MOHAMMAD

الزامات ، شرایط و ویژگی های تاکتیک زمین مسلح

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

الزامات، شرایط و ویژگی های تاکتیک زمین مسلح

تاکتیک زمین مسلح چندی است که از سوی نیروهای دفاعی کشورمان به عنوان یکی از تاکتیکهای [b]دفاعی عامل[/b] به کار گرفته شده و در رزمایش اخیر( اردی بهشت ماه 89) نیز امتحان خود را با موفقیت پس داده است.

قبل از هر چیز باید اشاره کرد که تاکتیک زمین مسلح یک مشابه دریایی (در سطح دریا و زیر آن) هم دارد که آن نیز کمابیش از سوی نیروهای مسلح کشورمان در پهنه آبهای سرزمینی به کارگرفته شده (خصوصا در نقاط پرت و دورافتاده ) و امکان بکار گیری آن در فراتر از آبهای سرزمینی نیز فراهم می باشد. فعلا به همان بحث تاکتیک زمین مسلح بر می گردیم.

تاکتیک زمین مسلح چیز جدیدی نیست. از زمانی که برای حفاظت از شهرها دور آنها خندق کنده و داخل آن آب رها می کردند و یا گودالهایی در مسیر دشمن یا اطراف مکانهای خاص کنده و داخل آنها شمشیر و نیزه بصورت عمودی کار می گذاشتند و سپس روی آن را با شاخ و برگ درختان می پوشاندند تا افراد و اسبهای دشمن داخل آن گودالها افتاده و جان خود را از دست بدهند، تاکتیک زمین مسلح ابداع گردید.

در جنگهای مدرن و با بکارگیری سلاحهای گرم، این تاکتیک نیز دچار تحولاتی گردیده و متنوع تر شد. با پیدایش مینها این تاکتیک تحول بزرگی را به خود دید؛ مینها جنگ افزارهای ارزانی بوده ( و متأسفانه هستند) و تا سالهای سال همچنان فعال باقی می ماندند، به راحتی کار گذاشته شده و خنثی سازی آنها بسیار زمان بر و پرهزینه بوده و معمولا با تلفات انسانی نیز همراه است.

میدانهای عظیم مین در تاریخ جنگها به حدی تأثیر گذار بوده اند که بعضا باعث تغییر نقشه های حمله و تهاجم طرفین متخاصم ( بدلیل قرار گرفتن در سر راه آنها) در جنگها شده اند.

مینها با همه مزایایی که ذکر شد دارای معایبی نیز بوده و هستند. از آن جمله اینکه خنثی سازی میادین مین ایجاد شده پس از اتمام جنگ و درگیری ها نیز بسیار سخت و زمانبر بوده و علاوه بر آن سیلابهای فصلی و طغیان رودخانه های محلی و فصلی و یکسری عوامل دیگر باعث جابجایی مینها از محلهای کارگذاری شان شده و عملیات پاکسازی را بیش از پیش پیچیده و پر هزینه می کند. ضمن اینکه مرور زمان باعث پوشانده شدن علایم وجود مینها در مناطق شده و آنها هرچه بیشتر زیر لایه های خاک دفن می نماید.

از معایب دیگر مینها می توان به این نکته اشاره کرد که در صورت باز شدن معبر در میدان مین، نیروهای مهاجم به راحتی و با هزینه ای کم می توانند از میدان مینی که با صرف وقت و هزینه زیاد و ایجاد شده عبور کرده و عملا آن را بی خاصیت نمایند. کاری که بارها از سوی رزمندگان کشورمان در دفاع مقدس انجام شده و میادین مین عراقی ها را بی خاصیت نمود.

از همینجا نقطه ضعف عمده میادین مین مشخص می گردد، لذا متخصصین دفاعی دنیا و از جمله متخصصین دفاعی کشورمان به فکر راه حلی برای این مسأله افتادند. در واقع مشکل از اینجا ناشی می شد که مینها نمی توانستند نزدیک شدن افراد را تشخیص داده و مانع از اقدامات گروههای خنثی کننده شوند، لذا احتیاج به حفاظت داشتند اما خب نمی شد و نمی شود که برای هزاران و میلیونها هکتار میدان مین نگهبان 24 ساعته گذاشت، پس چاره راه چیست؟

متخصصان امر، چاره را در این دیدند که زمین را بصورت هوشمند به شکل [b]خود حفاظتی[/b] در بیاورند. [color=red]یعنی با به کار بردن مجموعه ای از جنگ افزارها و سیستم های الکترونیکی، اپتیکی، مخابراتی و . . . مجموعه ای خودکار و هوشمند ( و البته در صورت نیاز با کنترل اپراتور) به وجود آید که امکان نفوذ دشمن را در شکل متعارف آن به حداقل برساند و با مسلح ساختن زمین امکان تهاجم دشمن از قسمتهای مد نظر را به صفر رسانده یا در آن تأخیر قابل قبولی ایجاد نموده و حداکثر با فدا کردن زمین ( آن هم بصورت کاملا بطئی و کند) به جای آن، زمان ارزشمند بدست آید.[/color]

آن هم زمینی که خود [b]ارزش نظامی[/b] چندانی ندارد و صرفا یک معبر برای رسیدن و دستیابی به نقاط مهم و استراتژیک تلقی می شود اما دشمن باید برای متر به متر آن وقت و هزینه زیادی صرف کرده و تازه اگر هم موفق به عبور از آن شود با صرف هزینه و زمان زیاد موفق به این کار می شود که ممکن است اصلا برای وی صرف نداشته باشد و یا آنقدر نیرو و توان وی را را به تحلیل ببرد که پس از عبور از آن، دیگر یارای مقابله با مدافعین تازه نفس را در خود نبیند. لذا کلا بی خیال آن مسیر شده و به فکر مسیرهای دیگر باید بگردد.

از دیگر سو، استفاده از تاکتیک زمین مسلح این امکان را برای نیروهای نظامی کشور فراهم می کند تا نیروهای خود را در نقاط پر اهمیت تر و استراتژیک ( مانند نقاط مرکزی و غربی کشور) مستقر کرده و نیروی کمتری را در قسمتهای جنوب شرق و امثال آن به کار گیرند.

[b]اما در تاکتیک زمین مسلح از چه نوع جنگ افزارها و تجهیزاتی استفاده می شود؟[/b]

برای یافتن پاسخ سوال فوق باید بدانیم که قطعا هیچگاه پاسخ قطعی و دقیقی برای آن نخواهیم یافت چون در صورت پاسخ دادن مسئولین به این سوال، دشمنان نیز از آن مطلع شده و با مشخص شدن امکانات و تجهیزات بکار رفته در این تاکتیک، آنها نیز بیکار ننشسته و راهکارهایی برای مقابله و دور زدن آنها پیدا خواهند کرد. پس افشای دقیق آنها به هیچ وج صلاح نیست.

اما خب ما می توانیم بر اساس حدس و گمان پیش بینی هایی در این زمینه انجام دهیم و با تقریب به بررسی جنگ افزارها و تجهیزات به کاررفته در این تاکتیک بپردازیم:

الف) اولین و مهمترین سلاح در این تاکتیک، [b]مینها و تله های انفجاری[/b] هستند. انواع مین اعم از ضد نفر، ضد خودرو، ضد تانک، جهنده، شاخک دار و . . . می توانند در این تاکتیک به کار گرفته شوند. مینها ساده و ارزان هستند و تأثیر مناسبی از خود بجا می گذارند. حتی تانکهایی مانند آبرامز نیز از مقابله با مینها عاجز هستند چون زره زیر تانکها ضعیف ترین قسمت زره تانک بوده و علاوه بر آن به محض انفجار مین ضد تانک شنی تانک پاره شده و به فرض حتی زنده ماندن خدمه، تانک از حرکت می ایستد ( شنی تانکها بدلیل نیاز به انعطاف نمی توانند از حد خاصی کلفت تر باشند ) .
البته تمام سطح زمین مورد نظر را فقط با مین مسلح نمی کنند چون این کار همانطور که اشاره شد تبعات خاصی به دنبال دارد و مینها بصورت ترکیبی با سایر سلاحها و تجهیزات بکارگیری می شوند.

ب) [b]تجهیزات راداری مراقبتی – شناسایی زمینی و هوایی [/b]از دیگر تجهیزات مهم احتمالی در این تاکتیک خواهند بود. البته این تجهیزات هم بصورت خودکار و هم بصورت دستی قابل کنترل خواهند بود. رادارهای رازیت و مشابه های پیشرفته تر آن که در کشور ساخته شده و کاربردی دوگانه ( زمینی – هوایی ) دارند به خوبی می توانند خودروها، تانکها، تجهیزات و حتی نفرات دشمن را از فواصل قابل توجهی شناسایی نمایند. این در حالی است که این تیپ رادارها بسیار کوچک و جمع و جور هستند و به راحتی توسط نفرات قابل جابجایی و نصب می باشند. از این گذشته، هزینه واحد آنها و هزینه نت (نگهداری و تعمیرات ) شان به نسبت پایین بوده و به علاوه با هزینه کمی می توان دیکوی های متعدد برای آنها ساخت.

ج) [b]سیستم های اپتیکی[/b] هم حائز نقش بسیار بسیار مهمی در شناسایی دشمن و هدایت جنگ افزارهای خودکار هستند، چرا که به علت قوت دشمن در بحثهای جمینگ و SEAD احتمال انهدام رادارها یا حداقل مختل سازی آنها در طی نبرد می رود اما سیستم های اپتیکی به دلیل ماهیت غیر فعال خود مقاومت بیشتری در برابر مختل شدن خواهند داشت و اساسا مختل کردن و انهدام آنها به واسطه ماهیت غیر فعالشان اگر نگوییم غیر ممکن، که عملی بسیار سخت خواهد بود.ضمن اینکه کشف محل آنها نیز به سادگی امکان پذیر نمی باشد.

سیستم های اپتیکی نصب شده بر روی تیلیحات امکان کنترل آنها یا مشاهده تصاویر آنها بصورت آن لاین را برای اپراتور فراهم می سازند. سیستم های اپتیکی مادون قرمز بار اصلی شناسایی اپتیکی نیروها و تجهیزات دشمن در شب را به عهده دارند.

ان شاالله ادامه دارد. . .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا محمد گفتی مین یکی از مهمترین سلاح ها در تاکتیک زمین مسلح مین هست الان Opera می یاد می گه :

[quote]نه برادر رضا جان شما تله گذاشتن و کانالیزه کردن حرکت دشمن و عملیات پدافند طبیعی با استفاده از شرایط زمین رو با تاکتیک زمین مسلح اشتباه گرفتی[/quote]

من تصمیم گرفتم تو این سایت دیگه راجع به چیزهایی که می دونم توضیح ندم ، بعضی از دوستان تو این سایت فکر می کنند که چون مدتی هست در زمینه نظامی دارند مطلب می خونند یا می نویسند پس در هر زمینه ای وارد هستند و من نظامی باید برم غاز بچرونم . :evil:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
د) [b]مسلسلها و توپهای اتوماتیک [/b]نیز از ارکان مهم مسلح سازی زمین به شمار می روند، این توپها با کنترل راداری ( هماهنگ شدن با رادار) یا اپتیکی ( معمولی و مادون قرمز) نقش مهمی در نابود سازی و ایجاد تأخیر در نفوذ نیروهای پیاده و پیاده موتوریزه دشمن دارند. توپهای به کار رفته در این سیستم ( از جمله توپ 30 میلی متری) توان نفوذ در زره نفربرهای سبک غربی را دارند و از طرفی می توانند علیه بالگردها و هواپیماهایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند نیز به کار گرفته شوند. تیربارهای سنگین کالیبر 12.7 میلی متر به راحتی می توانند زره نازک خودروهای معمول حمل سرباز ارتش های غربی (هامر) را سوراخ نمایند. از دیگر تیربارهای سنگین می توان به تیربار 14.5 چهار لول که کاربردی دوگانه ( ضد اهداف زمینی و هوایی ) دارد اشاره کرد و یا به توپ ضد هوایی دو لول، چهار لول و هشت لول 23 میلی متری که سلاحی ایده آل علیه اهداف هوایی کم سرعت و با ارتفاع کم ( مانند بالگردها و پهپادها ) و انواع اهداف زمینی بخصوص انواع زره پوش شده آنها، می باشد.

هـ) [b]سیستم های راکتی توپخانه ای چند گانه ( MLRS )[/b] مانند مینی کاتیوشای 107 میلی متری در صورتی که با رادار رازیت یا مشابه آن و یا سیستم ها اپتیکی هماهنگ شوند می توانند تا فاصله 8.5 کیلومتر به اجرای آتش بپردازند و حجم آتش زیادی را در زمان کوتاه بر روی نیروهای دشمن اجرا نمایند. تعداد زیادی از این لانچرها می توانند با رادار هماهنگ شده و بصورت همزمان اجرای آتش کنند . در این صورت می توانند نیروهای دشمن را زمینگیر کرده به آنها صدمات جدی وارد نمایند.

و) [b]توپهای برد بلند ضدهوایی 100 میلی متری[/b]: شاید این سوال پیش بیاید که در تاکتیک زمین مسلح چه نیازی به توپهای ضد هوایی؟ آن هم از نوع برد بلند؟ در پاسخ باید گفت که در صورتی که یک زمین مسلح به پدافند هوایی مجهز نباشد آنوقت دشمن به راحتی با هواپیماها و خصوصا بالگردهای خود به نابودی سیستم های زمینی پرداخته و معبری امن برای عبور نیروهای خود باز خواهد کرد. این توپها می توانند کارکردی دوگانه هم علیه اهداق زمینی و هم علیه اهداف هوایی تا ار تفاع 50000 پایی داشته باشند که در این صورت امکان غافلگیری و نفوذ هواپیماهای دشمن از [b]نقاط کور راداری[/b] به حداقل می رسد ضمن اینکه این توپها می توانند علیه اهداف زمینی تا 20 کیلومتر برد داشته باشند و هماهنگ سازی این توپها با رادارهای رازیت می تواند دقت فوق العاده ای به آنها ببخشد. سیستم تغذیه خشاب دار این توپ ( که قابل افزایش نیز می باشد) آنها را برای استفاده در این تاکتیک مناسب می سازد.

ز) [b]خندق های آتش[/b]: گاهی اوقات در بعضی از مناطق مسیرهای پیشروی معدود و مشخص است ( مثلا نقاط کوهستانی که عموما تردد در آنها باید از بین شیارها و دره ها صورت پذیرد ) در این حال می توان با نصب مین و تله های انفجاری – آتش زا (خندق آتش) در مسیر دشمن ( به جهت افزایش زمان عبور دشمن و اتلاف وقت وی برای بازگشایی معبر ) آنها را به نابودی کشاند. عموما جهت ایجاد خندق آتش از فوگاز ( تله انفجاری تی ان تی در میان شکه های گازوییل ) و یا ناپالم ( ترکیب بنزین با ماده ای که آن را چسبناک می کند + ماده انفجاری مانند تی ان تی یا سی4 جهت به آتش کشیدن و پراکنده کردن شعله ها ) استفاده می گردد که ترکیب اول ارزانتر و در دسترس تر بوده و عمومیت بیشتری نیز دارد. در صورتی که بتوان خط آتشی علیه اهداف زرهی به دقت طراحی کرد، ترمایت ( با دمای اشتعال 4300 درجه سانتی گراد که حتی سخت ترین فولادها را نیز بخار می کند ) گزینه مناسبی علیه این قبیل اهداف می باشد.

گذشته از تخریب بوجود آمده، تله های انفجاری آتش زا، اثرات روانی قابل توجهی بر نیروهای دشمن به جا می گذارند و باعث تضعیف روحیه شدید آنها خواهند شد و مخصوصا دیدن صحنه های اجساد سوخته و خودروها و تجهیزات خاکستر شده در این امر بسیار موثر است.

البته خندق آتش در زمینهای باز و مسطح نیز می تواند به کار گرفته شود اما تأثیر آن محدودتر و احتمالا آسیب رسانی آن کمتر می گردد. یکی از بهترین نقاط برای نصب خندق آتش سواحل دریا می باشد که در صورت ورود نیروهای غواص و تفنگداران دریایی دشمن از سمت دریا پذیرایی آتشینی از آنها به عمل خواهد آورد.

ح) [b]سیستم موشکی ضد بالگرد خودکار[/b]: چندی قبل این سیستم در یکی از رزمایشها با موفقیت تست شد که جهت کاربرد در اینگونه تاکتیکها طراحی و ساخته شده است و می تواند بصورت خودکار و بدون نیاز به اپراتور تا 8 موشک زمین به هوا در داخل لانچر آن بارگیری شده و بصورت خودکار به شناسایی و مقابله با بالگردهای مهاجم بپردازد.

ط) [b]موشکهای دوش پرتاب[/b] ( به جهت مقابله با هواپیماها در ارتفاع پایین ) نیز می توانند در داخل گودالهایی بصورت نیمه مخفی قرار گرفته و در صورت عبور پرنده های دشمن از محدوده برنامه ریزی شده بصورت خودکار اقدام به شلیک به سمت آنها نمایند.


به مثال زیر به عنوان نمونه ای از یک زمین مسلح شده دقت کنید:

فرض کنید زمینی به عرض 20 کیلومتر و عمق 100 کیلومتر را می خواهیم بصورت متراکم مسلح کنیم ( تعداد n تا از این قطعات می توانند کنار یکدیگر و با نقشه های غیر مشابه قرار بگیرند ) ابتدا میدانهای مین مختلط ( یعنی شامل انواع مین ) را بصورت نا متقارن و نامنظم در آن جانمایی می کنیم و بعد رادارهای رازیت یا مشابه آن، سپس سیستم های الکترواپتیکی، تیربارهای سنگین و توپها، مینی کاتیوشاها، توپهای ضدهوایی برد بلند، خندق های آتش، سیستم پدافند هوایی ضد بالگرد خودکار و موشکهای دوش پرتاب خودکار در آن جانمایی می شوند مانند شکل زیر:



[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/333.JPG[/img]



البته این یک طرح شماتیک و بدون مقیاس دقیق است و ثانیا اینکه تعداد و نوع جنگ افزارها و سیستم های دیگر می تواند متفاوت با این طرح باشد. همانطور که مشاهده می شود نفوذ به چنین زمینی بسیار سخت، زمان بر و همراه با تلفات سنگین خواهد بود که علاوه بر این موارد عامل غافگیری را نیز از دشمن خواهد گرفت و دشمن هم [b]غافگیری[/b] را از دست داده و هم امکان اجرای [b]عملیات برق آسا[/b] (مانند آنچه در جنگ اول و دوم خلیج فارس شاهد بودیم یعنی عبور سریع از بیابانهای عراق ) را نخواهد داشت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام محمد عزيز

از زحمتي كه كشيدي ممنون . فكر مي كنم حالا اين مفهوم تاكتيك زمين مسلح رو بهتر درك مي كنم .
----------------------------------------------
يك سؤال
اي طور كه شما نوشتيد ، بايد در زمينه رباتيك نظامي پيشرفتهاي زيادي كرده باشيم ، اي كاش اطلاعات بيشتري منتشر مي شد .

[quote]ح) سیستم موشکی ضد بالگرد خودکار[/quote]
يك عكس از اين مي ذاري ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام ..


ممنون محمد جان ...


يكي به من بگه اين چيه ؟!

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Military_Industry_flv_snapshot_07_23_%5B2010_06_10_04_43_04%5D.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دست شما درد نکنه محمد جان - خیلی زحمت کشیدی .

ابراهیم جان به نظر می تونه یکجور سیستم دیده بانی باشه !!! علامت گذاره لیزری یا اصلا سیستم ارتباط لیزری !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام به همه دوستان عزیز وممنون از همگی.

من این مطلب(پست) رو توی یه تاپیک دیگه نوشته بودم، حالا خودش تاپیک شد!!

این مدیران عزیز چه کارها که نمی کنن!

[quote]اي طور كه شما نوشتيد ، بايد در زمينه رباتيك نظامي پيشرفتهاي زيادي كرده باشيم ، اي كاش اطلاعات بيشتري منتشر مي شد .[/quote]

بله همینطوره، پیشرفتها واقعا زیاده، اطلاعات به وقتش منتشر میشن.

ابراهیم جان در مورد اون سوالی که شما کرده بودی، من اطلاعاتی ندارم شاید همون چیزهایی باشه که کلنل نوشته، ولی در کل یه جور سیستم اپتیکی/ الکترو اپتیکی به نظر میاد.

[quote]يك عكس از اين مي ذاري ؟[/quote]

جالبه قبلا فکر کنم عکسشو داشتم، ولی هرچی گشتم ندیدمش!

اما خب برات چند تا لینک از زیر خاک کشیدم بیرون:

http://www.asriran.com/fa/news/5970/سپاه-به-سلطه-آپاچی-پایان-داد

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8811051470

http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8508130088

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام ..


ممنون محمد جان ...


يكي به من بگه اين چيه ؟!

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Military_Industry_flv_snapshot_07_23_%5B2010_06_10_04_43_04%5D.jpg[/img][/quote]


worrior جان این عکس یه سامانه نیمه هوشمند برای کنترل آسمون مناطق مورد نظر به وسیله ... هست . ( بابا توضیحاتش رده بندی داره، یه سوال هایی می پرسی ) فقط بدون برای ردیابی هواگردها و شلیک اتوماتیک به سمت آنهاست. تکنولوژیش هم خیلی پیشرفته است و آپاچی رو هم مثل آب خوردن می زنه . در کل تو منطقه ای که سیستم کاملش موجود باشه، تخمین زننده، اپراتور و ... می تونه هر جنبنده ای که در ارتفاع پایین پرواز می کنه رو بزنه. ( فریب هم نمی خوره )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] بابا توضیحاتش رده بندی داره، یه سوال هایی می پرسی [/quote] تقريبا حدس ميزدم چنين چيزي باشه ! فقط يه سوال !؟! نمونه خارجي اي هم داره ! كه بشه بهتر شناختش ؟



در مورد زمين مسلح اين هم چيز خوبيه ! البته بايد نمونه داخليش توليد بشه ... : >

http://defense-update.com/products/a/AHM.htm

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote] بابا توضیحاتش رده بندی داره، یه سوال هایی می پرسی [/quote] تقريبا حدس ميزدم چنين چيزي باشه ! فقط يه سوال !؟! نمونه خارجي اي هم داره ! كه بشه بهتر شناختش ؟



در مورد زمين مسلح اين هم چيز خوبيه ! البته بايد نمونه داخليش توليد بشه ... : >

http://defense-update.com/products/a/AHM.htm[/quote]


راستش اینکه نمونه خارجی ازش هست یا نه رو واقعا نمی دونم. اینجا رو شرمنده اطلاعاتم کامل نیست.

در مورد تولیدات داخلی تا آنجایی که من اطلاع دارم دو جور تولید داریم : 1. اختراعات و تولیدات دانشمندان عزیز که ممکنه حتی نظامی یا وابسته به هیچ ارگان نظامی ای نباشند و حتی یک پروژه دانشجویی رو تبدیل به یک اختراع به درد بخور بکنند. 2. تولیداتی که سفارش وزارت دفاع برای رفع نیاز داخلی هست.

توی سفارشات نوع دوم معمولا نوع سفارش و تولید برای رفع نیاز کشور هست و به محض رفع این نیاز از انجام پروژه های مشابه برای جلوگیری از هدرروی بیت المال خودداری می شه. ولی به محض تولید یک محصول در آن زمینه به صورت دائم تیم تحقیقاتی برای پیشرفته تر کردن سلاح یا جنگ افزار مورد نظر همیشه فعال هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر محمد جان اولین مطلبی بود که درباره تاکتیک زمین مسلح خواندم.

در این تاکتیک جای پهپادهای چند منظوره شناسایی - تهاجمی خالی هست که اگر با این ترکیب بشه تقریبا عبور از چنین زمینی ناممکن خواهد بود. میتوان تعدادی پهپاد رو مجهز به موشک حرارت یاب آر73 کرد که با سرعت صوتی به هدف نزدیک شده و اقدام به شلیک کند کاملا هم هوشمند و بدون نیاز به اپراتور و برای جلوگیری از هدفگیری پرنده های خودی نیز میتوان یک کیت مخصوص تشخیص دوست از دشمن روش نصب کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]worrior جان این عکس یه سامانه نیمه هوشمند برای کنترل آسمون مناطق مورد نظر به وسیله ... هست .[/quote] رضا جان فهميدم چيه ..

جزو تجهيزات جانبي علامت گذاري و هدايت موشكهاي راپير هست ! ...

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/shema.jpg[/img]


اين هم تصويري ديگر :

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/220124origzolfagharyt8.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
داداش این ... نقطه رو که من گذاشتم واسه اینه که این سیستم بهینه سازی شده و الان کارایی بسیار بالایی داره . ( فقط نمی شه زیاد توضیح بدم )


تو جنگ 33 روزه آزمایشش رو پس داده. ولی واقعا با رایپر زمین تا آسمون فرق کرده و واسه خودش کلی اسم درآورده.


کاش می تونستم توضیح بدم آن وقت واست راجع به تک تک دکمه های رو POD عملیاتی آن هم توضیح می دادم.


ولی قدرت داغ گذاری بر روی هدفش بسیار بالا رفته.


(( این اسلام هم دست و پای ما رو بسته نمی تونیم هیچی بگویم. بعضی وقت ها دوستان یه سوال هایی می پرسن آدم می خواد توضیح بده که این سیستم چیه و از این جور چیزها ولی چون سیستم با ماهیت قبلی وارداتی خودش کاملا فرق کرده نمی شه چیزی راجع بهش گفت ، worior عزیز می گیری منظورم چیه ؟؟؟!!! icon_cheesygrin ))

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]در این تاکتیک جای پهپادهای چند منظوره شناسایی - تهاجمی خالی هست که اگر با این ترکیب بشه تقریبا عبور از چنین زمینی ناممکن خواهد بود. میتوان تعدادی پهپاد رو مجهز به موشک حرارت یاب آر73 کرد که با سرعت صوتی به هدف نزدیک شده و اقدام به شلیک کند کاملا هم هوشمند و بدون نیاز به اپراتور و برای جلوگیری از هدفگیری پرنده های خودی نیز میتوان یک کیت مخصوص تشخیص دوست از دشمن روش نصب کرد.[/quote]

بله حق با شماست، البته این فقط قسمتهای زمینی کار هست و قسمتهای هوایی اون جای کار داره.

[quote]تو جنگ 33 روزه آزمایشش رو پس داده.[/quote]

یعنی اون آپاچی رو با این زدن؟!

[quote]جزو تجهيزات جانبي علامت گذاري و هدايت موشكهاي راپير هست ! ...[/quote]

فکر کنم بشه به راحتی اون رو بصورت خود کنترلی در آورد. در این صورت می تونه جای خوبی در این تاکتیک داشته باشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]در این تاکتیک جای پهپادهای چند منظوره شناسایی - تهاجمی خالی هست که اگر با این ترکیب بشه تقریبا عبور از چنین زمینی ناممکن خواهد بود. میتوان تعدادی پهپاد رو مجهز به موشک حرارت یاب آر73 کرد که با سرعت صوتی به هدف نزدیک شده و اقدام به شلیک کند کاملا هم هوشمند و بدون نیاز به اپراتور و برای جلوگیری از هدفگیری پرنده های خودی نیز میتوان یک کیت مخصوص تشخیص دوست از دشمن روش نصب کرد.[/quote]

بله حق با شماست، البته این فقط قسمتهای زمینی کار هست و قسمتهای هوایی اون جای کار داره.

[quote]تو جنگ 33 روزه آزمایشش رو پس داده.[/quote]

یعنی اون آپاچی رو با این زدن؟!

[quote]جزو تجهيزات جانبي علامت گذاري و هدايت موشكهاي راپير هست ! ...[/quote]

فکر کنم بشه به راحتی اون رو بصورت خود کنترلی در آورد. در این صورت می تونه جای خوبی در این تاکتیک داشته باشه.[/quote]


- خوب اول باید راجع به نظر آقا سعید بگم که این عملا در تاکتیک زمین مسلح در ایران هست و پیاده می شه، من گفتم یه گردان احتیاط در پشت این زمین مسلح هست که شرایط و ویژگی های خاصی برای خودش داره: مثلا این گردان واحد توپخانه نسبتا مناسبی برای حجم آتش مناسب داره ( این گردان نیاز به توپ های آنچنانی نداره، فقط باید بتونه عمق بعد از منطقه زمین مسلح رو بزنه همین)، دیده بان هوایی داره ( منظورم پرنده های بدون سرنشین هستند که تصویر آنلاین می دن) و کلی خصوصیت دیگه که از یک گردان معمولی به یک گردان ویژه تبدیل می شه ( همین دوتا خصوصیت رو هم نباید می گفتم).
پرنده های بدون سرنشین در تاکتیک زمین مسلح بیشتر برای کنترل معابر و جلوگیری از عبور دشمن از معابر ما استفاده می شوند. ( گفتم جلوگیری از عبور : یعنی اینکه هر چقدر یه تاکتیک قوی داشته باشی همیشه دشمن به دنبال راهی برای نفوذ هست و ممکنه که موفق بشه پس باید همیشه منطقه رو دید بزنی ) .


- شما شنیدی تو جنگ 33 روزه یه دونه آپاچی زدند؟؟؟


- خوب سیستم بهینه سازی شده ولی اینکه خودش شلیک بکنه خیلی بده چون ممکنه نیاز بشه یه اسکادران خودی از رو منطقه رد بشه !!! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.