EBRAHIM

تاپیک جامع موشک ضد زره BGM-71 تاو / توفان (TOW)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام و تشکر از مبحث خیلی خوبتون. واقعا آموزنده بود.


[quote]سلام و تشکر ...

کسی در مورد جنس و قطر همچنین خواص جانبی دیگر و نحوه باز شدن اون کابلها اطلاعی داره ؟[/quote]

درمورد جنس این سیم، بنده توضیحات برادرمون رو تکمیل می کنم.

سیم با هسته ای از آلیاژ آهنی(جلوگیری از پاره شدن)، روکش بافته شده نخ پلاستیکی(جلوگیری از کشیده شدن)، مس(رسانای اصلی) و روکشی پلاستیکی یا لاکی(برای جلوگیری از اتصال و ...)

موشکهای ایرانی هم همین ساختار رو دارن.



یا علی
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام و تشکر از مبحث خیلی خوبتون. واقعا آموزنده بود.


[quote]سلام و تشکر ...

کسی در مورد جنس و قطر همچنین خواص جانبی دیگر و نحوه باز شدن اون کابلها اطلاعی داره ؟[/quote]

درمورد جنس این سیم، بنده توضیحات برادرمون رو تکمیل می کنم.

سیم با هسته ای از آلیاژ آهنی(جلوگیری از پاره شدن)، روکش بافته شده نخ پلاستیکی(جلوگیری از کشیده شدن)، مس(رسانای اصلی) و روکشی پلاستیکی یا لاکی(برای جلوگیری از اتصال و ...)

موشکهای ایرانی هم همین ساختار رو دارن.

یا علی[/quote]

خيلي ممنون ,اطلاع نداشتم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از دوست عزيزمان ، تا حالا همچن مطلب كاملي در اين مورد نخوانده بودم ، ولي به نظر شما خيلي احمقانه نيست هدايت سيمي در صورتيكه دنيا داره به سمت هدايت بي سيم و اپتيكي پيش

ميره ، حتي به نظر من در زمان ساخت نمونه اصلي اين موشك هم بازهم احمقانه بوده چون علمشو داشتند كه هدايت بي سيم باشه

بازم از مطالب مفيدتون تشكر ميكنم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
با تشكر از دوست عزيزمان ، تا حالا همچن مطلب كاملي در اين مورد نخوانده بودم ، ولي به نظر شما خيلي احمقانه نيست هدايت سيمي در صورتيكه دنيا داره به سمت هدايت بي سيم و اپتيكي پيش

ميره ، حتي به نظر من در زمان ساخت نمونه اصلي اين موشك هم بازهم احمقانه بوده چون علمشو داشتند كه هدايت بي سيم باشه

بازم از مطالب مفيدتون تشكر ميكنم.[/quote]
سلام ضمن تشکر بخاطر مطلب کاملا مفید اشتوکا جان
دوست عزیز هم اکنون ایران دارد موشک توفان 5 رو می سازه که هدایتش لیزری ام نه از نوع مسخره امریکایی زیرا توی روش امریکایی ها تانک های جدید براحتی اشعه لیزر رو کشف می کنند بعدم چند تا نارنجک دودزا میزنند تا موشک منحرف بشه در توفان 5 از نوعی از هدایت لیزری استفاده می شه که تانک دشمن متوجه حضور موشک نمیشه در ضمن هدایت سیمی SACLOS یکی از اخلال نا پذیر ترین موشک های دنیا است در صورتی که در هدایت رادیویی امکان افتادن پارازیت روش هست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=9ckd34o6qzzl3yakn8q.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/9ckd34o6qzzl3yakn8q_thumb.jpg[/img][/URL]

درگیرودار جنگ ویتنام و همزمان با روی کار آمدن هلیکوپتر ضربتی ( کبرا ) موشک ضد تانک تاو نیز پا گرفت گرچه مطالعات اولیه برای ساختن آن از سال 1962 آغاز گردیده بود .
تولید این موشک پیشرفته از سال 1969 آغاز شد و کمپانی هیوز که از پیش برنده مناقصه و مسابقه ساختن آن شده بود تولید پیشرفته ترین موشک ضد تانک آمریکا را ادامه داد .
پس از آنکه موشک تاو در خلال جنگ ویتنام قابلیت رزمی خود را به نمایش گذاشت بتدریج بر شهرت آن افزوده شد بطوریکه دیری نپایید که علاوه بر آمریکا دیگر کشورهای دنیا نیز به سوی خرید ان روی آوردند . از همین رو در پایان دهه 1970 متجاوز از 30 کشور از جمله ایران تاو را در واحد های مختلف خود به خدمت گرفته بودند .
این موشک در انواع مختلف ویژه پرتاب از هلیکوپتر – نفربر زرهی – تانک و حتی جیپ ساخته شده است .
تاو هوابرد :
این موشک در سالهای اولیه تولید خود بر روی حداقل 5 نوع هلیکوپتر نصب شده بود که نحوه عمل موشک در هریک کم و بیش مشابه یکدیگر بود . این هلیکوپتر ها عبارت بودند از
1- نوع ( یو – اچ – پی ) ساخت BELL آمریکا
2- سری ( ای – اچ 1 – کبرا ) ساخت BELL آمریکا
3- نوع ( هیوز – 500 ام – دی ) ساخت Hughes آمریکا
4- نوع نیروی زمینی هلیکوپتر لینکس ساخت Westiand بریتانیا
5- نوع ( آگوستا – 109 ) ساخت Augusta ایتالیا
دستگاه کنترل شلیک و هدایت موشک تاو در هلیکوپتر ها ( XM-65 ) نام دارد .
این دستگاه شامل یک سایت ( دستگاه دیده بانی 9 تثبیت و موازنه شده توسط ژیروسکوپ است که در دماغه هلیکوپترها جا میگیرد ضمن انکه سه جعبه سیاه برای تامین قدرت کنترل و موازنه سایت و موشک – کنترولرها – نشاندهنده های عمل کننده توسط خلبان و تیرانداز نیز در این مجموعه قرار می گیرند .
همچنین به مجموعه فوق باید هشت موشک تاو را که در 4 شلیک کننده دوقلو استقرار پیدا نموده اند و بر زیر دو بالچه دو طف نصب شده اند افزود .
دیگر اجزای سیستم نوری عبارتند از : یک ضبط کننده نشاندهنده اصابت به منظور آزمایش و دستگاه های ازمایش زمینی .
در طول یک حمله تیرانداز تاو پس از خط یابی اولیه هدف توسط سایت تعبیه شده در کلاه خلبان و یا تیرانداز به طور عادی هدف را با سایت موازنه شده دماغه هلیکوپتر بدست می آورد سپس خلبان محور طولی هلیکوپتر را در امتداد خط دید هدف قرار داده و تیرانداز یک موشک را به سوی آن شلیک می نماید . در خلال زمانیکه موشک در حال پرواز است تنها بایستی هدف را در محدوده سایت خود نگه دارد و موشک به طور خودکار به سوی هدف هدایت می گردد .
پس از شلیک یک موشک هلیکوپتر می تواند مانورهای اغفالی و چرخشی را تا به اضافه منهای 110 درجه در سطح افق انجام دهد بدون آنکه مزاحم عملیات ردگیری هدف تیرانداز قرار گیرد چرا که سایت ژیروسکوپ موازنه شده تلسکوپیک دماغه هلیکوپتر دستگاه نوری و دستگاه تعیین موقعیت موشکی مادون قرمز را از تمامی لرزش ها و مانورهای پروازی در محدوده مقرر حفظ می کند .
نحوه عمل :
[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=s78p1dp9mony91ky1bjs.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/s78p1dp9mony91ky1bjs_thumb.jpg[/img][/URL]
واحد سایت تلسکوپیک ژیروسکوپ موازنه شده به تیرانداز میدان دیدی برابر 30 درجه با دو برابر بزرگ نمایی به علاوه پوشش زاویه ای باضافه منهای 110 درجه در سطح افقی و 30 درجه باضافه تا منهای 60 درجه در امتداد قائم به تیرانداز می دهد .
حداکثر میزان گردش 100 درجه بر ثانیه است . هنگامی که طریقه ردگیری به کار می افتد بزرگ نمایی به 13 برابر افزایش یافته و میدان دید تا 6/4 درجه تنزل می نماید .
دقت ردگیری در پرواز ساکن هفت صدم رادیان است که از مسافت سه هزار متری دارای خطایی برابر 21 سانتی متر می باشد .
سه دیده ور تلسکوپیک در دماغه بدنه نصب شده و به طور افقی در اطراف یاتاقانهایی می گردد .
در پشت روزنه دید سمت چپ سایت – سایت روزانه و ردگیر مادون قرمز قابل تعویض ( برای شب ) برای محاسبه انحراف موشک از خط دید تعبیه شده است .
میدان دید ردگیری زیر قرمز به طور اتوماتیک در رابطه با زمان پس از شلیک موشک از ماکزیمم باضافه منهای 6 درجه لازم برای بدست آوردن موشک پس از شلیک به حد متوسطی برابر باضافه تا منهای 5/1 درجه برای کنترل نوسانات موشک پیرامون خط دید و سپس به حداقلی برابر باضافه منهای بیست و پنج صدم درجه برای طی بقیه مسیر تا هدف کاهش می یابد این رقم آخر در ثانیه 34/2 پس از شلیک حاصل می شود .
یک عدسی یک تکه با تسکین چشم و تنظیم دستی به تیرانداز اجازه می دهد که برای مدت های طویل بدون احساس خستگی به اطراف نگاه کند و یا نشانه روی نماید .
برای تضمین اینکه تیرانداز چشم خود را در حداقل زمان ممکن از سایت بردارد مهمترین اطلاعات مربوط به موقعیت های جاری سیستمها در میدان دید او نشان داده می شود .
برای حفاظت از چشم هنگام کار با لیزر و نیز برای بهبود بخشیدن دید در شرایط جوی نامطلوب تیرانداز سوئیچ= گردانی که در سمت چپ ستون دیده وری قرار دارد استفاده می کند و فیلترهای واضح چنگالی خنثی لیزر یا طیفی سرخ ( برای دید در شب ) را انتخاب می نماید تغییر بزرگنمایی روزنه توسط خلبان تیرانداز انجام می شود .
دیگر ابزارهایی که بر روی اهرمی که توسط دست چپ کنترل می شود قرار دارند عبارتند از :
تکمه فشاری مسلح شدن جنگ افزار – تکمه شلیک سلاح و در صورت وجود تکمه ای برای دستگاه لیزر – سایت تلسکوپیک دماغه همچنین کنترل برجک تیربار را نیز به عهده دارد .
کنترل دستی :
واحد کنترل دستی سایت که در سمت راست ستون سایت قرار دارد شامل یک جعبه سیاه مسطح با یک اهرم کنترل کوچک در سطح بالایی آن است که توسط تیرانداز برای کنترل حرکات افقی و عمودی سر دیده وری در دماغه هلیکوپتر به کار می رود .
یکی از دو تکمه فشاری در روی جعبه به تیرانداز اجازه می دهد که واحد سایت تلسکوپیک را به سایت کلاهخود خلبان یا خودش منتقل نماید و دیگری او را قادر می سازد تا بر اضطرارات عادی شلیک موشک غالب آید .
یک سوئیچ سه وضعیتی سر سایت پریسکوپی را از حالت جمع شده به وضع ردگیری و کسب هدف در می آورد و در همین حال دو پتاسیومتر در صورت انحراف ژیروسکوپ خط دید را سنکرونیزه می نمایند .
صفحه کنترل موشک تاو :
این صفحه یک جعبه سیاه 10*10*10 سانتیمتری است که در سمت راست سایت بر روی صفحه آلات دقیق هلیکوپتر قرار دارد .
از طریق سوئیچی که بر روی این صفحه قرار دارد طریقه آماده بودن تاو و وضعیت گزینش اتوماتیک یا دستی موشک فراهم می شود .
با قراردادن سوئیچ مذکور در یکی از این دو وضع موشک مسلح می شود یک سوئیچ گردان هشت وضعیتی اجازه انتخاب دستی و چک کردن وجود هشت موشک تاو را خبر می دهد .
همچنین یک تکمه فشاری برای قطع سیم هدایت موشک و یکی دیگر برای بکاراندازی مرحله آزمایش داخلی موجودند .
موشک تاو پس از شلیک تا مسافت 150 متری هیچگونه دود مرئی از خود انتشار نمی دهد و همین امر ویژگی جالبی به آن می بخشد تا از قدرت انهدامی قابل توجهی برخوردار باشد .
مشخصات و مقدورات :
کمپانی سازنده : هیوز
نام نظامی : BGM-71A
نوع : سیستم سنگین تسلیحاتی ضد تانک
سوخت موشک : جامد – شلیک بدون عقب نشینی
طول موشک : 117 سانتیمتر
قطر موشک : 2/15 سانتیمتر
وزن موشک هنگام پرتاب : 18 کیلوگرم
وزن سیستم موشکی : 102 کیلوگرم ( شامل یک موشک )
سرعت موشک : حداقل 1000 کیلومتر در ساعت
حداقل برد : 65 متر ( در نوع هواپرتابی 500 متر )
حداکثربرد : 3750 متر
سرعت آتش : پرتاب 3 موشک ظرف 90 ثانیه
وزن کلاهک ( سر جنگی ) : 9/3 کیلوگرم
تذکر :
در ابتدای مقاله گفتیم سایت موشک تاو در هلیکوپترها در دماغه هلیکوپترها قرار دارد
هلیکوپتر انگلیسی لینکن را باید وضعیت مذکور استثناء دانست چه در این هلیکوپتر به سبب نیازمندیهای ویژه ارتش انگلستان دستگاه سایت به جای دماغه در سقف هلیکوپتر نصب شده است .
همچنین دستگاه موشک تاو سوار بر هلیکوپتر لینکن نسبت به دستگاه های مشابه چند سنجشکر اضافی با خود دارد که مسافت یاب لیزری و نیز سیستم مادون قرمز نگاه به جلو ( برای عملیات شبانه ) از آن جمله اند .


منبع :
مجله دانستنیها - سال سوم - شماره 49

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تاو (BGM71) موشکی است ضد تانک که برای انجام عملیات های ضد زره طراحی شده است.تاو را باید به جرات یکی از بهترین موشک های ضد تانک جهان نامید که تا به امروز بیش از 66000 فروند از ان به 44 کشور دنیا از جمله ایران صادر شده است.تاریخچه تاو به اواخر دهه 60 میلادی برمیگردد.زمانی که بیش از نیم میلیون تانک شوروی در کنار مرز های اروپای غربی صف کشیده بودند تا در صورت تبدیل جنگ سرد به جنگ گرم به داخل خاک کشور های عضو ناتو سرازیر شوند.در ان زمان کمپانی ریتیان امریکا دست به طراحی تاو زد.تاو در سال 1973 تحویل ارتش امریکا شد و همچنان نیز در حال تولید میباشد.
تاو به روش هدایت سیمی هدایت میشود.خود موشک تاو درون محفظه مخصوصی قرار دارد.در هنگام شلیک این موشک بالچه های خود را که شامل چهار عدد در عقب موشک و چهار عدد در جلوی موشک است را باز میکند.دو رشته سیم که از یک طرف به لانچر و از طرف دیگر به موشک متصل است وظیفه ی هدایت موشک را دارند.کاربر موشک که از درون سایت هدف گیری هدف را نشانه رفته است به وسیله همین دو رشته سیم که طولشان به اندازه برد موشک است فرامین اصلاح مسیر را به موشک منتقل میکند.از این لحاظ گهگاه به این سبک هدایت روش هدایت همزمان نیز گفته میشود.
تاو دارای انواع مختلفی است که شامل TOWA/C/D/E میباشد.TOWA یا بیسیک تاو اولین مدل این موشک دارای برد 3000 متر میباشد.در دیگر مدل های تاو از یک سرجنگی 2 مرحله ای که به صورت پشت سرهم منفجر میشود استفاده شده تا بتواند هر زرهی را نابود کند.البته موشک تاو بی عیب نیست.عدم هدایت خودکار و عدم توانایی کافی در شب و اب و هوای بد و نیاز به هدایت مستقیم کاربر از جمله عیب های تاو هستند.شاید همین مشکلات تاو نیروی زمینی امریکا را بر ان داشت تا موشک ضد تانک هلفایر AGM114 را برای هلیکوپتر های اپاچی توسعه دهد.با وجود این تاو به دلیل تعمیر و نگهداری اسان و قیمت کم همچنان موشک محبوبی است و در کشورهای زیادی چون امریکا و ایران و پاکستان و اسراییل و ترکیه و ژاپن و حدود 40 کشور دیگر همچنان خدمت میکند.
[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=m2pund2k7wooezm6dr8d.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/m2pund2k7wooezm6dr8d_thumb.jpg[/img][/URL]

تاو را میتوان از انواع تجهیزات زمینی چون تانک و نفربر و جیپ و حتی از روی زمین شلیک کرد.علاوه بر اینها تاو از هلیکوپتر های زیادی چون کبرا و فنک و MD500 و چند هلیکوپتر دیگر قابل استفاده است.معمولا هر هلیکوپتر میتواند 4 تا 8 موشک تاو را حمل کند.از تاو در درگیری های نظامی بسیاری استفاده شده که مهمترین انها جنگ ایران و عراق و جنگ خلیج فارس 1991 و 2003 میلادی و حمله نظامی امریکا به افغانستان و درگیری های بالکان 1999 است.

منبع :
www.parsine.com


به‌کارگیری در ایران
با بالاگرفتن درگیری‌های نظامی در جنگ ایران و عراق در خلال سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۴ و پیروزی‌های پی در پی ایران در جنگ زمینی جنگ، ارتش عراق اعلام کرد در صورت مدرنیزه نشدن نیروهای زرهی خود، قادر نخواهد بود در مقابل نیروهای ایرانی مقاومت کند. از این رو بود که اتحاد جماهیر شوروی در راستای کمک‌های شوروی به عراق در جنگ ایران و عراق اقدام به فروش تانک‌های تی ۷۲ به عراق نمود. با ورود این تانک به میدان نبرد، نیروهای ایرانی همچون گذشته قادر نبودند با موشک آرپی‌جی-۷ تانک‌های عراق را نابود کنند. زیرا بدنی این تانک در مقابل این قبیل موشک‌ها مقاوم بود. از این رو ایران ناچار به خرید نوع جدیدی از موشک ضد تانک بود که در نهایت موشک تاو گزینه خریداری شده بود. ایران این موشک‌ها را در خلال ماجرای مک‌فارلین بواسطه اسرائیل از آمریکا خریداری نمود و با ورود این موشک، تانک‌های تی ۷۲ عراق آسیب‌ناپذیری خود را از دست دادند.لازم به ذکر است که این موشک در ایران به نام توفان شناخته می شود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزیز از مقاله خوبتون ممنون هر چند قبلا تاپیک های مشابه بود اما برا شما کاملتره
در ضمن اون تیتر یک کم مشکل داره که تاو رو پیشرفته ترین موشک دونسته! فکر میکنم برای قدیمی بودن منبع شما بوده.
(جو مدیریت منو گرفته :mrgreen: )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]در ضمن اون تیتر یک کم مشکل داره که تاو رو پیشرفته ترین موشک دونسته! فکر میکنم برای قدیمی بودن منبع شما بوده. [/quote]

با تشکر از خواهر بزرگوار SHAHRZAD،

بله کاوه جان حق با شما است اخوی- شاید یک زمانی این تیتر درست بود ولی الان که مسلما خیر - نیاز به اصلاح و بازبینی داره.

در ضمن اشکالی نداره که کاربرای دیگه هم در امور مدیریتی مشاوره بدن ، داره؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
می شه بگید الام پیشرفته ترین موشک چیه ؟؟
من هر چی تو منابع اینترنتی هم سرچ زدم جز تاو چیزی دستگیرم نشد
آخه من قبل از اینکه تایپیکم بفرستم اول منبع خودم رو یه سرچ جدید می زنم بعد از اینکه کمی خیالم راحت شد زیادی قدیمی نیست از مجله خودم شروه به تایپ می کنم و مجزا مطالب جدیدترم می نویسم
که اگر اطلاعات مجله من قدیمی یه اما اطلاعات جدید اینترنتی هم باهاش همراه شه
تو سایت ها پیشرفته ترین جز تاو چیزی معلوم نبود!!!
می شه به منم بگید پیشرفته ترین کدومه منم یاد بگیرم ؟

جاولین - اسپایک - دراگن - میلان - اریکس اینارو هم می دونم


یه موشک ضد تانک روسی هم هست آتی 14 کارنت روسیه - فکر کنم حالا درست شه نه ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]می شه به منم بگید پیشرفته ترین کدومه منم یاد بگیرم ؟[/quote]

سلام

والا چه عرض کنم. آدم شرمش میشه جلو اینهمه اساتید حاذق ازاله کلام کنه !!

ولی من میتونم از چند مورد اسم ببرم - مثلا میلان 2 - جاولین - AT4 - RPG 29 - و . . .

بازم نظر جامع رو باید از اساتید پرسید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام و تشکر از مقاله کاملتون.

امروزه موشکهای (راکتهای) ضد زره زیادی در دنیا وجود داره که هرکدوم مزایا و معایبی دارن. فکر نمی کنم بشه به یکی از اونها گفت بهترین؛ اما در هر رده، می تونن هر کدومشون جزو بهترینها باشن.

مثلا موشک جاولین جزو بهترین ضد زره های نفری F&F ه که علاوه بر فایر اند فورگت بودن، برروی هدف از بالا شیرجه میزنه.

یا آرپی جی 29 باتوجه به دو راکتی بودن، قابلیت فوق العاده ای دربرابر زره های واکنشی داره.


به هر حال هرکدوم جایی دارن و همشون خوبن. همین تاو هم البته در نسلهای جدیدش سلاح بسیار مفید و پرکاربردیه. بطوری که روی اکثر خودروهای زرهی از همین سلاح به عنوان ضد تانک استفاده میشه. عدم نیاز به تعویض تیوب پس از هر شلیک و بارگذاری سریع از مزایای این سلاح هستند. برد مناسبی هم داره و دقت عملکردش هم قابل قبوله.


یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]می شه بگید الام پیشرفته ترین موشک چیه ؟؟ [/quote]


چیزی به نام پیشرفته ترین موشک ضد تانک نداریم ،

بهترین موشک های ضد تانک در حال حاضر :

AT15 روسیه

HERMES روسیه ( هواپایه )

برایمستون ، ساخت انگلیس ( هواپایه )

UMTAS & OMTAS ترکیه

FGM148 - JAVELIN آمریکا

SPIKE رژیم اشغالگر قدس

NEW - HJ چین

البته باز هم در حال حاضر موشک تاو به علت قیمت ارزان و کارآیی نسبی و عدم گمراه شدن توسط پد های محافظ ، هنوز هم حرفهای زیادی

برای گفتن دارد و می توان از آن به عنوان پرکاربرد ترین موشک ضد تانک نام برد . تاو را به هیچ وسیله نمی توان گمراه کرد
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
يک ايراد که به تاو وارد هست البته نه بخود موشک بلکه به لانچر آن, بزرگي و سنگيني لانچر هست که يک پايه ساخته شده از فولاد هست. لانچر تاو برخلاف لانچر موشک هايي مثل جاولين يا يا کورنت قابل حمل توسط نفر بسختي هست و معمولا روي خوردرو سوار ميشه يا از قبل در محل خاصي گذاشته ميشه , در حالي که ميشه قسمت هاي دوربين و هدايتي رو در يک جعبه کوچک روي يک پايه کوچک و سبک جمع کرد مثل موشک کورنت. منتها در کل با توجه به سادگي تکنولوژي بکار رفته
در اون در مقايسه با بقيه موشک ها ارزاني و کارايي موشک بسيار خوبي هست .روند تجهيز نيروها به اين موشک با سرعت خوبي ادامه داره و اميدوارم تمام يگان ها به اين موشک مجهز بشند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.