FeldMarshall

اسكنر سه بعدي و فرز سه محور CNC در كشور طراحي و ساخته شد.

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

خبر چندان جدید نیست ولی به نظرم جالب اومد.


دو دانشجوي مبتكر با طراحي اسکنر سه بعدي و فرز سه محور CNC هوشمند، نخستين كنترلر چهار تا شش محوره را در كشور ساختند.

محمد كفش‌دوزي، دانشجوي نرم‌افزار و يكي از مجريان اين طرح هدف از ساخت اين دستگاه را انجام تحقيقات پيرامون انواع كنترلرها و ماشين‌آلات صنايع ابزار دقيق و تسهيل پروسه ماشين‌كاري با حداكثر سرعت و كيفيت عنوان و خاطرنشان كرد: اين دستگاه به يك سنسور فاصله‌ياب ليزري بسيار دقيق مجهز است كه به نرم‌افزار ماشين، ‌اين امكان را مي‌دهد تا از اسكن سطوح انواع قطعه و قالبهاي صنعتي به ابري از نقاط رسيده و از اتصال نقاط متراكم به يك مدل حجم دار و سه بعدي دست پيدا كند.

وي افزود: مهندسان و طراحان صنعتي مي‌توانند مدل سه بعدي قطعه اسكن شده را در انواع نرم‌افزارهاي CAD از جمله CATIA, SolidWorks, AutoCAD, 3DStudio, Maya,… اصلاح و يا به طور مستقيم، به دستورات ماشين‌كاري تبديل كرده و فرآيند مهندسي معكوس يا كپي گرفتن از قطعه يا قالب را به سادگي انجام دهند.

اين مبتكر در بيان ويژگي‌ها و نتايج اين پروژه به طراحي و ساخت دستگاه فرز CNC سه محور با مكانيزم دروازه‌يي با دقت 5 ميكرون، طراحي يك اسكنر سه بعدي کاملا صنعتي با به كارگيري سنسور فاصله‌ياب ليزري با دقت 16 ميكرون، طراحي و ساخت كنترلرهاي صنعتي براي انواع ماشين آلات ابزار دقيق تا چهار محور و خودكفايي در توليد تجهيزات كنترلي ماشين آلات ابزار دقيق در داخل كشور و عدم نياز به واردات از ديگر كشورها، طراحي و پياده سازي مركزياب هوشمند به عنوان ايده‌اي نوين جهت قراردادن فرز و يا انواع ابزارتراش در نقطه شروع ماشين‌كاري مقارن با نقطه صفر در فايل G-code اشاره كرد.

اين پژوهشگر جوان تصريح كرد: قابليت اسكن سه بعدي انواع قطعه و قالب و استخراج مدل سه بعدي اسكن شده با فرمت استاندارد STL-Stereo Litho قابل اجرا در انواع نرم‌افزارهاي CAD يا CAM و طراحي نرم‌افزاري بسيار قوي و برخوردار از محيطي كاملا سه بعدي (Open GL) براي نمايش ماشين مجازي، شبيه‌سازي حركت محورها و حتي مسير ماشين‌كاري بر روي قطعه كار همزمان با حركت واقعي ماشين، پانل كنترلي بسيار ساده و دسترسي به تمام قسمتهاي ماشين حتي توسط صداي كاربر از ديگر ويژگي‌هاي اين طرح است.

كفش دوزي با اشاره به طراحي نرم‌افزار سه بعدي اين دستگاه به ايسنا گفت: در بخش كپي‌برداري از قطعه موردنظر به‌صورت نقطه‌اي و از طريق يك ليزر به قطعه موردنظر، نور تابانده شده و بازتاب آن به ليزر در هر نقطه از قطعه محاسبه شده و با كنار هم قرار دادن اين فواصل، مدل سه‌بعدي تهيه شده و با انتقال آن به دستگاه CNC (ماشين تراش) قالب مورد نظر ساخته مي‌شود و به كمك اين طرح سرعت قالبسازي افزايش مي‌يابد.

به گفته وي، در اين پروژه نخستين كنترلر چهار تا شش محوره كشور نيز ساخته شده است كه كشور را از واردات اين قبيل كنترلرها بي‌نياز كرده و از ويژگي‌هايي چون ساختار PC-Base، كنترل به صورت همزمان Real-Time تا چهار محور، قابل نصب روي انواع ماشين‌آلات ابزاردقيق، حمايت از انواع استانداردهاي ISO و Fanuc و دريافت انواع تائيديه‌هاي معتبر از جمله قطعه‌سازي وزارت نفت و گروه مکانيک دانشکده فني دانشگاه تهران و چندين کارخانه معتبر قطعه‌سازي و قالب‌سازي برخوردار است.

گفتني است، اين طرح كه با همكاري محمد كفش‌دوزي و حسين زيبادل اجرا شده، رتبه دوم پژوهش‌هاي کاربردي نهمين جشنواره جوان خوارزمي را كسب كرده است

منبع:http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-1067033

به نظر من این وسیله می تونه در مهندسی معکوس خیلی از قطعات مفید باشه،البته باز هم مرحله یافتن راه ساخت قطعه می مونه. icon_cheesygrin :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالب بود . واقعا دستشون درد نکنه . باری کالله به این دانشجو ها . به شرطی که این ها فردا از کشور خارج نشند . icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.