ALI

تاپیک جامع سلاح انفرادی Ash 12.7

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

علی آقا این 50 بوولف چه کاربردی برای آمریکایی ها داره؟ مشابه همین کاربردی هست که روسها برای این سلاحشون در نظر گرفتن؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا محمد درسته که با کاهش هر کدوم از دو فاکتور جرم یا سرعت ، اونیکی افزایش پیدا میکنه اما توجه داشته باشید ضریب توان سرعت در فرمول انرژی جنبشی 2 هست ، یعنی گلوله های سنگین تر (البته تا یه حدی) دارای انرژی جنبشی پایینتر نسبت به گلوله های سبک وزن میشن که این یعنی کاهش نسبی انرژی جنبشی . نمیشه در هر دو نوع ادعا کنیم انرژی جنبشی افزایش پیدا کرده !

البته بعضی ها شوک هیدرواستاتیک رو یکی از مولفه های مرتبط و موثر در Stopping Power هم میدونند
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر برادر علی بزرگوار.
چیزی که برام جالبه این که حتی برای چنین تفنگی با این کالیبر وحشتناک صدا خفه کن ساختن icon_rolleyes
البته اگر درست برداشت کرده باشم و اون ها صدا خفه کن باشه.
در صورت صحت فرض بنده چقدر این صدا خفه کن ها موثرند و چه اندازه، حجم و وزنی خواهند داشت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از دوستان
[quote]
چیزی که برام جالبه این که حتی برای چنین تفنگی با این کالیبر وحشتناک صدا خفه کن ساختن
البته اگر درست برداشت کرده باشم و اون ها صدا خفه کن باشه.
در صورت صحت فرض بنده چقدر این صدا خفه کن ها موثرند و چه اندازه، حجم و وزنی خواهند داشت.[/quote]
خدمت استاد بزرگوار ، برادر حامد گرامی عرض می شود که صدایی که یک اسلحه در حال شلیک تولید می کند از دو بخش تشکیل می شود. بخش اول مربوط به صدای انفجار شارژ پروپلنت گلوله است و بخش دوم نیز مربوط به شکستن دیوار صوتی توسط مرمی گلوله است. یعنی وقتی سرعت مرمی گلوله در دهانه اسلحه بیشتر از 330 متر بر ثانیه (سرعت صوت) باشد ، یک صدای بلند زوزه مانندی از آن به گوش می رسد و همچنین صدای انفجار شارژ گلوله نیز یک صدای ناگهانی و با حجم بالا است. صداخفه کن صرفا باعث کاهش و یا از بین رفتن صدای شلیک انفجار شارژ گلوله می شود. برای از بین رفتن کامل صدای اسلحه در هنگام شلیک می بایست به طور همزمان هم از صداخفه کن (برای از بین بردن صدای انفجار پروپلنت) و هم از مهمات مخصوص ساب سونیک با سرعت دهانه کمتر از 330 متر بر ثانیه استفاده کرد. در این صورت شلیک بی صدا خواهد بود.

مثلا مثل ویدئوی زیر

http://isherwood.persiangig.com/video/HK%20-%20USP%2045.flv



[quote]علی آقا این 50 بوولف چه کاربردی برای آمریکایی ها داره؟ مشابه همین کاربردی هست که روسها برای این سلاحشون در نظر گرفتن؟[/quote]
دقیقا.

در ویدئویی که از تبدیل کالیبر AR 15 به بوولف دیدم ، به خوبی نشان داده شده بود که این گلوله برای نیروهای پلیس و به منظور مقابله با استحکامات طراحی شده است. به عنوان مثال شلیک به خودروهایی که متهمان در داخل آن هستند و یا قصد فرار دارند. در یک تست عملی گلوله بوولف از فاصله 20 متری درب خودروی یک شورولت قدیمی متعلق به دهه 60 آمریکایی را که با صفحات فلزی تقویت شده بود را هدف قرار داد و با ایجاد سوراخی به قطر 20 سانتیمتر به داخل خودرو نفوذ کرد. متاسفانه هرچقدر که گشتم این ویدئو رو پیدا نکردم. به نظر من هم این گلوله روس ها دقیقا کاربردی مشابه همین گلوله بوولف آمریکایی را دارد ، یعنی قدرت بازدارنگی بالا. بخصوص که از نظر حجمی از آن هم بزرگتر است.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]البته بعضی ها شوک هیدرواستاتیک رو یکی از مولفه های مرتبط و موثر در Stopping Power هم میدونند[/quote]

کاملا درسته و معقول و علمی هم هست، شوک هیدور استاتیک با ایجاد پالسهای مغشوش عصبی باعث از دست رفتن تقریبا آنی تعادل، تمرکز، دید، و یه سری فاکتورهای دیگه میشه و سر جمع این فاکتورها باعث استاپینگ پاور خوبی خواهد شد.

[quote]ضریب توان سرعت در فرمول انرژی جنبشی 2 هست ، یعنی گلوله های سنگین تر (البته تا یه حدی) دارای انرژی جنبشی پایینتر نسبت به گلوله های سبک وزن میشن که این یعنی کاهش نسبی انرژی جنبشی . نمیشه در هر دو نوع ادعا کنیم انرژی جنبشی افزایش پیدا کرده ![/quote]

آفرین، به نکته خوبی اشاره کردید، توان سرعت 2 هست و مثلا اگر ما جرم را از 2 واحد به یک واحد برسانیم و همزمان سرعت را هم از مثلا 1 واحد به 2 واحد افزایش دهیم، نصف شدن جرم باعث نصف شدن انرژی جنبشی می شود اما چون توان دوم سرعت برابر 4 می شود پس در کل انرژی جنبشی 2 برابر خواهد شد.( 4 ضربدر نیم برابر 2 می شود)

آممما! یه نکته ای در این میان هست، و اون هم اینکه پرتابه های با جرم کمتر، [b]با سرعت بیشتری سرعت خود را از دست می دهند [/b]و از دست دادن سرعت= از دست دادن انرژی جنبشی.

حالا 2 تا پرتابه را در نظر بگیرید، یکی سنگینتر و کم سرعتتر و یکی سبکتر و سریعتر، تست انرژی جنبشی را برای آنها در فواصل مختلفی به عمل می آوریم، در ابتدا پرتابه سبکتر دارای K بالاتری هست اما به مرور زمان و بر اثر نیروی اصطکاک هوا، سرعت اون کاهش پیدا می کنه، برعکس پرتابه سنگینتر سرعت اولیه کمتری داره ولی [b]نرخ کاهش سرعت[/b] اون کمتر هست( چون جرم بیشتری در لحظه پرتاب داشته و K بیشتری درخود ذخیره کرده است) و دیرتر سرعت خودش رو از دست میده، پس وقتی در یه فاصله معین نسبتا دور از دوتاشون تست K می گیریم، پرتابه سنگینتر دارای K بیشتری هست.

اما خب پرتابه سبکتر دارای مسیر صافتر و اصطلاحا فلت تری هست که برای برخی کاربردها مثل تک تیر اندازی علیه اهداف فاقد پوشش ممکنه مناسبتر باشه.

ممکنه برای خیلی ها این سوال پیش اومده باشه که تفنگ بادی 4.5 بخریم یا 5.5؟

جواب این سوال اولا به کاربردی که شما برای تفنگتون در نظر دارید بر می گرده و یه نکته مهم و اون اینکه مسیر فلت تری با انرژی اولیه بیشتر ( البته در فواصل خیلی نزدیک) می خواهید یا پرتابه ای با انرژی بیشتر در مسیر دورتر؟

البته این بحثها خیلی پیچیده تر و مفصلتر از اونی هست که گفتم و امیدوارم باعث گیج شدن دوستان نشده باشه.

حالا بر گردیم سر همین تفنگ خودمون، روسها نیازمند تفنگی بوده اند که انرژی جنبشی بالایی را در فواصل کم به آنها ارزانی دارد، آنها 2 راه در پیش داشتند، افزایش سرعت یا افزایش جرم، ( افزایش هر 2 باعث افزایش چشمگیر وزن تفنگ و مهمات می شد وکارایی تیرانداز واسلحه را کاهش می داد) افزایش سرعت نیاز به مهمات با کالیبر پایین داشت( که سبک باشد) و افزایش جرم نیاز به مهمات با کالیبر بالا.

در بالا اشاره کردیم که کاهش K در مسافت اتفاق می افتد و شاید برای تفنگی که نهایت کاربردش 100 متر باشد خیلی معقول باشد که از پرتابه سریعتر و کم جرمتر استفاده کند تا پرتابه سنگینتر و کندتر، [b]اما چرا روسها پرتابه سنگینتر و کندتر را انتخاب کردند؟[/b]

پاسخ ( به نظر من) در اینجاست که پرتابه سبکتر در هنگام نفوذ در اجسام سخت( مانند آجر، جلیقه انفرادی، درب خودرو و . . . که نفوذ به آنها ماموریت ذاتی این پرتابه هست) زودتر انرژی جنبشی خود را از دست می دهد و در واقع توان انتقال کامل انرژی همراهش به هدف را ندارد و با متلاشی شدن امکان نفوذ را هم از دست خواهد داد، برعکس، پرتابه سنگینتر به دلیل داشتن جرم بیشتر و [b]مقدار زیادتر از ماده سنگین و مستحکم در مغزی[/b]، از استحکام بیشتری برخوردار خواهد بود و توان نفوذ بیشتری را ارائه می دهد. در واقع مرمی سبکتر، ماده مستحکم کمتری در درون خود دارد ( و بالتبع استحکام کمتری دارد) و سرعت بیشترش نه تنها کمکی به آن نمی کنه که باعث انهدام زودتر خودش نیز خواهد شد.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چرا در ساخت فشنگ ها از نانو کامپوزیت ها و کربن استفاده نمی کنن؟ هم سبک هست و هم استحکام و مقاومت بسیار بالایی داره. حتی شاید بشه بعد از استفاده مجدد تبدیلیش کرد به فشنگ. اگر تکنولوژی ساختش وجود داشته باشه چه بسا ارزون تر هم در بیاد.
شاید یک خشابش وزنی نصف یا یک چهارم این گلوله ها رو داشته باشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چیزی که برای من سئوال شده قدرت تخریبی بالای این اسلحه هست که به نظر من مناسب برای نیروهای امنیتی و ضد تروریست نمی باشد اصولا چطور میشه این اسلحه با علم اینکه منطقه درگیری پر از غیرنظامیان و گروگان ها می باشد استفاده کرد ... در جنگ شهری شما می توانید مطمئن باشید دشمن کیست ولی در عملیات ضد تروریستی ؟؟ جدا از اینکه خسارت بالای یک چنین اسلحه ای به تاسیسات شهری بسیار بالا می باشد اگر یکی از دوستان مرا راهنمائی کند ممنون می شوم ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]چرا در ساخت فشنگ ها از نانو کامپوزیت ها و کربن استفاده نمی کنن؟[/quote]

داش حامد می خوای یه فشنگو چند پامون بندازی؟! icon_rolleyes

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.