hamed_713

بدون سرنشین ام.کیو-9 ریپر(MQ-9 Reaper )

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خدا

General Atomics MQ-9B Protector / SkyGuardian (“Predator B”)

پهپاد ارتفاع متوسط مداومت بالا (MALE) (2021)

 

SeaGuardian-with-Anti-Submarine-Warfare-capability1290x1050.jpg

 

جنرال اتمیکس برای دستیابی به مقررات جدید ناتو و FAA آمریکا برای استاندارد های هوایی تجاری در سراسر جهان، نسخه ای از پهپاد موفق MQ-9 "Predator B" را با نام MQ-9B "Protector" طراحی کرد. این نسخه در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار ارتقا هایی را شاهد بوده تا در شرایط مختلف آب و هوایی جهان عملکرد بهتری داشته باشد و در برابر خطرات طبیعی مثل برخورد پرنده، یخ زدگی و صاعقه محافظت شود. نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا (RAF) متعهد به خرید این مدل است و انتظار می رود تا سال 2023 پهپاد ها آماده شوند.

Protector فرم و کارایی پریدیتور را حفظ کرده است. بدنه صاف آن مجموعه اصلی اویونیک، اپتیک ها و موتور را در خود جای می دهد. بال ها مستقیم اند و بالچه ای هایی در انتهای خود دارند. مجموعه اپتیک روی یک برجستگی در چانه بدنه قرار گرفته است. ترکیب بال های دمی Y شکل از 2 باله رو به بیرون و یک بال رو به پایین تشکیل می شود. بخش زیرین، 3 پایه چرخ دار را نگه می دارد. در انتهای هواپیما یک ملخ 3 پره در آرایش pusher دیده می شود.

 

GA-trans-Atlantic-overUK01np.jpg   YBC-12_NASA_1500x1000.jpg

 

Protector به حداکثر سرعت 388 کیلومتر بر ساعت می رسد و مداومت 40 ساعته دارد. عمر عملیاتی آن حدود 40 هزار ساعت و ارتفاع عملیاتی آن تا 12000 متر است. سامانه های پشتیبان شامل مجموعه حسگر های الکترواپتیک/مادون قرمز MTS-B ریتون، رادار ماموریتی چند حالته Lynx و توانایی حس و دوری کردن در تمام شرایط جوی می شود. محموله ماموریتی ماژولار است و به خریدار اجازه می دهد تا لوازم مورد نیاز خود را اضافه کند.

از پلتفرم MQ-9B در پهپاد رزمی SkyGuardian هم ساخته شده که از مهمات هدایت دقیق استفاده می کند. SeaGuardian هم به عنوان گشت دریایی چند ماموریته توسعه داده شد و به رادار جست و جوی سطحی برای رسیدن به الزامات سورتی های دریایی در حوزه های تجاری و نظامی مجهز است.

 

MQ-9B_Sky_Guardian_testing_at_Laguna_Army_Airfield.jpg   GA-ASI_MQ-9B_SeaGuardian_513594046~0.jpg

 

در جولای سال 2018، طرح اولیه MQ-9B SkyGuardian در سفری از Grand Forks داکوتای شمالی به Fairford انگلیس به مدت 24 ساعت پرواز کرد. این پرواز اولین بار در نوع خود توسط یک هواپیمای بدون سرنشین ارتفاع متوسط مداومت بال (MALE) بود. در ماه نوامبر، بلژیک MQ-9B SkyGuardian را برای نیاز خود به پهپاد MALE انتخاب کرد.

در فوریه سال 2019، جنرال اتمیکس با شرکت های فرانسوی MBDA و شرکت آمریکایی Raytheon به توافق رسید تا برنامه انگلیسی Protector را برای نیروی هوایی و دریایی سلطنتی انگلیس پیش ببرد. این توافق امکان پشتیبانی Protector از موشک ها/بمب های توسعه داده شده توسط هردو شرکت (Brimstone و Paveway IV) را فراهم می کند.

در مارس سال 2019، General Atomics MQ-9B یکی از چندین پهپادی بود که برای انتخاب توسط گارد ساحلی ژاپن (شامل 12 پهپاد) رقابت می کرد. در همین ماه، وزارت امور خارجه ایالات متحده فروش پهپاد MQ-9B به بلژیک تحت برنامه فروش خارجی نظامی (FMS) را تائید کرد. با این فروش، بلژیک به همراه انگلیس به اپراتور های خارجی این مدل تبدیل شد.

در می سال 2019، MQ-9B در کنار پهپاد Heron TP اسرائیلی برای انتخاب توسط کانادا رقابت می کرد. در ماه جولای، انگلیس از قصد خود برای بازنشسته کردن ناوگان پهپاد های Reaper وجایگزین کردن آن ها با MQ-9B "Protector" تا سال 2024 خبر داد.

در آپریل سال 2020، اولین نسخه تولیدی MQ-9B SkyGuardian پرواز کرد. در ماه آگوست، جنرال اتمیکس قراردادی 189 میلیون دلاری برای ساخت ناوگان MQ-9B های بلژیک دریافت کرد. در ماه سپتامبر، یک پهپاد Protector نیروی هوایی سلطنتی به نام Protector RG.1 / UK.1 اولین پرواز خود را انجام داد. در ماه نوامبر، وزارت امور خارجه ایالات متحده فروش 4 فروند پهپاد MQ-9B SkyGuardian به جزیره تایوان را تائید کرد. امارات متحده عربی هم به دنبال خرید  MQ-9B است. تا 18 سامانه پهپادی توسط این کشور خریداری می شود.

 

GA-ASI_MQ-9B_SeaGuardian_India-1920x1280~0.jpg  GA-trans-Atlantic-overUK04.jpg

 

 

مشخصات

- سال ورود به خدمت: 2021

- وضعیت: تحت توسعه

- تعداد فروند ساخته شده: 2

- سازنده: General Atomics(ایالات متحده)

- کشورهای مصرف کننده: بلژیک، تایوان، امارات متحده عربی، انگلیس، ایالات متحده

- نقش: حمله زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد)

- طول: 11.2 متر

- طول بال ها: 20.3 متر

- ارتفاع: 3.8 متر

- وزن: 1750 کیلوگرم

- حداکثر وزن برخاست: 5000 کیلوگرم (3250 کیلوگرم ظرفیت بار)

– قوای محرکه: 1 موتور توربوپراپ Honeywell  که یک ملخ 3 پره را در آرایش pusher می گرداند

- حداکثر سرعت: 390 کیلومتر بر ساعت

- ارتفاع پروازی: 12195 متر

- برد: 4500 کیلومتر

- تسلیحات: مجموعه ماموریتی شامل حسگر ها و تجهیزات جمع‌آوری داده با پشتیبانی از موشک MBDA "Brimstone" و بمب هدایت دقیق Raytheon "Paveway IV"

- نسخه ها: MQ-9B "Protector" (پریدیتور B، سری پایه)، MQ-9B "SkyGuardian" (نسخه مسلح)، MQ-9B "SeaGuardian" (گشت دریایی چند منظوره)، Protector RG.1 / UK.1 (نسخه نیروی هوایی سلطنتی، 16 فروند از جنرال  اتمیکس خریداری شده است، اولین بار در سپتامبر سال 2020 پرواز کرد)

 

 

منبع

  • Like 5
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.