ghermez

جنگهای آینده؛ جنگ بر سر آب

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Drought-To-Spark-Global-Unrest.png[/img]

[size=18]نیاز روز افزون؛ منابع اندک[/size]

بسیاری از ناظران و آگاهان سیاسی جنگهای اول و دوم خلیج فارس را جنگ نفت می نامند. تهاجم عراق به ایران و کویت، حمله به آمریکا به عراق در سال 1991 به بهانه حفاظت از تمامیت ارضی کویت و در سال 2003 به بهانه مقابله با تروریسم و حتی جنگهای اعراب و اسرائیل از سوی این متخصصین علوم سیاسی به دلیل کنترل منابع نفتی روی داده اند. اما قرنها پیش از این آب ،نه نفت، بود که اسباب اختلاف بین اقوام مختلف می شد. گاه می شد که دو کشور بر سر کنترل منابع آب شیرین درگیر جنگهایی طاقت فرسا می شدند. با رشد جمعیت کره زمین در قرنهای بیستم و بیست و یکم به نظر می رسد که در آینده نزدیک بازهم کنترل منابع آب شیرین به علت اصلی اختلافها و جنگها بین کشورهای مختلف تبدیل شود. بر خلاف نفت ،که می توان آن را با صورت های دیگر انرژی مانند انرژی خورشیدی و باید جایگزین کرد، هیچ ماده ای نمی تواند جای آب شیرین را در زندگی بشر بگیرد. با اینکه بیش از سه چهارم سطح زمین را آب پوشانده است اما آب شور دریاها و اقیانوسها به درد مصارف خوراکی و کشاورزی نمی خورد و شیرین کردن آب شور دریاها بسیار پرهزینه و انتقال آن به محل مصرف حتی پرهزینه تر می باشد.

[size=18]آب شیرین ؛یک منبع اقتصادی[/size]

آب شیرین علاوه بر اینکه برای شرب بکار می رود در کشاورزی و صنایع گوناگون هم نقشی حیاتی بازی می کند. اکثر پروژه های بزرگ کشاورزی وابسته به آب شیرین هستند. بسیاری از صنایع هم برای ادامه فعالیت خود نیاز به آب شیرین دارند و از همین روی بسیاری از کارخانه ها را در نزدیک دریاچه ها و رودخانه ها می سازند. متاسفانه استفاده از آفت کشها و کودهای شیمیایی و همچنین پسابهای صنعتی می تواند آبهای جاری و منابع آب زیرزمینی را به نحوی خطرناک آلود کند و لازم است که تمامی کشورها دست به دست هم دهند و برای کاهش آلودگی منابع آب شیرین راه کاری مناسب و قطعی پیدا کنند.

[size=18]منابع آب،موارد اختلاف[/size]

بسیاری از مناطق دنیا از کم آبی یا بی آبی رنج می برند اما به هرحال مناطقی وجود دارند که وضعیت در آنها بسیار وخیم تر است و در این مناطق کمبود آب می تواند همسایه ها را به جان هم بیاندازد. در مناطقی که منابع آب شیرین ،دریاچه ها، رودخانه ها و...، بین دو یا چند کشور مشترک هستند مشکلات بیشتر می شوند چرا که قوانین حقوقی فعلی در نظام بین المللی کارآیی کافی برای حل و فصل چنین مشکلاتی را ندارد. وجود منابع آب شیرین مشترک روابط بین کشورهای را بی ثبات می سازد و گاه تنها عملیات نظامی است که می تواند به منازعه پایان دهد. متأسفانه بیشتر نواحی شمال آفریقا و خاورمیانه چنین خاصیتی دارند. در این مناطق اغلب رودهای بزرگ از میان دو یا چند کشور می گذرند و هر یک از این کشورها سعی می کنند که از این رودها بیشترین بهره را ببرند.

[size=18]حوزه رود اردن[/size]

حوزه رود اردن مناطقی از اردن، لبنان، سوریه، اسرائیل و کرانه باختری را در بر می گیرد. زمینهای خشک و آب وهوای این منطقه سبب شده تا آب این رودخانه به باارزش ترین منبع این نواحی تبدیل شود. در حال حاضر اسرائیل ،و پس از آن اردن، بیشترین و کرانه باختری کمترین بهره را از آب این رودخانه می برند. رشد بالای جمعیت این کشورها منازعه بر سر آب رود اردن را به یکی از منابع مناقشه در آینده تبدیل کرده است به ویژه اینکه هنوز یک قرارداد مناسب بری تقسیم سهم هر کشور امضا نشده است.

[size=18]حوزه دجله و فرات[/size]

رودهای دجله و فرات از ترکیه سرچشمه می گیرند و آب آنها حوزه بزرگتری را نسبت به حوزه رود اردن در بر می گیرد. آب دجله و فرات از ترکیه، سوریه، عراق و ایران می گذرد و به خلیج فارس می ریزد. این حجم عظیم آب نقش عظیمی در وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم این کشورها بازی می کند. 85 درصد از منابع آبی سوریه و تقریبا 100 درصد منابع آبی عراق توسط این دو رودخانه تأمین می شود. سدهایی که ترکیه بر روی دجله و فرات ایجاد کرده از سرازیر شدن بیشتر آب به سوریه و عراق جلوگیری می کند و البته خود سوریه و عراق هم برای استفاده کشاورزی و تولید برق به ساخت سدهایی بر روی آنها اقدام کرده اند.

اما اختلاف بر سر آب این رودها در محل تلاقی شان ،اروند رود، در نهایت به جنگی هشت ساله بین عراق و ایران تبدیل شد. عراق همواره ادعا داشت که تمامی عرض اروند رود ،و ساحل شرقی آن، به این کشور تعلق دارد ولی در نهایت صدام حسین ،معاون رئیس جمهور وقت عراق، قرارداد 1975 را با محمدرضا پهلوی امضاکرد که بر طبق این قرارداد خط تالوگ به عنوان مرز آبی دو کشور در طول اروند رود به رسمیت شناخته شد. صدام زمانی که به ریاست جمهوری عراق رسید و اوضاع ایران انقلابی را آشفته دید به خیال خود تصمیم گرفت تا شکست سیاسی قرداد 1975 را از طریق نظامی جبران کند و در اولین فرصت به میهن اسلامی مان تجاوز کرد. این تجاوز آغازگر داستانی دردناک برای هر دو کشور و هر دو ملت بود که سرانجام پس از هشت سال به انتها رسید.

[size=18]حوزه رود نیل[/size]

به مدت قرنها طولانی ترین رود جهان منبع زندگی در مصر و سودان بوده است. قبل از اینکه آب این رودخانه به دریای مدیترانه بریزد از میان 9 کشور مختلف عبور می کند. مصریان باستان از نیروی نظامی استفاده می کردند تا کنترل خود را بر سرچشمه نیل اعمال کنند چرا که هیچ منبع آب شیرین دیگری در این کشور موجود نیست. امروزه سودان، اتیوپی و اوگاندا پروژه های مختلفی اجرا کرده اند تا از آب رود نیل بیشترین استفاده را ببرند. البته سودان، مصر و اوگاندا توانسته اند به یک موافقتنامه برای تعیین سهم هر کشور از آب این رودخانه دست پیدا کنند اما هنوز هم یک موافقتنامه جامع که منافع همه کشورهای حوزه نیل را در بر بگیرد تصویب نشده است.
[size=18]
حوزه رود سند[/size]

بلافاصله پس از استقلال دو کشور و نجات از استعمار بریتانیا سهم آب هند و پاکستان به یک موضوع جنجال برانگیز بدل شد. تقسیم آب رود سند از طریق توافقنامه ای که در سال 1960 بین هند وپاکستان امضاشد انجام می شد. شاید حوزه رود سند یک عامل بالقوه برای ایجاد درگیری بین هند و پاکستان در آینده به شمار رود اما باید به خاطر داشت که در سه جنگی که بین دو کشور صورت گرفته هیچگاه هندوستان اقدام خصمانه ای در سرچشمه های رود سند ،که در خاک این کشور قرار دارند، انجام نداده است.
[size=18]
آب شیرین به عنوان یک سلاح[/size]

در طی قرنها، بستن آب بر روی یک شهر همواره ساده ترین راه برای تسلیم کردن مردم آن بوده است. سالهاست که از آب در جنگها به عنوان یک سلاح استفاده می شود. در طی جنگ 1991 خلیج فارس بمباران هوایی آمریکا شبکه آب رسانی عراق را به صورت وسیعی آسیب رساند و سبب کمبود آب در این کشور شد. بمباران هوایی 4 تلمبه خانه از 6 تلمبه خانه اصلی رود دجله را تخریب کرد.

آلودگی منابع آب توسط سلاح های شیمیایی و میکروبی در طی جنگها می تواند خسارت زیادی به مردم و محیط زیست وارد کند. متأسفانه امروزه آلوده کردن آب شرب مردم به صورت یکی از اهداف گروه های تروریستی درآمده است. در آخرین نمونه از این حملات 140 دانش آموز دختر در افغانستان به دلیل نوشیدن آب آلوده راهی بیمارستان شدند که علت آلودگی آب را حملات گروه های تروریستی حدس می زنند.

[size=18]آب شور؛ یک منبع اقتصادی[/size]

همانطور که بیان شد آب شور مستقیما قابل مصرف نیست اما این امر دلیل نمی شود که بر سر گستره های آبی هیچ اختلافی نباشد. امروزه دریاها، اقیانوسها و بستر آنها یک منبع اقتصادی ویژه به شمار می روند و کشورهای بسیاری سعی می کنند که سهم خود را از این منابع طبیعی افزایش دهند. دریاها می توانند با صید ماهی جمعیت زیادی را تغذیه کنند و به علاوه منابع معدنی و نفت و گاز نهفته در بستر آنها می تواند سبب رشد بسیاری از جوامع شود. همین قابلیت بالقوه اقتصادی سبب شده تا بسیاری از کشورهایی که مرز آبی دارند با همسایه های خود در بهره برداری از این منبع خدادادی دارای اختلاف باشند و حتی گاهی کار آنها به زد و خورد نیز بکشد.

از میان دریاهای آب شور که مورد اختلاف هستند می توان به دریای خزر اشاره کرد که پس از فروپاشی شوروی سابق و تبدیل شدن این کشور به چهار کشور همسایه این کشورها هنوز نتوانسته اند به یک رژیم حقوقی مناسب برای تعیین مرزهای آبی خود ، و به ویژه سهم هر کشور از منابع نفتی دریای خزر، دست بیابند.

از دیگر نزاع های دریای می توان درگیریهای دریایی بین بریتانیا و ایسلند بر سر حق ماهیگیری در اقیانوس اطلس شمالی را نام برد. در سال 1972 ایسلند یک منطقه اقتصادی ویژه فراتر از آبهای ساحلی خود اعلام کرد. قایقهای گشت ساحلی ایسلند در این منطقه به بریدن تورهای ماهیگیری کشتی های ماهیگیری بریتانیایی دست زدند و در پاسخ نیروی دریایی سلطنتی از کشتی های جنگی برای اسکورت کشتی های ماهیگیری بریتانیا استفاده کرد. اختلافات دو کشور آنقدر بالاگرفت که به سمت رویارویی نظامی رفتند. دست آخر ایسلند تهدید کرد که یک پایگاه بزرگ ناتو را ،که کشتی های نظامی بریتانیا در آن پهلو می گرفتند، خواهد بست و در سال 1976 بریتانیا بر ادعاهای دریایی ایسلند صحه گذاشت و مرز دریایی مورد نظر ایسلند را تأیید کرد.

دریای جنوبی چین هم از پهنه های دریایی دیگری است که به دلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز و منابع نفتو گاز غنی بسترش توجه کشورهای چین، ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان را به خود جلب کرده است و حتی سبب برخوردهای نظامی بین چین و ویتنام از یک طرف و چین و فیلیپین از طرف دیگر شده است.
[size=18]
انتقال آب خزر به کویر
[/size]
شاید آخرین مورد از کشمکش بر سر منابع آب پروژه بزرگ انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ایران باشد. بر طبق این طرح که توسط رئیس جمهور محترم ،محمود احمدی نژاد، اعلام شده است قرار است تا آب دریای خزر ابتدا شیرین شده و بعد توسط یک خط لوله به مناطق کویری استان سمنان منتقل شود. قرار شده است که در فاز اول طرح انتقال 100 میلیون متر مکعب آب انجام شود.

اما هنوز مرکب این طرح خشک نشده صدای اعتراضات از سوی نمایندگان مجلس به گوش می رسد. بازتاب گزارش می دهد که چهار نماینده استانهای آذربایجان شرقی و غربی در اعتراض به انتقال آب دریای خزر به سمنان خشک شدن دریاچه ارومیه را یادآور شده اند و در جلسه علنی مجلس تذکر داده اند که بهتر است اگر آبی موجود است به دریاچه ارومیه منتقل شود تا از خشک شدن آن جلوگیری شود. از سوی دیگر امام جمعه بابل ،حجت الاسلام حسن روحانی، هم به این طرح اعتراض کرده اند و بیان کرده اند که مردم مازندران خود در تهیه آب شرب مشکل دارند.

به گزارش خبرگزاری موج آغاز طرح انتقال آب خزر به سمنان با واکنش هایی از سوی کارشناسان روسیه و قزاقستان مواجه شده است اما به نظر می رسد کشور آذربایجان و ترکمنستان موضع خاصی در این باره ندارند.

همین نمونه کوچک نشان می دهد که کشمکش بر سر آب حتی در درون یک کشور هم می تواند منجر به اختلافات دامنه دار و طولانی شود.
[size=18]
سازوکارهای بین المللی
[/size]
حتی کشورهای ثروتمندی چون ایالات متحده آمریکا هم از کمبود آب در امان نیستند. یک گزارش محرمانه سازمانهای اطلاعاتی این کشور نشان می دهد که در ده سال آینده کمبود آب این کشور را به یک نقطه بحرانی خواهند رساند و سبب بی ثباتی در این کشور خواهد شد. بنابر این گزارش تا سال 2030 آمریکا وارد یک جنگ جهانی بر سر کنترل منابع آب خواهد شد.

با توجه به وضعیت وخیمی که در آینده ممکن است روی دهد بهتر است که ارگان های بین المللی از همین امروز به حل این معضل توجه نشان دهند و سیاستمداران بر روی قوانین مدون و تأثیرگذار بین المللی که بتواند اختلاف بر سر منابع آبی را به صورت مسالمت آمیز حل کند تمرکز کنند.

از آنجا که کشور عزیزمان در منطقه ای کم آب واقع شده است و درضمن دارای اختلاف بر سر منابع آبی با همسایگانمان هم هستیم لازم است که مسئولان عزیز جمهوری اسلامی به این امر خطیر توجه بیشتری نشان دهند و از امروز در پی حل کردن اختلافات خود با کشورهای همسایه بر سر منابع آبی مشترک و مرزهای آبی خود باشیم تا در آینده کمترین با کمترین مشکل در این مورد روبرو شویم.

منبع:
http://wars-and-history.mihanblog.com/post/380

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]یعنی کشور ما از عربستان سه بعدی خشک تره ؟؟؟؟ :surprised:[/quote]

دمت گرم این سه بعدی رو خوب اومدی

یعنی کشور ما با این همه آب شیرین بازم کم میاره این همه ذخیره آبی داریم این همه سد داریم واقعا کم آبی برای ایران پیش میاد :mrgreen: :| icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقا من متوجه این عکس نمیشم
یعنی ارژانتین و امریکا خشک تاریخی هستن برزیل خشک؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right]نقشه آب هوایی[/right]

[right]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/World_Koppen_Map.png[/right]

[right]معنی اختصارات[/right]

[right]Af
استوایی همیشه بارانی
حداقل بارش در هر ماه 60 میلی متر
دمای تمامی ماه ها بیشتر از 18 درجه سانتی گراد

Am
استوایی مانسون
دارای فصل خشک و تر - تعداد ماه های تر بیشتر از خشک
حداقل بارش در ماه تر60 میلی متر
دمای تمامی ماه ها بیشتر از 18 درجه سانتی گراد

Aw
استوایی ساوان
دارای فصل خشک و تر - تعداد ماه های تر کمتر از خشک
حداقل بارش در ماه تر60 میلی متر
دمای تمامی ماه ها بیشتر از 18 درجه سانتی گراد

BWh
بیابانی گرم
بارش بسیار کمتر از میزان تبخیر
دمای میانگین سردترین ماه بیشتر از 0 درجه سانتی گراد

BWk
بیابانی سرد
بارش بسیار کمتر از میزان تبخیر
دمای میانگین سردترین ماه کمتر از 0 درجه سانتی گراد

BSh
نیمه بیابانی گرم
بارش کمتر از میزان تبخیر اما نزدیک به آن
دمای میانگین سردترین ماه بیشتر از 0 درجه سانتی گراد

BSk
نیمه بیابانی سرد
بارش کمتر از میزان تبخیر اما نزدیک به آن
دمای میانگین سردترین ماه کمتر از 0 درجه سانتی گراد

Cfa
نیمه استوایی - زمستان سرد تابستان داغ همیشه بارانی
دمای میانگین گرم ترین ماه بیشتر از 22 درجه سانتی گراد
دمای میانگین سردترین ماه بین 0 تا 18 درجه سانتی گراد

Csa
زمستان سرد بارانی تابستان داغ خشک
دمای میانگین گرم ترین ماه بیشتر از 22 درجه سانتی گراد
دمای میانگین سردترین ماه بین 0 تا 18 درجه سانتی گراد

Cwa
زمستان سرد خشک تابستان داغ بارانی
دمای میانگین گرم ترین ماه بیشتر از 22 درجه سانتی گراد
دمای میانگین سردترین ماه بین 0 تا 18 درجه سانتی گراد

Cfb
زمستان سرد تابستان گرم همیشه بارانی
دمای میانگین گرم ترین ماه کمتر از 22 درجه سانتی گراد
دمای میانگین سردترین ماه بین 0 تا 18 درجه سانتی گراد


Csb
زمستان سرد بارانی تابستان گرم خشک
دمای میانگین گرم ترین ماه کمتر از 22 درجه سانتی گراد
دمای میانگین سردترین ماه بین 0 تا 18 درجه سانتی گراد


Cwb
زمستان سرد خشک تابستان گرم بارانی
دمای میانگین گرم ترین ماه کمتر از 22 درجه سانتی گراد
دمای میانگین سردترین ماه بین 0 تا 18 درجه سانتی گراد


Cfc
شبه قطبی اقیانوسی - همیشه سرد بارندگی
حداقل یک و حداکثر سه ماه دمای میانگین بیش از 10 درجه سانتی گراد
دمای میانگین سردترین ماه بیشتر از -3 درجه سانتی گراد

Dfa
زمستان یخ تابستان داغ همیشه بارندگی
دمای میانگین گرم ترین ماه بیشتر از 22 درجه سانتی گراد
دمای میانگین سردترین ماه کمتر از 0 درجه سانتی گراد

Dsa
زمستان یخ برفی تابستان داغ خشک
دمای میانگین گرم ترین ماه بیشتر از 22 درجه سانتی گراد
دمای میانگین سردترین ماه کمتر از 0 درجه سانتی گراد

Dwa
زمستان یخ خشک تابستان داغ بارانی
دمای میانگین گرم ترین ماه بیشتر از 22 درجه سانتی گراد
دمای میانگین سردترین ماه کمتر از 0 درجه سانتی گراد

Dfb
زمستان یخ تابستان گرم همیشه بارندگی
دمای میانگین گرم ترین ماه بین 10 تا 22 درجه سانتی گراد - حداقل 4 ماه
دمای میانگین سردترین ماه کمتر از 0 درجه سانتی گراد

Dsb
زمستان یخ برفی تابستان گرم خشک
دمای میانگین گرم ترین ماه بین 10 تا 22 درجه سانتی گراد - حداقل 4 ماه
دمای میانگین سردترین ماه کمتر از 0 درجه سانتی گراد

Dwb
زمستان یخ خشک تابستان گرم بارانی
دمای میانگین گرم ترین ماه بین 10 تا 22 درجه سانتی گراد - حداقل 4 ماه
دمای میانگین سردترین ماه کمتر از 0 درجه سانتی گراد

Dfc
زمستان یخ تابستان کوتاه همیشه بارندگی
دمای میانگین گرم ترین ماه بین 10 تا 22 درجه سانتی گراد - یک تا سه ماه
دمای میانگین سردترین ماه کمتر از 0 درجه سانتی گراد

Dsc
زمستان یخ برفی تابستان کوتاه خشک
دمای میانگین گرم ترین ماه بین 10 تا 22 درجه سانتی گراد - یک تا سه ماه
دمای میانگین سردترین ماه کمتر از 0 درجه سانتی گراد

Dwc
زمستان یخ خشک تابستان کوتاه بارانی
دمای میانگین گرم ترین ماه بین 10 تا 22 درجه سانتی گراد - یک تا سه ماه
دمای میانگین سردترین ماه کمتر از 0 درجه سانتی گراد

Dfd
زمستان یخ تابستان ناچیز همیشه بارندگی
دمای میانگین گرم ترین روز بین 10 تا 22 درجه سانتی گراد - حداقل 24 ساعت پیوسته حداکثر یک ماه
دمای میانگین سردترین ماه کمتر از 0 درجه سانتی گراد

Dsd
زمستان یخ برفی تابستان ناچیز خشک
دمای میانگین گرم ترین روز بین 10 تا 22 درجه سانتی گراد - حداقل 24 ساعت پیوسته حداکثر یک ماه
دمای میانگین سردترین ماه کمتر از 0 درجه سانتی گراد

Dwd
زمستان یخ خشک تابستان ناچیز بارانی
دمای میانگین گرم ترین روز بین 10 تا 22 درجه سانتی گراد - حداقل 24 ساعت پیوسته حداکثر یک ماه
دمای میانگین سردترین ماه کمتر از 0 درجه سانتی گراد

ET
توندرا
دمای میانگین گرم ترین ماه بین 0 تا 10 درجه سانتی گراد
دمای میانگین سردترین ماه کمتر از 0 درجه سانتی گراد

EF
قطبی
دمای کل سال کمتر از 0 درجه سانتی گراد
[/right]
[right]===============[/right]
[right]تعاریف کلی[/right]

[right]ماه تر[/right]
[right]بارش بیش از 60 میلی متر[/right]

[right]ماه خشک[/right]
[right]بارش کم تر از 60 میلی متر[/right]

[right]آب هوای خشک[/right]
[right]میزان بارش بسیار کمتر از تبخیر باشد[/right]

[right]آب هوای نیمه خشک[/right]
[right]میزان بارش کمتر از بارندگی اما نزدیک به آن باشد[/right]

[right]هوای داغ[/right]
[right]دمای بیش از 22 درجه سانتی گراد[/right]

[right]هوای گرم[/right]
[right]دمای بین 18 تا 22 درجه سانتی گراد[/right]

[right]هوای سرد[/right]
[right]دمای بین 0 تا 18 درجه سانتی گراد[/right]

[right]هوای یخ[/right]
[right]دمای کمتر از 0 درجه سانتی گراد[/right]

[right]==================[/right]

[right]تحلیل[/right]

[right]کشور های جهان را از نظر آب می توان به پنج دسته زیر تقسیم کرد[/right]

[right]Af - Cfa - Cfb - Cfc - Dfa - Dfb - Dfc - Dfd[/right]

[right]Dsa - Dsb - Dsc - Dsd[/right]
[right]
Am - Aw - Csa - Csb - Cwa - Cwb

Dwa - Dwb - Dwc - Dwd

BWh - BWk - BSh - BSk[/right]

[right]که از بالا به پایین مشکل کمبود آب بیشتر می شود.[/right]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مسئله ی بحران آب خیلی وابسته به موضوع انرژی هست. اگر بشر بتونه انرژی ارزان قیمتی را جایگزین منابع محدود فعلی بکنه اون وقت مسئله ی آب هم خود به خود حل خواهد شد.
باید دید رشد تکنولوژی در زمینه ی نیروگاه های گداخت به جایی میرسه یا نه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right][quote name='Antiwar' timestamp='1341447308' post='258776']
مسئله ی بحران آب خیلی وابسته به موضوع انرژی هست. اگر بشر بتونه انرژی ارزان قیمتی را جایگزین منابع محدود فعلی بکنه اون وقت مسئله ی آب هم خود به خود حل خواهد شد.
باید دید رشد تکنولوژی در زمینه ی نیروگاه های گداخت به جایی میرسه یا نه.
[/quote][/right]

[right]مسئله آب با انرژی حل می شود[/right]
[right]اما لازم نیست حتما گداخت باشد[/right]
[right]انرژی خورشیدی - انرژی گرمایی زمین - هر انرژی تجدید پذیر دیگری[/right]
[right]اگر بتوانند بازدهی انرژی را در مولد های تجدید پزیر بالا ببرند[/right]
[right]اگر بازدهی سلول های خورشیدی به 90 درصد برسد کافی است[/right]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right]مسئله انرژی و آب به هم شباهت دارند ولی اینجوری وابسته نیستند. یعنی این طور نیست که با حل شدن مشکل انرژی مشکل آب هم حل بشه. خود مشکل انرژی ظاهرا به یک مسئله غیر قابل حل تبدیل شده. یعنی هنوز یه راه حل جایگزین درست و حسابی برای سوختهای فسیلی پیدانشده و راه حلهایی هم که هستند دو تا مشکل اساسی دارند یا خیلی گرون قیمت هستند و یا ناپایدار. مثلا انرژی خورشیدی فقط در طول روز در دسترس هست و ذخیره کردن این انرژی خودش اصلا یه مشکل اساسی هست. انرژی باد هم زمانی در دسترس هست که باد وجود داشته باشه و هنوز برای ذخیره باد نتونستند یه فکر اساسی و ارزون قیمت بکنند.برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می کنم اینجا رو بخونید[/right]
[right]http://power-engineering.blogsky.com/1391/03/05/post-24/[/right]
[right]با این وضعیت انرژی نمیونه مشکل آب و کمبود آب رو حل بکنه. اما مشکل اصلی که درباره آب هست اینه که قانون بین المللی درست و حسابی در جاهایی که منابع آب بین دو یا چند کشور مشترک هستند وجود ندارد. بالاخره همین نبود قوانین بین المللی خودش هشت سال جنگ رو به ملت ما تحمیل کرد.اگر یه ساز و کار بین المللی درست و حسابی درباره آبهای مشترک داشتیم صدام به بهانه رودکارون به ایران نمی تونست حمله کنه. البته صدام بالاخره حمله می کرد ولی خوب این بهانه از دستش گرفته می شد.ما خودمون الان با افغانستان هم درباره تقسیم آب رود هیرمند مشکل داریم و هنوز نتونستیم به یه تقسیم آب درست و حسابی برسیم. به هرحال سیاستمداران کشور قبل از اینکه وضعیت بدتر از اینکه هست بشه باید به فکر باشند.با تشکر از توجه دوستان[/right]
[right]رضاکیانی موحد[/right]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
[right]مسئله آب با انرژی حل می شود[/right]

[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]اما لازم نیست حتما گداخت باشد[/font][/color][/right]

[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]انرژی خورشیدی - انرژی گرمایی زمین - هر انرژی تجدید پذیر دیگری[/font][/color][/right]

[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]اگر بتوانند بازدهی انرژی را در مولد های تجدید پزیر بالا ببرند[/font][/color][/right]

[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]اگر بازدهی سلول های خورشیدی به 90 درصد برسد کافی است[/font][/color][/right]

[/quote]
قطعا همین طور هست و انحصاری در گذاخت وجود نداره اما مسئله این هست که همون طور که آقا رضای کیانی گفتن بجز تکنولوژی ناتمام گداخت بقیه ی روش ها مشکلات عدیده ای دارند و نمی تونند میزان عظیم انرژی رو در حجم مناسب و پایدار ایجاد کنند. الان تنها امید بشر به همین تکنولوژی هسته ایست. روش شکافت مشکلات خودش مثل زباله ها و آلودگی رو داره ولی اگر گداخت عملی بشه ما به منبعی لایزال از انرژِی دست پیدا می کنیم که سوخت اون ارزان و در دسترس است.
یقینا اگر بقیه ی موارد هم بتونن بر مشکلاتشون فایق بیان گزینه های مناسبی خواهند بود
[quote]
[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]با این وضعیت انرژی نمیونه مشکل آب و کمبود آب رو حل بکنه. اما مشکل اصلی که درباره آب هست اینه که قانون بین المللی درست و حسابی در جاهایی که منابع آب بین دو یا چند کشور مشترک هستند وجود ندارد. بالاخره همین نبود قوانین بین المللی خودش هشت سال جنگ رو به ملت ما تحمیل کرد.اگر یه ساز و کار بین المللی درست و حسابی درباره آبهای مشترک داشتیم صدام به بهانه رودکارون به ایران نمی تونست حمله کنه. البته صدام بالاخره حمله می کرد ولی خوب این بهانه از دستش گرفته می شد.ما خودمون الان با افغانستان هم درباره تقسیم آب رود هیرمند مشکل داریم و هنوز نتونستیم به یه تقسیم آب درست و حسابی برسیم. به هرحال سیاستمداران کشور قبل از اینکه وضعیت بدتر از اینکه هست بشه باید به فکر باشند.با تشکر از توجه دوستان[/font][/color][/right]

[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]رضاکیانی موحد[/font][/color][/right]

[/quote]
استاد کیانی اگر ما بتونیم مشکل انرژی را حل کنیم با استفاده از آب شیرین کن ها عملا مشکل آب هم تقریبا حل خواهد شد. فقط نیاز به منبعی ارزان، با دوام و مطمئن داریم.
الان قوانینی زیادی حاکم بر آب ها وجود داره اما مشکل نبود قانون نیست بلکه مشکل نبود قوه ای برای تضمین اجرای قانون هست. این معضل حقوق بین الملله که قانون اصلی در اون همون قانون جنگل هست. الان فقط یکم تعارفاتش زیادتر شده وگرنه همه کار خودشونو می کنن قوانین بین الملل را هم متناسب با اون تفسیر می نمایند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
ولی اگر گداخت عملی بشه ما به منبعی لایزال از انرژِی دست پیدا می کنیم که سوخت اون ارزان و در دسترس است.
[/quote]

ظريفي ميگفت: يا بشر ميتونه از گداخت هسته اي بعنوان يک منبع انرژي استفاده کنه يا بايد منتظر انقراض خودش باشه!


چرا ترکيه رو جزو مناطق خشک زده ترکيه اصلا از لحاظ آبي مشکلي نداره نقشه اشکال داره!

در سالهاي آينده حتما با ترکيه و ارمنستان و آذربايجان سر ارس و با عراق سر کرخه و سيمره و زاب مشکل خواهيم داشت.
کشورهايي مثل عراق و سوريه کاملا حيات کشاورزيشون به ترکيه وابسته هست. مصر هم يک صحراي خشک بي آب علف هست
که تمام کشاورزيش و مناطق سبز و نود درصد جمعيتش در حاشيه و دلتاي نيل زندگي ميکنند.
اگر کشورهاي بالا دستي نيل در حق آب مصر قصوري کنند راحت کل مردم مصر تحت تاثير قرار ميگيرند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ظريفي ميگفت: يا بشر ميتونه از گداخت هسته اي بعنوان يک منبع انرژي استفاده کنه يا بايد منتظر انقراض خودش باشه![/quote]
یک حالت دیگه هم متصور است. اون هم این که بشر یک مرتبه ی دیگه وارد یک ساحت جدید علم بشه. مثل زمانی که باروت کشف شد، یا زمانی که نیروی بخار رو کشف کرد یا حتی وقتی که به قدرت الکتریسیته پی برد. یکم علمی تخیلی است ولی محتمل هست که یک زمانی ما از یکی دیگر از انواع انرژی استفاده کنیم یا این که یاد بگیریم اشکال دیگر انرژی رو به هم تبدیل کنیم. یا بتونیم دستگاه های بیوتک بسازیم یا اصلا به شکلی از انرژی بی نیاز بشیم. یا این که آن قدر دستگاه هامون بازده بالا پیدا کنند که مثلا با یک باتری بشه یک شهر رو تغذیه کرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


یکی از موضوعاتی که مخالفین دولت عراق ازش بر علیه نوری مالکی استفاده می کنند، همین حق آب کرخه هست. مالکی معتقده عراق همینی که هست را هم استفاده نمی کند و ضایعش می کنه لذا نمی تونه از ایران توقع سهم بیشتر داشته باشه. مخالفین می گن خوب حق خودمونه دلمون می خواد بریزیم تو جوب! به ایران چه مربوط. ایرانم معتقده که داره بر اساس مقررات حق آب عراق را اصلا می دهد و بیشینه ای در کار نیست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
[right]مسئله انرژی و آب به هم شباهت دارند ولی اینجوری وابسته نیستند. یعنی این طور نیست که با حل شدن مشکل انرژی مشکل آب هم حل بشه. خود مشکل انرژی ظاهرا به یک مسئله غیر قابل حل تبدیل شده. یعنی هنوز یه راه حل جایگزین درست و حسابی برای سوختهای فسیلی پیدانشده و راه حلهایی هم که هستند دو تا مشکل اساسی دارند یا خیلی گرون قیمت هستند و یا ناپایدار. مثلا انرژی خورشیدی فقط در طول روز در دسترس هست و ذخیره کردن این انرژی خودش اصلا یه مشکل اساسی هست. انرژی باد هم زمانی در دسترس هست که باد وجود داشته باشه و هنوز برای ذخیره باد نتونستند یه فکر اساسی و ارزون قیمت بکنند.برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می کنم اینجا رو بخونید[/right]
[right][url="http://power-engineering.blogsky.com/1391/03/05/post-24/"]http://power-enginee.../03/05/post-24/[/url][/right]
[/quote]


چند نکته باید مد نظر دوستان باشد:
۱-اینکه انرژی می تواند مشکل آب را حل کند اما مشکل آب برای کشور ها دو نوع کشور را شامل می شود.اول کشورهایی که منابع آب شور در اختیاز دارند مثل رودهای آب شور و دریا و اقیانوس و دریاچه های بزرگ آب شور و..... در این صورت این کشورها این توان را در نهایت دارند که با استفاده از انرژی به تامین آب خود بپردازند .
اما دسته دوم کشورهایی هم هستند که در کل دارای منابع آبی شور مانند موارد بالا که عرض شد هم نیستند در این کشورها معمولا به رودهای فصلی و یا مشترک بین چند کشور وابسته هستند و به همین دلیل حتی در صورت بودن انرژی هم مشکل این کشورها قابل حل نیست چون اوصلا به اصطلاح ماده خامی در دسترس نیست که به فراورده تبدیل بشه.(ماده خام آب شور به فراورده آب شیرین).
محتمل هست که این کشورها در صورتی که توسط همسایگان خود تحت فشار قرار گیرند جنگهایی هم شکل بگیرد.چون در این صورت موجودیت خود را در خطر می بینند.
اما این هم باید مد نظر باشد تعداد اینگونه کشورها چندان زیاد هم نیست در برابر آمار کشورهای دنیا.

۲- موردی هست که آنتی وار عزیز فرمودن اصولا قوانین بین المللی ضمانت اجرایی ندارند و تنها ضمانت اجرایی آنها قدرت طرفین هست.(اراده معطوف به قدرت که میگن یعنی این).
در نهایت نمی توان انتظار داشت که این قوانین بتواند راهگشایی ۱۰۰درصد داشته باشد.
موردی دیگر استفاده از همین آب به عنوان ابزاری برای فشار سیاسی اقتصادی و هژمونیک است که به طور عادی قوانین بین المللی را بی اثر می کند و در مواردی نیز تنها سلاح و ابزار شاید برای گرفتن حق همین ابزار و اهرم فشار باشد.
مثلا گرفتن قرامتمون از عراق منوط به آب بشه.

۳-موضوع انرژی خیلی الان در مرکزیت تفکر بشری داره قرار میگیره و بی شک برای این موضوع هم علم راهی در نهایت پیدا خواهد کرد .روش هایی چون تولید سوخت از پسمانده های زباله ها ُ پسمانده های گیاهی ُ جلبگ دریایی و انرژی خورشید و امواج دریا و اقیانوس ُ باد و..... در حال پیگیری هست و به هر حال تا حدودی هم کارایی داشته و خواهد داشت و در صورت ناچاری می شود با تمرکز زدایی در تولید انرژی از این روش ها استفاده کرد و در ناچاری لاجرم هست.
مثلا در بخش هایی در همین کشور خودمون من خبر دارم از پنل های خورشیدی برای تایمن برق و آبگرمکن استفاده و مابقی انرژی اضافی در باطری برای شب ذخیره می شود.
سوخت های فسیلی و هسته ای هم فعلا تا چند دهه در اختیار هست تا راهی بهتر پیدا شود.
علم گاهی اوقات زائیده نیاز است.

[quote]با این وضعیت انرژی نمیونه مشکل آب و کمبود آب رو حل بکنه. اما مشکل اصلی که درباره آب هست اینه که قانون بین المللی درست و حسابی در جاهایی که منابع آب بین دو یا چند کشور مشترک هستند وجود ندارد. بالاخره همین نبود قوانین بین المللی خودش هشت سال جنگ رو به ملت ما تحمیل کرد.اگر یه ساز و کار بین المللی درست و حسابی درباره آبهای مشترک داشتیم صدام به بهانه رودکارون به ایران نمی تونست حمله کنه. البته صدام بالاخره حمله می کرد ولی خوب این بهانه از دستش گرفته می شد.ما خودمون الان با افغانستان هم درباره تقسیم آب رود هیرمند مشکل داریم و هنوز نتونستیم به یه تقسیم آب درست و حسابی برسیم. به هرحال سیاستمداران کشور قبل از اینکه وضعیت بدتر از اینکه هست بشه باید به فکر باشند.با تشکر از توجه دوستان[/quote]
بحث درگیری ما و عراق موضوع استفاده از آب اروند نبود(البته به عنوان یکی از دلایل این جنگ تحمیلی به ما) بلکه موضوع استفاده از این رود برای مباحث تجاری و بازرگانی بود.
چون اصولا سرچشمه اصلی اروند رود در رودهای عراق هست و از ایران کارون به آن می پیوندد پس جنگ ما بر سر آب نبود .

اما در مورد هیرمند چرا می تواند اینگونه باشد چون سرچشمه در کشور ما نیست و این کشور با زدن سد حق آبه ما رو به نوعی به تمام و کمال نمی دهد و این ممکن است چالشی اساسی باشد.

دنیای آینده دنیای ارنژی و اطلاعات است و آب محوریت لازم را ندارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.