alishahrag

JF-17 يا LCA کدام پيروز است؟...

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center]JF-17 يا LCA کدام پيروز است؟...[/align]

اختلافات ميان هند و پاکستان مساله اي است که ريشه در تاريخ دارد اما در سالهاي گذشته پس از رقابت موشکي جدي بين دو کشور، بحث تازه اي در زمينه توليد جنگنده هاي بومي در دو کشور به ميان آمد، هند با شروع پروژه LCA (Tejas) (تجاس در زبان سانسکريت به معني پرتو است) و پاکستان نيز با پيوستن به پروژه Super-7 چين که حاصل آن پروژه نهايي FC-1 يا JF-17 بود تمايل خود براي رقابت در زمينه جديد را نشان دادند، هر دو اين پروژه ها با هدف دستيابي به يک جنگنده سبک نسل چهارم جهت جايگزي با جنگنده هاي قديمي نظير ميگ-21 و اف-7 (ميگ-21 چيني) شروع شده اند و ديگر هدف مشترک دو کشور نيز کسب دانش و تجربه در زمينه توليد هواپيماهاي جنگنده مي باشد، در اين مبحث ابتدا با اين دو جنگنده آشنا مي شويم و سپس به مقايسه ويژگي هاي آنها مي پردازيم.
LCA: Light Combat Aircraft
Tejas (Sanskrit): Radiance
JF-17: Joint Fighter-17 (PAF Variant)
FC-1: Fighter China-1 (PLAAF Variant)

JF-17 Thunder
تندر نام پروژه مشترک پاکستان و چين با هدف طراحي و توليد جنگنده سبک نسل چهارم بمنظور جايگزيني جنگنده هايي نظير اف-7 و اف-6 است که در حال حاضر بنا به ادعاي مقامات رسمي دو کشور با موفقيت به انجام رسيده و دو فروند (با رجيستر 101 و 102) تحويل نيروي هوايي پاکستان شده اند. JF-17 به موتور RD-93 ساخت روسيه مجهز است که نمونه تغيير يافته و بهسازي شده موتور RD-33 بکار رفته در جنگنده ميگ-29 مي باشد، لازم به ذکر است که شرکت ميکويان شريک خارجي پروژه JF-17/FC-1 نيز بود که در زمينه هايي از جمله آماده سازي جنگنده براي نصب موتور RD-33 شرکت چنگدو چين را ياري کرد، پيمانکار اصلي پروژه چنگدو از چين و پيمانکار ثانويه نيز صنايع هوايي پاکستان بوده است.

تصویر
پرواز JF-17 هاي پاکستاني (101 و 102)

LCA (Tejas)
پروژه هواپيماي جنگنده سبک يا همان LCA که هم اکنون در هند در حال پيگيري است در سال 1983 با هدف طراحي و توليد جنگنده اي براي جايگزيني ناوگان جنگنده هاي ميگ-21 که از دهه 70 ستون فقرات نيروي هوايي هند را تشکيل مي دادند شروع شد، انجام پروژه به آژانس توسعه هوايي هند واگذار شده و صنايع هوايي هند نيز از سوي اين ارگان بعنوان پيمانکار اصلي پروژه برگزيده شده است، در حال حاضر بيش از صد آزمايشگاه و موسسه توليدي و تحقيقاتي وابسته به آژانس توسعه هوايي شرکت صنايع هوايي هند را در انجام پروژه ياري مي کنند. بخش هايي از پروژه از جمله ساخت ارابه فرود، صندلي پرتاب شونده، نمايشگر هاي چند منظوره، مواد مرکب، تجهيزات اويونيکي، رادار پالس داپلر، سيستم پرواز با سيم و موتور توربوفن مجهز به پس سوز بعنوان تکنولوژي هاي کليدي شناخته شده اند و وزارت دفاع آژانس توسعه هوايي را در اين زمينه مجاز به استفاده از کمک هاي خارجي دانسته است.
تا کنون هند براي توسعه جنگنده از اسرائيل (سيستم هاي الکترونيک و نمايشگر هاي چند منظوره)، انگلستان(صندلي پرتاب شونده)، روسيه(توسعه موتور و توسعه رادار)، فرانسه(توسعه موتور، سيستم هاي الکترونيک و نمايشگر هاي چند منظوره) و ايالات متحده (موتور) ياري گرفته است.

تصویر
Tejas ها در پرواز جمع

حال با توجه به اطلاعات موجود به مقايسه دو جنگنده مي پردازيم:

ويژگي هاي کلي و مقدورات پروازي:
JF-17 و LCA هر دو جنگنده هايي در يک اندازه اند، با اين وجود JF-17 اندکي از LCA بزرگتر است، وزن خالي JF-17، 6350 کيلوگرم و وزن خالي LCA، 5450 کيلوگرم مي باشد، حد اکثر تسليحات قابل حمل توسط JF-17، 3800 کيلوگرم و در LCA، 4000 کيلوگرم است همچنين توانايي حمل سوخت JF-17، 2300 کيلوگرم و در مورد LCA، 3000 کيلوگرم است، با اين حال در حالي که حد اکثر وزن برخواست JF-17، 12700 کيلوگرم است، اين ميزان در LCA به 9530 کيلوگرم محدود مي شود، بهمين دليل هنگامي که LCA بيشترين ميزان سوخت را حمل مي کند توانايي آن در حمل تسليحات کاهش مي يابد و هنگامي نيز که بيشترين ميزان تسليحات را حمل مي کند توانايي آن در حمل سوخت کاهش يافته و در نتيجه برد آن بسيار محدود مي شود.
حد اکثر سرعت در JF-17 به ميزان 1.6 ماخ در پيش نمونه شماره 1و3 و 1.7 ماخ در پيش نمونه شماره 4 (اصلي ترين دليل افزايش سرعت در اين پيش نمونه اصلاح ورودي هاي هوا بود که در مدل توليدي نهايي نيز اعمال شده است) اعلام شده که اين ميزان در LCA در صورت استفاده از موتورهاي GE F-404 ساخت جنرال الکتريک به 1.8 ماخ مي رسد ليکن با توجه به علاقه هند نسبت به استفاده از موتورهاي Kaveri ساخت هند سرعت جنگنده به حدود 1.7 ماخ کاهش خواهد يافت که بيش از هر چيز بخاطر وزن بيشتر و نيروي کمتر اين موتورها مي باشد. حد اکثر سقف پرواز JF-17 حدود 16500 متر بوده و اين مقدار در LCA به ميزان کمتري حدود 15500 متر مي باشد که برتري اندکي براي JF-17 بهمراه دارد.
امتيازها:
JF-17: 10
LCA: 9

برد و شعاع عملياتي:
بيشترين مسافتي که JF-17 مي تواند پرواز کند 1600 کيلومتر است که به کمک مخازن سوخت خارجي به 2220 کيلومتر مي رسد، با اين حال LCA تنها با تکيه بر مخازن سوخت داخلي بردي حدود 2000 کيلومتر دارد، اما باز هم بدليل حد اکثر وزن برخواست محدود LCA بيشترين شعاع عملياتي اش جهت ماموريت هاي هوا به سطح 510 کيلومتر بوده و اين ميزان جهت ماموريت هاي هوا به هوا نيز به 720 کيلومتر محدود مي شود، در عين حال شعاع عملياتي JF-17 در مامويت هاي هوا به سطح تا 700 کيلومتر مي رسد و اين ميزان جهت ماموريت هاي هوا به هوا از اين هم فراتر رفته و به 1200 کيلومتر مي رسد.
امتياز ها:
JF-17: 10
LCA: 7

تصویر
JF-17 نيروي هوايي پاکستان با رنگ آميزي پرچم چين و پاکستان

تسليحات هوا به هوا:
تسليحات هوا به هواي JF-17 شامل موشک ميان برد PL-12 (SD-10) مجهز به سيستم هدايت فعال راداري (سيستم هدايت توسط شرکت آگات روسيه طراحي شده که پيشتر طراحي سيستم هدايت موشک R-77 را نيز انجام داده است)، موشک هاي هوا به هواي گرماياب PL-5,PL-7 و AIM-9 سايدوايندر مي باشد، پاکستان از موشک PL-12 بعنوان سلاح اصلي جنگنده جهت نبرد هاي فامد و از موشک PL-7 بعنوان سلاح اصلي جنگنده جهت نبرد هاي نزديک هوايي ياد کرده است، در عين حال LCA جهت نبرد هاي هوايي مي تواند به موشک هاي ميانبرد Astra BVRAAM و R-77 Adder و کوتاه برد R-73 Archer مجهز شود، بديهي است که LCA جهت نبرد هاي هوايي به تسليحات بهتر و دقيقتر مجهز است.
امتيازها:
JF-17: 7
LCA: 10

تجهيزات هوا به سطح:
طبق گزارشات رسمي تجهيزات هوا به سطح JF-17 شامل انواع بمب هاي سقوط آزاد، بمب هاي هدايت ليزري و راکت لانچر ها مي باشد، LCA ضمن توانايي حمل و استفاده از اين تجهيزات بنا به اظهارات توليد کنندگان توانايي حمل و استفاده از موشک هاي ضد کشتي را نيز دارد هرچند نوع اين موشک ها مشخص نيست اما ممکن است موشک ضد کشتي مناسب جهت اين جنگنده طراحي و توليد شود و يا موشکي مثل Kh-35 روسي با اين جنگنده تطبيق داده شود، در هر صورت علاوه بر توانايي LCA براي حمل موشک هاي ضد کشتي، امکان حمل غلاف هاي هدفگيري برروي LCA نيز وجود دارد که باعث مي شود توانايي اين جنگنده در انجام بمباران هاي دقيق افزايش يابد.
امتيازها:
JF-17: 8
LCA: 10

سيستم هاي راداري و الکترونيکي:
JF-17 به رادار ايتاليايي Grifo S-7 مجهز است که توانايي فراتر از ميدان ديد (BVR) را به اين جنگنده اعطا مي کند، علاوه بر اين JF-17 به يک مجموعه الکترونيکي شامل سيستم تشخيص دوست و دشمن، گيرنده اخطار راداري، Noise Jammer و مجموعه اقدامات متقابل الکترونيک مجهز است، علاوه بر اين يک پخش کننده چف/فلير نيز برروي جنگنده نصب شده است. LCA نيز به سيستم اقدامات متقابل الکترونيک ساخت اليسرا اسرائيل و مجموعه دفاعي مياوي ساخت هند شامل Noise Jammer، گيرنده اخطار راداري و همچنين پخش کننده چف/فلير مجهز است. نوع رادار Tejas هرچند هنوز مشخص نيست ولي به احتمال زياد بواسطه همکاري نزديک هند و اسرائيل رادار EL/M-2032 براي جنگنده هندي انتخاب خواهد شد، هرچند که هندي ها علاقه مند هستند رادار جنگنده را در داخل توليد کنند.
امتيازها:
JF-17: 10
LCA: 10

تصویر
LCA در پرواز نمايشي

قيمت تمام شده:
قيمت تمام شده JF-17 بسته به سفارش مشتري و نوع تجهيزات نصب شده و همچنين تعداد سفارش بين 15 تا 20 ميليون دلار براي هر فروند متغير است که اين تعداد براي LCA از هم اکنون 17 تا 22 و در سفارشات با تعداد کمتر تا 24 ميليون پيش بيني شده که براي جنگنده اي در اين اندازه تا حدي بالا است.
امتيازها:
JF-17: 10
LCA: 8

امتياز نهايي:
JF-17: 55
LCA: 53


این اولین مطلب من در این سایته، اگر کاستی یا اشکال در این مطلب هست خواهش می کنم ضمن ذکر کردن اون به بزرگی خودتون ببخشید :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
متشکر از بابت اولین مطلبی که پست کردید. به نظر من JH-17 با صرفه تر است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر بنده اگه چيني ها كمي كيفيت رو در اين قضيه دخيل كنند اين پرنده گزينه خوبي براي جايگزيني F5 ها مي باشد . :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.