nasirirani

نگاهی به «هدی»؛GPS ناشناخته ایرانی

Recommended Posts

دانشمندان ایرانی موفق شدند با وجود تحریم ها ، در یک دوره زمانی کوتاه ، طرح DGPS (تعیین موقعیت و ناوبری دقیق آنی؛ دی جی پی اس) را که «سامانه ملی هدی» نامگذاری شده ، بومی کنند. این سامانه ، که مراحل آزمایشی آن به تازگی به پایان رسیده است هرگونه تحریم ، یا اختلالی در ناوبری های هوایی و دریایی را ، پیشاپیش عقیم خواهد گذارد.

سازمان نقشه برداری کشور ، با داشتن بیش از 100 ایستگاه دائم GPS در سراسر کشور ، به همت متخصصان داخلی موفق شده است ، شبکه DGPS ملی در سراسر کشور و RTK شهری را راه اندازی کند.

سیستم های تعیین موقعیت و ناوبری ماهواره ای ، امروزه در جهان با سرعتی فزاینده رو به گسترش اند و می توان آن ها را به دو دسته ی جهانی و منطقه ای طبقه بندی کرد و در این میان آمریکا ، روسیه ، اتحادیه اروپا ، چین و ژاپن از کشورهایی هستند که فناوری این سیستم ها را در اختیار دارند ، با این حال این سیستم ها از جمله GPS آمریکا و GALIEO متعلق به اتحادیه اروپا ، معایبی نیز دارند.

این سیستم ها دارای خطاهایی هستند که دقت را محدود کرده ، به سطح چندین متر باعث می شوند تعیین موقعیت دقیق به صورت آنی امکان پذیر نباشد و در نتیجه به وارد آمدن صدمات جبران ناپذیر منجر می شوند.

به همین منظور کشورهای سازنده و صاحب این فناوری ، نرم افزار اصلاح کننده این خطاها DGPS را طراحی کرده اند و در اختیار دارند که گاهی از آن به عنوان اهرم فشار سیاسی در روابط بین الملل هم استفاده می کنند.

علاوه بر سوء استفاده های سیاسی ، این نرم افزار را بدون در اختیار قراردادن دانش فنی آن ، با قیمت هایی تا حدود 500 هزار دلار در اختیار کشورهای مصرف کننده قرار می دهند که با هزینه های تجهیزات و خدمات جانبی آن سالانه ارقامی میلیون دلاری را به این کشورها تحمیل می کنند.

جالب این بود که در شرایطی که انحصار این نرم افزار و دانش فنی آن در اختیار چند کشور محدود قرار دارد ، سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی ICAO هم در دستورالعمل های اخیر خود کشورهای عضو را به استفاده از سیستم DGPS به ویژه هنگام فرود ، پروازها ملزم ساخته است.

علاوه بر این جمهوری اسلامی ایران برای ناوبری ایمن دریایی خود نیز نیازمند شبکه BeacoDGPS بود که به راه اندازی شبکه دی جی پی اس DGPS به نام سامانه راهبری خلیج فارس موفق شده است.

این فناوری امکانی را برای ما ایجاد کرده که بتوانیم در آب های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان تعیین موقعیت دقیق و ناوبری ایمن را با استفاده از سیستم های ماهواره ای انجام دهیم و تصحیحات مربوط را با نام کهن خلیج فارس تا شعاع 200 کیلومتری از سواحل و جزایر آن منتشر کنیم.

با بومی شدن نرم افزار DGPS در ایران علاوه بر ارتقای دقت در ناوبری هوایی و ناوبری ایمن دریایی ، هیچ تحریمی در این خصوص علیه کشورمان کاربرد نخواهد داشت.

کاربرد این سامانه در پدافند غیر عامل در امر ناوبری ، تعیین موقعیت آنی DGPS ، و RTK در حد دسی متر و نیز ناوبری های زمینی ، هوایی و دریایی ایمن از جمله کاربردهای این نرم افزار بومی شده در ایران است.

این نرم افزار همچنین در بخش های دیگری مانند تهیه ی نقشه های شهری و کاداستر بزرگ مقیاس و دقیق ، به روز رسانی نقشه ها در سیستم های اطلاعات مکانی GIS و پایش تغییر شکل های پوسته ی زمین کاربردهای ویژه دارد.

بومی سازی این نرم افزار ، سالانه از خروج هزاران دلار ارز و ثروت کشور جلوگیری می کند ، به طوری که هزینه ملی را بویژه در تهیه نقشه ها، تأمین تجهیزات ناوبری و فعالیت های عمرانی و تحقیقاتی کشور به شدت کاهش می دهد.

این طرح در اواخر دولت نهم شروع شده و در اوایل دولت دهم به پایان رسیده است و به زودی ازجانب یکی از مقامات عالی کشور به طور رسمی افتتاح می شود.

http://www.irinn.ir/Default.aspx?TabId=55&nid=197588

--------------

[color=orange] ادغام شد
mahdavi3d[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center][color=blue]در نتیجه ساخت «هدی» ضمن خدمات دهی به تعداد زیادی کاربر، دقت مکانیابی به صورت آنی تا شعاع 30 کیلومتری ایستگاه، بالغ بر چند سانتیمتر و تا شعاع 150 کیلومتری آن در حد یک متر است. این میزان بسیار بالای دقت، هم برای فعالیت های نظامی، امنیتی، پلیسی و هم برای امور غیرنظامی کاملاً کافی است.[/color][/align]

[align=center]به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، یافتن موقعیت و در واقع پاسخ به سوال «در کجا هستیم؟» از گذشته های دور بسیار مهم بوده است. در حرکت روی خشکی و دریا، مسیریابی و ناوبری جزء مهمترین مهارت ها بوده است. استفاده از ستارگان برای مسیریابی در آن دوران صرف نظر از وابستگی به شرایط جوی، حداقل خطایی در حدود 1.5 کیلومتر داشته است اما نیاز بشر به خصوص در کاربردهای خاص باعث شد تا روش های جدیدی توسعه یابند. در نتیجه امروزه برای زمینه های نظامی و غیرنظامی سامانه های موقعیت یابی ساخته شده و سختی ها بسیاری را از دوش کاربران خود برداشه اند.

از سال 1974 تلاش های اولیه برای ساخت سامانه موقعیت یابی جهانی(GPS) در ارتش آمریکا آغاز شده و تا سال 1993 به ظرفیت کامل رسید. پس از آن این سامانه در اختیار هم پیمانان آمریکا و به مرور در اختیار کاربران غیرنظامی و سایر کشورها قرار گرفت.

امروزه بسیاری از کشورها حتی کشورهای در حال مقابله با آمریکا از این سامانه استفاده می کنند اما خود نیز برای عدم اتکا به این کشور برای ایجاد سامانه های موقعیت یابی تلاش می کنند. سامانه موقعیت یابی جهانی روسیه با نام گلوناس و نمونه اروپایی با نام گالیله از آن جمله است.

مشکل دیگر GPS به جز تعلق آن به یک کشور خاص تأخیر زمانی و وجود خطا با مقادیر مختلف با توجه به کیفیت خدمات ارائه شده است. در واقع با توجه به دسترسی به گیرنده هایی با سطح پیشرفته فناوری یا با سطح دسترسی به اطلاعات دقیقتر این مشکلات کمتر است. از اینرو کشورهای مختلف برای رفع این مشکل دست به ساخت سامانه های پشتیبانی جی-پی-اس به خصوص در زمینه افزایش دقت نموده اند. همچنین سامانه های موقعیت یابی محلی یا LPS نیز توسعه یافته اند تا در صورت قطع خدمات جی-پی-اس(یا نمونه های روسی و اروپایی آن) کار موقعیت یابی انجام شود.

در کشورمان ایران نیز برای کاهش خطای سامانه جی-پی-اس، سامانه ملی «هدی» و برای داشتن یک سامانه موقعیت یابی بومی به گفته وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، LPS در حال توسعه است.

سامانه ملی هدی در سه حوزه زمینی، دریایی و هوایی فعالیت می کند. در سال ۱۳۸۹ اولین مرحله از آن تحت عنوان سامانه ملی هدی در خشکی به بهره برداری رسید. هدف از اجرای این مرحله تولید تصحیحات آنی برای کاربران GPS در سطح خشکی بوده بطوری که قادر به موقعیت یابی دقیق لحظه ای با دقت تضمین شده باشند.[/align]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/118928_384.jpg[/img][/align]
[align=center][size=16]برخی از ایستگاه های سامانه ملی هدی[/size][/align]

[align=center]از مهمترین فعالیت های صورت گرفته در این مرحله توسعه ایستگاه های دائمی به منظور جمع آوری و پایش اطلاعات ماهواره هایGPS ، توسعه نرم افزار مدلسازی خطاهای GPS و تولید اطلاعات لازم به منظور بهبود دقت و اعلام هشدار به کاربران و توسعه نرم افزار مدیریت، کنترل و ارسال تصحیحات GPS به کاربران بوده است. در واقع هدی برای کاهش خطای حدوداً 30 متری سامانه جی پی اس در ایران به حدود یک متر و به صورت بی درنگ(Realtime) آماده شده است.

در نتیجه ساخت سامانه هدی ضمن خدمات دهی به تعداد بسیار زیادی کاربر، دقت مکانیابی به صورت آنی تا شعاع 30 کیلومتری ایستگاه بالغ بر چند سانتیمتر و تا شعاع 150 کیلومتری آن در حد یک متر است. این میزان بسیار بالای دقت، هم برای فعالیت های نظامی، امنیتی، پلیسی و هم برای امور غیرنظامی مانند توسعه خطوط لوله، راه سازی، سد سازی، ایجاد نقشه های جغرافیایی دقیق کاملاً کافی بوده و برای افزایش میزان پوشش در کشور نیز افزایش تعداد ایستگاه ها در دستور کار است.

در حوزه دریایی نیز سامانه مشابهی با نام خلیج فارس در حال توسعه است که از تعدادی ایستگاه های دائمی و احتمالاً تعدادی ایستگاه موقتی بهره خواهد برد. این سامانه نیز برای کمک به پیشرفت سریعتر و بهتر در فعالیت های دریایی کشور از پروژه های نفت و گاز در دریا گرفته تا کمک به پهلو گرفتن دقیق کشتی ها در اسکله و البته کمک به مسیر یابی شناورها و سلاح های دریایی کمک شایانی خواهد نمود.[/align]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/118930_324.jpg[/img][/align]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/118929_516.jpg[/img][/align]
[align=center][size=16]برخی از ایستگاه های سامانه خلیج فارس[/size][/align]

[align=center]برنامه آتی سامانه ملی هدی ارائه خدمات ناوبری دقیق در آسمان ایران با توجه به استانداردهای بین المللی است که مورد استفاده تمامی هواپیماهای کشور در تمامی مراحل پروازی اعم از برخاستن، پرواز و فرود خواهد بود که در شب و به خصوص در شرایط بد آب و هوایی بسیار مفید است. به عبارت دیگر با اجرایی شدن این مرحله از طرح، امکان ناوبری ایمن برای پروازها فراهم می شود.

علاوه بر ناوبری هواپیماهای سرنشین دار انواع پهپادها نیز از خدمات این سامانه بهره مند خواهند شد و با استفاده از آن امکان تعیین مدار و تعیین موقعیت دقیق ماهواره های بومی که به فضا پرتاپ می شوند نیز میسر خواهد شد. به کمک این سامانه مباحث مدنظر پدافند غیرعامل برای مقابله با خطاهای عمدی در سامانه جی-پی-اس نیز مرتفع خواهد شد.[/align]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/118931_839.jpg[/img][/align]

[align=center]اما در کنار این سامانه وجود توانایی موقعیت یابی بر پایه تجهیزات مستقل و بومی نیز برای شرایطی که هیچ یک از سامانه های موقعیت یابی جهانی قابل استفاده نباشد لازم است. با توجه به محدودیت های مالی و فنی موجود در زمینه قرار دادن ماهواره های لازم برای ایجاد یک جی-پی-اس بومی، متخصصان کشور در حال ایجاد یک سامانه موقعیت یابی محلی(LPS) هستند.

این سامانه ضمن رفع نیاز کشور در داخل و خارج از مرزها در فواصل نزدیک، برخی مشکلات جی-پی-اس نظیر عدم پوشش مناسب در فضاهای بسته را نیز نخواهد داشت. همچنین از نظر بالا بودن دقت و نداشتن تأخیر زمانی محسوس نیز مطابق نیازهای کشور خواهد بود. سامانه ال-پی-اس از فناوری های نزدیک به سامانه هدی برخوردار است و بر پایه استفاده از آنتن های زمینی عمل می کند. با استفاده از آن مکانیابی اشیاء ثابت و متحرک مرتبط با سامانه با دقت بسیار بالا و به صورت آنی ممکن است.

ال-پی-اس به عنوان یک سامانه ناوبری اطلاعات موقعیتی را در هر شرایط آب و هوایی و در تمام نقاط محدوده تحت پوشش خود که در فضای تحت دید سه یا تعداد بیشتری ایستگاه باشد فراهم می کند. نوع خاص این سامانه به صورت بی درنگ(Realtime) اطلاعات موقعیتی اشیاء یا افراد را ردگیری می نماید. در این سامانه بر خلاف جی-پی-اس اتکایی به ماهواره ها وجود نداشته و ایستگاه های زمینی که دارای سامانه های لازم از جمله برای جهت یابی، محاسبه موقعیت و ارتباط امنِ بیسیم هستند نقش اصلی را بر عهده دارند. امروزه در کشورهای مختلفی از این سامانه به عنوان مکمل جی-پی-اس یا جایگزین در نقاطی که پوشش مناسبی از سوی آن وجود ندارد استفاده می شود.

ال-پی-اس می تواند همانند جی-پی-اس در هواپیما، بالگرد، کشتی و قایق، زیردریایی و خودروها به خصوص در انواع بدون سرنشین آن و همچنین در موشک های دورایستای کشور به کار آید.

هر چند ال-پی-اس محدودیت های خاص خود را دارد اما برای رفع نیاز فوری کشور به سامانه های دقیق مکانیابی در داخل و اطراف کشور بسیار لازم به نظر می رسد به خصوص در دریا که شاید بهترین محیط برای عملکرد چنین سامانه باشد. با بهره گیری از آن در صورت قطع امکان استفاده از جی-پی-اس و یا لزوم اختلال آن در منطقه ای از سوی کشورمان این سامانه به حفظ قابلیت عملکرد تجهیزات مختلف کشور کمک می کند.[/align]

[url=http://www.mashreghnews.ir/fa/news/85921/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D8%AF%DB%8Cgps-%D9%86%D8%A7%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B9%DA%A9%D8%B3]منبع[/url]

[color=orange]

منتقل شد به اخبار علمی

00Amin[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام وتشکر از مقالتون
در gpsها گزینه ای بنام waasاست که تو کاتالوگشون توضیح میده که در صورت فعال بودن این قسمت gps میتونه مکان خودشو از ایستگاه های زمینی با دقت خیلی بالا تر تشخیص بده
پس با این اوصاف ما هم تو جاهائی که این آنتن ها هستند با gps های معمولی میتونیم با دفت خیلی زیاد موقعیتمون تشخیص بدبم!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تاپیک مفیدی بود خیلی ممنون ساخت سامانه ای مشابه جی پی اس برای ما هزینه زیادی داره و در حال حاضر امکان پذیر نیست بهتر روی همچین طرح هایی کار کنیم که اینها هم معایب زیادی دارند از جمله مناطق کور. محدودیت جغرافیایی. ثابت بودن ایستگاه . کشف اسان محل ان .و.............

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک نکته بسیار پهن می تونه استقرار همچین ایستگاههایی در لبنان و سوریه و غزه باشه

بالابردن دقت موشکهای شهاب و موشکهای حزب الله

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستاني كه در مورد نقطه زني و دقت موشكهاي ايراني همچون فاتح و قائم شك و شبهه دارند اين تاپيك را مطالعه بفرمايند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دوستاني كه در مورد نقطه زني و دقت موشكهاي ايراني همچون فاتح و قائم شك و شبهه دارند اين تاپيك را مطالعه بفرمايند .[/quote]

نقطه زنی موشکهای قائم و فاتح هیچ ربطی به سامانه هدی نداره غلامحسین جون! واین موشکها بدون نیاز به این سامانه نقطه زن هستند!

این سامانه بیشتر کاربرد غیر نظامی داره و الا در زمان جنگ همانند جی پی اس به راحتی قابل jam کردن است!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#FF0000][font=Tahoma, Arial][size=3][b] [/b][/size][/font][/color][color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3]یافتن موقعیت و در واقع پاسخ به سوال «در کجا هستیم؟» از گذشته های دور بسیار مهم بوده است. در حرکت روی خشکی و دریا، مسیریابی و ناوبری جزء مهمترین مهارت ها بوده است. استفاده از ستارگان برای مسیریابی در آن دوران صرف نظر از وابستگی به شرایط جوی، حداقل خطایی در حدود 1.5 کیلومتر داشته است اما نیاز بشر به خصوص در کاربردهای خاص باعث شد تا روش های جدیدی توسعه یابند. در نتیجه امروزه برای زمینه های نظامی و غیرنظامی سامانه های موقعیت یابی ساخته شده و سختی ها بسیاری را از دوش کاربران خود برداشه اند.[/size][/font][/color]

[color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3]از سال 1974 تلاش های اولیه برای ساخت سامانه موقعیت یابی جهانی(GPS) در ارتش آمریکا آغاز شده و تا سال 1993 به ظرفیت کامل رسید. پس از آن این سامانه در اختیار هم پیمانان آمریکا و به مرور در اختیار کاربران غیرنظامی و سایر کشورها قرار گرفت.[/size][/font][/color]

[color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3]امروزه بسیاری از کشورها حتی کشورهای در حال مقابله با آمریکا از این سامانه استفاده می کنند اما خود نیز برای عدم اتکا به این کشور برای ایجاد سامانه های موقعیت یابی تلاش می کنند. سامانه موقعیت یابی جهانی روسیه با نام گلوناس و نمونه اروپایی با نام گالیله از آن جمله است.[/size][/font][/color]

[color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3]مشکل دیگر GPS به جز تعلق آن به یک کشور خاص تأخیر زمانی و وجود خطا با مقادیر مختلف با توجه به کیفیت خدمات ارائه شده است. در واقع با توجه به دسترسی به گیرنده هایی با سطح پیشرفته فناوری یا با سطح دسترسی به اطلاعات دقیقتر این مشکلات کمتر است. از اینرو کشورهای مختلف برای رفع این مشکل دست به ساخت سامانه های پشتیبانی جی-پی-اس به خصوص در زمینه افزایش دقت نموده اند. همچنین سامانه های موقعیت یابی محلی یا LPS نیز توسعه یافته اند تا در صورت قطع خدمات جی-پی-اس(یا نمونه های روسی و اروپایی آن) کار موقعیت یابی انجام شود.[/size][/font][/color]

[color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3]در کشورمان ایران نیز برای کاهش خطای سامانه جی-پی-اس، سامانه ملی «هدی» و برای داشتن یک سامانه موقعیت یابی بومی به گفته وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، LPS در حال توسعه است.[/size][/font][/color]

[color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3]سامانه ملی هدی در سه حوزه زمینی، دریایی و هوایی فعالیت می کند. در سال ۱۳۸۹ اولین مرحله از آن تحت عنوان سامانه ملی هدی در خشکی به بهره برداری رسید. هدف از اجرای این مرحله تولید تصحیحات آنی برای کاربران GPS در سطح خشکی بوده بطوری که قادر به موقعیت یابی دقیق لحظه ای با دقت تضمین شده باشند.[/size][/font][/color]

[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10265/118928_384.jpg[/IMG][/center]
[center][color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3][b]برخی از ایستگاه های سامانه ملی هدی[/b][/size][/font][/color][/center][color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3]

از مهمترین فعالیت های صورت گرفته در این مرحله توسعه ایستگاه های دائمی به منظور جمع آوری و پایش اطلاعات ماهواره هایGPS ، توسعه نرم افزار مدلسازی خطاهای GPS و تولید اطلاعات لازم به منظور بهبود دقت و اعلام هشدار به کاربران و توسعه نرم افزار مدیریت، کنترل و ارسال تصحیحات GPS به کاربران بوده است. در واقع هدی برای کاهش خطای حدوداً 30 متری سامانه جی پی اس در ایران به حدود یک متر و به صورت بی درنگ(Realtime) آماده شده است.

در نتیجه ساخت سامانه هدی ضمن خدمات دهی به تعداد بسیار زیادی کاربر، دقت مکانیابی به صورت آنی تا شعاع 30 کیلومتری ایستگاه بالغ بر چند سانتیمتر و تا شعاع 150 کیلومتری آن در حد یک متر است. این میزان بسیار بالای دقت، هم برای فعالیت های نظامی، امنیتی، پلیسی و هم برای امور غیرنظامی مانند توسعه خطوط لوله، راه سازی، سد سازی، ایجاد نقشه های جغرافیایی دقیق کاملاً کافی بوده و برای افزایش میزان پوشش در کشور نیز افزایش تعداد ایستگاه ها در دستور کار است.

در حوزه دریایی نیز سامانه مشابهی با نام خلیج فارس در حال توسعه است که از تعدادی ایستگاه های دائمی و احتمالاً تعدادی ایستگاه موقتی بهره خواهد برد. این سامانه نیز برای کمک به پیشرفت سریعتر و بهتر در فعالیت های دریایی کشور از پروژه های نفت و گاز در دریا گرفته تا کمک به پهلو گرفتن دقیق کشتی ها در اسکله و البته کمک به مسیر یابی شناورها و سلاح های دریایی کمک شایانی خواهد نمود.[/size][/font][/color]

[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10265/118929_516.jpg[/IMG][/center]
[center][color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3][b]برخی از ایستگاه های سامانه خلیج فارس[/b][/size][/font][/color][/center]


[color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3]برنامه آتی سامانه ملی هدی ارائه خدمات ناوبری دقیق در آسمان ایران با توجه به استانداردهای بین المللی است که مورد استفاده تمامی هواپیماهای کشور در تمامی مراحل پروازی اعم از برخاستن، پرواز و فرود خواهد بود که در شب و به خصوص در شرایط بد آب و هوایی بسیار مفید است. به عبارت دیگر با اجرایی شدن این مرحله از طرح، امکان ناوبری ایمن برای پروازها فراهم می شود. [/size][/font][/color]

[color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3]علاوه بر ناوبری هواپیماهای سرنشین دار انواع پهپادها نیز از خدمات این سامانه بهره مند خواهند شد و با استفاده از آن امکان تعیین مدار و تعیین موقعیت دقیق ماهواره های بومی که به فضا پرتاپ می شوند نیز میسر خواهد شد. به کمک این سامانه مباحث مدنظر پدافند غیرعامل برای مقابله با خطاهای عمدی در سامانه جی-پی-اس نیز مرتفع خواهد شد.[/size][/font][/color]

[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10265/118931_839.jpg[/IMG][/center]

[color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3]اما در کنار این سامانه وجود توانایی موقعیت یابی بر پایه تجهیزات مستقل و بومی نیز برای شرایطی که هیچ یک از سامانه های موقعیت یابی جهانی قابل استفاده نباشد لازم است. با توجه به محدودیت های مالی و فنی موجود در زمینه قرار دادن ماهواره های لازم برای ایجاد یک جی-پی-اس بومی، متخصصان کشور در حال ایجاد یک سامانه موقعیت یابی محلی(LPS) هستند.[/size][/font][/color]

[color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3] این سامانه ضمن رفع نیاز کشور در داخل و خارج از مرزها در فواصل نزدیک، برخی مشکلات جی-پی-اس نظیر عدم پوشش مناسب در فضاهای بسته را نیز نخواهد داشت. همچنین از نظر بالا بودن دقت و نداشتن تأخیر زمانی محسوس نیز مطابق نیازهای کشور خواهد بود. سامانه ال-پی-اس از فناوری های نزدیک به سامانه هدی برخوردار است و بر پایه استفاده از آنتن های زمینی عمل می کند. با استفاده از آن مکانیابی اشیاء ثابت و متحرک مرتبط با سامانه با دقت بسیار بالا و به صورت آنی ممکن است.[/size][/font][/color]

[color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3]ال-پی-اس به عنوان یک سامانه ناوبری اطلاعات موقعیتی را در هر شرایط آب و هوایی و در تمام نقاط محدوده تحت پوشش خود که در فضای تحت دید سه یا تعداد بیشتری ایستگاه باشد فراهم می کند. نوع خاص این سامانه به صورت بی درنگ(Realtime) اطلاعات موقعیتی اشیاء یا افراد را ردگیری می نماید. در این سامانه بر خلاف جی-پی-اس اتکایی به ماهواره ها وجود نداشته و ایستگاه های زمینی که دارای سامانه های لازم از جمله برای جهت یابی، محاسبه موقعیت و ارتباط امنِ بیسیم هستند نقش اصلی را بر عهده دارند. امروزه در کشورهای مختلفی از این سامانه به عنوان مکمل جی-پی-اس یا جایگزین در نقاطی که پوشش مناسبی از سوی آن وجود ندارد استفاده می شود.[/size][/font][/color]

[color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3]ال-پی-اس می تواند همانند جی-پی-اس در هواپیما، بالگرد، کشتی و قایق، زیردریایی و خودروها به خصوص در انواع بدون سرنشین آن و همچنین در موشک های دورایستای کشور به کار آید.[/size][/font][/color]

[color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3]هر چند ال-پی-اس محدودیت های خاص خود را دارد اما برای رفع نیاز فوری کشور به سامانه های دقیق مکانیابی در داخل و اطراف کشور بسیار لازم به نظر می رسد به خصوص در دریا که شاید بهترین محیط برای عملکرد چنین سامانه باشد. با بهره گیری از آن در صورت قطع امکان استفاده از جی-پی-اس و یا لزوم اختلال آن در منطقه ای از سوی کشورمان این سامانه به حفظ قابلیت عملکرد تجهیزات مختلف کشور کمک می کند.[/size][/font][/color]

[url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/85921/نگاهی-به-هدیgps-ناشناخته-ایرانیعکس"][size=2]منبع[/size][/url]
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چند وقت قبل یکی از مجریان طرح ال پی اس با شبکه چهار مصاحبه ای داشت؛ ایشان در این مصاحبه گفت که در حال ساخت آنتن گیرنده چندمنظوره هستیم که بطور همزمان هر دو سیگنال جی پی اس و ال پی اس را در یافت خواهد کرد؛ یعنی با یک دستگاه جی پی اس (فکر میکنم نمونه بومی آن مرآت باشه) میتوان از ال پی اس هم استفاده کرد. وی همچنین اجرای ال پی اس را به معنی چشم پوشی از جی پی اس بومی ندانست و گفت که قدم بعد از ال پی اس، جی پی اس بومی خواهد بود؛ یک سوال) اگر اشتباه نکنم ماهواره های سیستم جی پی اس از نوع ماهواره های زمین آهنگ (مدار ژئو) نیستن؛ اگر در پنج سال آینده که به مدار ژئو دست پیدا کردیم ؛ آیا میتوان برای کاهش هزینه در مرحله اول ماهواره جی پی اس بومی را به مدار 36000 کیلومتری فرستاد تا فقط محدوده ایران و کشورهای همسایه راپوشش دهد (بجای اینکه چند ده ماهواره به مدارهای گردشی بفرستیم)؟ یا کاهش قدرت سیگنال اجازه چنین کاری را نمیدهد؟
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این یه چیز قابل اتکاءتر به نسبت جی پی اس هست و امکان جم کردن اون هم خیلی ضعیفتر میشه.

دوستان روی این سامانه بحث کنن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر کنم قبلا تاپیک این سامانه رو داشتیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فقط یک نکته برای کسانی که نمی دونند ...
LPS = Local Positioing System
GPS = Global Positioning System

سیستم موقعیت یابی محلی
سیستم موقعیت یابی جهانی
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فی الواقع ما با این طرح جی پی اس عمومی را به دقت لازم برای خیلی از کارهای نظامی رسوندیم ......بحث lps یک گام فراتر از ان هست به این صورت حداقل در فضای داخل کشور خلیج فارس دریای عمان و تا حدودی خاک کشورهای همسایه را تحت پوشش یک سیستم ناوبری با دقت و ضریب اطمینان بالاتر بردیم ...

با این وجود معایب این سامانه ها را هم باید دید که اولین انها ثابت بودن ایستگاهای زمینی و امکان دشمن برای انهدام یا جمینگ بالا روی ایستگاه ها است ... ما در اینده به سیستم ناوبری ماهواره ای مختص به خودمون نیاز داریم که البته تماما بسته به پیشرفت صنعت فضایی کشور خواهد بود
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک مسئله دیگه هم برد محدود LPS هست. بعید به نظر میرسه که بیش از 200-300 کیلومتر بیرون مرز رو بتونه پوشش بده. البته در همین مقدار هم شک دارم.
آیا نیاز به دید مستقیم داره؟ یا از بازتاب از یونوسفر استفاده می کنه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.