hexman

تكريم از بازماندگان جنگ در ساير ملل

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[color=red]تكريم از بازماندگان جنگ در ساير ملل[/color]

همه كشورها در تاريخ خود يك يا چند جنگ را تجربه كرده‌اند. جنگي كه اغلب حاصل زياده‌‌خواهي و طمع قدرتهاي متجاوز بوده است.

هر چند جنگ تلخ است اما دفاع جانانه از تجاوز دشمن، شيريني ماندگار و تاريخي دارد.

پايان جنگ و آغاز دوران صلح، با برخي تجليل‌ها و تكريم‌ها از بازماندگان جنگ همراه است. در ايران نيز با پايان 8 سال دفاع مقدس مراكزي عهده‌دار تكريم و تجليل از رزمندگان، جانبازان و خانواده‌‌هاي شهدا شدند كه فعاليت آنها هرگز در حد و اندازه ايثار و رشادت رزمندگان ما نبوده و نيست. اين كه ما در تكريم از حماسه‌سازان 8 سال دفاع مقدس چه كرده‌ايم و چه نكرده‌ايم موضوع اين مقاله نيست؛ اينكه ديگران با بازماندگان جنگهاي خود چه كرده‌اند، موضوعي است كه كمتر به آن پرداخته شده است. قابل ذكر است كه اين مقاله چكيده پژوهشي است كه در سال 1380 از سوي بنياد شهيد صورت پذيرفته است.

[color=blue]امريكا[/color]

امريكا يكي از مطرح‌ترين كشورها در بسياري از درگيري‌هاي خونين جهاني است. اين كشور جنگ مرزي نداشته و عمدتا ارتش آن در خارج از مرزها و به اصطلاح در جهت «دفاع از منافع امريكا» به لشكركشي پرداخته است؛ جنگهاي مكزيك (1848) جنگ داخلي (1866) جنگهاي هندوستان (1869 تا 1898) جنگ اسپانيا امريكا (1989) شورش فيليپين (1899) شورش بوكسر (1900) آرام ساختن كوبا (1909) اردوكشي تنبيهي به مكزيك (1916) اردوكشي وراكروز (1914) جنگ جهاني اول (21 1917) جنگ جهاني دوم و كره (45 1940) ويتنام و درگيري‌‌هاي ديگر (1976 1955) بحران ايران و لبنان (90 1979) تهاجم گرانادا، تهاجم پاناما، بحران خليج‌فارس (1990) نمونه‌هايي از لشكركشي‌ها و درگيري‌هاي سربازان و اتباع امريكايي مي‌باشند.

هر فردي (از هر مليتي) كه در نيروهاي مسلح امريكا باشد و معلول شود، تحت حمايت سازمان كهنه سربازان معلول امريكايي دي.اي.وي ()d.a.v قرار مي‌گيرد. در اين راستا بيش از 60 اداره مشغول به خدمات‌رساني به معلولان هستند. عمدتا افسران وظيفه مشغول رسيدگي به چنين اداره‌هايي هستند. سازمان كهنه سربازان داراي يك نشريه (روزنامه) بوده كه كليه اخبار مربوط به تغييرات قوانين، مستمري‌ها و... را به اطلاع كهنه سربازان مي‌رساند. سازمان «كهنه سربازان امريكايي» برنامه‌هاي زير را براي افراد تحت پوشش اجرا مي‌كند:

1 - صندوق اعانه بلايا: براي حمايت هنگام بروز بلاياي طبيعي

2 - برنامه همايش اطلاع‌رساني: اطلاع‌رساني به كهنه سربازان معلول براي شركت در گردهمايي‌ها (همراه با وابستگان.)

3 - به دليل بروز برخي بيمار‌ي‌هاي خاص بومي در ميان سربازان مشاركت‌كننده در جنگ ويتنام «برنامه توسعه كهنه سربازان ويتنامي» پيش‌بيني گرديده است.

4 - برنامه كمك به كهنه سربازان مسن‌تر: با افزايش سن معلولان مسائل و مشكلات جديدي عارض مي‌شود كه مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد.

5 - براي معلولاني كه علاوه بر معلوليت به بيماري‌هايي نيز مبتلا مي‌شوند با ارائه مدارك مثبت پزشكي امكانات ديگري تعلق مي‌گيرد.

6 - تحت پوشش قرار دادن وابستگان: وابستگان شامل همسر، كودكان، فرزندخواندگان، والدين و فرزندان مدرسه‌اي تا 23 سال و شوهر زناني كه در جنگ حضور داشته‌اند.

7 - اگر همسر فردي كه بيش از 30 درصد معلوليت دارد از وي مراقبت كند حق مراقبت ويژه‌اي را دريافت مي‌كند و اگر معلول مجرد باشد مقرري خاصي در نظر گرفته شده است.

8 - به معلولاني كه با شرايطي مستحق دريافت اتومبيل مي‌باشند 8 هزار دلار كمك براي خريد اتومبيل تعلق مي‌گيرد، ضمنا با توجه به نوع معلوليت وسايل موردنياز براي ماشين نصب مي‌گردد.

9 - با توجه به نوع معلوليت مسكن تطبيقي خاص ارائه مي‌گردد.

10 - هزينه پوشاك به مبلغ سالانه 534 دلار پرداخت مي‌شود.

11 - مزاياي خاصي براي معلوليت‌هاي شديد پيش‌بيني شده است.

12 - در مواردي كه معلول نياز به خدمات آموزشي شغلي داشته باشد، ارائه مي‌شود.

13‌ - مزاياي حقوق كهنه سربازان هيچ‌گاه كاهش نمي‌يابد. بلكه برعكس افزايش حقوق و تامين اجتماعي متناسب با افزايش مزايا پرداخت مي‌شود.

14 - علاوه بر پرداخت هزينه دفن معلولان فوت شده؛ آنان در گورستان‌هاي ملي به خاك سپرده مي‌شوند.

15 - به بازماندگان معلولان فوت شده (در صورت داشتن شرايط)، مستمري پرداخته شده و مورد حمايت قانوني قرار مي‌گيرند.

[color=blue]اتريش[/color]

نظام تامين اجتماعي كشور اتريش با بيش از يك قرن سابقه شكل بسيار كاملي جهت حمايت از افراد ناتوان و معلول دارد. اتريش پس از جنگ جهاني دوم كشوري آرام بوده، از اين‌رو آسيب‌ديدگان دوران جنگ عمدتا مربوط به جنگ جهاني دوم هستند. در اتريش سازمان تامين اجتماعي با سابقه بيش از 100 سال داراي ساختاري بسيار پيچيده است و همه معلولان اعم از معلولان جنگي و عادي را تحت پوشش كامل دارد. معلولاني كه به سبب جنگ معلول شده‌اند و يا به سبب واكسيناسيون و يا هنگام كار معلول مي‌شوند، مي‌توانند امتيازات ويژه‌اي از اين سازمان مطالبه نمايند؛ بيمه اجتماعي، كمك‌هزينه پرستاري، خدمات اجتماعي، و پرداخت غرامت اجتماعي از زمره اين امتيازات است. كمكهاي ويژه‌اي نيز به افرادي كه براي استقلال اتريش جنگيده يا قرباني شده‌اند تعلق مي‌گيرد.

قربانياني كه در اثر مبارزه سياسي و يا به دلايل سياسي، نژادي، مذهبي و مليت صدمه ديده‌اند، غرامت اجتماعي دريافت مي‌كنند. شرط اصلي دريافت اين كمكها:

1 - داشتن مليت اتريشي (يا مليت يكي از كشورهاي عضو جامعه اروپا)

2 - داشتن حداقل 5 درصد ناتواني به تاييد پزشك متخصص. در كشور اتريش چنانچه از ورود معلول به دليل تبعيض قومي و مذهبي به مكان‌هاي عمومي جلوگيري شود افراد خاطي به ميزان 000/500/1 شيلينگ اتريش جريمه خواهند شد.

در حال حاضر، تعداد افرادي كه با مليت اتريشي در جنگ آسيب ديده‌اند، 80 هزار نفر مي‌باشد.

در شرايط خاص بازماندگان اين قبيل معلولان پس از فوت ايشان مي‌توانند مستمري دريافت كنند. افراد نظامي كه در حين ماموريت دچار آسيب‌‌ديدگي شوند، همانند قربانيان جنگ از كمك و حمايت برخوردار خواهند بود.

همچنين كساني كه در جنگ يا مبارزات سياسي كشته شده‌اند، بازماندگان قربانيان شامل زنان بيوه، مرداني كه همسران آنان متاركه كرده‌اند، ايتام و والدين مي‌توانند مطابق قانون مستمري كامل يا ماهانه دريافت كنند.

[color=blue]تركيه[/color]

كشور تركيه بنا به دلايلي كشور كم‌ثباتي است. اين كشور از ديرباز با فرهنگ بومي خود و بويژه با روي كار آمدن آتاترك و گسترش فرهنگ غربي در ستيز و تضاد بوده است. اين كشور با يونان و قبرس اختلاف ارضي دارد و گاهي درگيري‌هايي رخ مي‌دهد. دولت تركيه در حال حاضر نتوانسته ساز و كار مناسبي براي ثبات در مناطق كردنشين ايجاد كند از اين‌رو همواره قربانياني به همراه داشته است.

در تركيه كليه امور مربوط به معلولين، مجروحين، اسرا و كشته‌شدگان در جنگ و درگيري‌هاي داخلي را بخشي از وزارت دفاع رسيدگي مي‌كند.

تسهيلات اختصاص يافته از بودجه رسمي دولت توسط اين وزارتخانه در اختيار افراد مورد اشاره قرار مي‌گيرد، در شرايط بحراني وزارت دفاع با ارسال بخشنامه‌اي به قسمت‌ها و واحدها تسهيلات ويژه‌اي در اختيار مستمري‌بگيران قرار مي‌دهد. براي نمونه معلولين و كشته‌شدگان جنگ استقلال كه 76 سال از آن مي‌گذرد در حال حاضر 90 لير (حدوداً 70 هزار تومان) از دولت مستمري مي‌گيرند كه اين مستمري در مقام مقايسه با حقوق بازنشستگان حقوق بالايي محسوب مي‌شود.

نظام تامين اجتماعي كشور اتريش با بيش از يك قرن سابقه، شكل بسيار كاملي جهت حمايت از افراد ناتوان و معلول دارد. اتريش پس از جنگ جهاني دوم كشوري آرام بوده، از اين‌رو آسيب‌ديدگان دوران جنگ عمدتا مربوط به جنگ جهاني دوم هستندعلاوه بر مستمري دائم، كارت ويژه‌اي نيز براي اين افراد صادر مي‌شود كه صاحب كارت با ارائه آن، از تمامي امكانات شهرداري‌هاي تركيه به طور رايگان استفاده مي‌كند؛ اين كارت براي استفاده از اتوبوس‌ها، قطارها، مترو، پاركها و پلاژها، موزه‌ها، سينماها و هتلها و غيره كه متعلق به شهرداري است اعتبار دارد. هتلهاي وابسته به ديگر ارگان‌هاي دولتي و خصوصي موظف به ارائه تسهيلات با نصف قيمت به دارندگان كارت فوق هستند.

ايثارگران از پرداخت هر گونه ماليات معاف بوده و حتي مي‌توانند از مغازه‌هاي بزرگ بدون پرداخت ماليات خريد كنند.

[color=blue]چين[/color]

كشور چين هم‌‌اكنون بيش از يك‌ششم جمعيت دنيا را داراست. اين كشور به‌رغم مشكلات موجود در بخش روستايي در آغاز انقلاب كمونيستي توانسته است با اتخاذ سياست‌هاي همراه با توسعه موزون به يك كشور پيشرفته و توسعه‌يافته تبديل شود. برنامه‌ها و قوانين اين كشور به نحوي تدوين گرديده كه هدفمندانه به رشد و توسعه تمايل دارد. خدمات رفاه اجتماعي چين به گونه‌اي تدوين شده كه ضمن فقرزدايي از چهره جامعه محرومان اجتماعي و آسيب‌ديدگان جنگ را تحت پوشش قرار مي‌دهد. تعداد موسسات رفاهي در اين كشور تا سال 1991 ميلادي بالغ بر 40992 مورد بوده كه تحت عناوين موسسه رفاه اجتماعي چند منظوره خانه‌هاي سالمندان، تسهيلات رفاهي براي معلولين، درالايتام فعاليت مي‌كنند.

اقدامات ترجيحي، بسيج و آماده‌باش نيروهايي كه در حال صلح به سر مي‌برند، خود متضمن تامين اجتماعي است.

در كشور چين، گروههاي زير مشمول دريافت اقدامات ترجيحي مي‌شوند:

1 - خانواده‌هاي جان‌باختگان انقلاب، خانواده آن دسته از نيروهاي نظامي كه در حين انجام كار فوت كرده‌‌اند.

2 - نظاميان معلول، نيروهاي آماده‌باش و معاف از خدمت و نيروهاي در حال خدمت و نيز خانواده‌‌هاي آنان. دولت جمهوري خلق چين خود را موظف مي‌داند كه اجراي مطلوب مقررات را تضمين كند. اين تضمين از يك طرف موجب ثبات اجتماعي و از طرف ديگر، موجب ايجاد انگيزه در ارتش براي ايجاد يك دفاع ملي مي‌شود.

در سال 1991 قريب به 48/39 ميليون نفر از مردم چين، از خدمات ترجيحي بهره‌مند بوده‌اند. با استفاده از روش‌هايي كه موجب پيوند دولت، انجمن‌ها و مردم به هم شده است، انواع خدمات ترجيحي توسط حكومت و مردم ارائه مي‌شود؛ در اين راستا حكومت چين فقط به صورت محدود مسوول اعطاي جوايز و پاداش‌هايي براي جان‌باختگان و فراهم آوردن مستمري و يارانه‌هايي براي خانواده‌هاي ايشان بوده و مسووليت سازماندهي فعاليت‌هاي مربوط به ارائه خدمات ترجيحي به خانواده‌هاي نظاميان و جان‌باختگان را دارد.

در چين كليه جواناني كه به سن قانوني مي‌رسند موظفند كه نام خود را در فهرست ارتش بنويسند. مسووليت بسيج اين نيروها و نيز يافتن مشاغل براي افسران وظيفه و ساير نيروهايي كه خدمت آنان به اتمام رسيده و شهرنشين نيز هستند؛ به عهده حكومت مي‌باشد.

دولت براي كليه نيروهاي نظامي كه نشان رديف دوم شايستگي و لياقت را احراز كرده باشند پاداش و تضمين شغلي را به پاس خدمات وفادارانه آنها به كشور، تدارك ديده است.

همچنين دولت براي افسران بازنشسته ارتش، باشگاه‌هايي تدارك ديده است. در سال 1991 با 3 درصد افزايش در مقايسه با سال 1990، تعداد اين باشگاه‌ها به 1169 مورد رسيده است. همين باشگاه‌ها براي نظاميان داوطلب معلول كه موفق به احراز نشان رديف اول يا رديف‌هاي ويژه، نشان لياقت و شايستگي شده‌‌‌اند نيز ساخته شده است.

امكانات ديگري نيز از قبيل بيمارستان‌هاي مخصوص نظاميان داوطلب كه از بيماري‌هاي مزمن رنج مي‌برند، بيمارستان‌هايي براي بسيجيان دچار بيماري‌هاي ذهني، آسايشگاه‌هايي براي سربازان سالمند بدون فرزند كه در جنگهاي دوران انقلاب شركت داشته‌اند نيز ساخته شده است. در حال حاضر تعداد 115موسسه خدمات پزشكي و دارويي و نيز بالغ بر 1175‌آسايشگاه براي سربازان معلول در سراسر كشور چين ساخته شده است. به طور كلي دولت چين با تمام توان خود از جان‌باختگان ميهن قدرداني مي‌كند. تا سال 1991 بالغ بر 630 سازمان، اداره امور 7542 عمارت و بناهاي يادبود جانباختگان را عهده‌دار بوده‌اند. تعداد 701‌هزار نفر از افراد معلول در موسسات رفاه اجتماعي به كار مشغولند (اعم از معلول جنگي و عادي.) دولت چين طي 13 سال به طور متوسط هر سال 51‌هزار فرصت شغلي را براي معلولين به وجود آورده است.

هم اينك در سطوح شهر و شهرستان، قريب به 70‌درصد معلوليني كه توانايي كار كردن را داشته‌اند به كار مشغول شده‌اند و اين رقم در شهرهاي بزرگ به 90‌درصد رسيده است.

[color=blue]روسيه[/color]

اطلاعات موجود صرفا درباره افرادي است كه در جنگ حضور داشته و هنوز در قيد حيات هستند. (درباره خانواده‌‌هاي قربانيان و جان‌باختگان اطلاعاتي به دست نيامد.) افراد موردنظر شامل: معلولين، شركت‌كنندگان در جنگهاي ميهني، شركت‌كنندگان عمليات جنگي، اشخاصي كه در جنگ دوم جهاني در لنينگراد محاصره شده و به دفاع پرداخته‌اند، اشخاصي كه در پشت جبهه كار كرده و نشان و مدال دريافت كرده‌‌اند و كساني كه در كشورهاي ديگر در جنگ حضور داشته‌‌اند، مي‌باشد. جهت رعايت ايجاز صرفا به امكاناتي كه در اختيار جانبازان و معلولين قرار مي‌گيرد اشاره مي‌شود. لازم به ذكر است كه براي هر كدام از گروههاي مزبور ماده و قوانين بخصوصي وضع شده است.

به معلولين جنگ حقوق و مزاياي ذيل واگذار مي‌‌گردد:

1 -‌ مزاياي تامين حقوق بازنشستگي و پرداخت ماليات براساس قوانين موجود

2 - گرفتن اعتبار (وام) ساختمان (يا خريد) يك‌بار منزل، خانه و... براساس قوانين فدراسيون روسيه

3 - خريد بدون نوبت مصالح ساختماني جهت بناي خانه براساس قوانين روسيه.

4 - واگذاري مجاني (براي معلولين گروه اول بدون نوبت) مسكن در خانه‌هايي كه به دولت يا شهرداري تعلق دارند.

5 - نصب مجاني و بدون نوبت تلفن در منزل.

6 - واگذاري مجاني مسكن به معلولين جنگ در صورت اخراج آنان از منزل.

7 - امتياز ورود به تعاوني‌‌هاي مسكن، ساختماني، باغداري و غيره.

8 - دريافت مجاني قطعه زمين براي ساختن خانه، فضاي باز، دامداري و غيره.

9 - معلوليني كه به تنهايي به سر مي‌برند بابت حفاظت منزل و زن و شوهراني كه يكي از آنان معلول جنگ باشند، 50 درصد حقوق دريافت مي‌كنند.

خدمات رفاهي:

1 - پرداخت 50 درصد حق شارژ و خدمات منزل به اعضاي خانواده

2 - پرداخت 50 درصد هزينه مصرف ماهانه خدمات عمومي از قبيل آب، گاز، برق، شوفاژ، تلفن و غيره.

3 - برخورداري مجاني از درمانگاه‌هاي دولتي و شهرداري و بيمارستان‌هاي مخصوص شركت‌كنندگان جنگ، معاينات و معالجات رايگان پزشكي.

4 - تامين داروي رايگان براساس نسخه پزشك.

5 - پرداخت 100 درصد حقوق به عنوان ترميم معاش از كارافتادگي (معلولين جنگي به مدت 4 يا 54 ماه در سال اين مزايا را علاوه بر حقوق و مزاياي خاص دريافت مي‌دارند.)

خدمات آموزشي:

1 - پذيرش بدون كنكور در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌هاي فني دولتي.

2 - پرداخت كمك‌هزينه تحصيلي به دانشجويان از سوي دولت.

3 - كارآموزي مجاني در محل كار و در كلاس جهت ارتقاء‌ مهارت كار با حفظ 100 درصد حقوق طي تمام دوره آموزش.

خدمات عمومي:

1 - ارائه مرخصي نوبتي در فصل مورد علاقه به علاوه اضافه كار روزانه.

2 - پروانه مجاني استفاده از آسايشگاه جهت معالجه.

3 - به معلولين گروه يك كه فاقد بينايي يا فاقد دو دست و... هستند اتومبيل واگذار مي‌شود (افراد مي‌توانند حق رانندگي را به ديگري واگذار كنند.) در صورت فوت معلولي كه ماشين مجاني دريافت كرده؛ دولت مجاز است آن را به معلول ديگري واگذار كند.

4 - طبق درخواست معلول جنگي مي‌تواند به جاي اتومبيل، پول تاكسي با تعيين مقدار از سوي دولت دريافت كند.

5 - به معلوليني كه وسيله نقليه مجاني دريافت كرده‌اند و همچنين به معلولين گروه 1 و 2 كه وسيله نقليه را به قيمت كامل خريده‌اند، هزينه بنزين، تعميرات، لوازم يدكي و غيره تعلق مي‌گيرد (ميزان آن از طرف استانداري تعيين مي‌گردد.)

6 - رفت و آمد معلول جنگي و شخص همراه در تمامي انواع وسيله نقليه در داخل شهر (به غير از تاكسي) و در اتومبيل‌هاي بين شهري رايگان است.

7 - رفت و آمد معلول جنگي و شخص همراه در راه‌آهن و وسايط حمل و نقل حومه شهر رايگان است.

8 - رفت و آمد معلولان جنگ گروه 1 و 2 سالي يكبار با راه‌آهن، هواپيما، كشتي يا اتوبوس بين شهري رايگان است. شخص همراه بايد 50 درصد قيمت بليط را بپردازد.

9 - رفت و آمد معلولان گروه 3 دو سال يكبار با راه‌آهن، هواپيما، كشتي يا اتوبوس بين‌شهري رايگان و رفت و آمد آنها سالي يكبار با پرداخت 50 درصد قيمت بليت امكان‌پذير است.

خدمات فرهنگي و فوق برنامه:

1 - معلولان جنگي مي‌توانند بليت كنسرت، مسابقه ورزشي، وسايط نقليه و ... را بدون نوبت خريداري كنند.

2 - كهنسالان معلول در مراكز خدمات اجتماعي بدون نوبت پذيرش مي‌شوند.

[color=blue]كره جنوبي[/color]

- حقوق، مزايا و مستمري:

1 - پرداخت حقوق و مستمري به آسيب‌ديدگان حوادث و جنگها

2‌ - پرداخت فوق‌العاده غرامت به بي‌بضاعت‌ها، معلولان و خانواده و قربانيان جنگ.

3‌ - پرداخت غرامت مرگ به خانواده كشته‌شدگان در جنگ.

4 - پرداخت افزايش سطح غرامت براساس شاخص‌هاي اجتماعي و ميانگين حقوق كاركنان غيرنظامي.

- اشتغال و كاريابي:

1 - دواير تابعه دولت موظفند 20 درصد از نيروي انساني مورد نياز خود را از ايثارگران ملي و خانواده‌هاي آنان انتخاب كنند.

2 - براي ايثارگران ملي هزينه‌هاي كاريابي و آموزش ضمن خدمت پرداخت شده و براي كساني كه فاقد تحصيلات باشند در موسسات كارورزي خدمات تخصصي و حرفه‌اي ارائه مي‌گردد.


‌ به منظور اشتغال در مشاغل تجاري كوچك ، كشاورزي و احداث كارخانه، وامهاي بلندمدت با بهره كم به شرح ذيل اعطا مي‌گردد:

1/2 وام خريد زمين كشاورزي، با بازپرداخت 10 ساله و بهره 5 درصد.

2/2 وام حوادث غيرمترقبه، مراسم جشن و سوگواري و وام درماني، با بازپرداخت 20 ساله و بهره 6 درصد.

3 - حمايت از اشتغال فرزندان حضانتي ايثارگران ملي.

4 - اختصاص 5 تا 9 درصد كل نيروي انساني موردنياز سازمانهاي اقتصادي دولتي و خصوصي به ايثارگران و شايستگان ملي.

5 - پرداخت وام جهت استفاده از مشاغل خوداتكايي.

- تعاون و امور اجتماعي:

1 - واگذاري قبور به ايثارگران ملي.

2 - كودكان بي‌سرپرست ايثارگران ملي از پرورشگاه تا مرحله دانشگاه، تحت مراقبت دولت هستند.

3 - پرداخت وامهاي بلندمدت با بهره كم براي مسكن، مشاغل خودگردان و هزينه تحصيلي.

4 - ارائه خدمات رفاهي و اقتصادي به خانواده كشته شدگان و معلولان.

خدمات عمومي و فرهنگي:

1 - انتشار 8 جلد كتاب از آثار ايثارگران (يادداشت‌ها و تاريخچه.)

2 - انتشار 10 جلد كتاب از تاريخچه جنبش آزاديبخش خارجي و ارسال آنها به مراكز تحقيقاتي داخل و خارج كشور.

3 - بررسي و چاپ و انتشار مشخصات 352 محل تاريخي در رابطه با جنبش آزاديبخش.

4 - بازگرداندن 17 قرباني از 105 نفر قرباني كه در خارج از كشور به خاك سپرده شده‌اند.

5 - اعطاي نشان شايستگي ملي به 4965 قرباني ميهني.

6 - تعداد 37697 نفر در سال 1991 موفق به دريافت نشان لياقت نظامي شده‌اند.

7 - اعطاي نشان لياقت ملي و لوح سپاس به 852 وطن‌پرست كره‌اي در سال 1991.

8 - تا سال 1991 به 5493 نفر از مردان شايسته، نشان استقلال اعطا شده است.

9 - از سال 1965 تاكنون 9 مجمع ايثارگران ملي تاسيس شده است كه در آنها حدود 154386 نفر عضويت دارند.

[color=blue]كويت[/color]

پس از تجاوز عراق به كويت و اشغال اين كشور، كويت براي بازپس‌گيري مناطق اشغال شده‌اش از امريكا و متحدانش درخواست كمك كرد. پس از آزادسازي كويت، دولت اين كشور خدمات چندي را براي ايثارگران انديشيده است.

حقوق و مزايا:

اعطاي حقوق بازنشستگي به ميزان 100 درصد پايه‌حقوق.

بخشودگي كليه بدهي‌ها به دولت.

افزايش رتبه نظامي.

مسكن:

اولويت برخورداري از مسكن رايگان از طرف دولت طبق مقررات براي كساني كه داراي آسيب‌ديدگي كلي باشند.

درمان:

رايگان بودن درمان و ارائه خدمات درماني در داخل و خارج از كشور.

خدمات فرهنگي و عمومي:

1 - اعطاي نشان‌ها و مدالهاي نظامي به آنها.

2 - گراميداشت شهيدان و خانواده‌هاي آنها از لحاظ مادي و معنوي.

3 - تقديم كمكهاي مالي بلاعوض به خانواده‌هاي شهدا.

4 - اختصاص فوق‌العاده يا كمكهاي ويژه به خانواده‌هاي شهدا.

5 ‌ - اعطاي تابعيت كويت به والدين، همسر و فرزندان بالغ و خردسال شهداي غيركويتي.

6 - صدور نشان‌ها و مدالهاي نظامي به نام شهدا.

7 - نامگذاري برخي خيابان‌ها و معبرهاي عمومي و مراكز آموزشي و پرورشي و ساير موسسات دولتي به نام شهدا.

8 - چاپ مجله‌اي به نام «هويت» كه در آن خاطرات، داستان‌ها و ... درباره شهدا گردآوري و چاپ مي‌شود.

خدمات آموزشي:

مركزي به نام «مكتب‌الشهيد» كه توسط ديوان دولتي سرپرستي مي‌شود، امور فرهنگي فرزندان شهدا را از ابتداي تحصيل تا دانشگاه برعهده دارد.

[color=blue]ليبي[/color]

كشور ليبي از جمله كشورهايي است كه امريكا آن را حامي تروريست خطاب مي‌كند و به همين جهت تحريم‌هايي عليه اين كشور در نظر گرفته است.

اطلاعات موجود نشان مي‌دهد كه امكاناتي براي جانبازاني كه زندگي خود را فدا كرده‌اند مد نظر بوده است.

اين مقررات، نظاميان و غيرنظاميان (جانباز) و شهرونداني كه زندگي خود را در راه اداي واجبات، نثار كرده‌اند را شامل مي‌شود.

حقوق و مستمري:

1 - به معلولان و جانبازان بازنشسته، حقوق و مستمري كامل پرداخت مي‌شود. در صورت توانايي براي كار، فرصت اشتغال براي آنان فراهم مي‌شود. آنان مانند ساير همكاران خود از حقوق و مزاياي مالي برخوردار خواهند بود.

2 - پرداخت حقوق و مزايا به خانواده‌هاي شهيدي كه قبلا سرپرستي خانواده خود را برعهده داشته‌اند.

خدمات آموزشي:

1 - پذيرش فرزندان شهدا در موسسات علمي و دانشگاهي در اولويت قرار دارد.

2‌ طبق قوانين موجود، خزانه‌داري كل، تمامي مبالغ و هزينه‌هاي تحصيلي فرزندان را متقبل مي‌شود.

منبع: كتاب چگونگي تكريم از رزمندگان و ايثارگران جنگ در ساير ملل.
اينم لينكش:
http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100896188213

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا" جای بسی تامل و تفکر داره . که آخه چرا ؟؟؟؟

اما واقعا" اونجوری که شایسته بوده ما از خانوادهای شهدا و بازماندگان جنگ و جانبازان حمایت کردیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
متاسفانه در ايران به هيچ وجه حق شهدا و جانبازان ادا نشده است.دولت با برخي كارها باعث

ايجاد تفرقه بين مردم عادي و خانواده ي شهدا و ايثارگران شده مثلا با از بين بردن حق ديگران در

كنكور و سهميه هاي ناعادلانه.آيا تنها مشكل خانواده ي شهدا و ايثارگران قبولي كنكور ( آن هم

به بهاي تضييع حقوق ديگران) است؟

اين فيلم اخراجيها هم واقعا تكريم جانبازان و شهدا را به حداعلا رساند!تمسخر قهرمانان ميهن

براي برخي اوباش آنقدر جالب بود كه قسمت دوم هم در راه است.

اي كاش كسي پيدا ميشد كه آنگونه كه بايد از اين عزيزان قدرداني ميكرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.