Recommended Posts

"توهم فانتزی" القاعده خیلی کوچیکتر از اونه که بخواهد از این جور توهم ها کند :!: یکجورایی عرب سوسمارخورو چه به این توهما :| در ضمن قابل توجه دوستان برین ببینین بخشهای جنوبی لبنان که باز پس گرفته شد چه وسعتی داشت پیروزی حزب الله این بود که تونست جلوی اون رژیم غاصب بایستد ومانع دسترسی اون به منافع پلیدش بشه icon_cheesygrin icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام و آرزوی قبولی طاعات
دوستان همین توهم فانتزی که مطرح می فرمایید فعلا دنیا رو به هم ریخته !!!!!
تو روایات داریم که تهدید دشمن رو جدی بگیرید
متاسفانه این ابوجهل های زمانه (یا خوارج ) که جای خود رو دارند و به زن و بچه های خودشون هم رحم نمی کنند چه برسه به ما
(ما را به راه راست هدایت فرما , راه کسانی که به آنها نعمت دادی , نه مورد غضب واقع شده ها و نه گمراهان)
سوره حمد قرآن کریم

یا علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
"سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه پس از دیدار با وزرای امور خارجه اوستیای جنوبی و آبهازی در مسکو و تبادل یادداشت های برقراری روابط دیپلماتیک اظهار داشت: -روسیه، آبخازی و اوستیای جنوبی بطور مشترک تدابیری برای مقابله با تجاوز هر کشوری علیه آنها اتخاذ خواهند کرد. لاوروف گفت که همکاری های نظامی بین طرفین نیز در اسناد در نظر گرفته شده است. -یکی از وظایف اصلی کمک به اقتصاد این دو جمهوری است و در اسناد مورد موافقت قرار گرفته کارهای اقتصادی بزرگی در نظر گرفته شده اند. -شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئله تمدید حضور مامورین سازمان ملل در آبخازی را بدون حضور نمایندگان این کشور بررسی نخواهد کرد. -در خاک آبخازی و اوستیای جنوبی نه پاسداران صلح روسیه و بلکه نظامیان روسیه حضور خواهند داشت. وی گفت که تعداد آنها را وزارت دفاع در رایزنی با شرکای خود از اوستیای جنوبی و آبخازی تعیین می کند. -روسیه کاندیداتوری سفرای خود در آبخازی و اوستیای جنوبی را تایید کرده است. نظامیان گرجستان شب 8 اوت به اوستیای جنوبی حمله کرده و تسخینوالی پایتخت این جمهوری را گلوله باران کردند. طبق اطلاعات وزارت خارجه روسیه حدود 2100 نفر از مردم بیگناه اوستیا قربانی این مناقشه مسلحانه شدند. روسیه برای دفاع از مردم اوستیای جنوبی که بسیاری از آنها دارای تبعیت فدراسیون روسیه می باشند، در کمک به پاسداران صلح که در آن منطقه مستقر هستند، حدود 10 هزار نظامی و صدها دستگاه تجهیزات نظامی به منطقه وارد کرد. روز 12 اوت عملیات وادار سازی گرجستان به صلح پایان یافت و از 18 اوت خروج نظامیان به مواضع خود اعلام شد که مقر آنها بنا به تصمیم کمیسیون کنترل مختلط حل مناقشه گرجستان-اوستیا مصوبه 1999، تعیین شده است. روز 22 اوت به خارج سازی نیروهای روسیه پایان داده شد. روز 26 اوت رئیس جمهور روسیه حکم برسمیت شناختن استقلال جمهوری های آبخازی و اوستیای جنوبی را امضا کرد. خبرگزاری «ریا نووستی»

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من ميگم اين نوار باز در راستاي جنگ رواني عليه ايران توجه كنين به رسانههاي غربي كه اين گفته الظواهري كه اگر كشوري به ايران حمله كند ما نيز به اوحمله ميكنيم را بيشتر پوشش دادن اما هدف اين رسانها از نظر من اينه كه ميخوان بگن يه مشت تروريست از ايران دفاع ميكنه در حالي كه ما خود قرباني تروريستيم از ساير دوستان خواهشمندم در اين مورد بحث كنند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درسته نمونش صدام یا منافقین اینا گاه گوداری افتاب زیادی به کلشون میخوره :!:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مسئولان امارات در حال بررسي طرح ساخت كانالي با هزينه دويست ميليارد دلار براي انتقال نفت در مسيري انحرافي از تنگه هرمز هستند. به گزارش "الف" از تایمز، چاپ لندن، اين كانال که يكصد و دوازده مايل طول خواهد داشت، تانكرهاي نفتي را قادر خواهد ساخت تنگه هرمز را دور بزنند و از مسيري فرعي وارد اقيانوس هند شوند. آبراه جدید قرار است بندر فوجیره را با عبور از کوه‏های حجر به اقیانوس هند متصل کند. در حال حاضر، انتقال 17 میلیون بشکه نفت معادل چهل درصد از حمل و نقل محموله هاي نفتي جهان از تنگه هرمز صورت مي‏گيرد. تايمز گزارش داده است که اجرای این پروژه آن گونه که در ابتدا به نظر می‏رسد، آسان نیست چرا که بايد به گونه اي اجرا شود كه تانكرهاي نفتي با وزني بيش از 300 هزار تن بتوانند از اين كانال كه در مناطق كوهستاني دبي احداث مي شوند عبور كنند و وارد اقيانوس هند شوند. یک مقام رسمی در این باره به روزنامه داو جونز گفته است که مطالعات متعددی ارایه شده است، اما هنوز این چیز قطعی نیست. این روزنامه افزود، ايران اين توان را دارد كه انتقال و حمل و نقل حدود هفده ميليون بشكه نفت خام را كه روزانه از طريق تنگه هرمز از خليج فارس به اقيانوس هند صورت مي گيرد متوقف كند. به نوشته تایمز، ديگر كشورهاي صادر كننده نفت در منطقه از جمله عراق و كويت از اين مسير انحرافي سود خواهند برد زيرا ايران اعلام كرده است در صورتي كه كشورهاي غربي به جمهوري اسلامي ايران حمله كنند اين تنگه را خواهد بست. منبع:تابناک

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رئيس‌جمهور در ديدار نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل: عراق مستقل به نفع منطقه است جام جم آنلاين: رئيس‌جمهور با تأكيد بر ضرورت اهتمام هر چه بيشتر سازمان ملل براي حل و فصل مناقشات منطقه‌اي و بين‌المللي اظهار اميدواري كرد: تلاش‌هاي نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل در امور عراق به برقراري صلح و ثبات و امنيت و يكپارچگي در اين كشور بيانجامد. دكتر محمود احمدي‌نژاد عصر امروز (چهارشنبه) در ديدار «استفان دميستورا» نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور عراق، حضور اشغالگران در عراق را عامل بسياري از نابساماني‌ها در اين كشور دانست و تأكيد كرد: راه حل اين مسأله آن است كه اشغالگران در يك برنامه زمان‌بندي شده عراق را ترك كنند. به گزارش جام جم آنلاين به نقل پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، رئيس‌جمهور نقش دولت عراق را در برقراري صلح و امنيت در اين كشور مهم دانست و گفت: اگر دولت عراق مقتدر شود همين دولت بهتر مي‌تواند مشكلات كشورش را حل كند. احمدي‌نژاد با بيان اينكه همه بايد كمك كنيم تا عراق متحد و يكپارچه باقي بماند، يادآور شد: از درگيري و جنگ در عراق كسي سود نمي‌برد و در اين رابطه حفظ اقتدار دولت عراق، شرط اصلي يكپارچگي و وحدت ملي در اين كشور است. رئيس‌جمهور از تلاش‌هاي همه كشورهاي منطقه براي استقرار ثبات و امنيت در عراق قدرداني كرد و گفت: عراق مستقل و پيشرفته به نفع همه كشورهاي منطقه است و جمهوري اسلامي ايران از تمام تلاش‌هاي كه براي توسعه دوستي دوجانبه و چندجانبه توسط كشورهاي منطقه در عراق مي‌شود استقبال مي‌كند. وي افزود: با توجه به اينكه دولت و ملت ايران روابط ديرينه و مستحكمي با دولت و ملت عراق دارد همواره كمك خواهد كرد كه وحدت ملي، پيشرفت و امنيت در اين كشور استقرار يابد. احمدي نژاد با اشاره به ضرورت اهتمام هر چه بيشتر سازمان ملل در مسايل عراق تأكيد كرد: هر چند سازمان ملل در ابتداي اشغال عراق از حادثه كمي عقب بود ولي دبير كل سازمان ملل علاقه‌مند است نقش سازنده‌تري در مورد عراق ايفا كند. رئيس‌جمهور همچنين از تلاش‌هاي دلسوزانه نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل در امور عراق قدرداني كرد و گفت: با حضور شما اين فرصت خوب پيش آمده كه حيثيت سازمان ملل در موضوع عراق بازيابي شود ؛چرا كه شخصيت سازمان ملل در خصوص مسأله عراق آسيب ديد و اين باور بوجود آمد كه اين سازمان نقشي در تحولات جهاني ندارد. "استفان دميستورا"، نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل در امور عراق نيز در اين ديدار با مفيد ارزيابي كردن مذاكرات خود با مقام‌هاي بلندپايه كشورمان، گزارشي از آخرين اوضاع جاري در عراق ارايه كرد. وي با قدرداني از كمك‌ها و تلاش‌هاي انسان‌دوستانه جمهوري اسلامي ايران براي برقراي صلح و ثبات در عراق، ‌اظهار اميدواري كرد: تلاش‌هاي سازمان ملل با همكاري كشورهاي منطقه از جمله ايران به برقراري هر چه بيشتر امنيت و آرامش در عراق بيانجامد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خزاعي در نامه‌اي به دبيركل سازمان ملل و رئيس شوراي امنيت؛
[align=center]تهديد به ربودن رئيس جمهور ايران از بارزترين نمونه‌هاي نقض حقوق بين‌الملل است[/align]


[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: سفير و نماينده دائم ايران در نيويورك در نامه‌اي خطاب به دبيركل سازمان ملل و رئيس شوراي امنيت در واكنش به تهديدات اخير مقامات صهيونيستي عليه رئيس جمهور كشورمان، تهديد به آدم ربايي عليه مقامات يك عضو سازمان ملل را يكي از بارزترين نمونه‌هاي نقض حقوق بين‌الملل برشمرد.[/align]


به گزارش خبرگزاري فارس، نمايندگي دائم جمهوري اسلامي ايران در نيويورك طي نامه‌اي به دبيركل سازمان ملل و رئيس شوراي امنيت نسبت به تهديدات اخير مقامات رژيم صهيونيستي عليه رئيس جمهور كشورمان شديداً اعتراض كرد.
«محمد خزاعي» سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در نيويورك طي اين نامه كه ساعتي پس از اظهارات «رافي ايتان» يكي از وزراي كابينه رژيم صهيونيستي مبني بر اينكه «ربودن رئيس جمهور اسلامي ايران نيز يك گزينه است»، خطاب به دبيركل سازمان ملل و رئيس شوراي امنيت ارسال شد، آمده است: «پيرو مكاتبات قبلي اين نمايندگي در خصوص تهديدات رژيم اسرائيل عليه جمهوري اسلامي ايران مايلم به اطلاع برسانم كه در غياب هرگونه عكس العملي از سوي سازمان ملل، رژيم صهيونيستي به تهديدات گستاخانه خود عليه جمهوري اسلامي ايران و مقامات كشور ما ادامه مي‌دهد و از اين طريق در كمال بي كيفري به نقض بديهي‌ترين اصول حقوق بين‌الملل و منشور ملل متحد مبادرت مي‌ورزد.»
در ادامه نامه خزاعي به دبيركل سازمان ملل و رئيس شوراي امنيت آمده است: «در همين خصوص و در آخرين مورد از اينگونه تهديدهاي غيرقانوني و شريرانه در طي هفته‌هاي اخير، امروز وزير امور بازنشستگان كابينه رژيم اسرائيل به بهانه‌هايي واهي تهديد عليه مقامات جمهوري اسلامي ايران را تكرار و ادعا كرد اين رژيم ربودن رئيس جمهوري اسلامي ايران را يك گزينه و امكان قابل قبول مي‌داند. اينگونه اظهارات يقيناً يك بار ديگر ماهيت جنايتكارانه و تروريستي اين رژيم را به نمايش مي‌گذارد. اين در حالي است كه چند روز قبل نيز وزير جنگ اين رژيم در ادامه تهديدات نخ‌نما اما گستاخانه خود اين اظهارات كه رژيم مزبور از همه گزينه‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران استفاده خواهد كرد را تكرار نمود. تهديدات مزبور در خصوص استفاده از زور عليه يك كشور مستقل و يا تهديد به انجام جناياتي مانند آدم‌ربايي عليه مقامات يك عضو سازمان ملل يقيناً يكي از بارزترين نمونه‌هاي نقض حقوق بين‌الملل بوده و نه تنها با مفاد منشور ملل متحد بلكه با بديهي‌ترين ارزش‌ها و اصول جهان متمدن نيز در تناقض آشكار است و لذا اقدام قاطع و صريح سازمان ملل خصوصا شوراي امنيت را مي‌طلبد.»
نماينده دائم كشورمان در سازمان ملل متحد همچنين ضمن انتقاد از عدم اقدام شوراي امنيت در خصوص تهديدات قبلي رژيم صهيونيستي عليه كشورمان و ساير كشورهاي منطقه تاكيد كرده است: «باعث تاسف است كه عدم اقدام شوراي امنيت در خصوص اظهارات تهديد آميز قبلي اين رژيم عليه ايران و ساير كشورهاي منطقه سبب شده تا اين رژيم ‌در استمرار اين سياست‌هاي غيرقانوني و شريرانه خود تشجيع شود. همانگونه كه در مكاتبات قبلي خود نيز به اطلاع رسانده‌ام جمهوري اسلامي ايران هيچ‌گاه ملت‌هاي ديگر را تهديد نكرده اما هيچ‌گاه نيز در استفاده از حق ذاتي خود تحت ماده 51 منشور ملل متحد در دفاع از خويش در مقابله با هرگونه تجاوز و در اتخاذ اقدامات دفاعي مناسب در جهت حفاظت از خويش، مردم و مسئولانش هيچ ترديدي به خود راه نخواهد داد.»

منبع : Farsnews

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
معاون مفتي كل قدس در گفتگو با فارس:

[align=center]مسلمانان براي مقابله با دسيسه صهيونيست‌ها عليه مسجد الاقصي بپا خيزند [/align]


[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: معاون مفتي كل قدس و سرزمين فلسطين تأكيد كرد كه مسلمانان و آزادگان جهان بايد براي مقابله با دسيسه صهيونيست‌ها براي انهدام مسجد مبارك الاقصي بپاخيزند.[/align]


"شيخ محمد نجم" در گفتگو با خبرنگار فارس در غزه درباره تلاش‌هاي مداوم رژيم صهيونيستي براي ويران كردن مسجد مبارك الاقصي هشدار داد و گفت: صهيونيست‌ها از وضعيت داخلي فلسطين و سكوت جهان عرب و اسلام براي زمينه سازي به منظور ويران كردن مسجد الاقصي سوء استفاده مي‌كنند.
معاون مفتي كل قدس از كشورهاي عربي و اسلامي و همه آزادگان جهان خواست تا براي جلوگيري از وقوع اين جنايت صهيونيست‌ها عليه مسجد الاقصي به سرعت وارد عمل شوند.
وي تصريح كرد: صهيونيست‌ها از شرايط دشوار ناشي از شكاف و دو دستگي در عرصه داخلي فلسطين براي گام برداشتن در اجراي طرح مورد ادعاي خود يعني ساخت هيكل سليمان بر روي ويرانه‌هاي مسجد الاقصي سوء استفاده مي‌كنند.
محمد نجم افزود: صهيونيست‌ها همچنين از سكوت دولت‌هاي عربي و اسلامي و موضع آمريكا در پيشبرد نقشه‌هاي شوم خود بهره مي‌گيرند و واشنگتن لحظه‌اي در حمايت مادي يا فضا سازي براي صهيونيست‌ها به منظور تداوم جنايت‌ها، ظلم و خودكامگي آنها فروگذار نكرده است.
اين مقام فلسطيني بر ضرورت از سرگيري گفتگوي ملي فلسطينيان و گرفتن فرصت از دست اشغالگران و نقشه‌هاي آنها كه درصدد ادامه و تعميق اختلاف و تفرقه داخلي در ميان فلسطينيان هستند، تاكيد كرد.
معاون مفتي كل قدس و سرزمين فلسطين با اشاره به نقشه صهيونيست‌ها عليه مسجد الاقصي تأكيد كرد: اين امر ايجاب مي‌كند كه جبهه واحد و يكپارچه مقاومت فلسطين براي مقابله با اين خطر تشكيل شود.
وي سازمان كنفرانس اسلامي، كميته قدس، اتحاديه عرب و همه نهادهاي ذيربط را فراخواند تا براي حمايت از مسجد الاقصي و نجات آن از توطئه‌ها جهت ضربه زدن به هويت اسلامي اين مسجد فوراً و با جديت وارد عمل شوند.
معاون مفتي كل قدس و سرزمين فلسطين در پايان بار ديگر بر ضرورت ياري رساندن به مسجد الاقصي تاكيد و سستي دراين زمينه جايز ندانست.

منبع : Farsnews

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]فرصت‌ها و تهديدهاي حضور ايران در نشست "ثبات و امنيت قفقاز" در تركيه[/align]

[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: دعوت از ايران براي شركت در نشست «ثبات و امنيت قفقاز» در تركيه فرصت‌ها و تهديدهايي را براي ايران به ارمغان مي‌آورد و با واكنش‌هاي متفاوتي مواجه شده است.[/align]


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از گروه تحليل مؤسسه مطالعاتي "ايراس"، نشست ثبات و امنيت و قفقاز كه قرار است با ابتكار تركيه در اين كشور و با حضور نمايندگاني از روسيه، گرجستان، آذربايجان، ارمنستان، و تركيه برگزار شود، اخيراً با زمزمه‌هاي براي مشاركت دادن ايران در اين نشست همراه شده كه به نظر مي‌رسد در صورت تحقق آن، تهران با مجموعه فرصت‌ها و تهديدهايي مواجه خواهد بود.
هر چند آرمن رستميان، تحليل‌گر ارمني با اشاره به ضرورت دعوت از ايران به اين نشست، معتقد است عدم حضور ايران در آن، موفقيت اين نشست در پي‌ريزي ثبات بلندمدت در منطقه را تحت تأثير منفي قرار خواهد داد، اما برخي ديگر از تحليل‌گران ضمن مخالفت با اين نظر، حضور احتمالي ايران در اين نشست (و يا هر ابتكار ديگر كه مرتبط با ترتيبات امنيتي در منطقه قفقاز جنوبي باشد) را با مضرات احتمالي براي آن همراه مي‌دانند.
با اعتقاد اين عده، با التفات به تنش‌هاي شديد هفته‌هاي اخير در منطقه و حساسيت‌هاي تابع آن و با توجه به اينكه روسيه همچنان به قفقاز جنوبي به عنوان حوزه نفوذ سنتي خود مي‌نگرد و منافع و اهداف راهبردي و ژئوپوليتيكي بلند مدتي براي خود در آن تعريف كرده، دخالت ايران در ترتيبات امنيتي منطقه قفقاز جنوبي به نحوي مي‌تواند اسباب تنش در روابط تهران با يكي از طرف‌هاي درگير به ويژه روسيه شود.
به اعتقاد برخي ديگر از تحليل‌گران، با توجه به شرايط و سابقه موجود، از آنجا كه ايران در منطقه قفقاز جنوبي بازيگر مؤثري تلقي نمي‌شود، حضور آن را در نشست تركيه، نمي‌تواند به ترتيبي كه آرمن معتقد است به معني شكست روند صلح در منطقه ارزيابي شود.
به اعتقاد رجب صفروف، تحليل‌گر سياسي روس، از آنجا كه تهران در سياست خارجي عملي خود قفقاز جنوبي را حوزه نفوذ روسيه مي‌داند و به حساسيت‌هاي آن به اين منطقه و به ويژه گرجستان آگاه است، لذا نسبت به گسترش نفوذ خود در منطقه از جمله در بحث مديريت بحران و ترتيبات امنيتي با احتياط اقدام مي‌كند.
اما در مقابل با توجه به سخنان آقاي احمدي نژاد در نشست سران شانگهاي در دوشنبه، مبني بر دخالت غرب در بحران ايجاد شده در قفقاز جنوبي و ضرورت محدود كردن حضور آن در اين منطقه، به نظر مي‌رسد نگراني تهران از آسيب‌هاي امنيتي ناشي از گسترش حضور نظامي كشورهاي غربي در قفقاز جنوبي غير موجه نباشد و از سويي همين نگراني دليلي موجه براي مشاركت تهران در ترتيبات جاري در اين منطقه باشد.
به هر تقدير هر چند مسكو از حضور ايران در نشست تركيه، به شرط حمايت از مواضع آن، كه به طور طبيعي باعث تحكيم موقعيت آن در برابر فشارهاي غرب خواهد شد، حمايت مي‌كند، اما به نظر مي‌رسد وجه اول بازگفته و به عبارتي احتمال تنش در روابط مسكو و تهران به سبب حساسيت‌هاي موجود قوي‌تر و ممكن‌تر به وقوع باشد.
با اين وجود و در صورت واكنش منفي مسكو به حضور و تلاش‌هاي ايران براي مشاركت در مديريت بحران‌هاي منطقه‌اي از جمله در قفقاز جنوبي در نهايت به ضرر روسيه خواهد بود.
ايران قدرت منطقه‌اي موثر در منطقه خاورميانه است كه در ميان كشورهاي اسلامي نيز از نفوذ مطلوبي برخوردار است و روسيه با ارتقاء روابط خود مي‌تواند به طور غيرمستقيم از اين تنفذ بهره‌مند شود.
از سوي ديگر همان‌گونه كه تحولات جاري در عراق و افغانستان نيز به خوبي نشان مي‌دهد، حضور و كمك ايران، با التفات به پتانسيل‌هاي سياسي و ديپلماتيك آن مي‌تواند به نحو مؤثري در افزايش ضريب‌ امنيتي در مناطق همجوار آن از جمله در منطقه قفقاز جنوبي مؤثر واقع شود.
از سوي ديگر با التفات به رويكردهاي ضد ايراني در سياست خارجي امريكا و برخي كشورهاي غربي، تهران از اين منظر مي‌تواند متحدي طبيعي براي مسكو محسوب شود كه تحكيم روابط با آن در آتيه نفع هر دو طرف را به دنبال داشته باشد. از همين منظر همكاري مسكو و تهران در منطقه از جمله در قفقاز جنوبي مي‌تواند مجاري حضور و اعمال نفوذ امريكا و كشورهاي اروپايي در منطقه را محدود كند.
علاوه بر اين نمي‌توان از منافع اقتصادي روسيه در ايران به ويژه در حوزه اتمي و نظامي به راحتي گذشت. اگر تا چندي پيش روسيه با درك حساسيت‌هاي امريكا و غرب بر سر موضوع ايران، تلاش مي‌كرد در موضع‌گيري‌ در قبال تحولات آن، به اين حساسيت‌ها التفات نشان دهد، اما با توجه به تنش‌هاي اخير در روابط مسكو با امريكا و كشورهاي غرب، اين كشور بيش از اين خود را ملزم به توجه به نگراني‌هاي غرب نمي‌بيند و اين مي‌تواند مجال مغتنمي براي تهران براي حداكثرسازي منافع خود باشد.

منبع : Farsnews

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در نشست «بررسي دستاوردهاي سياست خارجي دولت نهم» مطرح شد
[align=center]توقع نداريم در قبال نفي سلطه با دسته‌گل از ما تمجيد كنن[/align]


[align=center]تصویر[/align]

[align=center]خبرگزاري فارس: در نشست بررسي دستاوردهاي سياست خارجي دولت نهم كارشناسان عنوان كردند كه نفي سلطه به عنوان محور سياست خارجي اين دولت هزينه دارد و نبايد توقع داشت در قبال نفي سلطه با دسته‌گل از ما تمجيد و استقبال كنند.[/align]


به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس نشست «بررسي دستاوردهاي سياست خارجي دولت نهم» با حضور عليرضا شيخ‌عطار قائم مقام وزير امور خارجه و حشمت‌الله فلاحت‌پيشه نماينده مردم اسلام‌آباد غرب و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در محل مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست جمهوري برگزار شد.
بنابر اين گزارش در ابتداي اين نشست عليرضا شيخ‌عطار قائم مقام وزير امور خارجه كشورمان مخاطب اولين سوال مجري نشست بود، مبني بر اينكه مهمترين دستاورد دولت نهم در عرصه سياست خارجي با توجه به اينكه سياست خارجي دولت نهم يك سياست خارجي فعال تفسير شده و از آن با صفت تهاجمي نيز ياد مي‌شود، چيست؟

*تمايز سياست خارجي دولت نهم با ديگر دولت‌ها در مباني است

شيخ‌عطار در پاسخ به اين سوال گفت: قبل از اينكه در مورد دستاوردها صحبت كنيم اول خوب است وجه تمايز سياست خارجي دولت نهم را با دولت‌هاي قبلي ارزيابي كنيم تا ببينيم كه آن وجه تمايز فقط در مصاديق حركت‌هاست و يا در مباني انديشه هدايت كننده اقدامات اين حوزه. در دولت نهم يك مبناي جديد براي سياست خارجي تعريف شد كه پيش از آن نبود و اين مبنا از انديشه‌هاي امام راحل كه انديشه‌هاي ايشان نيز منبعث از آموزه‌هاي اسلام بود نشات گرفته بود.
وي با بيان اينكه اين پارادايم چند ويژگي دارد در تشريح اين ويژگي‌ها اضافه كرد: يكي از اين ويژگي‌ها سلطه‌ستيزي است. سلطه‌ستيزي بعد از انقلاب اسلامي در سياست خارجي ما وارد شد ولي در دوره‌هاي مختلف نوسان داشته است و امروز به نظر مي‌رسد كه عيار اين خصوصيت سياست خارجي جمهوري اسلامي بيش از هر زمان ديگري است و مبناي هر اقدامي در عرصه سياست خارجي كشور سلطه‌ستيزي است.
قائم وزير امور خارجه در واكنش به اين گفته مجري نشست كه سلطه‌ستيزي در دوره‌هاي گذشته نيز بوده است، اظهار داشت: بله اما امروز و در سياست خارجي دولت نهم اين ويژگي عملياتي شده است.
شيخ‌عطار افزود: امروز در موضوع مناقشه اتمي كشورمان بحث اصلي ما صرفا حفظ دستاورد بومي غني‌سازي اورانيوم براي مصارف صلح‌آميز نيست بلكه بحث ما آن است كه در اين مناقشه ما نبايد تسليم خواست نظام سلطه شويم و بايد نفي سلطه در اين مناقشه حاكم شود. ما سعي داريم اين بحث را در وزارت امور خارجه نهادينه و تئوريزه كنيم.
وي وجه ديگر سياست خارجي دولت نهم را اين دانست كه دولت نهم اجازه نمي‌دهد در هيچ عرصه‌اي كشورمان در موضع بدهكار قرار گيرد و افزود: ما در گذشته معمولا سياست خارجي واكنشي داشتيم و تعلل مي‌كرديم و در بهترين حالت در مقابل مواضع طلبكارانه نظام سلطه پاسخگو مي‌شديم. دولت نهم اين وجه سياست خارجي دوره‌هاي گذشته را دگرگون كرد و آمد پرسشگر شد تا اجازه ندهد دشمنان با هجمه خود ما را در موضع بدهكار قرار دهند.
شيخ‌عطار ويژگي سوم سياست خارجي دولت نهم را با اشاره به تاكيد رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اخير ايشان با سفراي كشورمان در ديگر كشورها توصيف كرد كه فرموده بودند، ديپلمات‌هاي ما بايد از بن و اساس به آموزه‌هاي انقلاب اسلامي معتقد باشند و از آن دفاع كنند و تصريح كرد: در دستگاه ديپلماسي دولت نهم اين مسئله به شدت مورد توجه و تاكيد قرار داشت و اگر چه قبلا هم بود اما در اين دوره بيشتر شد و به دنبال اين بوديم كه سفرا و نمايندگان سياسي كشورمان آموزه‌هاي انقلاب اسلامي را در تمام رفتارشان به نمايش بگذارند و با تمام سلول‌هاي خود از انقلاب اسلامي دفاع كنند.
در ادامه اين نشست حشمت‌الله فلاحت پيشه عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي به سوال مجري نشست درباره مهمترين دستاورد سياست خارجي دولت نهم پاسخ گفت.

* دولت نهم از فرصت‌هاي به وجود آمده در عرصه سياست خارجي به خوبي استفاده كرد

نماينده مردم اسلام‌آباد غرب با بيان اينكه بايد سياست خارجي را جزء مقوله‌هاي كلان ببينيم، گفت: دولت نهم با دولت‌هاي قبل از خود تفاوت‌هايي داشت، تفاوت‌هايي نيز در حوزه مخاطب سياست خارجي در مقطع روي كارآمدن دولت نهم بوجود آمده بود كه دولت نهم به خوبي از آنها استفاده كرد تا در عرصه سياست خارجي خود تحول ايجاد كند.
فلاحت‌پيشه افزود: موضوع قبول تعليق فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورمان باعث ايجاد سرخوردگي در مردم شده بود و روي كارآمدن دولت نهم مصادف با شكست اولين حلقه تعليق در روزهاي آخر دولت هشتم بود. بحث ديگر شروع آسيب‌پذيري راهبرد آمريكا در منطقه بود. آمريكا كه با يك راهبرد هجومي به منطقه آمده بود همزمان به روي كارآمدن دولت نهم در سراشيبي شكست در منطقه قرار گرفت. آمريكايي كه بسيار پرطمطراق به منطقه آمده بود با شكست همزمان در وجه عملياتي و راهبردي مجبور شد عقب‌نشيني‌هاي خود را با روي كارآمدن دولت نهم شروع كرد.

* سياست خارجي دولت نهم از فرصت امتيازگيري از آمريكا نهايت استفاده را كرد

وي با اشاره به اينكه دولت نهم از اين فرصت براي امتيازگيري نهايت استفاده را برد، اظهار داشت: برخلاف دولت قبلي (در اينجا وارد بحث دولت آقاي هاشمي نمي‌شوم و فقط دولت آقاي خاتمي را مورد بحث قرار مي‌دهم) دولت نهم هماهنگي زيادي با اركان اصلي نظام از جمله رهبري داشت و مجلس اصولگرا نيز با دولت همراه بود تا تصميم‌هاي اين دولت از محمل اجرايي بهتري برخوردار شود كه نتيجه اينها شرايط فعلي مي‌باشد.
مجري نشست از فلاحت‌پيشه پرسيد كه آقاي شيخ‌عطار معتقدند دستاوردهاي اصلي دولت نهم محصول اراده دولت براي تغيير نحوه عمل در اين عرصه است و شما مي‌گوييد كه دولت از شرايط مطلوب پيش آمده براي كسب مهمترين دستاوردهاي سياست خارجي خود بهره گرفته است، آيا شما تحليل آقاي شيخ‌عطار را قبول نداريد؟
فلاحت‌پيشه تصريح كرد: دولت نهم به عنوان دولت نهم از فضاي بوجود آمده استفاده كرد و به معناي دقيق‌تر دولت نهم اراده كرد از اين فضا استفاده كند.
وي در ادامه با اشاره به اينكه از ملزومات سند چشم انداز 20 ساله كشور ارتباط با جهان است، بيان كرد: در ابتداي كار دولت نهم در عرصه سياست خارجي مواضع تندي اتخاذ شد كه ناشي از عدم درك درست از شرايط بين‌المللي بود و بهانه‌هايي براي ايجاد اجماع عليه ما ايجاد كرد كه البته در ادامه اين مواضع تعديل شد و دولت وقتي با تجربه‌تر شد ديگر از اين مواضع اتخاد نكرد.
قائم مقام وزير امور خارجه در واكنش به اين گفته فلاحت‌پيشه گفت: من با اين گفته شما موافق نيستم چرا كه اين سياست حساب شده و برنامه‌ريزي ما بود و از سوي كارشناسان طراحي و اجرا شده بود و تا امروز نيز تعديل نشده است و با يك روند صعودي ملايم ادامه دارد.

* سياست خارجي دولت نهم حساب شده است و روند سينوسي نداشته و ندارد

مواضع دولت هيچ‌گاه روند سينوسي نداشته بلكه اين برگرفته از پارادايم سياست خارجي فعال يا تهاجمي دولت نهم است.
شيخ‌عطار تحميل تعليق به جمهوري اسلامي در دولت قبل را ناشي از كوتاهي كارشناسان و ناشي از تحليل‌ها و طراحي‌هاي غلط آنها دانست و اينكه در دولت نهم هيچ تحميلي از سوي نظام سلطه پذيرفته نشده است ناشي از تفاوت در سطوح كارشناسي اين دولت‌هاست. در دولت نهم كساني عهده‌دار سياست خارجي شدند كه در اين حوزه سابقه‌دار بودند، بدنه وزارت امور خارجه در اين دولت تغيير اساسي نكرده است و مواضعي نظير آنچه در مورد رژيم اسرائيل مطرح شد ناپخته نبود بلكه ماحصل نگاه كارشناسي مجموعه سياست خارجي دولت نهم بود.
وي اضافه كرد: ما از ابتداي دولت نهم سياست نزديكي به شرق، ارتباطات گسترده‌تر با كشورهاي همسايه با اولويت دولت‌هاي اسلامي، حضور فعال در عرصه‌هاي بين‌المللي و غيره را به عنوان محورهاي سياست خارجي خود اعلام كرديم كه اينها تا به حال نيز ادامه دارند. رئيس جمهور با تابوشكني در نشست سران شوراي همكاري خليج‌فارس شركت كرد، به رئيس جمهور آمريكا نامه نوشت و از فرصت حضور در مجامع بين‌المللي براي بيان مواضع جمهوري اسلامي استفاده كرد. اين روند همچنان ادامه دارد و دامنه گسترده‌تري نيز يافته است چرا كه مخاطبان بيشتري پيدا كرده است و امروز مردم دورترين نقاط دنيا به ما مخاطبان مواضع سياست خارجي كشورمان هستند.
فلاحت‌پيشه در واكنش به اين سخنان شيخ‌عطار گفت: ما نبايد مخاطبان خود را فقط مردم قرار دهيم چرا كه ساختار فعلي نظام بين‌الملل به گونه‌اي است كه دولت‌ها نقش محوري در تحولات آن ايفا مي‌كنند و ما نبايد دولت‌ها را از حوزه مخاطبان خود خارج كنيم.

* نبايد دنيا را فقط نظامي ببينيم كه تحت حاكميت چند قدرت زورمدار است

شيخ‌عطار در ادامه اظهار داشت: ما بايد ببينيم كه دنيا را چگونه مي‌بينيم؛ دنيا را صرفا تحت حاكميت چند كشور قدرتمند و زورمدار دنيا ببينيم يا اينكه براي مردمي كه حرف‌هاي ما را فارغ از مواضع دولت‌هايشان مي‌شنوند و درباره آنها قضاوت مي‌كنند هم در دنيا وجود دارند. نمونه‌اي كه در كومور رخ داده و يك طلبه ديني اهل كومور كه در ايران تحصيل كرده بعد به كشورش بازگشته و در آنجا طي يك روند كاملا ديپلماتيك به قدرت رسيده و آن قدر محبوب است كه تا به حال چندين شورش و كودتا عليه دولتش را مردم خنثي كرده‌اند نمونه‌اي روشني از اين ادعاست كه ما بايد در گزينش مخاطب سياست خارجي خود چه كنيم.
وي با اشاره به اينكه چرا فقط الزام تعامل با جهان را از سند چشم‌ انداز نقل مي‌كنيد و متاسفانه الزام الهام‌بخشي انقلاب و جمهوري اسلامي را ناديده مي‌گيريد، تصريح كرد: نامه‌اي كه رئيس جمهور به رئيس جمهور آمريكا نوشت مخاطب اصلي‌اش مردم بودند كه نحوه عمل و مواضع ما را ببينند. امروز نگاه مردم آمريكا به ايران نسبت به 10 سال قبل متفاوت شده است و اگر سخني از حمله به ايران پيش بيايد اولين مخالفت‌ها از درون جامعه آمريكا مشاهده مي‌شود و سيل مقالات در مخالفت با آن منتشر مي‌شوند. چرا نمي‌گوييد كه ائمه ما نيز در منش خود مردم را به عنوان مخاطبين اصلي خود انتخاب مي‌كردند. بايد چارچوب فكري‌امان را تغيير دهيم.

* طرح سوال درباره هولوكاست آب به خوابگاه زورمداران ريخت

قائم‌مقام وزير امور خارجه موضوع مواضع رئيس جمهور درباره اسرائيل و هولوكاست را مورد اشاره قرار داد و تاكيد كرد: رئيس جمهور بحث هولوكاست را حتي نفي نكرد بلكه يك سوال طرح كرد كه مخاطب آن همه مردم و دولتمردان جهان بودند؛ اين سوال آب به خوابگاه آسوده بسياري از زورمداران ريخت و جبهه جديدي به نفع ما باز كرد. اين مسئله جلوه‌اي از الهام‌بخشي انقلاب است كه يك پيروزي است نه شكست.
فلاحت‌پيشه نيز در اين بخش گفت: راهبردهاي سياست خارجي دولت بايد بر مبناي عملياتي شدن طراحي شوند و وقتي مخاطب گزينش مي‌شود بايد اين مسئله مورد توجه قرار گيرد. به عنوان مثال در بحث سفر رئيس جمهور به ايتاليا ديديم كه مخاطب قرار دادن مردم خيلي موثر واقع نشد.

* به درخواست خودمان از رئيس جمهور براي ضيافت شام ميهمانان فائو دعوت نشد

شيخ‌عطار با تاكيد بر اينكه اولا سفر رئيس جمهور به ايتاليا در چارچوب تعاملات ديپلماتيك دو جانبه نبود و سفر رئيس جمهور صرفا براي حضور در نشست فائو بود كه سخنراني ايشان در آن نشست نيز به شدت موثر بود و مورد توجه قرار گرفت، اظهار داشت: مورد سفر رئيس جمهور به ايتاليا و عدم حضور ايشان در ضيافت شام مقامات شركت كننده در نشست فائو نبايد مصداق و مثالي براي اين تحليل باشد كه مخاطب قرار دادن مردم دنيا تاثيري در عرصه تحولات بين‌المللي ندارد و شايد موجب انزواي كشورمان نيز بشود.
وي تاكيد كرد: تشريفات وزارت امور خارجه از سه روز قبل از نشست فائو مطابق پروتكل‌هاي ديپلماتيك كشورمان به مسئولان نشست اعلام كرده بود كه رئيس جمهور در اين ضيافت شام شركت نخواهند داشت و طبيعي است وقتي ما از قبل اعلام كرده‌ايم طبق مفاد پروتكل‌هاي سياست‌ خارجي‌امان در اين مراسم شركت نمي‌كنيم ديگر نبايد دعوتي هم صورت بگيرد. متاسفانه اين مصاديق و مسائل غلط انتخاب و طرح مي‌شوند و نتيجه‌گيري غلط نيز از آن مي‌شود.
شيخ‌عطار ادامه داد: راهبرد اصلي سياست خارجي ما مردم محور است و مخاطبين اصلي ما مردم جهان. ما امروز مخاطبين زيادي در بين مردم جهان داريم كه موثر هم هستند. ما به دنبال عصبانيت سران آمريكا هستيم.
وي در ادامه در پاسخ به اين سوال فلاحت‌پيشه كه به نظر شما امروز چند كشور از دشمني ايران و آمريكا سود مي‌برند؟ خاطرنشان كرد: شما پاسخ دهيد كه اگر ما مي‌رفتيم با آمريكا مذاكره مي‌كرديم و در اردوگاه آنها قرار مي‌گرفتيم چه بخشي از مردم كشورمان و دنيا متضرر مي‌شدند. موضوع مذاكره ايران و آمريكا در عراق مسئله متفاوتي است كه ما براي منافع مردم كشور دوست و همسايه خود عراق به مذاكره با آمريكايي‌ها تن داديم و نبايد آن را مصداق نقض تصميم جمهوري اسلامي مبني بر كنار نيامدن با آمريكا دانست.
فلاحت‌پيشه در واكنش به گفته‌هاي شيخ‌عطار اظهار داشت: اينكه ما مذاكره با آمريكا را پذيرش سلطه بدانيم آيا از روي ضعف ما نيست. ما خيلي بايد ضعيف باشيم كه مذاكره را قرار گرفتن كشورمان در اردوگاه آمريكا ببينيم. الان عرب‌هاي حاشيه خليج‌فارس و روسيه و چين از روابط خصومت‌آميز ما با آمريكا نهايت استفاده را مي‌كنند. هر گاه قرار شده مكانيسمي (تاكيد مي‌كنم كه رابطه نه بلكه يك مكانيسم) براي گفتگوي ايران و آمريكا شكل بگيرد اولين كساني كه واكنش نشان داده‌اند همين اعراب و روسيه و چين بوده‌اند.

* مذاكره با آمريكا از موضع قدرت را هيچ‌گاه نفي نكرديم

شيخ‌عطار نيز در پاسخ فلاحت‌پيشه گفت: مگر ما مذاكره با آمريكا را از موضع قدرت نفي كرديم. ما استقبال هم مي‌كنيم مثل مذاكراتي كه در عراق يا ژنو داشتيم.اتفاقا اين موضع ماست كه از روي اقتدار مذاكره و تعامل كنيم اما آمريكايي‌ها نمي‌خواهند اينگونه با ما تعامل كنند و اين مورد پذيرش ما نيست چرا كه نفي سلطه براي ما مهم است.
وي همچنين در خصوص سياست نگاه به شرق در سياست خارجي دولت نهم اظهار داشت: كار ما در توجه بيشتر به شرق در اين سه سال موفق بوده است كه اين موفقيت‌ها را در سال‌هاي بعد از انقلاب نداشتيم. امروز مالزي يكي از سرمايه‌گذاران اصلي در نفت و گاز ماست كه تا قبل از اين جايگاهي در صنعت نفت ما نداشتند. همچنين شركت‌هاي بزرگ چيني و گاز پروم روسيه وارد صنعت نفت ما شده‌اند كه اينها خيلي مهم هستند.
قائم‌مقام وزير امور خارجه خاطرنشان كرد: زماني براي آنكه از يكي از مديران نفتي كشورمان وقتي براي يك غير اروپايي بگيريم بايد يك پروسه مفصل طي مي‌شد تا شايد به نتيجه برسيم و در عوض اروپايي‌ها خيلي راحت به وزارت نفت رفت و آمد داشتند. اينها نشانه‌اي از آن است كه نگاه ما به شرق در سياست خارجي نتيجه داده است و بعد از بحران گرجستان نيز نگاه چين و روسيه و سخن گفتن آنها با ما تفاوت كرده است.
در ادامه مجري نشست اين سوال را مطرح كرد كه چرا با وجود تقويت روابط كشورمان با شرق اما هند، چين و روسيه به قطعنامه‌ها عليه ما در سازمان‌هاي بين‌المللي راي مي‌دهند؟
شيخ‌عطار در پاسخ گفت كه راي دادن در اين مجامع معمولا تحت فشار قدرت‌هاي بزرگ گرفته مي‌شود و نمي‌شود آن را ملاك قرار داد اما شما نگاهي به سطح روابط ايران چين و روسيه در عرصه‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي بكنيد تا متوجه شويد كه روابط ما با اين كشورها چه تفاوتي كرده است.
فلاحت‌پيشه نيز نگاه به شرق را براي شكست اجماع عليه كشورمان مناسب توصيف كرد و افزود: البته ما نبايد ديگر به شرق و غرب در چارچوب شرق و غرب جهان دو قطبي نگاه كنيم. الان ديگر روسيه و چين قائل به تقابل با نظام غرب در غالب نظام شرق قائل نيستند بلكه سود و زيان را در روابط خود ملاك و معيار اصلي قرار داده‌اند. امروز كه غرب با تهديدهاي روسيه مبني بر قطع جريان انرژي مواجه است به نظر من بايد ما براي كسب سهميه از بازار انرژي اروپا تلاش كنيم.

* نفي سلطه هزينه دارد و براي آن با دسته گل از ما تمجيد نمي‌كنند

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: روسيه و چين به نظرم دوستان راهبردي ما نيستند و ما هم بايد در روابط‌مان با آنها سود و زيان را بسنجيم. در ضمن همه اينها به نظرم نبايد غرب را در سياست خارجي خود فراموش كنيم و كنار بگذاريم. البته ما از سوي اروپا از سال 95 مورد تحريم واقع شديم و عملا روابط آنچناني نداريم و حالا بايد سعي كنيم شرق را هم از دست ندهيم.
قائم مقام وزير امور خارجه در ادامه بحث اظهار داشت: ببينيد راي چين و روسيه و هند عليه ما مهم است اما بايد توجه كنيم كه نفي سلطه هزينه دارد و در قبال آن نبايد توقع داشته باشيم از ما با دسته گل استقبال كنند؛ اگر نفي سلطه را قبول داريم بايد هزينه‌هاي آن را نيز بپردازيم.
ما غرب را هم در سياست خارجي خود كنار نگذاشته‌ايم بلكه به جاي آنكه با آن به عنوان يك كل يكپارچه تحت عنوان اتحاديه اروپا تعامل كنيم با دقيق‌ترين طراحي‌ها روابط‌مان با اروپا را پيش برديم و با تك‌تك آنها بر سر زمينه‌ها مشترك گفتگو كرديم و روابط را گسترش داديم و مستند و شاهد ادعاي ما نيز آن است كه سال گذشته به غير از انگليس حجم تعاملات اقتصادي ما با ديگر كشورهاي اروپايي بلا استثنا رشد كرده است.
شيخ‌عطار ادامه داد: در مورد آمريكا هم شما فكر مي‌كنيد دشمني آمريكا با ما بر سر چيست؟ آنها با اصل نظام ما مشكل دارند و اگر ما براي آنها آغوش باز كنيم مشكل حل نمي‌شود.
مجري نشست به عنوان آخرين سوال ارزيابي عملكرد دولت در مناقشه اتمي را مورد سوال قرار داد و از دو ميهمان نشست خواست تا به بررسي اين مسئله بپردازند كه آيا عملكرد دولت در اين مناقشه مقتدرانه و موفق بوده است يا اينكه كشور را به ورطه صدور قطعنامه‌هاي زنجيره‌اي كشانده بدون آنكه نتيجه‌اي كسب كند؟

* زورمداران به دنبال محدود كردن تحقيقات علمي پيشرفته مثل شبيه‌سازي هستند

شيخ‌عطار در پاسخ به اين سوال گفت: ببينيد يك بحث اين است كه ما تلاش دولت را صرف بهره‌مندي از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي ببينيم و ديگر اينكه اين تلاش را مرحله‌اي از تلاش كلي‌تر دولت براي حفظ استقلال و عزت كشور ببينيم. مسئله كسب اين دانش مهم است اما مهم‌تر از آن حفظ عزت ملي است. در حال حاضر در سازمان ملل در كميته‌هاي كارشناسي نشسته‌اند و در حال تدوين محدوديت‌هاي بسيار شديد‌تر از محدوديت‌هاي پادمان‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي علم شبيه‌سازي هستند.
وي اضافه كرد: به نظر شما اگر ما امروز تحميل خواسته نظام سلطه در كوتاه آمدن در استيفاي حق هسته‌اي خود را بپذيريم فردا مجبور نخواهيم بود تحقيقات موفق خود در زمينه‌هاي علمي ديگر از جمله شبيه‌سازي را نيز بپذيريم. وزير امور خارجه سابق آلمان يوشيكا فيشر به آقاي لاريجاني گفته بود كه بحث ما با شما تعليق فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي‌اتان نيست بلكه تعطيلي آن است و وزير خارجه انگليس نيز گفته بود كه بحث اصلي ما با شما محدود كردن نفوذتان در خاورميانه، منطقه و جهان است.
فلاحت‌پيشه نيز در پاسخ به اين سوال گفت: ما در مجلس نيز چند قانون در صيانت از حق هسته‌اي كشورمان تصويب كرديم و تاكيد داشتيم كه در اين مسئله بايد ايستادگي كرد. شرايط امروز كشور نشان داده است كه نياز ما به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي بيش از هر زمان ديگري است.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد: سياست هسته‌اي دولت نهم خوب بود و در توفيقات امروز ما نقش خوبي داشته است ضمن اينكه اين توفيقات تحت تاثير تصميم و سياست كلي نظام است.

منبع : Farsnews

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالی با سلام آمريكا معتقد است گسترش دامنه نفوذ ايران به نفع واشنگتن و همپيمانان آمريكا نيست و به نوعي سعي در جلوگيري از نفوذ ايران در منطقه دارد اما تهران در بازي شطرنج خاورميانه دشمنان خود را مات كرده است و نسبت به مخالفان خود در موضع برتر قرار گرفته است. تحولات اخير خاورميانه و ناكارآمدي تحريم‌‏هاي غرب در متوقف كردن برنامه‌‏هاي هسته‌‏اي ايران، غرب را وادار به اقرار به موقعيت مهم و جايگاه استراتژيك ايران در منطقه كرد.‌ ‏ به گزارش "ايلنا" به نقل از يونايتدپرس، افزايش نفوذ ايران در منطقه با برهم زدن معادلات آمريكا در بهره‌‏برداري از تحولات خاورميانه، مراتب ناخرسندي اين كشور را فراهم آورده است. بنا بر اين گزارش، آمريكا معتقد است گسترش دامنه نفوذ ايران به نفع واشنگتن و همپيمانان آمريكا نيست و به نوعي سعي در جلوگيري از نفوذ ايران در منطقه دارد اما تهران در بازي شطرنج خاورميانه دشمنان خود را مات كرده است و نسبت به مخالفان خود در موضع برتر قرار گرفته است. ناكارآمدي تحريم‌‏هاي اعمالي عليه ايران و ناتواني آمريكا و اسرائيل براي حمله به ايران، نقاط قوت پررنگي براي اين كشور به حساب مي‌‏آيند. همچنين تمايل روزافزون كشورهاي منطقه براي گسترش روابط همه‌‏جانبه با ايران، پيشرفت چشمگير اين كشور در عرصه تسليحاتي، حمايت بسياري از همپيمانان آمريكا از برنامه هسته‌‏اي ايران فاكتورهايي هستند كه موازنه قدرت را به نفع ايران برهم مي‌‏زنند. منبع: عصرایران

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالی با سلام ريانووستي گزارش داد: مدير اداره‌ي موسسات دموكراتيك و حقوق بشر سازمان امنيت و همكاري اروپا اعلام كرد كه روسيه در تركيب اين سازمان هشت ناظر خود را براي نظارت بر انتخابات نهايي رياست جمهوري آمريكا به اين كشور خواهد فرستاد. به گزارش ايسنا به نوشته روزنامه گازيتا، يانش لنارجيچ مدير اداره موسسات دموكراتيك و حقوق بشر سازمان امنيت و همكاري اروپا، در كنفرانسي خبري در مسكو گفت: من از فدراسيون روسيه بسيار تشكر مي‌كنم زيرا اين كشور تصميم گرفته است هشت ناظر خود را به انتخابات آمريكا بفرستد. اين يك مشاركت بسيار خوب در كار ما است. منبع:تابناک

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالی
با سلام

تصویر

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به سخنان مقامات وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن قول داد که در صورتیکه تفلیس در قفقاز از نیروی نظامی استفاده کند، از الحاق گرجستان به ناتو جلوگیری کند.

وی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: زمانی که ما طی دو سال اخیر به شرکای آمریکایی خود خطر مسلح سازی رژیم گرجستان را گوشزد می کردیم، از جمله دکتر رایس (وزیر امور خارجه)، متیو برایز(دستار وزیر امور خارجه آمریکا) و دانیل فرید(معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و آسیا) کارشناسان قفقاز در پاسخ به ما می گفتند که این مسئله هیچگاه رخ نخواهد داد و آمریکا اجازه نخواهد داد که تفلیس برای حل مناقشات از نیروی نظامی استفاده کند.

به گفته لاوروف طرف آمریکایی ها قول دادند که اگر در هر صورت رییس جمهور گرجستان تصمیم بگیرد که از نیروی نظامی استفاده کند، "او باید بر دورنمای الحاق گرجستان به ناتو خط بکشد".

وزیر امور خارجه در پایان گفت: حال خودتان قضاوت کنید که چه باید کرد.



منبع: مسکو، 20 شهریور، خبرگزاری «ریا نووستی»/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.