milad11110

M-82 A1 كابوسي براي هر سرباز

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تصویر

اسلحه M82A1 یکی از عجیب ترین سلاح هایی است که تا به حال ساخته شده است. این سلاح نیمه اتوماتیک طولی معادل ۵۷ اینچ معادل ۱۴۳ سانتی متر و وزنی در حدود ۱۵ کیلوگرم دارد که بزرگترین و سنگین ترین سلاح دوربین دار در جهان است. طول لوله آن ۲۹ اینچ معادل ۷۲ سانتی متر است و کالایبر آن هم ۵۰ صدم یا همان ۷ / ۱۲ میلیمتر ، معادل نیم اینچ است !!! در هر خشاب این سلاح نیز ۱۰ فشنگ جای می گیرد.

شاید باورتان نشود ولی این سلاح دوربین دار نه تنها سربازان پیاده را شکار می کند بلکه سربازانی که در داخل یک نفر بر زرهی نشسته اند و با خیال راحت مسیرشان را طی می کنند از تیر های ۷ / ۱۲ میلیمتری این سلاح در امان نیستند !!! یک تک تیر انداز مسلح به سلاحی چون سیمنوف تنها می تواند به شکار سربازان مشغول شود اما تک تیر اندازی که از این سلاح استفاده می کند می تواند سربازان داخل یک نفر بر APC را بر فرض مثال شکار کند یا می تواند با یک تیری که به سمت کاپوت و موتور یک خودروی غیر زرهی ارتشی مانند جیپ می زند آن را از حرکت باز دارد چون تیرهای این سلاح نه تنها بدنه یک نفر بر زرهی بلکه موتور یک جیپ را نیز سوراخ می کند... تیر این سلاح کلاه خود فلزی یک سرباز را هم به راحتی هم در ورود و هم در خروج سوراخ میکند و آن طور که تخمین زده می شود می تواند از فاصله نزدیک ۵ و از ۷۰۰ متری ۳ سرباز را که پشت هم ایستاده و جلیقه ضد گلوله سنگین نیز پوشیده اند را با یک تیر بزند و از بدن شخص آخر نیز خارج شود . یعنی اگر یک نفر دیگر به آمار اضافه کنیم او نیز به حتم جزو کشته شده ها قرار می گیرد با این تفاوت که گلوله در بدن شخص آخر جا خوش می کند. (خدا را شکر که از زره تانک عبور نمی کند وگرنه نسل سلاح هایی مانند آر پی جی یا اریکس یا تاو را از زمین بر می داشت !!! )

علت این قدرت بی حد و نساب را فقط در کالیبر بزرگ و طول پوکه زیاد و به خصوص باید در مرمی های اورانیومی این سلاح دانست که از فاصله نزدیک می تواند حتی نفر بر را از کار بیندازد... نه تنها از بدنه آن عبور کند بلکه پس از آن ما بقی نیرویش را بر سر کچل موتور دیزلی آن خالی کند و با یک تیر نا قابل یک نفر بر زرهی را از کار بیندازد...

با وجود مشخصاتی که ذکر شد این سلاح چندان در ماموریت ها توسط تک تیر اندازان استفاده نمیشود زیرا وزن و طول زیاد این سلاح دو تا از با ارزش ترین ویژگی هایی که یک تک تیر انداز باید داشته باشد یعنی سرعت و استتار را از وی میگیرد و در ضمن یک سرباز با توجه به وزنی که میتواند حمل کند با داشتن این سلاح به اضافه وسایل معمول خودش جای چندانی برای مهمات این سلاح باقی نمی ماند و این سلاح برای تک تیر اندازی که می خواهد در یک ماموریت شلوغ شرکت کند بدون استفاده می ماند.

تصویر

اين اسلحه مخوف مي تواند سربازان دشمن را از فاصله 1800 متري نا كار كند و صد البته از آن براي ساقط كردن هليكوپترهاي دشمن نيز بهره مي جويند.
يكي از ويژگي هاي برجسته اين سلاح قابليت استفاده از آن به نحو احسن در گروگان گيري ها و به قول خود آمريكايي ها Hostage situation است. زيرا بارها پليس ويژه اين كشور پس از نا اميدي در كسب نتيجه دلخواه و راضي كردن گروگان گير ( ها ) با بهره از دوربين مادون قرمز و مهمات مخصوص و تقويت شده اين سلاح ( !!! ) گروگان گير بيچاره را از بيرون و از پشت ديوارهاي ساختمان زده اند !!!!!!!!!!!!!!

حال كمي برگرديم به تك تير انداز (كتف آهني) كه اين سلاح را شليك مي كند... من شخصا اطلاعات زيادي از مسائل فني اين سلاح ندارم ولي در منابع متعددي خواندم كه با استفاده از تدابير فني كه در اين سلاح استفاده شده ... لگد اين اسلحه تا حد زيادي كاهش يافته و نرمتر و در مدت زمان بيشتري انرژي حاصل از شليك را بر تير انداز وارد مي كند. در يكي از سايت ها يك تك تير انداز آمريكايي گفته بود كه هدف ياب يا همان نفر دوم تك تير انداز كه در كنار او هدف را و فاصله و ... را مشخص مي كند بيشتر از آن لگدي كه تير انداز را آزار مي دهد ... خود بر اثر انفجار گلوله....صداي به وجود آمده و موج و گاز خروجي از سلاح آزار مي بيند.( در نوك لوله اين اسلحه قطعه اي نصب شده كه بخش اعظمي از گاز باروت را از دو طرف چپ و راست نوك لوله سلاح خارج مي كند و بخش اعظمي از موج و صدا و گاز داغ اين سلاح نه به سمت جلو بلكه به سمت سرباز هدف ياب مي رود... جالب است بدانيد كه كمترين ميزان موج و صداي شليك به تير انداز مي رسد... هر كس كه تجربه شليك با اسلحه را دارد مي داند كه من چه مي گويم مثلا اسلحه كلاشنيكوف يا هر سلاح ديگر.... وقتي با آن شليك مي كنيد ... صدا را بسيار كمتر از حدي مي شنويد كه نظاره گر شليك هستيد... )

تاثيري كه گلوله هاي اين سلاح بر روي بدن مي گذارد واقعا وحشتناك است ... مرمي هاي نوك تيز يا FMJ موجود براي اين سلاح به غير از مواردي كه تا به حال گفته شد... جراحات بسيار وخيمي ايجاد مي كند و نسوج داخلي را پاره كرده و در هم ميپيچاند.

اما.... اما گلوله هاي JHP يا Jacket Hollow Point موجود براي این سلاح داراي مرمي هاي سر صاف است كه سوراخي نيز نوك مرمي دارد.... اين ويژگي ... قابليت نفوذي بي حد و حساب اين سلاح را بسيار كاهش مي دهد... و ديگر توانايي سوراخ كردن نفر بر و غيره را نخواهد داشت.... اما در برخورد با يك انسان حفره اي به اندازه يك نعلبكي در ورود به بدن ايجاد مي كند و در خروج در ناحيه اي بسيار پهن....به اندازه يك بشقاب غذا خوري امعاء و احشاء و گوشت و استخوان را به بيرون مي پاشاند!!!!!!!!... يعني بدون توجه به وضعيت هدف تك تير انداز مي تواند با اطمينان بگويد
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلاح جالبيه ولي همونطور كه در مقاله هم اومد تك تيراندازان M24 رو ترجيح ميدن, سبكتره و براي ماموريتهاي پشتيباني نيرو و ضد نفر عاليه البته بردش 800 متره ولي اگر يكم از وزن و طول M82A1 كم كني با همون فدرت و برد ميشه M95 كه شركت Barrett در سال 1999 برنده مناقصه XM-107 براي اسلح كليبر 50. شد. http://world.guns.ru/sniper/barrett_m95_1.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان لطفا منبع را هم ذكر كنيد... من مهرداد حسيني هستم و خودم اين مطلب را جمع آوري و ترجمه كرده ام...استفاده از آن را بلامانع ذكر كردم اما خواستم كه نام منبع را هم بنويسيد.... انتظار نداشتم... منبع : http://iranmilitary.blogfa.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.