borna

اولین تانک چه زمانی وارد خدمت شد؟

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

لئوناردو داوینچی نخستین کسی بود که همواره قصد داشت ارابه ای غول پیکر و سنگین برای حضور در میدانهای جنگ را طراحی کند. در میان نوشته های اچ.جی. ولز در سال ۱۹۰۴ میلادی هم می توان به خوبی نشانی از وسیله ای آهنین یافت که با در هم کوبیدن صحنه های نبرد با توان عظیمی به پیش می رود. اما آنچه که هم اکنون ما به عنوان تانک می شناسیم ۹۰ سال پیش در سپتامبر ۱۹۱۶ از سوی نیروهای انگلیسی در جبهه سم (Somme) فرانسه علیه نیروهای آلمانی به کارگرفته شد در آن روز نیروهای کشور آلمان با وسیله غول پیکر و آهنینی مواجه شدند که هیچ نشانی از لوله تفنگ بر آن وجود نداشت و با قدرت بسیاری می توانست خاکریز ها و سنگرهای آنان را در هم بکوبد و پیش برود. قابلیت شلیک توپ از دو طرف آن نیز نیروهای ارتش آلمان را به شدت در این منطقه غافلگیر کرده بود. آنچه که اکنون از تانک های گذشته برجای مانده شکل و شمایل غول آسا با چرخ دنده های حرکتی جالب آنهاست که در دوران مختلف و با تغییر و تحول های بسیار، به پیشرفت قابل توجهی دست یافته اند. نخستین بار یک کارخانه تولید تجهیزات کشاورزی آمریکایی قصد ساخت وسیله سنگینی را داشت که با حرکت زنجیره ای ریل های خود بتواند زمین های کشاورزی و زراعی را برای کشاورزان هموار کند که به سرعت از سوی نیروهای ارتش آمریکا این ایده رد شد. تا این که یک مهندس انگلیسی به نام «ارنست سونیتون» با طراحی بدیع خود از یک دستگاه تانک توانست نظر وینستون چرچیل مقام ارشد ارتش وقت انگلستان را به خود جلب کند و از آن در مقابله با نیروهای آلمانی بهره ببرد. چرچیل با مشاهده ایده این مهندس خوش ذوق انگلیسی به سرعت با تشکیل هیأتی از سربازان و نیروهای ارتش به طور رسمی اعلام کرد که قصد تولید وسیله نقلیه مهاجمی را دارد که همراه با ویرانی، قابلیت شلیک نیز داشته باشد. از آنجا که ساخت وسیله دفاعی جدید نیازمند اسم رمزی بود که ایده آن را از دشمنان جبهه مقابل پنهان کند، آنها نام «تانک های آبرسانی بین النهرین» را برای آن انتخاب کردند که بعد از مدتی نام تانک میان همه استفاده شد. انتخاب این نام چندان هم بی مسمی نبوده است. زیرا تانک های ابتدایی شبیه تانکرهای حمل آب بودند و هیچ نشانی از تجهیزات و امکانات نظامی برخود نداشتند.

جالب آن که مهندسان انگلیسی در آن زمان تانک ها را به دوگونه نر و ماده تقسیم کرده بودند. تانک های نر دارای دو دهانه لوله ای شکل در دو طرف بودند که قابلیت شلیک از مجاری را داشت و تانک های ماده بیشتر برای هموار کردن سنگرها، خاکریز ها و گذشتن از مرز های سیم خاردار به کار برده می شدند. ۸ نفر خدمه تانک مجبور بودند تنها با حرکت دست و اشاره با هم ارتباط بگیرند. موتور تانک هم دارای قدرت ۱۰۵ اسب بخار بود که در آن زمان در نوع خود یکی از وسایل نظامی حیرت آور به شمار می رفت. ارتش انگلستان پس از آزمایش نخستین تانک و مشاهده قابلیت گسترده آن به سرعت مجوز ساخت ۴۹ دستگاه تانک را گرفت که در جبهه «سم» با استفاده از ۱۱ مورد از آنها ارتش آلمان را غافلگیر نمود. طولی نکشید که جنجال فراوانی در این زمینه به پا شد. روزنامه دیلی میرور یک ماه پس از این حمله شدید در نوامبر ۱۹۱۶ اولین تصویر تانک های حاضر در میدان را برای همه به معرض تماشاگذاشت که در آن زمان مبلغی در حدود یک هزار پوند (در حدود ۳۵ هزار پوند کنونی) برایشان هزینه دربرداشت. با این رو نمایی تمامی نیروهای نظامی کشورهای حاضر در صحنه جنگ سعی در دستیابی به این تجهیزات پیشرفته را داشتند که توانستند به سرعت نیز آن را در اختیار بگیرند. از آن پس تاکنون تانک ها در میادین جنگ و جبهه ها مهم ترین وسیله تخریب و پیش روی نیروهای نظامی به شمار می آیند.

منبع: Irannewspaper

گردآوری و تنظیم: کاوه


تصویر
تصویر
تصویر
دوستان شرمنده دوباره از تيني پيك عكس گذاشتم اگر مي شود يه سايت به بنده معرفي كنيد خيلي ممنون. icon_frown

عکس ها به گالری سایت
منتقل شدند . استفاده از سایت تینی پیک بر
خلاف قوانین سایت است .
برای آپلود عکس از سایت www.imagecave.com
استفاده کنید .
کرکس

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برنا جان ممنون. واقعا جالب بود. دوست عزیز باید به جای سایت تینی پیک از سایت : www.imagecave.com استفاده کنی.( دلیلشو نمی دونم چرا مدیر این قانون رو گذاشته و چه فرقی می کنه) داخل اون سایت یه اکانت برای خودت باید بسازی , بعدش عکسا یت را در انجا به مانند سایت تینی پیک اپلود کن. luftwaffe icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
borna عزیز اول از همه باید بگم خسته نباشید . مطلبت واقعا جالب بود و دستت درد نکنه . icon_frown ولی دوست عزیز شما تعداد پست هات بیشتر از 50 تا است پس به مدیر سایت اطلاع بده که برات یک اکانت در گالری سایت درست کنه . عکس ها رو خودم به گالری منتقل کردم . موفق باشید .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون كركس جان نزديك بود اخراج بشم به هر حال ممنون از اين به بعد با ايميج كيو عكس هام رو اپ مي كنم البته تا زماني كه اكانت گالري رو اقا سعيد برام ايجاد كند.ممنون icon_frown :cry:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
يه چيزي كه من اخرش نفهميدم اين بود كه اين لپوناردو داوينچي اخرش چي كاره بود نقاش؟؟؟!!!!!! تانك ساز؟ سازنده بمب اتمي؟؟!!! سازنده شاتل فضايي؟!!!!! icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالب بود اگه اين تانك را انگليس نميساخت نتيجه جنگ جهاني اول شايد عوض ميشد icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلا م خدمت همه دوستان 1- لیدر جان فرقی نمی کرد به هرحال آلمان شکست می خورد. یه نکته جالب درباره جنگ اول اینه که بر خلاف جنگ دوم که روسها تا خود برلین اوندند در جنگ اول آلمانها بیرون از خاک کشورشون می جنگیدندو تسلییم شدند. 2- تانک نر به تانکی می گن که دارای توپ هستش و تانک ماده به تانکی می گن که دارای مسلسل هستش. 3- این لئوناردو داوینچی هیچ کاره بوده. فقط یه هنر داشته اونم این بوده که نابغه بوده. خوش به حالش 4- اولین تانک واقعی یه تانک بوده به نام ویلی کوچولو که مسلح نبوده و فقط یه دونه برای آزمایش ساخته شد. قبل از همین تانکی که دوستمون زحمت کشیده و معرفی کرده. 5- اینکه اسم تانک یا به فارسی مخزن رو برای این وسیله انتخاب کردند به دلیل حفاظت اطلاعات بوده. در کارخانه ای که این وسیله ساخته می شده دائم کارگرها می پرسیدن این چیه؟ مسئولان هم برای اینکه جاسوسهای احتمالی آلمان گزارشی از این وسیله ندهند به کارگرها جواب می دادند که این وسیله یه جور مخزن آب متحرک هستش برای جبهه. 7- یکی از نکات با مزه این تانکها این بوده که بیسیم نداشته و برای ارتباط با پستهای فرماندهی از کبوتر نامه بر استفاده می شده. جل الخالق . بامزه نیست. وسط جبهه یارو داره کفتر می پرونه ببینه بره سمت راست یا چپ؟ icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من خيلي دوست دارم درون اين تانكهاي قديمي را ببينم.كسي عكسي از داخلشون داره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من یه چند تا عکس از داخل تانک فرانسوی سنت چاموند دارم
این تانک تانک سنگین فرانسوی ها بوده و واقعا یه لگن درست و حسابی بوده:

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.