zed

ساخت حسگر جدید زیردریایی‌ها با الهام از ماهی نابینای غارنورد توسط محقق ایرانی و همکاران

Recommended Posts

گروهی از دانشمندان دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور و مؤسسه فناوری ماساچوست با همکاری یک محقق ایرانی از خط جانبی بدن ماهی‌های نابینای غارنورد، برای طراحی حسگر خودروهای زیردریایی خودکار، تقلید کرده‌اند.



به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خط جانبی به ردیفی از سلول‌های مو در هر طرف بدن ماهی گفته می‌شود که تغییرات ایجاد شده توسط حرکت یا فشار آب را تشخیص می‌دهد.



محسن اسدنیای فرد جهرمی، دانشیار پژوهشی دانشگاه نانیانگ و همکارانش با الهام از ماهی‌های نابینای غارنورد توانسته‌اند حسگرهایی را تولید کنند که بسیار ارزان‌تر از دستگاه‌های سونار و صوتی بوده و همچنین از انرژی کمتری استفاده می‌کند.



معمولا خودروهای زیردریایی خودکار از دوربین، سونار یا سیستمهای موقعیت‌یابی صوتی زیردریایی استفاده می‌کنند اما به دلیل تیره بودن آب، دوربینها بدون استفاده هستند و همچنین استفاده از دستگاههای سونار و صوتی نیز می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد.



سیستم جدید این محققان با هزینه کمتر از 100 دلار برای هر مجموعه قابل ساخت بوده و همچنین صداهای تیز آزاردهنده را که ممکن است برای موجودات دریایی زیانبار باشد، تولید نمی‌کند.



این سیستم در عوض از یک مجموعه شامل دو ردیف از پنج حسگر تشکیل شده است. هر حسگر تنها 1.8 x 1.8 میلیمتر بوده و از یک ستون حسی میکروسکوپی احاطه شده در هیدروژل برخوردار است که با تغییرات حاصل از فشار آب خم می‌شود.



این مجموعه‌ها با ترکیب با یک سیستم بصری رایانه به خودروهای زیردریایی خودکار دانشگاه نانیانگ اجازه داده تا تصاویر سه بعدی را از اجسام نزدیک طراحی کرده و از محیط اطراف خود نقشه‌برداری کنند.



این سیستمها علاوه بر کاربری در این خودروها،‌همچنین در زیردریایی‌های نظامی نیز قابل استفاده بوده و دیگر صداهای ریز آزاردهنده باعث اعلام حضور آنها با نیروی دشمن نخواهد شد.



محققان اکنون امیدوارند بتوانند یک نسخه فیزوالکتریک از این سیستم را تولید کنند که تمام برق مورد نیاز اجرایی خود را از حرکت آب بدست می‌آورد. آنها همچنین در حال بررسی شیوه‌هایی هستند که در آن این حسگرها بتوانند اجسام زیرآب را با جریان ضعیف یا حتی بدون آن شناسایی کنند.

لينک خبر : http://isna.ir/fa/news/91092513982/ساخت-حسگر-جدید-زیردریایی-ها-با-الهام-از-ماهی
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا شناخت موجود خلقت بزرگترین دانشگاه برای توسعه تکنولوژی های نوین است
و باید از سمت زیست شناسی اطلاعاتی به مهندسی داد تا در پیشرفت تکنولوژی از طبیعت بهره بگیریم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.