Skyhawk

گزارش جديد مركز مطالعات راهبردي و بين‌الملل آمريكا درباره ايران (3)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

گزارش جديد مركز مطالعات راهبردي و بين‌الملل آمريكا درباره ايران (3)
امتناع از فروش اس‌-300 به ايران به زيان روسيه و به نفع آمريكا و اسرائيل است

خبرگزاري فارس: مركز مطالعات راهبردي و بين‌الملل آمريكا در تازه ترين گزارش خود با اشاره به عدم پايبندي روسيه به تحويل موشك‌هاي پدافندي اس‌-300 به ايران و زير سوال رفتن اعتبار روسيه، اين امتناع را به ضرر روسيه و به سود آمريكا و رژيم صهيونيستي ارزيابي كرد.


به گزارش فارس، مركز مطالعات راهبردي و بين‌الملل آمريكا (CSIS) به تازگي گزارشي را درباره ايران به قلم "آنتوني كوردزمن " رياست اين مركز منتشر كرده است.
اين گزارش تحت عنوان "ايران، خليج فارس و رقابت راهبردي " گزينه‌هاي مختلفي را در رابطه با موضوع ايران، خليج فارس و رقابت استراتژيك در منطقه خليج فارس مورد بررسي قرار مي‌دهد.
وي در اين گزارش به مقايسه خريدهاي تسليحاتي در منطقه از كشورهاي عمده تامين كننده اسلحه در دنيا پرداخته است و تحويل داده نشدن سامانه اس‌-300 به ايران را لطمه بزرگي به اعتبار روسيه در بازار تسليحاتي رقابتي دنيا عنوان كرده است.
خبرگزاري فارس با توجه به حساسيت موضوع اقدام به تهيه و ترجمه اين گزارش كرده است.برخي تعابير نادرست و افراطي مطرح شده در اين گزارش براي حفظ اصالت ترجمه است.
بخش سوم اين گزارش به شرح زير است:

ايران، خليج فارس و رقابت راهبردي: توازن سلاح‌هاي متعارف
آنتوني كوردزمن

توانمندي ضعيف براي جنگ متعارف
- تجهيزات زرهي و توپخانه‌اي قديمي و پايگاه‌هاي ضعيف نيروهاي وظيفه
- نيروهاي زميني كه براي دفاع در درون خاك كشور مناسب‌تر هستند، كارزار عادي و جنگ فرسايشي به عوض جنگ با برنامه
- نيروي دريايي آسيب‌پذير و كهنه با وجود اقدامات صورت گرفته براي ارتقاي توان نظامي
- نبود جنگنده‌هاي به واقع مدرن. حتي بهترين هواپيماهاي اتحاد جماهير شوروي (موجود در منطقه) قديمي هستند. قابليت ضعيف تعمير و نگهداري هواپيماها.
- قواي موشك‌هاي زمين به هوا (پدافندي) قديمي هستند البته به جز تعدادي از موشك‌هاي پدافندي TOR-M
- سامانه‌ها و فناوري مديريت رزم C4I يا IS&R با وجود تلاش‌ها براي ارتقاي آنها ضعيف هستند
- توسعه قابل توجه صنايع نظامي، اما هنوز تا رسيدن به سطح رقابتي توليدي و تكنولوژيكي سال‌ها وقت لازم است
- وجود برخي موشك‌هاي تاكتيك و سيستم‌هاي زيرمجموعه
- نياز به انتقال هواپيماها رزمي پيشرفته، موشك‌هاي زمين به هوا و موشك‌هاي بالستيك ضدموشك تاكتيكي ATBM و موشك‌هاي كروز ضدموشك تاكتيكي ATCM

تاكتيك حمله انبوه در مقابل جنگ فرسايشي

- ايران در حال تمرين حمله انبوه با استفاده از شمار زيادي از قايق‌هاي كوچك، موشك‌هاي ضدكشتي ساحل به دريا، هواپيماهاي مجهز به موشك با پشتيباني هواپيماهاي بدون سرنشين (پهپاد) و پهپادهاي بمب‌افكن در خليج فارس است.
- تاكتيك‌هاي كه به دنبال تشديد ناگهاني و غافلگيركننده نبرد هستند موفق خواهند بود.
- ايران همچنين مشغول مطالعه نقشه حملات آرام و در وسعت كم به منظور ايجاد ارعاب و تغيير نقشه‌هاي كشتيراني و بيمه‌اي است، تهديد يا حمله به اهداف ساحلي يا نزديك به ساحل به گونه‌اي كه فشار نظامي لازم را بدون اين كه جنگ يا مقابله به مثل وسيعي را برانگيزد، جزء نقشه ايران است.
- مانورهاي نظام به گونه‌اي در راستاي ارعاب و در عين حال تغيير استقرار ادوات نظامي و همچنين آزمايش سلاح‌ها و فناوري‌ها و اعلام آنها است.
- نبود مرز و تفاوت مشخص براي جنگ‌هاي متعارف و نامتقارن يا تهديدات، اقدام نظامي جزئي يا درگيري وسيع.
- ايران مي تواند تهديدات متعارف خود و بازدارندگي خود را با استفاده از عوامل خود در ديگر مناطق تقويت سازد.

مقايسه هزينه نظامي منطقه در سال‌هاي 1997 و 2009
آمار برگرفته از موسسه بين‌المللي مطالعات راهبردي IISS درباره هزينه نظامي منطقه:

عربستان: 22 ميليارد و 323 ميليون دلار در سال 1997 و 41 ميليارد و 200 ميليون دلار در سال 2009
ايران : 4 ميليارد و 996 ميليون دلار در سال 1997 و 10 ميليارد دلار در سال 2009
عراق: 1 ميليارد و 982 ميليون دلار در سال 1997 و مقدار دقيق هزينه نظامي در سال 2009 معلوم نيست
امارات عربي متحده: 3 ميليارد و 614 ميليون در 1997 و 15 ميليارد و 470 ميليون در سال 2009
كل هزينه‌هاي نظامي شوراي همكاري خليج فارس در سال 1997 برابر با 33 ميليارد و 659 ميليون و در سال 2009 برابر با 69 ميليارد و 827 ميليون دلار بوده است
همچنين كل هزينه نظامي در منطقه خليج فارس در سال 1997 برابر با 41 ميليارد و 47 ميليون دلار و در سال 2009 برابر با 81 ميليارد و 377 ميليون دلار بوده است

سفارش‌هاي جديد خريد تسليحات به صادركنندگان عمده: بين سال‌هاي 2005 الي 2008

ايران: 4 ميليارد و 300 ميليون دلار سفارش خريد از روسيه و 200 ميليون دلار از كشورهاي اروپاي غربي و 100 ميليون دلار از چين
شوراي همكاري خليج فارس: 19 ميليارد و 800 ميليون دلار از اروپاي غربي، 23 ميليارد و 300 ميليون دلار از آمريكا، 500 ميليون دلار از روسيه، 400 ميليون دلار از چين، 900 ميليون دلار از ديگر كشورهاي اروپايي، 400 ميليون دلار از ديگر كشورهاي جهان
عربستان سعودي: 11 ميليارد و 200 ميليون دلار از آمريكا، 15 ميليارد و 600 ميليون دلار از كشورهاي اروپاي غربي، 200 ميليون دلار از روسيه، 400 ميليون دلار از چين، 800 ميليون دلار از ديگر كشورهاي اروپايي و 100 ميليون دلار از ديگر كشورهاي جهان
امارات عربي متحده: 10 ميليارد دلار از آمريكا، 2 ميليارد و 200 ميليون دلار از كشورهاي اروپاي غربي، 300 ميليون دلار از روسيه، 100 ميليون دلار از ديگر كشورهاي اروپايي و 200 ميليون دلار از ديگر كشورهاي جهان

اظهارات روسيه درباره تامين تسليحات ايران از سوي چين
خبر پايگاه خبري روسي "ولاستي " در 12 ژوئيه 2010 با عنوان "روسيه: ايران بعد از امتناع روسيه از فروش پدافند اس‌300 به دنبال تسليحات چيني است "
ايران هم‌اكنون قصد دارد تا براي خريد سامانه‌هاي موشكي سطح به هواي (پدافندي) ZRK مورد نياز خود به چين روي آورد. علاوه بر اين، ايران به سرعت در حال توسعه نمونه مشابه موشك‌هاي سطح به هواي توليد داخل است.
به نظر مي رسد، سابقه نامناسب روسيه در امتناع از تامين موشك‌هاي سطح به هواي اس-300 كه تاكنون سه سال به طول انجاميده، همچنان ادامه داشته باشد اگر چه رئيس جمهوري روسيه "ديميتري ميدويديف " در سفر اخير خود به آمريكا بطور رسمي به همتاي آمريكايي خود باراك اوباما قول داده است كه مسكو پنج گردان از موشك‌هاي سطح به هواي اس 300 پي ام يو-1 خود را به ايران نخواهد داد. موشك‌هايي كه هم اكنون توسط شركت‌هاي تابعه اتحاديه علوم و توليد يا NPO ساخته شده‌اند و پول آنها توسط ايران پرداخت شده‌اند. بنا بر آممار منتشره، اين قرارداد كه در سال 2007 بين ايران و روسيه بسته شده است بين 800 ميليون تا يك ميليارد دلار ارزش دارد.
بنا بر گزارش‌ها، ايران هم اكنون قصد دارد در اسرع وقت براي خريد سامانه‌هاي پدافند موشكي مورد نياز خود به سراغ چيني‌ها برود. علاوه بر اين، ايران به سرعت در حال توسعه موشك‌هاي سطح به هواي ساخت داخل مشابه اس 300 است و اين امر در سال 2010 توسط حشمت‌الله كثيري، يكي از فرماندهان نظامي ايران اعلام شده است. بنا بر اعلام اين فرمانده، سامانه جديد كه توسط متخصصان داخلي در مجتمع صنايع نظامي توليد شده به زودي تحويل ارتش جمهوري اسلامي ايران خواهند شد.
ايران همچنين هشدار داده در صورتي كه روسيه به طور كامل به قرارداد اس‌300 پايبند نباشد، به دادگاه شكايت خواهد كرد و كل مبلغ قرارداد و جريمه آن را دريافت خواهد كرد. بنا بر برآوردها، جمع خساراتي كه قرارداد اس 300 به روسيه وارد خواهد كرد به 1.2 ميليارد دلار بالغ خواهد شد. با توجه به اين كه كل فروش تسليحاتي روسيه در سال گذشته برابر با 8.4 ميليارد دلار بوده است از اين رو مسكو براي اين خوش خدمتي به واشنگتن حدود 14 درصد از فروش تسليحاتي خود را به باد خواهد داد.
ايران همچنين تلاش كرده به روسيه نشان دهد كه امتناع از فروش موشك به تهران و پايبند نبودن به قرارداد اقتصادي خارجي، براي ديگر زمينه‌ها نيز گران تمام خواهد شد. بهار سال 2010، تهران اعلام كرد كه همه خدمه پروازي را كه از چند وقت پيش با هواپيماهاي روسي توپولوف 154 در خطوط پروازي ايران پرواز مي كردند را به روسيه بازخواهد گرداند. علاوه بر اين، بخاطر تاخير تازه در تحويل سامانه اس 300، ايران گفت‌وگوها براي خريد حدود 30 هواپيماها توپولوف 204 كه از سال 2007 در جريان بوده را متوقف كرده است.
از نظر كارشناسان نظامي، چيني‌ها همچون دزدان دريايي تكنولوژي روسيه را شبيه‌سازي كرده و اكنون مي‌توانند سامانه مشابه J11 براي فروش به كشورهاي جهان سوم را توليد كننند. بطور كلي، كارشناسان روسي انتظار اين امر را داشته اند چرا كه از "زيركي شرقي " چيني‌ها مطلع بودند اما تصور مي‌كردند كه جمهوري خلق چين براي توسعه روند توليدي جديد بخصوص موتور اين هواپيماها به ده سال وقت نياز دارد.
اما چيني‌ها سريعتر از حد تصور روس‌ها پيشرفت كردند. در همان اوايل دهه 2000، آنها نمونه سامانه J11 را با 70 درصد اجزاي توليدي چين توليد كنند. اين سامانه مجهز به يك رادار چيني بود كه مي‌توانست موشك‌هاي ساخت چين را حمل كند ضمن اين كه به توانايي حمله به اهداف زميني نيز دست يافته بود. بعد از آن چيني‌ها توانستند تجهيزات آنالوگ مستقر در SU-27 را با رايانه‌هاي ساخت خود جايگزين كنند. در اوايل سال 2007 ‌نيز چين نمونه اوليه مشابه سامانه J11B را نشان داد كه تقريبا كپي كاملي از مدل بهبود يافته SU-27SMK بود.
ارتش چين همچنين ديگر مدل‌هاي تسليحاتي را در اختيار دارد كه مشابه نمونه‌‌هاي روسي است. جمهوري خلق چين ضمن همكاري با شركت "فازوترون- ان‌آي‌آي‌آر " روسيه، يكي دو نمونه از رادارهاي مخصوص جنگنده‌ها را براي "آزمايش " دريافت كرد اما چند سال بعد نمونه شبيه سازي شده چيني توليد شد. پروژه قايق‌هاي موشك‌ انداز 054A كه در شانگهاي چين در دست توليد است داراي رادارهاي ردياب و جستجوگري هشتند كه مشابه رادار قايق‌هاي موشك انداز M2YeM هستند كه روسيه پيش از اين به چيني‌ها داده بود. خمپاره‌انداز PLZ05 يكصد و پنجاه و پنج ميلي‌متري كه از خمپاره‌هاي خودكششي هستند نيز كپي‌ برداشته شده از نمونه خمپاره‌انداز خودكششي 2S19M1 روسيه هستند. سيستم راكت‌انداز چندگانه "اسمرچ " بدون دريافت گواهينامه با نام A-100 در چين توليد مي‌شوند.
جنگنده سازي جمهوري خلق چين نيز به دنبال شبيه سازي از جنگنده قابل پرواز از ناو هواپيمابر سوخو 33 روسيه بوده و نام J-15 بر روي نمونه چيني نهاده شده است. نمونه آزمايشي از هواپيماي روسي تي‌10كي نيز كه محصول دوران اتحاد جماهير شوروي است به عنوان اساس اين هواپيماي چيني به كار رفته است. اين هواپيما بعد از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي در اوكراين باقي ماندند و توسط كي‌يف به چين فروخته شدند. اين دو نوع از هواپيماها به مهندسان چيني اين امكان را دادند تا مشكل خود در طراحي بال‌هاي تا شونده را در نمونه هواپيماي قابل پرواز از ناو هواپيمابر خود را رفع كنند.
به عنوان مثال، چين پيش از اين مي‌خواست كه 50 هواپيماي سوخوي SU-33 از روسيه خريداري كند اما بعدا تصميم گرفت دو نمونه از آن را خريداري كرده و روي آنها كار كند. مشخص است كه اين امر به اين خاطر صورت گرفت كه چيني‌ها بتوانند روي طراحي‌هاي و مشخصه هاي عملكرد فني اين جنگنده با جزئيات بيشتري كار كنند. اما روسيه از فروش اين دو فروند هواپيماي اس‌يو 33 به چين امتناع كرد به دليل ترس از اين امر كه فناوري اين نوع از جنگنده‌ها فاش شده و دوباره خاطره توليد نمونه مشابه به آن طور كه درباره هواپيماي J-11 با آن مواجه بود، تكرار شود. بعد از اين امر نيز چيني‌ها هواپيماي تي‌10 كي را از اوكراين به چين آوردند و شروع به ساخت نمونه هواپيماي خود كردند كه شبيه‌سازي شده از مدل سوخوي 33 بود.
اما سوخوي 33 تنها يك جنگنده معمولي نيست بلكه يكي از معدود هواپيماي جنگي نسل چهارمي قابل پرواز از ناوهواپيمابر در دنيا به شمار مي‌رود و در زمره تسليحات نيروي دريايي فدراسيون روسيه از سال 1991 تاكنون بوده است. اين هواپيما براي دفاع از كشتي‌ها دربرابر حملات هوايي ساخته شده است و داراي سامانه سوختگيري هوايي است. گذشته از توان آتش‌باري اين هواپيما داراي موشك‌هاي ضدكشتي معروف "موسكيت " است و مي‌تواند در كشتي‌هايي در اندازه ناوهواپيمابر شكاف ايجاد كند. اين هواپيما همچنين داراي موشك‌هاي هوا به هوا است. هواپيماي SU-33 به نوعي مجموعه‌اي از توانمندي‌هاي پيشرفته فني را در اختيار دارد و داراي وسعت ديد است كه قادر است حتي در سكوت كامل راديويي به هواپيماهاي دشمن حمل كرده و آنها را نابود سازد. تجهيزات نمايشگر داده‌ها در بالاي سر خلبان قرار دارند ضمن اين كه خلبان در كلاه خود داراي سيستم تشخيص هدف است. اين سيستم بر اهداف قفل شده و و داراي توانايي هدايت موشك در صورتي است كه خلبان دوربين كلاه خلباني خود را بر آن متمركز كند. گفته مي‌شود كه جنگنده SU-33 روسيه قابليت بسيار بالاتري از جنگنده‌هاي P-14 و P-15 است كه به عنوان هواپيماهاي اصلي ناوهاي هواپيمابر آمريكا استفاده مي شوند.
و اكنون اين هواپيماي خارق‌العاده در اختيار رقباي آسيايي روسيه است. علاوه بر اين، امروزه چنين خط توليد هواپيماهاي J-10 و J-11 و جنگنده‌هاي اف‌سي-1 را كه شبيه‌سازي شده از سوخو 30 و سوخو 27 و ميگ-29 هستند را ساماندهي كرده است. اطلاعاتي در دست است كه چين قصد دارد دستكم هزار و 200 فروند از اين جنگنده ها را به ديگر كشورها به قيمتي تقريبا نصف يا يك سوم از مدل اصلي روسي به فروش رساند.
علاوه بر اين موارد، هزينه‌هاي اندك هواپيماهاي چيني بخاطر پايين بودن دستمزد كارگران در كارخانجات توليد هواپيما در اين كشور است اما همچنين بايد اين واقعيت را در نظر داشت چيني‌ها هزينه‌ سنگين تحقيق و توسعه براي توليد اين نوع هواپيماها، طراحي فناوري‌هاي لازم، آزمايش هواپيماي جديد و قراردادن آنها بر خط توليد را متقبل نشدند.
همينطور، چين تقريبا به هر كسي كه خريدار باشد كالا مي‌فروشد ضمن اين كه پكن در حال حاضر تمركز فروش خود را بر كشورهايي قرار داده كه چندان ثروتمند نيستند. اين كشورها بيش از آن كه به كيفيت تجهيزات جنگنده هاي خريداري شده توجه داشته باشند، به قيمت آن توجه دارند. ضمن اين كه چين تقريبا به هيچ عنوان نگران مسئوليت‌هايي نيست كه به عنوان تامين كننده تجهيزات و قطعات يدكي هواپيماهاي فروخته شده خود، برعهده اين كشور است. اين كشور حتي به مناطق پرمناقشه‌اي مانند آفريقا و آسيا نيز سلاح‌هاي خود را مي‌فروشد.
اما چه كسي از تحويل نشدن موشك‌هاي پدافندي روسيه به ايران سود مي ‌برد، اگر موشكي وجود نداشته باشند تا مانع از بمباران بي‌دردسر ايران توسط هواپيماهاي دشمن شود. آيا روسيه سود مي‌برد؟ خير. روسيه به عوض اين كه از اين راه كسب درآمد كند به اندازه هزينه‌اي كه يك سال براي خريد تسليحات جديد براي ارتش و نيروي دريايي خود پول لازم دارد، ضرر مالي متحمل مي‌شود. اين پول همچنين مي‌تواند براي طراحان تسليحاتي بخصوص موشك‌‌هاي سطح به هوا مفيد خواهد باشد چرا كه حتي ژنرال‌هاي نيروي هوايي روسيه VVS به اين امر معترف هستند كه سامانه‌هاي ضدهوايي روسيه از پيشرفت باز مانده‌اند و از نظر زمان آخرين اعلام فناوريهاي جديد از دشمنان اصلي خود 20 تا 30 سال عقب مانده‌اند. و پدافند هوايي روسيه PVO و سامانه‌هاي آن قادر نيستند تهديدي كه ممكن است از جانب كشورهايي مانند كره‌شمالي و ايران را دفع كنند.
از سويي لغو قرارداد اس-300 براي ايران امتياز نيست. در اين صورت آسمان ايران بي‌دفاع باقي مي‌ماند.
در حقيقت، اين امر به سود كشورهايي مانند آمريكا، اسرائيل و چين است. آمريكا و اسرائيل اين توانايي را پيدا خواهند كرد كه تقريبا بدون دردسر به تاسيسات هسته‌اي ايران حمله كنند. البته در صورتي كه ايران نتواند در اسرع وقت ممكن جايگزيني براي موشك‌هاي سطح به هواي خود پيدا كرده و از اقداماتي كه در تاسيسات زيرزميني خود انجام داده دفاع كند. اين در حالي است كه واحدي از ده‌ها هواپيماي جنگنده آمريكا سوار بر يكي از ناوهاي هواپيمابر آمريكا هم‌اكنون به خليج فارس فرستاده شده‌اند و در صورت درگيري آمريكا مي‌تواند از اين ناو در كنار توان هوايي اسرائيل عليه ايران بهره گيرد.
چين بسيار علاقه‌مند به اين امر است كه روسيه به عنوان تامين كننده در بازار تسليحاتي اعتبار خود را از دست بدهد. در مقام مقايسه با آمريكا، ‌روسيه و انگليسي كه سه كشور بزرگ صادركننده اسلحه در دنيا هستند، چين توجهي به سياست‌هاي كشوري ندارد كه از آن اسلحه مي‌خرد. چين تقريبا هر چه را كه مي تواند بفروشد به هر كسي كه خريدار باشد، مي‌فروشد.
در عين حال، چيني‌ها هم‌اكنون نيز گلوي صنايع نظامي روسيه را در بازار جهاني اسلحه فشرده‌اند. در دهه‌هاي اخير، آنها مشغول خريد از روسيه با اين بهانه بودند كه مي‌خواهند نمونه‌هايي را براي تست داشته باشند. يكي دو نمونه از مدل‌هاي جديد هواپيماها،‌ تانك‌ها، توپخانه‌ها، موشك‌ها . اما اين نمونه‌هاي خريداري شده را در كارخانجات خود تكه تكه كردند و سپس با دقت فراوان شروع به كپي كردن آن كردند. نتيجه اين بود كه آنها هم‌اكنون همه چيز دارند و مي‌توانند توليدات خود را به بازار ارايه كنند. هرچند برخي اوقات آنها مشابه خوبي نساختند.
به عنوان مثال، در سال 1992، روسيه شروع به ارسال جنگنده سوخوي 27 اس‌كي به چين كرد و 76 فروند از آنها را به چين فرستاد اما در سال 1995 گواهينامه ساخت 200 فروند از اين جنگنده ها را در كارخانجات هواپيماسازي چين صادر كرد. از سال 1996، چيني‌ها شروع به ساخت اين نوع هواپيما با نام J-11 در "شنيانگ " كردند و از قطعات روسي براي اين امر استفاده كردند. تا سال 2003، روسيه قطعاتي را به آنها داده بود كه به ساخت 95 فروند از J-11 منجر شده بودند. اما ديگر چين قرارداد تحويل 105 قلم از قطعات را امضا نكرد. اين امر مويد آن بود كه چين توانسته بود به فناوري‌هاي ساخت اين اقلام دست پيدا كند. هرچند بهانه چين براي امضاء نكردن اين قرارداد آن بود كه قابليت‌هاي هواپيما محدود است.
ادامه دارد...

[url=http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8906230189]منبع[/url]

اینم جی 15 چینی

http://img38.imageshack.us/i/j15g.jpg/
http://www.centralclubs.com/topic-t68733.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Shenyang_J-15

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون کاربر رضا 2740 زحمت کشیدین.

من فقط موندم این امریکاییها مگر فکر هم می کنن که بخوا مقاله بنویسن البته دور از ذهن هم نیست اینم داده باشن کسی نوشته باشه براشون :mrgreen:

اما در مواردی درست هم گفته بود ما می تونیم از کانال چین به راحتی نمونه هایی از تسلیحات چینی و حتی با کمی خرج خود نمونه روسی رو خرید و بعد روی بهنیه سازی و ارتقای اونها کار کنیم و این باعث انتقال فناوری و در عین حال داشتن تسلیحاتی جدید برای ما میشه.
مت سابقه تاریخی خوبی در این زمینه داریم مثل خرید سی 702 و سی 802 و تبدیل اونها به نصر و نوری که حالا از قدرترین موشکهای ضد کشتی دنیا هستن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red][b]قواي زميني ايران داراي توانمندي بالاي دفاع در عمق خاك خود هستند[/b][/color]

[color=red]مركز مطالعات راهبردي و بين‌الملل آمريكا در تازه ترين گزارش خود درباره رقابت راهبردي در منطقه خليج فارس ضمن نگاه آماري به توانمندي زميني، دريايي و هوايي ايران به اين امر اعتراف مي‌كند كه نيروهاي ايران در كار دفاع در عمق خاك كشور توانمند هستند.[/color]

به گزارش فارس، مركز مطالعات راهبردي و بين‌الملل آمريكا (CSIS) به تازگي گزارشي را درباره ايران به قلم "آنتوني كوردزمن " رياست اين مركز منتشر كرده است.
اين گزارش تحت عنوان "ايران، خليج فارس و رقابت راهبردي " گزينه‌هاي مختلفي را در رابطه با موضوع ايران، خليج فارس و رقابت استراتژيك در منطقه خليج فارس مورد بررسي قرار مي‌دهد.
در اين گزارش به بررسي مقايسه‌اي توانمندي زميني، دريايي و هوايي ايران و كشورهاي منطقه پرداخته شده و به قابليت‌هاي نيروي زميني ارتش و سپاه در مقايسه با اين كشورها تاكيد شده است.
در بخشي از اين گزارش با اذعان به دفاعي بودن قواي نظامي ايران، آمده است: قواي زميني ايران داراي توانمندي بالاي دفاع در عمق سرزميني اين كشور هستند و ايران ارتش، عناصر سپاه پاسداران و نيروهاي بسيج را براي اينگونه ماموريت‌ها آموزش مي‌دهد. اين نيروها براي اعمال قدرت يا مانور و نبرد مداوم در خارج از خاك ايران آموزش نديده و سازماندهي نشده‌اند.
خبرگزاري فارس با توجه به حساسيت موضوع اقدام به تهيه و ترجمه اين گزارش كرده است.برخي تعابير نادرست و افراطي مطرح شده در اين گزارش براي حفظ اصالت ترجمه است.
بخش چهارم اين گزارش به شرح زير است:

مراكز صنايع نظامي ايران
- بيشتر سرمايه‌گذاري‌ها در صنايع نظامي ايران زير نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامي صورت مي‌گيرد.
- هزينه‌ها در بودجه نظامي كشور درج نمي شوند.
- بيشتر سرمايه‌گذاري‌ها در فناوري هسته‌اي يا در زمينه موشك‌هاي شهاب 1، 2 و 3، موشك قدير و موشك‌هاي بالستيك سجيل انجام مي‌شود.
- ايران مي‌تواند مقدار وسيعي از سلاح‌هاي سبك، مواد منفجره و مهمات متعارف (غيرهسته‌اي)، نمونه‌هايي از سلاح‌هاي هدايت‌شونده سبك توليد كند و قطعات پيشرفته از مواد منفجره با قدرت بالا IED و چاشني‌هاي انفجاري را توليد كرده است.
- بيشتر ادعاهاي اين كشور براي توليد و ساخت سلاح‌هاي پيشرفته هدايت شونده و تجهيزات الكترونيكي نظامي عموماً اغراق‌آميز است. با اين حال پيشرفت‌هاي واقعي و ملموسي در طول نيم دهه گذشته داشته است.

- اقدامات عمده ايران براي توليد سلاح‌هاي زميني عبارتند از:
* در اختيار داشتن بيش از 100 تانك اصلي رزمي ذوالفقار
* تانك‌هاي سبك توسن
* 140 الي 170 نفربر زرهي براق Boragh
* توپ كششي و تعدادي از توپ خودكششي تندر و ميخك (Carnation)
* شمار فراواني از خمپاره‌انداز و راكت‌انداز كه برخي از آنها داراي مهمات خوشه‌اي هستند
* موشك‌هاي هدايت‌شونده ضدتانك صاعقه و توفان
* موشك دوش‌پرتاب سبك سطح به هواي ميثاق و موشك سطح به هواي Pantsyr
* هواپيماهاي بدون سرنشين مهاجر و ديگر انواع هواپيماهاي بدون سرنشين بمب‌افكن و غيربمب‌افكن

- اقدامات عمده ايران در زمينه سلاح‌هاي دريايي عبارتند از:
* مين‌ها، اژدرها و انواع مختلفي از موشك‌هاي ضدكشتي زمين‌ پايه، هواپايه و درياپايه
* به آب انداختن ناوشكن جماران (كلاس موج)، و در حال ساخت ناوشكن دوم
* شناورهاي زيرسطحي و نيمه زيرسطحي يونس و نهنگ
* قايق‌هاي گشت ساحلي پيكاپ1(Peykaap) و قايق‌هاي موشك‌انداز گشتي پيكاپ 1 به همراه ديگر قايق‌هاي سبك
* موشك سطح به سطح سكيد Saccade مدل سي‌اس‌اس-ان-8 و موشك سطح به سطح C-701
* تعمير مجدد كشتي، ارتقاي كشتي‌ها براي تجهيز به سلاح‌هاي و جنگ‌افزارهاي رزمي
* هواپيماهاي بدون سرنشين بمب‌افكن و غير بمب‌افكن
* موشك‌هاي هوا به كشتي، مدل ارتقا يافته P-3s و هواپيماهاي نيروي دريايي مجهز به سيستم‌هاي الكترونيكي هوشمند

- اقدامات عمده ايران در زمينه سلاح‌هاي هوايي عبارتند از:
* جنگنده‌هاي صاعقه و آذرخش
* بالگردهاي شباويز
* شبه‌سازي شده موشك IHawk و ديگر انواع موشك‌هاي هوا به هوا
* شبه‌سازي‌شده‌هايي از موشك‌هاي هوا به هوا و هوا به سطح روسي-چيني
* بمب‌ها و كلاهك‌هاي خوشه‌اي
* هواپيماهاي بدون سرنشين بمب‌افكن و غيربمب‌افكن
* توسعه موشك‌ كروز
* ارتقاي سامانه‌هاي الكترونيك هوافضا و جنگ الكترونيك
* قطعات هواپيما و ارتقاي سامانه‌هاي هواپيماها


بررسي مقايسه‌اي نيروهاي نظامي كشورهاي منطقه خليج فارس در سال 2010
آمار برگرفته از موسسه بين‌المللي مطالعات راهبردي،‌ گزارش توازن نظامي سال 2010

ايران: 18 هزار نفر قواي نيروي دريايي، 15 هزار نيروي پدافند هوايي، 52 هزار نفر در نيروي هوايي،‌125 هزار نفر در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، 350 هزارنفر نيروي ارتشي
عراق: هزار و 100 نفر در نيروي دريايي، بدون نيروي پدافند هوايي، هزار و 200 نفر در نيروي هوايي، فاقد نيروي گارد، 163 هزار و 500 نفر نيروي ارتشي
عربستان سعودي: 15 هزار و 500 نفر نيروي دريايي، 16 هزار نفر در پدافند هوايي، 20 هزار نفر نيروي هوايي، 100 هزار نيروي گاردي، 75 هزار نفر قواي ارتشي
بحرين: 700 نفر پرسنل نيروي دريايي، بدون قواي انساني پدافند هوايي، هزار و 500 نفر در نيروي هوايي، بدون نيروي گارد و 6 هزار نفر ارتشي
كويت: 2 هزار نفر نيروي دريايي، بدون نيروي انساني پدافند هوايي، 2 هزار و 500 نفر نيروي هوايي، بدون نيروي گارد و 11 هزار نفر ارتشي
عمان: 4 هزارو 200 نفر نيروي دريايي، بدون نيروي پدافند هوايي، 5 هزار نفر نيروي هوايي، بدون نيروي گارد و 25 هزار نفر ارتشي
قطر: هزارو 800 نفر پرسنل نيروي دريايي، بدون نيروي پدافند هوايي،‌ هزار و 500 نفر قواي نيروي هوايي، بدون نيروي گارد و 8 هزار و 500 نفر ارتشي
امارات عربي متحده: 2 هزار و 500 نفر نيروي دريايي، بدون نيروي پدافندي، 4 هزار و 500 نفر در نيروي هوايي، بدون نيروي گارد و 44 هزار نفر ارتشي
يمن: هزار و 700 نيروي دريايي، 2 هزار نفر قواي پدافندي، 3 هزار نفر نيروي هوايي، بدون نيروي گارد و 60 هزار نفر قواي ارتش

تهديداتي كه نيروهاي زميني منطقه مي‌توانند داشته باشد
- تهديد ايراني‌ها براي كويت و عراق
- عمليات آبي-خاكي و رودخانه‌اي جهت امتيازگيري
- درگرفتن نزاع قدرت در ميان سني‌ها و شيعيان عراق
- تجاوز نيروهاي يمني به خاك عربستان و عمان

اما با وجود اين تهديدات موارد زير را بايد در نظر داشت
- احتمال بروز اين تهديدات در آينده نزديك اندك است
- خطر مداخله نيرو‌هاي آمريكايي و همپيمانانش وجود دارد
- توان اعمال تهديد محدود و مداومت اندك
- اهداف راهبردي نامشخصي به همراه دارند

قواي زميني ايران
- ايران داراي 500 الي 520 هزار نيروي نظامي با احتساب نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است. بيشتر اين قوا از آموزش‌هاي نظامي چنداني برخوردار نيستند.
- 350 هزار نيروي ذخيره دارد كه آموزش اندكي ديده‌اند و از 40 هزار نيروي شبه‌نظامي برخوردار است. از نظر تئوري، ايران مي‌تواند يك ميليون نفر (3500 گردان) را كه بيشتر جوان هستند در نيروهاي مقاومت بسيج خود، بسيج كند ولي در عمل تنها شمار اندكي از اين نيروها آموزش‌هاي نظامي لازم را ديده‌اند با اين حال اين نيروها توانسته‌‌اند توانمندي قابل توجهي به ايران در بسيج نيروهاي محلي ارايه كند.
- نيروي زميني ايران شامل 350 هزار نفر ارتشي و 100هزار نفر از عناصر نيروي زميني سپاه پاسداران است.
- ايران فاقد نمونه برابر با تانك‌هاي مدرن جنگي يا نفربرهاي زرهي رزمي مخصوص پياده‌نظام است.
- هسته اصلي بيش از 1600 تانك ايران شامل تانك‌هاي ذوالفقار و حدود 480 نمونه از تانكهاي قديمي تي‌72 است.
- ايران داراي 3 هزار و 200 سلاح‌هاي توپخانه‌اي است كه بيش از 2 هزار و 10 توپ آن از نوع كششي است. بيشتر 900 راكت‌انداز چندگانه آن از نوع توپخانه‌هاي هدفگيري منطقه‌اي است و داراي كارايي محدود عملياتي است.
- بسياري از هواپيماهاي ارتش ايران و بالگردهاي تهاجمي و ديگر بالگردها عملياتي نيستند و نمي‌توانند بيش از يك دوره زماني كوتاه و محدود كارايي داشته باشند.
- قواي زميني ايران داراي توانمندي بالاي دفاع در عمق سرزميني اين كشور هستند و ايران ارتش، عناصر سپاه پاسداران و نيروهاي بسيج را براي اينگونه ماموريت‌ها آموزش مي‌دهد. اين نيروها براي اعمال قدرت يا مانور و نبرد مداوم در خارج از خاك ايران آموزش نديده و سازماندهي نشده‌اند.
- اين نيروها داراي قابليت عمليات در مناطق مرزي عراق هستند در صورتي كه عراق از حمايت آمريكا برخوردار نباشد.


تازه‌ترين تحولات در ارتش ايران
21 ژوئيه 2010
- فرمانده نيروي زميني ارتش ايران امير احمد رضا پوردستان اعلام كرد: بعد از سال‌ها تحريم مداوم، ما اكنون توانمندي مناسبي در حوزه صنايع نظامي كسب كرده‌ايم و اكنون با اتكا به استقلال، خودكفايي و تخصص كارشناسان بومي به مدرن‌ترين و پيشرفته ترين تسليحات جهان مجهزيم

14 ژوئيه 2010
- بنا بر گزارش‌هاي خبرگزاري‌هاي ايران، رئيس جمهوري ايران محمود احمدي‌نژاد اعلام كرد كه ارتش و سپاه پاسداران از توانمندي و قدرت بالايي برخوردار هستند و مي‌توانند هرگونه تجاوز احتمالي به ايران را دفع كنند.
- پوردستان اعلام كرد كه يگان‌هاي نيروي زميني ارتش "تاكتيك‌هاي زمين مسلح را در رزمايش‌هاي مختلف ارزيابي كرده اند و تجربيات خوبي در اين راستا كسب كرده‌اند ".
- گفته مي‌شود رزمايش‌هايي از اين دست از 23 اكتبر تا 21 نوامبر انجام خواهد شد.
- پوردستان همچنين اظهارداشت كه حسگرها، سامانه‌هاي كنترل از راه دور كه دربرابر سيستم‌هاي اختلال الكترونيك بسيار مقاوم هستند در اين مانور استفاده خواهند شد.
- گزارش شده است كه نيروي زميني ارتش ايران تاكتيك‌هاي فوق پيشرفته و مدرني را تمرين كرده اند و با موفقيت نيروهاي ويژه خود را در مناطق از پيش تعيين شده و سنگرها مستقر كرده‌اند تا ضمن ممانعت از پيشرفت دشمن، دست به حمله متقابل بزنند.

3 اوت 2010
- گزارش رسانه‌‌هاي ايران حاكي از آن است كه ارتش ايران شروع به استفاده از شبيه‌سازهاي ساخت داخل براي بالگردهاي كبري كرده است.
- فرمانده هوانيروز ارتش جمهوري اسلامي ايران امير كيومرث احدي اعلام كرده اين شبيه‌سازهاي ساخت ايران از هزينه‌هاي مالي، انساني و آموزشي مي‌كاهند ضمن اين كه تجربه خلبانان را افزايش مي‌دهند.
- احدي گفت كه همه پايگاه‌هاي هوانيروز به سامانه‌هاي شبيه‌سازي آموزش پرواز مجهز شده‌اند.
- ديگر گزارش‌هاي رسانه‌اي حاكي از آن است كه سردار احمد وحيدي، وزير دفاع ايران اعلام كرده ايران طرح‌هاي لازم را براي مقابله با هرگونه حمله احتمالي نظامي به ايران آماده كرده است.
- به گفته وحيدي، تهران هم‌اكنون راهبردهاي لازم را تدوين و طرح‌هاي دفاعي لازم براي مقابله با تجاوز دشمن را ترسيم كرده است.

7 اوت 2010
- بنا بر گزارش رسانه‌هاي ايران، فرمانده نيروي زميني اعلام كرده است كه ايران در نظر دارد شماري از پيشرفته‌ترين سامانه‌هاي نظامي خود را در رژه 31 شهريور (22 سپتامبر) به نمايش گذارد.

- بررسي مقايسه‌اي توان تجهيزات زرهي منطقه در سال 2010
ايران: 640 نفربر زرهي،‌725 تانك‌هاي مختلف و 1613 تانك اصلي رزمي است
عراق: 352 نفربر زرهي، 77 تانك اصلي رزمي، شمار ديگر تانك‌ها معلوم نيست
عربستان سعودي: 2 هزار و 240 نفربر زرهي، هزار و 80 انواع تانك‌، 910 تانك اصلي رزمي
بحرين: 325 نفربر زرهي، 71 عدد از ديگر تانك‌ها و 180 تانك اصلي رزمي
كويت: 321 نفربر زرهي، 450 ديگر انواع تانك‌ها و 368 تانك اصلي رزمي
عمان: 190 نفربر زرهي، 174 ديگر انواع تانك‌ها و 117 تانك اصلي رزمي
قطر: 226 نفربر زرهي، 108 ديگر انواع تانك‌ها و 30 تانك اصلي رزمي
امارات عربي متحده: 892 نفربر زرهي، 645 ديگر انواع تانك‌ها و 471 تانك اصلي رزمي
يمن: 728 نفربر زرهي، 345 ديگر انواع تانك‌ها و 790 تانك اصلي رزمي

- بررسي مقايسه‌اي توانمندي تانك‌هاي منطقه در سال 2010
ايران: 100 تانك ذوالفقار و 480 تانك تي‌72
عراق: 77 تانك تي‌72
عربستان: 450 تانك "ام 60 اي 3 " و تعداد 315 تانك "ام 1 اي 2 "
بحرين: 180 تانك "ام 60 اي 3 "
كويت: 159 تانك ام 84 و 218 تانك "ام 1 اي 2 "
عمان: 38 تانك چلنجر 2، 73 تانك "ام 60 اي 3 " و 6 تانك "ام 60 اي 1 "
امارات عربي متحده: 36 تانك "اواف 40 " و 390 تانك Leclerc
يمن: 60 تانك تي 72 و 50 تانك "ام 60 اي 1 "

- بررسي مقايسه‌اي توان توپخانه‌اي كشورهاي منطقه در سال 2010
ايران: 310 توپ خودكششي، 2010 توپ كششي، 876 راكت‌انداز
عربستان سعودي: 170 توپ خودكششي، 225 توپ كششي، 60 راكت‌انداز
بحرين: 13 توپ خودكششي، 26 توپ كششي و 9 راكت‌انداز
كويت: 113 توپ خودكششي، بدون توپ كششي و 27 راكت‌انداز
عمان: 24 توپ خودكششي، 108 توپ كششي
قطر: 28 توپ خود كششي، 12 توپ كششي و 4 راكت‌انداز
امارات عربي متحده: 221 توپ خود كششي، 93 توپ كششي، 72 راكت‌انداز
يمن: 25 توپ خود كششي، 310 توپ كششي، 36 توپ ساحلي و تهاجمي و 294 راكت‌انداز

ادامه دارد...

[url=http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8906240482]لینک منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از شما دوست گرامي


اگه اينطوريه پس چرا دست به کار نمی شن اگه راست میگید بیایید جلو تا مثل صدام و عراق و بیش از 21 کشور پشتیبانی کننده اش مزه ی جنگ با ایرانی رو بچشید که 30 سال قوی تر از موقع دفاع مقدس رو بچشید :mrgreen:
خیال خام برشون داشته :mrgreen:
عراق با اون دببده و کبکبه و با اون اوضاع خراب کشورمون رو از کشور بیرون کردیم !!!

اون موقع غافلگیر شدیم حالا گوش به زنگیم که مواظب باشید پرمون به پرتون گیر نکنه که بد می بینید !؟!؟!

چیه فکر کردید با چهارتا توپ تانک و جنگنده و کوفن و زهرمار میتونید جلوی غیرت ایرانی و توان ایرانی رو بگیرید

[size=18][color=red]مرگ بر امریکا
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر انگلیس[/color][/size]

[color=darkred] [size=24]وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد ارتش دنیا نتواند که شکستم دهد[/size][/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
می گم ای خارجی ها مغز خر خوردند ؟؟؟ یا مغز خر تو کله شون هست ؟؟؟

این ها چرا آمارهاشون این طوریه ؟؟؟

واقعا دارم شاخ در می یارم !!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا رضا هم مغز خر خوردند هم تو کلشون مغز خره

ولی اون چیزیکه باعث میشه که همچین آمار هایی رو بدن این است که [size=24][color=darkred]تنشون میخاره[/color][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]آقا رضا هم مغز خر خوردند هم تو کلشون مغز خره

ولی اون چیزیکه باعث میشه که همچین آمار هایی رو بدن این است که [size=24][color=darkred]تنشون میخاره[/color][/size][/quote]


بابا این اسلام دست و بال ما رو بسته، وگرنه یه تنی از این آمریکایی ها می خواروندیم که تو تاریخ جای زخم های خاروندن ما درس عبرت باشه برای همه ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همین اسلامی که الان دست ما رو بسته اگه یه غلطی کنن همچنین دسا مارو باز میگنه که به آرزوت میرسی اقا رضا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خداوند با صابرین است ؛ بغض دشمن را در دل حفظ کنید ؛دندانها را بر روی هم بفشرید و بایتسد تا اولین ضربه را برای شروع بزند دشمن انگاه انگونه که علی گفت:
سر خود را به خدا بسپارید و چشم به صف های اخر دشمن بدوزید و از چپ و راست با تمام توان بر پیکر دشمن بکوبید و انچنان با شمشیر بر فرق سرش بکوبید که استخوان پایش خرد شود و از توکل بر خدا زره ای برای تن خود بسازید و انگونه که خداوند گفت اری پیروزی با حزب خدا است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اتفاقا به نظر من آمار با واقعیت تا حدود زیادی همخوانی داره و با اکثر برآورد ها می خونه مثلا این که تانک های ما یا جنگنده ها مون قدیمیا دروغ نه راسته مثلا ذولفقار در برابر لکرک چه حرفی برای گفتن مسلما زیاد نداره یا نیروی هوایی مون
چیزی که باعث میشه آمریکا نتونه به ایران دست درازی کنه علتش خیلی به نیروی نظامی ما بر نمی گرده غیر از بخش موشک های میانبرد ما
چیزی که باعث میشه دست نگه داره توانمندی ما در بخش موشکی میانبرد که می تونه به شدت دردسر ساز بشه برای اونا حتی کوتابرد
و البته عامل بسیار بسیار مهم نفوذ منطقه ای که بازوهای ایران در منطقه هستن مثل حزب الله لبنان که خیلی نقش مهمی داره حماس و همچنین متحدان ایران در عراق شیعه های یمن..... که تمامی این گروه ها می تونن با هم به یک دردسر بزرگ تبدیل بشن بازدارندگی این ها به اندازه ادوات نظامی برای ما مهمه
به این میگن سیاست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
waffen_ssنمی دونستم شما از همه چیز خبر دارید اگر اینطور است این کار رو نمیکنند

همه ی حرف های شما درست ولی 3/2 ایران بیابان خالی از سکنه است و این نکته را متذکر می شوم که امریکا و حتی پاکستاو کویت و ... میدانستند زورشان به ایران میرسد یک لحظه هم دریغ نمی کردند

پس ایران ورای این هاست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آمریکا مگه مغز خر خورده به قول شما به ایران حمله کنه ؟
وقتی عربها هستند که راحتی با یه مقاله اینطوری ، میلیارد میلیارد از ترس جونشون پول میدن اسلحه میخرن چرا آمریکا باید این منبع درآمد حلال خودشو قطع کنه ؟ :mrgreen:

جمله را توی مقاله حال کنید :
[quote]
قواي زميني ايران داراي توانمندي بالاي دفاع در عمق سرزميني اين كشور هستند و ايران ارتش، عناصر سپاه پاسداران و نيروهاي بسيج را براي اينگونه ماموريت‌ها آموزش مي‌دهد. اين نيروها براي اعمال قدرت يا مانور و نبرد مداوم در خارج از خاك ايران آموزش نديده و سازماندهي نشده‌اند.
[color=red]- اين نيروها داراي قابليت عمليات در مناطق مرزي عراق هستند در صورتي كه عراق از حمايت آمريكا برخوردار نباشد.[/color]

[/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.