Navard

موشک چند منظوره سبک مارتلت (Martlet / Lightweight Multirole Missile)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

15 hours قبل , Navard گفت:

موشک چند منظوره سبک وزن مارتلت

در سال 2008، نیاز نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا به سلاحی برای مقابله موثر با تهدید قایق های تندرو  اعلام شد. مقاله "نیروهای دریایی ایران - از جنگ چریکی تا استراتژی دریایی مدرن" منتشر شده در سال 2009 توسط دفتر اطلاعات نیروی دریایی ایالات متحده توسط بسیاری به عنوان نکته مهمی برای درک نیروهای غربی از تهدید نوظهور قایق های تندرو و نبرد ساحلی تلقی گردید، اما نیروی دریایی بریتانیا و دیگران قبل این مقاله شروع به کار کرده بودند و تعدادی الزامات را برای خود تعریف کردند که FASGW(L) یکی از آنهاست. در این استراتژی، هلیکوپترها همچنان به محافظت از نیرو ادامه می‌دهند، اما به جای تسلیحات برد بلندتر و بزرگ‌تر مانند موشک های سی اسکوا و هلفایر و بریمستون، موشک کوچک‌تری با دقت مناسب مورد نیاز بود که بتوان از آن در محیط‌های محدود کننده قوانین جنگ، مشابه با تهدیدات در تنگه هرمز و خلیج فارس استفاده کرد.

 

15 hours قبل , Navard گفت:

Wildcat-Martlet-Missiles-Royal-Navy-2-1_

 

سلام و خدا قوت - طرز فکر انگلیسی ها جالبه از ترس قایقهای تندرو سپاه اینهمه هزینه کردند و هلیکوپتر ساختند بعد هزینه کردند موشک توسعه دادند که مطابق تصویر بالا روی هلیکوپتر نصب کنند  تا با کمک آن به جنگ قایقهای تندرو سپاه بروند آمااااااااا در محیط خاص و محدود خلیج فارس این هلیکوپتر بزرگ و سنگین بهترین هدف سامانه های پدافندی سپاه خواهد بود حالا دیگه انتخاب با  خودمونه  نفرات مجهز به دوش پرتاب یا قایق تندرو پدافندی یا پدافند زمینی یا پدافند پهبادی و چیزهای دیگه ;)  (  رمه داری  پلنگ به گله گوسفندش حمله میکرد برای دفع حملات پلنگ یک سگ خرید در حمله بعدی پلنگ خود سگ را خورد !!! طرف میزد تو سر و کله خودش میگفت بیچاره شدم قیمت سگ از گوسفند گرونتر بود :D

البته دوستان انجمن در جریان هستند ولی یادآوری میکنم که اونا بیشتر دردشون بگیره قبلا هم قایقهای سپاه چند هلیکوپتر مهاجم را هدف گرفتند :)

ویرایش شده در توسط MF44
  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با توسعه هوش مصنوعی و  تلفیق آن با وسایل نظارتی-تهاجمی. حملات زمینی و دریایی زنبوری شکل (همانند حملات پر تعداد قایق های تندرو یا اشکال زمینی آن) تاثیر سابق را نخواهد داشت. و اینگونه تاکتیک ها منسوخ خواهند شد.

 

منطقی تر است برای حملات پر تعداد پهپاد ها جایگزین قایق ها گردند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 hours قبل , MF44 گفت:

 

سلام و خدا قوت -

 سلام . تشکر 

 

در تاپیک هم گفته شد که آمریکا و بریتانیا الزاماتی را برای نبرد دریایی آینده در نظر گرفتند که بخش بزرگیش مربوط به همین روش های جنگ دریایی ایران هستش. اگر بخوام خلاصه کنم باید بگم که طرف های غربی مطابق با استراتژی قبلی نخواهند جنگید.

بریتانیایی ها اختصاصا الزامات FASGW رو مطرح کردن که  خود این ها از یک استراتژی بزرگتر میاند که بین آمریکا و بریتانیا و ... به احتمال مشترک هستش. تعبیری که من میکنم از این الزامات اینه که این کشور ها دیگه قصد ندارند در زمان یک جنگ تمام عیار، با ما در خلیج فارس و تنگه هرمز و حتی دریای عمان وارد درگیری بشن. این کشور ها ناوگان شون به حاشیه شمالی اقیانوس هند منتقل میکنند و به نوعی مسیر های دریایی منتهی به ایران رو به مدت طولانی میبند. کار به اینجا خلاصه میشه ؟ بنظرم نه! 

 

این کشور یک استراتژی رو دهه هاست دنبال میکنند که اهداف پر اهمیت و فلج کننده و با دقت بالا رو زیر آتش خودشون می گیرند. برای ضربه زدن به اقتصاد ایران شروع به حملات کروز و حملات با تسلیحات دور ایستا به اماکت مهم اقتصادی ما از همین فاصله دور و ایمن میکنند، بدون اینکه وابسته به پایگاه های هوایی زمینی خودشون در منطقه باشند. ممکنه اوایل ما به سمتشون حملات کنیم ولی خسارات به اون ها در این فاصله زیاد نخواهد بود و دست و پاشون بسته نیست. حالا سلاح هایی مثل بریمستون یا مارتلت به این منظور ساخته شدند که یک لایه دفاعی هواپایه در یک شعاع مشخص ایجاد کنند. اما برای چه زمانی ؟

 

حالت اول) در تمام زمان ها جهت پشتیبانی احتمالی در برابر حملات پهپادی و قایق های  تندرو و زیر دریایی های بی سرنشین و ...  که در این منطقه امن دیده میشن

 

حالت دوم ) زمانی هست که من اسمشو میزارم حملات جراحی شده گام به گام .

 

در حقیقت در حالت دوم همون استراتژی که علیه اماکن اقتصادی ما دنبال شد اینبار علیه تجهیزات نظامی ما در جنوب استفاده میشه. اینها احتمالا مرحله به مرحله به ما حملاتی انجام بدن و این بالگرد ها نقش پشتیبانی موثر  در مراحل عملیات آبی خاکی در مکران رو بر عهده داشته باشند. (قبلش از حملات زیادی به تجهیزات نظامی ما میشه). قطعا در این مرحله نیروی دریایی سپاه حملات زیادی بهشون انجام میده ولی خب این زمانی هستش که چتر پدافندی ما دیگه مثل روزهای قبل جنگ نیست و زیر حملات سنگین دور ایستا قرار گرفته. قسمت بد داستان برای ما این می‌تونه باشه که نیروهای آمریکایی حاضر در کشورهای خلیج فارس با پرتابگر های بالستیک در برد های مختلف و پر تعداد  مثل هیمارس و ام ۲۷۰ و موشک های کروز و امثالهم به سمت ما بطور انبوه اجرای آتش کنند و حملات وسیع پهپاد انتحاری و ... به سمت همه جای ایران انجام بدن و در حقیقت توان پدافندی و آفندی ما در این منطقه هم زیر آتش سنگین طرف غربی بره و البته همه امکانات مربوط به زندگی مردم هم هدف قرار بگیره. شاید این موارد در حال حاضر تصورش سخت باشه اما باید بگم که یک زمانی برای ژاپنی ها هم سخت بود باورش. آمریکایی ها همین مشکل رو با ژاپن داشتن و البته به فرودگاهی نزدیک ژاپن هم دسترسی نداشتن تا بتوانند حملات هوایی علیه ژاپن رو انجام بدن. نتیجه این شد که تمام تلاش متفقین به این سمت رفت که  مجموع الجزایر ماریانا که در اختیار ژاپن بود رو بگیرند و همینطور نیروی دریایی ژاپن رو مرحله به مرحله عقب برانند و آخر هم همین شد و بمب افکن ها از همین جزایر برای بمباران ژاپن بلند شدند. بازم میگم طرف غربی نیازی به پایگاه زمینی نخواهند داشت. بمب افکن های حامل تسلیحات دور ایستای این ها حتی از خاک آمریکا می‌تونند بلند بشن و مارو بمبماران می کنندد و نابودی ناوگروه های این ها در شمال اقیانوس هم داستان پیچیده ای هستش. این کار طرف غربینیاز مند جنگ شبکه محور و یک سیستم نظارتی و اطلاعاتی بسیار موثری هستش که بنظرم این توانایی رو دارند و تا سال های آینده این توانایی جنگ شبکه محور شون به نقطه ایده آل میرسه. 

 

****

در طرف مقابل ایران هم در چند سال اخیر با مشاهده این وضع تغییر استراتژی داد هر چند که فعلا کافی نیست. ایران هم با ساخت تسلیحات جدید مثل قایق ها  و زیردریایی های بی سرنشین و پهپاد ها سعی داره که حملات رو به طرف مقابل رو ارزان تر و دوربرد تر کنه . حالا ایران می‌تونه حملات پر تعداد رو بصورت بی سرنشین و مستمر انجام بده بدون اینکه نگران حذف نفرات آموزش دیده باشه . از طرفی ایران قایق های تندرشو به موشک های پدافندی کوثر مجهز کرده و سپاه روی آورده به شناور های محافظ مثل کلاس ابومهدی و سلیمانی تا بتونه دست کم یک پدافند و آفندی چند لایه با قایق ها و پهپاد ها بسازه . احتمالا شناورهای حامل قایق تندروی بیشتری تحویل این نیرو بشه تا بتوانند قایق های زیادی رو در آب های دور دست تخلیه کنند و اساسا آمدن ناو پهپادبر  هم برای پشتیبانی از همین استراتژی جدید ما هست. اما خب همچنان ضربات سنگین خوردن برای ما امکان پذیر تر هستش در چنین جنگی. در نهایت این جنگ برای ما پر هزینه خواهد بود. چون ما توان ضربه زدن به کشورهای دور دست مثل آمریکا رو نداریم  و توان نظامی این ها راحت جبران تلفات خواهد کرد و اما توان تدارکاتی ما زیر آتش سنگین طرف مقابل  ممکنه آسیب بی بازگشت ببینه. همانطور که برای ژاپن چنین اتفاقی افتاد . البته لازم به ذکر که قیاس جنگ ژاپن و آمریکا  با جنگ احتمالی ایران و آمریکا در یک جایگاه نیستند. طرف ژاپنی به مراتب در میلیتاری سرآمد بود. البته باید بگم که هدف قرار گرفتن زیر ساخت های عمومی مثل مراکز آب رسانی و سوخت و انبار های غلات و ... می‌تونه کار خودشو کنه . ما یک کشور بیابانی با هشتاد میلیون  جمعیت هستیم. چنین اتفاقی  توسط ناتو دقیقا بر سر یوگسلاوی سابق انجام شد.

 

  • Like 2
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
38 minutes قبل , Navard گفت:

برای ضربه زدن به اقتصاد ایران شروع به حملات کروز و حملات با تسلیحات دور ایستا به اماکت مهم اقتصادی ما از همین فاصله دور و ایمن میکنند، بدون اینکه وابسته به پایگاه های هوایی زمینی خودشون در منطقه باشند. ممکنه اوایل ما به سمتشون حملات کنیم ولی خسارات به اون ها در این فاصله زیاد نخواهد بود و دست و پاشون بسته نیست

اگر براساس تئوری شما چنین جنگی شروع شود با توجه به پیوستگی اقتصاد ایران به منطقه و جهان علی الخصوص در بحث انرژی فسیلی ، این جنگ تمام جهان را درگیر خواهد کرد و با خروج سخت افزارها از منطقه متحدین خودشان و منابع عظیم انرژی را در اختیار ایران خواهند گذاشت و منافع اقتصادی  آمریکا و غرب و شرق  به خطر خواهد افتاد 

46 minutes قبل , Navard گفت:

توان تدارکاتی ما زیر آتش سنگین طرف مقابل  ممکنه آسیب بی بازگشت ببینه. همانطور که برای ژاپن چنین اتفاقی افتاد . البته لازم به ذکر که قیاس جنگ ژاپن و آمریکا  با جنگ احتمالی ایران و آمریکا در یک جایگاه نیستند. طرف ژاپنی به مراتب در میلیتاری سرآمد بود

39 minutes قبل , Navard گفت:

آمریکایی ها همین مشکل رو با ژاپن داشتن و البته به فرودگاهی نزدیک ژاپن هم دسترسی نداشتن تا بتوانند حملات هوایی علیه ژاپن رو انجام بدن. نتیجه این شد که تمام تلاش متفقین به این سمت رفت که  مجموع الجزایر ماریانا که در اختیار ژاپن بود رو بگیرند و همینطور نیروی دریایی ژاپن رو مرحله به مرحله عقب برانند و آخر هم همین شد و بمب افکن ها از همین جزایر برای بمباران ژاپن بلند شدند.

ژاپن یک کشور کوچک با منابع طبیعی ضعیف و در یک موقعیت جغرافیایی متروک است که روزگاری آرزوهای  استکباری داشت و در نهایت در جنگی که با تهاجم خودش شروع شد شکست خورد ایران کشوری بزرگ با منابع طبیعی سرشار و موقعیت جغرافیایی فوق استراتژیک است به قول استراتژیست های غربی کشور ما Heart Land جهان است مقایسه ژاپن و ایران مثل مقایسه انگشت کوچک پا با قلب است هردو عضوی از بدن هستند اما آن کجا و این کجا ! 

56 minutes قبل , Navard گفت:

البته باید بگم که هدف قرار گرفتن زیر ساخت های عمومی مثل مراکز آب رسانی و سوخت و انبار های غلات و ... می‌تونه کار خودشو کنه . ما یک کشور بیابانی با هشتاد میلیون  جمعیت هستیم. چنین اتفاقی  توسط ناتو دقیقا بر سر یوگسلاوی سابق انجام شد.

منظور شما از یوگوسلاوی آن چیزی است که به نام فدراسیون صربستان - مونته نگرو از یوگوسلاوی سابق باقیمانده بود که در جنگ کوزوو مورد تهاجم ناتو قرار گرفت یک نیمه کشور نامتجانس از نظر جمعیتی و جغرافیایی و سیاسی که اهداف نژادی و کشورگشایانه داشت که اصلا در قواره صربها نبود و نیست و چند صباحی بعد از همین جنگ از هم پاشید و صربها قصاب بالکان  را به ناتو تسلیم کردند که داستان آن را هم میدانید مقایسه این کشور هم با ایران مانند مقایسه ناخن انگشت کوچک پا با قلب است 

1 ساعت پیش, Navard گفت:

ایران هم در چند سال اخیر با مشاهده این وضع تغییر استراتژی داد هر چند که فعلا کافی نیست. ایران هم با ساخت تسلیحات جدید مثل قایق ها  و زیردریایی های بی سرنشین و پهپاد ها سعی داره که حملات رو به طرف مقابل رو ارزان تر و دوربرد تر کنه . حالا ایران می‌تونه حملات پر تعداد رو بصورت بی سرنشین و مستمر انجام بده بدون اینکه نگران حذف نفرات آموزش دیده باشه . از طرفی ایران قایق های تندرشو به موشک های پدافندی کوثر مجهز کرده و سپاه روی آورده به شناور های محافظ مثل کلاس ابومهدی و سلیمانی تا بتونه دست کم یک پدافند و آفندی چند لایه با قایق ها و پهپاد ها بسازه . احتمالا شناورهای حامل قایق تندروی بیشتری تحویل این نیرو بشه تا بتوانند قایق های زیادی رو در آب های دور دست تخلیه کنند و اساسا آمدن ناو پهپادبر  هم برای پشتیبانی از همین استراتژی جدید ما هست

این بخش از فرمایش شما در واقع اشاره به بخش آشکار استراتژی دفاعی سپاه پاسداران در منطقه است و استراتژی فراگیر کشور و نظام نیست اگر بتوانیم استراتژی اصلی کشور را با مثالی ساده تعریف کنیم باید یک قلعه عظیم با حصارهای لایه لایه و تودرتو را در نظر بگیریم که بر جغرافیای بزرگ پیرامونی  حاکم است و دشمن برای نفوذ به آن ناچار است از معبرهای مشخصی عبور کند حال اگر دشمن در همان نقطه زمینگیر شود قلعه اصلی در امان خواهد بود در این سالهای اخیر دشمن معبرهای زیادی را آزموده است اما هربار زمینگیر شد که مستندات آن به لطایف الحیلی ;)  در تاپیک افغانستان و تاپیک سوریه و تاپیک عراق و تاپیک یمن موجود است 

اما آن بخش  که در تئوری شما بدان اشاره نشد استراتژی پاشنه آشیل است( به صورت خلاصه آشیل مردی رویین تن بود که پاشنه پای آسیبپذیری داشت و رقیب با آگاهی از این امر همان نقطه را هدف گرفت ) در ان استراتژی پاشنه آشیل غرب  یعنی رژیم صهیونیستی در معرض محاصره و تهدید ایران قرار گرفته است و آنها به خصوص در دودهه اخیر تلاش کردند این ضعف را با سرکوب متحدان ایران ترمیم کنند که البته نتایج آن هم در تاپیک لبنان و تاپیک غزه قابل مشاهده است بعد از 156 روز ( یکشنبه 20 اسفند1402) جنگ و ویرانی همه جانبه رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه با وسعت و جمعیت به اندازه یک شهر ایران ( مثلا تبریز ) هنوز نتوانستند به هدف پلید خود برسند و در واقع از رخنه به این معبر هم ناکام ماندند بر فرض محال اگر آنها میتوانستند این معبر را اشغال کنند طی سالهای آینده به سراغ معابر دیگر میرفتند تا به تدریج پای دیوارهای قلعه اصلی برسند اما در شرایط فعلی دشمن بین 5 تا 10 سال نیاز به ریکاوری دارد البته طبیعت جنگ ویرانی و کشتار است و آرزوی قلبی همه ما این است که اصلا جنگی شروع نشود در عالم سیاست هم اولویت کشور صلح است و بارها مقامات تاکید کردند در هیچ جنگی پیشقدم نخواهند شد 

 

  • Like 2
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , MF44 گفت:

 

ژاپن یک کشور کوچک با منابع طبیعی ضعیف و در یک موقعیت جغرافیایی متروک است که روزگاری آرزوهای  استکباری داشت و در نهایت در جنگی که با تهاجم خودش شروع شد شکست خورد ایران کشوری بزرگ با منابع طبیعی سرشار و موقعیت جغرافیایی فوق استراتژیک است به قول استراتژیست های غربی کشور ما Heart Land جهان است مقایسه ژاپن و ایران مثل مقایسه انگشت کوچک پا با قلب است هردو عضوی از بدن هستند اما آن کجا و این کجا ! 

 

 

با کلیت مطالبی که فرمودین کاری ندارم . بالاخره گفته های منو شما هر دو فرض هستند و فرضیه هم با گذر زمان از نظر جایگاه و معنا ممکنه افول پیدا کنه. اما در مورد ژاپن جنگ جهانی دوم در اشتباه هستید و لازم دونستم توضیحاتی خدمت شما ارائه بدم

 

asia_japan_28129.jpg

 

نقشه متصرفات امپراطوری  ژاپن تا جنگ جهانی دوم هستش.

 

japan-lat-long.jpg

نقشه ژاپن فعلی 

 

قیاس امپراطوری ژاپن با ژاپن فعلی و مرتبط دانستن آن ها با وضع فعلی ایران کاملا اشتباه است. امپراطوری ژاپن علاوه بر جزایر اصلی ژاپن و خاک فعلی برجزایر متعدد و استراتژیک از جمله جزایر ماریانا در اقیانوس آرام سلطه داشت. این جزایر دژ های دفاعی ژاپن در جنگ جهانی دوم بودند. بر سر ایوجیما و اوکیناو و امثالهم مدت ها جنگ بود و این علاوه بر جنگ دریایی بزرگ در جریان در حد فاصل این مناطق بود .بیشترین تلفات آمریکایی ها در همین جبهه ها ثبت شد. بخش های وسیعی از منچوری و چین در سلطه ژاپن بود. کره و فلیپین و برمه و تایلند و مالی و هنگ کنگ و اندونزی و بسیاری از مناطق دیگر که در نقشه میتونید ببینید در اختیار ژاپن بود. فلیپین تا روز آخر جنگ هم در اختیار ژاپن ماند. فلیپین نزدیک ترین منطقه به ژاپن بود و متفقین برای بمباران ژاپن بهش نیاز داشتند ولی موفق نشدن . ژاپنی ها نیروی دریایی و هوایی قدرتمندی داشتند. صنایع ژاپن هر چند ضعیف تر از متفقین شده بود اما توان تولید زیادی داشت. ضرباتی که ژاپنی ها به آمریکایی ها زدن واقعا آلمانی ها نتوانستند به اون نزدیک بشن. نکته ای که لازمه و بر خلاف وضعیت ماست این مطلب هستش که بین آمریکا و ژاپن یک اقیانوس فاصله هستش. آن هم بزرگترین اقیانوس دنیا . آمریکا ها زمانی با ژاپن وارد جنگ شدن که از نظر  ناوگان و دست کم در تعداد بر ژاپنی ها برتری نداشتن ولی غول صنعتی آمریکا و البته دور ماندنش از جنگ بهش کمک کرد تا فاصله رو توی دو سال جبران کنه و با تغییرات گسترده، روش های مدرن جنگیدن رو دیکته کنه . شاید ژاپنی ها هم بد نبود مثل آمریکایی ها به فکر نبرد فرامنطقه ای میوفتادن. هر چند اقتصاد این کشور نمی‌توانست یارای همچین چیزی باشه. همون طور که اقتصاد ما نیست. در روزی که جنگ در چنین ابعادی برای ما رخ بده .غربی های چیزهای زیادی رو فدا میکنند. قدیم هم اینکارو کردند. چنین جنگ هایی ابعاد جهانی پیدا میکنند بنوعی جنگ بر سر بقا هستند نه جنگ بر سر منافع خاص اقتصادی. چنین جنگ هایی تا تاریک ترین نقاط بشریت هم ممکنه حرکت کنند.

 

مطالعه تاپیک جناب EshqAli رو پیشنهاد میکنم


عملیات سقوط - حمله به ژاپن

ویرایش شده در توسط Navard
  • Like 2
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 minutes قبل , Navard گفت:

با کلیت مطالبی که فرمودین کاری ندارم . بالاخره گفته های منو شما هر دو فرض هستند و فرضیه هم با گذر زمان از نظر جایگاه و معنا ممکنه افول پیدا کنه.

تشکر میکنم ان شاالله هرچه خیر است نصیب کشور ما شود 

6 minutes قبل , Navard گفت:

اما در مورد ژاپن جنگ جهانی دوم در اشتباه هستید و لازم دونستم توضیحاتی خدمت شما ارائه بدم

بحث مفصلی است ژاپنی ها اول در نبرد زمینی بخت خود را آزمودند اما در مغولستان از روسها و در عمق چین از چینی ها شکست خوردند به همین دلیل جنگ را به جزایر اقیانوس توسعه دادند ژاپنی ها در مقابل ملتهای ضعیف آسیایی و اقیانوسیه قدرتنمایی میکردند ولی در مقابل قدرتهای بزرگ و سرزمینهای وسیع و پرجمعیت  ناتوان بودند (البته جناب EshAli استاد ما هستند )

 

  • Like 2
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.