barsa

سامانه دفاع هوایی اچ.کیو-9 / اف.دی-2000 ( HQ-9/FD-2000)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote]جان - خيلي باحال و عجيب بود- مشكل از چي بود ؟
از باله هاي كنترلي موشك يا سيستم هدايتگرش؟؟!![/quote]

سيستم هدايت مشکلي نداشت, اگر توجه کنيد تا لحظه آخر موشک مرتب در صدد تصحيح مسير بود(بيچاره هرچي زور داشت زد حتي آخرش هم دوباره داشت به مسير برميگشت که فرمان انهدام موشک داده شد) قسمت نازل مشکلي پيدا کرده بود بالکهاي کنترلي داخل نازل موشک از کار درست کار نميکردند !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اغا خدا رو صدهزار مرتبه شکر نرفتیم از این چینیها اس 300 بخریم( icon_eek ) وگرنه حیثیت تسلیحاتیمون تو خاورمیانه بر باد فنا که مرفت هیچ بزرگترین ضربه رو هم به دانشمندان کشورمون میزدیم
همون حرف معروف<< جنس بنجل بیخ ریش صاحبش>>

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


به ایران نمیدن؟...........راستی آخرش نفهمیدیم اون اس 300 که تو رژه رو کردن ماکت بود یا......................کسی خبر نداره؟

با توجه به اینکه اکثر موشکهای ایرانی دارای منشا چینی هستند اگر این سیستم یا شبیه آن را با یک نام ایرانی مثلا باور در آینده دیدیم جای تعجب ندارد

  • Upvote 1
  • Downvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تایپ 120 رو که قبلا هم دیده بودیم.اما سیستم فول هیدرولیک بالابرندش جالب بود.

thumb_Type-120-Low-Alt-Search-Radar-1S.j

thumb_Type-120-Low-Alt-Search-Radar-2S.j

اما نکته جالب واسه من استفاده از رادار کاشفه 400 باند S با راداره آرایه فازی اکتیو بود!!!
thumb_Thales-GM400_TRS_2009-Envelope-1S.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این رادار نواری آرایه فازی خیلی نظر من رو به خودش جلب کرده. آخه شباهت زیادی به رادار سامانه مصباح داره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

****

سامانه پدافندی اچ-کیو-9

مهدی زمانی

اختصاصی ماهنامه هوافضا




مدل ها:
سامانه پدافندی اف-ام-90، می تواند به دو صورت ثابت به فعالیت خود بپردازد و یا اینکه متحرک باشد و در منطقه عملیاتی مورد نظر حرکت کند. نمونه ای از این سامانه پدافندی نیز برای نیروی دریایی توسعه یافت.
نگاهی اجمالی به سامانه اچ-کیو-9:

سامانه پدافندی اف-ام-90 [1]در سال 2007 وارد خط تولید شد و به عنوان محصولی نظامی برای صادرات آماده شد. گمان آن می رود که ایران تعدادی از این سیستم ها را به منظور آزمایش ارتقای سامانه های پدافندی اف-ام-80 خود دریافت کرده باشد. همچنین احتمال می رود ، ایران از تکنولوژی هر دو سامانه اف-ام-80 و اف-ام-90 در پروژه "یا-زهرا" استفاده کرده باشد.پروژه اف-ام-90 در دومین گردان بخش پدافند سی و هشتمین کارگروه مردمی چین توسعه یافت ، این کارگروه پادگانی واقع در جنوب غربی بی جینگ[2] استقرار یافته بود.
HQ-9 / FT-2000 :
سامانه پدافندی اچ-کیو-9 [3]یا اف-تی-2000 [4](آ) ، که از آن مدل هایی جهت صادرات نیز ساخته شده است، اچ-کیو-9 مخفف کلمه HONGQI-9[5] است. این سامانه پدافندی چینی یک سیستم پدافندی برد بلند است که می توان آن را در سطح پدافندهایی نظیر پاتریوت ایالت متحده آمریکا و اس-300 (پی) روسیه دانست. ارتش چین به منظور تقویت بنیه پدافندی خود و همچنین مقابله با پرنده های پیش اخطار و هواپیماهای جنگ الکترونیک شروع به توسعه یک سامانه پدافندی کرد. قرار بود این سامانه هم ردیف سامانه ای نظیر اس-300 (پی-ام-یو[6]) باشد و بتواند وظایف پدافندی نظیر آن را به خوبی انجام دهد. به همین منظور سامانه اچ-کیو-9 برای سرکوب هواپیماهای جنگ الکترونیک نظیر ئی-ای-6[7] (پراولر) و همچنین پرنده های پیش اخطار نظیر آواکس ها توسعه یافت. به طور کل این پدافند چینی را یک سرکوب گر بنامیم که می تواند با موشک های ضد تشعشع خود، اهداف را شناسایی و نابود کند.اسم این سامانه در زبان چینی (فی تانگ[8]) است که به طور مخفف آن را "اف-تی" می نامند.
نام سامانه
HQ-9
FT-2000
وزن
نا مشخص
1300 کیلوگرم
طول
نا مشخص
6.8 متر
قطرموشک
نا مشخصص
0.466 متر
سیستم هدایت
وابسه به خود موشک
تابع فعالیت های مرکزی و عملکرد جستجوگرها
حداکثر محدوده برد
200 کیلومتر
100 کیلومتر
حداقل محدوده برد
نا مشخص
12 کیلومتر
حداکثر ارتفاع عملیاتی
30000 متر
20000 متر
حداقل ارتفاع عملیاتی
نا مشخص
3000 متر
لانچرها
تی اِی اِس5380 (8x8)[9]
تی اِی اِس5380 (8x8)
رادار
اِچ-تی-233 3 دی[10] رادار کنترل آتش
نا مشخص
فشار قابل تحمل
نا مشخص
14 جی





نوشته ای رسمی که در تاریخ 13 سپتامبر سال 1999 میلادی در اخبار "عصر بی جینگ" منتشر شد ، حاکی این بود که پروژه اچ-کیو-9 هر چند که مشکلاتی پیش رو دارد ولی با جدیت دنبال می شود. گمان می رود که پروژه این پدافند چینی از اوایل دهه 80 میلادی در وزارت دفاع چین کلید خورده باشد، البته از این پدافند مدلی برای نیروی دریایی نیز همزمان توسعه یافت. مجموع این سامانه ها توسط آکادمی تکنولوژی دفاعی چین توسعه یافت. این موشک توانایی انهدام هر گونه هواگرد در سطوح مختلف نظیر انواع جنگنده ها، بمب افکن ها، هواپیماهای شناسایی و جاسوسی، جنگ الکترونیک، پهپادها و بالگردها و همچنین توانایی محدودی در انهدام موشک های بالستیک دارد.
البته باید قبول کنیم که اچ-کیو-9 یک نمونه کپی برداری شده از اس-300 روسی است، در ابتدا چینی ها قصد داشتند تا از سامانه پاتریوت آمریکایی کپی برداری کنند ولی بعدها با قراردادهایی که با روسها بسته شد، این پروژه خطی مبنی بر کپی برداری از اس-300 روس را پیش گرفت و متخصصین چینی و روسی در کنار یکدیگر شروع به توسعه این سامانه کردند.
رادار:
اچ-کیو-9 از یک رادار بزرگ پی اِی آر[11] مدل اِچ-تی-233 برای شناسایی و هدفگیری استفاده می نمایند این رادار بر روی حمل کننده تیان تی اِی اِس5380 ، حمل می شود و می تواند اهداف را با استفاده از باند- سی به طور همزمان 48 هدف متفاوت را در دایره ای به شعاع 100 الی 150 کیلومتر شناسایی کند. لازم به ذکر است که این رادار می تواند در مدت 15 ثانیه هدف را شناسایی کرده و اولین موشک را به سوی هدف روانه کند. قدرت این رادار نیز 300 مگاهرتز است[12].
نگاهی اجمالی به پدافند FT-2000 و HQ-9:
سامانه پدافندی اف-تی-2000، شامل یک رادار پسیو برای شناسایی اهداف است. این سامانه از چهار لانچر استفاده می کند. لانچرهای اف-تی-2000 بسیار شبیه به لانچرهای سامانه پدافندی اس-300 (پی-ام-یو) روسیه هستند. موشک های سامانه قادر هستند تا بر روی هرگونه هواگردی که اقدام به جمینگ ( ارسال پارازیت) و یا جنگ الکترونیک کند، قفل راداری انجام دهند و به تعقیب آن بپردازند. موشک های سامانه اچ-کیو-9 کمی با موشک های سامانه قبلی متفاوت هستند و با هدایت اکتیو در خود موشک، می توانند خود را به هدف برسانند. اچ-کیو-9 یک پدافند متحرک است که سازندگان آن، از آن با کلماتی نظیر " پنهان ، سریع ، مهلک" یاد می کنند. تحرک این سامانه در میدان نبرد می تواند برای پرنده های دشمن دردسرهای زیادی ایجاد کنند و شناسایی مکان دقیق خود را غیرممکن و یا تا حد زیادی سخت کنند.
موشک:
موشک های اچ-کیو-9 هنگام نزدیک شدن به هدف در فاصله 5 کیلومتری هدف با فعال شدن فیوز مجاوتری کلاهک موشک که حاوی مواد منفجره است منفجر می شوند. لازم به ذکر است که این موشک می توانند دایره ای به شعاع 35 متر را در هنگام منفجر شدن تحت تاثیر خود قرار دهد. اطلاعات زیادی از کلاهک جنگی و خود موشک در دسترس نیست و منابع چینی اطلاعات زیادی از این موشک منتشر نکرده اند ولی می توان گفت موشک های این سامانه بسیار شبیه به موشک های سری 5وی55 [13]روس است. این موشک های دو مرحله ای از نوعی سوخت جامد استفاده می کنند و موتور آنها از تکنولوژی اولیه سری 48اِن6 [14]استفاده می کند، گفته می شود که کلاهک این موشک نیز 180 کیلوگرم وزن دارد. این موشک ها می توانند اهداف را در فاصله 7 الی 125 کیلومتری و حداکثر در ارتفاع 25 الی 27 کیلومتری نابود کنند. اطلاعات دیگری که ز این موشک ها در دسترس است نشان می دهد که آنها نسبت به موشک های سامانه های مشابه نظیر اس-300 ارزان تر و چابک تر هستند. البته لازم به ذکر است که درگیری این موشک ها در برابر تهدیدات موشکی نظیر موشک های بالستیک محدودتر است. این موشک ها قادر هستند تا تهدیدات موشکی را حداکثر در فاصله 7 الی 50 کیلومتری و ارتفاع 1 الی 18 کیلومتری دفع کند.

تفاوت ها:
اف-تی-2000 (آ) مدلی ثانوی پدافند اف-تی-2000 است. البته این مدل نیز هنوز در حال توسعه است ولی اکنون به آن به چشم یک پدافند ثابت و کامل شده نگاه می شود. لازم به ذکر است که مدل دریاپایه این سامانه پدافندی را با نام تایپ 052 مدل "سی"[15] می شناسند. مدل دریاپایه سامانه اچ-کیو-9 در حال حاضر بر روی برخی از ناوهای چینی مستقر شده است و نقش حفاظت از ناو را در برابر انواع تهدیدات در سطوح مختلف آسمان به عهده دارد، می توان گفت حداقل 24 فروند موشک در این ناو قرار دارد.
وضعیت فعلی:

طبق اطلاعات موجود تولید این سامانه از سال 2005 میلادی شروع شده است. اولین مشتریان این سامانه پدافندی را می توان پاکستان و احتمالا ایران دانست. در طی مذاکراتی که در فوریه سال 2004 میلادی بین پاکستان و چین صورت گرفت، قراردادی بین دو طرف برای صادرات پدافند اف-تی-2000 به پاکستان منعقد شد. پاکستان این پدافند را به منظور مقابله با سیستم های موشکی آگنی هند خریداری کرد. از سال 2008 میلادی این سامانه دیگر به کشوری فروخته نشد و در خدمت ارتش چین باقی ماند. البته ارتش چین تلاش بسیاری برای فروختن این سامانه به کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقایی، جنوب آسیایی کرده و احتمال می رود به دلیل شباهت زیاد این سامانه به اس-300 روسی، در آینده ای نه چندان دور این سامانه به طور گسترده به سراسر جهان صادر شود.

"در کل می توان گفت سامانه اچ کیو 9 چینی که با نام اف-تی-2000 ساخته شد و در بعدها با نام اچ-کیو-9 صادر شد، تلفیقی از دو سیستم موشکی مدرن اس-300 (پی-ام-یو) روسی و پاتریوت آمریکایی بود که متخصصین چینی با کمک روسها آن را توسعه دادند. به دلیل برد بیشتر موشک ها و همچنین ارزان قیمت تر بودن، این سامانه رقیب جدی برای اس-300 روسی به شما می آید و شباهت های زیاد آن به همین سامانه روسی می تواند آن را در آینده به یک محصول صادراتی تبدیل کند."


این مقاله توسط گروه ترجمه ویکی جنگ برای مجله هوافضا ترجمه شده است. هر گونه برداشت با ذکر منبع ویکی جنگ و کپی رایت مجله هوافضا بلامانع است.
چاپ شده در مجله هوافضا شماره 82
منبع:www.jangafzar.rzb.ir






[1] FM-90


[2] Beijing


[3] HQ-9


[4] FT-2000


[5] HONGQI-9


[6] S-300 (PMU)


[7] EA-6 (Prowler)


[8] Fei Tung


[9] TAS5380 8X8


[10] HT-233 3D


[11] PAR




[13] 5V55


[14] 48N6


[15] type 052C

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
جناب زمانی پدافند HQ-7 یا اف ام 90 چه ارتباطی با HQ-9 داره که تو مقاله شما بهش اشاره شده؟
در ضمن کاش بین اچ کیو 9 و اس 300 مقایسه ای انجام میدادید.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بهتره از همین الآن بریم تو قرآن و مفاتیح دنبال یه اسم مناسب برا نمونه تولید داخل پاتریوت بگردیم icon_cheesygrin
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


سلام
جناب زمانی پدافند HQ-7 یا اف ام 90 چه ارتباطی با HQ-9 داره که تو مقاله شما بهش اشاره شده؟
در ضمن کاش بین اچ کیو 9 و اس 300 مقایسه ای انجام میدادید.



راستش من خودمم خیلی از این سامانه سر در نمیارم

این مقاله هم در دانشنامه جینز بود که برای مجله هوافضا اختصاصی رد شد و اذرماه منتشر شده......

به خاطر اینکه ویرایش علمی و ادبی توسط خود ماهنامه صورت میگیره من خیلی به این چیزها توجه نمی کنم.;)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشکر

دیروز جلسه کمیته صنایع دفاعی ترکیه با حضور اردوغان تشکیل شد و در نهایت شرکت CPMHEC چین با عرضه ورژن صادراتی HQ-9 یعنی همین fd-2000 برنده مناقصه 4 میلیاردی پدافند دوربرد ترکیه شد.....اونم در حضور روسیه و امریکا و کنسرسیوم فرانسه-ایتالیا

جالبه اینکه روسها در این مناقصه با S-300VM و امریکا هم اگر اشتباه نکنم با پاتریوت شرکت کرده بودن که البته پذیرای شکست شدن
واقعا ترکیه ای که مشکلی برا خریداری پیشرفته ترین سیستمهای غربی و شرقی نداره( از اس400 تا حتی تاد) چطور امنیت مهم ترین حلقه پدافندی کشورشو به سیستمی میده که حتی کشور سازندش اونو در کنار اس300 روسی بکار میبره؟؟؟؟؟؟؟(حالا بواسطه عدم کاراییش یا هر چیز دیگه ای)...بالاخره حتما خبر دارید که خرید گسترده اس300 روسی از سوی چین متوقف نشده
حالا نکته مهم این مناقصه اینه که طبعا ورژن صادراتی و ضعیف تر همین HQ-9 دوباره به ترکیه صادر میشه بعبارتی قوز بالا قوزه.....واقعا نمی دونم 4 میلیارد دلار پول بابت FD-2000 با برد حداکثر125 کیلومتر که البته همینم معلوم نیست چی بشه......؟؟؟؟؟؟.....حتی اگر فرض محال انتقال تکنولوژی هم مطرح باشه بنظرم برا کشوری مثل ترکیه با انتخابهای بهتر اصلا نمی صرفه؟؟؟ گویی که حتی خود روسیه هم پبش نهاد مونتاژ مشترک اس300 وی ام رو ارایه کرده بود

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر اشتباه نکنم ترکیه شش سال بود که مناقصه خرید سیستم دفاع پدافند برد بلند موشکی را بر روی میز داشت و به خاطر حوادث سوریه این پرونده سرعت بیشتری گرفت.قرار بود که در جلسه کمسته اجرایی صنایع دفاعی که در روز های ابتدایی سال تشکیل شده بود برنده مناقصه مشخص شود که چینی ها در یک حرکت پیشبینی نشده قیمت پیشنهادی خود را یک میلیارد کاهش دادند.این کار انها مانع از تصمیم گیری شده و برای بررسی بیشتر پرونده تصمیم گیری به جلسه بعد موکول شد.
شرکت اروپایی که با استر 30 امده بود ساکت ماند. پاتریوت نیز پیشنهادی نداشت البته شایعاتی بود مبنی بر اینکه اگر پاتریوت قرار داد را ببند دولت امریکا سیستم های پاتریوت مستقر در ترکیه را هدیه خواهد دادو روسها نیز خبر از تولید مشترک دادند و جالب بود مثالی که اوردند تولید کشنده های سیستم در خاک ترکیه بود.
ترک ها تصمیم دیگری گرفته بودند و انهم شرط انتقال تکنولوژی در قرار داد. باید بیش از پنجاه درصد نیز در خاک ترکیه تولید می شد .
یا وصف تمام این اوصاف ، قرار شد تا با چینی ها دیدار های لازمه اغاز شود. اخبار منتشر شده در روزنامه هاکامل و موثق نیست. هنوز مشخص نیست که ایا سیستم ها هم تولید مشترک هستند و یا فقط موشک ها تولید مشترک خواهند بود.مبلغ قرار داد چقدر است
شما اگر می خواهید برنامه موشکی و راکتی خود را توسعه دهید بهترین کشور در این زمینه برای همکاری بلا شک چین خواهد بود . همکاری نظامی چین و ترکیه به دهه نود بر می گردد.
خود ترکیه بر روی پدافند موشکی برد کوتاه و متوسط کار کرده و می کند و پوستر هایی از موشک ها و سیستم ها منتشر شده است .در مورد برد بلند شرکت هوالسان با بویینگ گویا بر روی سیستم جدیدی از برد بلند برای کشور های عضو ناتو کار می کنند و دو شرکت راکتسان و اسلسان نیز مشترکاً می خواستند کار کنند
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.