ColonelShak

عملیات متحرک هوایی ( هلی بُرن Heliborne ) و عملیات هوابرد ( Airborne opration )

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تعریف عملیات هلی بُرن Heliborne Operations

1 - یکی از شاخه ها و شیوه های عملیات متحرک هوایی است که عبارتست از جابجایی و ترابری نیروهای رزمی از طریق هوا بوسیله بالگرد (هوانیروز) و پیاده کردن آنها در منطقه مورد نظر جهت انجام مأموریت طراحی شده.

2 - عملیات هلی برن یکی از تاکتیکهای آفندی است که با حمل نیرو توسط بالگرد و پیاده نمودن آن در زمینهای خاص انجام می پذیرد.

3 - هلي برن يکي از اصول اوليه جنگ هاي نا متقارن است و در يک تعريف بسيار ساده مي توان گفت هلي برن به معناي پياده کردن نيرو و تجهيزات در عمق خاک دشمن به منظور وارد آوردن ضربات سهمگين به دشمن و ناتوان کردن آن است.



منظور ازعملیات هلی بُرن Heliborne Operations

1 – عبور از موانع طبیعی و مصنوعی همانند رودخانه های غیر قابل عبور ، تونلهای تخریب شده ، پلهای منحصر به فرد تخریب شده.

2 – عبور از مقاومتهای مستحکم و نفوذ نا پذیر پدافند کننده.

3 – تخریب روحی نیروهای پدافند کننده در خط.

4 – عمق دادن به عملیات آفند با سرعت بالا.

5 – تخریب بیش از حد جبهه پدافندی طرف مقابل.

6 - تصرف یک عارضه حساس یا تأسیسات حیاتی همانند فرودگاه ، پاسگاه فرماندهی و ...

موارد استفاده از نیروهای هلی بُرن در آفند و پدافند

1 – شرکت در عملیاتهای آفندی : هجوم ، شناسایی و تأمین ، عملیات ویژه ، فرماندهی و کنترل ، تغییر مواضع توپخانه ، عملیات هلی برن ، جنگ شهری ، عملیات پشتیبانی آتش ، عملیات پوششی .

2 – شرکت در عملیات پدافندی : عملیات تأخیری ، تقویت مواضع تأخیری و پدافندی.

3 – مأموریتهای متفرقه : حمل و نقل ، تخلیه و نجات ، جابجایی نیرو ، تجدید مهمات و تدارکات و پشتیبانی تدارکاتی نیرو.

مأموریت یگانهای متحرک هوایی در عملیات هلی بُرن Heliborne Operations

1 – تصرف و نگهداری یک نقطه حساس برای مدت کوتاه.

2 – عملیات دستبرد ،ایذایی ، چریکی در عمق خاک دشمن.

3 – عملیات ضد چریک ، ضد هوابرد و ضد هلی برن.

4 – عملیات فریب و نمایش نیرو ( قدرت).

5 – مأموریت شناسایی.

6 – عملیات تعویض نیروها.

7 – انجام گشتیهای برد بلند در عمق خاک دشمن.

8 – استفاده از اثرات سلاحهای شیمیایی.

مشخصات عملیات هلی بُرن Heliborne Operations

1 – سرعت عمل در اجرای عملیات.

2 – تحرک سریع.

3 – قابلیت مانور در مناطق وسیع.

4 – غافلگیری.

5 – قابلیت انعطاف.

6 – واکنش سریع.

7 – قدرتی میباشد که در دست فرمانده نیروی زمینی می باشد.

8 – امکان ایجاد ارتباط و مخابرات قوی با وجود سیستم مخابراتی قوی و مؤثر.

9 – زمانبندی دقیق (باید تمام مراحل عملیات طبق جدول زمانبندی انجام داد).

10 – مدت زمان کل عملیات کم میباشد.

اهداف مورد نظر در عملیات هلی بُرن Heliborne Operations

1 – پستهای فرماندهی .

2 – مراکز ارتباطی و مخابراتی.

3 – فرودگاهها و تأسیسات مهم آنها.

4 – مراکز نظامی و پایگاههای مهم نظامی.

5 – سایتهای موشکی و زاغه های مهمات.

6 – تأسیسات آمادی و انبارهای تدارکاتی.

7 – تأسیسات راه آهن ، مترو ، پایانه های مسافربری ، پلهای مهم.

8 – اردوگاههای اسیران جنگی .

9 – محل استقرار افراد برجسته مملکتی (سران کشوری و لشکری ).

10 – مراکز صدا و سیما.

11 – راههای ارتباطی و مواصلاتی مهم که می توان با داشتن آن ارتباط بین دو شهر یا دو یگان را قطع نمود.

12 – اهداف اطلاعاتی و اماکن حساس و مهم کشورها.

عملیات هلی بُرن Operations Heliborne در چه سرزمینهایی اجرا میشود؟

1 – پشت رودخانه های غیر قابل عبور.

2 – پشت گذرگاههای منحصر به فرد یا روی گذرگاههایی نظیر تونلها، تنگه ها و پلهای منحصر به فرد.

3 – پشت خطوط دفاعی مستحکم.

4 – اطراف فرودگاهها یا درون انها.

5 - راههای مواصلاتی کلیدی و ارتفاعات و کوهها که در نزدیکی شهرها قرار دارند و مشرف به شهرها میباشند.

6 – محیطهای استقرار تأسیسات حساس و یا عوارض حساس.

مقدورات یگانهای عملیات متحرک هوایی - ( هلی بُرن Heliborne )

1 – حمله از هر سمت و جهت و ضربه زدن به هدفهای غیر قابل دسترس دشمن.

2 – پرواز از روی موانع و عوارض و دور زدن مواضع دشمن جهت غافلگیری او.

3 – تمرکز و تفرقه سریع (تجمع و گسترش )نیروها برای توسعه در منطقه نفوذی.

4 – کاهش آسیب پذیری نیروها در برابر تک دشمن.

5 – در عملیات هوابرد نمی توان نیروها را نزدیک ، پشت سر ، کنار دشمن به سرعت پیاده نمود ،ولی در عملیات هلی برن این امکان وجود دارد.

6 – هدایت عملیات در عقب جبهه دشمن

7 – اجرای عملیات در اسرع وقت با قابلیت انعطاف بالا.

8 – بکاربردن حداکثر نیروهای تازشی یا هجومی در عملیات توسط فرمانده.

محدودیتهای عملیات متحرک هوایی - ( هلی بُرن Heliborne )

1 – آسیب پذیری در برابر شرایط جوی بسیار نا مساعد مثل باد شدید ، برف ، کولاک و ...

2 – آسیب پذیری نفرات در هنگام فرود ، تجمع و ...

3 – آسیب پذیری در مقابل سلاحهای ضد زره ، توپخانه و ادوات ، ضد هوایی و ش م ه دشمن.

4 – محدودیت در تحرک زمینی بعد از فرود بدلیل اینکه نفرات بعد از فرود باید پیاده و بدون خودرو حرکت کنند.

5 – محدودیت در محل تجهیزات سنگین و جنگ افزارهای پشتیبانی که باید در محل مورد نظر حمل و پیاده شوند.

6 – نیازمند برتری هوایی در طول مسیر میباشند.

7 – محدودیت رزم مداوم بدون تقویت و پشتیبانی.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عملیات هوابرد Airborne Operations

انواع عملیات هوابرد

1 – عملیات مشترک هوابرد

2 – عملیات محمول هوایی

3 – عملیات متحرک هوایی

عملیات مشترک هوابرد

عملیاتی است که در جهت حمل و پیاده کردن نیروهای چترباز،نیروهای رزمی،پشتیبانی رزمی و پشتیبانی لجستیکی از راه هوا به منطقه هدف برای انجام مأموریتهای تاکتیکی صورت میگیرد و با همکاری نیروی زمینی و نیروی هوایی انجام میگیرد.در این عملیات نیروها حتما باید چترباز باشند.

عملیات محمول هوایی

روش دیگری از عملیاتهای هوابرد میباشد که برای گسترش نیروها بکار میرود.در این عملیات نیروها با هواپیما بر روی زمین پیاده شده و هواپیما روی زمین می نشیند و نیروها با تجهیزات و ادوات از هواپیما پیاده می شوند.

عملیات متحرک هوایی

عملیاتی است که در آن نیروهای رزمی با تجهیزات مربوطه تحت کنترل نیروی زمینی بوسیله هواپیما یا هلی کوپتر در منطقه نبرد شرکت نموده و رزم می کنند و هیچکدام از نیروها چترباز نیستند و مؤکداً هلی کوپتر مورد استفاده قرار میگیرد.

مقدورات یگانهای هوابرد

1 – تحرک استراتژیکی بسیار بالا که به فرمانده اجازه میدهد نیروهایش را در کوتاهترین زمان در هر نقطه از جهان که می خواهد ببرد و به فرمانده توانایی اعمال نفوذ در عملیاتها را در مسافتهای دور و نزدیک می دهد.

2 – توانایی فرود در مناطق عقب دشمن و اجرای عملیات گوناگون.

3 – اجرای عملیات در زمینهای مختلف و نگهداری عوارض حساس برای زمان کوتاه.

4 – انجام هر گونه عملیات ،اعم از منظم و نا منظم مثل سایریگانهای پیاده زمینی.

محدودیتهای یگانهای هوابرد

1 – آسیب پذیری در مقابل پدافند هوایی دشمن.

2 – نیروهای هوابرد پس از فرود در مقابل عناصر زرهی و توپخانه و جنگ افزارهای هسته ای و شیمیایی دشمن بسیار آسیب پذیر است.

3 – در مقابل وضعیت جوّی حساسیت کامل دارد و وضعیت نامساعد هوا در مواقعی باعث میشود که مأموریت هوابرد صورت نگیرد.

4 – اگر این نیرو در عملیات زمینی تقویت نشود (از لحاظ لجستیکی ، مهمات،ادوات،آذوقه) فاقد تحرک و کارآیی میباشد .

5 – بطور مدام احتیاج به پشتیبانی هوایی دارد .

6 – عملیات هوابرد در صورتی می تواند تداوم داشته باشد که تعداد هواپیماهای نیروبر ،آماده به پرواز داشته باشد .

منبع : http://amoozeshnezami.blogfa.com/post-98.aspx و http://amoozeshnezami.blogfa.com/post-99.aspx

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک طرحی رو با جناب ام ار 5 شروع کردیم گفتم ادامه اش اینجا بهتره باشه 

حمله به تهران بصورت زمینی 

یک راه حمله از زمین هست که با توجه به مشکلات کاری بسیار سخت و شاید جز با فروپاشی کشور ممکن نباشد 

 

یک راه حمله با هلی برن به نزدیکی تهران و ایجاد جای پا هست که می خواهم روی این طرح بحث کنم

 

فرضیات، پدافند هوایی ایران سرکوب شده است، 

مراکز فرماندهی و پادگان ها بمباران شده است 

پوشش 24 ساعته بر فراز ایران برقرار است 

 

 

گام اول انتخاب یک محل نسبتا مرتفع با یک فرودگاه در نزدیکی تهران هست

جایی که بشه به عنوان یک سرپل مهم ازش بشه دفاع کرد 

 

گام دوم امن سازی هوایی و هلی برن نزدیک به 1000 نیرو به محل و ایمن سازی برای فرود هواپیماهای سی 130 

 

گام سوم ایجاد کریدور و تقویت سرپل به استعداد 3 هزار نفر، همراه با امکانات و تجهیزات سنگین 

 

گام چهارم حرکت به سوی تهران و گرفتن مراکز مهم 

نیاز به 30 هزار نیرو و تانک و تجهیزات همراه با پوشش هلیکوپتر دارد 

نیاز به دو سرپل و پایگاه موقت در نزدیکی تهران هست 

 

 

تلفات احتمالی 

حداقل 5 هزار نفر کشته خواهد داد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 21 اردیبهشت 1398 در 00:33 , MR9 گفت:

 

ال

 

محلی خوب برای ایجاد سرپل جنوب شرقی تهران حوالی فیروزآباد هست که از قضا یک فرودگاه هم دارد 

 

https://www.google.com/maps/place/Firuzabad,+Tehran+Province/@35.5763969,51.4560826,12z/data=!4m5!3m4!1s0x3f91fa9cd461ab31:0x84768cade49ecfef!8m2!3d35.5409575!4d51.4782228

 

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
10 minutes قبل , arminheidari گفت:

 

محلی خوب برای ایجاد سرپل جنوب شرقی تهران حوالی فیروزآباد هست که از قضا یک فرودگاه هم دارد 

 


https://www.google.com/maps/place/Firuzabad,+Tehran+Province/@35.5763969,51.4560826,12z/data=!4m5!3m4!1s0x3f91fa9cd461ab31:0x84768cade49ecfef!8m2!3d35.5409575!4d51.4782228

 

 

اول باید مشخصات فرودگاه را معین بفرمایید ، طول باند ، وجود سامانه های نشست و برخاست روزانه و شبانه ، فاصله تا تهران ، سمت باند ( شمالی / جنوبی یا شرقی / غربی ) و نظایر این

  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
6 minutes قبل , MR9 گفت:

 

اول باید مشخصات فرودگاه را معین بفرمایید ، طول باند ، وجود سامانه های نشست و برخاست روزانه و شبانه ، فاصله تا تهران ، سمت باند ( شمالی / جنوبی یا شرقی / غربی ) و نظایر این

 

اطلاعاتی در موردش پیدا نکردم

ولی نزدیک ترین فاصله ممکنه از تهران ، 30 کیلومتری تهران

 

طول باند احتمالا 800 متر و کمی بیشتر 

سمت باند جنوب شرقی به سمت شمال غربی 

 

محل دقیق و تصویر باند 

https://www.google.com/maps/place/%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87+%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF+%D8%A2%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%B1%E2%80%AD/@35.5289539,51.5042355,16.25z/data=!4m13!1m7!3m6!1s0x3f91fa9cd461ab31:0x84768cade49ecfef!2sFiruzabad,+Tehran+Province!3b1!8m2!3d35.5409575!4d51.4782228!3m4!1s0x3f91f018898178a7:0x8e833fcfa09bb41!8m2!3d35.5293919!4d51.5072778

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 minutes قبل , arminheidari گفت:

 

اطلاعاتی در موردش پیدا نکردم

 

خوب ، پس فرضیه ماروی این استوار هست که با یک فرودگاه  بدون سامانه های کمکی  روبرو هستیم ، باند این فرودگاه خاکی هست یا به شکل استاندارد معمول وجود دارد ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 minutes قبل , MR9 گفت:

 

خوب ، پس فرضیه ماروی این استوار هست که با یک فرودگاه  بدون سامانه های کمکی  روبرو هستیم ، باند این فرودگاه خاکی هست یا به شکل استاندارد معمول وجود دارد ؟

 

باند نیمه نظامی هست 

و به طبع باند برای پرواز آمده هست و امکان گسترش برای پذیرش پرنده های بزرگ را دارد

ولی در مراحل اولیه برای هلیکوپترها و سی 130 ها در شروع کار مناسب است 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
9 minutes قبل , arminheidari گفت:

 

باند نیمه نظامی هست 

و به طبع باند برای پرواز آمده هست و امکان گسترش برای پذیرش پرنده های بزرگ را دارد

ولی در مراحل اولیه برای هلیکوپترها و سی 130 ها در شروع کار مناسب است 

 

خوب ، حالا 4 سناریو برای عملیات هلی برن با محوریت این فرودگاه داریم که با توجه به  تهدیدات قابل تحلیل هست

 

حالا ببینیم قدرت سناریو پردازی دوستان در حوزه عملیات هلی برن در عمق خطوط ما چقدر هست

 

 

 

ZONE_A.jpg

 

منطقه A

 

ZON_B.jpg

 

منطقه B

 

ZONE_C.jpg

 

منطقه C

 

ZONE_D.jpg

 

منطقه D

 

پی نوشت : این 4 سناریو به این علت انتخاب شد که به شکل عملی بررسی کنیم که دشمن با چه محدودیتهای واقعی برای اجرای عملیات نظامی در گستره خاک ج. ا مواجه هست

  • Like 1
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 minutes قبل , MR9 گفت:

 

خوب ، حالا 4 سناریو برای عملیات هلی برن با محوریت این فرودگاه داریم که با توجه به  تهدیدات قابل تحلیل هست

 

حالا ببینیم قدرت سناریو پردازی دوستان در حوزه عملیات هلی برن در عمق خطوط ما چقدر هست

 

 

منطقه A

 

 

 

منطقه B

 

 

 

منطقه C

 

 

 

منطقه D

 

 

برای شروع هلی برن شاید بشه از مسیرهای متفاوت جلو رفت 

بویژه مسیر طبس 

ولی تغذیه این مسیر جز با یک کریدور نزدیک ممکن نیست 

از این بابت zone A بهترین انتخاب میتونه باشه 

- فضای خالی و فضای شهری کمتر 

- فاصله کمتر از طرف شمال شرق 

- امکان سرپل از سمت افغانستان و ترکمنستان و اذربایجان 

 

انتقال 10 هزار نفر در چند روز اولیه به همراه تجهیزات و امکانات اولیه بشدت سخت خواهد بود 

و امنیت و فاصله حرف اول رو میزنه 

 

بویژه که صد فروند کبری یا آپاچی برای دفاع از سرپل فیروزاباد نیاز هست 

و بعد از اون باید 20 هزار نیرو طی هفته بعد وارد و برای حمله تجهیز و درگیر بشن 

فتح تمام تهران هدف نیست 

بلکه مراکز استراتژی مثل صدا و سیما، فرودگاه مهراباد، ستاد فرماندهی نقاط اصلی هستن

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, arminheidari گفت:

 

برای شروع هلی برن شاید بشه از مسیرهای متفاوت جلو رفت 

 

 

شما برای تحلیل باید موارد ذیل را مشخص بفرمایید

1- سازمان رزم دشمن به تفکیک ( شامل عناصر هوابرد پیاده ، هوابرد زره پوش ، عملیات ویژه ،توپخانه ،  لجستیک ، هوایی ، امداد پزشکی ، ترابری تاکتیکی ، تیمهای فنی و .... )

2- سازمان رزم خودی ( شامل عناصر پیاده ، زرهی ، توپخانه ، عملیات ویژه و.... )

 

=======

ضمنا" علت های منطقی برای انتخاب این ZONE باید بر اساس موارد ذیل بیان شود

1- شکل جابه جایی و مانور واحدهای رزمی دشمن و خودی

2- شکل و ماهیت استقرار و حفظ تماس  دشمن و خودی

3- شکل و ماهیت بهره برداری از نقاط ضعف و قوت دشمن و خودی

4- شکل و ماهیت استفاده از زمین عملیات ، شرایط جوی و زمان توسط خودی و دشمن

5- شکل و ماهیت استفاده از  عملیات پوشش و فریب توسط دشمن و خودی

6- شکل و ماهیت استفاده از عامل سرعت  توسط دشمن و خودی

7- شکل و ماهیت برقراری و حفظ تامین منطقه توسط دشمن و خودی

8- شکل و ماهیت پیش بینی عکس العمل احتمالی توسط دشمن و خودی

9- شکل و ماهیت حفظ روند و دور تک توسط دشمن و خودی

10- ماهیت روحیه رزمی خودی و دشمن

 

پی نوشت :

 1- این یک تحلیل نظامی هست ، در نتیجه لطفا" قبل از پاسخ دادن ، تک به تک موارد را در طول زمان بررسی بفرمایید ، بعد با مستندات پاسخ بدید . از ارائه آرزوها یا استفاده از فناوری هایی که بشکل رسمی وارد خدمت نشدند ، لطفا پرهیز بفرمایید .

 

2- سعی ما این  هست که روی وضعیت حال ( نه گذشته و نه آینده تحلیل کنیم ) / متشکرم

 

3- این واقعیت را در نظر داشته باشید که هر دانه فشنگ برای واحدهای مهاجم باید از فاصله  1000-2000کیلومتری ( اگر مبنا zone a باشد ) به محل ، حمل شود ، در نتیجه قدرت آتش خودی در این 4 سناریو یحتمل بیشتر هست .

 

 

 

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, MR9 گفت:

 

شما برای تحلیل باید موارد ذیل را مشخص بفرمایید

1- سازمان رزم دشمن به تفکیک ( شامل عناصر هوابرد پیاده ، هوابرد زره پوش ، عملیات ویژه ،توپخانه ،  لجستیک ، هوایی ، امداد پزشکی ، ترابری تاکتیکی ، تیمهای فنی و .... )

2- سازمان رزم خودی ( شامل عناصر پیاده ، زرهی ، توپخانه ، عملیات ویژه و.... )

 

زمان می بره ولی کمی از اون رو تو این پست می گم 

 

 

برای رسیدن به منطقه فیروزآباد با ایجاد یک خط هوایی لجستیک زون A گزینه مناسبی هست

علت 

1- عدم تراکم جمعیت و کویری بودن منطقه که امکان شناسایی و تحلیل تهدیدات و خطرات رو بصورت مستمر مانیتور کرد 

2- امکان ایجاد 3 خط لجستیک از جنوب، شرق و شمال شرقی 

3- بدلیل ایجاد سرپل در کنار پایتخت ایران بدون ارتباط زمینی با منطقه امن، خط لجستیک باید مستمر و ایمن باشد 

4- فضای بیابانی امکان تحرک مخفیانه طرف مقابل را گرفته و در صورت خرابی هواپیمای لجستیک، امکان نجات بیشتر هست 

5- بیشترین خطر هنگام ایجاد سرپل هست که با اصل غافلگیری و پوشش هوایی مطلق بر منطقه میزان ان کم می شود

چیزی که از خطر یاد می کنم، آتش توپخانه، موشک های دوش پرتاب، نیروهای زرهی هست 

6- در 48 ساعت اول تمام لجستیک اولیه در فرودگاه باید آورده شود و خاکریزهای دفاعی و امنیتی نصب گردند

حتی نیاز به سامانه هایی مثل گنبد اهنین هست 

 

 

زون B 

عبور از منطقه متراکم و شهرهای اصلی ایران را در پی دارد که خطرات خط لجستیک را زیاد می کند 

و از سویی لو رفتن عملیات رو هم تشدید میکنه 

بویژه که خطوط ارتباطی قطع شده است 

 

زون  C و D

علارغم نزدیکی از میان بخش حجیم و متراکم رادارهای ایران باید عبور کنه 

هرچند در فرض نابودی رادارها و پدافند مطرح هست ولی امنیت خط لجستیک قابل تضمین نیست 

بویژه اگر در سرپل مشکل پیش بیاد و تامین نیرو حیاتی بشه 

 

 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به جهت کمک به تحلیل  دوستان :

 

مساحت تقریبی zone ها :

 

A ا     680,000 km²

B ا     540,000 km²

C ا     270,000 km²

D ا     88,000 km²

 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 hours قبل , arminheidari گفت:

 

برای رسیدن به منطقه فیروزآباد با ایجاد یک خط هوایی لجستیک زون A گزینه مناسبی هست

 

 

سلام 

چند سوال داشتم

  1. سطح یک عملیات هلی برن چی هستش و سطح هدفی مثل تهران چی ؟
  2. آمریکایی ها چگونه از نیروهایشان پشتیبانی می کنند ؟
  3. حتی اگر فکر کنیم از سمت تهران نسبت به فیروزآباد هیچ تحرکی صورت نگیرد  آمریکایی ها چگونه با موج های کمک و هجوم از شهرهایی مانند ورامین ، شهریار ، واوان ، پیشوا ، اسلام شهر ، قرچک ، خاور شهر ، حسن آباد ، قیامدشت و ... به عنوان موج اول و شهرهای دیگری مثل سمنان ، قم ، ساوه ، کرج ، پرند و ... برخورد می کنند (نیروی بدون عقبه)  .
  4.  ... :mrgreen:

یک بحث دیگر اینکه فرضا آمریکایی ها خواستند نیرو هلی برن کنند بهتر نیست هدف اولشان فرودگاه امام باشد ؟ (حالا یا مستقیم یا بعد از آمدن به فیروز آباد)

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط SAEID
      [align=center]معرفی و بررسی کامل رادارهای قدرتمند Zhuk روسی
      Жук Радары

      قسمت اول

      [/align]


      تعریف

      یک سری از رادارهای روسی تمام آب و هوایی هواپایه است که توسط کمپانی NIIR Phazotron برای جنگنده های چند منظوره ای مانند MiG-29 و Su-27 طراحی و ساخته شده است.


      معرفی

      رادارهای باند X پالس داپلر سری N010 ژوک امکان و نوع استفاده را برای جنگنده فراهم میکند، هوا به هوا و هوا به سطح. رادار N010 در حالت هوا به هوا قادر به شناسایی اهداف هوایی و جمع آوری اطلاعاتی درباره آنها مانند مختصات، فاصله و سرعت است. رادار دارای قابلیت نگاه به پائین / شلیک به پائین در برابر اهداف هوایی بوده (حتی هدفهایی که در سطح آب پرواز میکنند) و انواع مختلفی از جستجو را مهیا میکند. این رادار میتواند اهداف را بصورت تک تک یا چند تایی در یک مرحله شناسایی و رهگیری کند در حالیکه مشغول جستجو برای شناسایی اهداف جدید است. رادار ژوک میتواند اهداف را بر اساس کلاس و درجه اهمیت برای منهدم کردن شناسایی کند. یک نوع حالت اسکن در نبرد نزدیک با امکان جستجوی عمودی، زاویه دید HUD و لوله توپ با کیفیت بسیار زیاد برای تعقیب هدف در فاصله دید بصری در این رادار پیش بینی شده است. همچنین رادار N010 توانایی قفل کردن بر روی بالگردهایی را که نزدیک سطح زمین پرواز میکنند و انهدام آنها را دارد.

      رادار N010 ژوک توانایی سازگاری با انواع مختلفی از تسلیحات هوا به هوا از جمله موشکهای هدایت راداری R-77 و R-27 برای هدفگیری، نشانه گذاری و ارتباط رادیویی را دارد و میتواند موشکهای هدایت مادون قرمز R-73 را نیز برای شلیک آماده (یعنی جستجوگر مادون قرمز موشک را بر روی هدف قفل کند) و امکان استفاده از توپ هواپیما را نیز فراهم میکند (یعنی هدفگیری با توپ بوسیله قفل شدن رادار بروی هدف و مشاهده مشخصات در HUD).

      در حالت هوا به زمین رادار N010 توانایی نقشه برداری از عوارض زمین با امکان تهیه نقشه مصنوعی از هدف ، نقشه برداری با امواج ثابت یا متغیر و دقتی تا 3 در 3 متر و زوم دقیق و عکسبرداری دارد. رادار میتواند اهداف را شناسایی و سرعت و فاصله آنها را تشخیص دهد (هم دریایی و هم زمینی). رادار ژوک میتواند عوارض زمینی را در ارتفاع پائین تعقیب کرده و همچنین مناطق آب و هوایی خطرناک را در حین پرواز شناسایی کند.
      رادار تسلیحات هوا به زمین متنوعی شامل موشکهای هوا به سطح Kh-29 و ضد رادار Kh-31 دارد.
      رادار N010 طراحی انعطاف پذیری داشته و مدلهای قبلی آن مانند Zhuk-M و Zhuk-MS امکان ارتقا به سطح رادار پیشرفته Zhuk-A را دارند.


      قابلیت های رادارهای چند منظوره ژوک:

      حالت عملیاتی هوا به هوا:

      امکان نگاه به بالا/پائین و شلیک به بالا/پائین
      شناسایی اهداف هوایی و اندازه گیری فاصله ، سرعت مختصات زاویه ای
      رهگیری اهداف تنها یا در کنار هم
      رهگیری اهداف در کنار هم و حمله به خطرناکترین آنها
      رهگیری و قفل اهداف بصری در داگفایت
      شناسایی و رهگیری بالگردها و بالگردهای نزدیک سطح زمین
      تعیین نوع و کلاس هدف مورد نظر
      تشخیص اهداف نزدیک هم و تعیین ترکیب رزمی آنها
      شناسایی پدیده های خطرناک جوی
      قفل بر روی چندین هدف مجزا با یا بدون اسکن هوایی
      شناسایی و تعقیب اهداف مهم هوایی
      شناسایی و تعقیب و قفل بر روی یک هدف
      قفل بر روی چندین هدف مجزا با یا بدون اسکن هوایی
      کاربرد در نبردهای نزدیک هوایی با اسکن افقی و نمایش در شیشه کاکپیت
      هدفگیری و نشانه گذاری با استفاده از سیستم هلمت نصب شده در کلاه خلبان
      جستجوی ماورای دید خلبان
      تخمین حجم و قدرت هدف های ترکیبی

      حالت عملیاتی هوا به زمین:

      نقشه برداری زمینی با دقت 3 در 3 متر
      توانایی زوم و ثابت نگاه داشتن دوربین بر روی هدف
      رهگیری همزمان چندین هدف زمینی و سطحی
      شناسایی و رهگیری هدفهای متحرک زمینی و سطحی
      اندازه گیری زاویه نسبت به هدفهای بصری زمینی و سطحی
      پشتیبانی از پرواز در ارتفاع پائین و اطلاع دادن به خلبان
      نقشه برداری از عوارض زمین با استفاده از امواج راداری ، استفاده از امواج باریک با اثر دوپلر ، متمرکز کردن همزمان امواج ، بزرگ کردن مقیاس نقشه و تهیه نقشه نهایی.
      مسافت یابی سطحی
      نظارت دریایی و سطحی
      هشدار دهنده نزدیکی به سطح زمین
      اندازه گیری سرعت ناوهای هواپیمابر


      آشنایی با رادارهای مختلف ژوک


      رادار Zhuk
      نسل اول رادارهای ژوک با کد N010 است که برای استفاده در جنگنده MiG-29M و مدل ارتقا یافته MiG-23 طراحی شد. این رادار مخصوص نبردهای هوا به هوا ساخته شده و با لغو شدن طرح MiG-29M امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت.

      مشخصات:
      وزن: 220 کیلوگرم
      قطر آنتن: 680 میلیمتر
      توان خروجی: 5 کیلووات
      زاویه جستجو: 90± افقی و 55+/40- عمودی
      قدرت درگیری: شناسایی همزمان 10 هدف و حمله به 4 تای آنها
      برد هوا به هوا:
      (RCS=5m²) 90 کیلومتر
      (RCS=3m²) 65 کیلومتر


      رادار Zhuk-8-ll
      مدل صادراتی رادار پایه ژوک بوده و برای استفاده در جنگنده چینی F-8-llM ساخته شده است. بجز چند مورد داونگرید در سایر موارد مشابه رادار اصلی است.

      مشخصات:
      وزن: 240 کیلوگرم
      قطر آنتن: 680 میلیمتر
      توان خروجی: 5 کیلووات
      زاویه جستجو: 85± افقی و 55+/40- عمودی
      قدرت درگیری: شناسایی همزمان 10 هدف و حمله به 2 تای آنها
      برد هوا به هوا:
      (RCS=5m²) 90 کیلومتر
      (RCS=3m²) 65 کیلومتر

      لازم به ذکر است که چینی ها یک رادار پالس داپلر بومی (البته با کمک اسرائیل) طراحی و ساخته اند به نام KLJ-1 که برد آن در برابر سطح مقطع راداری 3 متر مربع 75 کیلومتر است.
      با توجه به اینکه رادار ژوک روسی به علت داونگرید توان رزمی کمتری نسبت به رادار چینی دارد ، احتمالا رادار مذکور در جنگنده های جدید اف8 بجای رادار روسی استفاده خواهد شد.


      رادار Zhuk-27
      این رادار برای استفاده در جنگنده سوخو27 طراحی شده و از سیستم شناسایی و هدفگیری مشابه رادار ژوک استفاده میکند ولی توان رزمی آن به مراتب بیشتر از مدل پایه است.

      مشخصات:
      وزن: 300 کیلوگرم
      قطر آنتن: ؟
      توان خروجی: ؟
      زاویه جستجو: 90± افقی و 55+/40- عمودی
      قدرت درگیری:
      شناسایی همزمان 10 هدف هوایی و حمله به 2 الی 4 تای آنها
      برد هوا به هوا:
      200 کیلومتر (RCS=16m²)
      130 کیلومتر (RCS=5m²)
      100 کیلومتر (RCS=3m²)
      برد در حالت نگاه و شلیک به پائین:
      200 کیلومتر (RCS=5m²)
      150 کیلومتر (RCS=3m²)

      حداکثر برد برد این رادار 240 کیلومتر بوده و نکته جالب درباره آن توانایی رهگیری تمامی 10 هدف از فاصله 185 کیلومتری است! به عبارت دیگر برد رهگیری این رادار 77% برد شناسایی آن میباشد که نسبت فوق العاده ای است.

      [align=center][/align]


      رادار Zhuk-M
      مدل پیشرفته رادار ژوک با کد N010M میباشد که به آن امکان نقشه برداری و تعقیب عوارض زمین اضافه شده است. این رادار یکی از بخشهای ارتقا یافته جنگنده MiG-29SMT میباشد و تضمینی است برای صادرات میگ29 به کشورهای مختلف مانند هند.
      کیفیت این رادار با بهبود پردازش سیگنالهای دریافتی افزایش یافته است و برد آن با وجود کوچک و سبکتر بودن از رادار ژوک بیشتر است! Zhuk-M از سیستم پردازشی الکترونیکی استفاده میکند.
      نکته توجه درباره این رادار دقت بسیار زیاد و برد رهگیری 83 الی 85 درصدی برد شناسایی است!

      مشخصات:
      وزن: 180 کیلوگرم
      قطر آنتن: 624 میلیمتر
      توان خروجی: ؟
      زاویه جستجو: 85± افقی و 56+/40- عمودی
      قدرت درگیری:
      شناسایی همزمان 10 هدف هوایی و حمله به 4 تای آنها
      شناسایی چندین هدف زمینی و حمله به 2 تای آنها
      برد هوا به هوا (RCS=5m²):
      در مدل پایه: 120 الی 150 کیلومتر به جلو و 45 الی 50 کیلومتر به عقب
      در مدل نهایی: تا 200 کیلومتر به جلو و بیش از 50 کیلومتر به عقب
      برد هوا به زمین:
      گروه تانک: 25 کیلومتر
      پل ریلی: 120 کیلومتر
      قایق موتوری: 150 کیلومتر
      ناوشکن: 300 کیلومتر

      [align=center][/align]


      رادار Zhuk-MS
      این رادار پیشرفته برای استفاده در جنگنده سوخو27 و مدلهای مشتق شده از آن طراحی شده و نوع صادراتی آن به نیروی هوایی چین برای نصب در جنگنده های Su-30MKK پیشنهاد شده است.
      آنتن این رادار اسکن الکترونیکی آرایه ای شیاردار برنامه ریزی شده است.
      توان شناسایی این رادار نسبت به مدل M افزایش یافته و در برابر هدفهای زمینی کارایی بهتری دارد.
      (برد آن در برابر تانک 5 کیلومتر بیشتر شده است.)

      مشخصات:
      وزن: 255 کیلوگرم
      قطر آنتن: 960 میلیمتر
      توان خروجی: 6 کیلووات
      زاویه جستجو: 85± افقی و 56+/40- عمودی
      قدرت درگیری:
      شناسایی همزمان 10 هدف هوایی و حمله به 4 تای آنها
      شناسایی چندین هدف زمینی و حمله به 2 تای آنها
      برد هوا به هوا:
      190 کیلومتر (RCS=5m²)
      150~ کیلومتر (RCS=3m²)
      برد در حالت نگاه و شلیک به پائین:
      تا 250 کیلومتر (RCS=5m²)

      [align=center][/align]


      رادار Zhuk-F
      بر پایه رادار اصلی ژوک و بصورت آرایه اسکن الکترونیکی غیرفعال (PESA) ساخته شده است.
      برای جنگنده سوخو27 طراحی شده و توان فوق العاده ای در نبردهایی هوایی دارد.
      این رادار به علت غیرفعال بودن توانایی شناسایی اهداف پنهانکار را داشته و فاصله شناسایی سوخو27 توسط رادارهای دشمن را بیشتر کرده است.

      مشخصات:
      وزن: 300 کیلوگرم
      قطر آنتن: ؟
      توان خروجی: ؟
      زاویه جستجو: 70± افقی و 70+/40- عمودی
      قدرت درگیری: شناسایی همزمان 24 هدف و حمله به 8 تای آنها
      برد هوا به هوا (RCS=5m²):
      130 الی 200 کیلومتر

      برد نهایی این رادار اعلام نشده است ولی با توجه به برد آن در برابر هدف مذکور احتمالا برد نهایی این رادار 300 کیلومتر برسد.

      رادار Zhuk-MF
      نسخه ارتقا یافته مدل M با آنتن بزرگتر و غیرفعال PESA است.
      در حالت هوا به زمین کارایی مشابهی با رادار قبلی دارد.

      مشخصات:
      وزن: 285 کیلوگرم
      قطر آنتن: 700 میلیمتر
      توان خروجی: ؟
      زاویه جستجو: 70± افقی و 70± عمودی
      قدرت درگیری:
      شناسایی همزمان 20 هدف هوایی و حمله به 4 تای آنها
      شناسایی چندین هدف زمینی و حمله به 2 تای آنها
      برد هوا به هوا (RCS=5m²):
      110 کیلومتر به جلو و 50 کیلومتر به عقب
      برد هوا به زمین:
      گروه تانک: 25 کیلومتر
      پل ریلی: 120 کیلومتر
      قایق موتوری: 150 کیلومتر
      ناوشکن: 300 کیلومتر


      [align=center][/align]


      رادار Zhuk-MSF
      جدیدترین نسخه ارتقا یافته مدل M بوده و برد شناسایی آن تقریبا 50% بیشتر از مدل پایه است.
      توانائیهای هوا به زمین آن مشابه مدل MS بوده و برد شناسایی تانکها 5 کیلومتر افزایش و به 30 رسیده است.
      از یک آتن غیرفعال PESA با قطر و توان خروجی بیشتر و 16 فرکانس مختلف استفاده میکند.
      این رادار قابلیت نصب و استفاده در رهگیر میگ31 را دارد و از این بابت رقیبی است برای رادار مشهور زاسلون.

      مشخصات:
      وزن: 305 کیلوگرم
      قطر آنتن: 980 میلیمتر
      توان خروجی: 8 کیلووات
      زاویه جستجو: 70± افقی و 70± عمودی
      قدرت درگیری:
      شناسایی همزمان 30 هدف هوایی و حمله به 6 تای آنها
      شناسایی چندین هدف زمینی و حمله به 4 تای آنها
      برد هوا به هوا (RCS=5m²):
      180 کیلومتر به جلو و 60 کیلومتر به عقب
      برد هوا به زمین:
      گروه تانک: 30 کیلومتر
      پل ریلی: 130 کیلومتر
      قایق موتوری: 150 کیلومتر
      ناوشکن: 300 کیلومتر

      توان درگیری این رادار با هدفهای زمینی تا 2 برابر سایر مدلها میباشد.

      [align=center][/align]


      در قسمت بعدی مقاله به بررسی کارایی رادارهای فوق در جنگهای قرن 21 و معرفی چند مدل دیگر از رادارهای ژوک خواهیم پرداخت.

      ادامه دارد ...



      نویسنده: سعید ، سایت میلیتاری
      هرگونه استفاده بدون ذکر نام سایت میلیتاری مجاز نیست.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.