Navard

VIP
  • تعداد محتوا

    465
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

  • Days Won

    7

Navard آخرین امتیاز شما در روز 6 خرداد

Navard شما بیشتری مطالب مورد علاقه کاربران را دارید!

اعتبار در انجمن

2,473 نشان شجاعت

9 دنبال کنندگان

درباره Navard

  • رتبه حساب کاربری
    استوار دوم

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

1,401 نمایش های پروفایل
  1. کنترل بر نفت جهان = کنترل بر اقتصاد چین پ ن : البته در اینده چین در یک اقدام تهاجمی میتونه خودشو به ایران و ونزوئلا و عراق نزدیک تر کنه. اساسا برنامه چین برای ساخت نیروی دریایی آبی با این سرعت و جدیت همین مطلب ایجاد توازن است. در حال حاضر قوای دریایی چین پاسخگوی مناقشات دریایی بزرگ نیست. دقیقا همون چیزی که در بحران کوبا روس ها تجربه کردند! ولی تا چند سال دیگه حرف ها برای گفتن خواهند داشت.
  2. در مورد تصاویر هیچ ادعایی ندارم. و مخصوصا در مورد سلاح کمری اصلا واضح نبود‌. گلاک بودنش حق با شماست. منم بنظرم مطلب با ارزش وجود تفکر این چنینی بین فرماندهی این نیروهاست. فقط باید امیدوار باشیم با توجه به اعزام نیروهای حزب الله به ایران برای انتقال تجربه این مطالب و این نکات رو به برخی از نیروهای ماهم انتقال بدن
  3. یک تصویر زیبا از تانکر فورچن من اسمشو میزارم غروب امپراطوری تحریم
  4. بسم رب الفتح مبین در فیلمی جدیدی که از تمرینات نیروی های حزب الله منتشر شده بخشی از تجهیزات جدید و تمرینات منطبق با استاندارد های جهانی نشان داده شد. با توجه به گفته ی رسانه های حزب الله این کلیپ توسط تعدادی از علاقه مندان این گروه ساخته شده است. که اشاره به این مطلب دارد که این آموزش و تجهیزات بخش عادی و کوچک این نیروست(یگان رضوان)! قصد بر این است که با قرار دادن سرنخ ها و تصاویر برای این تجهیزات ریشه یابی شود. با ذکر این نکته که تمام این تجهیزات در بازار ازاد و سیاه هم قابل تهیه است و حتی نیروهای تروریست سوریه هم بعضا به تجهیزات مشابه مجهز شده اند. نکته دوم این که در فیلم مذکور با دو نوع لباس و تجهیزات روبه رو هستیم که البته هر دوی این استاندارد ها در نمایشگاه ایپاس سال های گذشته به چشم خورده اند. تصویر از هلمت شماره یک بخشی از تجهیزات مشابه در این تمرینات در نمایشگاه ایپاس سه سال قبل در غرفه ی تیپ نوهد به نمایش در آمد. بخش بزرگی از تجهیزات این تمرین مشابه سرباز مدرن این این غرفه است. تصویر لباس کامل غرفه تیپ نوهد تیربار موجود در تصویر که به وضوح اپدیت ایرانی تیربار پی کا در نمایشگاه ایپاس است. سلاح کمری موجود به احتمال فراوان سلاح کاوه ۱۷ است( شاید زعاف) و به نقلی سلاح آگر. این سلاح کمری به وضوح در شلیک ها شخصی سازی شده است که یک نکته بسیار مثبت در میادین نبرد امروزیست. سلاح هجومی اصلی هم AK103 و در یک مورد ظاهرا کلاشنیکف AK47 بهینه سازی ایران است. در برخی از سلاح ها حتی اسکوپ مشابه با تصویر فوق دیده میشود. لباس و هلمت دوم در این تمرین و مطابقت با طرح سرباز آینده ایران در پایان باز این نکته تاکید میشود که این مطلب فقط یک ریشه یابی است و ممکن است بخشی از این تجهیزات از بازار سیاه تهیه شده باشد. بسیاری از موارد فوق که در نمایشگاه های ایران دیده شده اند ممکن است ریشه چینی داشته باشند. اما هدف یک مقایسه تصویری از امکانات موجود بوده نه بیشتر ! نکته مهم وجود این تفکر در فرماندهی این نیروست. جای امیدواری است که با ساخت تجهیزات مشابه توسط وزارت دفاع و ورود دو سلاح AK103 و مصاف به سازمان رزم نیروهای مسلح؛ شاهد تجهیز این نیرو ها(حداقل یگان های مخصوص) به این تسلیحات باشیم. پیوست: کلیپ مذکور https://www.aparat.com/v/mywQ3 میلیتاری...
  5. ناچارا فرض بر طی شدن صحیح پروژه ها با برنامه ریزی گرفته شد. اگر غیر این باشه دور باطل همچنان ادامه پیدا میکنه و ۲۰ سال دیگه به ریش ما میخندن
  6. دستیابی به فناوری هوایی یک امر زمان بر و مستمر هست. مخصوصا برای کشوری مثل ما که دستیابی محدودی به خارج داریم . اینکه نسل ۷ در کار خواهد بود بحث بسیار است. در پست هایی در همین سایت اشاره شده که کشور ها فعلا قصد ندارند که نسل ۴++های خود را کنار بگذارند. در زمینه موتور توضیحات کاملی دادم که گلوگاه اصلی ماست. بهتر که احساسی رفتار نکنیم. و منطقی به مطلب نگاه کنیم. تا یک تحلل درست بر روی راهکار ها داشته باشیم. دستیابی به موتور های نام برده شده توسط شما کاملا امکان پذیر است. تاکید من حتی بر روی توربین های گازی است. مپنا قدم های خوبی برداشته است. با ساخت توربین گازی ما یک قدم بزرگ در صنایع دریایی به پیش میریم. تغییرات در موتور های امروزی همه در تغییر بر روی پلتفرم های توربوجت صورت گرفته. این راه برای ما دور از دسترس نیست. بقول حافظ: باغبان گر پنج روزی صحبت گل بایدش بر جفای خار هجران صبر بلبل بایدش
  7. با تشکر از شما خواهشمندم بخشی از مطلب نقل قول شده رو پاک کنید تا از طولانی شدن پست شما و تکرار پست بنده جلوگیری شود و البته صفحه کمتری هم جابه جا شود. تشکر
  8. بسم الله ... ایران باید بیخیال یک طرح تک منظوره با ظاهر نسل پنج بشود و بهتر به سمت یک طرح واقع گرایانه و اثبات شده حکت کند. چون معلوم نیست این نوع از طراحی چه فشار های عملیاتی رو به سازه اصلی جنگنده وارد خواهد کرد و موفقیت این طرح در میدان نبرد چقدر است! FC1تایوانی ترکیبی از اف ۱۶و اف۱۸ و اف۵ بهترین گزینه ساخت یک جنگنده در آینده نزدیک طرحی شبیه FC1 تایوانی است که حداقل به یک جنگنده نسل ۴++ نزدیک بشیم. بزرگترین گلوگاه ساخت جنگنده برای ایران قطعا موتور هوایی است. و با توجه با تجربیات ایران در زمینه اویونیک و الکترونیک و اپتیک و باقی سنسور ها در شرکت هایی همچون صا ایران و ... بعید بنظر میرسد که دستیابی به قطعات الکترونیکی نزدیک به نمونه های خارجی ناممکن باشد! اما موتور: ظاهرا در ایران چند پروژه موتور هوایی با مداوت پروازی بالا در دست طراحی و ساخت است. که البته این مطلب نیاز به سند و مدرک بیشتری دارد. ولی خب با در نظر گرفتن ساخت موتور اوج نقطه عطف و گلوگاهی طراحی موتورهای جت هوایی پشت سر گذاشته شده است. در ادامه این مطلب صحبت های سردار دهقان وزیر وقت دفاع در هنگام رونمایی از این موتور (اوج) رو یادآوری میکنم که گفته شد: " ایران تا ۲ سال دیگر موتور توربوجت سنگین را تکمیل خواهد کرد و تا ۵ سال دیگر موتور توربفن را رونمایی خواهد کرد." با توجه به گفته ها احتمالا منظور از موتور سنگین همان موتور j79 (موتور فانتوم) و منظور از موتور توربوفن به احتمال فراوان موتور RD33( میگ۲۹) یا j90 یا نسخه توربوفن شده j79 است. موتور توربوجت اوج بسوی توربوفن جی۹۰ در رابطه با موتور اوج یا همان j85 با کمی سرچ در اینترنت به این نتیجه میرسیم که در دنیا چند مورد توربوفن شده از نسخه تجاری این موتور وجود دارد که البته قدرت نمونه تجاری را بهینه تر و مصرف سوخت را کمتر کرده است. حال با توجه به قدرتمند تر بودن نسخه نظامی این موتور انتظار میره که ایران با تغییراتی نچندان زیاد از پلتفرم این موتور(اوج) به موتور های توربوشفت و توربو پراپ و البته توربوفن اشاره شده دست پیدا خواهیم کرد و حتی موتور های توریین گازی مناسبی برای شناور های سبک خواهیم ساخت. موتور توربوفن جی۹۰ اگر اراده این مطلب وجود داشته باشد. ما با ساخت گونه های مختلف بهره برداری شده از اوج میتوانیم هم به بالگرد سنگین برسیم و هم به توربین گازی شناور های سبک و هم به یک جنگنده مشابه FC1 در فاز اولیه. که البته این در صورت بی صبر و طاقت بودن ماست. با توجه به دستیابی به موتور مشابه j79 و در ادامه نسخه های توربوفن و توربوشفت و توربوپراپ و توربین گازی (با تغییرات جزعی در پلتفرم اصلی چون همه ی این موتور هاریشه ی واحد یعنی از موتور توربوجت دارند) در دسترس خواهند بود. j79 موتور اف۴ فانتوم در دنیا موتور j7۹ به یک موتور غیر نظامی توربوفن تبدیل شده(cj805-23) که با این تغییرات از رانش ۱۱ هزار به رانش ۱۶ هزار دست پیدا کردند و مصرف سوخت هم ۰/۲ کاهش پیدا کرد. آن هم فقط با تغییرات جزعی و افزودن قطعاتی به انتهای موتور. که البته ما میتونیم طرح بهتری جهت توربوفن نظامی از این موتور داشته باشیم. که دست مارا برای ساخت جنگنده های خیلی سنگین باز خواهد گذاشت. شاید مهمترین اتفاق برای ما دستیابی به نسخه توربین گازی موتور j79 باشد‌. در این زمینه در دنیا یک موتور تغییر یافته از j 79 با نام IM 1500 وجود دارد که در حدود ۱۵هزار اسب بخار نیرو ایجاد میکند. در واقع یک عدد از این موتور یک شناور سبک موشک انداز را با قدرت و سرعت چند برابر به حرکت در می آورد و دو عدد از این موتور میتواند شناور های کلاس موج را با قدرت و سرعت بیشتر به حرکت در آورد. آیا این عالی نیست!؟ در رابطه با موتور j79 علاوه بر موتور توربین گازی و موتور توربوفن دستیابی ما به نسخه توربوپراپ این موتور نیز میتواند گذر از گلوگاه باشد. و دست مارا برای ساخت هواپیمای ترابری باز کند! ؟؟؟!!! بهترین گزینه موتور ساخت داخل البته با توجه به رانش مورد نیاز؛ rd33 است مخصوصا که ما میتوانیم کمک هایی از جانب روسیه و علی الخصوص چین هم دریافت کنیم. نسخه ی تغییر یافته این موتور(rd93) در جنگنده های تاندر به تعداد یک عدد و در جنگنده جی ۳۱ به تعداد دو عدد استفاده شده است. شاید راحت ترین گزینه در صورت همکاری پنهان و عیان ما همین موتور باشد. ولی ساخت موتور های ملی توربوفن و توربوپراپ و توربوشفت و توربین گازی بر پایه موتور های اوج و موتور قدرتمند j79 مزایای بسیار زیادی برای صنایع هوایی و دریایی ما دارد. این برنامه ها نیاز به چند سال کار فشرده دارد که احتمالا هم در جریان است. در این زمینه صنایعی همچون مپنا و ... در ایران مشغول کارند که تجربه ی ساخت موتور های گوناگون و حتی پیشران های سنگین فضایی رو کسب کرده اند. امیدوارم در مدت معلوم اشاره شده به این موتور ها دست پیدا کنیم. آن وقت ادامه راه خدا بزرگ است. پ ن: بهتر ایران جنگنده های تا نسل ۴++رو فعلا ارتقا بده و برای ساخت نسل ۵ دست به همکاری بزنه البته اگر تحریم تسلیحاتی برداشته شد. برای ساخت جنگنده نسل۴++ و یا حداقل نزدیک به آن امکانات موجود است و باید اراده آن هم باشد. با توجه به فرمایشات امیر حاتمی وزیر دفاع فعلی؛ ایران برنامه ساخت یک جنگنده سنگین را در برنامه دارد و این برنامه ده ساله است! با این اوصاف نزدیک به ۶ یا ۷ سال تا مدت اشاره شده باقی مانده است. ولی همچنان برای نیاز فوری ساخت جنگنده ای بهتر یا مثلFC1 در دسترس است که حداقل بخشی از نیازهای نیروی هوایی را هموار میسازد.
  9. اگه بخواد بجای جی ۸ جایگزین کنه ولخرجی کرده. جی ۳۱ جنگنده خوبی بر روی کاغذ هست ولی اساسا یک کپی برای خریدن دل علاقه مندان به اف ۳۵! هدف اصلی صادرات هستش مثل تاندر. چین برای جایگزینی جنگنده های قدیمی تر جی۱۰ و نسخه های خودش از فلانکر رو توسعه داده که نسل۴++ محسوب میشن. احتمالا جی۳۱ نباید برتری چشمگیری از نسل ۴++ های سرشناس داشته باشه. در واقع طراحی فعلیش بیشتر ۴++تا یک جنگنده پنهان کار. اگر هزینه های طراحی و توسعه و ایجاد خط تولید رو حساب کنید میبینید چین میتونه با ارتقا هایی بر روی جی۱۰ یا حتی نسل فلانکر به گزینه های کم هزینه تری برسه. البته این احتمال هست که بعنوان یک جنگنده جدید و گسترش هر چه بیشتر جنگنده های کم پیدا اقدام کنه. در واقع یک نگاه بسیار آینده نگرانه! (احتمالا هدف اصلی از ساخت جی۳۱ همانطور که خود منابع چینی هم اذعان میکنندصادرات است.)
  10. تصویری از نیروهای طالبان با تجهیزات کامل که ظاهرا از نیروهای جدیدا آموزش دیده این گروهک هستند. حقیقتا فراتر از یک گروه ترریستی مجهز شدن (مثل گروه های مستقر در ادلب) و حال این گروه این امکانات رو از کجا تهیه میکنه باید تحقیقاتی صورت بگیره! البته این سوال زیبا هم که همیشه به ذهن خطور میکنه که چطور طالبان اینگونه مجهز است و اما ما....؟
  11. این تصویر هم از پیش نمونه جدید j31 اعمال تغییراتی جهت پنهان کردن بیشتر این جنگنده و البته تغییراتی در ورودی های موتور صورت گرفته که احتمال تغییر موتور رو هم تقویت میکند. البته چینی ها از پیش گامان خروجی موتور و سیستم تغییر رانش دو بعدی و سه بعدی هستند. همانطور که در پست قبل گفتم سرعت گرفتن طراحی و ساخت این جنگنده خیلی پرسش بر انگیز و این سوال در ذهن تداعی میشه که چرا چین بعد مدت ها مجدد این طرح رو فعال کرده؟! احتمالا مشتری خارجی طرح رو پسندیده قوی تر و محتمل تر است. وگرنه سرمایه گذاری اصلی چین بر روی جی ۲۰ معطوف است. مگر اینکه نیروی دریایی چین جنگنده را خرید کند و یا چینی ها برای هزینه کمتر و تولید تعداد بیشتری از جنگنده های نسل پنج روی به خرید این جنگنده بیارند. که البته با سیاست های نظامی جدید چین همخوانی ندارد. ولی با توجه به مصادف بودن لغو تحریم های تسلیحاتی و ایجاد پیمان های نظامی بین ایران و چین نمیتوان این مطلب را بی ربط به این موضوع دانست.
  12. نبردهای چند ماه اخیر لیبی و سوریه نشان دادن که ترکیب پهپاد سبک مجهز به بمب(مثل قائم) در تعداد زیاد و البته استفاده از موشک انداز های با برد ۷۰ تا ۲۰۰ کیلومتر با هدایت دقیق و توپ های هدایت لیزری تاثیر گذاری زیادی در جنگ ها دارند. البته یکی از مزیت هایی نیروی پهپادی ما که با این پست شما کاملا مشخص شده ابداع پرتاب با وانت و البته استفاده گسترده از پرتابگر های بوستری است. ترکیبی از پهپاد های انتحاری بکاو و بکش و نظارت ماهواره ای و یک پدافند کوتاه برد و میانبرد این ترکیب رو کامل تر هم میکنند. در درگیری های آتی در ادلب این ترکیب خیلی برای ما کارساز میتونند باشند(شاهد۱۲۳+بمب سدید+فجر۵سی)
  13. یک کلاشنیکف بولپاپ شده در دستان یکی از تروریست های ادلب با کاستوم جالب.(دوربین xd75 و صدا خفه کن ) جهت اطلاع که این سلاح توسط خود این تروریست ها و در ادلب با شرایطی جنگی ساخته شده است. تصویری از نبرد نیروی زمینی ارتش با متجاوزین بعثی در مستند روایت فتح! خب اشتباه نکنید. این یک ادیت ساده از طرف ماست. این رزمایش اخیرا برگذار شده است.(جهت قیاس)
  14. تفاوت در همین بند آخری هست که فرمودین... در ارتقاع پایین این ما تلف شدن و Over Expanded داریم. حال در ارتفاع زیاد بعلت رقیق بودن هوا اتفاق رخ نمیده و ما خروجی بهتری داریم. البته منم در این زمینه موافقم که برد رعد ۵۰۰ رو نمیتونیم فعلا ها به ۲۰۰۰ کیلومتر برسونیم. همون برد ۹۰۰ کیلومتر هم شاهکار!