zed

ناپلئون لوئيزيانا را به آمريكا فروخت

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=justify]جام جم آنلاين: 207 سال پيش در روز 3 مه سال 1803 ميلادي ناپلئون بناپارت كه در آن زمان مقام كنسول اول فرانسه را داشت، متصرفات وسيع فرانسه در آمريكا كه لوئيزيانا ناميده مي شد را به مبلغ ناچيز 80 ميليون فرانك به ايالات متحده فروخت.
اين سرزمين كه تقريبا تمام حوزه مي سي سي پي را در برمي گرفت مساحتش بيشتر از سرزمين هايي بود كه ايالات متحده را تشكيل مي دادند و به زحمت 50 هزار نفر جمعيت داشت. اين 50 هزار نفر بدون احتساب سرخ پوستان شامل مهاجران اروپايي و بردگان سياهپوست بودند.

اين سرزمين وسيع در دوران سلطنت لويي پانزدهم در اواخر قرن هفدهم به استعمار فرانسه درآمده بود.در سال 1718 ميلادي شهر نيواورلئان به عنوان مركز اين سرزمين تاسيس شد.سرزمين وسيع لوئيزيانا بسيار حاصلخيز بود.

در ژانويه سال 1803 ميلادي توماس جفرسون ، رئيس جمهور آمريكا جيمز مونرو را به فرانسه اعزام كرد تا در مورد شهر نيواورلئان و سرزمين لوئيزيانا با فرانسوي ها مذاكره كند.

[b]ناپلئون بناپارت كه تصميم گرفته بود جنگ تازه اي را عليه انگلستان و اسپانيا آغاز كند به پول نياز داشت. ناپلئون بنابراين ماركي باربه ماربوا را مامور مذاكره براي انجام فروش قطعي لوئيزيانا كرد و اين سرزمين زرخيز به مبلغ ناچيز 80 ميليون فرانك نصيب ايالات متحده شد.[/b]

به اين ترتيب ، در روز 3 مه سال 1803 ميلادي ناپلئون بناپارت براي تامين هزينه جنگ با انگلستان و اسپانيا سرزمين وسيع لوئيزيانا را به ثمن بخس به آمريكا فروخت.

با تصاحب لوئيزيانا وسعت ايالات متحده بيش از دو برابر شد و سرزمين فلوريدا كه مستعمره اسپانيا بود در محاصره قرار گرفت كه اسپانيا نيز به نوبه خود تحت فشار آمريكا در سال 1819 اين سرزمين را به آمريكا فروخت.

بهرام افتخاري

لينك خبر : http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100874106469[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این ناپلئون دیونه دوتا اشتباه بزرگ در زندگیش کرد یکی حمله به روسیه بود و دیگیری هم همین دیونگی که اسن سرزمین به این بزرگی و حاصل خیزی رو به آمریکایی ها فروخت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ناپلئون اشتباهات زیادی داشت از جمله در افتادن همزمان با کشورهای قدرتمندی چون روسیه و انگلیس و اتریش ... که در نهایت از نیروهای متحد این کشورها در جنگ واترلو شکست خورد و برای همیشه از تاریخ حذف شد. اگر کمی با سرعت کمتری پیش میرفت و بعد از یکسره کردن تکلیف انگلیس با روسیه وارد جنگ میشد شاید الان فرانسویها جای انگلیس و آمریکا بودند. همین اشتباه را هیتلر هم مرتکب شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]این ناپلئون دیونه دوتا اشتباه بزرگ در زندگیش کرد یکی حمله به روسیه بود و دیگیری هم همین دیونگی که اسن سرزمین به این بزرگی و حاصل خیزی رو به آمریکایی ها فروخت[/quote]

در واقع فروختن اون سرزمين ديوانگي نبود بلکه کار درستي بود. ناپلون ميديد که آمريکا داره قدرت ميگيره و دير يا زود اين سرزمين رو ميبلعه.
توجه داشته باشيد که فرانسه چند هزار کيلومتر اون ورتر ولي آمريکا چسبيده به اين ايالت . بخاطر همين تصميم به فروش اون گرفت ميگن جلوي ضرر رو از هر جا که بگيري منفعته !
همين اتفاق براي مناطق تحت مالکيت اسپانيا و مکزيک در جنوب و غرب آمريکا افتاد و آمريکا همزمان با قدرت گرفتنش اين سرزمين ها رو با جنگ از اسپانيا و
مکزيک گرفت وسر هم دو هم بي کلاه موند !
مهمترين و صنعتي ترين ايالت آمريکا کاليفرنيا و ايالات تگزاس قلب صنعت نفت آمريکا و نوادا و نيومکزيکو و حتي تا اندازه اي کلورادو از اين جمله اند اينهاخودشون شدن نصف مساحت آمريکا !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در حال حاضر یک ایالت بنام لوئیزیانا به مرکزیت شهر نیو اورلئان (همون شهری که توسط طوفان کاترینا درنوردیده شد) در آمریکا وجود داره. منتهی در این مقاله منظور از لوئیزیانا سرزمینهای بسیار وسیعتری هست که مستعمره فرانسه بودن و تعداد زیادی از ایالات غرب میانه کنونی رو در آمریکا شامل میشه. این سرزمینها از محدوده میسیسیپی کنونی تا مرز کانادا وسعت داشتن.

در این تصویر قلمرو لوئیزیانای فرانسه که به آمریکا فروخته شد با رنگ قهوه ای نمایش داده شده:

http://www.enchantedlearning.com/lgifs/Louisianapurchase.GIF

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.