mm1368

جلیقه ضد گلوله چگونه عمل می کند؟

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تصویر
جلیقه ضد گلوله چگونه عمل می کند؟

انسان از هزاران سال پیش زره به تن می کرده است، قبایل باستان در هنگام شکار پوست حیوانات را به دور بدنشان می بستند. جنگجویان روم باستان و اروپایی های قرون وسطی، پیش از رفتن به میدان نبرد، بدن خود را با صفحه های فلزی می پوشانند. در دهه 1400 زره در دنیای غرب بسیار فراگیر و پیشرفته شد و با یک زره مناسب شخص تقریبا شکست ناپذیر بود. با پیشرفت اسلحه و توپ در دهه 1500 زره ها تغییر کردند. سرعت بالا ی گلوله ها، می توانند به آنها انرژی لازم برای نفوذ در لایه های نازک فلزی را بدهد.

بنابراین می توان بر ضخامت فلزات زره های سنتی افزود ولی بنابراین برای شخص تن کننده بسیار سنگین و طاقت فرسا می گردد. مهندسین در دهه 1960 یک جلیقه ضد گلوله و مناسب را ساختند که بر خلاف زره های سنتی بسیار راحت بود.

جلیقه های ضد گلوله سبک از فلز ساخته نشده اند بلکه از بافت های فیبری که قابل دوخت بر روی جلیقه و دیگر لباس های سبک می باشد ساخته شده اند.



جلیقه های ضد گلوله امروزی، به دو نوع تقسیم می شود:

- جلیقه های ضد گلوله سخت

- جلیقه های ضد گلوله نرم



جلیقه های ضد گلوله سخت

جلیقه های ضد گلوله سخت از صفحه های فلزی و یا سرامیکی ضخیم ساخته می شوند و به اندازه کافی برای انحراف گلوله و سایر سلاح ها مقاومند. مواد بکار رفته در این جلیقه ها، گلوله ها را با همان نیرویی که به داخل در حال وارد شدن است به خارج هل می دهند. به این ترتیب جلیقه غیر قابل نفوذ خواهد بود.

جلیقه های ضد گلوله سخت حفاظت بیشتری را نسبت به جلیقه های ضد گلوله نرم ایجاد می کنند ولی طاقت فرساتر هستند. افسرهای پلیس و کارکنان نظامی این نوع از لوازم حفاظتی را در هنگامی که میزان خطر احتمالی بالا باشد به تن می کنند ولی برای استفاده های روزمره عموما از جلیقه های ضد گلوله نرک که می توان به صورت ژاکت یا تی شرت معمولی به تن کرد، استفاده می کنند.



چرا سرامیک؟
چرا جلیقه های ضد گلوله از صفحه های سرامیکی ساخته می شوند؟

کاشی های حمام از جنس سرامیک ساخته می شوند و بسیار شکننده و نازک هستند. چرا برای جلیقه های ضد گلوله مناسب هستند. امروزه هزاران ماده مختلف به عنوان سرامیک مشخص شده اند. سرامیکی که در جلیقه های ضد گلوله به کار میروند آلومینا (Alumina) نام دارد که دارای فرمول شیمیایی AL203 است. آلومینا از یاقوت کبود ساخن=ته شده و می شود و جسم بسیار سختی است. همچنین می توان صفحه هایی بسیار محکمی را یافت که از پلاستیک پلی اتیلن ساخته شده اند که از سرامیک ضخیم تر و مشبک ترند اما به سختی و محکمی آن نیستند ولی سبک ترند.



جلیقه های ضد گلوله نرم

جلیقه های ضد گلوله نرم مفهوم گیج کننده ای است. چگونه ممکن است یک تکه لباس گلوله را متوقف کند؟ روش کار این جلیقه ها بسیار ساده است. در درون این جلیقه ها یک ماده ضد گلوله قرار دارد که در حقیقت یک توری بسیار قوی است. برای درک چگونگی عملکرد آن، تور دروازه فوتبال را در نظر بگیرید. در پشت دروازه بستهش ده است. وقتی که توپ به دروازه شوت می شود، دارای انرژی زیادی اس و در هنگام اصابت به تور، در یک نقطه مشخص تور را به عقب هل می دهد. هر رشته از یک سمت تیرک به سمت دیگر امتداد دارد و نیروی وارد آمده در آن نقطه مشخص را به سر تا سر پخش می کند. این نیرو به دلیل به هم بافته بودن رشته ها پخش می شود. زمانی که توپ رشته های افقی تور را هل می دهد دیگر رشته ها نیز در عوض، دیگر رشته های افقی را هل داده و به این طریق، همه قسمت های تور انرژی وارده توپ را جذب می کنند و فرقی نمی کند که گلوله به کدام قسمت از تور اصابت کرده باشد.

اگر یک تکه از ماده ضد گلوله را زیر میکروسکوپ قرار دهیم، همین ساختار را مشاهده خواهیم کرد. رشته های بلندی از الیاف را که به هم تنیده شده اند تا یک ساختار توری شکل متراکم را تشکیل دهند. حال با توجه به اینکه یک گلوله بسیار سریع تر از توپ حرکت می کند، بنابراین این توری باید از مواد محکم تری ساخته شود. معروف ترین ماده ای که در ساخت جلیقه های ضد گلوله به کار می رود، الیافی به نام KEVLAR است. Kevlar الیافی سبک وزن است که 5 برابر مقاوم تر از یک تکه فولاد، در همان وزن است زمانی که این ماده به صورت یک تور متراکم در می آید، می تواند نیروی زیادی را جذب کند. به منظور جلوگیری از رسیدن گلوله به سطح بدن، جلیقه ضد گلوله باید برخلاف ضربه مستقیمی که گلوله وارد می کند، عمل کند.



Kevlar

در گذشته Kevlar رایج ترین نوع الیاف برای ساختن جلیقه های ضد گلوله بود ولی امروزه مواد دیگری به کار گرفته شده است که در دسترس ترین آنها، Vectran نام دارد و حدودا دو برابر مقام تر از Kevlar و 5 تا 10 برابر مقاوم تر از فولاد است.

یک نوع الیاف دیگر که اخیرا رایج شده،ابریشم عنکبوت نام دارد. بر روی بزها کارهای ژنتیکی انجام شد تا بتوان از آنها در تولید جزء شیمیایی ابریشم عنکبوت استفاده نمود. ماده حاصله Biosteel نام گرفت. یک رشته از Biosteel 20 برابرمقاوم تر از فولاد است.

الیاف دیگری وجود دارد که Carbon nanotubes نامیده می شود و گفته می شود که حتی از ابریشم عنکبوت نیز مقاوم تر است نخ Carbon nanotubes هنوز هم کمیاب است و قیمت کنونی این الیاف برای هر گرم 500 دلار است. که به مرور زمان این قیمت ها نزول پیدا خواهند کرد و این نوع الیاف، به عنوان الیاف، بادوام در جلیقه های ضد گلوله به کار خواهند رفت.


وبلاگ جنگ افزار

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
يه جايي خوندم گلوله ضد نفر (سنگين) سلاح m82 از جليقه ضدگلوله كلاس A رد ميشه.
كلاس بندي جلقه‌هاي ضد گلوله بر چه اساسي است؟
(اين عكس يك مرمي استاندارد كاليبر 50 را در مقايسه با يك فشنگ 308 وينچستر نشان مي‌دهد)
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلب جالبي بود.دستت درد نكنه :oops: آقايكي از اقوام كه سرباز نيروي انتظامي بود ودر يكي ازهنگ هاي مرزي خدمت ميكرد ميگفت ازش پرسيدم چرا به سربازا موقع درگيري با اشرار جليقه نميدن؟بنده خدا ميگفت اگه جليقه بپوشيم و جليقه كاريش بشه(سراميك توش بشكنه)از ما خسارت ميگيرن icon_cheesygrin :mrgreen: واسه همين از جليقه استفاده نميكنيم چون پول خسارتشو نداريم كه بديم icon_cheesygrin راست ودروغش با خودش icon_cheesygrin نظر دوستان چيه؟؟؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقوام شما يه مقدار حالش خوب نيست با عرض معذرت رفيق icon_cheesygrin . ما تو سربازي همچين چيزي رو اقوامتون ميگه نديديم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ساخت جليقه‌هاي ضدگلوله به كمك نانولوله‌كربني


نانولوله‌هاي کربني (CNT) قابليت بالايي در ساخت مواد ضدگلوله دارا مي‌باشند. خواص منحصر به فرد نانولوله‌هاي کربني باعث شده تا گزينه‌اي ايده‌آل براي مقاوم‌سازي پليمرها و ساير مواد باشند و مي‌توانند براي ساخت جليقه‌هاي ضد گلوله‌اي که به اندازه تي‌شرت سبکند و همچنين سپرها و پوشش‌هاي ضد انفجار مورد استفاده قرار گيرند.
براي ساخت موارد ذکر شده، مواد نازکتر، سبکتر و انعطاف‌پذيرتر که خواص ديناميکي بسيار خوبي دارند، مورد نياز مي‌باشند. به تازگي گروهي از محققان در استراليا به تحقيق بر روي ظرفيت جذب انرژي نانولوله‌هاي کربني تک ديواره تحت اثر برخورد با گلوله، پرداخته‌اند. نتايج نشان مي‌دهد که مي‌توان از نانولوله‌هاي کربني به عنوان فاز تقويت‌كننده در مواد استفاده کرد تا مقاومت آنها در برابر نفوذ گلوله بالا رود
تصویر
گلوله در ارتفاع نسبي 31/0 به نانولوله‌ برخورد مي‌کند. icon_cheesygrin
( aنانولوله با دو سر ثابت.
(b نانولوله با يک سر ثابت.

پروفسور ليانگچي زانگ از دانشکده مهندسي هوا وفضا، مکانيک و مکاترونيک دانشگاه سيدني در اين‌باره مي‌گويد: "مناسب‌ترين مواد محافظ براي ساخت جليقه‌هاي ضدگلوله، سپرها و پوشش‌هاي ضدانفجار، موادي هستند که توان بالايي در جذب انرژي داشته و گلوله و يا هر جسم نفوذ کننده ديگري را برگردانند و يا منحرف کنند. در واقع هدف ما کاهش اثراتِ آسيب کند (blunt trauma) بر روي کسي است که گلوله به جليقه‌اش برخورد مي‌کند. به همين دليل، ما سعي کرديم تا رفتار نانولوله‌هاي کربني هنگام برخورد گلوله به آن، را بررسي نماييم".
زانگ و همكارانش برخورد گلوله به نانولوله‌هاي کربني با شعاع‌هاي مختلف، را بررسي کرد. در نانولوله‌‌اي که يک انتهاي آن ثابت و سر ديگر آن آزاد بود، با افزايش ارتفاع نسبي نقطه برخورد گلوله، حد تحمل نانولوله نسبت به سرعت گلوله افزايش ولي بازده جذب انرژي کاهش يافت.
در يک ارتفاع نسبي نقطه برخورد گلوله مشخص، اين مقادير مستقل از شعاع نانولوله بودند. در نانولوله‌اي كه هر دو سر آن ثابت بود، زماني که گلوله به ارتفاع نسبي 5/0 برخورد کرد، بازده جذب انرژي به کمترين مقدار خود رسيد.
زانگ افزود: ما رابطه بين پارامترهاي شعاع نانولوله، ارتفاع نسبي نقطه برخورد گلوله، سرعت گلوله و ميزان جذب انرژي توسط نانولوله براي گلوله‌اي با شکل و اندازه مشخص، را بررسي کرديم. قطعه‌اي از الماس که داراي 1903 اتم بود و سرعتي بين 100 الي 1500 متر بر ثانيه داشت، به عنوان گلوله استفاده شد.
اندازه گلوله چنان انتخاب گرديد که پهناي آن از پهناي بزرگترين نانولوله پس از برخورد و مسطح شدن نانولوله، بزرگ‌تر باشد. فاصله بين محور نانولوله‌ و نقطه شليک گلوله 15 بوده و گلوله با سرعت ثابت و به صورت افقي يعني عمود بر محور نانولوله شليک گرديد. در تحليل رفتار نانولوله با شرايط آزمايش ذکر شده، از روش ديناميک مولکولي کلاسيک استفاده شد.
زانگ در اين آزمايش متوجه شد که در نانولوله‌هايي با يک سر ثابت، CNT مي‌تواند گلوله‌هايي با سرعت بين 200 الي 1400 متر بر ثاينه را منحرف کند (براي مقايسه: سرعت اوليه گلوله‌هاي تفنگ‌هاي مدرن بر حسب نوع تفنگ و نوع گلوله، بين 180 الي 1500 متر بر ثانيه مي‌باشد. به طور معمول اين مقدار کمتر از 1000 متر بر ثانيه است.). با زياد شدن ارتفاع نسبي، مقاومت نانولوله نسبت به سرعت گلوله افزايش يافته و بازده جذب کاهش پيدا مي‌کند. در نانولوله‌هايي با دو سر ثابت، زماني که گلوله به وسط نانولوله برخورد مي‌کند، انرژي جذب شده بيشينه اما بازده جذب كمينه است.
زانگ از اين قابليت CNTها در ساختن مواد ضدگلوله بسيار شگفت‌زده شده و تحقيقات وي در اين زمينه همچنان ادامه دارد.
جزئيات اين تحقيق در مقاله‌اي با عنوان:
"Energy absorption capacity of carbon nanotubes under ballistic impact".

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با استفاده از پوست نارگيل؛
نوعي جليقه ضد گلوله با وزن و هزينه پايين ابداع شد
تصویر
يك استاد دانشگاه فني «ملاكا» در مالزي موفق به ابداع يك جليقه ضد گلوله كم هزينه و بسيار سبك و در عين حال با دوام با استفاده از رشته هاي به دست آمده از پوست نارگيل و فايبر گلاس (پشم شيشه) شد.
به گزارش ايسنا، طراحي اين جليقه از سوي پروفسور «دان پاليل»، دو سال طول كشيده و هم اكنون وي در انتظار فرصتي براي عرضه اين جليقه در بازار است.
وي درباره تلاش خود براي ابداع اين جليقه گفت: مي خواستم به دنيا ثابت كنم كه مالزي هم مي تواند محصولات ارزشمند مختلفي را با هزينه اندك و با استفاده از مواد دور ريختني توليد و اختراع كند.
جليقه هاي ضد گلوله معمولاً از تركيب سراميك با ماده ديگري موسوم به كولار براي جلوگيري از پيشروي گلوله ساخته مي شوند، اما تركيب اين دو ماده با يكديگر در ساختار اين جليقه ها باعث مي شود كه توليد جليقه بسيار هزينه بر شده و همچنين بسيار سنگين باشد.
به گفته پروفسور پاليل در حالي كه قيمت جليقه هاي امروزي 16 هزار رين گيت و وزن آنها 9 كيلوگرم است، جليقه جديد با دو هزار رين گيت و با وزن سه كيلوگرم طراحي شده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

يه جايي خوندم گلوله ضد نفر (سنگين) سلاح m82 از جليقه ضدگلوله كلاس A رد ميشه.
كلاس بندي جلقه‌هاي ضد گلوله بر چه اساسي است؟
(اين عكس يك مرمي استاندارد كاليبر 50 را در مقايسه با يك فشنگ 308 وينچستر نشان مي‌دهد)
تصویر

براساس جنس است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مطلب جالبي بود.دستت درد نكنه :oops: آقايكي از اقوام كه سرباز نيروي انتظامي بود ودر يكي ازهنگ هاي مرزي خدمت ميكرد ميگفت ازش پرسيدم چرا به سربازا موقع درگيري با اشرار جليقه نميدن؟بنده خدا ميگفت اگه جليقه بپوشيم و جليقه كاريش بشه(سراميك توش بشكنه)از ما خسارت ميگيرن icon_cheesygrin :mrgreen: واسه همين از جليقه استفاده نميكنيم چون پول خسارتشو نداريم كه بديم icon_cheesygrin راست ودروغش با خودش icon_cheesygrin نظر دوستان چيه؟؟؟؟؟

يعني پليس ايران از پليس افغانستان هم ضعيف تره:x :x

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.