mostafa_by

گزارش تفصيلي شوراي نگهبان؛ پاسخ به شبهات

Recommended Posts

شوراي نگهبان قانون اساسي در پي شبهاتي كه برخي گروه‌ها و افراد به نتايج انتخابات دهمين دوره رياست‌جمهوري وارد كردند، گزارش تفصيلي منتشر كرد.

در اين گزارش اقدامات صورت گرفته توسط شوراي نگهبان براي صيانت از آراء مردم جزءبه‌جزء تشريح شده است. خلا‌صه متن اين گزارش كه روز جمعه منتشر شد، در ذيل آورده شده است.

آنچه در پي مي‌آيد مجموعه اقداماتي است كه شوراي نگهبان در جهت بررسي انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري به منظور صيانت از آراي مردم شريف ايران اسلامي انجام داد. لازم به ذكر است كه برخي از اين اقدامات در انتخابات گذشته سابقه نداشته و شوراي نگهبان با توجه به فضاي موجود در جامعه و براي دستيابي به اطمينان بيشتر از سلامت انتخابات به انجام آنها پرداخت.

1- در كمتر از 3 روز بعد از جمعه 22 خرداد 88، شوراي نگهبان علي‌رغم فقدان وظيفه با دعوت از نامزدهاي معترض، آمادگي خود را براي استماع اظهارات و دريافت اسناد و مدارك آنها جهت فراهم‌ آمدن امكان بررسي و رسيدگي بهتر و بيشتر اعلام نمود. اين جلسه در شوراي نگهبان، با حضور نمايندگان نامزدهاي محترم، تشكيل و پيرامون نحوه رسيدگي به شكايت‌ها بحث و گفتگو شد.

آقايان محتشمي‌پور، آخوندي و هاشمي به نمايندگي از سوي آقاي ميرحسين موسوي، آقاي‌ كرباسچي به نمايندگي از سوي آقاي كروبي و آقاي دانش‌جعفري به نمايندگي از سوي آقاي محسن رضايي در شوراي‌ نگهبان حضور يافتند و به بيان نقطه‌نظرات خود پرداختند. لازم به ذكر است كه نمايندگان مزبور خواستار حضور در جلسه عمومي شوراي نگهبان نيز شدند.

2- در روز شنبه 30/3/88، در پي دعوت از نامزدهاي معترض جهت حضور در جلسه عمومي شوراي نگهبان، فقط آقاي محسن رضايي از اين امكان استفاده نمود و در جلسه عمومي شوراي‌ نگهبان حاضر شد و نقطه نظرات خود را به صورت مستقيم با اعضاي محترم شوراي نگهبان در ميان گذاشت و در اين جلسه مقرر شد با در اختيار قرار دادن فرم‌هاي 28، بازشماري 10 درصد صندوق‌ها در 6استان با حضور نمايندگان ايشان انجام پذيرد.

به محض معرفي نماينده آقاي محسن رضايي، بازشماري در حوزه‌هاي مورد نظر آغاز شد‌كه آراي استان كرمانشاه و نزديك به نيمي از آراي شهرستان‌هاي استان فارس و بعضي از شهرستان‌هاي استان اصفهان و استان خوزستان با حضور نمايندگان آقاي محسن رضايي، اعضاء هيات اجرايي و ناظران شوراي نگهبان مورد بازشماري قرار گرفت.

پس از پايان بازشماري آراء و عدم وجود مغايرت محسوس بين آراي اعلامي و نتايج بازشماري، آقاي محسن رضايي در تاريخ 2/4/88 با ارسال نامه شماره 33201/م رسما انصراف خود را از پيگيري شكايت‌هاي مطروحه اعلام نمود.

3- شوراي نگهبان، ‌علاوه بر تشكيل جلسه صبح سه‌شنبه مورخ 26/3/88 با نمايندگان 3 نامزد معترض و علي‌رغم انقضاء مهلت قانوني براي دريافت و رسيدگي به شكايت‌ها و اعتراض‌ها، صرفا براي حصول اطمينان بيشتر، اين مهلت را با موافقت رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالي) براي 5 روز ديگر تمديد كرد.

4- متعاقب تجديد مهلت بررسي شكايت‌ها و اعتراض‌ها به ‌منظور استفاده احسن از فرصت‌هاي پيش‌آمده، شوراي نگهبان ديدارهايي با مراجع‌عظام تقليد، علماي‌حوزه و شخصيت‌هاي شاخص و فعال در عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي را در دستور كار قرار داد و در اين راستا با عزيمت به شهر مقدس قم و ديدار با حضرات آيات عظام: مكارم شيرازي، جوادي آملي، صافي گلپايگاني، سبحاني، موسوي اردبيلي و حضرات آيات: اميني، مسعودي خميني و در تهران با آيات و حجج اسلام: شاهرودي، ري‌شهري و ناطق نوري در اين زمينه تبادل نظرهاي لازم به عمل آمد.

5- همچنين شوراي نگهبان در راستاي تكميل اسناد و مدارك و آگاهي از مشهودات و مسموعات مستند و قانوني برخي شخصيت‌هاي‌ كشور، مكاتباتي با اغلب‌ آنان از‌ جمله‌ آقايان: لاريجاني رئيس‌ محترم مجلس شوراي اسلامي؛ پورمحمدي رئيس محترم سازمان بازرسي كشور؛ قاليباف شهردار محترم تهران؛ ري‌شهري توليت محترم آستان مقدس حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و... انجام داد تا چنانچه مطالب و مدارك مستندي در اختيار دارند جهت بهره‌برداري و فراهم آمدن امكان بررسي، تصميم‌گيري و اظهار نظر به شوراي نگهبان ارسال نمايند.

6- علي‌رغم تعلل و عدم همكاري بعضي از نامزدهاي معترض، شوراي نگهبان علاوه بر تمديد مهلت براي رسيدگي دقيق‌تر به اعتراض‌هاي مربوط به شمارش آراي و بويژه اعتراض‌هاي وارده بر روند انتخابات، «هياتي ويژه» مركب از شخصيت‌هاي صاحب نام نظام و ‌‌‌نخبگان سياسي، اجتماعي‌ كشور تشكيل و آنان را به استماع اظهارات مطلعين و جمع‌آوري اسناد و مدارك از اطراف و اكناف كشور و بررسي و رسيدگي به موضوع، مامور نمود تا متعاقب دريافت گزارش كارشناسي از هيات مزبور، ‌‌‌موجبات اتخاذ تصميم و اعلام نظر همه‌جانبه و نهايي درخصوص موضوع توسط شوراي ‌نگهبان فراهم آيد.

7- متعاقب تشكيل هيات ويژه متشكل از حجج اسلام ابوترابي، دري نجف‌آبادي و رحيميان و آقايان دكتر حدادعادل، دكتر ولايتي و دكتر افتخار جهرمي، اين هيات پس از تشكيل اولين جلسه، از دو نامزد معترض، درخواست كرد تا جهت بررسي روند برگزاري انتخابات و بازشماري حداقل 10 درصد از صندوق‌‌ها نماينده خود را به اين هيات معرفي نمايند كه اين امر طي دو نامه از سوي شوراي‌نگهبان به اين نامزدها اعلام شد كه متاسفانه در وقت مقرر آقاي موسوي از اعزام نماينده خود براي اين امر خودداري ورزيد و به صدور بيانيه‌اي اكتفا نمود. آقاي كروبي نيز در ابتدا خواستار تغيير در تركيب هيات بود ليكن مجددا با صدور بيانيه‌اي ديگر بر ابطال انتخابات اصرار نمود.

[color=red]8- در ساعات پاياني يكشنبه 7/4/88، يك نفر از شخصيت‌هاي سياسي ضمن تماس با شوراي نگهبان اظهار داشت كه طي مذاكره با آقاي موسوي و نمايندگان وي، آنان خواسته‌هاي جديدي را مطرح‌كرده‌اند و از شوراي نگهبان درخواست نمود كه اين خواسته‌هاي جديد آنها را مورد بررسي قرار دهد. شوراي نگهبان با اين امر موافقت نمود و به همين جهت جلسه‌اي با حضور دو نفر از اعضاي هيات ويژه و دو نفر از اعضاي شوراي نگهبان تشكيل و موارد چهارگانه درخواست شده جديد به شرح ذيل مطرح شد:

1) بازشماري آراي در 4 استان

2) تطبيق سريال (شماره مسلسل) شناسنامه‌ها با ته برگ تعرفه‌ها

3) بررسي ميزان چاپ تعرفه‌ها و تعرفه‌هاي موجود

4) بررسي خطوط نوشته‌ شده بر روي اوراق تعرفه و اطمينان از اين‌كه يك‌خط نباشد.

علي‌رغم دشواري‌هاي خاص اين خواسته‌ها و محدوديت زماني (فقط يك روز)، جهت ايجاد اعتماد و اطمينان بيشتر، اين درخواست‌ها مورد موافقت اعضاي محترم حاضر قرارگرفت، ليكن مقرر شد موضوع كتبا از سوي آقاي موسوي به شوراي نگهبان اعلام گردد كه متاسفانه پس از انجام ملاقات دو نفر از نمايندگان هيات ويژه با آقاي موسوي و نمايندگان ايشان (آقايان محتشمي‌پور و موسوي لاري) در يكشنبه شب، نتيجه‌گيري به جلسه‌اي در روز دوشنبه مورخ 8/4/88 موكول شد و سرانجام آقاي موسوي از اعلام كتبي و رسمي موارد فوق‌الذكر خودداري نمود و موضوع بدون نتيجه پايان يافت. اين درحالي است كه روز دوشنبه، آقايان محتشمي‌پور و موسوي لاري، متن مكتوبي را به هيات ويژه ارائه كردندكه علاوه‌بر موارد چهارگانه يادشده، خواسته‌هاي غيرمتعارف ديگري را هم شامل مي‌شد و به نظر مي‌رسيد بيشتر اتلاف وقت و زمان مورد نظر است تا اهتمام به رسيدگي از طريق مراجع قانوني.

9[b]- پس از اطمينان از عدم همكاري نامزد محترم معترض، دستور بازشماري 10 درصد از كل صندوق‌هاي اخذ راي صادر شد كه اين امر در مقابل دوربين‌هاي صدا و سيما و با حضور معتمدين هر شهر و روِساي شوراي اسلامي شهر و حتي‌الامكان نمايندگاني از نامزدها كه در روز انتخابات در پاي صندوق‌هاي اخذ راي حضور داشتند، انجام پذيرفت. در اين مرحله بيش از 300 نفر از نمايندگان نامزدها در بازشماري حضور داشتند.[/b][/color]

[b]بررسي شكايت‌ها و اعتراض‌ها[/b]

شكايت‌هاي واصله و بررسي تحليلي آن : شوراي نگهبان با رصدكردن بموقع و بهنگام امور، مجموع اعتراض‌ها و شكايت‌ها را پس از دريافت، تجميع، موضوع بندي و با به‌كارگيري تمامي ابزارهاي قانوني در اختيار، رسيدگي و نتايج حاصل از رسيدگي‌ها را جهت استحضار آحاد ملت بزرگ ايران، مسوولان و بويژه ذي‌نفعان محترم در امر خطير انتخابات اخير تقديم مي‌كند.

[b]تفكيك موضوعي شكايت‌ها و اعتراض‌ها[/b]

شكايت‌ها و اعتراض‌هاي واصله بدوا تحت 2 عنوان: شكايت‌هاي مشترك و شكايت‌هاي اختصاصي نامزدها و سپس در 3 محور زير طبقه بندي گرديد:

الف: شكايات و اعتراض‌هاي ناظر بر روز انتخابات

ب: شكايت‌ها و اعتراض‌هاي ناظر بر شمارش آرا و اعلام نتايج

ج: شكايت‌ها و اعتراض‌هاي ناظر بر قبل از 2 مرحله فوق، يعني گزارش‌هاي واصله ناظر بر جريان و روند حاكم بر انتخابات در روزهاي مشرف به جمعه 22 خرداد 1388.

[b]الف) شكايت‌ها و اعتراض‌هاي ناظر بر روز انتخابات[/b]

روز اخذ راي و همزمان با برگزاري انتخابات در حدود 46 هزار صندوق اخذ راي، مجموعا 122 فقره گزارش توسط نمايندگان محترم نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري به شوراي‌ نگهبان ارائه شد كه تفكيك آنها بدين قرار است:
اقدامات شوراي نگهبان در انتخابات گذشته سابقه نداشته و با توجه به فضاي موجود در جامعه و براي دستيابي به اطمينان بيشتر از سلامت انتخابات انجام شده است

نماينده آقاي محسن رضايي 12 فقره، نماينده آقاي مهدي كروبي 24 فقره و نماينده آقاي ميرحسين موسوي 86 فقره.

اين گزارش‌ها در همان روز و با پيگيري‌هاي گسترده و همه‌جانبه ناظران شوراي نگهبان در سراسر كشور مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفت. بخش اعظم اين شكايت‌ها، از برداشت اشتباه يا نگراني از احتمال وقوع تخلف بوده است.

اندك توجه و عنايت در عناوين برشمرده شده در اين بخش، حكايت از آن دارد كه ضمن احترام و تحسين به دغدغه‌هاي گزارشگران، گزارشي كه واجد وصف تقلب انتخاباتي باشد به چشم نمي‌خورد.

[b]ب‌) شكايت‌ها و اعتراض‌هاي ناظر بر شمارش آرا و اعلام نتايج[/b]

پس از انجام انتخابات و اعلام نتايج حاصل از شمارش آرا توسط وزارت محترم كشور، نامزدهاي محترم با ارسال نامه‌هايي شكايات خود را مطرح نمودند؛ آقاي محسن رضايي 72 فقره، آقاي مهدي كروبي 108 فقره و آقاي ميرحسين موسوي 304 فقره.

تفكيك شكايت‌هاي نامزدهاي محترم و دسته‌بندي آنها به شرح ذيل است:

[b]1- عناوين شكايات مشترك نامزدها[/b]

الف) شكايت از كمبود تعرفه در برخي از شعب اخذ راي

الف - 1) از مجموع 45 هزار و 692 صندوق اخذ راي در داخل كشور، بيشترين ‌گزارش‌ها مربوط به نمايندگان آقاي ميرحسين موسوي است كه اعلام نموده‌اند در سراسر كشور تعداد 51 صندوق با كمبود تعرفه مواجه شده است. عمده اين گزارش‌ها نيز فاقد مستندات قانوني است و مشخصات گزارش دهنده در دسترس نبوده، بلكه با چند واسطه و به صورت نقل قول مي‌باشد.

الف - 2) صرف نظر از صحت و سقم گزارش نمايندگان نامزدهاي محترم، اتمام تعرفه در موارد اعلام شده درصدي جزئي از صندوق‌هاي كل كشور است كه تاثيري در روند كلي انتخابات نداشته و در صورت اتمام تعرفه در تعداد بسيار معدودي از شعب، راي‌دهندگان با تحمل اندكي انتظار و رسيدن تعرفه در همان شعبه راي داده‌اند و يا به شعب همجوار مراجعه كرده‌اند.

هرچند‌كه اتمام تعرفه (در صورت رخداد امر) مي‌تواند دقايقي موجب توقف عمليات راي‌گيري شود، اما ترديدي نيست كه اين امر تاثيري در سرنوشت آراء ماخوذه نداشته و موجبي براي خدشه و تقلب در آراء ماخوذه محسوب نمي‌گردد.

الف - 3) در خصوص ميزان تعرفه‌هاي چاپ شده و مسائل مربوط به آن بايد گفت: در پي وصول شكايت‌هاي نامزدهاي محترم، شوراي نگهبان بازرسين ويژه‌اي به ستاد انتخابات كشور و چاپخانه بانك‌ملي جمهوري اسلامي ايران (محل چاپ تعرفه‌هاي انتخابات) اعزام نمود. بازرسان اعزامي پس از بررسي همه‌جانبه و اخذ صورتجلسه‌هاي مختلف، طي نامه شماره 33583/11/88 مورخ 9/4/88 اعلام نمودند وزارت‌ كشور قبل از انتخابات اقدام به چاپ 58 ميليون و 875 هزار برگ تعرفه نموده است. همچنين در روز اخذ راي مورخ 22/3/88 پس از هماهنگي با اين شورا به‌منظور جلوگيري از كمبود احتمالي تعرفه و امكان توزيع مناسب آن در سراسر كشور، تعداد 2ميليون برگ تعرفه ديگر نيز به چاپ رسيد.

توضيح اين نكته ضروري است در تمامي انتخابات قبلي نيز به دليل سيال بودن جمعيت راي‌دهنده در سطح كشور، وزارت‌كشور اقدام به چاپ تعرفه به ميزان قابل توجهي بيش از شمار واجدان شرايط مي‌نمود. در اين دوره نيز علاوه بر اتخاذ همين تدبير، تعرفه‌هاي هر استان با كد خاص چاپ شد تا امكان جابجايي تعرفه‌ها بين استان‌ها وجود نداشته باشد. اين امر هرچند كه به سلامت و دقت انتخابات كمك نمود مع‌الوصف با عنايت به حضور گسترده مردم و نياز بسياري از حوزه‌هاي اخذ راي به ارسال دوباره تعرفه، تبادل تعرفه بين استان‌ها را غيرممكن ساخت. به همين دليل تعرفه‌هاي چاپ شده در روز اخذ راي بدون كد استان به چاپ رسيد. (قابل ذكر است كل تعرفه‌هاي چاپ شده در قبل از انتخابات و روز اخذ راي داراي شماره سريال‌ مي‌باشد)

لازم به ذكر است مجموعا در روز 22 خرداد، تعداد 39‌ميليون و 371 هزار و 214 برگ تعرفه در سراسر كشور به مصرف رسيد و تعداد 650 هزار برگ تعرفه نيز در چاپخانه بانك ملي موجود است و صورتجلسه پلمب آن كه به امضاي نمايندگان ستاد انتخابات كشور، حراست وزارت كشور، حراست چاپخانه بانك ملي، شوراي نگهبان و نماينده بانك ملي رسيده است در اين شورا موجود مي‌باشد. از مجموع تعرفه‌هاي باقيمانده در قرنطينه چاپخانه، استانداري‌ها و فرمانداري‌هاي تابعه كشور وكسر از تعرفه‌هاي چاپ شده، تعداد 20 ميليون و 853 هزار و 786 برگ تعرفه باقي‌ ماند كه براساس قانون انتخابات و آيين‌نامه مربوطه، تعرفه‌هاي باقيمانده هر حوزه اخذ راي به ستاد انتخابات تحويل مي‌گردد. در اين راستا از سراسر كشور تعداد 20 ميليون و 719 هزار و 162 برگ تعرفه به هيات‌هاي اجرايي در سراسر استان‌ها تحويل و باقي‌مانده آن دسته از تعرفه‌هاي انتخاباتي‌كه در بسته‌هاي 100تايي بخشي از آن مصرف شده نيز پس از شمارش آراي به همراه آراي ماخوذه در صندوق اخذ راي قرار داده شده و پلمب گرديد. هم اكنون اين تعرفه‌ها نيز در صندوق‌ها موجود مي‌باشد. لازم به ذكر است كه تعداد 570 هزار تعرفه نيز براي ايرانيان مقيم خارج از كشور ارسال شده است. از اين رو و با عنايت به بررسي همه‌جانبه و گسترده كارشناسان و ناظران و بازرسان ويژه شوراي نگهبان، چاپ تعرفه‌هاي اخذ راي براساس روال معمول بوده و هيچ تعرفه‌اي برخلاف روال قانوني توزيع نشده است.

ب‌) جلوگيري از حضور نماينده نامزدها يا اخراج آنها در برخي از شعب اخذ راي

در پي بررسي‌هاي همه‌جانبه شوراي نگهبان و اخذ آمار تقاضاهاي نامزدهاي محترم معلوم شد آقاي محسن رضايي 5421 نماينده به وزارت كشور و فرمانداري‌ها معرفي نموده است كه براي تمامي5421 نفركارت صادر شده است. آقاي مهدي‌كروبي 13506 نفر به عنوان نماينده به وزارت كشور و فرمانداري‌ها معرفي نموده است كه براي تمامي 13506 نفر كارت صادر شده است، آقاي احمدي‌نژاد 33058 نفر بعنوان نماينده به وزارت كشور و فرمانداري‌ها معرفي نموده است كه براي تمامي 33058 نفر كارت صادر شده است و نيز آقاي ميرحسين موسوي 45692 نفر بعنوان نماينده به وزارت كشور و فرمانداري‌ها معرفي نموده است كه براي 40676 نفر كارت صادر شده و علت كسري صدور كارت براي نمايندگان آقاي موسوي كامل نبودن مدارك ارائه شده بوده است.

درخصوص اخراج نمايندگان نامزدها از شعب اخذ راي كه از ديگر شكايت‌هاي نامزدهاي محترم است، شوراي نگهبان نسبت به موضوع بررسي دقيق و گسترده و نيز پيگيري‌هاي ميداني به عمل آورد. متعاقب بررسي‌هاي به عمل‌آمده معلوم شد هيچ يك از افرادي‌كه در گزارش‌ها به عنوان نمايندگان اخراج شده معرفي شده بودند، واجد عنوان نماينده نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري نبوده و در هيچ شعبه‌اي از شعب اخذ راي گزارشي از عدم پذيرش هيچ يك از نمايندگان معرفي شده نامزدها كه از سوي فرمانداري‌ها براي ايشان كارت صادر شده بود، واصل نشده است.

پ) دخالت اعضاي شعب اخذ راي در راي افراد و ترغيب به راي دادن به فرد خاص

يكي ديگر از شكايت‌هايي كه به عنوان تخلف انتخاباتي از سوي نامزدها عنوان شده بود، عبارت است از دخالت اعضاي شعب اخذ راي و ترغيب افراد به راي دادن به نامزد خاص. شوراي نگهبان به محض وصول شكايت‌هاي مذكور با بررسي همه‌جانبه و با بهره‌گيري از بازرسان قانوني به بررسي صحت و سقم گزارش‌ها ‌پرداخت. نتيجه بررسي‌ها حكايت ازآن داردكه از مجموع شكايت‌هاي واصله بعضي از گزارش‌ها واهي و حتي در مواردي‌ گزارش‌هايي برخلاف آن موجود و در چند مورد معدود نيز بلافاصله برخورد قانوني صورت گرفته است.

ت‌) عدم ممهور نمودن تعرفه يا شناسنامه‌ها و اخذ راي از افراد فاقد شرايط

همزمان با برگزاري انتخابات رياست جمهوري در 45 هزار و 692 صندوق اخذ راي، مجموعا 49 گزارش از سراسر كشور مبني بر ممهور ننمودن شناسنامه‌ها و همچنين اخذ راي از افراد فاقد شرايط راي دادن به شوراي نگهبان واصل شده است.

شوراي نگهبان بلافاصله پس از دريافت اين گزارش‌ها با بهره‌گيري از عوامل نظارتي نسبت به احراز صحت و سقم و ارزيابي آنها اقدام نمود. در اين مرحله مشاهده شد اكثر اين‌گزارش‌ها براساس تصور نادرستي شكل گرفته و صحت ندارد.

ث‌) الزام راي دهندگان به استفاده از خودكارهاي موجود در شعب اخذ راي

اين موضوع كه در گزارش‌ها و شكايت‌هاي نامزدهاي محترم مطرح شده است، در اصل نشأت گرفته از شايعه‌اي است‌كه از چند روز قبل از انتخابات در جامعه مطرح بود. با اين‌كه شايعه استفاده از خودكارهاي تقلبي به طور گسترده‌اي در سطح جامعه منتشر شده بود مع‌الوصف هيچ قرينه‌اي حاكي از صحت اين شايعه و يا مشاهده حتي يك مورد خودكار تقلبي در سراسر كشور بدست نيامد.

ج‌) عدم تمديد زمان راي گيري و بسته بودن شعب اخذ راي

در انتخابات اخير، انتخابات از ساعت 8 صبح روز جمعه 22‌‌خردادماه آغاز شد و طبق ماده` فوق‌الذكر در ساعت 18 وقت قانوني آن به پايان رسيد. پس‌ از آن و در پي مشاهده حضور گسترده و چشمگير مردم، وزير كشور در 4 مرحله پياپي انتخابات را تا ساعت 22 تمديد نمود. مع‌الوصف‌ در ‌ساعات پاياني ‌اخذ‌ راي ستاد انتخابات وزارت كشور طي اطلاعيه‌اي اعلام داشت تا زماني‌كه راي‌دهنده‌اي در مقابل شعب اخذ راي حاضر است، افراد به داخل شعبه هدايت شده و نسبت به اخذ راي از ايشان اقدام گردد. بر اين اساس و به استناد گزارش‌هاي معتبر، تمام شعب اخذ راي تا هنگام حضور افراد راي‌دهنده فعال بوده و هيچ شعبه‌اي در سراسر كشور نبوده است كه به رغم حضور افراد از اخذ راي خودداري نموده و درب شعبه بسته شده باشد. قابل توجه اين‌كه برخي شعبه‌ها در تهران و استان گلستان تا ساعات 30/1 و حدود 2 بامداد نيز مشغول اخذ راي بوده‌اند.

ذكر اين نكته ضروري است، چنانچه پس از اتمام ساعت اخذ راي و زمان تمديد شده و در هنگامي‌كه ر‌اي‌دهنده‌اي در شعبه حضور ندارد، عوامل اجرايي مي‌توانند اقدام به ‌گشودن صندوق راي نموده و شمارش آراء را آغاز نمايند. بديهي است در اين شرايط چنانچه فرد يا افرادي جهت راي دادن به محل شعبه مراجعه نمايند، اخذ راي از ايشان ممنوع بوده و خلاف قانون مي‌باشد. پس از بررسي‌هاي به عمل آمده معلوم شد اغلب گزارش‌هاي ارسالي مبني بر عدم اقدام شعب به اخذ راي، مربوط به اين زمان بوده كه عدم اخذ راي، دقيقا منطبق با قانون بوده است.

چ‌) پلمب صندوق‌هاي اخذ راي بدون حضور نمايندگان نامزدها و عدم نظارت ايشان بر تجميع آرا

وفق ماده 29 قانون انتخابات رياست جمهوري، بستن و ممهور نمودن صندوق‌هاي خالي و بدون راي بايد در حضور نمايندگان هيات نظارت، يعني نمايندگان شوراي نگهبان صورت پذيرد. مع‌الوصف و به استناد قانون، نمايندگان نامزدهاي رياست جمهوري در شعب اخذ راي، مي‌‌توانند حضور پيدا كنند و در تمامي ‌مراحل انتخابات از جمله در مرحله پلمب صندوق‌هاي اخذ راي حضور داشته باشند، ولي اين حضور الزامي ‌نبوده و عدم حضور ايشان به هيچ وجه نمي‌‌تواند مانع پلمب نمودن صندوق‌ها و در نتيجه تأخير در شروع اخذ راي باشد. بر اين اساس، طي تحقيقات به عمل آمده مشخص شد در بسياري از شعب اخذ راي، نمايندگان كانديداها علي‌رغم علم و اطلاع قبلي، پس از گذشت يك يا چند ساعت از شروع اخذ راي در محل اخذ راي حاضر و به انجام وظايف خود پرداخته‌اند.
بخش عمده‌اي از موارد اعلامي خارج از مصاديق تخلف يا تقلب انتخاباتي بوده و وقوع آن در اغلب انتخابات مشهود و غيرقابل اعتناست

البته در همين نامه‌‌ها نيز حتي از نام يك شعبه اخذ راي كه از حضور نماينده ايشان در هنگام پلمب صندوق جلوگيري شده باشد ذكري به ميان نياورده‌اند. طرح موضوعات كلي و اتكا به شنيده‌ها و حدسيات، تنها قرائن و امارات در تقديم اين بخش از شكايت نامزدها مي‌باشد.

ح‌) عدم حضور يا نظارت نمايندگان نامزدها در زمان تجميع آرا

به موجب ماده واحده مصوب30/5/1379 مجلس شوراي اسلامي كه حضور نمايندگان نامزدهاي رياست جمهوري در شعب اخذ راي را مجاز مي‌شمارد دو نامزد محترم با استقرار 54‌هزار و 182 نماينده در شعب اخذ راي، فرمانداري‌ها و مراكز تجميع آرا بر تمامي مراحل اخذ راي نظارت مي‌نمودند. گواه اين امر بيش از يكصد نامه نمايندگان نامزدها به شوراي نگهبان در حوزه‌هاي انتخابيه و شهرهاي مختلفي است كه هريك دربرگيرنده ده‌ها و صدها شعبه اخذ راي است و همگي حاكي از ابراز رضايت نمايندگان نامزدها از برگزاري باشكوه انتخابات و تاكيد و تشكر از سلامت انتخابات است. متن تمامي نامه‌هاي فوق‌الذكر در شوراي نگهبان موجود است كه عنداللزوم در اختيار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. در ستاد مركزي انتخابات كشور و هيات مركزي نظارت بر انتخابات نيز نمايندگان محترم نامزدها حاضر و ناظر بر تمام مراحل تجميع و اعلام نتايج بوده‌ و بسياري از آنها در ساعت 6 صبح روز شنبه 23/3/88 محل ماموريت خود را ترك كردند. از اين رو شائبه و شبهه عدم حضور نمايندگان نامزدها در مرحله تجميع آرا با وجود مستندات متقن و غيرقابل انكار، ادعايي غيرواقعي است. مع‌الوصف و به‌رغم وجود دلايل متقن، شوراي نگهبان براي رفع شبهه‌ها و تنوير افكار عمومي، پياپي از نامزدهاي محترم درخواست نمود چنانچه نمونه‌اي و يا حتي قرينه‌اي حاكي از اختلاف آراي شمارش شده با آراي تجميع شده در حوزه‌اي سراغ دارند به شوراي نگهبان ارائه نمايند. با وجود تمديد زمان بررسي شكايت‌ها براساس حكم رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالي) و پيگيري‌هاي مكرر اين شورا هيچ گزارشي در اين خصوص ارائه نشد. در عين حال در بازشماري آراي حوزه‌هاي انتخابيه استان‌هاي اصفهان، فارس، خوزستان و كرمانشاه كه به تقاضاي آقاي محسن رضايي انجام شد و نيز در بازشماري آراي ساير مناطق كشور كه به ابتكار شوراي نگهبان و به منظور رفع هرگونه ترديد در سلامت انتخابات صورت گرفت،‌ مغايرتي محسوس بين آراي شمارش شده و آراي اعلام شده در مرحله تجميع ملاحظه نشد.

[b]2) شكايات مستقل هر يك از نامزدها[/b]

علاوه بر شكايت‌هاي مشترك فوق‌الذكر، شكايت‌هاي ديگري نيز به صورت مستقل توسط هر يك از نامزدهاي محترم عنوان شد كه بدين شرح است:

[b]الف) شكايت‌هاي اختصاصي آقاي كروبي[/b]

1- قطع سيستم پيامك تلفن همراه در روز انتخابات

آقاي كروبي در نامه 25/3/88 خود، قطع سيستم پيامك را از جمله تخلفات روز راي‌گيري دانسته و با استناد به‌ آن، ابطال انتخابات‌ كل كشور را خواستار شده‌اند. در اين خصوص توجه به اين نكته ضروري است كه قطع سيستم پيامك تأثيري در روند سلامت انتخابات يعني حضور و راي دادن مردم ندارد، گواه اين امر حضور آگاهانه 40 ميليوني مردم در انتخابات به‌رغم قطع سيستم پيامك است. علاوه آن‌كه اين ايراد از اساس ارتباطي به موضوع انتخابات ندارد و در انتخابات ادوار گذشته فقدان سيستم پيامك موجبي براي تخلف در امر انتخابات تلقي نشده است.

2- فعاليت اداره ثبت احوال در روز جمعه

رئيس ستاد آقاي كروبي در تاريخ 25/3/88 طي نامه شماره 6014 به تعدادي از تخلفات انتخاباتي در روز 22 خرداد اشاره نمود كه بخش عمده آنها در قسمت شكايت‌هاي مشترك پاسخ داده شد. از جمله موارد ذكر شده در اين نامه به عنوان تخلف انتخاباتي و دليل بر لزوم ابطال انتخابات كل كشور، فعاليت اداره ثبت احوال شهر ديواندره در روز راي‌گيري است. در اين خصوص به اين توضيح اكتفا مي‌شود كه براساس رويه معمول در تمامي انتخابات‌هاي قبلي و به منظور ايجاد تسهيلات بيشتر براي كساني كه قصد عكسدار نمودن شناسنامه خود را دارند يا متقاضي دريافت شناسنامه المثني هستند، سازمان ثبت احوال كشور به تمامي واحدهاي تابعه خود دستور فعاليت تمام‌وقت و بدون تعطيلي صادر مي‌نمايد. از اين رو اصل اين امر قانوني و براساس وظيفه ذاتي ثبت احوال و به منظور تسهيل شركت و حضور گسترده‌تر مردم در انتخابات است. صرف نظر از اين امر، اساسا فعاليت يك اداره تحت هر عنوان در روز انتخابات در شهر ديواندره، دليلي بر تخلف انتخاباتي تلقي نمي‌شود تا بتوان به استناد آن ابطال انتخابات كل كشور را تقاضا نمود.

[b]ب) شكايت اختصاصي آقاي ميرحسين موسوي[/b]

تعداد صندوق‌هاي سيار: براساس ماده 50 قانون انتخابات رياست جمهوري، تشكيل شعب سيار اخذ راي در مراكز بخش، شهرستان و نيز مناطق صعب‌العبور جزو اختيارات هيات اجرايي است و اين امر در تمامي انتخابات قبلي نيز وجود داشته است. بخشي از صندوق‌هاي سيار در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور به كار گرفته مي‌شود؛ اما بخش قابل توجه اين صندوق‌ها هميشه در شهرها و در اماكني مثل پادگان‌ها، زندان‌ها، بيمارستان‌ها و... مورد استفاده قرار مي‌گيرد. افزون بر اين، تعدادي از صندوق‌هاي سيار به عنوان كمك به حوزه‌هاي اخذ راي كه با تراكم جمعيت ناشي از استقبال راي‌دهندگان مواجه است، اعزام مي‌شوند. اين موضوع، امري قانوني است كه قانونگذار در ماده 50 قانون انتخابات به آن تصريح نموده است. براساس همين قانون، ضروري است كه شوراي نگهبان درخصوص تمامي صندوق‌هاي سيار اظهارنظر نموده و موافقت خود را با اعزام نماينده ناظر اعلام دارد. متاسفانه اين موضوع ساده كه از جمله نصوص مصرح در قانون انتخابات است، به هر دليلي مورد توجه قرار نگرفته و استفاده از صندوق‌هاي سيار در شهرها و يا نزديك صندوق‌هاي ثابت را جزو تخلفات قلمداد نموده‌اند، حال آن كه به دليل پيش گفته، اين موضوع نه‌تنها تخلف نيست؛ بلكه تكليفي قانوني براي مجريان انتخابات است.

[b]ج) شكايت اختصاصي آقاي محسن رضايي[/b]

در ابتدا لازم است درخصوص شكايت و نيز انصراف آقاي محسن رضايي از پيگيري شكايت‌هاي مطروحه، مطالبي به استحضار مردم شريف ايران برسد: آقاي محسن رضايي پس از برگزاري انتخابات با ارسال 3 نامه، شكايت‌هايي را از روند برگزاري انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري به شوراي نگهبان ارائه نمود. 2 مورد از اين شكايت‌ها در فرجه 3 روزه قانوني و يك مورد پس از انقضاي مهلت واصل شد. همچنين ايشان در روز شنبه 30/3/88 با حضور در شوراي نگهبان، تقاضاي بازشماري 10 درصد آراي تمامي مراكز استان و نيز برخي شهرهاي مورد نظر خود را نمودند كه اين تقاضا بلافاصله مورد موافقت شوراي نگهبان قرار گرفت و مقرر شد آقاي محسن رضايي، نمايندگان خود را جهت بازشماري معرفي نمايند. هرچند اين مهم با تاخير و كندي صورت پذيرفت؛ اما در هر مرحله و به محض معرفي نماينده آقاي محسن رضايي، بازشماري در حوزه مورد نظر آغاز شد. مجموعا آراي حوزه‌هاي اصفهان، كرمانشاه، خوزستان و فارس با حضور نمايندگان آقاي محسن رضايي، اعضاي هيات اجرايي و ناظران شوراي نگهبان بازشماري شد.

پس از پايان بازشماري آرا و عدم وجود مغايرت محسوس بين آراي اعلامي و نتايج بازشماري، آقاي‌محسن ‌رضايي در تاريخ 2/4/88 با ارسال نامه شماره 01332/م انصراف خود از پيگيري شكايت‌هاي مطروحه را اعلام نمود.

لذا در اين گزارش صرفا به تعداد شكايت‌ها و گزارش‌هاي واصله از ستاد ايشان اشاره شده و نظر به انصراف ايشان، از شرح و پاسخ آن خودداري مي‌شود.

[b]نظر نهايي شوراي نگهبان[/b]

در مورد نتيجه كلي و نهايي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، مورخ جمعه 22/3/138 بدين‌وسيله اعلام مي‌نمايد پس از آگهي عمومي اعلام شكايت‌ها و اعتراض‌ها نسبت به روند راي‌گيري و برگزاري انتخابات، طبق ماده 80 قانون انتخابات رياست جمهوري علاوه بر مهلت قانوني دريافت شكايت‌ها، در دوره تمديد 5 روزه نيز نسبت به دريافت شكايت‌ها اقدام و متعاقب بررسي‌ها و رسيدگي‌هاي دقيق و همه‌جانبه، از آنجا كه بخش عمده‌اي از موارد اعلامي از مصاديق تخلف يا تقلب انتخاباتي خارج و بعضا تخلفات مختصري بوده كه وقوع آن در اغلب انتخابات مشهود و غيرقابل اعتناست، سرانجام شوراي نگهبان با بررسي موضوع در جلسات عديده و با وارد ندانستن شكايت‌ها و اعتراض‌ها، صحت انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري را طبق ماده 79 قانون انتخابات رياست جمهوري مورد تاييد قرار داد.

شوراي نگهبان فرصت را مغتنم شمرده، ضمن تكريم حضور حماسي و فراگير مردم در برگزاري شكوهمند دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري كه با تجلي و ظهور جمهوريت نظام در كنار اسلاميت آن، برگ زريني در تاريخ مردم‌سالاري ديني ايران اسلامي از خود به‌جا گذاشت، بر خود فرض مي‌داند از تلاش همه‌جانبه وزارت محترم كشور، عوامل اجرايي، همچنين هيات‌هاي نظارت و رسانه‌هاي گروهي و بويژه از نامزدهاي محترم كه با حضور خود گرمي و رونق عرصه رقابت را فراهم آورده‌اند، قدرداني نمايد.

نقل از جام جم

[size=18]
[url=http://www.shora-gc.ir/portal/File/ShowFile.aspx?ID=5242478d-9745-458c-8f44-fffb3ac91f7f]دريافت متن كامل گزارش[/url]

[url=http://www.shora-gc.ir/portal/File/ShowFile.aspx?ID=154e3a78-0117-4141-8d1b-09af77b9c38b]دريافت پيوست‌ها[/url][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چند موردی شاید پیش اومده باشه اما در کل کمبود تعرفه چندانی بوجود نیومد.

در شهر خودمون که همین شایعه باز پخش شد بنده خودم به چندین ستاد سر زدم تا جایی خلوت برای رای دادن پیدا کنم و در هیچ کدوم با وجود صف طولانی در ساعت 19 که رای دادم تا اون لحظه کمبود تعرفه نداشتن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]چند موردی شاید پیش اومده باشه اما در کل کمبود تعرفه چندانی بوجود نیومد.

در شهر خودمون که همین شایعه باز پخش شد بنده خودم به چندین ستاد سر زدم تا جایی خلوت برای رای دادن پیدا کنم و در هیچ کدوم با وجود صف طولانی در ساعت 19 که رای دادم تا اون لحظه کمبود تعرفه نداشتن.[/quote]
مساله بزرگنمايي كردنه كه متاسفانه عده‌اي براي رسيدن به مقاصدشون ازش استفاده مي‌كنند و گرنه تو هر دوره مشكلات اينچنيني وجود داشته... :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هدف از اين تاپيك، روشن كردن تمامي زواياي ماجرا بود.
شكر خدا، اونقدر اسناد و مدارك، ضميمه‌ي اين گزارش بود (نزديك 90 صفحه اسناد و مدارك كه در پيوست‌ها، موجود است؛ تماماً اسكن شده و مستند!) كه هر وجدان بيداري رو قانع مي‌كنه. دوستاني هم كه از همون اول و بنا به دلايل معلوم، ساز ابطال انتخابات رو زدن (سياسيون رو عرض مي‌كنم؛ نه دوستان پيرو در سايت ميليتاري رو)، اونهم در حالي كه حتي يك دليل قانع كننده نداشتن، با اين اسناد و مدارك كه سهله، با آيه و قسم خداوند هم قانع نمي‌شن.
پس صرفاً هدف، شفاف‌سازي و اطلاع‌رساني بود. ديگه تصميم‌گيري بعهده‌ي دوستان عزيز و تاريخ هست.

رضا جان.
مسلماً اگه بخوايم چنين بحثي رو داشته باشيم، تو جمع خودمون خواهد بود. چرا كه بسياري از كاربران عزيز، هنوز از اين صلاحيت و البته دانش كافي براي بحث درمورد اين مسائل برخوردار نيستن و ممكنه خداي نكرده دوباره بحث‌هايي تو سايت پيش بياد كه كار سايت رو مختل كنه و براي خود دوستان هم بد بشه.
اگه دوست داشتي، بعد از 19 مرداد، اين تاپيك رو در قسمت شوراي سايت ايجاد كن (شرمنده! تا قبل از اون، يه مقدار زيادي سرم شلوغه! البته تا دهم، سرم خلوت‌تر مي‌شه. ولي براي همچين بحث جامعي، نياز به زمان بيشتري هست).

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
صرف اينكه دلخوري پيش مياد معني نداره كه بحثي صورت نگيره.دلخوري از جايي ناشي ميشه كه شجاعت اعتراف به اشتباه به هيچ وجه متاسفانه در بسياري از افراد ديده نميشه-دلخوري از جايي ناشي ميشه كه منطق مستند جاي خودش را به منطق زور و فشار و شعار و سوء استفاده ميده-دلخوري از تكرار سخنان ديگران بدون توجه به ماهيت كلامشون ايجاد ميشه-دلخوري از دوري از تامل و تفكر رخ ميده-دلخوري زماني حادث ميشه كه پاي غرور و فريب به ميون مياد-دلخوري زماني خودش را به رخ بحثها ميكشه كه مهم برامون خود بحث نيست بلكه مهم برامون به كرسي نشوندن حرف-اعتقاد-نيتمون-به هر قيمتي-هست.
دلخوري را در بحثها و شكل و محتواشون جستجو نكنيد
دلخوري را در شجاعتها و منطقها و تفكرات و رياها و دروغها و عقده ها جستجو كنيد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دلخوري را در بحثها و شكل و محتواشون جستجو نكنيد
دلخوري را در شجاعتها و منطقها و تفكرات و رياها و دروغها و عقده ها جستجو كنيد.
[/quote]

پس با نتيجه گيري شما در تمام بحثها دلخوري بوجود مياد. بحثها حاصل تفكرات ما نسبت به پديده اي هستند كه عواملي چون شجاعت و منطق و تفكر و ريا و ..... باعث سو برداشت ميشه.

به قول اقا مصطفي اگر مستندات رو دوستان قبول نكنن يقين قسم خدا و پيغمبر رو هم قبول نخواهند كرد. پس نتيجه ميگيريم همون بحث نشه بهتره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]دلخوري را در بحثها و شكل و محتواشون جستجو نكنيد
دلخوري را در شجاعتها و منطقها و تفكرات و رياها و دروغها و عقده ها جستجو كنيد.
[/quote]

پس با نتيجه گيري شما در تمام بحثها دلخوري بوجود مياد. بحثها حاصل تفكرات ما نسبت به پديده اي هستند كه عواملي چون شجاعت و منطق و تفكر و ريا و ..... باعث سو برداشت ميشه.

به قول اقا مصطفي اگر مستندات رو دوستان قبول نكنن يقين قسم خدا و پيغمبر رو هم قبول نخواهند كرد. پس نتيجه ميگيريم همون بحث نشه بهتره.[/quote]

در تمام بحثها در حقيقت بالقوه امكان ايجاد مجادله و دلخوري وجود داره.
ولي همانطور كه در جمله بالا مدنظرم بود و هست اين شجاعتها و منطقها و تفكرات هست كه ميتونه جلوگيري كنه از دلخوريها و مجادله ها و در مقابل رياها و دروغها و عقده هاست كه ميتونه دامن بزنه به مجادله ها و دلخوريها.
قبول مستندات و به بياني ديگه واقعيت-شجاعت اعتراف به اشتباه و منطق پذيرفتن حقيقت را ميطلبه كه خودش همانطور كه گفتم عاملي است براي جلوگيري از ناراحتيها ولي افسوس كه مردمان شجاع و با منطق را جز در قصه ها وصفشون را نشنيديم و معدود افراد بين ما هم در ميان انبوه ترسوها و جاهلين زمان نياز به قامتي به بلندي غول استراتوسفر! دارند تا ديده بشند و همچنين قدرت هركول كه زير فشار و دروغها و تزويرها و تهمتها چارچوب بدنشون استوار بمونه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از اونجايي كه برخي دوستان، متأسفانه شيطنت كرده و باز هم مسائل خاك شده و روشن گذشته رو دوباره بالا آورده و براي جلوگيري از هرگونه شايعه و انحراف در بحث‌ها و همچنين تنوير افكار عمومي، بار ديگه اين تاپيك رو بالا آوردم تا دوستان بدقت اون رو مطالعه بفرماين.

در بخش قرمز شده (كه در همون تاريخ ارسال، قرمز شده بود و پيش‌بيني چنين روزهايي مي‌شد!!)، مي‌تونين بخش شبهه‌انگيز ماجراي نقل قول شده توسط يكي از خبرگزاري‌ها و اصل موضوع رو مطالعه بفرمايين.
ضمن اينكه پيشنهاد مي‌شه حتماً گزارش كامل و بخصوص پيوست‌ها رو دانلود بفرمايين.

اين روزها مي‌گذره، ولي حقايق باقي خواهد ماند!

ان شاء الله كه هميشه به دنبال حقايق باشيم، حتي اگر به ضررمون باشه؛ نه هر شايعه‌اي كه مؤيد ماست!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.