RezaKiani

بالگرد چندماموریته هال - دهرو ( HAL Dhruv)

Recommended Posts

اینکه از سیاست نظامیگری هند انتقاد دلیل نمیشه دستاوردهاش رو به سخره بگیریم! همین بالگرد قابلیتهای خوبی داره یه نگاه به مشخصاتش بندازید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر نکنم مسخره کردن کشور هند و بخش نظامیش کار درستی باشه!
جا داره بهشون تبریک گفت که واقعا پیشرفت چشمگیری در همه ی عرصه ها دارن.
اگه فکر میکنید با یه شاهد میشه 5 تا دهرو انداخت پایین یه آپاچی 10 تا شاهدو میندازه پایین عزیز!
پس باید ناراحت باشی چون دشمن ما آپاچی داره نه دهرو!
در جواب دوستانی که میگن هند نون مردمو میده بخش نظامیش اونوقت دارن همه میمیرن!
هند نفت نداره! و جمعیتشو که میدونید! با این حال 3 اقتصاد جدید و نو ظهور دنیا هند.برزیل و آفریقای جنوبی هستن! پس باید به پیشرفت اونا احترام گذاشت نه تمسخر!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پیشفرض HAL Dhruv ؛ بالگرد ساخت هند

برنامه ساخت يک هليکوپتر سبک بومي براي رفع نيازهاي نيروهاي مسلح هندوستان در سال 1984 آغاز شد اما پيشرفت اين برنامه به اندازه اي آهسته بود که اولين نمونه آن 8 سال بعد آماده پرواز شد. مشکلاتي چون تغيير تقاضاي دستگاه هاي دولتي، کمبود بودجه و مشکلاتي که در قرار داد با شرکت آلماني ام.بي.بي (مشاور طراحي پروژه) بوجود آمد اسباب اين تأخير بودند. مشکل بعدي پس از آزمايش هسته اي سال 1998 هندوستان و اين بار با آمريکايي ها پيش آمد. سناي آمريکا ،در واکنش به آزمايش هسته اي هندوستان، صادرات به اين کشور را ممنوع اعلام کرد و يکي از اين اقلام صادراتي، موتورهايي بود که قرار بود در اين هليکوپتر بکارگرفته شوند. درنتيجه اين تحريم، هندوستان به شرکت فرانسوي توربومکا روي آورد و قرار شد که توربومکا بر اساس موتورهاي "تي ام-333" موتوري قوي تر براي هليکوپتر هندوستان بسازد.

طراحي
هليکوپتر دهرو ،ستاره قطبي در زبان سانسکريت، در صنايع هواپيماسازي هندوستان (هال) ساخته شده و از يک بدنه با طرح سنتي بهره مي برد. قسمتهاي زيادي از بدنه دهرو از مواد مرکب ساخته شده و مجموعا 29 درصد وزن سازه و 60 درصد سطح بدنه از اين مواد تشکيل شده اند. بدنه دهرو به گونه اي طراحي شده است که مي تواند جان خدمه را در حالت سقوط با سرعت 9 متر بر ثانيه حفظ کند. در سال 2005 يک فروند دهرو در نزديکي حيدرآباد به شدت به زمين اصابت کرد که آسيب نديدن سرنشينان آن ايمني بدنه دهرو را اثبات کرد.

کابين دهرو براي حمل 12 مسافر طراحي شده است هرچند که مي توان تا 14 نفر را با آن حمل کرد. نمونه آمبولانس دهرو مي تواند 2 تا 4 تخت و 2 پرستار را در خود جاي دهد. نمونه هاي نظامي دهرو از يک قلاب و قرقره ،براي حمل بارهاي خارجي، استفاده مي کنند.
ملخ 4 پره دهرو نيز از مواد مرکب ساخته شده است. اين پره ها در هنگام چرخيدن صداي کمي توليد مي کنند و مي توانند در برابر گلوله هاي شليک شده از مسلسلهاي 12.7 ميلميتري مقاومت کنند.

پس از درگيريهاي کارگيل با پاکستان، نيروي زميني هندوستان درخواست پيشرانه قويتري براي دهرو کرد. در نتيجه، بر اساس موتور تي ام-333 توربومکا پيشرانه قدرتمندتر "شاکتي" توسط هال و توربومکا طراحي شد و توليد انبوه آن آغازشد. اولين آزمايش پروازي با موتور جديد در تابستان 2007 انجام شد. سرانجام، اين موتور به صورت استاندارد بر روي دهرو نصب خواهد شد و قرار است که تمامي هليکوپترهاي قديمي نيز به آن مجهزشوند. دهرو داراي يک سيستم هدايت پرواز خودکار 4 محوره است که با يک سيستم کمکي تثبيت کننده فرانسوي يکپارچه شده است.


نمونه هايي از دهرو که در اختيار نيروي دريايي و گارد ساحلي هندوستان قرارگرفته اند از رادار مراقبت دريايي "اس وي-2000" استفاده مي کنند. اين رادار ساخت هندوستان بوده و توانايي کشف و رهگيري انواع هواگردها و شناورهاي سطحي و زيرسطحي را تا فاصله 90 کيلومتر دارد. اس وي-2000 مي تواند هواگردها يا موشکهايي را که سطح مقطع راداري کوچکي دارند يا در ارتفاع کمي از سطح دريا پرواز مي کنند رهگيري کند و يا در نقشهاي رادار ناوبري يا هواشناسي بکارگرفته شود. اين هليکوپترها به يک سونار معلق "ميهير" مجهز شده اند که با سيستم هدايت آتش هليکوپتر به صورت يکپارچه عمل مي کند. اين سونار با همکاري نيروي دريايي هندوستان توسعه يافته و اکنون مراحل آزمايشي خود را طي مي کند. احتمال دارد که يک برجک جلونگر مادون قرمز اسرائيلي يا فرانسوي نيز بر روي هليکوپترهاي نيروي دريايي نصب شود.

در سال 2004 دينفنس نيوز گزارشي را منتشر کرد که بر اساس آن صنايع هوايي اسرائيل ساخت تجهيزات ابزاردقيق دهروها را ،براي نمونه هاي داخلي يا صادراتي، برعهده خواهد گرفت. اين تجهيزات شامل سيستمهاي جنگ الکترونيک، دستگاه ديد در شب وروز، دستگاه نمايش سربالا و سيستمهاي ارتباطي خواهد بود.

Resigzed Image برای مشاهده این تصویر در اندازه واقعی بر روی این نوار کلیک نمایید

تسليحات
سيستم يکپارچه تسليحاتي دهرو زير نظر سرويسهاي نظامي هندوستان تکميل شده است. اين هليکوپتر داراي بالهاي ثابتي است که مي توان 8 تير موشک ضد زره، 4 تير موشک هوابه هوا يا 4 راکت انداز 68 يا 70 ميليمتري را در زير آن بست. هليکوپتر دهرو براي هدفگيري دقيقتر به دوربين مادون قرمز و فاصله ياب ليزري مجهز شده است.

در سال 2006 شرکت نيکسترسيستم (جيات سابق) برنده مناقصه اي شد که به اين شرکت اجازه مي داد 20 فروند هليکوپتر دهرو نيروي زميني هندوستان را به برجک توپ 20 ميليمتري مجهز کند. اين برجک داراي يک سايت نشانه روي الکترونيکي است که بر کلاهخود خدمه نصب مي شود.


تاريخچه عملياتي
تحويل دهرو به نيروهاي مسلح هندوستان يک دهه پس از اولين پرواز اين هليکوپتر آغازشد. در سال 2003 گارد ساحلي هندوستان با تحويل گرفتن 3 فروند دهرو به اولين مشتري دهرو تبديل شد. اندکي بعد و در همان سال، ديگر نيروهاي مسلح هندوستان نيز با دهرو تجهيز شدند. تا سال 2007 تعداد 75 فروند هليکوپتر به نيروهاي مسلح هند تحويل داده شده اند و قرار است که دست کم 230 فروند ديگر نيز به آنها تحويل داده شود. توليد سالانه دهرو 12تا 16 فروند است و انتظار مي رود که اين توليد تا 24 فروند در سال افزايش يابد.

نيروي هوايي هندوستان 4 فروند دهرو را در تيم آئروباتيک خود ،با نام سارانگ، به کار گرفته است. امروزه جز تيم آئروباتيک سارانگ تنها 2 تيم آئروبايتيک هليکوپتري ديگر در جهان وجود دارد.

نيروي زميني هندوستان دهرو را در درگيريهاي کارگيل با پاکستان با موفقيت بکارگرفته است. دهرو توانست به راحتي در ارتفاعات بلند کشمير پرواز کند و نيازهاي نيروي زميني هندوستان را در اين مناطق صعب العبور برآورده سازد. دهرو در درگيرهاي کارگيل توانايي ها بيش از هليکوپتر ديگر شرکت هال ،چيتا، به نمايش گذاشت. شرکت هال اميدوار است که بتواند 12 فروند دهرو آمبولانس را به نيروهاي نظامي اين کشور بفروشد. اين هليکوپتر به تمام تجهيزات پزشکي مورد نياز براي سربازان آسيب ديده مجهز خواهد شد.



علاوه بر دهروي نظامي، نمونه هاي ديگري از اين هليکوپتر براي مأموريتهاي نجات، حمل شخصيتها، پليس،شرکتهاي نفتي نيز ساخته شده است. هال اميدوار است که براي اين نمونه ها خريداران زيادي ،به ويژه از کشورهاي اروپايي، بيابد. آگوستا109، بل 427، يورکوپتر145 و سيکورسکي اس.67 رقباي اصلي دهرو در بازار هليکوپترهاي نظامي و غيرنظامي هستند.

دارندگان
نيروي هوايي هند
نيروي زميني هند
نيروي دريايي هند
هوانيروز نپال
اکوادور 7 فروند
برمه
ظاهرا تعدادي نيز به اسرائيل صادرشده و بوليوي و پرو نيز علاقمند به خريد آن هستند.


مشخصات فني
اولين پرواز 30آگوست 1992
سال ورود به خدمت 2002
تعداد 80+166 عدد سفارش داده شده
خدمه: 2 نفر
مسافر: 4-12نفر
طول: 15.8 متر
قطر پروانه اصلي: 13.2 متر
ارتفاع: 3.7 متر
وزن خالي: 2500 کيلوگرم
حداکثر وزن 5500 کيلوگرم
پيشرانه : 2 موتور توربوشفت توربومکا تي.ام-333-2بي-2 هر يک به قدرت 1000 اسب بخار
حداکثر سرعت: 290 کيلومتر در ساعت
سرعت پيمايش: 253 کيلومتر در ساعت
بردعملياتي: 320 کيلومتر
حداکثربرد : 827 کيلومتر
سقف پرواز خدمتي: 6000 متر
نرخ صعود: 8.9 متر بر ثانيه
تجهيزات: سيستم ضداختلال الکترونيک؛چف/فلرز؛هدفياب تلويزيوني؛رادار مراقبت دريايي اس وي2000(در نمونه دريايي)؛سونار(در نمونه دريايي)؛سيستم جلونگر مادون قرمز
تسليحات نيروي زميني: 8تير موشک ضدتانک؛4تيرموشک هوابه هوا؛4راکت انداز 68ميليمتري
نيروي دريايي: 2 تيراژدر؛موشک ضدزيردريايي؛بمب زيرآبي


چند عکس از این چرخبال:

[img]http://www.redhue.ir/images/44235178020075038376.jpg[/img]
[img]http://www.bharat-rakshak.com/NAVY/Galleries/1074-9/Dhruv.jpg[/img]
[img]http://www.redhue.ir/images/64987919243778312264.jpg[/img]

[url=http://www.aerocenter.ir/forum/showthread.php?t=14645&p=53723#post53723http://]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این هندیها هم بالگردای قشنگی میسازن به ایران نمیفروشن؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.