ALI

هواگرد گشت دریایی و ضد زیردریایی پی.بی. وای کاتالینا ( Consolidated PBY Catalina)

Recommended Posts

[color=darkblueبه نام خدا و با سلام .

در این تاپیک به معرفی یکی از برترین وزنه های نیروهای آمریکایی در جنگ جهانی دوم می پردازیم .



PBY_Catalina_landing.jpg





pby_lfront.jpg





هواپیمای PBY – CATALINA که در نیروهای نظامی ایالات متحده به کشتی پرنده معروف است ، در سال 1922 شروع به طراحی و در سال 1930 به تولید انبوه رسید . در بین نیروهای نظامی آمریکا این هواپیما بیشتر با نام BLACK CAT شناخته می شود . این هواپیما محصول دو کارخانه معروف consolidate و DOUGLAS بود . مهمترین قابلیت این هواپیما که آنرا از هم رده های خود متمایز می کرد ، قابلیت نشست و برخواست بر روی آب بود . نیروی دریایی ایالات متحده بزرگترین کاربر این هواپیما به شمار می رود . هر چند در جریان جنگ جهانی دوم همه واحد های نظامی آمریکا از این هواپیما استفاده های کسترده ای کردند . حتی نیروهای متفقین نیز استفاده گسترده ای از این هواپیما داشتند . پس از جنگ جهانی دوم این هواپیماها با نام OA – 10 در نیروهای نظامی آمریکا شناخته می شدند . در کانادا ( که پس از آمریکا بزرگترین کاربر این هواپیما به شمار می رفت ) این هواپیماها با نام CANSO شناخته می شوند . این هواپیما به عنوان مبدا طراحی هواپیمای معروف A 10 تاندر بولت ( وارت هاک ) قرار گرفت . اگر به تصاویر این دو هواپیما دقت کنید ، به شباهت های ظاهری هر دو هواپیما پی خواهید برد . محل قرار گرفتن موتور ها ، طراحی بالها و ... . هواپیمای PBY موفق ترین هواپیمای جنگ جهانی دوم لقب گرفت . در استفاده گسترده نیروهای متفقین از این هواپیما در ماموریت هایی مثل : امداد و نجات دریایی ، ضد زیر دریایی ، گشت دریایی ، امنیت پرواز ، حمل بار و ... این هواپیما واقعا خوش درخشید . در هر ماموریتی که به این هواپیما واگذار می شد ، معمولا بدون نقص به پایان می برد . هیچ هواپیمای آب نشین دیگری در این سطح وسیع تولید نشد . این هواپیماها نیز تا سال 1980 در مقیاس وسیعی در نیروی دریایی آمریکا مشغول به خدمت بودند . در سال 1980 ایالات متحده این هواپیمای افسانه ای و بسیار موفق را از سرویس خارج کرد . PB دو حرف اول کلمات PATROL BOMBER می باشند و Y نیز به عنوان کد کارخانه سازنده در نظر گرفته شد .


 

http://gallery.military.ir/albums/userpics/pby_grobw.jpg

 

http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_pby_grobw.jpg


http://gallery.military.ir/albums/userpics/pby_close.jpg

 

http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_pby_close.jpg


PBY_Catalina_CWHM_Hamilton_Ontario_1.jpg

thumb_PBY_Catalina_CWHM_Hamilton_Ontario


PBY_Catalina.jpg

thumb_PBY_Catalina.jpg



هواپیمای PBY در اصل به منظور گشت دریایی و هواپیمایی به منظور مقابله با شناورهای سطحی و زیر سطحی دشمن ، در فواصل دور ، طراحی و تولید شد . ( هر چند پس از اینکه به تولید انبوه رسید ، به مرور در سایر نقشها نیز هواپیمای موفقی از کار درآمد ) در نگاه اول این هواپیماها بسیار کند و دست و پا چلفتی به نظر می رسند . اما باید توجه داشت که در بطن نبردهای دریایی که در جنگ جهانی دوم رخ داد ، این هواپیما بسیار خوش درخشید . بازماندگان جنگ جهانی دوم ، خاطرات زیادی از این هواپیما دارند . نقش بسیار فعالی که این هواپیما در نجات افراد در حال غرق شدن ایفا کرد ، باعث شد که هزاران آمریکایی جان خود را مدیون این هواپیما باشند . هزاران نفر از نیروهای آمریکایی که در حال غرق شدن بودند ، توسط این هواپیما از مرگ حتمی نجات یافتند . از مهمترین وظایفی که این هواپیما به خوبی از عهده آن برآمد ، عملیات هلی برن نیروها بود که در آن هر کدام از این هواپیماها یک گروه بیست نفره را به صورت کاملا مسلح در نزدیکی آبهای کم عمق سواحل پیاده می کردند و باعث غافلگیر شدن دشمن می شدند . بیشترین استفاده از این هواپیما در جبهه شرق آسیا ( یعنی نبرد ایالات متحده علیه ژاپن ) می باشد . این هواپیما معمولا به دلیل برد نسبتا بلندی که داشت به عنوان هواپیمای اسکورت بمب افکن های B 17 آمریکا عمل می کرد . آمریکا در ابتدای شروع جنگ جهانی دوم 4000 فروند از این هواپیما ها را در اختیار داشت که حدود 360 فروند آنها تنها در جبهه شرق آسیا توسط ژاپنی ها ساقط شدند . این هواپیما های ساقط شده بیشتر توسط بمب افکن های MITSUBISHI – G 3 M سر نگون می شدند .



catalina-pby2.jpg

thumb_catalina-pby2.jpg


catalina.jpg

thumb_catalina.jpg


299893855DXIPCj_fs.jpg

thumb_299893855DXIPCj_fs.jpg



بالهای این هواپیما به واسطه طراحی پهن و وسیع خود ، قادر است در سرعت های کم به گشت زنی خود ادامه دهد . موتورهای این هواپیما این هواپیما در هفت مدل به تولید رسید . هر چند که این هفت مدل هر کدام در ادامه دیگری ارتقا یافتند ولی با این حال هر کدام از این مدلها برای مقاصد مشخصی طراحی شدند . مدل PBY 5A که پر کاربرد ترین مدل این هواپیما به شمار می رفت ، دارای بیشترین کاربرد بود و در همه مقاصد از آن استفاده شد . در دماغه این هواپیما دو تیر بار موازی هم هر کدام با کالیبر 7.62x63 mm نصب شده بودند . در هر کدام از دو سمت هواپیما نیز یک تیر بار با کالیبر 12.7x99 mm قرار داشت . هم چنین یک تیر بار کالیبر 7.62x63 mm نیز در قسمت انتهایی هواپیما نصب شده بود . تیر بار انتهایی در زمانهایی که هواپیما بر روی آب نشسته است ، قابلیت به کار گیری ندارد . ریتم آتش تیر بارهای دهانه هر کدام 550 گلوله در دقیقه و در مجموع 1100 گلوله در دقیقه بود . تیر بار های کالیبر 50 طرفین اسلحه نیز هر کدام دارای ریتم آتش 450 گلوله در دقیقه بودند و تیر بار انتهای هواپیما نیز دارای ریتم آتش 850 گلوله در دقیقه بود . همچنین می توان این هواپیما را به 1800 کیلوگرم انواع بمب های سبک به منظور مقابله با ناوها و زیردریایی های دشمن مجهز کرد . این هواپیما دارای دو موتور از نوع رادیال می باشد . این موتورها ساخت PRATT & WHITENY می باشند و به طور کامل در برابر ورود عوامل خارجی ایزوله شده اند . وقتی که این هواپیما بر روی سطح آب می نشیند ، به هیچ وجه آب به درون موتورها نفوذ نمی کند .


pby_two.jpg

thumb_pby_two.jpg


pby_toff.jpg

thumb_pby_toff.jpg


pby_sideclose.jpg

thumb_pby_sideclose.jpg


pby_side.jpg

thumb_pby_side.jpg



مشخصات هواپیمای PBY – CATALINA




خدمه / هشت نفر شامل خلبان ، کمک خلبان ، گانر دماغه ، مهندس پرواز ، افسر ارتباطات ، افسر ناوبری ، گانر طرفین هواپیما ( دو نفر )
طول / 19.46 متر
طول دو سر بالها / 31.7 متر
ارتفاع / 6.15 متر
مساحت بالها / 130 متر مربع
وزن خالی / 9485 کیلوگرم
ماکزیمم وزن تیک آف / 16066 کیلوگرم
پیشران / دو موتور رادیال ( ROTARY ) ساخت پرات اند ویتنی مدل R 1830 – 92
قدرت موتور / هر کدام 1200 اسب بخار ( معادل 895 کیلو وات )
سرعت نهایی / 314 کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز / 200 کیلومتر بر ساعت
برد / 4100 کیلومتر
سقف پرواز / 4000 متر
نرخ اوج گیری / 5.1 متر بر ثانیه
نسبت وزن به بالها / 123 کیلوگرم بر هر متر مربع
نسبت وزن به قدرت / .056 کیلووات به ازای هر کیلوگرم
تسلیحات / سه قبضه تیربار کالیبر 7.62x63 mm ( دو تا در دماغه ، یکی در انتهای هواپیما ) دو تیر بار کالیبر 12.7x99 mm ( در طرفین هواپیما )



pby_rescue.jpg

thumb_pby_rescue.jpg


pby_parked.jpg

thumb_pby_parked.jpg


pby_m.jpg

thumb_pby_m.jpg


pby_lfronta.jpg

thumb_pby_lfronta.jpg


pby-catalina.jpg

thumb_pby-catalina.jpg



تصویری از کاکپیت هواپیما



pby-catalina-cockpit.jpg





تهیه ، تدوین و ترجمه / علی محمدی
کلیه حقوق مختص سایت میلیتاری است
هر گونه استفاده تنها با ذکر نام تهیه کننده و نام سایت میلیتاری به عنوان منبع امکان پذیر است
[/color

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]احتمالا شما نیز با دیدن این هواپیما به یاد بازی CALL OF DUTY 5 و مرحله زیبا و دوست داشتنی BLACK CAT افتاده باشید . مرحله BLACK CAT که در واقع یکی از مهیج ترین و دوست داشتنی ترین مراحل بازی است مربوط می شود به انهدام سه ناو لجستیکی ژاپن در جنوب اوکیناوا و همچنین مقابله با حملات کامیکازه جنگنده های ژاپنی که علیه ناوشکن های آمریکایی عملیات کامیکازه انجام می دادند . هر چند در طول ماموریت نهایتا BLACK CAT دوم با نام رمز HAMMERHEAD ساقط می شود ولی BLACK CAT اول با نام رمز MANATARY سرانجام موفق می شود تا رسیدن A7 – COURSAIR های آمریکایی از ناوشکن ها دفاع کند .



تصویری از مرحله BLACK CAT در بازی CALL OF DUTY که هواپیمای PBY - CATALINA در حال انهدام ناو ژاپنی است .

در تصویر زیر شما به وسیله یک هواپیمای PBY - CATALINA در حال انهدام ناو لجستیکی ژاپنی هستید .



[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/bo7c6gq3b8ew4hmfsyp0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_bo7c6gq3b8ew4hmfsyp0.jpg[/img][/url][/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
داش علی دستت درد نکنه، دقیقا یاد همین بازی افتادم! خیلی حال می داد!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون بسيار جالب بود.
همون طور که اشاره کرديد اين هواپيما نقش کليدي در ارتش آمريکا ايفا ميکرد, مخصوصا در نبرد آتلانتيک بر ضد زيردريايي هاي آلمان .متفقين کاملا در نبرد با زيردريايي هاي آلماني درمانده شده بودند و اقيانوس اطلس از انگلستان تا خود سواحل آمريکا و کانادا به جولانگاه زيردريايي هاي آلماني تبديل شده بود که با خيال راحت به شکار کشتي هاي تدارکاتي متفقين مي پرداختند. تنها بعد از ورود اين هواپيما و گشت هاي مستمر بين آمريکا و انگليس, متفقين موفق به کشف و شکار گسترده زيردريايي هاي آلماني شدند. زيردريايي ها براي شارژ باتري هاي خود بيشتر مسير رو روي آب طي ميکردند و تنها در مواقع لزوم به زير آب ميرفتند. با کشف رادار و قرار دادن اون بروي اين هواپيماها, هواپيما قادر بود حتي در شب و هواي مه آلود زيردريايي از همه جا بيخبر رو شکار کنه.
البته زيردريايي ها هم بي دفاع نبودند و در برخي موارد هواپيماها رو شکار ميکردند ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلب جالبی بود

من که COD 5 رو سیستمم اجرا نکرد ولی این تصویر و تعاریف دوستان نشون می ده باید بازی جالبی باشه

در مورد این هواپیما باید بگم که آمریکا از این هواپیما بعد از جنگ دیگه استفاده ای نکرد و تقریبا از حالت نظامی خارج شد ولی در همون زمان جنگ تعداد قابل توجهی ازش ساخت و در موزه ملی آمریکا هم از این هواپیما موجود هست

یا علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]خواهش می کنم دوستان .

[quote]ممنون بسيار جالب بود.
همون طور که اشاره کرديد اين هواپيما نقش کليدي در ارتش آمريکا ايفا ميکرد, مخصوصا در نبرد آتلانتيک بر ضد زيردريايي هاي آلمان .متفقين کاملا در نبرد با زيردريايي هاي آلماني درمانده شده بودند و اقيانوس اطلس از انگلستان تا خود سواحل آمريکا و کانادا به جولانگاه زيردريايي هاي آلماني تبديل شده بود که با خيال راحت به شکار کشتي هاي تدارکاتي متفقين مي پرداختند. تنها بعد از ورود اين هواپيما و گشت هاي مستمر بين آمريکا و انگليس, متفقين موفق به کشف و شکار گسترده زيردريايي هاي آلماني شدند. زيردريايي ها براي شارژ باتري هاي خود بيشتر مسير رو روي آب طي ميکردند و تنها در مواقع لزوم به زير آب ميرفتند. با کشف رادار و قرار دادن اون بروي اين هواپيماها, هواپيما قادر بود حتي در شب و هواي مه آلود زيردريايي از همه جا بيخبر رو شکار کنه.
البته زيردريايي ها هم بي دفاع نبودند و در برخي موارد هواپيماها رو شکار ميکردند ...[/quote]


زیر دریایی های آلمانی بیش از همه تجهیزات متفقین ، از این هواپیما ضربه می خوردند . در جریان جنگ جهانی دوم این هواپیما در نقش ضد زیردریایی فوق العاده عمل کرد .[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.