PersianKing

جنگنده M-346 جت پيشرفته آموزشي

Recommended Posts

[align=center][color=red][size=24]جنگنده ي آموزشي M-346 [/size][/color][/align]



[color=violet]جت M-346[/color] يك هواپيماي آموزشي رزمي است كه توسط[color=olive] آيرماكي(Aermacchi) ايتاليا [/color]به پرواز در آمده است. اين هواپيما برگرفته از طرح مشترك YAK/AEM-130 دفتر طراحي «ياك» و كارخانه توليد«سوكول» روسيه است. در جولاي سال 2000 [i]آيرماكي[/i] از پروژه كناره گيري و كار ساخت و توسعه ي M-346 را به تنهايي ادامه داد. نخستين نمونه از اين پرنده در جولاي 2004 و دومين نمونه هم در مي 2005 به پرواز در آمد.اولين تحويل به مشتري براي 2009 برنامه ريزي شد و در ابتداي 2005 هم وزارت دفاع يونان به اين طرح پيوست.

http://www.jetfly.hu/rovatok
http://www.intell.rtaf.mi.th/intellFilesUpload/intellnews/48044-01.jpg

M-346 امكان آموزش رزمي خلبانان هواپيماهاي پيشرفته را با زاويه حمله زياد(High AOA) فراهم مي آورد. در طراحي و آيروديناميك M-346 از بر آر(Lift) گردابي جهت ايجاد مانورپذيري و كنترل پذيري در زواياي حمله زياد با بهره گيري از سامانه پرواز با سيم استفاده شده است. YAK-130 كه همزاد M-346 محسوب مي شود نيز از سال 1996 به پرواز درآمده و از 2002 در [i]نيروي هوايي روسيه[/i] به عنوان نسل نوين هواپيماهاي آموزشي درحال بهره برداريست. درنقش [color=darkred]هواپيماي آموزشي نظامي[/color] عملكردهاي سامانه محافظت از خود و سناريوهاي شبيه سازي شده تهديدهاي تاكتيكي از طريق نمايشگرهاي چند منظوره نظارت مي شود. در نقش [color=brown]عملياتي[/color] نيز هواپيما با دريافت كننده هاي تهديدات راداري ٬ پخش كننده هاي Chaf و Flare و پادكارهاي فعال الكترونيكي تجهيز مي شود.
[size=18][b]جنگ افزار[/b][/size]
6 پايلون رها كننده ي 1000 پاوندي و دو ريل شليك موشك در سر بال ها ٬ 9 پايلون اين جنگنده را تشكيل مي دهند. غلاف هاي الكترونيكي و يك مخزن سوخت 300ليتري نيز قابل انطباق با M-346 هستند.داده هاي سامانه مديريت تسليحات توسط هر كدام از نمايشگرهاي چند منظوره در كابين٬ به نظر خلبان و كمك خلبان مي رسد.و انتخاب جنگ افزار با سامانه «دست ها روي دسته ي گاز و هدايت»(HOTAS) انجام مي شود. هدف گيري تمام جنگ افزارها با سامانه پردازش مركزي كنترل مي شود و از طريق نمايشگر سربالا(HUD) و يا نمايشگر كلاه خلبان(HMD) نتايج نشان داده مي شود. در آويزهاي M-346 امكان استفاده از غلاف هاي [i]نشانه گذار ليزري[/i] ٬ [i]غلاف گيرنده ي اخطارهاي راداري[/i] ٬ و نيز [i]غلاف پادكار الكترونيكي «الكترونيكا ELT-55» [/i] وجود دارد.
[b]تسليحات مورد استفاده:[/b]
1-بمب هاي 500 و 1000 پاوندي سقوط آزاد
2-غلاف هاي شليك راكت
3-سايدوايندر AIM-9 به عنوان موشك كوتاه برد هوا به هوا
4-ماوريك AGM-65 به عنوان موشك هوا به سطح
5-ماترا MK-2A به عنوان موشك ضد كشتي
[size=18][b]كابين[/b][/size]
كاكپيت M-346 نشان دهنده ي آخرين نسل از هواپيماهاي رزمي است٬ به طوري كه كابين هر كدام از خدمه به [u]نمايشگرهاي سربالا[/u] ٬ [u]سه نمايشگر كريستال مايع چند منظوره رنگي[/u] ٬ [u]نمايشگر روي كلاه با قابليت شبيه سازي تهديدات دشمن[/u] ٬ [u]چشمي هاي ديد در شب[/u] و [u]كنترلرهاي HOTAS[/u] تجهيز شده است. براي صندلي هم٬ استفاده از صندلي هاي پرتاب شونده ي «مارتين بيكر MK16» بريتانيايي و «زوزدا K-39» روسي جزو گزينه هاي انتخابي قرار دارند(براي شما چي سفارش بدم؟!).

http://www.flightglobal.com/airspace/photos/agamemnon/images/439/m-346-cockpit.jpg

[size=18][b]اويونيك[/b][/size]
ساختار اويونيكي بر پايه سامانه دوگانه سازي شده داده بر ديجيتال MIL-STD-1553B پايه ريزي شده است كه ظرفيت سامانه هاي اضافي را نيز دارد. فرستنده/گيرنده ي UHF/VHF و شناسايي دوست از دشمن ٬ [i]مجموعه ي مخابراتي [/i]را شامل مي شود. [i]مجموعه ي ناوبري[/i] شامل يك «سامانه جايروي ليزري اينرسيايي» ٬ يك گيرنده ي مكان ياب جهاني(GPS) ٬ ناوبري هوايي تاكتيكي(TACAN) و سامانه هاي VOR ٬ ILS و MB است. سامانه كنترل پرواز نيز از يك سامانه چهارگانه سازي شده ي پرواز با سيم خودمختار تمام ديجيتال بوده كه شامل چهار رايانه كنترل پرواز است. سامانه كنترل پرواز ٬ كنترل پذيري هواپيما را در زواياي حمله بيش از 35 درجه فراهم مي آورد و از واماندگي(Stall) و چرخش(Spin) هواپيما پيشگيري مي كند. گذر از بيشينه زاويه حمله و محدوده G نيز تحت كنترل اين سامانه است.
[size=18][b]نيروگاه[/b][/size](پيشران سابق!)
M-346 مجهز به دو موتور توربوفن F124-GA-200 ITEC/Honywell است كه توسط [i]فيات آويو[/i] ساخته مي شود(خبر نداشتيم فيات هم از اين كارا مي كنه!). اين موتورها از سامانه كنترل تمام خودكار ديجيتال و سامانه روغن كاري مداربسته آيروباتيك بهره مي برند(مباركشون باشه!).

http://www.dedalonews.it/dati/images/aeronautica/DDN%2520-%2520F124%2520spaccato.jpg

[size=18][b]مشتري[/b][/size]
كشورهاي اروپايي از جمله اولين مشتريان احتمالي جت آموزشي پيشرفته مي باشند كه در رأس آن ها خود ايتاليا و يونان قرار دارد. امارات متحده عربي هم در پي يك جت آموزشي نوين است و به همين منظور M-346 در نمايشگاه هوايي دوبي حضوري فعال داشت.



[color=green]ترجمه:آراز نبي الهي
به نقل از ماهنامه نوآور[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]PersianKing
ممنونم از پستت،خسته نباشی
درخواست اکانت بدید تا اگر به 5 تا رسید براتون ایجاد بشه...
:lol:
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم