zed

جزئیات ماموریتهای ناسا در ماه/ ارائه شواهدی برای اثبات فرود ناسادر ماه

Recommended Posts

[align=justify]قائم مقام علمی پروژه مدارگرد اکتشافی ماه در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری مهر ضمن تشریح جزئیات ماموریتهای ناسا در ماه، شواهدی برای اثبات فرود ناسا در ماه ارائه کرد و گفت: مهمترین این شواهد نمونه سنگی است که از کره ماه به زمین آورده شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، پروفسور جان کلر قائم مقام علمی پروژه مدارگرد اکتشافی ماه - LRO - به مدت 20 سال است که با سازمان ناسا همکاری داشته و در پروژه های مختلفی از جمله تجهیزات تحقیقاتی بادهای خورشیدی و تعامل آنها با زمین شرکت داشته است. علاقه اصلی وی در علوم مرتبط با کره ماه چگونگی تعامل بادهای خورشیدی با سطح ماه عنوان شده است.

مدارگرد اکتشافی ماه (LRO) و رصدخانه حفره های ماه و ماهواره شناسایی (LCROSS) طی یک ماموریت و به همراه یک راکت در تاریخ 17 ژوئن 2009 به مدار کره ماه پرتاب خواهند شد.

جان کلر در گفتگوی اختصاصی و مشروح با خبرنگار گروه فناوریهای نوین خبرگزاری مهر با بیان اینکه این دو پروژه در کنار یکدیگر اطلاعات کاملی را از خصوصیات کره ماه، مناطق مناسب فرود فضاپیماها و نشانه های وجود آب در این کره در اختیار دانشمندان قرار خواهند داد به بررسی تاریخچه ماموریتهای ناسا در کره ماه پرداخته و جزئیات بیشتری را در رابطه با شکل گیری این ماموریتها ارائه می کند.

[b]* خبرگزاری مهر - گروه فناوریهای نوین: لطفا تاریخچه ماموریتهای کره ماه ناسا را بیان کنید.[/b]

- جان کلر قائم مقام علمی پروژه مدارگرد اکتشافی ماه: تاریخچه ناسا و کره ماه به زمانی باز می گردد که سازمان ناسا آغاز به فعالیت کرد. ناسا طی سالهای مختلف کاوشگران زیادی را در ماموریتهای آپولو به ماه ارسال کرد که طی این ماموریتها انسان برای اولین بار موفق شد به ماه قدم بگذارد.
قبل از ماموریتهای آپولو ماموریتهای رنجر، سورویر و مدارگرد ماه نیز وجود داشتند که بر سطح ماه فرود آمده و یا در مدار آن حرکت کردند و اطلاعات علمی مورد نیاز برای آغاز ماموریتهای آپولو را فراهم آوردند. ماموریتهای مدارگرد ماه با ماموریت مدارگرد اکتشافی ماه بسیار مشابهند زیرا هر دو این ماموریتها به منظور یافتن جایگاه ایمنی برای فرود فضاپیماها آغاز شده اند و خواهند شد. از زمان ماموریت آپولو تاکنون سازمان ناسا دو مدارگرد با نامهای معدن یاب ماه و کلمنتاین را به مدار ماه ارسال کرده است.

[b]* هدف اصلی ماموریتهای آپولو چه بوده است؟ این ماموریتها چه نتایج علمی را در بر داشته اند؟[/b]

- هدف اولیه برنامه ماموریت آپولو، رفتن به ماه و اثبات امکان سفر به ماه بوده است. جان اف کندی رئیس جمهور آمریکا در آن سالها طی سخنرانی در کنگره تاکید کرده بود که آمریکا باید تا قبل از اتمام این دهه فضانوردی را به ماه فرستاده و در نهایت سلامت به زمین بازگرداند. اما در عین حال دلایل بیشمار دیگری نیز برای سفر به ماه وجود داشت. به عنوان یک دانشمند تمرکز من همیشه بر روی ارزشهای علمی بسیار عظیم این پروژه تاریخی بوده است. مهمترین دستاوردهای این ماموریت نمونه هایی است که از این کره توسط فضانوردان به زمین آورده شده است که مطالعه بر روی آنها درک دانشمندان را از تاریخ و ساختارشناسی ماه و زمین افزایش داده است.

[b]* همانطور که گفتید ماموریت مدارگرد اکتشافی ماه LRO یافتن جایگاه مناسب فرود برای فضاپیماها و کاوشگران است. دلیل اینکه ناسا از اطلاعات و مختصات ماموریت آپولو برای یافتن موقعیت فرود مناسب استفاده نمی کند چیست؟ آیا این دلیل قدیمی بودن اطلاعات آپولو است؟[/b]

- پروژه آپولو بر روی مناطق استوایی کره ماه به مطالعه پرداخته است و به همین دلیل در حال حاضر اطلاعات ما از مناطق قطبی این کره بسیار محدود است. از آنجا که مدت یک روز قمری 29 روز زمینی است فضانوردانی که در آینده برای اقامت طولانی مدت به ماه خواهند رفت با شبهای قمری که در حدود 14 روز خواهد بود مواجه خواهند شد و تحت تاثیر اختلاف دمایی از حداکثر 100 درجه سانتی گراد تا حداقل 153- درجه سانتی گراد قرار خواهند گرفت. با این حال اینگونه انتظار می رود که تغییرات حرارت در قطبها بسیار کمتر باشد. از آنجا که حرکت مداری ماه تنها 1.5 درجه به سمت خورشید انحراف دارد امکان اینکه مناطق قطبی این کره به صورت مداوم تحت تابش خورشید قرار داشته باشند، وجود دارد که چنین احتمالی دسترسی به انرژی خورشیدی و استفاده از صفحات خورشیدی را امکان پذیر خواهد ساخت.
چنین موقعیتی به خوبی می تواند امکان اقامت طولانی مدت بر روی ماه را به وجود آورده و تسهیل کند. در واقع در نزدیکی قطبهای ماه مناطقی از قبیل حفره های قمری وجود دارند که هرگز تحت تابش خورشید قرار نداشته اند. این مناطق که به شکلی دائمی سرد باقی خواهند ماند می توانند مواد مختلفی از جمله آب را در خود نگهداری کنند. امکان وجود بخار آب در این مناطق نیز وجود دارد و به همین دلیل جستجو برای بخارهای قطبی در مناطق تاریک ماه در کنار یافتن منطقه امن فرود ماموریت اصلی پروژه LRO به شمار می رود.

[b]* بسیاری از دانشمندان معتقدند کره ماه اتمسفری ندارد و حرارت در آن به شدت متغیر است. با توجه به این حقایق اینگونه به نظر می رسد که انسان هیچگاه توانایی زیستن بر روی کره ماه را نخواهد داشت. بنابراین ناسا با آغاز این ماموریتها به دنبال چه نوع اطلاعاتی است؟ دلیل تلاش برای یافتن نشانه های حیات در کره ماه چیست؟[/b]

- کره ماه محیطی بسیار خشن است که از تغییرات دمایی شدیدی برخوردار است. این کره هیچ نوع اتمسفری ندارد و بر همین اساس ما انتظار یافتن نشانه ای از حیات بر روی این کره را نداریم. هدف اصلی از مطالعه بر روی ماه درک درست چگونگی شکل گیری حیات بر روی زمین است. از زمانی که ماه در زمانی مشابه با تاریخ شکل گیری زمین شکل گرفته شاهد بسیاری از فرایندهای رخ داده در زمین بوده است. به ویژه پس از شکل گیری زمین و ماه، برخوردهای شهابی متناوبی در زمین زخ داده است که می تواند در ماه نیز رخ داده باشد. با ثبت میزان این برخوردها در کره ماه و همچنین بخارهای احتمالی قطبی در مناطق تاریک، شاید بتوانیم اطلاعات بیشتری از سیر شکل گیری حیات و تکامل آن در زمین به دست آوریم.

[b]* لطفا عملکرد مدارگرد اکتشافی ماه و مدارگرد LCROSS را توضیح دهید. بعد از پرتاب این تجهیزات چه فرایندی در پیش رو خواهد بود؟[/b]

- LRO ماموریتی یک ساله با پتانسیل افزایش زمان ماموریت به دو سال خواهد بود که تجهیزات مطالعاتی مخصوص تحقیق بر روی کره ماه برای یافتن موقعیت فرود امن، ارزیابی تشعشعات محیطی در ماه، و جستجو برای منابع مختلف را به همراه خواهد برد. هفت ابزار از جمله ارتفاع سنج لیزری برای تعیین شکل کره ماه و تهیه نقشه سه بعدی از سطح کره، چند دوربین برای ثبت تصاویر با کیفیت بالا از سطح ماه و تهیه نقشه های رنگی، رادیومتر یا شعاع سنج برای اندازه گیری حرارت شب و روز، طیف سنج تصویربردار ماورا بنفش برای تصویر برداری ماورا بنفش از ماه و رصد نقاط تاریک حفره ها با استفاده از بازتاب نور ستارگان، ردیاب نوترونی برا یاندازه گیری جریانهای در سطح کره و جستجوی نشانه های وجود آب در مناطق تاریک، ردیاب تابشی برای نمایش تابشهای کیهانی و ذرات پر قدرت خورشیدی، و راداری برای تصویر برداری سطح ماه و جستجو برای کشف آب در مناطق تاریک کره، به همراه LRO به مدار ماه ارسال خواهند شد. تمامی این تجهیزات به جز ردیاب نوترونی که توسط آژانس فضایی روسیه تعلق دارد، توسط محققان ناسا ساخته شده اند.
ماموریت LCROSS اما ماموریتی کوتاه و جالب خواهد بود که طی آن با برخورد با یکی از حفره های تاریک قطبی ماه به مطالعه ذرات برخاسته از برخورد برای یافتن نشانه های آب خواهد پرداخت. LCROSS در آغاز ماموریت در قسمت ابتدایی راکت نصب خواهد شد. این فضاپیما تجهیزاتی را به منظور مشاهده و بررسی ساختار ذرات موجود در حفره ها را به همراه خواهد داشت.

[b]* در صورتیکه همه برنامه ها درست پیش رود فکر می کنید پس از چه مدتی انسان خواهد توانست برای باری دیگر به ماه قدم بگذارد؟ آیا برنامه زمانبندی شده ای برای سفر انسان به ماه وجود دارد یا این سفر به نتایج ماموریتهای در پیش رو وابسته است؟[/b]

- من دقیقا از زمان بازگشت انسان به کره ماه و یا وجود برنامه ای زمان بندی شده برای رخ دادن این اتفاق اطلاعی ندارم اما باید بگویم که ماموریت LRO برای تسریع این هدف و یافتن منطقه ای مسطح، بدون سنگ و صخره و در نزدیکی منابع احتمالی اطلاعاتی شکل گرفته است.

[b]* با وجود قدیمی بودن این موضوع، تقلبی بودن ماموریتهای آپولوی ناسا موضوعی جالب توجه است که علامتهای سئوال زیادی را برای افراد به وجود می آورد. می توانید توضیحاتی کوتاه در باره این موضوع بیان کنید؟[/b]

- به عقیده من نمی توان هیچکس را به صورت مطلق متقاعد کرد که ناسا بر روی کره ماه فرود آمده است یا نه. با این حال شواهد بسیار بزرگ و قابل استنادی در صحت شکل گیری این ماموریتها وجود دارد. مهمترین این شواهد نمونه سنگی است که از کره ماه به زمین آورده شده است. همچنین فضانوردان آیینه هایی را بر روی کره ماه نصب کرده اند که تا به امروز نیز دانشمندان شعاعهای لیزری را بر روی آن تابانده و بازتاب آن را مورد مطالعه قرار می دهند. شاید جالب باشد بدانید که دوربینهای نصب شده بر روی LRO به اندازه ای از وضوح برخوردار خواهند بود محل سابق فرود آپولو و چندین قطعه از ابزارآلات باقی مانده در کره ماه را به تصویر بکشند.

مصاحبه از سمیرا مصطفی نژاد

لينك منبع :http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=889225[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
[quote]جزئیات ماموریتهای ناسا در ماه/ ارائه شواهدی برای اثبات فرود ناسادر ماه [/quote]
به روباه گفتن شاهدت كو گفت دمم به آمريكاييه گفتن شاهدت كو گفت خودم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشت رسوايي دروغ بودن سفر به ماه مدتهاست كه افتاده. آمريكايي ها دست و پاي بي خودي مي زنن. چند وقت قبل فارس مطلب تحليلي خوبي تو اين زمينه گذاشت اگه كسي خواست لينكشو بذارم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.