تواند سبب ساز بروز حوادث جبران‌ناپذيري شود. از اين رو، عنايت ويژه به رعايت موازين و مقررات ايمني هسته‌اي و پرتوي همواره در صدر برنامه‌ريزي‌هاي سازمان انرژي اتمي ايران در عرصه به كارگيري علوم و فنون هسته‌اي قرار دارد.
صالحي ادامه داد: در اين راستا نظام ايمني هسته‌اي كشور با هدف حفاظت از كاركنان بهره‌بردار از تاسيسات پرتوي و همچنين شهروندان جمهوري اسلامي ايران، حفاظت از محيط زيست و برنامه‌ريزي در مسير عدم بروز هرگونه مخاطرات احتمالي براي نسل آينده در برابر اثرات زيان بار پرتوها، به تدوين ضوابط، صدور پروانه‌ و مجوزهاي مرتبط در زمينه‌ به كارگيري فنون هسته‌‌اي پرداخته است و با انجام بازرسي‌هاي فراگير، اين فعاليت‌ها را تحت نظارت مستمر دارد.
وي گفت:‌در حال حاضر بيش از 3000 مركز پزشكي و 2000 مركز صنعتي و پژوهشي كه از منابع پرتو استفاده مي‌كنند، تحت نظارت‌هاي قانوني نظام ايمني هسته‌اي كشور قرار دارند. علاوه بر اين متجاوز از 25000 نفر نيز به عنوان پرتو كار در سطح كشور تحت پوشش دزيمتري و كنترل فردي قرار دارند.
صالحي با بيان اينكه فعاليت‌هاي پژوهشي و اجرايي متعددي نيز در زمينه ايمني هسته‌اي صورت گرفته به چند نمونه در اين زمينه اشاره كرد از جمله ادامه تدوين نقشه پرتوزايي كشور در فصول مختلف طي سال‌هاي متوالي، بررسي ساليانه راديواكولوژي سواحل درياي خزر و خليج فارس،نصب و راه‌اندازي سيستم‌هاي اندازه‌گيري پرتوزايي در 13 نقطه كشور كه مقرر است تا پايان سالجاري به 63 نقطه افزايش يابد. همچنين نصب و راه‌اندازي 7 عدد دروازه‌هاي كنترل ورود مواد پرتوزا در نقاط مهم ورودي كشور كه مقرر است انشاء‌الله تا پايان سالجاري به 17 عدد افزايش يابد.
وي ادامه داد: با عنايت به اينكه موضوع ايمني هسته‌اي مسئله‌اي جهاني است، همكاري‌هاي بسيار نزديكي با كشورهاي منطقه و در سطح بين‌المللي با آژانس‌ بين‌المللي انرژي اتمي انجام شده است. مسئولان كشورهاي عضو سازمان منطقه‌اي حفاظت از محيط دريايي خليج فارس و درياي عمان‌‌‌ (ropm‌e) طي دو مرتبه بازديد از نيروگاه اتمي بوشهر از ايمني اين نيروگاه اطمينان حاصل كرده‌اند.

* دستاوردهايي كه مرهون عنايات ويژه مقام معظم رهبري است

صالحي خاطرنشان كرد:‌فعاليت‌هاي مركز ايمني هسته‌اي كشور طي سال‌هاي 84 و 88 از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مورد ارزيابي قرار گرفته و در گزارش اخير آژانس قابليت و توانمندي نظام ايمني هسته‌اي كشور در راستاي انجام وظايف اين مركز و نظارت بر راه‌اندازي و بهره‌برداري نيروگاه‌ اتمي بوشهر مورد تاييد قرار گرفته است.
وي در پايان اظهار داشت: تمامي اين دستاوردها مرهون عنايات ويژه مقام معظم رهبري، حمايت جدي و پايمردي شجاعانه رياست جمهوري، تلاش‌هاي دولت‌هاي پيشين و ايمان و عزم و اراده پولادين ملت تاريخ ساز ايران است.
صالحي از زحمات و تلاش‌هاي ارزنده روساي پيشين سازمان انرژي اتمي ايران و مديران سختكوش و نيز كارمندان شريف آن اهم از شاغل و بازنشسته در طول سال‌هاي متمادي در راستاي تحقق اهداف صنعت هسته‌اي كشور صميمانه سپاسگذاري كرد و گفت: بي‌گمان دستاوردهاي سازمان انرژي اتمي ايران در مسير تحقق اهداف نظام جهت توسعه و پيشرفت روز افزون ايران اسلامي به عنوان نمونه و الگويي براي تحقق منابع ملي ايران، پيش روي فرزندان برومند اين مرز و بوم قرار دارد و عزم جزم پژوهشگران و فرهيختگان دانشگاهي و صنعتگران كشور براي ثبت افتخاراتي از اين دست شاهدي بر اين مدعاست.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8901200775
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس، محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور عصر امروز در جشن روز ملي فناوري هسته‌اي كه در سالن همايش‌هاي برج ميلاد در حال برگزاري است، از نمونه اول نسل سوم ماشين‌هاي سانتريفيوژ رونمايي كرد.
نكته حائز اهميت در اين نسل از ماشين‌هاي سانتريفيوژ دستيابي به قطر 200 ميليمتر است. نتيجه اين دستاورد اين است كه علاوه بر افزايش توان جداسازي مقدار توليد در واحد زمان در اين ماشين‌ها نيز افزايش خواهد يافت.
سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي، سرلشكر فيروزآبادي رئيس ستادكل نيروهاي مسلح كشور، صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي كشور، ميرتاج‌الديني معاون پارلماني رئيس‌جمهور، مشايي رئيس دفتر رئيس‌جمهور، متكي وزير امور خارجه و علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي كشور در اين مراسم احمدي‌نژاد را همراهي مي‌كنند.
نسل سوم سانتريفيوژها يك ماشين فوق بحراني است كه توان غني‌سازي آن 10 كيلوگرم سوخت با سرعت 565 متر بر ثانيه و يا سرعت دوراني 900 هرتز است كه با موفقيت به مرحله نهايي رسيده است.
توان جداسازي اين نمونه از سانتريفيوژها در حدود 10 طراحي شده كه 5 برابر نسل اول و 2 برابر نسل دوم است.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8901200750

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18][color=darkred]تشريح دستاورد‌هاي جديد ايران و پاسخ به تهديد اتمي آمريكا توسط رئيس‌جمهور[/color][/size]

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس، محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور عصر امروز جمعه در مراسم جشن روز ملي فناوري هسته‌اي حضور يافت و پس از اينكه از اولين نمونه سوخت مجازي رآكتور تهران و نمونه اول نسل سوم سانتريفيوژها‌ رونمايي كرد، اظهار داشت: بنده سالروز دستيابي دانشمندان به سوخت هسته‌اي را به شما ملت عزيز و ملت‌هاي آزاده جهان تبريك مي‌گويم و امروز خوشحالم و تبريك دوباره به شما مي‌گويم بخاطر دستاوردهايي كه امروز در خدمت شما به نمايش درآمد .
وي افزود: امروز به لطف خدا متخصصين و دانشمندان ما تسلط كاملي بر فناوري هسته‌اي پيدا كردند تا گام‌هاي بلند و سرعت بالا به سمت تعيين همه نيازهاي كشور و بهره‌برداري درست از همه ظرفيت‌هاي انرژي هسته‌اي حركت كنيم.
رئيس جمهور در ادامه اظهار داشت: حقيقتا دستاوردهاي هسته‌اي دانشمندان ما افتخارآميز است و اين افتخار نه تنها براي ملت ايران بلكه براي همه ملت‌ها و دولت‌هاي مستقل عالم افتخارآميز است و لازم است اين نكته را اينجا نيز يادآوري كنم كه امروز جايگاه ايران در مناسبات جهاني و نقش ايران در اصلاح وضعيت جهان به سمت عدالت و در جهت حقوق ملت‌ها جايگاه بسيار برجسته‌اي است.
احمدي‌نژاد ادامه داد: امروز ملت ايران به يك نقطه اتكاي مستحكم و مطمئني براي همه صالحان، پاكان و همه آزادگان و عدالت‌طلبان جهان تبديل شده است، امروز يك پيوند عميق عاطفي و آرماني بين ملت‌ها و ملت ايران برقرار شده كه بسياري از ملت‌ها، پيشرفت‌ها و دستاوردهاي ملت ايران را دستاوردهاي خود دانسته و با همه وجود در جشن رسيدن به قله‌‌ها توسط ملت ايران مشاركت مي‌كنند.
وي با اشاره به سفرهاي خود به كشورهاي مختلف و همچنين حضور و ارتباط مستقيم با ملت‌هاي جهان گفت: من طبق اخبار و اطلاعاتي كه در اختيار دارم به گستردگي مشاهده كرده‌ام و در بيش از 60 سفر به كشورهاي مختلف جهان و ارتباط مستقيم با اقشار مختلف ملت‌ها، اين پيوستگي و همبستگي با ملت ايران را از نزديك ديده‌‌ام، امروز هر دستاورد ملت ايران به منزله يك گام در جهت استقلال حقيقي و رهايي همه ملت‌ها به حساب مي‌آيد كه همه با آن احساس هم‌نوايي، هم‌دلي و شادماني مي‌كنند.
رئيس جمهور در ادامه اظهار داشت: امروز سرعت پيشرفت‌هاي ملت ايران در عرصه‌هاي گوناگون و در مرزهاي دانش بخصوص در عرصه فناوري عظيم و بسيار مهم و سرنوشت‌ساز هسته‌اي افتخارآميز و روز افزون است.

*سوخت 6 نيروگاه با جايگزيني سانتريفيوژهاي جديد تأمين مي‌شود

رئيس جمهور با اشاره به دستاوردهاي معرفي شده در جشن هسته‌اي امروز گفت: در نطنز قرار است 60 هزار سانتريفيوژ فعال شود كه اين 60 هزار سانتريفيوژ از نسل يك مي‌تواند سوخت يك نيروگاه در يك سال را تأمين كند و با جايگزيني نسل جديد سانتريفيوژها با 60 هزار سانتريفيوژ، سوخت 6 نيروگاه تامين خواهد شد،بنابراين با استفاده از تاسيسات نطنز بدون اينكه نياز به توسعه ساختماني و تاسيساتي باشد سوخت مورد نياز 6 نيروگاه تامين خواهد شد.
احمدي‌نژاد در ادامه با اشاره به نمونه سوخت مجازي رآكتور تهران كه در جشن امروز رونمايي شد، يادآور شد: با اين سوخت مجازي كه امروز شما در اينجا ميله اصلي آن و دو صفحه در كنارش را مشاهده مي‌كنيد كه صفحه سمت راستي صفحه كامل سوخت و صفحه سمت چپ مدل برش خورده آن از يك صفحه نازك به ضخامت يك و نيم ميلي‌متر است كه دراين صفحه، صفحه سوخت با ضخامت 7 ميلي‌متر جاسازي مي‌شود كه اين با حجم بالاتري نورد فشرده و تسطيح مي‌شود و به شكلي كه امروز مشاهده مي‌كنيد تبديل مي‌شود.
وي با بيان اينكه در زمينه‌هاي گوناگون پيشرفت‌ها روزافزون است، گفت: آقاي صالحي در بخش پزشكي، كشاورزي، صنعت و بهداشت و درمان دستاوردها را توضيح دادند، امروز به لطف خدا و همت مردان و زنان مومن يك تسلط كامل بر ابعاد گوناگون هسته‌اي ايجاد شده است و شايد ما تنها كشوري باشيم كه همه دستاوردها را از نقطه صفر تا پايان در اختيار داريم كه شامل اكتشاف و بهره‌برداري معدن، فرآوري و توليد كيك زرد و تبديلاتي كه در آن انجام مي‌شود تا براي غني‌سازي آماده شود و بعد از آن نيز دستاوردهاي بسيار پيچيده‌اي وجود دارد كه ما همه آن را در اختيار داريم.
رئيس جمهور ادامه داد: در اين دستگاه‌ها اگر كوچكترين عدم تعادل و لنگري به اندازه يك صدم گرم ايجاد شود در عرض چند ثانيه منفجر خواهد شد، چون اين دستگاه‌ها با دور بالا در حال حركت است، پس كار و اندازه‌گيري‌ها بايد آنقدر دقيق باشد و خوشبختانه اين دستگاه امروز ساخته مي‌شود و در اختيار متخصصين ما براي غني‌سازي قرار مي‌گيرد.
احمدي‌نژاد با بيان اينكه نيروگاه‌هاي نسل جديد انشاءالله به نتيجه و ثمر خواهد رسيد، افزود: همانطور كه شما مطلع هستيد در راكتور تهران راديوداروها توليد مي‌شود و حدود 25 سال قبل كه سوخت آن به پايان رسيد يك محموله سوخت به ما ارائه شد و پول آن را نيز دريافت كردند كه اين سوخت امروز رو به پايان است و به همين دليل ما امروزه سوخت 20درصد مي‌خواهيم.
احمدي‌نژاد با اشاره به درخواست ايران از مديركل آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي براي تامين اين سوخت، گفت: ما از آژانس براي تامين اين سوخت 20 درصد تقاضا كرديم تا آن را در اختيار ما قرار دهد كه آقاي مديركل نيز در آن زمان درخواست ما را به دو كشور اعلام كرد و دو كشور براي تامين سوخت اعلام آمادگي كردند كه اين سوخت را به ما بدهند.
وي افزود: اين دو كشور در مذاكرات اعلام كردند براي اينكه قضيه هسته‌اي به يك سامان برسد ما سوخت 3.5 درصد را به آنها تحويل دهيم تا آن را به سوخت 20درصد تبديل كنند و آن را به ما بازگرداند كه ما هم از ابتدا پذيرفتيم و گفتيم كه مشكلي نداريم، چرا كه مي‌خواهيم همكاري كنيم، اما بعدها آنها سياسي برخورد كردند و گفتند كه ما مي‌خواهيم موجودي غني‌شده ايران را ببريم و ايران را از بمب اتم دور كنيم.
رئيس‌جمهور با بيان اينكه اين زماني كه غربي‌ها اين حرف‌ها را زدند به غيرت ايراني برخورد، يادآور شد: در يك فضايي كه ايران صادقانه وارد شده و مي‌خواستيم طبق قانون و براساس مقرراتي كه آنها نوشته‌اند مبادله‌اي انجام دهيم كه البته مبادله‌اي هم لازم نبود و بايد آنها سوخت را به ما مي‌دادند و پولش را دريافت مي‌كردند، يعني اصلا نيازي به اين نبود كه ما سوخت 3.5 درصد را بدهيم و سوخت 20 درصد بگيريم، اما ما گفتيم بسيار خوب، ما كه هر روز سوخت 3.5 درصد را توليد مي‌كنيم، اين هم براي شما باشد، شما كه چند هزار تن سوخت داريد و اين يك تن ما هم روي آن و خيلي هم مهم نيست.
رئيس جمهور در ادامه با بيان اينكه بعدها كه آنها اين حرف‌ها را مطرح كردند و با موضع خودخواهانه گفتند كه ما به ايران مهلت مي‌دهيم، ما گفتيم كه اين حرف شما خيلي بي‌ربط است، تصريح كرد: ما به آنها اعلام كرديم كه شما بايد طبق قانون به ما سوخت را بدهيد و اين مهلت دادن چه معني دارد، ما مي‌خواهيم از بازار جهاني خريد كنيم و هميشه خريدار شرط مي‌گذارد نه فروشنده كه اين از عجايب اخلاق استكبار است.
احمد‌ي‌نژاد با بيان اينكه ما به آنها گفتيم كه سوخت 20 درصد را به دليل رو به پايان بودن سوخت راكتور تهران نياز داريم، اظهار داشت: ما اعلام كرديم كه نمي‌توانيم بيماران خود را رها كنيم و اگر سوخت به ما ندهيد، خودمان اين سوخت را خواهيم ساخت، اما آنها باور نكردند و با تمسخر به ما گفتند كه شما نمي‌توانيد و بايد از ما بخريد.
وي همچنين با بيان اينكه ما به متخصصين خود گفتيم كه اين سوخت را خودمان مي‌سازيم، خاطرنشان كرد: آن روزي كه اين خبر اعلام شد و آقاي صالحي هم اعلام كردند كه ما شروع به ساخت سوخت 20درصد كرده‌ايم، آنها با تبليغات گفتند اين حرف نشدني است، اما زماني كه سوخت 20درصد بدست آمد به آنها گفتيم كه شما مي‌گوييد ملت ايران نمي‌تواند در حالي كه در ميان ملت ايران واژه "ما نمي‌توانيم " وجود ندارد.
احمدي‌نژاد در همين زمينه ادامه داد: امروز دانشمندان ما مي‌توانند از روش‌هاي گوناگون اورانيوم را غني كنند كه يكي از آنها سانتريفيوژ است و روش‌هاي ديگري نيز وجود دارد، امروز همه عرصه هسته‌اي در سيطره دانشمندان ايران قرار دارد و البته معناي اين حرف، اين نيست كه ما در قله قرار داريم، اما به لحاظ دانش هسته‌اي هيچ مانعي در مقابل دانشمندان ما نيست و هر جايي كه كشور نياز داشته باشد دانشمندان و متخصصين ما مي‌توانند نيازهاي هسته‌اي كشور را در همه زمينه‌ها به طور كامل تامين كنند.
وي افزود: آنهايي كه اين دستاوردها را مي‌بينند و نمي‌خواهند ايران به قله‌ها برسد، مفهوم اين موضوعات را خوب مي‌فهمند، مفهوم ليزر و دستاوردهاي هسته‌اي را متوجه مي‌شوند و مي‌فهمند سانتريفيوژ با ظرفيت بالا چيست، آنها مي‌دانند كه امروز راه ملت ايران راه بي‌برگشتي است و ملت ايران به نقطه‌اي دست پيدا كرده كه هيچ فردي نمي‌تواند مانع پيشرفت آن در استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي شود و من اين دستاورد بزرگ را به شما و ملت بزرگ ايران تبريك مي‌گويم.

*نمايش اخير آمريكائي‌ها براي كاهش سلاح هسته‌اي يك "دروغ بزرگ " است

احمد‌نژاد خودباوري و عزم ملت ايران را يك دستاورد مهم‌تر از دستاورد هسته‌اي خواند و افزود: اگر ملتي خود را باور كند، هيچ نقطه‌اي از دسترس او دور نخواهد بود و آن ملت طمع عزت و سرافرازي و امنيت حقيقي را خواهد چشيد.
رئيس جمهور ملت ايران را خودباور‌ترين ملت دنيا ذكر كرد و با اشاره به جلسات گوناگون خود با دشمنان و متخصصان عرصه‌هاي گوناگون خاطرنشان كرد: شرايط امروز، هيچگاه در تاريخ ايران مشاهده نشده است.
احمدي‌نژاد اضافه كرد: در جلسه با هر متخصصي هر نياز كشور را كه روي ميز گذاشتيم و از آنها سئوال كرديم كه آيا مي‌توانيد آن را بسازيد، تا امروز پاسخ منفي نشنيده‌ايم؛ هر نيازي به متخصصان عرضه كرديم، آنها با روي باز و خودباوري، كاملاً پذيرفتند و ايستادند و امروز بدخواهان بخواهند يا نخواهند، ايران هسته‌اي است و هسته‌اي خواهد ماند.
رئيس جمهور انرژي هسته‌اي را يك انرژي پاك و ارزان قيمت دانست و گفت: اگر نيروگاه بوشهر راه‌اندازي شود چقدر به نفع كشور است؟ براي اين نيروگاه هزار مگاواتي در طول سال معادل 7 ميليون بشكه نفت بايد مصرف كنيم كه با قيمت 70 دلار، 500 ميليون دلار هزينه مي‌شود، اما مجموع سوخت هسته‌اي 60 ميليون دلار است، بنابراين يك سوخت ارزان و حتي يك سوخت پاك است.
احمدي‌نژاد مشكل بزرگ جهان را تغييرات شديد آب و هوايي دانست و علت اصلي برخي از اين مشكلات از جمله خشكسالي، سرما، سيل‌ها، آلودگي‌هاي محيطي، بيماري‌ها، ناراحتي‌هاي اعصاب و روان را استفاده از سوخت فسيلي عنوان كرد و از انرژي اتمي به عنوان يك جايگزين بسيار مناسب براي قريب به اتفاق مصرف كنندگان سوخت فسيلي نام برد.
وي با طرح اين پرسش كه در بحث انرژي اتمي چه اتفاقي افتاد؟ يادآور شد: اولين كساني كه به اين انرژي دست پيدا كردند، با هدف نظامي و تسلط بر ملت‌ها به سراغ انرژي اتمي رفتند.
رئيس‌جمهور انرژي اتمي يك نعمت الهي و پر بركت توصيف كرد و ادامه داد: مستكبران و خودخواهان و كساني كه مي‌خواهند ملت‌ها را تحت سيطره خود قرار دهند، از ابتدا به اين انرژي پاك و مفيد رويكرد منفي و ضد انساني داشتند.
احمدي‌نژاد با يادآوري بمباران اتمي هيروشيما و ناكازاكي به عنوان اولين خاطره تاريخي از انرژي اتمي تصريح كرد: در اين زمان بود كه تازه ملت‌ها فهميدند قدرتي در اتمي نهفته است كه با آن مي‌توان كارهاي بزرگ انجام داد.
وي ادامه داد: مستكبران و خودخواهان از ابتدا اين انرژي را در انحصار خود گرفتند تا بر ملت‌ها تسلط پيدا كنند و با سياستگذاري غلط تا به امروز مانع شدند كه اين انرژي در اختيار رفاه و صلح و مصارف مفيد ملت‌ها قرار بگيرد و اخيراً نيز بيانيه صادر كردند كه داشتن بمب اتم را توجيه كنند.
احمدي‌نژاد با بيان اينكه آنها چند كار و سياستگذاري انجام دادند كه همه آن سياست گذاري‌ها عليه بشريت، صلح و در جهت توسعه صلاح هسته‌اي بوده است، يكي از اين كارها را توليد سلاح هسته‌اي بر شمرد و گفت: اگر كشوري سلاح هسته‌اي داشته باشد و از آن استفاده كند، آيا مانع از توسعه سلاح هسته‌اي خواهد شد يا بالاترين مشوق سلاح هسته‌اي همان‌ها هستند كه سلاح هسته‌اي دارند؟
وي اظهار داشت: 60 سال است كه مي‌گويند مي‌خواهيم جلوي توسعه سلاح هسته‌اي را بگيريم، اما همه سياست‌هاي آنها در جهت توسعه سلاح هسته‌اي بوده است.
رئيس جمهور با طرح اين پرسش كه مگر مي‌‌شود كسي سلاح هسته‌اي داشته باشد و ديگران را به نداشتن دعوت كند، تاكيد كرد: انباشت سلاح هسته‌اي بزرگترين مشوق براي توسعه سلاح‌هاي هسته‌اي است، اما وقتي از آنها مي‌پرسيم چرا سلاح هسته‌اي انبار كرديد و آيا مي‌خواهيد عليه ملت‌هاي بكار بگيرد، مي‌گويند براي بازدارندگي ذخيره كرديم!
احمدي‌نژاد افزود: اگر سلاح هسته‌اي بازدارنده است، اولاً چرا ديگران نداشته باشند، چرا‌كه همه دوست دارند از قدرت بازدارندگي برخوردار باشند، ثانياً اين سياست موجب يك رقابت سنگين تسليحات هسته‌اي بين رقبا مي‌شود، زيرا هر كس مي‌خواهد دست بالاتر را داشته باشد تا بازدارنده باشد و اگر كسي دست پايين را داشته باشد، بازدارنده نمي‌شود؛ در اين صورت يك مسابقه تسليحاتي براي نسل دوم، سوم، چهارم، باز‌سازي، اصلاح و ارتقاي سلاح‌هاي اتمي صورت مي‌گيرد.
رئيس‌جمهور با بيان اينكه اخيراً از بمب هسته‌اي به عنوان تهديد استفاده كردند، خاطرنشان كرد: اگر كسي از سلاح هسته‌اي به عنوان تهديد استفاده كند، موجب منع سلاح هسته‌اي مي‌شود و يا گسترش آن؟
احمدي‌نژاد‌ همچنين گفت: وقتي ملت‌ها را با ابزاري كه در دستتان است، تهديد مي‌كنيد، در واقع ملت‌ها را تشويق مي‌كنيد كه آنها هم اين ابزار را تهيه كنند، بنابراين اينكه مي‌گوييد مي‌خواهيد مانع توسعه سلاح هسته‌اي بشويد، يك دروغ بزرگ است و حتي نمايشي كه چند روز گذشته دولت آمريكا انجام داد نيز، يك دروغ بزرگ است.
وي با بيان اينكه آمريكا بيش از 9 هزار كلاهك هسته‌اي دارد و به گفته خود آنها 2 هزار و 100 مورد از آنها استراتژيك است، يعني در جنگ تعيين كننده و سرنوشت‌ساز است،‌ اظهار داشت: گفتند از اين 2 هزار و 100 بمب، يك سوم را كم مي‌كنيم و به 1500 بمب مي‌رسانيم، يعني در حالي كه چند بمب اتم در ناكازاكي و هيروشيما چه غوغايي به پا كرد و چند نفر را كشت و چه نسل‌هاي را متلاشي كرد، آنها از 9 هزار بمب هسته‌اي مي‌خواهند 600 بمب را ظرف چند سال كنار بگذارند و منت نيز روي سر ملت‌ها مي‌گذارند.
احمدي‌نژاد اظهار داشت: جالب است كه همزمان مي‌گويند ايران متهم است كه چند سال آينده مي‌تواند يك بمب اتم بسازد، اما اگر يك بمب اتم تا اين اندازه براي جهان خطرناك است، 9 هزار بمب شما چقدر براي جهان خطرناك است؟ درحالي كه خودتان مي‌گويد ضرادخانه‌هايتان مي‌تواند چند‌بار كل زمين را منهدم كند؛ خب براي چه آنها را ذخيره كرديد؟ حتماً براي حقوق بشر ذخيره كرديد.
وي اظهار داشت: همه سياست‌هاي استكبار و كساني كه با برنامه‌هاي هسته‌اي ايران مخالفت مي‌كنند عليه بشر است و بزرگترين خيانت صاحبان سلاح اتمي اين بوده است كه قصد دارند انرژي اتمي را معادل سلاح اتمي تعريف كنند.
وي افزود: چه كسي گفته كه انژي اتمي معادل سلاح اتمي است؟ خود صاحبان سلاح هسته‌اي اين تعريف را ارائه كرده‌اند تا بتوانند اين تكنولوژي را در انحصار خود داشته باشند و مانع از دسترسي ديگر ملت‌ها به اين انرژي پاك شوند.
احمدي‌نژاد ادامه داد: كشورهاي صاحب سلاح اتمي با انحصار خود در بحث انرژي هسته‌‌اي ملت‌هاي دنيا را از دسترسي به اين منبع پاك محروم كرده‌‌اند.

* سپردن خلع سلاح به صاحبان بمب‌ اتم مانند سپردن امنيت شهر به‌ دزدهاست

رئيس جمهور در ادامه اين مراسم خاطرنشان كرد: خيانت‌هاي دولت‌هاي زورگو تنها به عرصه هسته‌اي محدود نمي‌شود و اين دولت‌ها حتي در عرصه‌‌هاي فرهنگي و اقتصادي هم به شيوه‌اي عمل مي‌كنند كه در برنامه هسته‌اي كشور عمل كردند.
وي با بيان اينكه ما مخالف بمب اتم هستيم و بارها اين موضوع را اعلام كرده‌ايم تأكيد كرد: كسانيكه به دنبال بمب اتمي هستند فاقد فرهنگ انساني مي‌باشند و از روابط انساني آگاهي ندارند.
احمدي‌نژاد اظهار داشت: ما معتقديم كه روابط انسان‌ها بايد برپايه عشق و دوستي باشد و هيچ دولتي نبايد به دنبال تسلط بر ملت‌هاي ديگر باشد.
رئيس جمهور با بيان اينكه ما سلاح هسته‌اي را ضد بشر مي‌دانيم گفت: آنهايي كه امروز به دنبال انباشت سلاح هسته‌اي هستند و اين مساله را پنهان مي‌كنند مي‌گويند كه ما به‌خاطر تهديد برخي كشورها كه ممكن است بعدها به سلاح هسته‌اي دست پيدا كنند اين كار را انجام مي‌دهيم كه اين يك دروغ بزرگ است.
رئيس جمهور افزود: كسانيكه به دنبال سلاح هسته‌اي هستند كشورهاي عقب‌افتاده سياسي هستند و احساس مي‌كنند كه بمب اتم براي آنها برتري مي‌آورد.
احمدي‌نژاد تصريح كرد: امروز دوران اينكه بمب اتم براي كسي برتري بياورد تمام شده است ولي باز هم برخي دولت‌ها اخلاق‌شان مثل اقوام وحشي گذشته است و هر جا كه در منطق كم مي‌آورند به حربه تهديد متوسل مي‌شوند.
وي افزود: كشورهايي كه از منطق بويي نبرده‌اند در صورت مواجهه با هرگونه مشكل دست خود را بر روي سلاحشان مي‌گذارند ولي بايد بدانند كه دوران اين مسائل تمام شده و اين مسائل به تاريخ پيوسته است.
احمدي‌نژاد با اشاره به تهديد هسته‌‌اي ايران از سوي امريكا اظهار داشت: برخي كشورها بيانيه مي‌دهند كه ما بجز ايران به كشور‌هاي ديگر حمله نمي‌كنيم كه اين هم يك دروغ بزرگ است چرا كه شاهد بوديم آمريكا به ژاپن هم حمله كرد و كشورهاي اطراف ايران را مورد تجاوز قرار دارد.
رئيس جمهور سخناني را كه برخي كشورها براي نگهداري سلاح هسته‌اي بيان مي‌كنند توجيهي بي‌مورد دانست و خاطرنشان كرد: اگر واقعا اين كشورها قصد دارند جلوي اشاعه سلاح هسته‌اي را بگيرند بايد ابتدا خود را خلع سلاح كنند و بعد دوستانشان را و بعد از آن به سراغ ديگران بروند.
احمدي‌نژاد با بيان اينكه امروز دوره منطق و فرهنگ و انسانيت است گفت: دوران جنگ و بمب اتم گذشته است و امروز جنگ هسته‌اي معنا ندارد.
وي با بيان اينكه ما با خلع سلاح موافقيم و اين موضوع را بار‌ها اعلام كرده‌ايم ادامه داد: اگر بخواهيم خلع سلاح را به كساني بسپاريم كه خود بمب اتم دارند مانند اين است كه امنيت يك شهر را بدست دزدها بدهيم تا به راحتي تمام اموال را غارت كنند.
رئيس جمهور با بيان اينكه خلع سلاح اتمي از روشي كه در 60 سال گذشته بوده امكان ندارد گفت: براي خلع سلاح بايد دولت‌هاي مستقل دور هم جمع شوند و يك مجموعه جديد و بي‌طرف براي مقابله با تسليحات هسته‌اي درست شود.
احمدي‌نژاد تأكيد كرد: در موضوعات هسته‌‌اي ما اهل تعامل هستيم و حاضريم با ديگران تعامل كنيم و اين موضوع را بارها اعلام كرده‌ايم و در عمل نشان داده‌ايم كه صادق هستيم.

*هر دستي از هر نقطه عالم قبل از دراز شدن عليه ايران قطع خواهد شد

وي خطاب به كشورهايي كه ايران را تهديد مي‌كنند، اظهار داشت: اگر برخي در كاخ‌هاي شيشه‌اي نشسته‌اند و خيال مي‌كنند كه با تهديد مي‌‌توانند در عزم ملت ايران خلل ايجاد كنند، بدانند كه در اشتباهند.
وي افزود: كشورهايي كه ايران را تهديد مي‌كنند بايد بدانند كه رفتار آنها ملت ايران را در ادامه راه خوش مصمم‌تر مي‌كند.
رئيس‌جمهور همچنين گفت: ما تا 4 ماه قبل قصد توليد سوخت 20درصد را نداشتيم اما زمانيكه برخي ما را تهديد كردند ما مصمم شديم كه سوخت 20 درصد را توليد كنيم و اين كار را انجام داديم.
احمد‌نژاد در ادامه سخنراني خود خطاب به كشورهاي استعمارگر گفت: دست از اين رفتار خود برداريد و اخلاق را رعايت كنيد و طرف انسانيت را بگيريد.
وي همچنين اضافه كرد: ملت ايران در مسير خود محكم و مستحكم و پابرجا ايستاده و امروز هيچ قدرتي قادر نيست ملت ايران را تهديد كند.
رئيس جمهور گفت: هر دستي كه از هر نقطه عالم عليه ايران دراز شود، قبل از دراز شدن، قطع خواهد شد.
رئيس‌جمهور در همين زمينه خطاب به دشمنان كشور تصريح كرد: همه مي‌دانند كه هر دستي كه از هر نقطه عالم عليه ايران دراز شود، قبل از دراز شدن، قطع خواهد شد.
وي با بيان اينكه در اواخر فروردين ماه نشستي براي خلع سلاح هسته‌اي در تهران برگزار خواهد شد، افزود: در اين نشست بايد بنشينند و راه‌حل درست، منطقي، موثر و مستقلي براي اين كار انتخاب كنند تا براي خلع سلاح دنبال شود.
رئيس جمهور در همين زمينه ادامه داد: اميدواريم كه آنها نيز سرعقل آمده و شرارت‌هاي خود را كنار بگذارند و بيش از اين آبروي خود را نبرند.
احمد‌ن‍ژاد در ادامه سخنان خود با تقدير از خدمات و فعاليت‌هاي دانشمندان و فعالان عرصه هسته‌اي كشور گفت:‌در اينجا مي خواهم از تمام عزيزاني كه در تمام عرصه‌ها و به خصوص در عرصه هسته‌اي زحمت ‌مي‌كشند، تشكر كنم، اين عزيزان سربازان گمنامي هستند كه ما نمي‌توانيم خيلي آنها را در مقابل دوربين‌ها بياوريم.
وي همچنين اضافه كرد: اين عزيزان گمنام هستند اما همواره مشغول ارائه خدمات بزرگو عزت‌آفريني به ملت شريف ايران هستند.
رئيس جمهور همچنين خطاب به رئيس سازمان انرژي اتمي كشور و همكارانش، تصريح كرد: از اين شما عزيزان خواهش دارم كه نگاهتان به عرصه هسته‌اي و افق آن بايد به آخرين نقطه ممكن دوخته شود.
احمد‌نژاد در پايان سخنان خود اظهار داشت: شما عزيزان دقت داشته باشيد كه اولاً بايد به جايي برسيم كه از تمام ظرفيت‌هاي هسته‌اي در جهت رفاه، سلامت و عزت ملت ايران استفاده كنيم و در ثاني در آينده نزديك بايد به صارد كننده دانش هسته‌اي تبديل شويم كه اين مساله نيز شدني است.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8901200808

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به گزارش فارس، روزنامه آمريكايي "واشنگتن پست " در خبري دستاوردهاي جديد هسته‌اي ايران را پوشش داد.
اين روزنامه در پايگاه اينترنتي خود به نقل از "علي اكبر صالحي " رئيس سازمان انرژي اتمي ايران نوشت: متخصصان تواناي ما در سازمان انرژي اتمي توانسته‌اند تا نسل سوم سانتريفيوژها را طراحي كرده و بطور موفقيت‌آميز تست‌هاي مكانيكي آن را بگذراندند.

-شبكه آمريكايي "فاكس نيوز " نيز در گزارشي به اعلام دستاوردهاي جديد هسته‌اي ايران پرداخت.
اين شكبه خبري آمريكايي نوشت كه سانتريفيوژ‌هاي جديد ايران قادر هستند كه سريعتر از سانتريفيوژهايي كه هم اكنون در حال فعاليت در سايت‌هاي هسته‌اي ايران هستند به غني‌سازي بپردازند.

- خبرگزاري آمريكايي "آسوشيتدپرس " نيز از پوشش دستاوردهاي هسته‌اي ايران غافل نماند و در خبري اعلام كرد كه كه ايران روز جمعه نسل سوم سانتريفيوژهاي ساخت داخل را كه مي‌تواند برنامه غني‌سازي اورانيوم اين كشور را شتاب بخشد رونمايي كرد.
اين خبرگزاري آمريكايي در ادامه مدعي شد كه قدرت‌هاي جهاني از اهداف برنامه هسته‌اي ايران هراسان هستند.
آسوشيتدپرس اضافه كرد كه در جشن روز جمعه كه به عنوان روز ملي فناوري هسته‌اي ايران به شمار مي آيد احمدي‌نژاد اين سانتريفيوژ جديد را در برابر مقامات عالي‌رتبه رونمايي كرد.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8901200813

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/527419_orig.jpg[/img]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/28_8901200820_L600.jpg[/img]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/14_8901200820_L600.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]با سلام!
ان شاءالله تا زنده هستيم شاهد اين اخبار غرور آفرين باشيم!
اما نحوه پوشش خبري اين رسانه هاي جهاني اصلا جالب نيست! اونا هميشه اين اخبار رو جوري انعكاس ميدن كه به عنوان تهديد و زنگ خطر به نظر برسه!اونا افتخار نميكنن. تو دلشون شايد تعجب كنن اما مردم دنيا رو ميترسونن!
كاش ما ميتونستيم در بحث رسانه ها حضور قدرتمندتري تو عرصه جهاني داشته باشيم تا تو اين جبهه از جنگهاي رواني هم موفق باشيم![/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]وى درباره كارخانه توليد آب سنگين اراك نيز گفت: اين كارخانه در حال حاضر طبق برنامه كارى تعيين شده و با راندمان مطلوب در جهت تامين نياز رآكتور تحقيقاتى اراك مشغول به كار مى‌باشد...[/quote]
يعنى مى خواهند تو اراك هم رآكتور تحقيقاتى بزنند؟! من ديدم طرح جامع دانشگاهمون(ماكت طرح توسعه) خيلى بزرگ و كامله امّا نه ديگه در اين حد!! icon_wink ما ديگه با كلاس شديم! اراك هسته اى! :cry: تأكيد مى كنم آب سنگين اراك٬ تنها يك كارخانه جداسازى آب سنگين و بالا بردن غلظت دوتريم هست. درست همانند جدا سازى و غنى سازى اورانيوم(البتّه روش اين كارها باهم زمين تا آسمان تفاوت داره) كه در اون فرآيند هسته اى صورت نمى گيره و هيچ ماده ى راديواكتيوى(به جز همون دوتريم) توى مجموعه(از لحاظ فنى) استفاده نمى شه؛ ولى حالا كه رئيس سازمان انرژى اتمى مى گه اينجا داره براى تأمين نياز رآكتور اراك كار مى كنه٬ حتماً يه برنامه اى دارند. شايد هم الآن باشه و من خيلى بوق باشم كه از شهرم خبر ندارم!؟ :oops:

*[i][color=brown]نكته[/color][/i]: نيروگاه بوشهر از نوع آب سبك هست و سطح فناوري اوليه اون بالاتر از آب سنگين هاست. اين يعنى از اوّل هم اين كارخونه واسه بوشهر كار نمى كرده و مصرفش در جاهاى ديگه هست٬ از جمله رآكتورهاى كوچيك آب سنگين تحقيقاتى.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]وى درباره كارخانه توليد آب سنگين اراك نيز گفت: اين كارخانه در حال حاضر طبق برنامه كارى تعيين شده و با راندمان مطلوب در جهت تامين نياز رآكتور تحقيقاتى اراك مشغول به كار مى‌باشد...[/quote]
يعنى مى خواهند تو اراك هم رآكتور تحقيقاتى بزنند؟! من ديدم طرح جامع دانشگاهمون(ماكت طرح توسعه) خيلى بزرگ و كامله امّا نه ديگه در اين حد!! icon_wink ما ديگه با كلاس شديم! اراك هسته اى! :cry: تأكيد مى كنم آب سنگين اراك٬ تنها يك كارخانه جداسازى آب سنگين و بالا بردن غلظت دوتريم هست. درست همانند جدا سازى و غنى سازى اورانيوم(البتّه روش اين كارها باهم زمين تا آسمان تفاوت داره) كه در اون فرآيند هسته اى صورت نمى گيره و هيچ ماده ى راديواكتيوى(به جز همون دوتريم) توى مجموعه(از لحاظ فنى) استفاده نمى شه؛ ولى حالا كه رئيس سازمان انرژى اتمى مى گه اينجا داره براى تأمين نياز رآكتور اراك كار مى كنه٬ حتماً يه برنامه اى دارند. شايد هم الآن باشه و من خيلى بوق باشم كه از شهرم خبر ندارم!؟ :oops:

*[i][color=brown]نكته[/color][/i]: نيروگاه بوشهر از نوع آب سبك هست و سطح فناوري اوليه اون بالاتر از آب سنگين هاست. اين يعنى از اوّل هم اين كارخونه واسه بوشهر كار نمى كرده و مصرفش در جاهاى ديگه هست٬ از جمله رآكتورهاى كوچيك آب سنگين تحقيقاتى.[/quote]

کار ساخت رآکتور تحقیقاتی در اراک با نام آی.آر-40 که یک رآکتور تحقیقاتی 40 مگاوات آب سنگین هست سالهاست آغاز شده و در جریانه، گنبد سازه اون (تقریباً) کامل شده و کار نصب تجهیزات داخلی در جریانه.

در آخرین گزارش البرادعی ذکر شده بود که با توجه به آخرین بازرسی و مشاهدات بازرسان تکمیل این نیروگاه (حداقل) دو یا سه سالی طول خواهد کشید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]یه نکته ای در صحبتهای رییس جمهور هست که یا دوستان ندیدند یا از کنارش رد شدند، به جمله زیر خوب دقت کنید:[/b]


[quote]رئيس جمهور همچنين خطاب به رئيس سازمان انرژي اتمي كشور و همكارانش، تصريح كرد: از اين شما عزيزان خواهش دارم كه نگاهتان به عرصه هسته‌اي و افق آن بايد به [size=18][color=red]آخرين نقطه ممكن[/color][/size] دوخته شود.[/quote]


[color=darkred][b]دوستان می دونن که آخرین نقطه در عرصه هسته ای یعنی چی؟!!![/b][/color]

یعنی. . .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دوستان می دونن که آخرین نقطه در عرصه هسته ای یعنی چی؟!!!

[/quote]

فکر نمی کنم در علم آخرین نقطه ای وجود داشته باشد و روز به روز تکنولوژی های تازه تر و جدیدتر خودشان را نشان می دهند.فکرش را بکنید بتوانیم کوچیکترین راکتور اتمی را بسازیم.یک راکتور چند کیلویی که به راحتی در خودروها نصب بشود و سوخت آنها را برای همیشه تامین کند.به نظرم در زمان کنونی می شود این را یک نقطه در عرصه هسته ای در نظر بگیریم.

[quote]یعنی. . .[/quote]

[quote] [size=18]اگر سلاح هسته‌اي بازدارنده است، اولاً چرا ديگران نداشته باشند
رئيس‌جمهور با بيان اينكه اخيراً از بمب هسته‌اي به عنوان تهديد استفاده كردند، خاطرنشان كرد: اگر كسي از سلاح هسته‌اي به عنوان تهديد استفاده كند، موجب منع سلاح هسته‌اي مي‌شود و يا گسترش آن؟
احمدي‌نژاد‌ همچنين گفت: وقتي ملت‌ها را با ابزاري كه در دستتان است، تهديد مي‌كنيد، در واقع ملت‌ها را تشويق مي‌كنيد كه آنها هم اين ابزار را تهيه كنند[/size]
[/quote]
[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسم الله فی الاول ولاخر
[quote][b]یه نکته ای در صحبتهای رییس جمهور هست که یا دوستان ندیدند یا از کنارش رد شدند، به جمله زیر خوب دقت کنید:[/b]


[quote]رئيس جمهور همچنين خطاب به رئيس سازمان انرژي اتمي كشور و همكارانش، تصريح كرد: از اين شما عزيزان خواهش دارم كه نگاهتان به عرصه هسته‌اي و افق آن بايد به [size=18][color=red]آخرين نقطه ممكن[/color][/size] دوخته شود.[/quote]


[color=darkred][b]دوستان می دونن که آخرین نقطه در عرصه هسته ای یعنی چی؟!!![/b][/color]

یعنی. . .[/quote]

شاید منظورش جوش هسته ای باشه rolling_on_the_floor
یادمه سالی که با یه جشن هسته ای روز ملی فن اوری هسته ای وارد تقویم شد
قبلش می گفتند رئیس جمهور می خواهد خبر خوش هستهای اعلام کند بچه ها دست به کار نقل و شیرنی و نصب پرچم واعلامیه بودند
و پچ پچ خبر خوش رئیس جمهور چیه؟ :cry:
یکی از مسئولان جدی شوخی اش گرفته بود می گفت: خبر خوش رئیس جمهور موفقیت ایران در جوش هسته ای به عنوان اولین کشوره icon_wink :mrgreen: rolling_on_the_floor :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دوستان می دونن که آخرین نقطه در عرصه هسته ای یعنی چی؟!!!

یعنی. . .[/quote]

نه از بمب خيلي خيلي بهتره!

بزرگترين دستاورد 10000 ساله تمدن ايراني! :oops:

icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]یک راکتور چند کیلویی که به راحتی در خودروها نصب بشود و سوخت آنها را برای همیشه تامین کند[/quote]

اونوقت بعد از تصادف 2 تا خودرو یه انفجار کوچولوی اتمی رخ میده و مثلا نصف شهر با خاک یکسان میشه!!! (شوخی کردم دوست عزیز یه دفعه ناراحت نشید.)

[b][color=red]دوستان توجه کنند رییس جمهور در صحبتهاش فقط تأکید داشت بمب اتم چیز بدیه، نگفت ما این چیز بد رو نمی سازیم![/color][/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باز هم که صحبت اون چیز خاص به میون اومد! فکر کنم بر خلاف قوانین باشه ها!

فن آوری هسته ای صلح آمیز چونان عدد 100 هست، وقتی شما صد رو داری، نود هم قاعدتاً نزد شماست، این در مورد ایران و سایر کشورهای دارای فن آوری صلح آمیز عمده صدق میکنه، مثل برزیل، آرژانتین، ژاپی و کره جنوبی.

برنامه هسته ای ایران مدتهاست که از اون مرحله خاص گذشته، اگر صلح آمیز مونده به این دلیل هست که نظام جمهوری اسلامی تمایل نداره که به سمت فعالیت غیر صلح آمیز بره و قصد داره که به تعهداتش پایبند بمونه، پس موضوع توانایی نیست، موضوع خواست و تمایل هست که برنامه ما رو در سطح صلح آمیز نگه داشته.

بهتره این بحثها در اینجا انجام نشه و تاپیک منحرف نشه.

از نظر من منظور از "آخرین نقطه در عرصه هسته ای" رسیدن به توانایی تولید تمام صنعتی سوخت و توانایی طراحی و ساخت رآکتور هست، علی رغم پیشرفتهای محسوس و ارزشمند که تا اینجای کار داشتیم، با "آخرین نقطه" هنوز فاصله داریم. بنظز من حدود 5 سال زمان میبره تا تولید سوخت در مقیاس تمام صنعتی به نتیجه برسه و حدود 10 سال تا به مرحله ساخت نیروگاههای بومی برسیم و این در صورتیه که با همین سرعت پیش بریم.

باور کنید رسیدن به این مهم برای آینده این مملکت بسیار ارزشمند تر از اون دیگریست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=24]شتاب دهنده بزرگ ملي بزرگترين دستاورد تاريخ 10000 ساله ايران[/size]

[quote][color=red]معادل 20 هزار نيروگاه اتمي در مقياس نيروگاه اتمي در مقياس نيروگاه هزار مگاواتي بوشهر انرژي توليد كند[/color].وقادر است 20 ميليون مگا وات انرژي توليد كند.

علاوه بر آن از حرارت و گرماي توليد شده مي توان براي بخار كردن آب دربا و توليد آب شيرين استفاده كرد.محاسبات نشان داده است كه[color=red] اين سيستم قادر است در سال معادل بارندگي ساليانه كشور آب شيرين توليد كند بدون اينكه هوا را آلوده كند [/color]يا مشكلاتي از قبيل زباله هاي هسته اي يا پسمانده و آلودگي ايجاد كند.

[color=red]سوخت مصرفي آن تنها چند گرم هيدروژن معمولي است[/color].انرژي توليدي از يك دستگاه شتاب دهنده يك گيگا الكترون ولت است كه با انرژي 2500000 ليتر بنزين خواهد بود[color=blue].[b] بنابر اين اگر به مدت يك سال كار كند انرژي معادل500ميليارد بشكه نفت انرژي توليد مي كند.ارزش اقتصادي آن انرژي معادل 2 برابر ذخاير نفت عربستان سعودي است[/b][/color][/quote]
با طول 100 متر
و...............

البته تا 10 سال ديگه شايد تازه طراحي مقدماتيش تمام بشه! و بعد مفهومي و تفسيلي و ساخت كلا چند دهه ديگر!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.