GOLDEN-CROWN

بمب افکن استراتژیک میاسیچف ام-50 بوندر( M-50/Bounder)

Recommended Posts

بمب افکن استراتزیک میاسیشف ام-50


اولین پرواز: 1959
دهنه بال: 35.10
مساحت بال: 290.60 متر مربع
طول: 58.48
ارتفاع: 8.25
وزن خالی: 85000
حد اکثر وزن: 200000
موتور: دو موتور ود-7 ام بعلاوه ود-7بی مجموعا 4 موتور
حد اکثر سرعت: 1950
حد اکثر برد: 7400
ارتفاع پرواز: 16500
خدمه: دونفر
تسلیحات:
تا 30000 کیلوگرم انواع بمب
وضعیت: چند فروند تولید شد که باز به علل نامعلومی به تولید انبوه نرسید.
کشورهای دارنده: شوروی

تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

0434486.jpg


به دنبال طراحی بمب افکن سنگین B-52 از سوی ایالات متحده و شروع دوران جنگ سرد بین دو قدرت، اتحاد شوروی به قصد ساخت بمب افکنی افتاد که قابلیت هایی بیش از همتای غربی اش داشته باشد. ضمن آنکه با سرعت فوق العاده، بتواند خود را سریعتر به خاک دشمن برساند و با موشکهای کروز دوربرد خود، ضربات خرد کننده وارد کند. کار ساخت بمب افکن مافوق صوت بین قاره ای M-50 موسوم به Bounder در سال 1956 به وسیله ی دفتر طراحی Myasishchyev در اتحاد شوروی آغاز شد. طرح هواپیما از ابتدا قرار بود مافوق صوت، با برد پروازی زیاد و قابلیت حمل موشکهای دوربرد کروز M-61 باشد. این بمب افکن استراتژیک شوروی، قرار بود برد پروازی در حدود 10000 کیلومتر داشته باشد، ضمن آنکه موشکهای کروز با بردی 1000 کیلومتری را حمل کند.
0901733.jpg


M-50 بالهایی دلتا شکل داشت که برای پرواز مافوق صوت ایده آل بود. فاصله ی دو نوک بال آن 1/35 متر و طول هواپیما نیز 5/57 متر را شامل می شد. این بمب افکن سنگین، از چهار موتور بسیار پرقدرت توربوجت موسوم به «17-16» ساخت P.F. Zubets بهره می جست. دو موتور پرقدرت تر در جایگاههایی در زیر بالها و دو موتور کم قدرت تر در نوک بالها نصب یافته بودند. نمونه ی اولیه ی این هواپیما به سال 1959 آماده ی پرواز شد و اولین پرواز خود را به تاریخ 27 اکتبر 1959 با موفقیت انجام داد. به دلیل اینکه موتورهایی که قرار بود از ابتدا بر روی این بمب افکن نصب شوند، در آن زمان در دسترس نبودند، در نمونه ی اولیه ی این هواپیما، از دو موتور VD-7 و دو موتور VD-7g استفاده شده که این موتورها نمی توانستند این بمب افکن سنگین را به سرعتی بیش از 99/0 ماخ برسانند. دومین نمونه ی M-50 به مدل M-52 معروف گشت. این بمب افکن با موتورهای ساخت Zubets مجهز شده بود که از ابتدا قرار بود بر روی این بمب افکن نصب شوند. نحوه ی نصب موتورها تغییر یافته بود و دو موتور مانند بالچه ی کوچکی، در انتهای بالها نصب شده بودند.
0889318.jpg


در دسامبر 1960، دبیر کل حزب کمونیست اتحاد شوروی (خورشچف)، طی سخنانی در حضور مقامات عالی رتبه ی اتحاد شوروی، اظهار داشت که طرح و توسعه ی بیشتر صنعت هواپیماهای نظامی به مصلحت نمی باشد. رهبر شوروی، که شیفته ی اکتشافات فضایی و توسعه ی صنعت فضانوری اتحاد شوروی بود، دستور داد که تمام اموری که قبلا قرار بود توسط هواپیماهای نظامی انجام شوند، با انواع مختلفی از موشکهای هدایت شونده جایگزین شوند. بدین جهت، مجلس وزرای اتحاد شوروی، طی لایحه ای به ستاد مشرک کل نیروهای اتحاد شوروی، خواستار توقف کلیه ی کارهای تحقیقاتی بر روی هواپیماهای جدید شد. اولین قربانیان این دستور نابخردانه، دفاتر طراحی هواپیمایی Lavochkin و Myasischev بودند. کارشناس معروف دفتر طراحی معروف به V. Myasischev به ریاست مرکز TsAGI انتخاب شد. وی از ادامه ی کار بسیار ناامید و سرخورده بود، زیرا از هواپیمای طراحی شده ی او یعنی M-50 و M-52 که اولین بمب افکن های مافوق صوت و بسیار دوربرد در کل جهان به شمار می رفتند، تنها تعداد بسیار اندکی ساخته شده بود. به سال 1960، طرح و توسعه ی بمب افکن M-50 ، به دلیل فروپاشی دفتر طراحی Myasishchyev ، برای همیشه متوقف شد. به طرز شگفت آوری، اطلاعات در مورد M-50 یا Bounder کم است. یکی از مهندسین اتحاد شوروی بعدها اظهار کرد که این هواپیما یک مشکل بزرگ داشت و آن کمبود اطلاعات در مورد پرواز مافوق صوت در زمان طراحیش بود.
1275572.jpg


مشخصات :
ماموریت: بمب افکن استراتژیکی مافوق صوت
موتورها:
4
موتور توربوجت D-15 در مدل M-50 با میزان کشش هرکدام 28660 پاوند
4 موتور ساخت Zubetc در مدل M-52 با میزان کشش نامعلوم.
سرعت کروز: 4/1 ماخ
فاصله دو نوک بال: 1/35 متر
طول هواپیما: 5/57 متر
ورود به خدمت: 1959
پایان کار: 1960

منبع

 

 

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين تاپيك بيشتر شبيه يه خبر بود . icon_rolleyes
آخه اين هواپيما نه سابقه اي داشته و نه توليد .
راستي چرا موتورهاي نوك بال توان كمتري نسبت به موتورهاي زير بالها داشتن ؟
ارتفاع پروازيش چقدر بوده ؟
اونقدري هست كه از پدافند برد متوسط بتونه فرار كنه ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اين تاپيك بيشتر شبيه يه خبر بود .
آخه اين هواپيما نه سابقه اي داشته و نه توليد .
راستي چرا موتورهاي نوك بال توان كمتري نسبت به موتورهاي زير بالها داشتن ؟
ارتفاع پروازيش چقدر بوده ؟
اونقدري هست كه از پدافند برد متوسط بتونه فرار كنه ؟[/quote]

صد البته که تاپیک های خبری در این سایت بیشتر مورد توجه هستن!!! icon_rolleyes

نکات طراحی این هواپیما کمی مبهمه برای همین اطلاعات دقیقی ازش پیدا نکردم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.