RezaKiani

رولزرویس پی ال سی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

نویسنده:رضاکیانی موحد
منبع ماهنامه جنگ افزار شماره 71

شرکت رولزرویس پی ال سی ،پس از جنرال الکتریک آمریکا، دومین شرکت بزرگ جهان در زمینه ساخت موتورهای جت می باشد. زمینه کاری این شرکت تولید موتور برای مقاصد دفاعی، هوافضا، دریانوردی و تولید انرژی است.

شرکت "رولزرویس با مسئولیت محدود" در سال 1906 توسط "هنری رولز" و "سی اس رولز" تشکیل شد. ساخت ماشین ها و موتورهای کارآمد سبب شد تا با آغاز جنگ جهانی اول دولت بریتانیا از تجربه این شرکت برای ساخت موتورهواپیماهای جنگی استفاده کند. اولین موتور این شرکت برای نصب در هواپیما در سال 1914 ،اولین سال جنگ جهانی اول، ساخته شد. موتورهای "ایگل"، "فالکون" و "هاوک" در سال 1915 توسعه یافتند و همگی ،به ویژه ایگل، موفق از کاردرآمدند.

زمانی که جنگ جهانی اول به پایان رسید نیمی از موتورهایی که در هواپیماهای متفقین نصب شده بودند توسط شرکت رولزرویس ساخته شده بود. در اواخر دهه 20 تولید این موتورها بزرگترین بخش از فعالیت تجاری رولزرویس را تشکیل می داد. هنری رویس ،دیگر بنیانگذار رولزرویس، در سال 1933 فوت کرد اما قبل از مرگ نقش حساسی در طراحی موتورهای "مرلین" ایفاکرد. این موتور در سال 1935 عرضه شد و در طی جنگ جهانی بعدی بر روی بسیاری از هواپیماهای بریتانیایی از جمله "هاریکن"، "اسپیت فایر"، "موسکیتو"، "لانکستر"، "هالیفاکس"، "ولینگتن" و جنگنده معروف آمریکایی "موستانگ" نصب شد. تولید بیش از 160000 دستگاه موتور مرلین نشان دهنده کیفیت برتر این موتور و دقت بالای طراحان شرکت رولزرویس می باشد. کارخانه تولید موتورهای مرلین تا پایان جنگ همواره یکی از هدفهای اصلی بمبارانهای نیروی هوایی هیتلر بود.

پس از پایان جنگ عصر جدیدی در صنایع هوافضا آغازشده بود، عصر جت. رولزرویس بلافاصله پس از جنگ به طراحی و ساخت موتورهای جت اقدام کرد. در اولین گام، رولزرویس موتورهای جت-ملخی "دارت" و "تین" را ارائه کرد. موتور دارت در هواپیماهای زیادی استفاده شد که معروف ترین آنها "اف-27 فرندشیپ" می باشد. موتور دارت یکی از ایمن ترین موتورهای جتی است که تا کنون طراحی شده و هنوز هم بسیاری از هواپیماهایی که مجهز به آن هستند در خدمت خطوط هوایی می باشند.

کمی بعد باز شاهکار دیگری از روی میز نقشه کشی رولزرویس به بازار عرضه شد، موتور "آربی-163 اسپی". نمونه های غیرنظامی اسپی در هواپیماهای "ترایدنت"، "بی آ سی 1-11"، "گلف استریم-2" و "فوکراف-28" نصب شدند و نمونه های نظامی آن در هواپیماهای "بوکانیر" و "نیمراد". نمونه آمریکایی موتور اسپی ، که تحت لیسانس در شرکت آلیسون ساخته شد، به عنوان موتور جنگنده "ای-7 کروسیر" انتخاب شد.

دهه 60 میلادی دوران رشد موتورسازان بریتانیایی ، رولزرویس و بریستول سیدلی، بود. در سال 1960اوج هنر طراحی رولزرویس در ارائه موتور "پگاسوس" به نمایش درآمد. این موتور قدرتمند با خروجی های قابل تنظیم خود برای جنگنده های عمود پرواز هاریر انتخاب شد و نیروی هوایی و دریایی سلطنتی بریتانیا را صاحب جنگننده ای بی نظیر کرد. حتی امتیاز تولید پگاسوس به شرکت پرت اند ویتنی آمریکا نیز فروخته شد هرچند که در عمل پرت اند ویتنی هیچ پگاسوسی تولید نکرد. در ابتدای دهه 70 لاکهید برای هواپیمای مسافربری جدید خود ، "ال1011 تری استار"، موتور "آربی-211" را انتخاب کرد.

در سال 1971 ،پس از بروز بحرانهای مالی، دولت بریتانیا تصمیم گرفت شرکت رولزرویس را ملی کند تا بازار این شرکت نجات یابد. در آن زمان تولید موتورهای جت بزرگترین و سودآورترین فعالیت مجموعه رولزرویس بود. 2 سال بعد شرکت خودروسازی رولزرویس از این مجموعه جدا شد و تولید موتورهای جت تحت نام شرکت "رولزرویس پی ال سی" ادامه یافت. درنهایت رولزرویس پی ال سی نیز در سال 1987 دوباره به بخش خصوصی سپرده شد.

در این دوران، سیاست رولزرویس تولید موتور جت برای هر گونه هواپیمای مسافربری بود. در نتیجه این سیاست موتورهای ساخت رولزرویس در 17 نوع هواپیما نصب شد در حالیکه در همان زمان موتورهای جنرال الکتریک در 14 و موتورهای "پرت اندویتنی" در 10 نوع هواپیمای مسافربری نصب شده بودند.
در سال 1990 بی ام و آلمان و رولزرویس دست به یک کار مشترک زدند، طراحی و ساخت موتورهای "بی آر-700" و "بی آر-725". اندکی بعد بی ام و از این پروژه خارج شد و رولزرویس تمامی پروژه را در دست گرفت.

در سال 1994 رولزرویس با خرید سهام شرکت آمریکایی آلیسون مالک این شرکت بزرگ موتورسازی شد و 4 نوع موتور دیگر به فهرست تولیدات این شرکت افزوده شد. امروزه آلیسون با نام "رولزرویس آمریکای شمالی" به فعالیت خود ادامه می دهد. 2 سال بعد بزرگترین موفقیت تجاری رولزرویس به دست آمد؛ انتخاب موتور "ترنت-900" برای هواپیمای جدید شرکت ارباس. "ارباس 380" در راه بود و رشد رولزرویس شتابی بیش از حد یافته بود.

در سال 1999 رولزرویس سرمایه ای معادل 1063 میلیون پوند را صرف خرید شرکتهایی مانند "ویکرز پی ال سی" کرد. امپراطوری رولزرویس روز به روز گسترده تر می شد مخصوصا که در سال 2004 بوئینگ آمریکا این شرکت را به همراه جنرال الکتریک برای ساخت موتور هواپیمای "787" خود برگزید. رولزرویس بر روی موتور قدرتمند "ترنت-1000" تمرکز کرد تا سفارش بوئینگ را از دست ندهد. همان سال وزارت دفاع 110 میلیون پوند برای تهیه موتور هواپیماهای "هرکولس" خود به رولزرویس پرداخت کرد. سفارش 89 فروندی خطوط هوایی قطر و سفارش 79 فروندی خطوط هوایی امارات به ایرباس در سال 2007 سیلی از دلار را روانه حسابهای بانکی رولزرویس کرد. درآمد حاصله از سفارش اول 5.6 میلیارد پوند و درآمد سفارش دوم 8.4 میلیارد دلار آمریکا تخمین زده می شود.

البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که تمرکز رولزرویس بر موتورهای تجاری بازار موتورهای نظامی را از دید مدیران این شرکت مخفی نساخته است. موتور موفق "آربی-199" ، با همکاری چند شرکت دیگر اروپایی، انتخابی مطمئن برای جنگنده بمب افکنهای معروف "تورنادو" از کار درآمد. همچنین موتور "ئی جی-200" برای هواپیمای "یوروفایتر تایفون" انتخاب شد.

بر طبق اظهارات بخش هوافضای وزارت دفاع، امروزه، رولزرویس شانزدهمین مقاطعه کار بزرگ جهان در زمینه تولید تجهیزات دفاعی است. موتورهای ساخت این شرکت در 100 نیروی نظامی جهان خدمت می کنند و 50000 موتور با علامت رولزرویس در هواپیماهای 500 شرکت هواپیمایی نصب شده اند. دنیای دریانوردی، پهپادها، هلیکوپترها، زیردریایی ها، صنایع نفت و گاز و نیروگاه های برق همگی در سیطره این غول تکنولوژی قرار دارند و رولزرویس برای هر یک از زمینه های برشمرده شاهکاری در آستین دارد.

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e6/London2007more_img_5568.jpg/220px-London2007more_img_5568.jpg[/img]
موتور مرلین معروف ترین موتور رولزرویس برای هواپیماهای جنگی در زمان جنگ جهانی دوم

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/1/13/RR-408_Pegasus.jpg/220px-RR-408_Pegasus.jpg[/img]
موتور پگاسوس که در هواپیماهای عمود پرواز هاریر نصب شد

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0e/Engine_of_F-35.jpg/220px-Engine_of_F-35.jpg[/img]
پیشرانه ای که توسط رولزرویس برای هواپیمای مدرن اف-35 طراحی شده است در نمایشگاه هوایی پاریس

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خسته نباشی برادر کیانی.

چه خبرها کم پیدا شدید؟ icon_arrowd

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته با این گندی که در ایرباس 380 زد خیلی وجهش خراب شد چون اون 380 که روش جنرال الکتریک نصب بود هیچ مشکلی برنخورد ولی رولزرویس این افتضاح به وجود آورد کار ایرباس خراب کرد
کلا بریتانیای پیر می خواد خودش با آمریکا یکی کنه ولی عمرا
چند تا زمینه دیگه هم سر رقابت آمریکا کم آورد
یکیش اون قضیه مریخ نورد بریتانیایی بود در ایتدای کار شکست بدی داشت اونا خیال می کردن مریخ نورد آمریکا هم شکست می خوره ولی مالی آمریکا چند سال کار کرد
امیدوارم روز به روز به خاک سیاه بنشینن که نشستن با اون وضع اقتصادیشون هم خوشم نمی یادم از این پیر وقیح

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به به حال کردم! به این میگن یه پست کارشناسی که مریخ نورد تا گندم و جو توش تحلیل شده. ای ول

برادر سعید مشغول درسم و گرفتار. خدا همه گرفتارها رو از گرفتاری دربیاره . انشالله.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]به به حال کردم! به این میگن یه پست کارشناسی که مریخ نورد تا گندم و جو توش تحلیل شده. ای ول

برادر سعید مشغول درسم و گرفتار. خدا همه گرفتارها رو از گرفتاری دربیاره . انشالله.[/quote]
اولا تیکه ننداز
بعدم درست کارشناسی اصلا نبود
به قل امام علی آتشی بلند شد فرو نشست آخه با شیطانم کنار بیام با این جماعت بریتانیایی و روسی نمی تونم کنار بیام

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.