پرش به


تصویر
* * * * * 2 رای

Northrop Tacit Blue


  • لطفا وارد حساب کاربری خود شوید تا بتوانید پاسخ دهید
3 پاسخ برای این موضوع

#1 OFFLINE   gholam22

gholam22

    Master Sergeant

  • Members
  • Others: Approved Posting, VIP
  • 707 ارسال

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 08 نوامبر 2016 - 02:54

*
پست محبوب

                                                                 بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

در سال 1996موزه ملی نیروی هوایی ایالات متحده، واقع در رایت پترسون اوهایو اعلام کرد یک نمونه هواپیمای جنگنده رادار گریز دریافت کرده است.ظاهرا اطلاعات این جنگنده به قدری سری نگه داشته شده بود که تا ان سال  هیچ کس حتی از وجود چنین پروژه ای هم اطلاعی نداشت و تنها پس از سالها  کار بر روی این پروژه ی مخفی تصمیم گرفته شد تا یک نمونه ی اولیه در اختیار موزه ملی نیروی هوایی قرار گیرد.این جنگنده یک نمونه ی اثبات فناوری بود که توسط کمپانی نورثروب گرومن طراحی و ساخته شده بود.این هواپیما در غالب پروژه BSAX که توسط دارپا و نیروی هوایی ایالات متحده تعریف شده بود  با عنوان Northrop Tacit Blue  نام گذاری شد.

 

1478270569_northrop-tacit-blue-5~0.jpg

 

thumb_1478270593_northrop-tacit-blue-4.j  thumb_1478270596_northrop-tacit-blue-3.j  thumb_1478270885_northrop-tacit-blue.jpg

 

هدف از پروزه  BSAX دستیابی به یک جنگنده رادارگیز که توانایی بقاپذیری بالایی در خط مقدم نبرد را داشته باشد و دارای پیشرفته ترین تجهیزات شناسایی و اویونیک زمان خود باشد.نورثروب در طراحی این هواپیما از بدنه مستطیل شکل که در بعضی نقاط کمی گرد شده و بال مخروطی مستقیم و دم  Vشکل استفاده کرد.همچنین ورودی هوایی موتور توربوفن در بالای بدنه طراحی شد.

 

1478270640_northrop-tacit-blue-6.jpg

 

1478270708_northrop-tacit-blue-11.jpg

 

نورثروب برای ایجاد ثبات در هواپیما از سیستم کنترل پرواز quadruply  استفاده نمود.تکنولوژی سنسور توسعه یافته برای این پروژه که  بعدا در هواپیمای E-8 Joint STARS مورد استفاده قرار گرفت در ان زمان بالاترین سطح از تکنولوژی را دارا بود.

 

1478270675_northrop-tacit-blue-7.jpg

 

این هواپیما اولین پرواز خود را در تاریخ 5 فوریه 1982 انجام داد و پس از ان در طی یک دوره سه ساله 135 سورتی پرواز را به ثبت رساند.از آنجا که این پروژه جنبه منحصرا تجربی داشت و قرار نبود وارد خط تولید شود محققان نورثروب  یک دو جین ایده ی جدید و پیشرفته  که تا ان زمان مورد استفاده قرار نگرفته بود را روی ان پیاده سازی کردند.در بدنه این جنگنده از نوعی الیاژ خاص که در ان از پلاستیک نیز استفاده شده بود برای جذب امواج رادار استقاده شد.

 

1478270752_northrop-tacit-blue-13.jpg

 

thumb_1478270789_northrop-tacit-blue-14.  thumb_1478270757_northrop-tacit-blue-12.  thumb_1478270728_northrop-tacit-blue-10.

 

در Tacit Blue از دو موتور توربوفن ATF3-6 استفاده شد که هرکدام توانایی ایجاد 24 کیلو نیوتن نیروی رانش را داشتند.موتورها در عقب بدنه در کنار یکدیگر نصب شدند.در کابین خلبان از صندلی پرنده(سیستم ایجکت) ACES II استفاده شده بود که نمونه ی توسعه یافته سیستمی بود که قبلا در جنگنده اف-5 استفاده شده بود.

 

 

 

اطلاعات کلی:

 

طول کل: 17 متر

 

طول بال ها:14.7 متر

 

ارتفاع: 3.2 متر

 

حداکثر وزن برخاست : 13.6 تن

 

حداکثر سرعت : 462 کیلومتر بر ساعت

 

===========

 

منبع:

 

https://topwar.ru/10...-blue-ssha.html


  • 44

#2 OFFLINE   151crows

151crows

    1st Sergeant

  • Members
  • 76 ارسال
  • پشت کامپیوتر

ارسالی 08 نوامبر 2016 - 07:05

سلام

اگر به ورودی هوای این هواپیما دقت کنید با خروجی موتور توربوفن اون در یک راستا نیست.

دلیل استفاده از این طرح این است که بتونن نازل موتور جت رو بیارن وسط هواپیما که اگه از این روش استفاده نشه مجبورن از هواپیمای سه جته یا دارای موتورهای تعداد زوج استفاده کنن. با استفاده از این روش هزینه های تعمیر و نگهداری هواپیمای سه جته دیگه تحمیل نمیشه . و میتونن با یک موتور یک نازل در انتهای هواپیما با برآیند نیروی ایده آل داشته باشن. البته در هواپیما های بال پرنده به خاطر اینکه طرح آیرو دینامیکی به هم نخوره باید از این طرح استفاده کنن.

یه دلیل دیگه هم یه جایی خوندم اینه که یه طرح S مانند به ورودی هوا میدن تا اینجوری امواج رادار از داکت هوا و پره های کمپرسور کمتر بازتات به بیرون داشته باشه. این طرح در هواپیمای بی 2 هم استفاده شده

در یکی از سایت های خارجی میزان صدای دو موتور یکسان با دو داکت رو مقایسه کرده بود که موتور دارای این نوع داکت صدای کمتری ازش متساعد شده بود.

. به عکس های زیر دقت کنید:

http://static.ipaust.../67/image_1.png

http://www.patentbud...de=A&country=US


ویرایش شده توسط 151crows 08 نوامبر 2016 - 07:09 .

  • 3

#3 OFFLINE   7mmt

7mmt

    Master Sergeant

  • Airforce
  • Others: Approved Posting, Editorial Board, Members, Moderators
  • 1,284 ارسال

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 08 نوامبر 2016 - 09:41

*
پست محبوب

با تشکر فراروان

خیلی وقت بود خلا تاثیت بلو رو اعصاب بود ، نه کسی سراغش می رفت ، و نه خودم از پس کار های نیمه کاره و عقب افتاده برمی اومدم که برم سراغش . 

اما در مورد متن : تاجایی که می دونم این پروژه ی اثبات گر فناوری بر اساس نقش جنگنده طراحی نشده بود ، که پلتفرم اون (هرچند تاکید می کنم که یک تکنولوژی دمانستریتور بود) مناسب اجرای ماموریت های isr تاکتیکی در میدان نبرد بود . و از طرف دیگه مجددا بر خلاف انچه در متن قید شده "محققان نورثروب که تجربه کار بر روی پروژه ی افسانه ای  B-2 Spirit را داشتند" تاجایی که در خاطر حقیر هست این پروژه مربوط به قبل از بمب افکن بی2 بود . 

به هر حال این پرنده پروژه ی بسیار مهمی بود و هست در تاریخ هوانوردی به خصوص هوانوردی استیلث و از جز به جز دستاورد های اون هنوز هم داره استفاده میشه

انشاالله به لطف و همت دوستان در اینده به این پروژه و موارد مشابه بیشتر پرداخته شه 

با تشکر مجدد

 


  • 11

#4 OFFLINE   gholam22

gholam22

    Master Sergeant

  • Members
  • Others: Approved Posting, VIP
  • 707 ارسال

درجات دریافت شده:

نمایش تمام درجات کاربر

ارسالی 08 نوامبر 2016 - 10:09

 . و از طرف دیگه مجددا بر خلاف انچه در متن قید شده "محققان نورثروب که تجربه کار بر روی پروژه ی افسانه ای  B-2 Spirit را داشتند" تاجایی که در خاطر حقیر هست این پروژه مربوط به قبل از بمب افکن بی2 بود . 

با تشکر فراوان وعرض پوزش از جناب عالی و دوستان.اشتباه از بنده بود در ترجمه روسی به انگلیسی از گوگل  کمک گرفتم و  دچار اشتباه شدم.اصلاح شد بازم معذرت میخوام.ظاهرا از تجربیات این  پرنده در ساخت B-2 استفاده شده.


  • 7


0 کاربر در حال بازدید از این انجمن است

0 عضو, 0 مهمان, 0 کاربر مخفی