00Amin

حفاظت انفرادي ، اقدام در برابر تانكها و هواپيماهاي دشمن

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

براي حفاظت در برابر جنگ افزارهاي دشمن دو نوع اقدامات به نام عامل و غير عامل وجود دارد.

1-اقدامات عامل
به اعمالي گفته مي شود كه سرباز براي از بين بردن يا خنثي نمودن دشمني كه خطر ايجاد مي كند بكار مي بريم. مثلا:تراندازي به دشمن ايجاد دود براي ديده نشدن.

2-اقدامات غير عامل
به اعمالي گفته مي شود كه سرباز براي حفظ خود و كاهش اثرات اتش دشمن انجام مي دهد. اين اقدامات با اتش همراه نبوده بلكه معمولا مبتني بر پراكندگي،استتار،اختفا،پوشش فريب و مانند اينها ميباشد.

[size=18]حفاظت انفرادي در برابر ادوات زرهي دشمن [/size]
قدرت تانكها در مناطق ساختماني باتلاقي ،كوهستاني،جنگلي،وهمچنين در تاريكي وهوايي باراني و برفي بسيار محدود است و سربازان ميتواند با استفاده از اين عوامل خود را در برابر اتش تانكها حفاظت نمايند.
استفاده از سنگرهاي تنگ و گود، شيب تند و بريدگيهاي كه داراي ديوارههاي عمودي باشند به پدافند غيره عامل سربازدر برابر تانكها كمك موثري مي نمايند.
اتش جنگ افزار سبك به تانكها باعث جدا شدن نفرات پياده دشمن و خدمه نيز داخل تانك رفته ودر نتيجه قدرت ديده خدمه كم شده واز دقت اتش انها كاسته مي شود.
تانكها در قسمت عقب وپهلو ديد كافي ندارند و سربازان ميتوانند با استفاده از اين مسعله خود را به تانكها نزديك كرده و انها را از بين ببرند.
قرار دادن مواد منفجره در رو و پايين شيي باعث خرابي و بي حركت ماندن تانك مي شود.

[size=18]اقدامات لازم برابر هواپيما و هوابرد دشمن[/size]
معمولا بطور غير عامل صورت مي گيرد و بهترين راه داشتن پوشش اختفا،استتار و پراكندگي است.همرنگ نمودن خود و ساز و برگ سلاح با محيط اطراف عدم ايجاد گرد و خاك و دود .
چون سايه اشيا و پستي و بلندي ها بوسيله ديده بان هواپيما قابل تشخيص هست بايستي دقت شود كه سايه منظم ايجاد نگردد.
به هيچ وجه نبايد در شب كبريت ويا سيگار روشن نمود و حتما خودروها با چراغ جنگي حركت نمايند.همچنين چرخ خودروها در مناطق استقرار قرار نگردد.
از حركت وجلب توجه بايد خوداري و بايد از جاده خارج شده و از سايه درختان ويا ديواره ها استفاده نمود.

*پدافند عامل بصورت تيراندازي دسته جمعي با تفنگ بر عليه هواپيماهاي كه در ارتفاعات پايين پرواز مي كنند
وهمچنين بر عليه چتر بازان دشمن كه در حال فرود مي باشند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نکات مهمی هستند و با پیشرفت تجهیزات کشف هدف بعضی از روشهای استتار کاربرد ندارد و نیاز به روشهای جدید هست.

فعلا موارد زیر رو مینویسم مورد دیگه یادم اومد کاملتر میکنم.

در برابر تانک (منبع مطالعات شخصی هست و شاید اشتباه هم باشد! اگر اشتباه بود بگید اصلاح شود.)

- تانکهای جدید به حسگرهای گرمایی مجهز شده اند. در برابر این تانکها نمیتوان از استتار شب بهره جست. پناه گرفتن پشت دیوارهای نازک ، درختان کوچک ، چاله های کم عمق باعث شناسایی سرباز از فاصله نزدیک میشود اما از فاصله متوسط شناسایی نمیشود.

- در تانکهای جدید زرههایی در کناره و روی شنی نصب شده که باید در هنگام هدفگیری شنی دقت بیشتری به کار برد. اما همچنان از قسمت وسط به پائین بی حفاظ بوده و با مین ضد تانک میتوان آنرا منهدم کرد.

- برای نزدیک شدن به تانکی که حسگر گرمایی دارد باید مراقب بود و از عوامل طبیعی حداکثر استفاده را برد. موانعی از قبیل ناهمواریهای شدید که مانع از آشکارسازی حرارتی میشود. سنگهای بزرگ ، درختان قطور که اطرافشان با درختهای دیگر و گیاهان پوشیده شده ، چاله های با عمق بیشتر از نیم متر و عرض کم ...

- سعی شود در جهات خاص به تانک نزدیک نشوید. مثلا اگر تانک به سمت جلو حرکت میکند به احتمال زیاد مسئول کنترل حرارتی طرفین یا پشت تانک را زیر نظر دارد. پش در روز میتوان از این نقطه ضعف استفاده کرده و با قبول ریسک از جلو به تانک نزدیک شد.

- با لو دادن یکی از مواضع خودی و پناه گرفتن سربازان فرصتی برای نیروهای مواضع دیگر ایجاد میشود تا به تانک نزدیک شده و آنرا منهدم کنند.

- استفاده از عوامل فریب دهنده مانند نارنجکهای دودزا یا آتشزا باعث ایجاد اخلال در حسگرهای تانک میشود.

- نقش دیده بان و کمین در مقابله با تانک حیاتی است. در صورت اطلاع از حرکت ستون زرهی دشمن نیروهای خودی قادر به کمین بوده و در فاصله مناسب قبل از عکس العمل تانک میتوانند اقدام به شلیک کنند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سعید جان نظرت در مورد خیس کردن چندین لباس بعنوان پوشش در برابر حسگرهای گرمایی چیه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سعید جان نظرت در مورد خیس کردن چندین لباس بعنوان پوشش در برابر حسگرهای گرمایی چیه[/quote]
به نظر من جواب می دهد حالا نظر شما راجع به مهاجم کاذب (مثل فوتبال !) چیست ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امین،
ممنون دوست من دست شما هم درد نکند که این تاپیک را ایجاد کردی.

واریو،
فکر نمیکنم تاثیر چندانی داشته باشد. در برابر حسگرهایی که کوچکترین امواج گرمایی را ردیابی میکنند! شاید تابش گرمایی را کم کند تا حدی که بتوان در پشت موانع کوچک پنهان شد اما در فضای باز قابل شناسایی است.

سینا،
اشاره کردم دیگه. :oops:

[quote]- با لو دادن یکی از مواضع خودی و پناه گرفتن سربازان فرصتی برای نیروهای مواضع دیگر ایجاد میشود تا به تانک نزدیک شده و آنرا منهدم کنند.

- استفاده از عوامل فریب دهنده مانند نارنجکهای دودزا یا آتشزا باعث ایجاد اخلال در حسگرهای تانک میشود.[/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از دوستان.سعید جان اگر در مورد راه های حفاظتی تانک در برابر پیاده نظام دشمن توضیح بدی ممنون میشوم.به غیر از حسگرهای گرمایی دیگر چه راههایی دارند؟ کدام یک از تانکها این حسگر رو دارند؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یه راه دیگه هم هست که خیلی ساده است توی محوطه اتشهای بزرگ درت کنی یا با استفاده از شعله افکنهایی که در جنگ جهانی دوم برای گرفتن سنگرها استفاده میشد تانکهارو گول بزنید بعد از جای دیگه بهشون حمله کنی البته پرتاب بمب های آتش زا جلوشون حسگرهاشون رو کور میکنه ! :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته لازم بذكر هست براي محا فظت افراد از حسگرهاي تانك و ... كاري صورت گرفته كه ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هانس،
تاکتیکهای پدافندی تانک با ورود سلاحهای جدید که آخرین نتیجه اون رو در جنگ 33 لبنان و جنگ اوستیای جنوبی شاهد تغییر کرده و خیلی از روشهای قدیمی طی دو سال اخیر ناکارامدی خودشون رو ثابت کردن! به همین دلیل برای پاسخ باید کمی بیشتر مطالعه کنم به واقع تانکهای امروزی در برابر موشکهای ضد زره چه کار میتوانند انجام دهند؟ از شانس ما هم هر چی تو گوگل جستجو میکنم تاکتیکهای جنگ جهانی دوم میاد! یه مقاله کامل درباره تاکتکیهای زرهی ژاپن پیدا کردم همینطوری!!!

فعلا مواردی که به ذهنم میرسد. (دوستان کمک کنند کاملتر یا در صورت اشتباه تصحیح کنیم.)

- قدرت تحرک و سرعت تانک باید زیاد باشد.

- قسمتهای ضعیفتر تانک مانند شنی ، پشت و برجک تقویت شود.

- برخوردای از هشدار دهنده تهدیداتی مثل موشک و راکت.

- برخورداری از دوربین حرارتی و دید در شب به همراه پریسکوپ

- مجهز بودن به فاصله یاب لیزری و دستگاه تخمین مسافت و کسب اطلاعات کافی از مسیر حرکت

- نزدیک نشدن به عوارض طبیعی مانند بوته زارها ، جنگل ، تپه ها ، گودالها ... مگر با احتیاط کافی و سرعت مطمئنه که در صورت حمله دشمن بتوان عکس العمل سریع نشان داد.

- موقع حرکت در جاده و مناطق سهل العبور که بهترین نقاط برای مین ریزی هست باید کاملا مسیر حرکت را بررسی کرد. از حرکت با سرعت زیاد در این مناطق خودداری شود. سرعت باید در حدی باشد که نه کم و نه زیاد باشد. اگر در کنار یا روی جاده شی مشکوک و ناشناخته دیده شد با فاصله از کنارش رد شد.

- در صورت شلیک راکتهای ضد زره باید به این نکته توجه کرد که تانک ساکن است یا در حال حرکت؟ اگر ثابت بود سریعا تغییر مکان داده و اگر در حال حرکت بود باید مسیر خود را به جهتی غیر از رو به جلو تغییر دهد. این را باید دانست که یک راکت هدایت شونده نبوده و سرباز دشمن با تخمین مکان تانک در لحظه اصابت راکت هدفگیری کرده است. این تخمین به احتمال زیاد در چند ده متری جلوی تانک هست. پس چرخش سریع به طرفین یا حتی ترمز! باعث عدم اصابت راکت میشود.

- اگر به تانک با موشک حمله شد بسته به نوع هدایت موشک راهکارهای متفاوتی وجود دارد. اولا سعی شود همیشه جلوی تانک رو به موشک باشد تا با بیشترین قدرت زره با آن مقابله کنیم. ثانیا با پرتاب نانجکهای دودزا قفل لیزری و هدایت سیمی دچار مشکل میشود. تانک باید سریعا چند نارنجک در جهت شلیک موشک پرتاب کرده و تغییر مکان دهد. هر چه سرعت و قدرت تحرک بیشتری داشته باشد شانس فرار بیشتری خواهد داشت.

- اگر فاصله تا شلیک کننده زیاد باشد و نوع هدایت سیمی یا لیزری تشخیص داده شود میتوان با پرتاب نارنجک دودزا و شلیک به مواضع دشمن سرباز هدفگیر را مجبور به سنگرگیری کرد تا موشک منحرف شود.

- در برابر موشکهای جدید که از ارتفاع زیاد به برجک تانک اصابت میکنند نیاز به پرتاب کننده های عمودی نارنجک دودزا است. این موشکها خطرناکتر بوده و با دید بیشتر نسبت به تانک به ضعیفترین قسمت برخورد میکنند. پرتاب نارنجکهای دودزا در جهت مواضع دشمن و رو به آسمان و تغییر جهت فوری با حداکثر سرعت و در صورت امکان برخورداری از دستگاه جمینگ میتواند به فرار تانک کمک کند.

- در شب خدمه تانک باید هوشیار باشند. شب تشخیص دوست از دشمن سخت بوده و احتمال حملات غافلگیرانه بیشتر است. دشمن میتواند خود را به شکل نیروهای خودی درآورده و به آنها نزدیک شود. حتی میتواند به تانکها نزدیک شده و بصورت ناگهانی بدان حمله کند.

:|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هانس قبلا اين سوال شما رو من بصورت يك تاپيك به چالش كشيدم به اين مضمون :|

سوال به نظر شما تانکها مانند گذشته کاری لازم رو دارن ؟
یا به عبارتی به علت نقاط ضعف و تنبلی ذاتی، در جنگهای امروزی چه مقدار بحساب میان و در چه مواقعی کارایی مناسبی خواهند داشت؟

كه بحث به جاي نرسيد و نيمه تمام ماند مشكل اكثر تاپيك ها icon_wink
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=55702#55702

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ناراحت نباش امین جان ، ان شاء ا... این بحث رو به سرانجام میرسونیم. :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.