SAEID

سامانه پدافند هوایی اس-300 وی ام(S-300VM/VMK/Antey-2500)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center]The Antey S-300VM/SA-X-23 'Antey 2500'
Самоходный Зенитный Ракетный Комплекс С-300ВM
[/align]

S-300V با ارتقا به استاندارد S-300VM کاملا دگرگون شده و ارتقا یافت که از سیستمهای 9S15M2/MT2E/MV2E, 9S19ME,9S32ME,9S457ME استفاده میکند و موشکهای 9M82M و 9M83M شامل بهینه سازی شده اند. این سیستم جدید Antey 2500 نامیده شد و برای رهگیری موشکهای بالستیک میانبرد تا برد 2500 کیلومتر که تا سرعت 4.5 کیلومتر بر ثانیه (16 ماخ) میرسند پیشنهاد شده است. موشک 9M82M دو برابر موشک قبلی یعنی 9M82 در برابر هدفهای هوایی برد داشته و به 200 کیلومتر رسیده است ، قدرت مانور آن هم بصورت زیادی افزایش یافته و ادعا شده برای نابودی موشکهای بالستیک با یک شلیک دقتی در حدود 98% دارد!

[align=center]تصویر[/align]
[align=center]عکس بزرگتر[/align]

بازار فروش S-300V/VM به دلیل نسبت گرانی قطعات و هزینه بیشتر به کارایی در مقابل سری موشکهای S-300P چندان موفق نبوده است. فروش سیستم به هندوستان هنوز به دنبال تامین اعتبار مالی است و تعداد زیادی از سیستمهای S-300P برای فروش به PRC (جمهوری خلق چین) بررسی و مقایسه شده است. در سال 2003 نیز دولت روسیه به دنبال ایجاد بزرگترین شرکت بین المللی تولید موشکهای زمین به هوا سه شرکت Almaz ، Altair و Antey را ادغام کرد.

این احتمال میرود که در بلند مدت S-300V مشمول ارتقاهای جدیدی شود که باعث افزایش برد و قدرت کشندگی و دقت آن خواهد شد. همچنین استفاده از سیستم هدایت ماهواره ای GPS (یا مشابه روسی آن گلوناس) برای بهبود ناوبری و هدایت موشک و رادارهای مجموعه پدافندی محتمل میباشد.

[align=center]تصویر[/align]

سیستمهای S-300P همانند سری S-300V از تکنیک پرتاب سرد استفاده کرده و ابتدا موشک به ارتفاعی مشخص پرتاب و سپس موتورش روشن میشود. موشکهای 9M83 از پرتابگرهای 9A83 TELAR برای شلیک بهره میبرند که با کمک جک مخصوصی که در پرتابگر نصب شده پرتاب و بعد از رسیدن به ارتفاع مناسب با دریافت دستورات از مرکز فرماندهی به سمت هدف تغییر مسیر داده و پرواز میکنند. Antey از هدایت نیمه فعال راداری برخوردار است که میتواند هدفی با سطح مقطع راداری 0.05 متر مربع را از فاصله 29 کیلومتری شناسایی کند.

سر جنگی موشکهای 9M83M تغییری نکرده و همان 150 کیلوگرم انفجاری شدید ترکش شونده است ولی برد آنها دو برابر شده و به 200 کیلومتر رسیده است و سرعت آنها هم از 2.4 ماخ به حدود 2.7 ماخ افزایش یافته است یعنی 9.5 الی 10 ماخ. با ورود به خدمت S-300VM نسل جدیدی از ضد موشکهای فوق دقیق روسی سر کار خواهند آمد که توانایی رهگیری اکثر موشکهای بالستیک کوتاه برد ، میانبرد ، موشکهای تاکتیکی و کروز کنونی را دارد. این سیستم میتواند براحتی هدفی مانند موشکهای توماهاوک را از فاصله مناسب رهگیری و منهدم کند.

[align=center]تصویر[/align]

در جدول لیست تجهیزات هر واحد رزمی S-300V/VM را مشاهده میکنید.

[align=center]تصویر[/align]

با تمام این اوصاف هنوز این سیستم هم توانایی رهگیری موشکهای شهاب3 ایرانی و نوع ارتقا یافته آنها شهاب4 را ندارد. :|



نویسنده: سعید
هرگونه استفاده بدون ذکر نام سایت میلیتاری مجاز نمیباشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

راستي PRC=Pepole's Republic of China(جمهوري خلق چين)


یادم رفت در پرانتز اینو بنویسم الان دیدم ننوشتم! :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سعيد جان دليلش چيه كه تا روس ها يه بهينه سازي رو ي سيستم هاي قبليشون انجام ميدن سريعا يه اسم ناتوي جديد براش انتخاب مي كنن؟مثلا نمي شد اسم اين سيستمو مي گذاشتن SA-20-X

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این از خصایص روسهاست و در اکثر نامگذاریهای نظامی دیده میشود! مثلا میگ23 با کمی تغییرات میشود میگ25 یا سام6 با تغییرات تبدیل به سام11 میشود. روسها بیشتر تمایل به نامگذاری جدید دارند ولی غربیها بیشتر از پس و پیشوند استفاده میکنند. یک نکته دیگر هم اینکه این سیستم جدید در واقع یک نسل بالاتر از اس300 های کنونی است و شاید یکی از دلایل انتخاب نام SA-X-23 همین باشد که بعد از آزمایشات میشود SA-23 و احتمالا بهترین ضد موشک جهان خواهد شد. راستی کسی از دوستان زبان آلمانی بلده؟ یه مقاله درباره سیستم اس300 دارم منتهی آلمانی است چیزی نفهمیدم!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مثلا میگ23 با کمی تغییرات میشود میگ25


فكر مي كنم منظورتون ميگ 27 باشه

این از خصایص روسهاست و در اکثر نامگذاریهای نظامی دیده میشود


اين نام گذاري كد ناتو مگر توسط خود روس ها انجام ميشه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
salar_jetline, همون میگ27 اشتباه تایپی بود. بله ناتو هم با توجه به نامگذاریهای روسی چنین کدهایی انتخاب میکند. البته روسها اسم این سیستم را S-300VM گذاشتند و احتمالا دلیلی که گفتم بخاطر نسل جدید بودن ناتو اسم جدیدی برای آن انتخاب کرده است. این سیستم فقط در ظاهر مشابه اس300 های کنونی و نوع ماموریت و فناوری آن متفاوت است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

راستی کسی از دوستان زبان آلمانی بلده؟ یه مقاله درباره سیستم اس300 دارم منتهی آلمانی است چیزی نفهمیدم!

بفرستش به ميلم (mhr3002@gmail.com)
يك كاريش ميكنم :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
DeAtH-EaGlE, باشه دستت درد نکنه. icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سعيد جان من خودم كه نمي تونم ولي يكي از فاميلامون هست كه آلماني بلده..فقط مشكلش اينه كه زبان تخصصي نظامي رو حتي به فارسي هم بلد نيست جه برسه به آلماني! اگه مقاله زيادي تخصصي نيست (مثلا اگه در حد تاريخچه ي اس300 باشه icon_frown ) بفرست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
salar_jetline, نه تاریخچه نیست یه مقاله هست شبیه مقالات موجود در سایتهایی مثل فاس و ... فکر کنم کمی تخصصی باشه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

salar_jetline,
نه تاریخچه نیست یه مقاله هست شبیه مقالات موجود در سایتهایی مثل فاس و ... فکر کنم کمی تخصصی باشه؟

سايت فاس مقالاتش تخصصي ديگه...پس هيچي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

salar_jetline,
نه تاریخچه نیست یه مقاله هست شبیه مقالات موجود در سایتهایی مثل فاس و ... فکر کنم کمی تخصصی باشه؟

سايت فاس مقالاتش تخصصي ديگه...پس هيچي



یعنی مقالات تخصصی نداره؟ icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18][color=green]قسمت اول[/color][/size]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/almaz-antey-logo-t.jpg[/img][/align]
[size=18][align=center][color=green]S-300V/S-300VM/VMK/Antey-2500 [/color][/align][/size]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/S-300V-Battery-1S.jpg[/img][/align]

[size=18][color=green]مقدمه:[/color][/size]
[color=blue]سامانه S-300V/S-300VM/VMK/Antey-2500 اولین سیستم ضد موشکی کاملا متحرک در جهان است که توانایی انهدام اهدافی با سرعت 4.5 کیلومتر در ثانیه را دارد و مجهز به رادار ارایه فازی Grill Pan و سیستم یکپارچه مدیریت است که در نمونه های اولیه توانایی کشف و انهدام اهدافی با سطح مقطع بسیار پایین از فاصله 100 ناتیکال مایل ( 185 کیلومتر) را دارد. سامانه S-300V و S-300VM یکی از مهلکترین سیستم های پدافند هوایی مناسب برای پوشش منطقه ای است و دارای موشک های با سرعت فراصوت که قادر به انهدام انواع اهداف از جمله انواع جنگنده ، بمب افکن های استراتژیک ، بالگرد ؛ موشک کروز و موشک های بالستیک است.طراحی سامانه ای با تحرک بالا که بتواند اهدافی را در ارتفاع بالا منهدم کند که S-300V را نیز شامل میشود به سال های جنگ سرد باز میگردد این سامانه پدافندی علاوه بر کاربرد های فوق برای انهدام اهدافی نظیر اواکس E-3 و E-8 JSTARS وهمچنین اهداف اخلالگر نظیر EF-111A Raven بسیار مناسب است. البته تحلیل هایی مبنی بر ناتوانی این سیستم در مقابل اف 22 و نیز اف 35 وجود دارد که تایید شده نیستند.[/color]

[align=center][color=green]مقایسه سامانه ها[/color]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/S-300VM-Envelope-1%7E0.jpg[/img][/align]

[size=18][color=green]پیدایش : [/color][/size]
[color=blue]هنگامی که شرکت انتی اقدام به ساخت سامانه پدافندی S-300V کرد این سیستم اشتراکات زیادی با سیستم S-300P داشت و به طور چشمگیری این دو سیستم نحوه طراحی و تاریخچه توسعه مشابهی دارند. (طرح های PVO-SV و V-PVO) طرح PVO-SV از سال 1960 به منظور ساخت یک سیستم کاملا متحرک پدافندی که قادر به دفاع از واحد های نیروی زمینی باشد آغاز شد که طرح پایه ای برای تولید S-300V بود .این سامانه که جدیدترین سامانه برگرفته از طرح PVO-SV محسوب میشود که دو ویژگی برد بلند و ارتفاع بالا را داراست و از این رو توانایی مقابله با موشک های بالستیک تاکتیکی امریکا و همچنین موشک هایی مثل AGM-69A SRAM و موشک کروز MGM-109 و در مجموع امکان رهگیری وانهدام اهداف با سطح مقطع راداری بسیار پایین چه در ارتفاع بالا و چه در ارتفاع پایین را دارد که در کنار مقاومت بالا در برابر جنگ الکترونیک و توانایی بالای حرکتی به سیستم ارزشمندی تبدیل شده است.در حقیقت S-300V هر دو نقش پدافند هوایی و موشکی را ایفا میکند که تضمین خوبی به نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در مقابل حملات هوایی و موشکی چه از نوع اتمی تاکتیکی و چه از نوع غیر اتمی میداد.[/color]


[size=18][color=green]به روز رسانی :[/color][/size]
[color=blue]در سال 1990 این سیستم به (S-300VM (Antey 2500 ارتقا پیدا کرد که از سیستم های راداری 9S15M2/MT2E/MV2E، 9S19ME، 9S32ME، 9S457ME و موشک های9M82M با حداکثر برد 200 کیلومتر و ارتفاع درگیری 30000 متر و 9M83M با حداکثر برد 75 کیلومتر و ارتفاع درگیری 20000 متر بهره میگیرد که قادر به مقابله با موشک های با حداکثر برد 2500 کیلومتر و سرعت 4.5 کیلومتر بر ثانیه است همچنین موفقیت 98 درصدی برای هر موشک در مقابله با موشک های بالستیک در فاز نهایی را به ثبت رسانده.از این سیستم نمونه ی S-300VMK نیز با خودرو حامل BAZ 69096 (با پیکره بندی 10*10) ساخته شده که همچون نمونه S-300VM قابلیت حرکتی بسیار بالایی دارد . و مهمترین ویژگی این دو نمونه جدید افزایش توان مقابله با جنگ الکترونیک است که در کنار ارتقای موشک ها توانمندی این سامانه ها را به شکل مطلوبی افزایش داده است.[/color]

[align=center][color=green] موشک های 9M82M و 9M83M[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/9M82%2B9M83-Missile-Layout-AC.png[/img][/align]

[size=18][color=green]ادامه دارد......[/color][/size]
  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.