nasirirani

ساخت ماده جديد توليد چف در ايران براي منحرف كردن موشك هاي دشمن

Recommended Posts

توسط محققان ايراني صورت گرفت

[b]جام جم آنلاين: محققان پارك علم و فن‌آوري كرمانشاه موفق به طراحي و ساخت نمونه اوليه سامانه مختل كننده سيستم‌هاي راداري شدند.[/b]

علي ريحاني متخصص سيستم هاي مخابراتي و مجري طرح در گفتگو با ايسنا ، اظهار كرد: طراحي اين سيستم ها‌ پس از جنگ جهاني دوم آغاز شده كه به موازات پيشرفت سيستم‌هاي راداري و سيستم هاي جنگ الکترونيک كه كاربردي‌ترين ابزار موجود در جنگ مي‌باشند هر روز شاهد پيشرفت هاي تازه در اين زمينه‌ها هستيم.

وي‌ خاطرنشان كرد: اين مختل كننده سيستم‌هاي راداري ماده خاصي است كه داراي RCS(سطح مقطع راداري) بسيار بالايي بوده كه هدف مجازي را براي رادارهاي سرچ و سيكرهاي راداري ايجاد كرده و آنها را از هدف اصلي خود منحرف مي‌كند.

ريحاني تصريح كرد: پايه اصلي اين مختل كننده، آلومينيوم است كه در ابتدا از الياف و قرقره‌ها و تركيبي از كربن استفاده مي‌شد، اما وقتي رادارها پيشرفت كردند، سيستم‌هاي جنگ الکترونيک جديد هم ساخته شد تا براي استفاده در رزم مورد استفاده قرار گيرد.

وي با بيان اين كه اين سيستم‌ بر روي كشتي و هواپيماها قابل استفاده است، ادامه داد: نحوه پخش اين ماده بر روي هواپيما و كشتي متفاوت است اما نكته مهم در اين موضوع مدت زمان ماندگاري اين ماده در هوا و ترکيب جديد آن است كه در اين طرح مورد توجه قرار گرفته است.

ريحاني در خصوص انواع سيستم‌هاي راداري، عنوان كرد: سيستم‌هاي راداري سرچ به دنبال هدف در آسمان مي‌گردند و مكانيزم آنها به گونه‌اي است كه وقتي امواج ارسال شده آنها به هدفي در فضا پيرامون خود برخورد و رفلكس آن را دريافت كنند، بر اساس محاسباتي تعريف شده، محل و سرعت جسم را را در فضا بر روي صفحه اسکوپ نشان مي‌دهد. نوع ديگري از سيستم‌هاي راداري، سيكر راداري بوده كه بر روي دماغه موشك قرار مي‌گيرد و هنگامي كه به هدف مي‌رسد، عمل كرده و باعث انفجار موشك مي‌شود .

وي در رابطه با چگونگي كاركرد اين سيستم‌ مختل كننده، اظهار كرد: وقتي يك هواپيما وارد منطقه مي‌شود قبل از آن كه موشكي را به سمت هدف خاصي نشانه رود، هدف را يافته و بر روي آن ثابت مي‌شود يا اصطلاحا لاک مي‌کند اما پس از شليك اين ماده مختل كننده در زاويه مخالف كشتي و هواپيما در آسمان پخش شده و از آنجا كه RCS يا سطح مقطع راداري آن بيش از كشتي و هواپيما است، موشك مسير خود را از هدف مورد نظر منحرف و به سوي هدف مجازي ايجاد شده تغيير مي‌دهد.

اين پژوهشگر پارك علم و فن‌آوري كرمانشاه با اشاره به اين كه روند توليد اين سيستم‌ كاملا بومي بوده و در داخل كشور به انجام رسيده است به خبرنگار ايسنا گفت: در حال حاضر چند كشور در دنيا تكنولوژي توليد اين ماده را در انحصار خود داشته و آن را به كشورهاي عضو پيمان ناتو ارائه مي‌دهند، اما آنها فن‌اوري‌هاي نوين اعمال شده در اين سيستم‌ها را ارائه نداده و سيستم هاي مربوط به دهه 90 و سال 2000 ميلادي را به ديگر كشورها مي فروشند اما ماده توليد شده در اين طرح منطبق با تكنولوژي‌هاي روز دنياست و معايب آن از نظر آيروديناميكي و الكترومغناطيسي رفع شده است.

[color=red]ريحاني تصريح كرد: نمونه اين ماده در كشور از طريق مهندسي معكوس توليد شده، اما اين نمونه از نظر پايه تركيبي و نوع پخش براي اولين بار در دنيا محقق شده به گونه‌اي كه نحوه پخش آن به صورتي است كه موشک ‌هاي امروزي داراي سيستم حذف اهداف ثابت (MTI) بوده و با تغيير در نحوه پخش آن اين سيستم را در نوع خود کامل کرده است.[/color]

اين پژوهشگر پارك علم و فن‌آوري كرمانشاه[color=red] با اشاره به پذيرش اين طرح در نمايشگاه تکنوپل 2010 روسيه[/color] در رابطه با روند تجاري سازي اين طرح اظهاركرد: مراحل تست آزمايشي اين ماده با موفقيت سپري شده و پيگيري‌ها براي تست نهايي و عملياتي اين مختل كننده سيستم‌ راداري براي تجاري سازي و حمايت از سوي سازمان هاي مربوطه در حال انجام است. در حال حاضر اين طرح از سوي مرجع مربوطه براي تست نهايي و عملياتي معرفي شده كه پس از تاييد اميدواريم مشكلاتي مانند محدوديت‌هاي مالي جهت شركت در مسابقات بين‌المللي و... برطرف شود.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100883688069

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله!
شايد در نمايشگاه تكنوپل روسيه امتياز توليدش رو خريدن و كمكي به نيروي هوايي ضعيف و مظلوم روسيه و امريكا و...شد

كه شايد باعث شد در برابر نيروي هوايي قدر ايران شانس بيشتري داشته باشند!

:mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بله!
شايد در نمايشگاه تكنوپل روسيه امتياز توليدش رو خريدن و كمكي به نيروي هاي هوايي ضعيف و مظلوم روسيه و امريكا و...شد

كه شايد باعث شد در برابر نيروي هوايي قدر ايران شانس بيشتري داشته باشند!

:mrgreen:[/quote]

بسمه تعالی

با سلام

این یعنی چی اونوقت؟؟؟؟؟!!!!

خودت خبرو دادی بعد خودت هم طعنه بهش میزنی؟!!!! این یعنی چییییییییییی؟!!! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یعنی اینکه چرا باید به روسیه ببرن دو دستی تقدیم کنن! نمیشد اینو محرمانه نگه دارن این دیگه چی خودشیرینی بوده باشه :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ريحاني تصريح كرد: نمونه اين ماده در كشور از طريق مهندسي معكوس توليد شده، اما اين نمونه از نظر پايه تركيبي و نوع پخش براي اولين بار در دنيا محقق شده به گونه‌اي كه نحوه پخش آن به صورتي است كه موشک ‌هاي امروزي داراي سيستم حذف اهداف ثابت (MTI) بوده و با تغيير در نحوه پخش آن اين سيستم را در نوع خود کامل کرده است.
[/quote] عكسي فيلمي ! تستي چيزي ! خوبه كه توي نمايشگاه هم رفته !٬


-----
اميدوارم صنايع دفاع چيزي در حد MALD دست کرده باشند ! که البته چندان هم سخت نیست ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.