EMP

ابراز نگرانی محققین دانشگاه آستین تگزاس و شرکت نورث روپ-گرومن در مورد نفوذ پذیری شبکه های سراسری برق در مقابل حمله GPS SPOOFING (حمله ای که ادعا می شود برای پایین کشیدن RQ-170 استفاده شده است)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بعد از رسوایی فرود آوردن RQ-170 در ایران به سپارش کنگره آمریکا تعدادی از محققین مامور شدند که در مورد پهبادها تحقیق کنند و2 تا گزارش از این افراد رسانه ای شد که تنها اولی در ایران منعکس گردید ولی من منعکس شدن گزارش دوم را ندیدم به همین دلیل خلاصه خروجی گزارش دوم را به زبان ساده نظر به اهمیت حیاتی آن در اینجا قرار می دهم.متن اصلی گزارش را می توانید در صفحات 34 تا 38 مجله GPS World نسخه آگوست 2012 بخوانید.
[b]مقدمه[/b]
درساعت 3 و پنج دقیقه صبح 14 آگوست 2003، نزدیک شدن سر شاخه های یک درخت به یکی از خطوط فشار قوی 345 کیلوولت آمریکای شمالی (یک اتفاق عادی) و پاره ای از مشکلات دیگر از جمله آلوده بودن سیستم اسکادا دیسپاچینگ شرکت فوق توزیع به کرم Slammer در طول یک ساعت باعث اتفاقات زنجیره ای شد که در نهایت باعث Blackout (خاموشی کامل برق و از مدار خارج شدن نیروگاهها) در چند ایالت شمالی آمریکا و جنوبی کانادا گردید.بیش از 3 روز طول کشید تا متخصصان بتوانند شبکه برق را دوباره فعال کنند.در این بازه زمانی بیش از 50 میلیون نفر بدون برق شدند و فقط 6 میلیارد دلار هزینه انرژی توزیع نشده بود. خسارات مالی و جانی بسیار شدید این حادثه باعث شد که شرکتهای فوق توزیع برق در آمریکا مجبور به استفاده ازشبکه هوشمند برق با استفاده از سینکروفازورها به عنوان عنصر اصلی بشوند. synchrophasor یا Phasor Measurement Unit(PMU) در واقع یک رله هوشمند است که کار آن تحلیل فاز سیگنال 50 هرتز برق شهر است تا در کمتر از 4 سیکل یعنی 0.08 ثانیه وجود اختلال در شبکه فشار قوی را یافته و قبل از اینکه فرکانس و فاز شبکه دچار مشکل شود، منطقه مشکل داریا نیروگاه مشکل دار را از شبکه جدا کند. در غیر این صورت ممکن است که بعضی از نیروگاهها تبدیل به مصرف کننده برق شوند نه تولبد کننده که باعث خسارت شدید به آنها می گردد و مجبورند برای کاهش خسارت نیروگاهها را از مدار خارج کنند و سپس شبکه را از نو بازیابی بکنند.اتفاقی که به دلیل عدم توجه به موقع در آمریکا رخ داد.
کارکرد این PMU ها بسیار ساده و بر اساس GPS است به این شکل که در نقاط مختلف شبکه سراسری به ویژه در نزدیکی نیروگاهها گسترده می شوند و با استفاده از GPS یک پالس ساعت مشترک و همزمان از ماهواره دریافت کرده و در همان لحظه فاز سیگنال AC برق در آن نقطه خوانده می شود بدیهی است که وجود عدم همفازی بیش از 10 درجه به معنی آن است که در یکی از نیروگاهها مشکل پیش آمده و تا رفع مشکل دیسپاچینگ اقدامات بسیار سریع و خودکاری را انجام می دهد تا دیگر Blackout رخ ندهد.بنابراین همزنانی دقیق این رله های پراکنده بسیار مهم است و هر عامل مختل کننده این همزمانی باعث خطای آنها می گردد.
[b]تهدید[/b]
تحقیق انجام شده در دانشگاه آستین نشان می دهد که بعد از 11 دقیقه از شروع حمله GPS Spoofing توسط دانشجویان این دانشگاه، PMUهای تست شده قادر به رعایت استاندارد IEEE C37.118 نبوده و به جای حفاظت از شبکه خود به عامل ایجاد BLACKOUT تبدیل شده اند. به عبارت دیگر با چند GPS Spoofer می توان شبکه سراسری بسیاری از کشورها را از جمله چین و آمریکا و کانادا و ....را دچار Blackout کرد.
جالب است که بدانید که در ایران هم PMU هایی ساخته شده که کاملترین آنها که استانداردهای صنعتی را هم گذرانده PMU ساخت پژوهشگاه نیرو NRI است که با اینکه در سال 2009 ساخته شده تا این لحظه در صنعت برق از آن استفاده نشده است. این را هم بگویم که در 9-8 سال پیش در شبکه سراسری ایران هم Blackout رخ داد که متخصصین داخلی در کمتر از 14 ساعت شبکه برق را بازیابی کردند بدون اینکه هیچگونه سیستم پیشرفته ای داشته باشند که باعث تحسین دوست و دشمن شد.
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر کنم یک بار نزدیک به 8 سال پیش شبکه کل کشور به کل رفت و علت هم نقص در یکی از خطوط و گسترش آن به بقیه بود
و با کمک یک سد مدار و برق کشور را برگرداندند
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]با تشكر از جناب [url="http://www.military.ir/forums/user/12446-emp/"]EMP[/url] كه اين موضوع جالب را مطرح كردند.
به نقل از يكي از اساتيد (ديگه درست يا غلطش به عهده خودشان)، Blackout آن سال شبكه كشور، به اندازه يك‌سال درآمد نفتي خسارت وارد كرد... علتش هم به نقل از ايشان، انفجار يك رله فشار قوي در يكي از پست‌هاي مهم فشار قوي بود. اما نمي‌دانستم كه با GPS SPOOFING هم امكان ايجاد چنين وضعيتي وجود دارد. [/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][b]تصوير قبل و بعد از بلك‌اوت سال 2003 در شبكه ايالات متحده آمريكا:[/b][/font][/size]

[center][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/FILE0169.JPG[/img][/font][/size][/center] ویرایش شده در توسط mahdavi3d
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از مطلب جالبی که ارسال کردین..فقط ارتباط این مساله با فرود پهباد آمیریکایی در ایران چی بود؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='tarique' timestamp='1348237734' post='272732']
ممنون از مطلب جالبی که ارسال کردین..فقط ارتباط این مساله با فرود پهباد آمیریکایی در ایران چی بود؟
[/quote]
درود
ارتباطش خیلی ساده است. کنگره آمریکا از دانشگاه تگزاس آستین درخواست می کند که بررسی بکند که آیا GPS SPoofing که ادعا شده ایران از آن تکنیک برای فرود آوردن پهباد استفاده کرده، واقعا بر روی پهبادهایی که برای هدایت خود از GPS استفاده میکنند موثر است یا خیر. نتیجه تحقیق جالب بوده و نشون داده که نه تنها برای پهباد ها موثر است بلکه برای بقیه سیستمهایی که از GPS استفاده می کنند نظیر PMU ها نیز می تواند به شدت مخرب باشد. در آمریکا از پهباد برای پست و نامه رسانی هم استفاده می شود و این نوع حمله می تواند بسیار پر خسارت باشد.البته هیچگاه ایران ادعا نکرده که از GPS Spoofing استفاده کرده است.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یعنی بله با اخلال سیستم های آر کیو میشه اون رو به طور کامل خاموش کرد و سیستم هاش رو از کار انداخت و ارتباطش با مرکز رو قطع کرد ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ببینید آنچه که ادعا شده از طرف ایرانی نیست بلکه از طرف روزنامه های خودشان است.
ظاهرا سیستم هدایت RQ-170 اینطور بوده که در صورتی که پهباد از هدایت خودکار داخلی استفاده بکند برای مکان یابی متکی به GPS نظامی بوده است (که باز به ادعای خودشان امن و غیر قابل دسترس است) و در صورت بروز اشکال در آن به روی GPS غیر نظامی به عنوان سیستم پشتیبان سوئیچ می کرده است (که نقطه ضعفی نا بخشودنی بوده است). این منابع ادعا کرده اند که در ابتدا ایرانی ها با استفاده از SPOOFING باعث شده اند که GPS نظامی بی فایده شده و از سرویس دهی خارج گردد و سپس با ایجاد اخلال در داده های GPS غیر نظامی به پهباد مختصات اشتباه داده اند و همین مختصات اشتباه باعث شده که پهباد به جای اینکه به پایگاه خود برگردد، در نقطه ای از ایران فرود آید و خیال کند که به پایگاه بازگشته است.
از آنجاییکه منابع ایرانی در این مورد به حق سکوت کرده اند این تنها فرضیات دشمن است. امیدوارم که موضوع روشن شده باشد.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right]بهره میگیره که در چند میلیونیوم ثانیه اطلاعات فاز مرجع را به مکانی که فاز مورد سنجش هست ارسال میکند GPS معمولا برای تشخیص فازها نسبت به فاز مرجع انتخابی از phase measurement unit یا PMU[/right]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.