mahdavi3d

موشک کروز هوا-پرتاب خا-101 (KH-101 air-launched cruise missile )

Recommended Posts

 


به گزارش روزنامه ايزوستيا نيروي هوايي روسيه در سال 2013 موشك كروز خا-101 رادوگا را براي استفاده عملياتي آماده مي‌كند. اين سلاح كه مراحل ارزيابي نهايي خود را پشت سر مي‌گذارد قادر است با دقت 10 متر اهدافي در فاصله بيش از 10 هزار كيلومتر را منهدم نمايد. سامانه ناوبري اين موشك مبتني بر استفاده از خدمات ماهواره‌اي گلوناس است اما يك سامانه آي‌ان‌اس را نيز به صورت پشتيبان در بر دارد. سرجنگي آن 400 كيلوگرم است كه تقريبا دو برابر سرجنگي نمونه قديمي‌تر خا-555 وزن دارد و همچنين اين موشك قادر است سرجنگي هسته اي نيز حمل نمايد. تصاويري از حمل هشت فروند موشك خا-101 توسط بمب‌افكن توپولوف95 منتشر شده است. همچنين قرار است هواپيما‌هاي بمب‌افكن راهبردي توپولوف-160 روسيه نيز به اين موشك مجهز شوند اما بمب افكن‌هاي كوچكتر توپولوف-22ام3 كماكان به حمل موشك‌هاي خا-555 ادامه مي‌دهند.

منبع:
مجله صنايع هوافضا - شماره 81 - آبان ماه 91 - صفحه 50

 

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشکر بخاطر مطلب خوب

به جرات میشه گفت عملیاتی شدن این موشک قدرت استراتژیک ناوگان هوایی روسیه چندین برابر خواهد کرد ، موشک کروز KH-101 (یا X-101) از هر نظر نسبت به سلف خود دارای برتری های قابل ملاحظه ای هست . کار روی این موشک در دهه ی 70 به عنوان ورژن پنهانکار KH-55 آغاز شد و بنابر اطلاعات منابع روسی ، سطح مقطع این موشک معادل 0.01 مترمربع هست که این RCS کم به همراه ارتفاع حرکت بین 30 تا 6000 متر کشفش توسط رادارهای دوربرد رو تقریبا غیرممکن میکنه .

image0055B15D.jpg

موشک KH-101 دارای برد 10000 کیلومتر هست و قابلیت حملات موشکی بسیار دوربرد (Ultra Long Range) بدون نیاز به نزدیک شدن به حریم پدافند دشمن رو برای ناوگان هوایی استراتژیک روسیه به ارمغان میاره . پیشرانه ی موشک احتمالا موتور توربوجت РД-95ТМ-300 هست که سرعت حداکثر این موشک رو به 270 متر بر ثانیه رسونده ، کلاهک موشک 400 کیلوگرم وزن داره که از نوع غیراتمی میشه به جای یک کلاهک از دو کلاهک 150 کیلوگرمی (یکی با استفاده از چتر) استفاده کرد که قابلیت انهدام دو هدف که در فاصله ی 100 کیلومتری از هم هستند رو به موشک میده . (مدل با کلاهک اتمی این موشک موسوم به KH-102 هست که همراه با KH-101 عملیاتی خواهد شد)

یکی دیگه از پیشرفت های چشمگیر KH-101 ، دقت بسیار بالای اون هست . موشک KH-101 از یک سیستم تصحیح مسیر خودکار موسوم به "اختاپوس" (Спрут) استفاده میکنه که شامل سیستم تصحیح الکترواپتیکی ، گیرنده ی GNSS (برای هدایت ماهواره ای از طریق GLONASS) ، سیستم هدایت اینرسیایی بعنوان Back up و جستجوگر الکترواپتیکی برای هدفیابی در فاز ترمینال استفاده میکنه که دایره خطای موشک (CEP) رو به زیر 10 متر (در تستها دایره خطای 6 تا 7 متر هم گزارش شده) رسونده و عملا موشک رو به یک سلاح هدایت دقیق (Percision Guided missile) تبدیل کرده است .

480RR5B15D.jpg

بدلیل افزایش طول موشک به 7.6 متر ، امکان حمل موشک در محفظه ی داخلی بمب افکن های Tu-95 از بین رفته و خرس های ناوگان هوایی استراتژیک روسیه باید از 4 جایگاه خارجی برای حمل 8 موشک X-101 در زیر بالهاشون استفاده کنند در حالیکه بمب افکن Black Jack میتونه تا 12 عدد از این موشک رو در محفظه های داخلی حمل تسلیحاتش جای بده.

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر بسیار ویژه از جناب mahdavi3d برای این چند تاپیک جدیدشون، واقعا عالی بود، ممنون

همچنین تشکر از جناب چکا برای توضیحاتشون

فقط یه سوال!

اینها که بردشون 10 هزار کیلومتر هست، برای چی از بمب افکن استراتژیکی مثل توپولف 160 شلیک میشن؟ نمیشه با یه هواپیمای دیگه ای این کار رو کرد؟ (فرضم این هست که قلاب نگهدارنده و اینها رو داشته باشه اون هواپیما و طولش هم مشکلساز نشه)

معمولا از چه فاصله ای به هدف شلیک میشن؟ بمب افکن تا هرجایی که بتونه جلو میره و وقتی شرایط براش سخت شد (مثلا جنگنده دشمن نزدیکش شد یا به محدوده سیستم پدافند رسید) شلیک میکنه یا اصلا مکانیزمش هیچ ربطی به حرف من نداره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
روانم کلا شاد شد از این خبر. باید یه صحبت با مقامات روسیه بکنیم تا لطف کنن از این دست اخبار بیشتر منتشر کنن تا باعث انبساط خاطر ملت بشه.

راستی یه چیزی تو چند تا منبع خوندم که از خانواده موشک های کروز کی اچ-55 فقط 2 تا مدل KH-555 و KH-101 عملیاتی و تولید شدند. تازه KH-101 چند ماهه یعنی از اوایل 2013 وارد خدمت عملیاتی شده و از تعداد موجودش اطلاعاتی در دسترس نیست.برد موشک KH-101 هم در سایتهایی مثل MISSILETHREAT و NTI هم بین 2000 تا 3500 کیلومتر عنوان شده . حالا این 10000 کیلومتر از کجا اومده فقط خدا میدونه.

(برای درک درستی یا نادرستی برد 10000 کیلومتری این موشک توجه شما رو به دورزن ترین موشک کروز آمریکا در حال حاضر جلب میکنم یعنی موشک ACM-129 ACM که بردش 3700 کیلومتره. حالا قضاوت با شماست که برد 10000 کیلومتری KH-101 رو باور کنید یا نه icon_cheesygrin )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.