mahdavi3d

نقطه عطفی در مخازن کرایوژنیک کامپوزیتی برای کاربردهای راکتی فضایی

Recommended Posts

nasa_cryogenic_tank_945.jpg

 

thumb_Composite_cryotank-NASA.jpg
ناسا به تازگی یک مخزن کرایوژنیک کامپوزیتی 2.4 متری را در مرکز فضایی مارشال مورد آزمایش قرار داده است. به گفته مایکل گازاریک، معاون فناوری فضایی ناسا در واشنگتن، این آزمون موفق نقطه عطف مهمی در راه اثبات فناوری مخازن کرایوژنیک کامپوزیتی مورد نیاز برای نسل بعدی ماموریت‌های فضای عمیق ناسا محسوب می شود.
این مخزن که توسط بوئینگ و در تاسیسات tukwila واشنگتن ساخته شده است، در اواخر سال 2012 به ناسا وارد شد. مهندسین به بازرسی و عایق‌بندی مخزن پرداختند، سپس آن را تحت آزمایش فشار قرار دادند. برای اندازه‌گیری توانایی مخزن برای حمل هیدروژن مایع، دمای مخزن را به منفی 423 درجه فارنهایت و فشار 135 psi رساندند.
در حال حاضر یک مخزن 5.5 متری که بزرگترین مخزن در نوع خود است در تاسیسات بوئینگ در دست ساخت است. آزمایشات این مخزن در سال 2014 انجام خواهد شد. در نهایت یک مخزن 8.4 متری در برنامه خواهد بود.
مخازن کامپوزیتی در مقایسه با مخازن فلزی، این قابلیت بالقوه را دارند که به طور قابل توجهی باعث کاهش چشمگیر وزن و هزینه‌ها شوند.

http://spaceref.com/onorbit/cryogenic-fuel-tank.html
http://www.compositestoday.com/2013/07/nasa-reach-composite-cryogenic-fuel-tank-milestone/
http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_07_01_2013_p0-592975.xml


ویدئویی در همین رابطه:
 

CryogenicTank_ManufacturingDevelopment_0

دانلود (حجم: 40.42 مگابایت)

http://trainbit.com/files/0621829884/CryogenicTank_ManufacturingDevelopment_1001.mp4

 

اسکرین‌شات
thumb_CryogenicTank_ManufacturingDevelop thumb_CryogenicTank_ManufacturingDevelop thumb_CryogenicTank_ManufacturingDevelop thumb_CryogenicTank_ManufacturingDevelop

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کاربرد این مخازن چیست؟
چون با این مشخصات تحت فشار و دمای خاص که معمول نیست قابل اتکا است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]وسایل فضایی که از سوخت هیدروژن مایع/اکسیژن مایع استفاده می‌کنند، مشتری اصلی این مخازن هستند. مخازنی که تاکنون استفاده شده، عمدتا فلزی بوده است. مخازن کرایوژنیک در کاربردهای راکتی فضایی، با چنین دما و فشاری مواجه هستند و خاص این نوع مخازن کامپوزیتی نیست.[/font][/size]
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یه بار چند وقت قبل تو خیابون رد می شدم یک همچین چیزی دیدم دارن بار وانت می کنن!
چقدر فکر کردم این چیه.
فکر کنم الان جوابمو گرفتم!

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_Composite_cryotank-NASA.jpg[/img]

تشکر برادر مهدوی
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]Antiwar جان، واشنگتن تشریف داری؟ آب و هوا چطوره؟ :laughing: (شوخی :mrgreen:)[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]عارضم که هر گردی که گردو نیست عزیز جان. این مخازن، مخازن خاصی هستند و باید بتوانند شرایط خیلی خاصی را تحمل کنند.[/font][/size]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کرایوژنیک یعنی چی؟
رفته بودیم سیلندر گاز بخریم فروشنده می گفت اینا کرایوژنیکه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]سوخت‌های کرایوژنیک، سوخت‌هایی هستند که برای باقی ماندن در حالت مایع، نیاز است که در دماهای بسیار پایین نگهداری بشوند. مانند هیدروژن مایع و اکسیژن مایع[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]http://en.wikipedia.org/wiki/Cryogenic_fuel[/font][/size]
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

01-Technicians-prepare-the-18-foot-.jpg

 

thumb_01-One-of-the-largest-composite-.j
پس از آزمایش مخزن 2.4 متری در سال گذشته، اینک مخزن 5.5 متری برای قرار گرفتن در شرایطی مشابه یک پرواز واقعی، در مرکز فضای مارشال مورد آزمون قرار خواهد گرفت.
به گفته گازاریک استفاده از مخازن کامپوزیتی، 30 درصد کاهش وزن و 25 درصد صرفه جویی در هزینه، نسبت به بهترین مخازن فلزی موجود در پی خواهند داشت.
http://www.spaceflightinsider.com/space-flight-news/sls-space-flight-news/move-heavy-metal-theres-new-tank-coming-town/

ویدئو

 

Manufacturing_ALarge_CompositeRocketFuel

دانلود (حجم: 27.28 مگابایت)

http://trainbit.com/files/4617081884/Manufacturing_ALarge_CompositeRocketFuelTank_1001.mp4

 

اسکرین‌‌شات

thumb_Manufacturing_ALarge_CompositeRock thumb_Manufacturing_ALarge_CompositeRock thumb_Manufacturing_ALarge_CompositeRock thumb_Manufacturing_ALarge_CompositeRock

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ناسا مجموعه‌ای از آزمون‌های پیچیده را برای بزرگترین تانک سوخت کرایوژنیک کامپوزیتی به انجام رساند.

در این آزمون‌ها مخزن 5.5 متری در داخل دستگاه آزمون در مرکز مارشال ناسا واقع در هاستونویل آلاباما قرار داده شد و بارهای سازه‌ای به آن اعمل شد تا نقش استرس‌های فیزیکی که پرتابگرها در طول پرواز تجربه می‌کنند را ایفا کند.

تانک در آزمون‌های دیگری سوخت را با موفقیت در دمای بسیار پایین نگاه داشت و در فشارهای مختلف به کارگرفته شد. مهندسان مخزن را با کمک 113 هزار لیتر هیدروژن مایع به دمای منفی 253 درجه سانتیگراد سرد کردند و فشار را به صورت مکرر بین 20 تا 53 پوند بر اینچ مربع (PSI) تغییر دادند که حد‌های فشار درنظرگرفته شده برای آزمایشات بود.

این تانک سوخت که توسط یک هواپیمای Super Guppy ناسا در 26 مارس به مرکز مارشال منتقل شد، توسط کمپانی بوئینگ و در نزدیکی سیاتل ساخته شده است.

http://www.nasa.gov/press/2014/august/nasa-completes-successful-battery-of-tests-on-composite-cryotank/

 

normal_composite-cryogenic-fuel-tank_05.

 

thumb_composite-cryogenic-fuel-tank_02.j thumb_composite-cryogenic-fuel-tank_01.j thumb_testing_1.jpg

 

thumb_05082014-146.jpg thumb_composite-cryogenic-fuel-tank_04.j thumb_composite-cryogenic-fuel-tank_03.j

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.