saiedtomcat

نقبي به گذشته:علت سقوط هواپيماي سي 130 ارتش حامل خبرنگاران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام در اين پست قصد داريم با مروري به اين حادثه به علت آن پي ببريم
ابتدا به شرح مختصات هواپيماي (C-130 Hercules) مي پردازم اين هواپيما در سال1954توسط لاكهيدمارتين بنا به درخواست نيروي هوايي امريكا به هواپيمايي كه بتواند در هر شرايطي نشست و بر خواست كند و تركيبي از جيپ؛ كاميون وهواپيما باشد ساخته شد و با توجه به اينكه اين هواپيما از هر نظر براي مقاصد تعريف شده ايده ال بود و از درصد ايمني بسيار بالايي برخوردار بود تعداد زيادي از آن ساخته شد وساخت آن كماكان در انواع مختلف ادامه دارد حتي اين هواپيما در كلاس مسافر بري نيز استفاده مي شود. حتي هواپيماي اكثر ريس جمهور ها هم بوده (حتي ايلات متحده) با اين تفاسير در ايمني اين هواپيما شكي وجود ندارد. اين هواپيما حتي قادر به طي مسير با استفاده از دو موتور و يا فرود آمده بر روي سينه مي باشد.والبته پر واضح است که همه شما ها اندر این مطالب استادید و من قلم فرسایی بی خود نمیکنم
[img]http://www.uploadiran.com/files/1275894299/c130.jpg[/img]
شرح حادثه
حال به بررسي حادثه مذكور مي پردازيم. در روز 18 آذر سال 84 هواپيماي C-130 ارتش با 106 سر نشين پس از تا خير و تعويض يكي از دستگاههاي ناوبري به علت خرابي در ساعت 24/13 فرود گاه مهر آباد را به مقصد چابهار ترك مي كند ولي بعد از 8 دقيقه پرواز خلبان با تقاضاي فرود اضطراري به علت به وجود آمدن مشكل در موتور شماره 4 و از كار افتادن آن به طرف فرود گاه مهرآباد تغيير مسير ميدهد. با توجه به اينكه از كار افتادن يك موتور براي اين هواپيما از نظر فني مانعي در بازگشت آن به فرود گاه نمي باشد لذا خلبان با اطمينان به انجام فرود بدون خطر اقدام به مراجعت به فرودگاه ميكند. كنترل و هدايت هواپيما قبل از رسيدن به فضاي عمومي فرودگاه به صورت عادي انجام شده ولي اينكه در لحظه هاي قبل از لندينگ يعني بالاي فضاي شهرك توحيد چه عاملي موجب تغيير(كم شدن) ناگهاني ارتفاع گرديده موضوعي است كه در هيچ كجا صراحتا به آن اشاره نشد. ولي در اين مقاله به طور صريح به آن اشاره شده.
جنگ رواني(اين شرايط بهشت جنگ رواني محسوب مي شود)
از اين پس بازار شايعات و گزارشات كذب كه سريعا بين مردم (وبعضا از طريق افراد غير مطلع و آگاه و يا به دليل عمق حادثه
جريحه دار شدن احساساتشان همانند مجري خبر 22 كه از يكي از مسئولان پرسيد چرا با هواپيماي باري حمل مسافر شده ؟!)رايج شد و از رسانه هاي بيگانه نيز دامن زده و اينكه هواپيمايي كشوري در پاسخ به سوالات كمي دير جنبيد نيز كمي بر شايعات افزود مي پردازيم كه عبارت بودند از:
هواپيما به دليل نقص فني با تاخير زياد پرواز كرده است و خلبان اصلي هواپيما با اطلاع از نقص قطعي هواپيما از پرواز با آن امتناع كرده است.
كمك خلبان با دستور نظامي موظف شده است با هوا پيما پرواز كند.
پس از پرواز يكي از موتور ها از كار مي افتد خلبان در خواست فرود در فرود گاه امام خميني را ميكند كه موافقت نمي شود.
هواپيما قصد بازگشت به فرود گاه مهر آباد را مي كند اما اين فرود گاه نيز به هواپيما اجازه فرود نمي دهد .
خلبان به دنبال مكاني براي فرود بوده كه به دليل از كا افتادن موتور هواپيما ديگر كنترل آن از عهده وي خارج ميشود.
از سوي ديگر در همين زمان خبر گزاري هاي خارجي نيز روي دو نكته زير تاكيد ميكنند:
اول اينكه هواپيما حامل سوخت بوده است!
ديگر اينكه با دستور نظامي پرواز كرده است!
و شايد از همه شايد تاسف بار تر اينكه نمايندگان مجلس استيضاح وزير دفاع رامطرح كردند (كه ايشان 3ماه بود كه در اين پست قرار گرفته بودند).
و همچنين موضوع جعبه سياه هواپيما كه در منابع غير رسمي اعلام شد كه آن را پنهان كرده اند كه پس از مدتي اين حقيقت اعلام شد كه C-130 اساسا جعبه سياه ندارد. وحتي اعلام خبر پاك شده نوار مكالمات خلبان با برج يا مخابرات ارتش در حالي كه پس از مدتي اعلام شدكه ارتباط قطع شده بود و آخرين كلمه شنيده شده يا حسين(ع) بوده است.
كار شناسي سازمان هواپيمايي
برخي ابهامات اين سازمان در رابطه با سكوت راديويي 84 ثانيه اي خلبان در مراحل انحراف جهت و كاهش ارتفاع بود.در
نهايت روز 13 ديماه يك هواپيماي C-130با گروهي از فرماندهان ارشد ارتش و نيروي هوايي براي شبيه سازي سانحه به آسمان پرواز كرد البته يك اظهار نظر هم در باره امكان صحبت كردن افراد داخل هوا پيما با تلفن همراه بود كه در آينده نيز به آن اشاره نشد.
مشاهدات عيني و نظر اينجانب
حال به بر رسي مشاهدات شاهدان حادثه مي پردازيم يكي از شاهدان عيني كه از طبقه دوم منزل اين حادثه را ديده مي گويد: در منزل با دوست خود بوديم كه ناگهان صداي هواپيما كه خيلي نزديك بود آمد براي ما اين صدا ها به دليل مجاورت با فرودگاه عادي بود ولي اين صدا با بقيه فرق داشت دوستم ناگهان گفت هواپيما را ببين! من ناگهان بيرون پنجره را ديدم كه يك هواپيماي سي 130 خيلي نزديك به زمين از جلو ما رد شد و بعد صداي انفجار شديد كه باعث ريختن شيشه هاي منزل ماشد...
و نكته مهم اين ماجرا از زبان تصوير بردار صدا و سيمادومين راوي مهم اين حادثه قليچ خاني تصوير بردار تلويزيون است كه در اين باره مي گويد:« من در تست هواپيماي C-130 كه چندي قبل پرواز آزمايشي داشت شركت داشتم حدود 5 ساعت با اين هواپيما پرواز كرديم. در اين پرواز اعلام شد كه در صورت بروز سانحه هواپيما يا شيرجه مي رود يا از بغل مي افتد اما اين هواپيما مثل سنگ از بالا افتاده و اين مسئله لااقل براي من توجيه شدني نيست.‌»
صانحه هواپیمایی پان آمریکن نیز بی شبهات به موضوع نیست
حادثه مربوط به سال 2005 ميلادي در كشور امريكا است:
يك فروند هواپيما اير باس خطوط هوايي پان آمريكن بعد از تيك آف يك فروند بوئينگ 747 خطوط هوايي ژاپن تيك آف كرد و بعد از طي مسير اندكي ابتدا انحراف مسير پيدا كرده و سپس دماغه به شدت بالا رفته طوري كه هواپيما به حالت استال در آمد. و سپس هواپيما به حالت شيرجه شديد رفت و سقوط كرد كه تمام سر نشينان آن كشته شدند.علت اين حادثه تا مدتها روشن نشد ولي بعد از مدتي اين قضيه ثابت شد كه اين افزايش ناگهاني ارتفاع معلول اثر توربولانسي هواپيماي ژاپني بوده كه قبل از اير باس تيك آف كرده.بله هواپيماي 747 داراي وزن زياد؛ چهار موتور و در نتيجه توربولانس بسيار شديد مي باشد و علت اين حادثه تا كنون نا شناخه باقي بود.

[img]http://www.uploadiran.com/files/1275894299/c130-01.jpg[/img]
اكنون به حادثه C-130 بر مي گرديم نكته اشتراك اين دو حادثه هواپيماي بوئينگ 747 و اثر تور بولانسي آن است. بدين صورت كه هواپيماي 747 ارتش حامل بار هاي مربوط به مسافران C-130 بعد از آن تيك آف مي كند. در همين حال هواپيماي c-130 در حال بازگشت به فرودگاه بر اثر نقص فني بوده همه چيز به حالت خيلي عادي طي مي شده به جز توربولانس 747 هواپيماي C-130 به نزديكي فرود گاه مي رسد و در جريان توربولانس ناخواسته 747 گرفتار شده دچار كاهش ار تفاع ناگهاني(توربولانسها باعث افزايش يا كاهش ارتفاع ناگهاني هواپيماي گرفتار شده در آن مي شوند.)بلعكس سانحه اير باس امريكايي مي شود و اين حادثه نا گوار اتفاق مي افتد. شایان ذکر است به دلیل پر بودن باک ها و مخازن سوخت خارجی انفجار به حدی شدید بوده که حتی یک قطعه 1 متری از هواپیما سالم به دست نیامد.
اگر علت نقص فني بوده باشد چرا خلبان آن را اعلام نكرده و 80 ثانيه آخر نوار مكالمات خاليست و اگر ارتباط موبايل بوده چرا از وزير ارتباطات خبري نشد. اگر مورد نقص فني و تلفن همراه را كنار بگذاريم چيزي جز دليل فوق الذكر باقي نمي ماند اگر با اين دليل مخالفيد با توجه به شواهد و مدارك موجود آيا دليلي براي رد اين علت داريد؟
شايد تعلل(ويا وا ماندگي) هواپيمايي كشوري براي كشف علت اين حادثه به دليل نو ظهور بودن اين پديده بوده است.
متاسفانه در كشور ما بعد از بروز يك حادثه دنبال تنبيه كردن و مجازات (شايد براي فرار از ضن ها و تسكين آلام بازماندگان قربانيان باشد) عاملين حادثه مي گردند ولي اين فرهنگ و اين تفكر بايد جانشين آن شود كه بعد از هر حادثه بايد به دنبال كشف علل حادثه بود نه مجازات مقصرآن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سقوط این هواپیما باعث شد مسافرت هوایی ارزون تعطیل بشه icon_razz icon_wink

وقتی سوارش می شدی احساس می کردی چتربازی..... یه بار که سوارش شدم دوتا موتور اف چهار هم بارگیری شده بود icon_idea

مهماندار ها هم مثل سایر هواپیماهای مسافربری خانم های با شخصیت بودن ... icon_question

سه تا خلبان تازه کار که به احتمال زیاد دوره کار آموزی رو می گذروندن وظیفه مهمانداری هم داشتن !! ولی خدایش خوش رو و باشخصیت بودن فقط فرقش این بود که مرد بودن و با لباس خلبانی

از همه جالب تر محل قرار گرفتن مسافر ها بود

اولا باید روی یک تور می نشستی
دوما مسافری که روبه روی شما می نشست ، صورتش با صورت شما 5 سانتی متر فاصله داشت !!

بلند شدن و فرود هواپیما هم کاملا نظامی بود و از ظرافت های خلبانان مسافربری خبری نبود :mrgreen:
قلبم تا زیر گلوم حرکت کرده بود :mrgreen:

سیستم تهویه هوای این هواپیماها خیلی عالی هست :mrgreen: عین مایکروفر می مونه

ولی در کل چون بلیطش 2500 تومن بود و مسافرت 20 ساعته رو 1.5 ساعت می کرد واقعا می ارزید

بعد از اون واقعه دیگه اجازه این چنین پروازهایی داده نمی شه

مجبوریم 50 هزار تومان پول بدیم تا با هواپیما مسافرت کنیم ... ولی باز هم ارزش داره ... مخصوصا اگه حدود 2 متر قد داشته باشی و توی اتوبوس جات نشه

واقعا حادثه ناراحت کننده ای بود .... هنوز هم که یادم می افته اعصابم به هم می ریزه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزيز اين نظريه رو در نظر گرفتين كه هواپيما قبل از رسيدن به فردوگاه دو چاره انحراف مسير شديدي شده بوده و احتمال ميدم ازمحل تربولانسي درو بوده و زاويه پرواز747 با اين انحراف مسير تفاوت داشته.
در ضمن اين هواپيما قابليت پرواز با 2 موتورم داره پس از كار افتادن يك موتور زياد تاثيري در پواز نداره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
كلا قياس 747 و 135 غير معقول هست .. اين جت اون توربوپراپ اين بال پايين اون يكي بالا ...
اگر فيلمي از صانحه بود ميشد قضاوت كرد .


ولي در مورد استال بايد بگم وقتي موتور هواپيما دچار مشكل ميشه خلبان فلپ بال مخالف رو تريم ميكنه تا انحراف حركت گرفته بشه و دور موتور ها رو به تناسب براي جبران افزايش ميده در چنين شرايطي به هيچ وجه اقدام به اوج گيري نميكنه چون نيروي كافي مناسب براي جبران نداره و چون تازه از روي باند بلند شده سعي ميكنه با حفظ ارتفاع مسير مناسب و با چرخش صحيح به موازات كنترل انحراف . پرهيز ار ارتفاع گيري داشته باشه تا به سمت باند گردش كنه كه مشكلات اينجا پيش مياد .../

البته بعيد به نظر ميرسه با مشكل در يك موتور هواپيما دچار استال بشه ...
مگر اينكه در حالت اوج گيري با زوايه بالا دور موتور ها كاهش پيدا كنه و و نسبت رانش به وزن منفي بشه كه خلبان به سرعت نك هواپيما رو پايين مياره تا مجددا سرعت بگيره كه بسته به ارتفاع ممكنه صانحه پيش بياد ..

اما با توجه به مواردي كه فرموديد :
[quote]هدايت هواپيما قبل از رسيدن به فضاي عمومي فرودگاه به صورت عادي انجام شده ولي اينكه در لحظه هاي قبل از لندينگ يعني بالاي فضاي شهرك توحيد چه عاملي موجب تغيير(كم شدن) ناگهاني ارتفاع گرديده موضوعي است كه در هيچ كجا صراحتا به آن اشاره نشد. [/quote]
اين استال قبل از رسيدن به باند بود كه گردش انجام شده و هواپيما بايد در يك خط مستقيم همتراز با باند فرود بياد و بدليل نداشتن نيروي مناسب قبل از باند به زمين ميخوره .كه اين صانحه ها معمولا در اطراف باند فرود ممكنه پيش بياد .


نظر بنده اين هست : با توجه به نياز به گردش به سمت باند فرودگاه سرعت عمومي هواپيما در اين گردش پايين اومده و در نهايت اين سرعت جبران نشده و نميشه گفت كه فقط از كار افتادن موتور 4 بوده (احتمال وجود خرابي هاي ديگري هم بوده نظير از كار افتادن موتور ديگر و سيستم برق و هم ممكن هست ... )كه در نهايت اين از دست رفتن سرعت و ناتواني در جبران باعث شده هواپيما قبل از رسيدن به باند با كاهش ارتفاع شديد مواجه بشه و خلبان براي گرفتن باند اوج گيري كنه كه همون دچار واماندگي كلي شده و مثل سنگ روي زمين افتاده ...
بنابر اين نميشه گفت از تروبلانس بوده چرا كه اين جريان هاي نامنظم اطراف شهر و اطراف محوطه باند هستند نه داخل شهر ! ...
اما تاييد اين حرف بنده در مورد نحوه سقوط منوط به اينه كه كليه گزارشات و رويداد ها و مستندات در اختيارمون قرار بگيره .


چيزي كه در مورد شايعات پخش شده بيشتر ناشي از هراس و دعوا هاي بين افراد مسول هست ! كه ميخوان كلك هم رو بكنند ! ...
[quote]اگر علت نقص فني بوده باشد چرا خلبان آن را اعلام نكرده و 80 ثانيه آخر نوار مكالمات خاليست و اگر ارتباط موبايل بوده چرا از وزير ارتباطات خبري نشد. اگر مورد نقص فني و تلفن همراه را كنار بگذاريم چيزي جز دليل فوق الذكر باقي نمي ماند اگر با اين دليل مخالفيد با توجه به شواهد و مدارك موجود آيا دليلي براي رد اين علت داريد؟ [/quote]تلفن همراه رو كه در حين پرواز خاموش ميكنند ! ...
هر مشكلي بوده در همون از كار افتادن موتور 4 هست و بعدش اصلا ديگه معلوم نيست چي ميشه ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ماشا الله اثا احسان چه خبر بابا این همه قد icon_idea icon_question icon_razz
اما این حادثه و حوادث دیگر هوایی ایران هنوز در حاله ای از ابهام هستند دیگه به یک چیز عادی تبدیل شدت اگر هر چند وقت یکبار از این اتفاقات نیفته مردم توی خماری می مونن.
اما با نظر دوستمون موافقم ما باید دنبال علت حادثه باشیم فوقش ما گفتیم خلبان مقصر بوده خوب باشه باید فهمید مشکل اون چی بوده توانایی پایینی داشته اموزشها ناکافی هستن هواپیماهامون مشکل دارن و .......
اما اینکه ما یکی رو پیدا کنیم قضیه رو بندازیم گردنش و بعد پرونده رو ببندیم که کاری نکردیم شاید ارگانی توی کشور نداریم که از مسیولین این حادثه جواب بخواد و مردم هم که بعد از مدتی حادثه رو فراموش می کنن و روند ارشیو پرونده خیلی عادی طی میشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام.

اون عکس اول صفحه مربوط به چه اقدامی است؟ یعنی داره، حمل میکنه تانک رو ؟ یا زمین میندازش ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اون عکس اول صفحه مربوط به چه اقدامی است؟ یعنی داره، حمل میکنه تانک رو ؟ یا زمین میندازش ؟
[/quote]بهش ميگن پرتاب تانك ... !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]اون عکس اول صفحه مربوط به چه اقدامی است؟ یعنی داره، حمل میکنه تانک رو ؟ یا زمین میندازش ؟
[/quote]بهش ميگن پرتاب تانك ... ![/quote]

یعنی تا این حد ارتفاعش رو کم میکنه که تانک رو ول بده رو زمین؟؟!!1 icon_idea

آخه سی 130 که قدرت مانور کمی داره، چه جوری تا این حد پایین میاد؟ و چه جوری تانک آسیبی نمی بینه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
يه منطقه صاف هست در حد فرود پايين مياد ديگه .. همونطور كه مشخص هست فلپ ها پايين هستند انگار كه ميخواد فرود بياد بعد بارش رو خالي ميكنند و هواپيما بدون نشستن مجددا سرعت ميگيره و فلپ ها رو ميده بالا اگر دقت كني ارابه فرود رو هم باز نگه داشته براي اطمينان ...


البته عمليات پرتاب تانك با چتر از ارتفاع بالا هم صورت ميگيره ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
براي من از اين عجيبتر حادثه شهيد شدن عدهاي از فرماندهان سپاه و ارتش و مهمتر از ان شهادت شهيد ستاري فرمانده سابق نيروي هوايي است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام چند روزي نبودم دوباره اومدم
ببينيد دوستان 4 تا موتور سي 130 رو حتي باشديد ترين اتصالي هاو نقصها هم نميتوان خاموش كرد مگر اينكه سوييچ از كابين بسته شود در ماجراي سقوط هواپيماي شهيد ستاري هم به صراحتا عنوان شده البته دارم تايپش ميكنم كه بذارم تو سايت خيلي جالبه
بعدشم من كه نگفتم استال كرده ببينيد توربولانس رو سر هواپيما فشار وارد ميكنه
در هر حال اين يه نظريه است و صددرصد خال از اشكال نيست اگه بازم بحث بشه به نظر من جاي كار داره
ممنون از نظراتتون

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.