ALI

آشنایی با غول تانک بر Faun FS 42-75-42 ساخت آلمان غربی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام دوستان
تا کنون با دو خودروی تانکبر آشنا شده اید. در این تاپیک میخواهیم با یکی دیگر از تانکبرهای پیشرفته و قدرتمند جهان آشنا شویم. تانکبر قدرتمند Faun FS 42-75-42


خودروی تانکبر Faun FS 42-75-42 توسط شرکت Elefant Tank برای جایگزینی با تانکبرهای قدیمی و فرسوده SLT 50-2S آلمان غربی طراحی و ساخته شد. اگرچه این خودرو بسیار شبیه به تانکبرهای قدیمی ارتش آلمان میباشد ولی از سال 1960 که اولین مدل این خودرو ساخته شد تا سال 1983 هفتاد پروژه بر روی آن اجرا شد و این تانکبر به روز شد. همین مدت 23 سال که صرف به روز رسانی این خودرو شد گواه این مطلب است که آخرین ورژن از این تانکبر که در سال 1983 یکی از کم مصرفترین و به صرفه ترین تانکبرهای دنیا است. آلمان هر مدل جدیدی که از این تانکبر میساخت ، مدل قدیمی تر آن را به کشورهای مصر ، لیبی و الجزایر میفروخت. در آخرین ورژن این خودرو تغییرات محسوسی دیده میشود. سیستم کنترل باد مرکزی که در شرایط دشوار مکانی تردد این تانکبر را در مکانهای مختلف آسان میکند. سیستم تعلیق هیدرولیک که حمل تانک را آسان میکند. گیربکس ZF با یک مبدل قدرتمند گشتاور موتور (گیربکس از نوع اتوماتیک است) به قابلیتهای این خودروی قوی و قدرتمند افزوده شده است.


تصاویری از این غول تانکبر


تصویر


تصویر


هدایت خودرو توسط دو اکسل جلویی انجام می پذیرد ولی اکسل اصلی و فعال اکسل جلویی است. دیفرانسیلهای این خودرو همانند دیفرانسیل تانک است. یعنی از نوع مستقل. این نوع دیفرانسیل بیشترین قدرت مانور را به خودرو میدهد. این تانکبر با کمرشکن دوبل میتواند تا دو فروند تانک لئوپارد را حمل کند و با کمرشکن معمولی یک تانک لئوپارد میتواند حمل کند. فضای داخل این تانکبر میتواند چهار نفر را حمل کند. یک نفر راننده و سه نفر مامور استقرار تانک روی کمرشکن. این تانکبر در شرایط معمولی فاقد تسلیحات است ولی در سقف آن یک مکان برای نصب مسلسل 12.7 میلیمتری اتوماتیک تعبیه شده است و می توان از این سلاح استفاده کرد. این مسلسل از داخل تانکبر هدایت میشود. شیشه های این تانکبر در برابر گلوله های تا 12.7 میلیمتری مقاوم میباشند.
در این تانکبر محل کافی برای استقرار وسایل مورد نیاز از قبیل جعبه ابزار ، زنجیرهای مخصوص بستن تانک روی کمرشکن ، پرچم و ... در داخل اتاق خود است. این تانکبر قدرتمند مجهز به دو پمپ باد با قدرت هرکدام 8500kp برای سیستم تعلیق خودرو و یک پمپ فوق العاده قدرتمند واسکازین هیدرولیک برای گرداندن دو قرقره پشتی خودرو است. این دو قرقره با کابلهای فولادی قدرتمند با قطر 4 سانتیمتر توان بکسل کردن و کشیدن تانکهای صدمه دیده را به روی کمرشکن امکان پذیر میسازد. فوردینگ این خودرو 1.8 متر است یعنی این خودرو میتواند از آبهایی به عمق 1.8 متر بگذرد بدون اینکه به خودرو آسیب وارد آید. شکل این خودرو 8*8 است و دارای انواع مختلفی میباشد ولی متداولترین نوع آن همین نوع 8*8 است. این خودرو هم اکنون در اختیار آلمان ، بلژیک ، هلند و سوئیس قرار دارد. این کشورها در واقع آخرین ورژن از این خودرو را در اختیار دارند.


تصاویری دیگر از این غول تانکبر


تصویر

تصویر


مشخصات تانکبر Faun FS 42-75-42



سال ورود به خدمت: 1983
کشور سازنده: جمهوری فدرال آلمان
فرمت: 8*8
خدمه: 4 نفر / یک نفر راننده سه نفر مامور جابجایی و استقرار و استحکام تانک بر روی کمرشکن
وزن خالی:19.7 تن
طول کشنده : 8.83 متر
طول کلی خودرو با کمرشکن: 22.4 متر
عرض: 3متر
ارتفاع : 3 متر
موتور: KHD 171 Deisel
قدرت موتور: 525 اسب بخار
حداکثر سرعت در جاده های اسفالته: 72 کیلومتر بر ساعت
قیمت: 130000 دلار
تسلیحات: درحالت معمول فاقد تسلیحات است ولی میتوان آنرا به یک مسلسل 12.7 میلیمتری مجهز کرد.
کشورهای دارنده: آلمان ، یونان ، هلند ، بلژیک ، مصر ، لیبی ، الجزایر ، سوئیس


در تصویر زیر هاویتزر PZH-2000 را میبینید که در نمایشگاهی در فارنبو توسط این غول تانکبر آورده شده است.



تصویر


تصویر


در تصویر زیر قرقره های قدرتمند خودرو را که برای کشیدن و بکسل کردن تانکهای صدمه دیده بر روی کمرشکن خودرو مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین پمپ واسکازین هیدرولیک و پمپهای هوا را که مربرط به سیستم تعلیق خودرو است را میبینید.

تصویر


تصویر زیر هم نمایی دیگر از محل اتصال کمرشکن به کشنده است. در این تصویر قرقره سمت راست را میبینید. همینطور هواکش توربوشارژ خودرو را. لوله سیاه رنگ پلاستیکی با کلاهک آن را دقت کنید که دقیقا در پشت راننده است. این لوله هواکش توربوشارژ است که در کامیونها و تریلر های معمولی هم وجود دارد.

تصویر

تصویری از خودرو

تصویر


تصویر زیر هم این خودرو را در حال حمل تانک لئوپارد 1 نشان میدهد. تمام مشخصات این تانکبر را در تصویر زیر ببینید.






تصویر



انشاالله مورد توجه قرار گرفته باشد. در آینده یک تانکبر انگلیسی را معرفی خواهم کرد.
موفق باشید
العبد داش علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جل الخالق!!!! این دیگه چیه!!!!اقا یک سوال موقعی که تانک روی تانکبر هست تانک می تونه شلیک کنه؟؟ ممنون از مقاله ی باحالتون!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اول از همه از آقا علی گل برای دادن چنین مطلب مفید و جامعی تشکر می کنم .

بعد از اون هم خسته نباشید و واقعا جای تقدیر داره و من پیش بینی می کنم که مطالب نیروی زمینی این سایت تا چند هفته دیگر به یکی از بزرگ ترین منابع نیروی زمینی در ایران تبدیل خواهد شد .

شما در برخی از سایت های فارسی و همون وبلاگ ها بگردی مشابه چنین چیز هایی که در سایت میلیتاری در برخی اوقات به چشن بخوره رو پیدا نمی کنی . و اون هم به خاطر وجود برخی از دوستان مثل داش علی ، آقای علی 64 ، فلانکر و آقا حامد و لیچ و ... هست .

اقا یک سوال موقعی که تانک روی تانکبر هست تانک می تونه شلیک کنه؟؟

ببین saman_777 عزیز

بستگی به نوع تانک ، قدرت آتش ، وضعیت تانک بر روی تانکبر و خود ماشین تانکبر داره .


برای مثال اگر خوب و محک به تانک بر بسته شده باشه . و در هنگام آتش تکون زیاد نخوره می شه ./ و فکر کنم این امکان وجود داشته باشه که بشه از روی تانکبر شلیک کرد .

ولی در میدون نبرد فایده ای نداره .

چون اگر شما دقت کنی در جنگ های چریکی دشمن اول از همه اون ماشین حمل تانک رو نابود می کنه بعد خود تانک رو .

موقعی که تانکبر مورد هدف قرار می گیره دیگه تانک حرکتی نمی تونه بکنه بنابراین مثل آب خوردن مورد هدفش قرار می دن .

پس هم تانکبر رو از دست دادی و هم تانک رو . :oops:

بنابراین مورد استفاده در میدان نبرد قرار نمی گیره . درسته که ممکنه سرعت زیادی و چابکی بیشتری داشته باشه ولی در صورت رهگیری توسط دشمن هر دو خودرو رو از دست خواهیم داد .

ولی برای توپ های خودکششی فکر نکنم . چون قدرت یک توپ بسیار زیاده و شاید در هنگام آتش سنگینی زیادی رو بر روی تایر های ماشین تانک بر وارد کنه .


ولی در مورد این تانکبر قضیه مثل اینکه فرق می کنه چون اینطوری که من می بینم یک توپ خودکششی PZH-2000روش سوار است .

راستی اگر تانکبر ها می تونن توپ حمل کنند دیگه چرا اسمشون تانکبر باشه .

می شه تانک و توپ بر فلان icon_cool :lol: :cry:

شوخی کردم .

یک بار دیگه از زحمتی که آقا علی درباره این تانکبر کشیدند ممنون . واقعا دستت درد نکنه . خسته نباشید .

منتظر تاپیک های بعدی شما دوست عزیز هم هستیم .

موفق باشید .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان از توجه شما ممنونم آرش جان پشتیبانیها و دلگرمیهای شما است که مشوق ما در ادامه کار است. یک توضیح بدهم و اینکه یک تانک از روی تانکبر نمیتواند شلیک کند. البته در عمل میتواند شلیک کند ولی در اثر شلیک گلوله توپ ، نیروی عقب نشینی گلوله اول بر تانک وارد میشود و سپس به خودرو منتقل میشود. حرکت خودرو در حین شلیک نهایتا منجر به عدم دقت در شلیک میشود. تانک را بر روی تانکبر از هشت طرف با زنجیرهای فولادی مخصوصی میبندند که مانع حرکت تانک بر روی تانکبر میشود. ولی نیروی عقب نشینی گلوله را نمیتوان با زنجیر مهار کرد. به همین دلیل نمیتوان از روی خودرو تانکبر شلیک کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.