hamed_713

AN/APQ-181 رادار ويژه بمب افكن B-2

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_APQ-181.jpg[/img]
[color=darkblue]تصویری از آنتن رادار AN/APQ-181[/color][/align]

یکی از مهمترین تجهیزات الکترونیکی B-2 رادار با «احتمال رهگیری پایین» (LPI» ( AN/APQ-181» آن است که در بخش پایینی بدنه قرار گرفته است.این رادار «آرایه کاوش غیر فعال الکترونیکی» ( PESA) ، که در باند «کی یو» (KU) (رادار بمب افکن بی-2 برای کاهش احتمال کشف امواج آن – به عنوان رادار نظامی – از باند عمدتاً غیر نظامی کی یو در محدوده 12 تا 18 گیگاهرتز (25تا 16.6 میلیمتر) استفاده می کند.مهمترین موارد استفاده از این باند ، نقشه برداری با وضوح بسیار و ارتفاع سنجی ماهواره ای است.)عمل می کند، مهمترین وسیله هدایت پرواز – به ویژه در ارتفاع پایین – کشف هدف حمله است.

از آنجاکه آنتن رادار ، از بهترین بازتاب دهنده های امواج راداری است، یک پارچه سازی رادار باهواپیما به طوریکه بر ویژگیهای بسیار استیلث آن تاثیر منفی نگذارد،یک چالش بسیار بزرگ در طراحی و ساخت B-2 بود.این رادار با 2100 پوند (952 کیلوگرم) وزن و 52 فوت مکعب (1.47 متر مکعب) حجم ، دارای دو آنتن ثابت کاوش الکترونیکی در دو سوی بدنه است که در نزدیک محور طولی هواپیما نصب شده اند و زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی و در نتیجه مسیر پرواز دارند.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/B-2_radar.jpg[/img][/align]

این رادار در واقع دو سیستم مجزا است که هر کدام از پنج «واحد قابل تعویض در خط پرواز » (LRU) تشکیل شده اندو عبارتند از : آنتن،فرستنده ، پردازشگر علائم، پردازشگر داده ها و فرستنده / گیرنده .این قطعات دوگانه قادر به ارتباط با یکدیگر در صورت خرابی هر کدام از آنها هستند.این رادار نیز همانند رادار F-22 نیازمند به مایع خنک کننده است.
AN/APQ-181 دارای 21 حالت عملیاتی است که امکانات فراوانی را در اختیار خدمه هواپیما قرار می دهد که برخی از آنها برای ایمنی پرواز و ناوبری عمومی است که شامل اجتناب از هوای بد ، حفظ وضعیت و ارتفاع بر فراز زمین هستند.یک حالت عملیاتی تعیین موقعیت و سرعت دقیق نیز برای افزودن به دقت ناوبری مورد نیاز برای پرتاب بسیار دقیق سلاحها ، به سیستم افزوده شده اند.حالت حملات هوا به زمین شامل نقشه برداری رادار «روزنه مصنویی» (Synthetic aperture radar) ، تعیین فاصله در حین جستجو «نشان دهنده هدف های زمینی متحرک»(MGTI) و حمله است.
سیستم در ضمن دارای وضعیت های هوا به هوا برای کشف و تعقیب تهدیدات و نیز مشخص کردن هدفهااست.به علاوه ، رادار دارای چندین حالت عملیاتی طبقه بندی شده است که مقامات نیروی هوایی علاقه ای به گفتگو درباره آنها را ندارد.

نرم افزار مورد استفاده برای این رادار دارای 1.8 میلیون خط دستور العمل است.در حین تکمیل ، رادار و پوشش های آنتن مشکلاتی را سبب شدند. آنتن ها خمش سازهای بیش از حد انتظاری را در سازه کامپوزیتی هواپیما ایجاد کردند که عملکرد رادار در وضعیت رادار روزنه مصنوعی کاهش داد.راه حل این مشکل ، استفاده از حسگری برای کشف حرکت آنتن ثابت رادار بودکه باعث اصلاح داده های راداری شد.

یکی دیگر از مشکلاتی که در حین تکمیل رادار پیش آمد ، مربوط به پوشش آنتنهای رادار بود.این پوشش ها در ابتدا پلاستیکی بودند.ولی معلوم شد که رطوبت هوا تأثیر کرده و باعث تضعیف علائم بازگشتی رادار شده و احتمالاً هواپیما را قابل کشف تر می کرد.پس از آنکه ماده «کوارتز» آزمایش شد ، ولی معلوم گردید که بسیار سنگین بوده و خم می شود.پوشش فعلی از سازه «لانه زنبوری» استفاده می کند ، ولی ماده سازنده آن اعلام نشده است.

[b]سایر تجهیزات الکتریکی عمده b-2 عبارتنداز : [/b]

سیستم چهار گانه پرواز با سیم (FBW)
سیستم ناوبری اینرسی (INS) که با آنتن رادار سمت راست مرتبط است
سیستم نجومی – اینرسی (نمونه تکامل یافته سیستم «تعقیب ستاره ای» مورد استفاده در هواپیمای SR_71 )ساخت نورث روپ مرتبط با آنتن رادار سمت چپ و تجهیزات جنگ الکترونیکی است.

[b]LPI يا Low Probability of Intercept چيست؟ [/b]
يك سيستم رادار از نوع «كمتر قابل رهگيري شدن»، هنگامي كه در جستجوي اهداف مي‏باشد (Track While Scan)، شناسايي‏اش به وسيلهء ادوات غيرفعالي نظير «گيرندهء‌ اخطار راداري» (Radar Warning Receiver) بسيار مشكل و تقريبن غيرممكن است. اين ويژگي بسيار مهمي است، زيرا حين جستجو و يافتن هدف، علائمي دال بر حضور رادار جستجوگر به گيرنده هاي دشمن نمي رسد.

[b]RWR چيست؟ [/b]
گيرندهء اخطار راداري يا RWR، سيستمي غيرفعال يا Passive محسوب مي‏شود؛ بدين معني كه هنگام استفاده و روشن بودن، تشعشع يا نشانه‏اي از خود بروز نمي‏دهد. اصلي‏ترين وظيفهء RWR، اعلام اخطار در هنگام قفل شدن رادار دشمن بر روي هواپيماي خودي، به صورت بوق، چراغ يا صداي ضبط شدهء انسان است. اين سيستم در جنگندهء F/A-22 ابتدا به صورت بوق‏‎هاي غيرممتد و پس از شليك موشك دشمن، كلام خانمي كه عبارت Incoming Missile را ادا مي‏كند در كابين خلبان و به همراه همان صداي بوق غيرممتد پخش مي‏شود.

[b]برگرفته از دوماهنامه هواپيما-شماره 6
hamed_713[/b]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از حامد عزیز

یک سوال من مطلبی در مورد سیستم ناوبری و حمله اختاپوس که توسط روسها برای TU-160 ها طراحی شده به صورت فارسی ندیدم ولی شباهت زیادی به این سیستم داره نمودونم میشه فقط لفظ رادار رو برای AN/APQ-181 انتخاب کرده اند با توجه به مشخصاتی که ارائه شده اطلاق کردند ولی نمومه روسی با توانایی زیاد قابلیت شلیک موشک های کروز KH-55 و سری محرمانه جدید روسها به نام سری KH-101 که بردی بیش از 3000 کیلومتر رو داره البته من مدتها قبل اخباری مبنی بر کپی آمریکایی ها از سیستم اختاپوس بلاک جک های شوروی سابق مستقر در اکراین شنیده بودم ولی نمی دونم چقدر صحت داشته باشه در کل فکر کنم روسها با سیستم فوق الذکر که اطلاعات زیادی هم ازش نیست سرتر باشند چون شلیک موشک با برد بیش از 3000 کیلو متر و تهیه نقشه سه بعدی توسط سیستم اختاپوس و ارائه اون به موشک کروز با قابلیت شلیک کن فراموش کن واقعا" محشره با از هم نظر دوستان و متخصصین عزیز :(

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام .

متشكرم مطلب جالب توجهي بود .

[quote]که در باند «کی یو» (KU) [/quote] !
اين رو كه با ديش و رسيور معمولي هم ميشه كشف كرد !


البته سواي شوخي استفاده از اين امواج (محدوده فركانسي امواج ماهواره اي)شايد دليل عمده اش گول زدن وسايل اكتشاف باشه اما اگر اين رادار روشن باشه قطعا شناسايي خواهد شد .
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون بسیار جالب بود به هر نظر ما باید تا می تونیم در مورد دشمن اطلاعات کسب کنیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه حامد جان. :(

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این نوع رادار به سختی توسط تجهیزات RWR قابل تشخیص است.این ویژگی خوب در رادار به آن اجازه می دهد که در حین جستجو و کشف هدف بدون هشدار حضور در رادار شناسایی دشمن ، به عملیات بپردازد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]سلام برادر حامد،ممنون از مقالتون...
یه مسله،اگر اون مجله رو در اختیار دارید لطف کنید نام نویسنده اش رو برام بفرستید،احساس میکنم قبلا چنین چیزی رو خونده بودم،از یکی از دوستان ... :confused:
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.