hamed_713

سرهای جنگی ، ابزار ویرانسازی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_kinetic-energy-penetrator-01.jpg[/img][/align]

[color=red][b]بخش اول : [/b][/color]

[b]سرآغاز[/b]

بسیاری از موشکهای هدایت شونده به منظور رساندن یک سر جنگی به هدف و انهدام آن ساخته شده اند.گاهی برخورد خود موشک به هدف نیز می تواند خسارتهای چشمگیری به آن وارد سازد.برای نمونه در جنگ فالکلند یک فروند موشک AM.39 اگزوست به ناوشکن شفیلد نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا برخورد کرد و آن را غرق نمود،در حالی که سر جنگی آن منفجر نشد.
به طور کلی می توان گفت که هر سر جنگی از سه بخش اصلی تشکیل شده است: پوسته سرجنگی ، ماده منفجره درون پوسته و یک فیوز (چاشنی) همراه ضامن ایمنی و مسلح کننده آن .


[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_01%7E18.jpg[/img]
[color=darkblue]تصوير: برخورد سرجنگي 240 كيلوگرمي يك موشك AS30L ايروسپسيال با سرعت 1.4 ماخ.
مخروط دماغه اين سرجنگي با فولاد ويژه زره پوش شده و مي تواند پيش از انفجار تا دو متر در بتن مسلح نفوذ كند.[/color][/align]

[b]سرهای جنگی موج زا[/b]

سرجنگی موج زا ساده ترین نمونه سرهای جنگی انفجاری هستند.این نمونه شامل مقداری ماده منفجره نیرومند می شود که در یک غلاف و پوسته فلزی جاسازی شده است. در سرهای جنگی موج زا آسیب اصلی را ، موج انفجار ناشی از منفجر شدن خرج اصلی ، به هدف ارد می سازد.این ماده منفجره نیرومند در هنگام انفجار در کسری از ثانیه به حجم بزرگی از گاز با دما و فشار بالا تبدیل می شود. گاز منبسط شده ، غلاف و پوسته سر جنگی را می شکند و یک موج ضربه ای در محیط در محیط اطراف سر جنگی ایجاد می کند. این انفجار به طور معمول فشاری برابر 200 کیلو بار و دمایی حدود 5000 درجه سلسیوس تولید می کند.موج ضربه ای در کسری از یک هزارم ثانیه به فشار بیشینه خود می رسد و سپس در مدت چند صدم ثانیه فشار آن تا حد فشار جو کاهش می باشدترکیب این دو فشار مثبت و سپس فشار منفی ، هدف را در برابر آسیبهای ناشی از اثری همانند عمل « هل دادن- کشیدن » قرار می دهد.همچنان که موج ضربه ای مثبت ، هدف را در میان می گیرد، فشار خرد کننده ای به همه سوی آن وارد می کند.مرحله منفی همراه با یک اثر ویرانگر روی هدفی که هم اکنون ضعیف و سست شده ، آغاز می گردد.

آثار ویرانگر هر سر جنگی با افزایش مسافت کاهش می یابد، اما کاهش آن بستگی به گونه سر جنگی و چگالی ماده وسطه ای (ماده ای که بین سرجنگی و هدف قرار دارد و به طور معمول هوا یا آب می باشد.) دارد که انفجار در آن انجام می گیرد.مهندسان مهمات و جنگ افزار واژه «حجم خسارت» را برای بیان ناحیه ای که سرجنگی در آن کارآمد است به کار می برند.فشار بیشینه انفجار یک سرجنگی موج زا ، با افزایش مسافت کاهش می یابد و با وارون توان سوم مسافت از مرکز موج انفجار متناسب است.با گزینش دقیق ارتفاع انفجار، شعاع تخریب را می توان تا حدود 50 درصد افزایش داد.

سرهای جنگی موج زا به ویژه بر ضد اهداف زیردریایی کارامد هستند.زیرا چگالی آب از چگالی هوا بیشتر است.این گونه سرهای جنگی برضد هدفهای زمینی نیز به کار می روند، اما برای حمله به هدفهای هوایی چندان مناسب نیستند ، چرا که چگالی هوا با افزایش ارتفاع کاهش می یابد.
مواد منفجره هواسوخت تنها یک غلاف و پوسته بسیار سبک و نازک دارند، بنابراین نزدیکترین حالت به یک جنگ افزار موج زای ناب هستند.این گونه را می توان بر ضد ساختمانها،خودروها،نیروها و هدفهای زمینی دیگر به کار برد؛ همچنین با توجه به موج انفجار نیرومندش می توان آن را در امور مهندسی رزمی ، همانند پاکسازی میدانهای مین و هموار سازی محل فرود بالگردها به کار گرفت.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_divine%2520thunder.jpg[/img]
[color=darkblue]تصوير : سر جنگی بمب BLU-122 که قادر است با وزن 780 پوندي و پوشش فولادی ويژه خود در دیوار بتنی با ضخامت 8.6 متر نفوذ کند.[/color][/align]


[b]سرهای جنگی ترکش شونده [/b]

بخشی از توان انقجاری یک سرجنگی برای تکه تکه کردن پوسته به کار می رود، در نتیجه ترکشهای به وجود آمده دارای انرژی جنبشی هستند.اما ترکشهایی که به طور طبیعی از خرد شدن پوسته سرجنگی در هنگام انفجار خرج به وجود می آیند، دارای اندازه های گوناگون هستند و به طور اتفاقی برخی از آنها بزرگ و برخی کمی بزرگتر از براده فلز می باشند.این ترکشهای بی قاعده، به خاطر سنگینی و گرانیگاههای گوناگون خود همانند گلوله های نامنظم و بی قاعده ای هستند که مسیرهای گوناگونی را می پیمایند. به طور کلی این فرایند در هر انفجاری متفاوت و منحصر به فرد خواهد بود.

برای ساخت یک سر جنگی ترکش شونده کارامد،باید اندازه و چگونگی پخش شدن ترکشها، کنترل شده باشند.این کار را می توان به آسانی و یا خرد کردن پوسته با روشی از پیش تعیین شده انجام دادو رایجترین روش،ایجاد شکاف یا فرورفتگی روی پوسته و یا علامت گذاری آن است.بدین ترتیب پوسته فلزی در نقاط ویژه ای سست می گردد و هنگامی که سرجنگی منفجر می شود،نخستین شکستها در این نقاط به وجود می آید.در سال 1994 ، نیروی دریایی ایالات متحده روشی بهبود یافته برای تولید «سرهای جنگی ترکش شونده کنترل شده» نوآوری کرد و آن را به نام خود ثبت نمود.در این روش با جا دادن یک لایه فلزی گسترده روی سطح درونی پوسته سرجنگی، یک شبکه ترکش شونده کنترل شده روی آن سطح ایجاد می شود.این ورش نوین به ویژه برای سرهای جنگی غیر خوشه ای بزرگ مناسب است.

یکی دیگر از راههای جلوگیری از ایجاد و پراکندگی تصادفی و اتفاقی ترکشها،ساختن آنها از پیش و سپس جادادن آنها در درون سر جنگی است.ترکشهای از پیش ساخته شده با شکلهای کروی ، مکعبی و میله ای را می توان به گونه ای در درون سر جنگی چید که هنگامی که خرج منفجر می شود و به آنها شتاب می دهد یک الگوی بهینه ایجاد گردد.
دریک سر جنگی ترکش شونده ، حدود 30 درصد انرژی آزاد شده ماده منفجره برای ترکش کردن پوسته و دادن انرژی جنبشی به ترکشها به کار می رود.انرژی باقیمانده نیز موجب پیدایش موجهایی همانند انفجار یک سر جنگی موج زا می شود.سرعت آغازین ترکشهای یک سرجنگی استوانه ای به نسبت «خرج به فلز سرجنگی در واحد طول» و ویژگیهای ماده منفجره ، به ویژه نیروی انفجار و توانایی خردکنندگی آن بستگی دارد.

ترکشها به دلیل سرعت زیاد خود، به سرعت از موج ضربه ای ایجاد شده به وسیله انفجار پیشی می گیرند.سپس سرعت آنها به دلیل مقاومت هوا یا پسار کاهش پیدا می کند(در آغاز تزکشهای سبکتر تحت تاثیر قرار می گیرند)، اما سرعت پیشانی موج ، سریعتر کاهش می یابد. بنابراین شعاعی که در آن ، ترکشها خسارت مفیدی وارد می سازند به مراتب بزرگتر از شعاع تاثیر گذاری موج انفجار خاهد بود.در حالی که آثار فشار ناشی از موج انفجار با وارون توان سوم مسافت از مرکز موج متناسب است، آثار ترکش شوندگی با مقداری بین وارون توان دوم و وارون توان یکم مسافت از مرکز انفجار تناسب دارد(از 1/R2 تا 1/R). مقدار واقعی به شکل ویژه سر جنگی بستگی دارد، اما در همه موارد شعاع تخریب این گونه سرهای جنگی از سرهای جنگی موجزا بزرگتر خواهد بود.
هدف های هوایی در برابر سرهای جنگی ترکش شونده آسیب پذیرتر هستن، بطوری که اگر آنها در یک مسافت مناسب از هدف منفجر شوند،نسبت به سرجنگی همسانی که با با برخوردبه هدف منفجر می شود،خسارت و آسیب بیشتری وارد می سازند.

سرهای جنگی ترکش شونده همچنین جنگ افزار خوبی برای حمله به یک هدف زمینی که تا اندازه ای محافظت شده، همانند سربازان وخودروهای پناه گرفته در پوششهای طبیعی یا ساختگی، هستند.اگر یک سر جنگی ترکش شونده بر فراز چنین اهدافی منفجر شود، آسیب بیشتر نسبت به یک جنگ افزار موجزا که در اثر برخورد باهدف منفجر می شود، ایجادمی کند.


ادامه دارد ....

[b]منابع پس از تكميل مطلب در پايان ذكر مي گردد.[/b]

[b]hamed_713[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر حامد جان منتظر ادامه مطلب هستیم. :(

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از مطلب خوبتون ! در مورد سرهاي جنگي كه براي نفوذ در سنگر و بتن مسلح طراحي ميشوند 2 تا راهكار به نظرم ميرسه كه البته خوبه كه دوستان هم نظراتشون رو براي تكميل اين مطلب بگن !
1- اختفاء ساختمانهاي مهم به هر روشي كه مي شود ، شامل :
الف : ساختمان در ساختمان ( نوعي فريب است . يعني مثلا يك مركز فرماندهي با ديواره هاي مستحكم و بنتي در گوشه اي نامعلوم از يك سوله بزرگ قرار گيرد كه در صورت بمباران سوله ، بمب دقيقاْ به مركز برخورد نكرده و دشمن هم به خيال زدن مركز ، حمله را موفقيت آميز ميداند در صورتي كه مركز فرماندهي سالم و فعال است )
ب : ساختمان در زير زمين با عمق زياد
باشد .
2- ساختن ساختمانهايي كه تا جاي ممكن از نظر جغرافيايي و از نظر طراحي داراي حفاظ باشه ( مثل ساختن ساختمان در دامنه كوه كه از سه طرف محافظت ميشود و حمله فقط ميتواند عمودي و يا نهايتا از يك طرف باشد مضاف بر اينكه اين ساختمان در همان سمت آسيب پذير هم به صورت آيرو ديناميك طراحي شود . يعني تلاش طراح ساختمان اين باشد كه سر جنگي موشك با زاويه تند به ساختمان برخورد كند كه از قدرت نفوذ آن به شدت كاسته خواهد شد . مثل برجك تانك )
در مورد سرهاي جنگي موج زا و انفجاري ( و حتي تركش زا ) هم ميتوان از مواد ميرا كننده موج ، مانند لاستيك استفاده كرد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون حامد مطلب خیلی خوبی را شروع کردید . مهدی ارمی جان از شما هم تشکر می کنم بابت راه حل .


[quote]در مورد سرهاي جنگي موج زا و انفجاري ( و حتي تركش زا ) هم ميتوان از مواد ميرا كننده موج ، مانند لاستيك استفاده كرد .[/quote]

سر جنگی اتش زا رو چگونه می شود با لاستیک مهار کرد ؟ لاستیک مگر در برابر اتش از بین نمی رود ؟ و منظورتان از لاستیک چگونه لاستیکی است ؟ برای ساختمانها استفاده از سقف های مخروطی با شیب تند چطور است ؟ یا مثلا شبیه زره های واکنشی مواد منفجره رو برای از بین بردن بمب های نفوذی در بتن استفاده نمود !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بمب هايي كه براي نفوذ در بتن استفاده ميشوند معمولا با تاخير منفجر ميشوند . يعني اول با انرژي جنبشي زياي كه دارند نفوذ ميكنند و بعد منفجر ميشوند و بيشتر نفوذ ميكنند ولي اين بار با انفجار و آتش و موج ! فكر نكنم زره واكنشي جواب بده
در مورد لاستيك هم بهتون گفتم !من نظرم رو راجع به تركش زا و انفجاري موج زا گفتم و نه آتشزا !
در هر حال ! استفاده از لاستيك ميتونه به شدت موج و تركش رو از بين بره ! حتي تركيب لاستيك و منبع آب ميتونه حريف خوبي براي آتش زا ها هم باشه ! لاستيكي كه من ميگم حتي ميتونه لاستيك فرسوده ماشين باشه !
به دلايلي كه خودتون هم ميدونيد همه چيز رو نميشه تو اينترنت گفت ! سعي كنيد خودتون بفهميد ديگه ! من همش رو بگم بي مزه ميشه :confused:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حامد جان کم پیداهستی ؟

دستت دردنکنه منتظر ادامه مطلب هستیم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برای ساختمان با سقف مخروطی باید عرض کنم که به دلیل آنکه حملات هوایی و موشکی میتواند از هر زاویه ای صورت پذیرد ، مجموعه ای از روشهای اختفا و استتار و محدودسازی حمله ، و از جمله نوع سازه ساختمان و شکل ظاهری آن و ... باید برای مقابله با این حملات استفاده شود .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واسه استتار از دید هواپیماها و عکسهای ماهواره ای ایجاد یک استخر کوچک و بزرگ ( کم عمق مثلا ) در بالای تاسیسات چطوره ؟ برای عکس برداریهای راداری و اونهایی که عمق زمین رو بخود نشون بده اب موثر نیست ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ما نمیتونیم روی اینکه دشمن از چه امکاناتی برای شناسایی استفاده میکنه و چه نقطه ضعفهایی در شناسایی داره تکیه کنیم ، چون اولا ما بر اونها اشراف نداریم و از طرفی تکنولوژی روز به روز پیشرفت میکنه ! ما باید تمام تلاش خودمون رو بکنیم که از همه ظرفیتهای پدآفند عامل و غیرعامل برای دفاع از نقاط حیاتی استفاده کنیم و معمولا شما باید برای برنامه ریزی ، همیشه بدترین حالت رو در نظر بگیری ! یعنی اینکه دشمن میداند کجا را بزند ، ولی دقیقاً نمیداند چگونه باید بزند که کار را یکسره کند ! این پیشنهاد شما قابل بررسی هست ولی همون طور که گفتم باید بدترین شرایط را در نظر گرفت و بیشترین احتیاط و برنامه ریزی و استفاده کردن از همه ظرفیتها رو در نظر گرفت !
درست کردن اهداف کوچک و متعدد که مجموعه آنها یک کار را انجام می دهند بهتر از درست کردن تأسیسات بزرگ و حیاتی با پدآفند عامل ( البته در سطح ایران ) است .
مثلا 10 تا بندر کوچک داشتن برای واردات و صادرات ( مثل آنچه که کره شمالی انجام میدهد ) بهتر از درست کردن یک بندر حیاتی و بزرگ با تمام امکانات هست ! چون اگر بزنند ، کار تمام است !
بعضی وقت ها هم نمیشود این کار را کرد . مثلا شما یک منبع عظیم نفتی مثل پارس جنوبی دارید آن هم وسط بیابان و دریا ! همسایگان محترم شما هم یک نی در آن قرار داده اند و سعی میکنند با تمام قوا ( هورت ) بکشند ! این جا شما سرمایه گذاری میکنید و تا جایی که شد استفاده میکنید اگر هم جنگ شد ، خوب شده دیگه !
ولی راه چاره در این موارد هم (( جذب سرمایه گذاری خارجی )) است که اگر هم زدند ، همه اش مال شما نباشد و در ضمن این خودش یک عامل بازدارنده برای حمله دشمن است .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

اول از همه مخصوصا حامد و مهدي تشكر مي كنم . :confused:

يك اشكال كوچولو

[quote]بمب BLU-122 که قادر است با وزن 780 پوندي و پوشش فولادی ويژه سر جنگی خود در دیوار بتنی با ضخامت 8.6 متر نفوذ کند.[/quote]

من كه جستجو كردم ديدم كه اين يك بمب 5000 پونديه ( وزنش ) و مواد منفجرش 781 پونده

سؤال من اينه كه استفاده از ساختار لانه زنبوري چقدر مي تونه در برابر اين جور سرهاي جنگي مقاومت كنه . بطور مثال اگر بين دو ديوار بتن مسلح از چنين ساختاري استفاده كنيم كه بعضي از سلولها پر و بعضي ديگه خالي باشه ، بدرد بخور هست ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]يك اشكال كوچولو


نقل قول:
بمب BLU-122 که قادر است با وزن 780 پوندي و پوشش فولادی ويژه سر جنگی خود در دیوار بتنی با ضخامت 8.6 متر نفوذ کند.


من كه جستجو كردم ديدم كه اين يك بمب 5000 پونديه ( وزنش ) و مواد منفجرش 781 پونده [/quote]

xx222ir عزيز اشكال شما وارد است و اصلاح شد.(اشتباه توي تايپ متن ترجمه شده بود.) :confused:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_vxehg.jpg[/img][/align]

سرهای جنگی با خرج شکل گیرنده شامل یک پوسته توخالی مخروطی ، نیم کروی و یا شکلهای دیگر می شوند.به همین دلیل به آنها «خرجهای گود»نیز میگویند.
روی بخش گوژ (محدب) این سر جنگی یک خرج منفجره جا دارد.پوسته به طور معمول از جنس مس یاآلومینیوم ساخته می شود.هنگامی کهخرج منفجر می شود،موج انفجار رو به جلو حرکت می کند و سپس ، از هم گسیختگی پوسته مخروطی فلزی از نوک مخروط آغاز می شود و در پایان به طور کامل گسیخته می شود و در پی آن یک جت از ماده تشکیل دهنده لایه ساخته می شود.این فرایند تنها در بخش کوچکی از ماده اصلی تشکیل دهنده پوسته صورت می گیرد و بخش بزرگی از جرم آن (که در ایالات متحده به آن اسلاگ می گویند)با سرعتبه نسبت پایین تر 1000 متر بر ثانیه یاکمتر حرکتمی کند.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_02%7E15.jpg[/img]
[color=darkblue]تصوير بالا : يك مدل سه بعدي رايانه اي كه نشان دهنده دگرگوني شكل يك خرج شكل گيرنده مي باشد.
تصوير پايين : نفوذ واقعي در يك مجموعه هدف كه با فاصله كنار هم قرار دارند.[/color][/align]

اگرچه این جت بارها در نشریات گوناگون و به وسیله کارشناسان مهمات وجنگ افزار و کارخانجات جنگ افزار سازی این گونه توصیف شده که شامل لایه فلزی مذاب می شود، اما برخی از کارشناسان سرهای جنگی این مطالب را رد می کنند.یک کارشناس نظامی که روی خرجهای شکل گیرنده کار کرده و از سال 1950 با فناوری ساخت مهمات در ارتباط و تاریخچه ای درباره خرجهای شکل گیرنده نگاشته، براین باور است که حالت ماده تشکیل دهنده جت به طور معمول به شکل گاز یا فلزی مذاب نیست، بلکه حالتی به شکل پلاستیک و نرم دارد.
وی همچنین پی برده که یک سوم ترکشها در نتیجه گسیخته شدن لایه بهوجود می آید و تعدادی از ترکشهای بزرگ با سرعتی حرکت می کنند که به سرعت اسلاگ نزدیکتر است تا به سرعت جت.
سرعت جت در نوک ،حدود 8500 متر بر ثانیه است ،اما در دنباله آن به 1500 تا 2000 متر بر ثانیه می رسد.اینجت سرانجام به دلیل سرعتهای گوناگوندر درازای خود ،خرد شده و یک سری ذرات میله ای شکل کوچک از درذون آن جدامی شود این فرایند را ذره پراکنی می نامند .

هنگام برخورد به یک هدف که باصفحه های زره ای یا فولاد نرم محافظت شده،فشاری که جت در نقطه ی برخورد تولید می کند حدود صدها کیلو بار است (در یک نمونه این فشار به 3050 مگاپاسکال می رسد ). تنشهای بوجود آمده بسیار فراتر از تنش تسلیم فلز هستند و بنابراین موجب درگرگونی شکل فولاد و در واقع هر ماده ای می شوند . در حالیکه این فرایند رخ می دهد ،نوک جت تخریب میشود و ترکیب دیگری از بخش پایینتر جایگزین آن می گردد. به دلیل اینکه این ترکیب جدید،سرعت کمتری دارد ،انرژی کمتری نیز خواهد داشت و یک حفره باریکتر و کم قطر تر بوجود می آورد. این پدیده بیان کننده شکل مخروطی نفوذ خرج شکل گیرنده است .

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_03%7E13.jpg[/img][/align]

اگر جت در صفحه زره نفوذ کند ،افزون بر خسارت ایی که به طور مستقیم وارد می کند ، آسیبی نیز به دلیل فرایند خرد سازی ایجاد می کند؛ به طوریکه در این فرایند ، ترکشهایی از پشت صفحه زره کنده شده و موجب وارد آوردن آسیب های فرعی می شود . در مواردی که خرج باید در زره هایی با ضخامت 5 برابر قطر خرج یا بیشتر نفوذ کند ، حفره و شکاف بوجود آمده در سطح درونی صفحه زره از قطر یک مداد چندان بزرگتر نخواهد بود . هرچند مواردی گزارش شده اند که آثار فرعی به قدری ناچیز بودند که خدمنه متوجه نشدندکه خرج به درون خودروی زرهی آنها نفوذ کرده است، اما در بیشتر موارد یا خودرومنهدم می شود و یا اینکه آسیب وارده برای پایان دادن به مأموریت آن کافی است.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_800px-Damage_caused_by_HESH_fort_nelson.jpg[/img]
[color=darkblue]تصویر : نمونه ای از آسیب ناشی از HESH[/color][/align]

یک نمونه از سرهای جنگی برگرفته از خرجهای گود ، سرجنگی انفجاری شدیدله شونده (HESH» (High explosive squash head»است که در گلوله های ضدتانک توپهابه کار می رود، اما کمتر دیده شده که در موشکها از آن استفاده شود.این سر جنگی شامل یک پوسته نازک پر از یک ماده منفجره بسیار نیرومند و خرد کننده می باشد که به طور الاستیک تغییر شکل می دهد . این سر جنگی بر ضد سطح بیرونی هدف بکار می رود و با یک فیوز که در ته آن جا داده شده روشن می شود. بر اثر انفجار ، یک موج ضربه ای به وجود می آید که سطح زره را از درون به طور گسترده ای خرد می کند و آثار فرعی و چشم گیری بر جا می گذارد، همچنین موج برگشتی به دلیل تغییر چگالی ، برآمدگی بزرگی روی بخش بیرونی زره ایجادمی کند.هنگامی که سر جنگی چند منظوره یک گلوله تانک بر ضد زره بکار می رود ، در مقایسه باخرجهای گود اثر کمتر دارد.

ادامه دارد...

[b]hamed_713[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از آقا حامد.

فکر کنم قبلا توی صنایع هوایی یه چیزی شبیه اینو خونده بودم.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_02~15.jpg[/img]


این عکسی که شما قرار دادید مربوط به طرح موسوم به مین شاردین هست که مبدع اون فردی آلمانی به همین نام در جنگ جهانی دوم بود و اولین بار به عنوان مین ضد تانک ظراحی شد. در مینهای شاردین از یک عنصر فلزی با قابلیت الاستیسیته بالا (اگه اشتباه نکنم بیشتر ازتلوریوم استفاده میشد) به عنوان صفحه مقعر استفاده می شد، انفجار باعث تغییر شکل صفحه و بالا اومدن اون به شکل بالا می شود که باعث نفوذ به زره خواهد شد.

اون فرم گوژ مربوط به همین مینهای شاردین هست. خرجهای گود دارای اشکال مخروطی هستند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد خرجهای HESH فکر کنم خودروی شناسایی اسکورپیون از این خرج ها استفاده می کنه - این گونه خرجها نفوذی به زره ندارند و مانند پتک به قسمتی از زره ضربه و موج وارد می کنند و از طرف دیگر زره مقداری از ان کنده می شود !

دوستان نظرتون را به EFP ها جلب می کنم :

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/070212_efp_iran_hmed_6a_h2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_070212_efp_iran_hmed_6a_h2.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/buckle4.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_buckle4.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/lt_efp_discs2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_lt_efp_discs2.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/EFP_samples.gif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_EFP_samples.gif[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/EFP31.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_EFP31.JPG[/img][/url]

اینگونه تله های انفجاری رو بسادگی حتی میشه در خانه هم درست کرد ! یک روش اسان - ساده و بسیار پر نتیجه بر ضد اهداف زرهی و نیمه زرهی !!! تو عراق این سیستم تلفات بالایی از امریکایی ها و انگلیسی ها گرفته .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.