nasirirani

نظریه انحلال نیروی نظامی در ایران!/هزینه- فایده داشتن نیروی نظامی برای ایران!

Recommended Posts

مطمئن باشید اگر روزی پیش بیاد که آمریکا بخواد چتر حمایتی نظامی اش رو از روی کشورهای ژاپن و آلمان برداره که بسیار بعیده، و این کشورها احساس کنند که برای دفاع از کشورشون نیاز به ارتش قدرتمندی دارند به راحتی میتونند در کوچکترین زمانی صاحب قدرمندترین ارتش های دنیا بشن بدون اینکه نیاز باشه دوباره کسب تجربه کنند چون اولا از لحاظ تامین بودجه هیچ مشکلی ندارند و ثانیا در بسیاری از زمینه ها چه از لحاظ تکنولوژی و چه مدیریت در اوج قله دانش هستند و در کنار اون میتونند در صورت نیاز به راحتی از دانش کشورهای متحدشون بهره ببرند.

ولی واقعیت اینه که یه همچین حالتی هیچوقت پیش نمی آد و نیازیم بهش نیست.  من حتی فکر میکنم در آینده ای نه چندان دور ، مثلا 150 یا 200 سال دیگه، بشر به نقطه ای از تکامل و ساختار جدید برسه که حتی هزینه کردن برای نیروی نظامی جهت جنگ با همنوع خودش کاملا بی معنی و غیر لزوم بشه. مثلا آیا الان میتونید تصور کنید که آلمان و فرانسه مجددا" با هم بجنگند؟ تقریبا" بعیده. در آینده هم همین وضعیت رو برای تمام کشورهای دنیا خواهیم دید.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مطمئن باشید اگر روزی پیش بیاد که آمریکا بخواد چتر حمایتی نظامی اش رو از روی کشورهای ژاپن و آلمان برداره که بسیار بعیده، و این کشورها احساس کنند که برای دفاع از کشورشون نیاز به ارتش قدرتمندی دارند به راحتی میتونند در کوچکترین زمانی صاحب قدرمندترین ارتش های دنیا بشن بدون اینکه نیاز باشه دوباره کسب تجربه کنند چون اولا از لحاظ تامین بودجه هیچ مشکلی ندارند و ثانیا در بسیاری از زمینه ها چه از لحاظ تکنولوژی و چه مدیریت در اوج قله دانش هستند و در کنار اون میتونند در صورت نیاز به راحتی از دانش کشورهای متحدشون بهره ببرند.
ولی واقعیت اینه که یه همچین حالتی هیچوقت پیش نمی آد و نیازیم بهش نیست. من حتی فکر میکنم در آینده ای نه چندان دور ، مثلا 150 یا 200 سال دیگه، بشر به نقطه ای از تکامل و ساختار جدید برسه که حتی هزینه کردن برای نیروی نظامی جهت جنگ با همنوع خودش کاملا بی معنی و غیر لزوم بشه. مثلا آیا الان میتونید تصور کنید که آلمان و فرانسه مجددا" با هم بجنگند؟ تقریبا" بعیده. در آینده هم همین وضعیت رو برای تمام کشورهای دنیا خواهیم دید.

در زمانى هستيم كه افراطى گرايى به شدت بالا رفته و حتى در اروپا دست راستى ها در حال قدرت گرفتن هستند
و امكان ظهور هيتلرى ديگر بعيد نيست
من هم مثل شما فكر مى كردم ولى تو اين چند سال فهميدم تاريخ خيلى خيلى راحت تكرار مى شود بدون اينكه حتى بفهمى


-----
چيزى كه ژاپن يا ألمان را قوى كرده قدرت تكنولوژى و زيرساختش است چيزى كه ريشه مشترك نيروى اقتصادى و نظامى است
مشخصا در يك رابط سالم و متقابل ، اقتصاد براى ارتش پول مى أورد و ارتش براى اقتصاد امنيت
ولى امروزه با استفاده از ريشه مشترك تلاش مى شود هر دو سود ده باشند چيزى شبيه صنايع نظامى امريكا و فرانسه
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام علیکم

 آیا داشتن نیروی نظامی قوی و امنیت پایدار دلیل عقب ماندگی اقتصادی است؟

 

بطور مشخص ، جواب این سئوال منفی است ، اما با یک تبصره بسیار مهم که اصل سئوال را وارد حاشیه می کند .

 

---------------------

 

وجود یک نیروی نظامی قدرتمند ، در عین داشتن یک اقتصاد قوی ، هیچ تناقضی با هم ندارند و مشخصاً لازم و ملزوم هم هستند . اما مجدداً به سئوال بنده در پست شماره 19 می رسیم:

 

سئوال : آیا ارتباطی میان یک :

 

1- اقتصاد "قدرتمند" مبتنی بریک" مدل بومی" ،

 

2- در کنار استفاده از تجارب دیگران ،

 

3-  با یک  قدرت نظامی  به روز ،

 

وجود دارد یا خیر ؟؟؟

 

پاسخ به این سئوال مثبت هست . طبیعتاً ارتباط وجود دارد . ایالات متحده ، مثال خوبی در این زمینه هست .

 

------------------------

 

شخصاً تجربه و مطالعه بسیار اندکی در حوزه اقتصاد دارم ، و روش بنده هم این هست که در حوزه ای که اطلاعات کافی نیست ، ورود پیدانمی کنم ، با این حال چند نکته در حوزه ژئواکونومی :

 

1- در ژئواکونومی ، واحدهای سیاسی عمدتا" براین سعی هستند که تا هر چه بیشتربا فراهم کردن (فضا و مکان ) ، سرمایه گذاران خارجی را برای سرمایه گذاری در داخل این کشورها ، جلب کنند .

 

2-  بند الف ، مشخصاً با اتخاذ یک استراتژی واقع گرایانه در حوزه سیاست خارجی مرتبط می شود (این مساله در سطوح منطقه ای / بین المللی نمود دارد )

 

3- سرمایه ( داخلی یا خارجی ) بالذات وماهیتاً "جبان و ترسو" هست . بدین معنی که با کوچکترین بی ثباتی ، علاقه خودش را برای ادامه فعالیت از دست می دهد

 

4- سرمایه گذاری ( داخلی و خارجی ) در قرن 21 ماهیتاً کاربردهای دوگانه پیدا کرده . بدین معنی که تولید یک فناوری مشخص ، الزاماً ماهیت غیر نظامی ندارد و به شکلهای مختلف ، کاربردهای نظامی پیدا می کند .

 

5- سه سطح امنیت (با زیرمجموعه های امنیت سخت ، امنیت نیمه سخت و امنیت نرم ) پیوستگی معنایی و دو طرفه دارند ، بدین معنی که حذف هیچ کدام امکان پذیر نیست و مشخصاً در صورت حذف هر کدام ، دو تای دیگر تاثیر واقعی خودشان را بطور کامل از دست می دهند .

 

6- در قرن بیست  ویکم ، اقتصاد کشورها ، بیشتر از گذشته در هم تنیده شده ، هر چند این به معنای نفی وجود استقلال واحدهای سیاسی نیست . فرموده رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی هم برهمین نکته استوار هست ، بارها ایشان براین نکته تاکید داشتند که اقتصاد مقاومتی به معنای بستن در کشور و کشیدن دیوار نبوده و نیست و از آن طرف ، باز کردن غیر اصولی درهای کشور هم قابل هضم نخواهد بود.

 

7- به مانند رایانه مورد استفاده همه ، اقتصاد به مشابه یک ویندوز هست که سایر برنامه ها ( فرهنگ ، امنیت ، ) تحت آن نصب و مورد استفاده قرار می گیرند . با توجه به این مساله ، عملکرد ما در طول بیش از  3 دهه گذشته ، برای تبدیل اقتصاد متکی بر فروش ذخائر زیرزمینی به یک اقتصاد مولد چه بود ؟؟؟ اگر انصاف را مبناء قرار دهیم و بازه زمانی 1357 تا 1367 را از این مدت کم کنیم ( انقلاب ، دفاع مقدس ، بازسازی و.... ) ، یعنی یک مدت زمان 27 ساله ، دقیقاً چه کاری برای بومی سازی اقتصاد که در این فرضیه مبناء قرار داده شده ، صورت گرفته ؟؟؟ این سئوال مهمی است که باید پاسخ داده شود

 

 

اگر پاسخ را آری بدانیم که ظاهرا آقای هاشمی سخنش این است، یک لایه بر تئوری « هم سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد » اضافه خواهد شد. زیرا آن مرد گفت هر دو بچرخد و ........ وانگهی ایجاد دو قطبی امنیت و اقتصاد (البته با کلمات قشنگی بیان می‌شود) 
 

 

حالا سئوال بنده این هست ، علت وارد کردن شخصیتها به ان مساله چه چیزی است ؟؟؟؟

 

برادر عزیز ما ، جناب nasirirani یک دغدغه جدی و به حق داشتند و آن را بصورت تاپیک ارسال کردند ، ظاهراً هم علت این دغدغه ، گفته یکی از مسئولین بود، حالا اگر براشتباه بودن این گفته ، صحّه گذاشته شود ، حاضرید از این شکل جناح بندی ها بیرون آمده و مساله را به شکل فنی بررسی بفرمایید ؟؟

 

یکی از صدها مشکل ما در کشور ، این هست که قادر نیستیم از دایره تنگ تحلیل های جناحی بیرون آمده و مشکلات را بدون عینک جناحی بررسی کنیم . علاوه براین ، برخی دوستان ، قدرت "گفتمان سازی" گوینده این سخنان را بیش از اندازه لازم دارند برآورد می کنند و این آغاز سلسله دومینو اشتباه در تشخیص مشکلات اصلی است .

 

پی نوشت :

 

1- براین باور هستم که فارغ التحصیلان حوزه اقتصاد در گرایش های مختلف ، می توانند بحث را ادامه دهند .

 

2-  خوشبختانه یا متاسفانه ، همه جناح های حاضر در کشور ، زمانی قدرت را برای تغییر شرایط در اختیار داشتند ( از کارگزاران گرفته تا اصلاح طلبان و اصولگرایان و معتدلیون )در نتیجه هیچ کدام از این دوستان که در این انجمن ، سمپاتهای خودشان را دارند ، مبرا از ایجاد چنین شرایطی نبوده و نیستند .

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر MR9 عزیز

با تشکر از بحث شما
چند نکته
۱- اینکه اقتصاد پایه و به قول شما پلتفورم امنیت و فرهنگ و... باشد چندان دقیق به نظر نمی رسد زیرا بسیاری از اصلاحات و ساختار های موثر اقتصادی ریشه در فرهنگ دارند و پیشرفت در ظرف امنیت ممکن. بنابراین بهتر است اقتصاد, فرهنگ و امنیت را لازم و ملزوم و بازخورد دهنده به یکدیگر بدانیم.

۲. اینکه فرمودید مدلی بومی ولی با نگاه به تجربه های بشری باید شکل گیرد صحیح است

۳. اینکه استنتاج فرمودید که نقد سخن یک فرد که نه در خلوت بلکه در سخنرانی عام گفته شده جناح گرایی بوده جسارتا میزانی تحجر در عمل است. مگر نه اینکه مملکت از نخبگان خط می گیرد یا اینکه منظور شما از بحث فنی ، بحث در خلا درباره مجردات است که مبادا به قبای کسی بر بخورد؟ به نظر بنده تا زمانی که توهینی بر کسی نرفته، بهتر است همه آزاد در اظهارنظر باشیم. شبیه این نقد بر برادر بزرگوار نصیر عزیز هم در ویرایش پست بنده بدون کسب اجازه وارد است. هدف بحث نیل به کشف حقیقت است نه زده شدن حرفهایی که من و شما میخواهیم
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام علیکم و رحمت ا...

1- اینکه اقتصاد پایه و به قول شما پلتفورم امنیت و فرهنگ و... باشد چندان دقیق به نظر نمی رسد زیرا بسیاری از اصلاحات و ساختار های موثر اقتصادی ریشه در فرهنگ دارند و پیشرفت در ظرف امنیت ممکن.

 

در حقیقت ، اصراری بر صحت مواردی که عرض شد ، ندارم ، به هر ترتیب ،شاید از یک نظر ، آراء افراد برحسب پیشینه مطالعاتی ، متفاوت هست و قطعاً اشتباهاتی هم وجود دارد . با این وجود ، از یک جهت ، اقتصاد ، مبناء گرفته شد ، چراکه برخی معتقدند بدون یک اقتصاد سازماندهی شده بریک شرایط اصولی و درست ، می توان یک نیروی نظامی قدرتمند ایجاد کرد که به نظرم این تحلیل اشتباه هست .

 

 

 بنابراین بهتر است اقتصاد, فرهنگ و امنیت را لازم و ملزوم و بازخورد دهنده به یکدیگر بدانیم.
 

 

با این فرموده جنابعالی موافقم ، چنانکه از ابتدا هم استدلال بنده ، همین بود . وجود ارتباط متقابل و معنا دار میان مفاهیم ذکر شده و توجه به این نکته که عدم وجود هر کدام ، موجب می شود تا سایر مفاهیم قدرت تاثیر گذاری خود را از دست بدهند

 

 

. اینکه استنتاج فرمودید که نقد سخن یک فرد که نه در خلوت بلکه در سخنرانی عام گفته شده جناح گرایی بوده جسارتا میزانی تحجر در عمل است. مگر نه اینکه مملکت از نخبگان خط می گیرد یا اینکه منظور شما از بحث فنی ، بحث در خلا درباره مجردات است که مبادا به قبای کسی بر بخورد؟ به نظر بنده تا زمانی که توهینی بر کسی نرفته، بهتر است همه آزاد در اظهارنظر باشیم. شبیه این نقد بر برادر بزرگوار نصیر عزیز هم در ویرایش پست بنده بدون کسب اجازه وارد است. هدف بحث نیل به کشف حقیقت است نه زده شدن حرفهایی که من و شما میخواهیم

 

البته مستحضر باشید که این تحلیل برمبنای تجربیات گذشته است . بطور مشخص ، چنانکه جنابعالی به مراتب در این زمینه بیشتر تجربه دارید ، خارج شدن بحت از مسیر فنی و استناد به گفته ها و تحلیل هایی که بنابر مقتضیات سیاسی و نه فنی بیان می شود ، نه تنها قربانی کننده مساله و مشکل اصلی است ، بلکه ، موجبات تحریک دیگران برای ورود به مباحثی است که به نظرم هیچ ارتباط مستقیم یا غیر مستقیمی با بحث اصلی ندارند و برخی از این شرایط برای برهم زدن جو عمومی استفاده می کنند . بطور مشخص ، بررسی تاپیکهای چهارگانه هسته ای ، مثال بارزی دراین زمینه است.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام علیکم و رحمت ا...

 
در حقیقت ، اصراری بر صحت مواردی که عرض شد ، ندارم ، به هر ترتیب ،شاید از یک نظر ، آراء افراد برحسب پیشینه مطالعاتی ، متفاوت هست و قطعاً اشتباهاتی هم وجود دارد . با این وجود ، از یک جهت ، اقتصاد ، مبناء گرفته شد ، چراکه برخی معتقدند بدون یک اقتصاد سازماندهی شده بریک شرایط اصولی و درست ، می توان یک نیروی نظامی قدرتمند ایجاد کرد که به نظرم این تحلیل اشتباه هست .
 
 

 
با این فرموده جنابعالی موافقم ، چنانکه از ابتدا هم استدلال بنده ، همین بود . وجود ارتباط متقابل و معنا دار میان مفاهیم ذکر شده و توجه به این نکته که عدم وجود هر کدام ، موجب می شود تا سایر مفاهیم قدرت تاثیر گذاری خود را از دست بدهند
 
 

 
البته مستحضر باشید که این تحلیل برمبنای تجربیات گذشته است . بطور مشخص ، چنانکه جنابعالی به مراتب در این زمینه بیشتر تجربه دارید ، خارج شدن بحت از مسیر فنی و استناد به گفته ها و تحلیل هایی که بنابر مقتضیات سیاسی و نه فنی بیان می شود ، نه تنها قربانی کننده مساله و مشکل اصلی است ، بلکه ، موجبات تحریک دیگران برای ورود به مباحثی است که به نظرم هیچ ارتباط مستقیم یا غیر مستقیمی با بحث اصلی ندارند و برخی از این شرایط برای برهم زدن جو عمومی استفاده می کنند . بطور مشخص ، بررسی تاپیکهای چهارگانه هسته ای ، مثال بارزی دراین زمینه است.


با تشکر
نکته مهم امکان و عدم امکان احراز این مساله و از طرفی روش برخورد با آن می باشد. سانسور نظرات در محیط بحث منجر به ابتر ماندن آن می شود. همین مساله در ابعادی بزرگتر در کل جامعه ما برقرار است

به نظرم بهتر است با قوانین شفاف عمل کرده و خودمان هم به آنها پایبند باشیم. قاعدتا نقل و یا نقد سخنی که فردی در سخنرانی عمومی گفته ( البته بدون توهین ) مجاز بوده و جزو حریم آزادی مشروع می باشد.

جان کلام اینکه برای حصول به نتیجه در بحث باید آزادیهای مشروع را حرمت نهاده و همه در موضع برابر به دنبال حقیقت بگردیم نه آنکه افرادی توهین های جناحی کنند و عده ای نیز مواظب قبای مقامات و نخبگان باشند
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام علیکم

به نظرم بهتر است با قوانین شفاف عمل کرده و خودمان هم به آنها پایبند باشیم. قاعدتا نقل و یا نقد سخنی که فردی در سخنرانی عمومی گفته ( البته بدون توهین ) مجاز بوده و جزو حریم آزادی مشروع می باشد.

 

قوانین مشخص هستند و شخصاً اولین نفری هستم که آن را رعایت می کنم

 

2- هرگونه اهانت به کشور ، انقلاب و مسئولین چه مسئولان فعلی یا مسئولان سابق کاملا و اکیدا ممنوع است.

 

هیچ پستی را نمی توانید از بنده پیدا بفرمایید که نفی کننده این قانون باشد .

 

 

نکته مهم امکان و عدم امکان احراز این مساله و از طرفی روش برخورد با آن می باشد. سانسور نظرات در محیط بحث منجر به ابتر ماندن آن می شود. همین مساله در ابعادی بزرگتر در کل جامعه ما برقرار است

 

نظرات تا جایی که مخل امنیت اخلاقی انجمن نباشد و قانون در ارسالها رعایت شده باشد ، نه ویرایش می شوند و نه مخفی ونه به فرموده شما ، سانسور ولی بطور مشخص ، نقض قانون ، موجب اجرای آنها خواهد شد . روش بنده هم بدین صورت هست .

 

 

جان کلام اینکه برای حصول به نتیجه در بحث باید آزادیهای مشروع را حرمت نهاده و همه در موضع برابر به دنبال حقیقت بگردیم نه آنکه افرادی توهین های جناحی کنند و عده ای نیز مواظب قبای مقامات و نخبگان باشند

 

در حقیقت ، سالها پیش ، مجموعه ای مطالعه می کردم با عنوان " آزادی ، در اسارت آزادی " ، نویسنده ، به شکل جالب توجه و ظریفی، معتقد بود ، این واژه آزادی ، مدتهاست در اسارت برداشتهای ما از خود است . تا جایی که اخلاق ، حتی در مورد برادر مسلمان ، تا حد بازیهای زودگذر سیاسی ، سقوط می کند

 

 

پی نوشت :

 

صراحتاً عرض کنم ، اینجا مساله ، هاشمی یا گفته های آن نیست ، مساله ، مفهوم دیگری است که از بیان آن معذورم . فقط این را بدانید که این یک دومینو است . اولین بخش از این دومینو سقوط کند ، نمی توانید جلوی هتاکی های بعدی را بگیرید .

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام علیکم

 
قوانین مشخص هستند و شخصاً اولین نفری هستم که آن را رعایت می کنم
 
2- هرگونه اهانت به کشور ، انقلاب و مسئولین چه مسئولان فعلی یا مسئولان سابق کاملا و اکیدا ممنوع است.
 
هیچ پستی را نمی توانید از بنده پیدا بفرمایید که نفی کننده این قانون باشد .
 
 

 
نظرات تا جایی که مخل امنیت اخلاقی انجمن نباشد و قانون در ارسالها رعایت شده باشد ، نه ویرایش می شوند و نه مخفی ونه به فرموده شما ، سانسور ولی بطور مشخص ، نقض قانون ، موجب اجرای آنها خواهد شد . روش بنده هم بدین صورت هست .
 
 

 
در حقیقت ، سالها پیش ، مجموعه ای مطالعه می کردم با عنوان " آزادی ، در اسارت آزادی " ، نویسنده ، به شکل جالب توجه و ظریفی، معتقد بود ، این واژه آزادی ، مدتهاست در اسارت برداشتهای ما از خود است . تا جایی که اخلاق ، حتی در مورد برادر مسلمان ، تا حد بازیهای زودگذر سیاسی ، سقوط می کند


احسنت،
حالا پرسش اساسی این است که من چه توهینی به چه کسی کردم که بخشی از پست من را نصیر عزیز حذف کردند؟

پرسش دوم، از پست ناقص بنده شما چطور برداشت فرمودید که بنده سنگ جناح گرایی به سینه میزنم در حالیکه بحث اصلی بنده دوگانه های سانتریفیوژ (نماد فناوری) و اقتصاد و حالا قدرت نظامی و اقتصاد بود.

اگر آزادی در چارچوب قوانین سایت وجود نداشته باشد این بحث راه به جایی نخواهد برد
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام علیکم

احسنت،
حالا پرسش اساسی این است که من چه توهینی به چه کسی کردم که بخشی از پست من را نصیر عزیز حذف کردند؟
 

 

در میلیتاری ، حداقل از زمانی که بنده مسئولیت رابرعهده گرفتم ، مدیریتها ، در اجرای قوانین ، در عین هماهنگی ها، مستقل هستند و بنده ابداً ، به جز در شرایط حاد ، دخالت نمی کنم ، چون به قضاوت دوستان ، حتی در زمانی که پست بنده را مخفی کنند ، اطمینان کامل دارم

 

 

پرسش دوم، از پست ناقص بنده شما چطور برداشت فرمودید که بنده سنگ جناح گرایی به سینه میزنم در حالیکه بحث اصلی بنده دوگانه های سانتریفیوژ (نماد فناوری) و اقتصاد و حالا قدرت نظامی و اقتصاد بود.
 

 

برداشت بنده ، از پست شما و سایر دوستان ،  در حالی که  پست نخست برادر عزیز ما ، جناب nasirirani  ناظر بر یک سئوال درست بود و تاکید بنده بر پست شماره 2 بعنوان یک پلاتفرم درست برای ادامه بحث و تاکید مجدد در پست شماره 10 ، بازهم شاهد بودیم که بازهم مساله ای که دربرابر  سئوال اصلی ، حاشیه محسوب می شد ( همین مساله در سایتهای مختلف به نقد گذاشته شده و نتایج و بازتابهای آن را هم مطالعه فرمودید )

 

 

اگر آزادی در چارچوب قوانین سایت وجود نداشته باشد این بحث راه به جایی نخواهد برد

 

باز هم عرض می کنم  ، اینجا مساله ، هاشمی یا گفته های آن نیست ، مساله ، مفهوم دیگری است که از بیان آن معذورم . فقط این را بدانید که این یک دومینو است . اولین بخش از این دومینو سقوط کند ، نمی توانید جلوی هتاکی های بعدی را بگیرید .

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام علیکم

 

برداشت بنده ، از پست شما و سایر دوستان ،  در حالی که  پست نخست برادر عزیز ما ، جناب nasirirani  ناظر بر یک سئوال درست بود و تاکید بنده بر پست شماره 2 بعنوان یک پلاتفرم درست برای ادامه بحث و تاکید مجدد در پست شماره 10 ، بازهم شاهد بودیم که بازهم مساله ای که دربرابر  سئوال اصلی ، حاشیه محسوب می شد ( همین مساله در سایتهای مختلف به نقد گذاشته شده و نتایج و بازتابهای آن را هم مطالعه فرمودید )

 

سلام علیکم و رحمه الله 

 

با کمال احترام به شما و جنباب نصیر عزیز، بنده استدلال شما را قصاص قبل از جنایت تلقی می کنم و برداشتم این است که مدیریت خود را مجاز به حدس مسیر بنده و قطع آن از ابتدا بدون آنکه عمل خلافی انجام گرفته باشد می داند. 

پایه و پلتفورم صحیح بحث زمانی احتمال حصول دارد که نظرات با توجه به مبانی و مبانی با توجه به اصول استدلال شوند و در این راه استدلال لازم است نظرات دوستان مانند امانت نزد مدیریت محترم تلقی گردد و دخل و تصرفی در آن انجام نشود. وانگهی در اجرای قوانین (البته بعد از انجام خلاف) پافشاری گردد. به عنوان مثال اگر بنده پستی خلاف قوانین قرار دادم، می توانید آن پست را به تاپیکی دیگر انتقال دهید و من ملزم به پاسخگویی در قبال نقض قوانین باشم.

 

فی الحال حاضر، امر واقعی موجود ( و نه مورد تصور و حدس) آن است که پست بنده بدون تلاقی با قوانین ویرایش شده و خود متهم به تعصب و جناح گرایی کور در بحث علمی شده ام. با وجودی که مشکل خاصی پیش نیامده و دوستی مان بسیار بر این مسائل چربش دارد، با اجازه دوستان و به جهت « تمرکز حساسیت ها بر امر به معروف و نهی از منکر در رعایت امانت نظرات برای ایجاد فضای علمی و نقادانه واقعی و نیل به حصول به حقیقت » این تاپیک را ترک می کنم و از این پس در این تاپیک تنها خواننده نظرات نقل شده (و ان شاء الله ویرایش نشده) خواهم بود.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 بسم الله الرحمن الرحیم

 

با سلام خدمت دوستان عزیز میلیتاری

 

از دوستان میخوام که جنبه سیاسی مطلب من رو به جهت یادآوری و درک نظرات این شخصیت سیاسی تحمل کنند و خورده نگیرند.  

 

 

مورد اول :

انحلال توان نظامی یا کاهش توان نظامی

 

 به نظر بنده منظور جناب هاشمی  انحلال نیروی نظامی به طور کامل نبوده بلکه تعدیل توان نظامی است.این گفته از کسی که زمانی فرماندهی جنگ رو برعهده داشته بسیار بعید به نظر میرسه.شاید کسانی فکر میکنن ایشون پیر شدن و دچار زوال عقل و... ولی اینطور نیست ایشون کاملا میدونن چی میگن.

 

این اظهار نظر بر میگرده به عقاید فکری هاشمی.ایشون هنوز به شدت قائل به این هستن که میشه با تعدیل کردن برخی جنبه ها در مقابل غرب (قدرت غالب) وضعیت کشور رو به تعالی برد.حالا این تعدیل کردن میشه در مورد دین ، آرمان ها و ایدئولوژی های نظام باشه ، میشه در مورد تعریف ازادی یا عدالت باشه یا میشه مثل امروز در مورد توان دفاعی کشور باشه. کارنامه عملی ایشون این امر رو تصدیق میکنه.

 

در واقع این اظهار نظر در ادامه پروژه عادی سازی روابط همراه با کاهش کنش با غرب ایراد شده.ایشون معتقد هست که اگر این دو کار به صورت موازی و جدی صورت بگیره مشکل اساسی نظام  که رابطه تقابلی با غرب هست حل میشه. 

 

1- برقراری ارتباط دیپلماتیک با غرب (مصمم نشان دادن برای برطرف کردن اختلافات )

2- تعدیل موقعیت های نظام در موضع هایی که با غرب در کنش هست (به جهت قانع کردن و ارائه حسن نیت)

 

 

رابطه تا حدودی برقرار شده.حالا نوبت به مرحله دوم میرسه و اینجا بستگی به غرب داره که دست روی چه موضوعی بزاره الان روی موشک و قدرت منطقه ای ایران هست و ما از ایشان در مورد نکوهش قدرت موشکی و تعدیل قوای نظامی میشنویم و به همین صورت تا اخر.راهبرد های ایشون در زمان جنگ نیز کاملا بر این مدار هستند.

 

حالا که جناب MR9 عزیز فرمودن از جنبه های غیر سیاسی و با منطق این نظر رو نقد کنیم به دو جنبه انحلال و کاهش توان نظامی می پردازیم.

 

 

 مورد دوم :

 

هدف از داشتن توان نظامی چیست؟

 

در عالم هستی هیچ موجودی و هیچ سیستم ای رو بدون داشتن مکانیزم دفاعی و تهاجمی نمیشه پیدا کرد.از خار های تنیده شده دور یک گیاه تا اشکال ترسناک روی بالهای یک پروانه تا گلبول های سفید و پادتن های درون بدن انسان و البته تیم های حفاظت شخصی جناب هاشمی همه و همه نشون میدن که داشتن مکانیزم های دفاعی یک اصل مهم برای بقاست.

 

در همین راستا هم در جوامع انسانی به دلیل عدم وجود عدالت و تضاد در منافع ، بروز جنگ اجتناب ناپذیره و داشتن توان نظامی امری طبیعی است.درواقع عقلانی ترین و پذیرفته ترین دلیل داشتن توان نظامی حفظ منافع فردی و اجتماعی از گزند مهاجم است.

 

 

حالا که داشتن توان نظامی امری قطعی است و به طبع اون انحلال نیروی نظامی امری مردود است .

آیا کاهش توان نظامی  قابل قبول است؟

 

 

مورد سوم :

 

 در اینجا کیفیت توان نظامی مورد بحث است.از اونجا که نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی مبتنی بر آموزه های دین اسلام هست و مهم تر اینکه فرمانده کل نیروهای مسلح در ایران فردی روحانی است و نه نظامی ، پس راهبرد های نظامی خروجی هم مبتنی بر این اموزه هاست.

 

 

کیفیت توان نظامی از منظر اسلام

 

(قرآن کریم و سنت نبوی) 

 

قرآن کریم، در آیات مختلف به صراحت یا اشاره، به موضوع آمادگی نظامی پرداخته و مباحث متنوعی را در میان مفسّران پدید آورده است که مهم‌ترین آن‌ها در ادامه خواهد امد :

 

 

وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ (60 انفال)

 

براى مقابله با آنها [= دشمنان]، هر چه در توان دارید از نیرو و از اسبهاى ورزیده آماده سازید، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن (شناخته شده) خویش را بترسانید! و دشمنان دیگرى غیر از اینها، که شما آنها را (به علت نفاقشان) نمى شناسید و خدا آنها را مى شناسد. و هر چه در راه خدا (و تقویت اسلام) انفاق کنید، بى کم و کاست به شما بازگردانده مى شود، و به شما ستم نخواهد شد. 
 

...بازدارندگی نظامی ...

 
  • «تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللّهِ وَ عَدُوَّکم = تا دشمنان خدا و خودتان را بترسانید»

از آن‌جا که «رُهب» یا «رَهبَة» ترس همراه با دوری از خطر است، این ترس، نقش بازدارنده داشته، از تجاوز دشمنان به مرزهای مادّی و معنویِ مسلمانان جلوگیری می‌کند و روشن است که متجاوز را جز با نمایاندن سرانجام تجاوز، نمی‌توان هشدار داد. برخی گفته‌اند:کاربرد حرف «لام» درعبارت «وَأعِدُّوا لَهُم» به جای «علی» بیان‌گر آن است که آمادگی نظامی مسلمانان برای دفاع است و رویارو نشدن دشمنان با مسلمانان یقیناً به نفع خودشان خواهد‌بود.

 

 

....آمادگی نظامی...

  • «و‌ءاخَرینَ مِنْ دُونِهِم = دشمنان دیگرى غیر از اینها»
هم‌چنین این عبارت در آیه یاد شده،بر ضرورت آمادگی برای رویارو شدن با دشمنان ناشناخته تأکید دارد که موجب پیش‌گیری از غافل‌گیری نیروهای مسلمان شده، طمع ایشان بریده خواهد شد. برخی مفسّران، دشمنان ناشناس را منافقانی که دشمنی‌شان را پنهان ساخته‌اند، دانسته و گروهی دیگر، آن‌ها را دشمنانی خارجی که خصومتشان را آشکار نکرده‌اند، می‌دانند ولی آیه می‌تواند همه آن‌ها را در بربگیرد.

 

موارد ذیل را نیز از آثار آمادگی نظامی برشمرده‌اند:

رفع موانع برای ایمان آوردن انسان‌های مستعد،] جلوگیری از هم‌دستی برخی از جوامع با دشمنان اسلام، زمینه‌سازی برای پیمان‌های نظامی اهل‌کتاب با مسلمانان، ایجاد ضمانت اجرایی آن و پرداخت جزیه به حکومت اسلامی . 

 

 

...تهیه و ساخت سلاح و ادوات جنگی - خودکفایی نظامی...
 
  • «وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ = براى مقابله با آنها [= دشمنان]، هر چه در توان دارید از نیرو و از اسبهاى ورزیده آماده سازید»
پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله)نیز به گردآوری و ساخت سلاح‌های پیشرفته روزگار خود اهتمام ویژه‌ای داشت؛ چنان‌که برای تأمین نیاز تسلیحاتی سپاه اسلام در ایام جنگ حنین ، زره‌هایی را از صفوان بن امیّه قرض گرفت.و در غزوه خیبر ، با بهره‌گیری از اطلاعات یک یهودیِ اسیر، به انبار سلاح دشمن دست یافت و مسلمانان برای نخستین بار، « منجنیق » و « دبابه » (اتاقکی چوبی، پوشیده از چرم که در آن پنهان شده و برای رخنه در دیوار قلعه به آن نزدیک می‌شدند) را به کار گرفتند.

 

پیامبرهمچنین، «عروة ‌بن ‌مسعود» و «غیلان بن سلمه» را به جُرَش (واقع در یمن) فرستاد تا ساخت منجنیق و «عراده» (وسیله‌ای کوچک‌تر از منجنیق) را بیاموزند.بنابراین، با توجّه به دستور عامّ آیه و سیره پیامبر، مسلمانان نه تنها باید پیشرفته‌ترین سلاح‌های هر عصر را به دست آورند، بلکه خود باید آن‌ها را بسازند تا از وابستگی به بیگانگان رهایی یابند.

 

همچنین قرآن در این باره به حضرت داوود فرمان می‌دهد که زره‌های فراخ بسازد و حلقه‌ها را اندازه‌گیری کند:«أَنِ اعمَل سبِغت وَقَدِّر فِی السَّردِ...» و چون نیروهای فراهم آمده باید دشمنان را بترساند، ضرورت دارد که جنبه هراس‌انگیزی سلاح‌ها نیز رعایت شود.

 

 

... تخصیص بودجه نظامی ...

 

  • «وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ = هر چه در راه خدا (و تقویت اسلام) انفاق کنید، بى کم و کاست به شما بازگردانده مى شود، و به شما ستم نخواهد شد. »
به یقین، همه ابعاد آمادگی نظامی، نیازمند پشتیبانی مالی است. آیه۶۰ انفال پس از دستور آماده‌باش نظامی به انفاق در راه خدا پرداخته است. در بسیاری از آیات قرآن، سخن از انفاق آمده؛ امّا به طور مسلّم یکی از موارد اساسی انفاق، اختصاص بودجه‌های نظامی است؛ به ویژه که در آیه پیشین، پس از امر «آماده‌باش نظامی» دستور انفاق داده شده است. از جمله«و‌أَنتُم لاتُظلَمونَ» نیز برداشت کرده‌اند که با تجهیز نیروهای مسلّح، در دل دشمنان رعب ایجاد شده، در نتیجه، توانایی ستم به مسلمانان را نخواهند داشت.

 

 

...فراگیری دانش نظامی...

 

  حضرت محمد (ص) اهتمام خاصّی به آموزش‌های نظامی داشته و ضمن شرکت در مسابقه‌های تیراندازی، می‌فرمود:ای فرزندان اسماعیل ! تیراندازی کنید که پدرتان هم تیرانداز بوده است. از مهم‌ترین نشانه‌های اهتمام رسول‌خدا به آماده‌سازی نیروهای رزمی، آن است که او خود مسابقه‌های اسب‌سواری و تیراندازی برگزار می‌کرد و برد و باخت مالی را در آن روا می‌شمرد. 

 

مفسّران، از آیه ۷۱ نساء چگونگی حرکت نیروها را برداشت کرده‌اند؛ به این صورت که نیروها به تناسب شرایط محیطی و موقعیّت دشمن، به شکل دسته‌های پراکنده یا به صورت گروهی به سوی دشمن رهسپار شوند.

 

همچنین در آیات ۱۵ و ۱۶ انفال شیوه عقب‌نشینی تاکتیکی را به مسلمانان می‌آموزد؛ بدین‌سان که آنان فقط برای غافل‌گیری دشمن، با حرکت به اطراف میدان نبرد یا یاری بخش‌های دیگر سپاه، اجازه عقب‌نشینی دارند.

 

اداره ۶۵ غزوه و سریّه به وسیله پیغمبر در حکومت ده ساله،برخی را بر آن داشته تا بگویند:حضرت، کوشش خویش را در تمام سال، مصروف تمرین سپاه برای نبرد می‌کرد.  نمونه روشن بهره‌گیری مسلمانان از روش‌های نظامی، حفر خندق در نبرد احزاب است استتار  یکی دیگر از تاکتیک‌های جنگی است که مواردی از سیره و نیز شأن نزول سوره عادیات به آن اشاره دارد.  رسول‌خدا این شیوه را به امام علی فرمانده گروه اعزامی آموخت که روزها پنهان، و‌شبان‌گاهان با بهره‌گیری از تاریکی شب به دشمن نزدیک شوند؛ در نتیجه، پیروزی چشم‌گیری نصیب مسلمانان شد.

 

 

...ورزیدگی و آمادگی روحی نظامیان...

 

در تفسیر آیه 60 انفال، روایتی آمده که یکی از مصادیق «قوّه» را مشکین‌فام کردن محاسن رزمندگان دانسته و این تغییر چهره، در تقویت روحیّه نیروهای خودی و تضعیف روحیّه دشمن کارساز بوده است.

 

از آیه ۴۴ تا ۴۶ توبه برمی‌آید که عدم آمادگی روحی و معنوی منافقان در اثر عدم تقوا و ایمان ، آن‌ها را از شرکت در جهاد بازداشته است؛از این رو، در بهره‌گیری از رزمندگان، باید به اخلاص ، تقوا و کارآیی آن‌ها توجّه داشت.

 

از مهم‌ترین نکاتی که مفسّران، از آیه ۲۰۰ آل‌عمران استفاده کرده‌اند، موضوع پایداری و مقاومت رزمندگان اسلام در برابر سختی‌ها و گرفتاری‌ها است.  در آماده‌سازی نیروها، باید به این درس مهمّ قرآنی توجّه داشت که جنگ، همزاد و همراه دشواری‌ها بوده، مؤمنان در سختی‌ها و ناملایمات، نصرت الهی را در خواهند یافت.

 

مفسّران، با استفاده از فعل «صابِروا»  گفته‌اند:رزمندگان، دست کم باید به اندازه پایداری دشمنان، در جنگ شکیبا بوده، پایداری کنند و این خود، نیازمند آمادگی روحی قبلی است؛ چنان‌که خداوند، در آیه ۱۰۴ نساء  با یادآوری همانندی رنج و اندوه کافران و مسلمانان در نبرد، و ‌امیدواری مسلمانان به خداوند (به صورت عامل برتری آنان) به افزایش توان روحی رزمندگان پرداخته است

 

 

... انجام رزمایش‌نظامی ...
 
 برخی مفسران از آیه ۱۲۳ توبه  که به خشونت در برابر کافران دستور داده،استفاده کرده‌اند:
 
«یأیّهَا الّذینَ ءامَنُوا قتِلُوا الَّذینَ یَلُونَکُم مِن‌الکُفّار وَ لیَجِدُوا فیکم غِلظَةً وَاعلَمُوا أنَّ اللّه مَعَ المُتَّقینَ».
 
به نظر برخی، عبارت «وَلیَجِدوا فِیکم غِلظَةً = آنها باید در شما شدّت و قدرت، احساس کنند» به ضرورتِ نمایش قدرت و روحیّه جنگاوری سپاهیان اسلام و رزمایش اشاره دارد.
 
شاید بتوان رزمایش نظامی را از آن‌چه قرآن درباره سان دیدن سلیمان از اسب‌های جنگی بیان کرده، استفاده کرد.
در سیره رسول‌خدا نیز این مورد از جای‌گاهی ویژه برخوردار بوده است. پس از صلح حدیبیه که مسلمانان فرصت یافتند کعبه را زیارت کنند، پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله)به مسلمانانی که در اطراف کعبه طواف می‌کردند، فرمود:با سرعت و شدّت گرداگرد کعبه بگردند تا بدین وسیله، آمادگی روحی و رزمی خود را به کافران نشان دهند.
 
پیامبر در ماجرای فتح مکّه، نیز دستور داد که مسلمانان، شبان‌گاه در بیابان آتش بیفروزند تا مردم مکّه با عظمت ارتش اسلام آشنا شوند و فرمان داد تا ابوسفیان ، بزرگ مکّه را در گوشه‌ای نگه دارند و ارتش نیرومند اسلام در برابر او رژه برود.

 

 

 

خب با توجه به این مستندات حتی نمیشه توان نظامی رو از منظر تعدیل و کاهش اون در مملکت اسلامی مد نظر قرار داشت.

 

البته نکته جالب و خیلی واضح در این نوشتار اینکه که  تمام جنبه نظامی که ما در کشورهربار به عنوان موضوع روز مثل خودکفایی ، انجام رزمایش ،بودجه دفاعی، موضوع موشکی و... داریم خیلی صریح در قران به عنوان دفترچه راهنمای مسلمانان ذکر و استدلال عقلانی شده.

 

 

منبع قسمت کیفیت توان نظامی

ویرایش شده در توسط remo
  • Upvote 14
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.