Goebbels

آشنایی با نفربر زرهی ZSD89

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[center][b][size=4]به نام خدا[/size]

با سلام[/b][/center]


ZSD89 که تحت نام تایپ 89 نیز شناخته میشود، نفربری زرهی ، شنی دار و دوزیست است که توسط گروه صنایع شمالی چین نورینکو (NORINCO) ساخته شده است. از این خودرو میتوان به منظور انتقال نفرات و تجهیزات به میدان نبرد و یا کاربرد هایی همچون شناسایی استفاده کرد. علاوه بر این از این خودرو نمونه هایی به منظور کاربری های خاص همچون خودروی نظارت و فرماندهی ، واحد بازیابی ، واحد امداد و خودروی حامل موشک ضد تانک نیز ساخته شده است . تایپ 89 قادر به عبور از مناطق صعب العبور و انجام عملیات های آبی خاکی نظیر عبور نیرو ها از رودخانه ها و دریاچه ها است.


[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/ceea7a1d78434f0baafb5c37a4ea1068.jpg[/IMG][/center]


[b]برنامه[/b]
در اوایل دهه هشتاد صنایع تسلیحاتی چین در تلاش برای توسعه نسل جدیدی از خودروهای زرهی همچون تانک های تایپ 79 و تایپ 80 و خودروی رزمی پیاده نظام تایپ 86 بودند. در همین زمان با توجه به فرسودگی و ناکارآمدی ناوگان نفربرهای تایپ 63 ، نیروی زمینی ارتش آزادی بخش خلق نفربری جدید با افزایش قابلیت های رزمی را سفارش داد. برنامه ساخت و توسعه نفربر زرهی جدید در سال 1982 آغاز شد که به مدت هشت سال به طول انجامید و در طی سه مرحله انجام شد. مرحله اول از اکتبر 1982 الی ژانویه 1983 بود که در این مرحله قابلیت ها و نیاز های عملیاتی روز و تکنولوژی های مورد نیاز تحت بررسی قرار گرفتند . در این مرحله سه نفربر زرهی اثباتگر فناوری (technology demonstration) معرفی شدند . از مجموع سه نفربر معرفی شده ، دو دستگاه مجهز به یک قبضه تیربار ضد هوایی 12.7 و یک دستگاه مجهز به یک قبضه توپ 25 میلیمتری بودند. مرحله دوم توسعه از ماه اوریل تا اوت سال 1986 بود که در آن برخی مشکلات فنی نمونه های اولیه برطرف شد. تا ژانویه سال 1987 سه نمونه اولیه برای آزمایشات میدانی آماده شدند که تا ماه مه همان سال در مجموع 6000 کیلومتر را در مناطق مختلف با عوارض زمینی و شرایط آب و هوایی گوناگون طی کردند. پس از طی مراحل آزمایشات میدانی ، ویژگی های فنی و قابلیت های نمونه های ساخته شده مورد تایید قرار گرفت. پس از مورد آزمایش و ارزیابی نمونه های اولیه ساخته شده ، مرحله سوم توسعه در فوریه سال 1987 پیگیری شد. در این مرحله با توجه به تجربیات حاصل از آزمایشات میدانی ، برخی تغییرات بر روی نمونه های اولیه اعمال شد و در نهایت برای تایید و آزمایشات نهایی سه نمونه به نیروی زمینی ارتش آزادی بخش خلق تحویل شدند. نیروی زمینی ارتش آزادی بخش ، نمونه های تحویل شده را در طی مسافتی برابر 6000 هزار کیلومتر مورد آزمایش قرار داد. پس از طی مراحل آزمایش میدانی توسط ارتش ، نمونه های اولیه مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفتند که پس از آن نیزدر طی 4000 هزار کیلومتر دیگر مورد آزمایش نهایی قرار گرفتند. در نهایت در ماه مارس سال 1990 طرح نهایی از بین سه نمونه ارائه شده انتخاب و مورد تایید قرار گرفت و پس از آن نمونه منتخب در ماه ژوئیه همان سال برای تولید تایید شد و به طور رسمی ZSD89 نام گرفت.


[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/a8676cf359834c408d25501d8caef690.jpg[/IMG][/center]


[b]طرح[/b]
نفربر زرهی تایپ89 همچون سلف خود نفربر تایپ 63 دارای بدنه ای فولادی با پنج بخش برای راننده ، فرمانده ، نیروها ، پیشرانه و سیستم انتقال قدرت است. پیشرانه و سیستم انتقال قدرت در سمت راست بخش جلویی بدنه قرار گرفته و با دیواره ای ضد صدا و لرزش از سایر بخش های نفربر جدا شده است. این نفربر دو خدمه دارد و از توانایی حمل 12 الی 15 نفر برخوردار است. جایگاه راننده در سمت چپ بخش جلویی نفربر و جایگاه فرمانده دقیقا در پشت جایگاه راننده قرار گرفته است. برای راننده دریچه ای مجهز به سه پریسکوپ در نظر گرفته شده که به سمت چپ باز میشود. این در حالی است که دریچه تعبیه شده برای فرمانده به سمت جلو باز میشود. به جز دو دریچه فوق ، دریچه ای در قسمت مرکزی بدنه نفربر تعبیه شده که دسترسی به جایگاه حفاظت شده تیربار 12.7 میلیمتری و امکان به کارگیری آن را فراهم میکند. علاوه بر این دو دریچه اضافه نیز برای بخش حمل نیروها در نظر گرفته شده است.در قسمت انتهایی بدنه دربی برای ورود به نفربر و یا خروج از آن تعبیه شده است.همچنین به منظور ایجاد امکان مقابله نیروهای داخل نفربر با اهداف خارج از آن هشت منفذ به عنوان پورت شلیک در بدنه تعبیه شده که از این تعداد سه منفذ در سمت چپ ، چهار منفذ در سمت راست و یک منفذ بر روی درب انتهایی نفربر قرار گرفته است.
[b]نیروی محرکه و سیستم تعلیق[/b]
نفربر زرهی ZSD89 به پیشرانه دیزلی مدل BF8L413F ساخت آلمان مجهز است. این پیشرانه دیزلی چهار زمانه هشت سیلندر خنک شونده با هوا دارای توربوشارژ بوده و حداکثر توانی معادل با 235 کیلو وات ( 320 اسب بخار) دارد. این نفربر دارای سیستم هیدرولیکی برای کلاچ ، جعبه دنده و ترمز ها است . جعبه دنده دارای شش دنده است که از این تعداد پنج دهنده به جلو و یک دنده به عقب است. تایپ 89 دارای پنج جفت چرخ جاده و سه جفت غلطک پشتیبان شنی است. ردیف اول ، دوم و پنجم از چرخ های جاده به سیستم تعلیق متشکل از فنرهای میله پیچشی ( Torsion Bar ) و کمک فنر های هیدرولیکی و ردیف دوم و سوم و چهارم از چرخ های جاده به کمک فنر های لاستیکی (Rubber shock absorbers) مجهز هستند. این نفربر به شنی های کف لاستیکی مجهز است که در کنار سیستم تعلیق مناسب سواری نرمی را برای آن فراهم میکند. همانطور که پیشتر اشاره شد تایپ 89 دوزیست بوده و قادر به عبور از رودخانه هایی با جریان آرام و دریاچه ها است که این قابلیت صرفا با حرکت شنی ها در آب حاصل شده است. حداکثر سرعت حرکت این نفربر در آب 6.5 کیلومتر بر ساعت است که برای عبور از دریاچه و رودخانه مناسب بوده ولی برای انجام عملیات های پیاده سازی از دریا به ساحل نامناسب است.


[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/8e7235d3e02d4db6b9dda3241597222d.jpg[/IMG][/center]


[b]حفاظت[/b]
تایپ 89 دارای زرهی فولادی است که حفاظت در برابر گلوله های کالیبر 7.62 و 12.7 و ترکش حاصل از انفجار گلوله توپ و خمپاره را فراهم میکند. این نفربر به سیستم تحت فشار حفاظت ش م ر و سیستم خودکار اطفاء حریق نیز مجهز است.
[b]تسلیحات[/b]
نفربر زرهی ZSD89 به یک قبضه تیربار ضد هوایی 12.7 میلیمتری (AAMG) با حداکثر برد 1600 متر و 1000 گلوله ذخیره مجهز شده است. جایگاه تیربار دارای سپر کروی شکلی است که کاربر را از اصابت گلوله محافظت میکند. علاوه بر تیربار کالیبر 12.7 میلیمتری ، این نفربر به چهار پرتابگر نارنجک های دودزا نیز مجهز است که در صورت لزوم با ایجاد پوششی از دود ، نفربر را حفاظت میکند.



[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/bb6885041c5b489f94d12bd073a0f962.jpg[/IMG][/center]


[b]ZSD90[/b]
این نفربر زرهپوش (APC) بر پایه نفربر تایپ 89 ساخته شده است . از نظر طراحی بدنه مشابه آن بوده اما به جای یک قبضه تیربار 12.7 میلیمتری دارای یک برجک با توپ 25 میلیمتری است.انجام برخی تغییرات از جمله اضافه کردن برجک افزایش وزن نفربر و رسیدن وزن آن به 15.4 تن را باعث شده است. برجک نصب شده زاویه گردش 360 درجه ای داشته و محدوده ای از 8- الی 55+ درجه در جهت عمودی را پوشش میدهد . توپ 25 میلیمتری این نفربر با حداکثر نرخ اتش 100 الی 200 گلوله در دقیقه امکان شلیک تک گلوله و یا سه الی پنج گلوله به صورت پشت سر هم را دارد. سیستم تغذیه این توپ ، 400 گلوله ظرفیت دارد علاوه بر این 150 گلوله شدیدالانفجار (high-explosive) و 80 گلوله ضد زره (Armour-Piercing) نیز به عنوان ذخیره برای آن در نظر گرفته شده است. نفربر زرهی ZSD90 علاوه بر توپ 25 میلیمتری به یک قبضه تیربار کالیبر 7.62 میلیمتری هم محور با توپ و پرتابگرهای نارنجک دودزا نیز مجهز است. لازم به ذکر است که تاکنون این نفربر توسط ارتش چین به خدمت گرفته نشده و صرفا تعداد محدودی از آن به منظور بررسی و آزمایش ساخته شده است.
[b]انواع دیگر :[/b]
در طول یک دهه گذشته علاوه بر استفاده از تایپ 89 به عنوان نفربر زرهی ، کاربری های دیگری نیز برای آن تعریف شده که در نتیجه آن مدل های دیگری از تایپ 89 نیز به ساخت رسیده است که این مدل ها عبارتند از :
ZDF89 : خودروی حامل موشک های ضد تانک
Type 90 : نفربر زرهی مدل صادراتی
ZJX93 : خودروی بازیابی زرهی
ZHB94 : خودروی پشتیبانی زرهی
Type 99 : واحد فرماندهی
WZ752 : واحد امداد
GBL130 : حامل سیستم پخش مین
ZZC02 : خودروی شناسایی زرهی
[b]مشخصات کلی :[/b]
کشور سازنده : جمهوری خلق چین
شرکت سازنده : گروه صنایع شمالی چین نورینکو
سال ورود به خدمت : اواخر 1990
خدمه : دو نفر
ظرفیت حمل : 13 الی 15 نفر
وزن : 14.3 تن
طول : 6.15 متر
عرض : 3.13 متر
ارتفاع : 1.88 متر
تسلیحات : یک قبضه تیربار ضد هوایی 12.7 میلیمتری
پیشرانه : دیزل توربوشارژ مدل BF8L413F با حداکثر توان 320 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده ای : 68 کیلومتر
حداکثر سرعت در آب : 6.5 کیلومتر
حداکثر برد : 500 کیلومتر
گام عمودی : 0.7 متر




[center][color=#FF0000][b]ترجمه ، تالیف و تنظیم: Goebbels[/b][/color][/center]



[center][b][color=#FF0000]هرگونه کپی برداری از این مطلب ، تنها با درج لینک[/color] [color=#00B050]CentralClubs [/color][color=#FF0000]به عنوان منبع و[/color][color=#00B050] نویسنده [/color][color=#FF0000]مجاز میباشد.[/color][/b][/center]
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از جناب گوبلز

متاسفانه حتی نزدیک به سال 2000 هم، از ورقه های فولاد استفاده میشه برای حفاظت از این نفربر! یعنی هزینه زیاد و بازدهی کم + وزن بالا و کاهش تحرک نفربر.

به نظر اساتید، دلیل این کار چی هست؟ ایا مقاومتش رو در برابر سلاحهای ضد زره کم نمیکنه؟

ممنون

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]با تشکر از جناب گوبلز

متاسفانه حتی نزدیک به سال 2000 هم، از ورقه های فولاد استفاده میشه برای حفاظت از این نفربر! یعنی هزینه زیاد و بازدهی کم + وزن بالا و کاهش تحرک نفربر.

به نظر اساتید، دلیل این کار چی هست؟ ایا مقاومتش رو در برابر سلاحهای ضد زره کم نمیکنه؟

ممنون [/quote]


خواهش میکنم دوست گرامی

برای نفربر فوق ، سطح مشخصی از حفاظت و تهدیدات در نظر گرفته شده است که با توجه به آن نوع زره انتخاب شده! برای تهدید گلوله های کالیبر 7.62 و 12.7 زره فولادی برای این نفربر انتخاب شده که از نظر قیمت به مراتب کمتر از زره های کامپوزیتی خواهد بود. در ضمن چین در بخش ادوات زرهی همچون سایر بخش های نظامی بیشتر به دنبال کمیت است و نه کیفیت!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.