Azarakhsh

دستيار ديجيتال فرمانده (CDA)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

CDA نوعي كامپيوتر است كه در واقع مدل نظامي كامپيوترهاي PDA (دستيار ديجيتال شخصي = (personal digital assistant محسوب شده و امكان آگاهي از موقعيت را ايجاد مي‌كند. اين ابزار قابليت برنامه‌ريزي براي مأموريت‌هاي محوله را براي فرماندهان حاضر در منطقه فراهم مي‌سازد. برنامه‌هاي نصب شده بر روي اين كامپيوتر جيبي (pocket pc) براي استفاده فرماندهان و اعضاي يك گردان،‌ فرماندهان گروهان و رهبران يك جوخه مناسب است. CDA همان قابليت‌هايي را دراختيار فرماندهان تيپ و گروه‌هاي نظامي را در دسترس مي‌گذارد و از همان ويژگي‌هاي سيستم‌هاي كنترل و فرماندهي برخوردار است كه تا كنون تنها با استفاده از پست‌هاي فرماندهي ثابت يا ابزارهاي فرماندهي در دسترس بوده است و به همين علت CDA ابزاري كليدي است و مي‌تواند تصويري كامل از موقعيت‌هاي نيروهاي پياده را در اختيار فرماندهان قرار دهد.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/RPDA-us.gif[/img]
در سال 2003 و اوايل سال 2004 ارتش آمريكا در مرحله‌ي اول تعداد محدودي از سيستم‌هاي CDA را براي آزمايش در مناطق عملياتي به كار گرفت. اما در سال 2004 و 2005 صدها CDA براي پشتيباني از نيروهاي پياده در عراق به كار گرفته شده اند. مدل‌هاي جديد CDA برمبناي تجارب مثبت به دست آمده از استفاده از مدل‌هاي اوليه به كار گرفته خواهند شد. به علت تكامل سريع كامپيوترهاي تجاري و فن‌آوري PDA ، ارتش آمريكا سالانه به دنبال استفاده از مدل‌هاي جديدتري از اين سيستم است. مدل فعلي از قابليت تلفن ماهواره‌اي برخوردار است و مي‌تواند نقشه‌هاي مورد نظر را كه داراي سطوح مختلف گرافيكي هستند، بارگذاري كند. CDA براي افزايش دامنه‌ي ارتباطات خود به راديويي از نوع sin cgars asip متصل مي‌شود. درآينده انواع ديگري از راديو مانند MBITR ، PRC-117F يا سيستم‌هاي ماهواره‌اي ايريديوم و باند L به كار گرفته خواهند شد. CDA قابليت برقراري ارتباط خودكار با ديگر CDA ها يا وسايل ارتباطي مورد پشتيباني را به صورت دو به دو دارد. اين ابزار همچنين مي‌تواند در صورت لزوم در قالب يك شبكه به كار گرفته شود. CDA همچنين مجهز به قابليت “ رديابي نيروي آبي(خودي) “ (Blue Force Tracking) است تا تمامي نيروهاي خود را از وضعيتشان آگاه نمايد. Commanders Digital Assistant اين سيستم به فرماندهان گردان امكان مي‌دهد تا دستورات مورد نظرشان را به نيروهاي خود منتقل كنند يا آنها را با فرماندهان هم رتبه و رهبران جوخه در ميان بگذارند.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/cda_new.jpg[/img]
CDA در صورت به كار گرفته شدن از سوي دسته‌هاي پياده امكان دسترسي به حسگرهاي دريافت كننده اطلاعات، و اطلاعات حساس و تاكتيكي را فراهم مي‌آورد كه در گذشته در چنين سطح تاكتيكي در دسترس نبودند. اين قابليت براي انجام جنگ‌هاي با شدت كمتر ضروري است چون در اين شرايط نيروهاي كوچك بايد قبل از فروغلتيدن به دامان بحران بتوانند از وقوع آن جلوگيري كرده و آن را مديريت كنند. نمايش اطلاعات حساس و وضعيت موجود CDA ها از طريـق سيستـم مـوقـعيت يـابـي جهــاني GPS (Global Positioning System) براي تك تك سربازان ممكن است و علاوه بر اين با استفاده از CDA مي‌توان از موقعيت تك تك سربازان آگاه شد. اين سيستم براي ارسال گزارش از يك پايگاه داده‌هاي مجهز به فرمت ارسال پيام متغير مشتركJVMF (Joint Variable Message Format) استفاده مي‌كند كه امكان برقراري ارتباط بين CDA با ديگر واحدها، سرويس‌ها و ديگر سربازان نيروهاي ائتلاف را فراهم مي‌كند.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/cda.gif[/img]

می بخشید دوستان حال و حوصله ی درست و حسابی نداشتم ! به خاطر همین متنش رو درست نکردم! هر کدوم از مدیرا حال داشت یه دستی به سر و روش بکشه!
منبع:
naser.ofogh.net

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خسته نباشي آذرخش جان

اين وسيله ارتباطي براي مواقعي كه فاصله نيروهاي خودي و دشمن خيلي كمه و همچنين در حالت پراكندگي نيروها خيلي بدرد بخوره.
اميدوارم هرچه زودتر نيروهاي مسلح ما هم به خصوص در نقاط مرزي به اين نوع تجهيزات مجهز بشوند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
این سیستم با امواجی که ارسال می کنه باعث شناسایی شدن موقعیت نیرو های خودی توسط دشمن نمیشه؟
مثلا اگه حزب الله(گفتم مثلا) از اینا داشته باشه اسرائیلی ها خیلی زود پیداشون نمی کنن؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.