ALI

زره کوب ام-1128 استرایکر ( M-1128 STRYKER)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خدا و با سلام
در این تاپیک به معرفی (TANK DESTROYER) تانک دیسترویر M 1128 STRYKER می پردازیم.

STRYKER_08.jpg



شروع کار تحقیقات برای ساخت تانک دیسترویرهای مدرن در آمریکا به توسط شرکت Combined Arms و General Dynamics Aniston در سال 1998 آغاز گردید. تا سال 2001 تعداد ده مدل از این تانک دیسترویر ها به تولید رسید. مثل M1126ICV –M1134ATGM و ... . از بین خودروهای جدید ، تانک دیسترویر M 1128 STRYKER بیش از مابقی خودروها مورد توجه قرار گرفت. در 26 ژوئیه سال 2002 تعداد 8 دستگاه از این تانک دیسترویر ها تحویل USMC گردید و در سال 2007 پس از بر طرف کردن آخرین نقائص تعداد 208 دستگاه از این تانک دیسترویر ها وارد نیروهای USMC گردید. هم اکنون این تانک دیسترویر در عراق و افغانستان دیده میشود.

STRYKER_07.jpg



از تانک دیسترویر M 1128 STRYKER در میدان نبرد به عنوان : خودروی فرماندهی ، خودروی گشتی و شناسایی سریع منطقه ، مقابله با تانکها و زره پوشهای دشمن ، مقابله با کمینهای دشمن ، اجرای آتش پشتیبانی ، حمله و تخریب تاسیسات دشمن ، درگیری با پیاده نظام دشمن و در برخی موارد درگیری با هواگردهای دشمن استفاده میگردد. این تانک دیسترویر انعطاف پذیر به منظور نبردهای High – Intensity طراحی شده است. اسلحه اصلی این تانک دیسترویر یک توپ 105 میلیمتری مدل M68A1E4 است که بر روی یک برجک Low – Profile نصب شده است. مدلهای اولیه این توپ بر روی تانکهای M60 نصب شده بودند. این توپ به یک Autoloader سریع و قدرتمند مجهز شده است. این توپ طیف وسیعی از انواع مهمات را با توجه به شرایط دید و آب و هوایی میتواند شلیک کند. مهماتهای استاندارد این توپ عبارتند از:
1-
مهمات (HE / HEP) یا همان مهمات با قدرت انفجاری شدید که برای نفوذ در استحکامات دشمن ، تخریب سنگر تیربار ، شلیک به سمت جایگاه تک تیر اندازان دشمن که کمین کرده اند و مواردی از این قبیل از این مهمات استفاده میشود. (High Explosive / High Explosive Plastic)
2-
مهمات (KE) که به منظور مقابله و انهدام با خودروهای زرهی سبک کاربرد دارد. (Kinetic Energi)
3-
مهمات (HEAT) که به منظور مقابله و انهدام تانکها با زره های سنگین کاربرد دارد. (High Explosive Anti Tank)
4-
مهمات (Canister) که به منظور مقابله با نفرات پیاده کاربرد دارد. (Anti Personnel)
Autoloader
توپ اصلی این تانک دیسترویر با 18 گلوله لود میشود. هر چند تعداد 9 گلوله نیز در قسمت انبارک خودرو قابل ذخیره کردن است. ریتم آتش توپ اصلی 8 گلوله در دقیقه است. برجک تانک دیسترویر قابلیت چرخش 360 درجه را دارد. علاوه بر توپ اصلی یک مسلسل خودکار 7.62 میلیمتری به صورت موازی با توپ اصلی (CO – AXIAL) بر روی این تانک دیسترویر نصب شده است که به وسیله آن میتوان با نفرات دشمن در گیر شد. این مسلسل قابلیت شلیک از داخل خودرو را نیز دارد. این مسلسل به وسیله 3400 گلوله لود میشود و ریتم آتش آن 900 گلوله در دقیقه است. یک تیربار کالیبر 50 نیز در قسمت بالای برجک این تانک دیسترویر نصب شده است. این تیربار که با 400 گلوله بارگذاری شده است بیشتر به منظور مقابله با اهداف هوایی تعبیه شده است و در برخی موارد از آن جهت شلیک به اهداف زمینی نیز استفاده میشود. خودروی اصلی این تانک دیسترویر در نمونه های ابتدایی که تحویل ارتش گردید دارای 23 تن وزن بود که به مرور با اصلاحاتی که بر روی خودرو انجام دادند وزن آنرا به 18.1 تن کاهش دادند به صورتی که به راحتی توسط یک فروند AC 130 قابل حمل باشد. بدنه این تانک دیسترویر در برابر نارنجکهای دستی HEAT و گلوله های 14.5 و همچنین راکتهای RPG 7 مقاومت کامل دارد. همچنین در برابر عوامل NBC به طور کامل ایزوله است. موتور این تانک مدل CATERPILLAR 3126 Diesel میباشد که دارای قدرت 350 اسب بخار است. این موتور قابلیت اسمبل و دیس اسمبل را ظرف مدت یک ساعت دارا میباشد و به این لحاظ خودرویی است که به سرعت آماده نبرد میشود. بیشینه سرعت این تانک دیسترویر در جاده های هموار معادل 120 کیلومتر بر ساعت است و در جاده های نا هموار نیز دارای سرعت 60 کیلومتر بر ساعت است. این تانک دیسترویر توان شلیک در حال حرکت با سرعت بالا را نیز دارد و به وسیله قفل لیزری توان شلیک دقیق به سمت اهداف را دارد. همچنین به مدد این سرعت بالا به سختی میتوان این خودرو را با راکتهای دوش پرتاب مورد هدف قرار داد. همچنین این تانک دیسترویر دو زیست بوده و قابلیت حرکت بر روی آب را به کمک سیستم Water Jet دارا میباشد. این تانک دیسترویر دارای سیستم اعلام خطر قفل لیزری می باشد. همچنین به لحاظ دارا بودن شتاب بسیار بالا میتواند در برخی موارد موشک های پرتابی را گمراه کند. چرخهای این تانک دیسترویر دارای سیستم CTIS میباشند و دارای سیستم ضد پنچری هستند و در برابر گلوله های کالیبر 50 مقاومت صد در صد دارند و اگر چرخهای این تانک دیسترویر در اثر برخورد گلوله های با کالیبر بالای 50 سوراخ شود به کمک سیستم CTIS میتوان آنها را آماده به کار نگه داشت . حتی اگر چهار چرخ از این تانک دیسترویر به طور کامل نابود شود باز هم میتواند با چهار چرخ باقیمانده خود را به پایگاه برساند. این خودرو دارای سه خدمه است : فرمانده (VC) – گانر و راننده. این خودرو از شکافهایی به طول 88 اینچ (معادل 220 سانتیمتر) میتواند عبور کند. ظرفیت حمل سوخت این خودرو نیز 53 گالن میباشد که با کمک این حجم سوخت برد خودرو معادل 550 کیلومتر است. این خودرو مجهز به مکان یاب ماهواره ای (GPS) و سیستم رادیویی ارتباطات (؟؟؟؟) و سیستم کنترل آتش تمام خودکار (مدل و عملکرد اعلام نشده است) میباشد. همچنین تجهیزات کامل رزم شبانه نیز بر روی این تانک دیسترویر نصب شده است.




STRYKER_09.jpg

thumb_STRYKER_09.jpg

STRYKER_10.jpg

thumb_STRYKER_10.jpg

 

STRYKER_11.jpg

 

thumb_STRYKER_11.jpg

 

STRYKER_12.jpg

thumb_STRYKER_12.jpg

STRYKER_01.jpg

thumb_STRYKER_01.jpg





مشخصات فنی تانک دیسترویر M 1128 STRYKER



کشور و کارخانه سازنده / ایالات متحده – Anniston
سال ورود به خدمت / 2007
خدمه / 3
وزن / 18.1 تن
تسلیحات / توپ 105 میلیمتری مدل M68A1E4 – یک تیربار 7.62 میلیمتری موازی لوله توپ اصلی (CO – AXIAL) و یک تیربار کالیبر 50 بر روی برجک
حجم مهمات / 18+9 گلوله توپ اصلی / 3400 گلوله تیربار کالیبر 7.62 / 400 گلوله تیربار کالیبر 50
حداکثر سرعت جاده ای / 120 کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت جاده های ناهموار / 60 کیلومتر بر ساعت
حجم سوخت / 53 گالن معادل 198 لیتر
برد / 550 کیلومتر
ریتم آتش توپ اصلی / 8 گلوله در دقیقه
ریتم آتش تیربار کالیبر 7.62 / 900 گلوله در دقیقه




STRYKER_02.jpg

thumb_STRYKER_02.jpg STRYKER_03.jpg

thumb_STRYKER_03.jpg STRYKER_04.jpg

thumb_STRYKER_04.jpg STRYKER_05.jpg

thumb_STRYKER_05.jpg

STRYKER_06.jpg

thumb_STRYKER_06.jpg






گردآورنده : علی محمدی
لطفا در صورت استفاده از مطلب نام سایت میلیتاری و نام گرد آورنده را نیز ذکر کنید.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علی آقا دست شما درد نکنه.

از عنایات دوستان به این مطلب ممنون!

بابا رسید به صفحه 10 ول کنید دیگه!

خودروی جالبی هست اما بهتره بدونید بدلیل اینکه زره اون در مدلهای اولیه توانایی مقاومت در برابر گلوله توپهای 30 میلی متری را نداشت در مدلهای بعدی با اضافه کردن زره این نقیصه را رفع نمودند.

[quote]بدنه این تانک دیسترویر در برابر [color=red]نارنجکهای دستی HEAT[/color] و گلوله های 14.5 و همچنین راکتهای RPG 7 مقاومت کامل دارد.[/quote]

البته این تیکه شو خالی بستن در سایت یو/* تیو**ب شما می تونید ویدئوهای زیادی از حمله های موفق با نارنجکهای هیت به این زره پوش ببینید! ( چه جراتی دارند اون حمله کنندگان!)

[quote]- مهمات (Canister) که به منظور مقابله با نفرات پیاده کاربرد دارد. (Anti Personnel)[/quote]

علی جان این مهمات همون مهمات ساچمه ای نیستند؟ اگه میشه عکسی ازشون بذارید.

[quote]بیشینه سرعت این تانک دیسترویر در جاده های هموار معادل 120 کیلومتر بر ساعت است[/quote]

سرعت خوبیه ، البته این بیشینه سرعت این تیپ خودورها نیست، نمونه ای فرانسوی ( اسمش متأسفانه یادم رفته) هست که بیشینه سرعتی جاده ای بالغ بر 200 کیلومتر داره!

سیستم اعلام خطر قفل لیزری هم بسیار مفید خواهد بود.

راستی اون قفس فلزی دور بدنه برای جلوگیری از برخورد موشکهای آر پی جی به بدنه خودرو هست ( حالا چطور سازندگان اون رو به آر پی جی مقاوم می دونستند؟)

به نوعی میشه این خودروها رو جایگزینی برای جیپهای مجهز به توپ 106 دونست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=green][b]چرا من هر كارى مى كنم نمى توانم خودم رو متقاعد كنم كه اين تانكه؟!! چرا به نظرم بيش تر شبيه نفربر هست؟![/b] [/color]:mrgreen:


[quote]بدنه این تانک دیسترویر در برابر نارنجکهای دستی HEAT و گلوله های 14.5 و همچنین راکتهای RPG 7 مقاومت کامل دارد.[/quote]
[align=justify]دروغ پردازى براى بازار گرمى! كه البتّه قابل انكار نيست و همه انجامش مى دهند در سراسر جهان... اين طورى هايى‌هم كه محمّد آقا گفتند در همين تاپيك مى توانيد تصاويرش را ببينيد. جالب اين كه اين خودرو زرهى كاملاً فيت اندازه محيط داخلى هركولس هست٬ تازه بدون برجك كه براي حمل اون مجبور بودند برجكش رو براى انتقال بردارند و پس از رسيدن به مقصد مجدداً مونتاژ كنند(البتّه اين يك مزيته كه برجك به صورت مدولار طراحى شده وانواع ديگر هم مى توان روى اين شاسى سوار كرد). با اضافه شدن اين تورى(در طى تلافات مقابل RPG-7 در عراق) حمل اون پيچيده تر و سخت تر شد.[/align][align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_STRYKER_09.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/STRYKER_12.jpg[/img]

در اين جا هم سختى حمل و نقل و اندازه Stryker در محفظه C-130 رو مى بينيد:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Stryker_Offloading_From_C-130.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Stryker_MC_unloading_from_C130.jpg[/img]

هم چنين مين روب و راه بازكن قابل اتصال به Stryker:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_AFV35132A.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/bl35152K-SPARK-MINE-ROLLER-FOR-STRYKER.jpg[/img]
[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
البته استریکر قطعا نفر بره نه تانک !
اما کاربردهای مختلفی داره
اسم این هم استریکر mgs هستش
[url]http://military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2890[/url]
این لینک هم ببینید بد نیست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام خدمت همه دوستان عزیزم.


ممنون از توجه دوستان.


[quote]سرعت خوبیه ، البته این بیشینه سرعت این تیپ خودورها نیست، نمونه ای فرانسوی ( اسمش متأسفانه یادم رفته) هست که بیشینه سرعتی جاده ای بالغ بر 200 کیلومتر داره![/quote]


نمونه فرانسوی VEXTRA است که سرعتی نزدیک به 200 کیلومتر بر ساعت دارد. و در مجموع بسیار سرتر از استرایکر است.



[quote]علی جان این مهمات همون مهمات ساچمه ای نیستند؟ اگه میشه عکسی ازشون بذارید. [/quote]



بله محمد جان منظور همان مهمات ساچمه ای است که برای مقابله با پیاده نظام دشمن کاربرد دارد.


تصویر


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Case-1.jpg[/img]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/canister.jpg[/img]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ORD_M1028_120mm_Tank_Round_lg.jpg[/img]

[quote]
چرا من هر كارى مى كنم نمى توانم خودم رو متقاعد كنم كه اين تانكه؟!! چرا به نظرم بيش تر شبيه نفربر هست؟! blushing
[/quote]


دوست عزیز جناب پرشین کینگ


این خودرو نه تانک است و نه نفربر

به این خودروها تانک دیسترویر ( بخوانید Tank Destroyer) گفته میشود. وظیفه اصلی این تانک دیسترویر ها نیز با توجه به سرعت بالای آنها ، درگیری و مقابله با تانکهای دشمن است.



[quote]البته استریکر قطعا نفر بره نه تانک ! [/quote]



البته همان طور که در ابتدای تاپیک عنوان شد بیش از ده مدل از این خودروها با نام استرایکر تولید شد که هر کدام دارای کاربری مخصوص به خود است.


به عنوان مثال


مدل M 1126 مدل ICV این خودرو است ( INFANTRY CARRIER VEHICLE)

مدل M 1127 مدل RV این خودرو است (Reconnaissance Vehicle

مدل M 1134 مدل ATGM این خودرو است Anti Tank Guided Missile

که همه این خودرو ها با نام استرایکر و مدل آن شناخته میشوند.



مدل M 1128 استرایکر نیز تانک دیسترویر است. که به این نوع خودروها در عرف نظامی بین المللی بیشتر MGS گفته میشود . MOBILE GUN SYSTEM


در مجموع همان طور که دوستان هم اشاره کردند این تانک دیسترویر در حد تانک دیسترویر VEXTRA فرانسوی و CENTAURO B1 ایتالیایی ظاهر نشده است. (البته تانک دیسترویر ضعیفی نیست)




[url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5899]معرفی تانک دیسترویر CENTAURO B1[/url]



یا علی مدد.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون علی جان

این خودرو تا اونجایی که من دیدم قدرت مانور خوبی نسبت به همتایان فرانسوی خودش نداره و در جنگ شهری (مثل عراق) این امر خیلی براش دردسر ساز شده.

راستی یک نمونه ای دیدم که شاسیش خیلی شبیه این استرایکر بود ولی طول لوله اش خیلی کوتاه تر از همین مدل بود یا مال کشور دیگه ای بوده؟

این خودرو نمونه پدافند هوایی نداره؟
پرتاب گر های نارنجک دودزا چطور؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام





[quote]راستی یک نمونه ای دیدم که شاسیش خیلی شبیه این استرایکر بود ولی طول لوله اش خیلی کوتاه تر از همین مدل بود یا مال کشور دیگه ای بوده؟ [/quote]



شاید ROOIKAT بوده باشد . چرا که هیچ کدام از مدلهای این خودرو دارای لوله کوتاه نیستند.



[quote]این خودرو نمونه پدافند هوایی نداره؟ [/quote]



تنها مدل M 1130 CV قابلیبت نصب توپ ضد هوایی را دارد.


[quote]پرتاب گر های نارنجک دودزا چطور؟[/quote]


مدلهای زیر دارای نارنجک دودزا هستند :




M1131 FSV - Fire Support Vehicle

M1132 ESV - Engineer Support Vehicle

M1133 MEV - Medical Evacuation Vehicle


مابقی مدلها مثل همین مدل M1128 که دیسترویر هستند به دلیل انجام ماموریت در سرعتهای بالا معمولا نیازی به نارنجکهای دودزا ندارند.


یا علی
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از جوابتون

[quote]مابقی مدلها مثل همین مدل M1128 که دیسترویر هستند به دلیل انجام ماموریت در سرعتهای بالا معمولا نیازی به نارنجکهای دودزا ندارند[/quote]
بیشتر برای دفع خطر موشک های لیزری و هدایت تلویزیونی هوا پرتاب گفتم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.