ZAINI

آشنایی با موتورهای دوار ونکل

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ایا ایران توانایی ساخت موتور وانکل را دارد.بعضی این مسئله را رد می کنند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ایا ایران توانایی ساخت موتور وانکل را دارد.بعضی این مسئله را رد می کنند.
[/quote]قبلا مقاله اي رو يكي از دوستان گرانقدر كه خبرنگار نظامي فارس هم هستند تهيه كرده بودند كه قسمتي از اون رو اينجا قرار ميدم :

موتورخاص
نگاهي به ساخت موتور وانكل در كشور

يكي از ويژگي‌هاي كمتر شناخته شده هواپيماهاي بدون سرنشين ايران، دستيابي به تكنولوژي طراحي و ساخت يك نوع موتور با نام وانكل است. اگرچه اين نوع موتور سال‎هاست در اختيار صنايع دفاعي كشورهايي چون آمريكا قرار دارد، اما دستيابي متخصصان ايراني به اين توانمندي آن‎هم در شرايط سخت تحريم كشور، گوياي رشد و ارتقاء بسيار خوب سطح تكنولوژي دفاعي كشور است.

نوشته زير بررسي كوتاه نحوه عملكرد و تأثير اين موتور بر توان هواپيماهاي بدون سرنشين نيروهاي مسلح كشورمان است.

موتورهای سری وانكل از انواع موتورهای احتراق داخلی و یا به عبارت دیگر درون‎سوز هستند. موتورهای درون‎سوز به موتورهایی گفته می‎شود كه در آن‎ها مخلوط سوخت و اكسیدكننده (كه معمولا اكسیژن یا هواست)، در داخل فضای بسته‎ای واكنش داده و محترق می‌شوند.

در اثر احتراق، گاز با دما و فشار بالا ایجاد می‎شود كه باعث به حركت درآمدن قطعات متحرك داخل موتور شده و باعث انجام كار می‎شود. موتورهای وانكل با استفاده از طراحی دورانی ساخته شده‎اند؛ موتورهای دورانی همانند موتورهای پيستونی، از انرژی فشار ايجاد شده به‎واسطه احتراق مخلوط سوخت و هوا، استفاده می‎كنند؛ در موتورهای پيستونی فشار ناشی از احتراق به پيستون‎ها نيرو وارد كرده و آن‎ها را به عقب و جلو می‎راند. شاتون و ميل‎لنگ اين حركت رفت و برگشتی پيستون‎ها را به حركت دورانی و قابل استفاده برای خودرو تبديل می‎كنند. در صورتي‎كه در موتورهای دورانی، فشار ناشی از احتراق، نيرويی را بر سطح يك روتور مثلث شكل كه كاملا محفظه احتراق را نشت‎بندی كرده است، وارد می‎كند. اين قطعه (روتور) همان چيزی است كه به‎جای پيستون از آن استفاده می‎شود. روتور در مسيری بيضی‎شكل حركت می‎كند؛ به‎گونه‎ای كه هميشه سه رأس اين روتور را در تماس با محفظه سيلندر نگه داشته و سه حجم جداگانه از گازها، بين سه سطح روتور و محفظه سيلندر ايجاد می‎كند.

هم‎چنان كه روتور حركت می‎كند، هر كدام از اين سه حجم پی‎درپی منبسط و منقبض می‎شوند؛ و همين انقباض و انبساط است كه مخلوط هوا و سوخت را به داخل سيلندر می‎كشد، آن‎را متراكم مي‎كند، در طول فرآيند انبساط توان مفيد توليد كرده و گازهای سوخته را بيرون مي‎راند. موتورهای دورانی دارای سيستم جرقه و سوخت‎رسانی مشابه با موتورهای پيستونی هستند.

توليد توان

موتورهای دورانی همانند موتورهای رايج پيستونی از سيكل چهار زمانه استفاده مي‎كنند كه به شكل كاملا متفاوتی به خدمت گرفته شده است. قلب يك موتور دورانی روتور آن است، كه به‌صورت كلی معادل پيستون در موتورهای پيستونی است.

روتور روی يك بادامك دايروی بزرگ محور خروجی سوار شده است. اين بادامك از خط مركزی محور خروجی فاصله داشته و همانند يك ميل‎لنگ عمل مي‎كند. چرخش روتور نيروی لازم جهت چرخش محور خروجی را تأمين كرده و هم‎زمان با چرخش روتور در محفظه، اين قطعه، بادامك را در يك مسير دايروی به حركت درمی‎آورد؛ به قسمي‎كه هر دور كامل روتور، منجر به سه دور چرخش محور خروجی مي‎شود.
هم‎چنان كه روتور درون محفظه حركت مي‎كند، سه حجم جداگانه ايجاد شده توسط روتور، نيز تغيير مي‎كند. اين تغيير سايز، باعث ايجاد فرآيند پمپ كردن مي شود.

تفاوت‎ها با موتور معمولی

چند مورد زير، موتورهای دورانی را از موتورهای پيستونی متمايز مي‎كند:
1- قطعات متحرك كمتر:

موتورهای دورانی در مقايسه با موتورهای چهار زمانه پيستونی قطعات متحرك كمتری دارند. يك موتور دورانی دو روتوره، سه قطعه متحرك اصلی دارد: دو روتور و يك محور خروجی.

اين در حالي‎ست كه ساده‎ترين موتورهای پيستونی چهار سيلندر دست‎كم 40 قطعه متحرك دارند: پيستون‎ها، شاتون‎ها، ميل‎لنگ، ميل بادامك، سوپاپ‎ها، فنر سوپاپ‎ها، اسبك‎ها، تسمه تايمينگ و.... كم بودن قطعات متحرك مي‎تواند دليلی بر قابليت اعتماد و اعتبار موتورهای دورانی باشد و به همين دليل است كه كارخانه‎های سازنده وسايل هوانوردی (هواپيما و كايت‎های با موتور احتراق داخلی) موتورهای دورانی را به موتورهای پيستونی ترجيح می‎دهند.

2- كاركرد نرم و بدون لرزش:

تمام قطعات موتور دورانی به‎طور پيوسته در حال چرخش، آن هم در يك جهت هستند كه در مقايسه با تغيير جهت شديد قطعات متحرك در موتورهای پيستونی از ارجحيت خاصی برخوردارند.

موتورهای دورانی به‎دليل تقارن خاص قطعات گردنده دارای بالانس داخلی است كه هرگونه ارتعاشی را از بين می‎برد. همچنين انتقال قدرت در موتورهای دورانی نيز نرم‎تر است؛ زيرا هر احتراق در طول 90 درجه چرخش روتور حاصل می‎شود.
از آن‎جايي‎كه چرخش محور خروجی سه برابر چرخش روتور است، پس هر احتراق در طول 270 درجه چرخش محورخروجی حاصل مي‎شود. اين يعنی يك‎موتور تك‎روتوره در سه ربع گردش محورخروجی خود، قدرت انتقال می‎دهد؛ اما در موتور تك سيلندر پيستونی احتراق در طول 180 درجه از دو دور گردش ميل لنگ يا يك ربع گردش محور خروجی آن رخ مي‎دهد.

3- حركت آهسته تر قطعات اصلي موتور:

از آن‎جايي‎كه گردش روتور يك سوم گردش محور خرو‎جی آن است، قطعات اصلی موتور آهسته‎تر از قطعات موتورهای پيستونی حركت می‎كنند كه اين موضوع قابليت اطمينان به اين موتور را بالا می‎برد.

موتورهای وانكل در هواگردها

اولین مدل هواپیمایی كه با استفاده از موتورهای وانكل به پرواز درآمد، مدل غیر‎نظامي‎هواپیمای شناسایی QT_2 ارتش ایالات متحده آمریكا بود. این هواپیما از یك موتور وانكل به قدرت 185 اسب بخار استفاده می‎كرد. اما كم‎كم خاصیت‎های این موتورها مثل اندازه كوچك و صدای كم، آن‎ها را وارد دنیای هواپیماهای بدون سرنشین كرد. اما بیاییم و نگاهی به مشخصه‎های دیگری كه موتورهای هواپیماهای بی‎سرنشین بایستی داشته باشند، بیندازیم.

این موتورها بایستی در عین كم حجم و كم صدا بودن، دارای خاصیت‎هایی مثل سادگی در تعمیر و نگهداری، نسبت مناسب قدرت تولیدی به وزن و توانایی ماندگاری بالا داشته باشند.

این موتورها از ابتدای دهه 70 به‎طور گسترده بر روی هواپیماهای سبك به‎كار رفته و از خود در زمینه ایمنی ركورد بسیار جالبی به‎جا گذاشته است؛ تا به امروز تنها هفت فروند از هواپیماهای سبكی كه از موتورهای مدل وانكل استفاده كرده‌اند، سقوط كرده‌ كه این خود نشان از كیفیت و كارایی بالای این موتورها دارد.

[b]وانكل در پهپادهاي ايراني

[color=darkred]طراحي و توليد موتور وانكل براي استفاده از انواع هواپيماهاي بدون سرنشين در سال 1386 توسط سردار محمد نجار وزير دفاع سابق كشورمان افتتاح شد. [/color]

اين طرح يكي از طرح‎هاي مهم دانشگاه صنعتي مالك اشتر اصفهان است كه در زمينه طراحي و توليد انواع وسايل بدون سرنشين، اقدامات قابل توجه و خوبي انجام داده است.
طراحي و ساخت پرنده بدون سرنشين بال متحرك، طراحي و ساخت ربات تيرانداز و نيز طراحي و ساخت ربات زيردريايي از ديگر طرح‎هاي اين دانشگاه است.

با نصب موفق موتورهاي وانكل روي پهپادهاي ايراني، هم‎اكنون هواگردهاي بدون سرنشين نيروهاي مسلح برد بلندتر و مداومت پروازي بيشتري را تجربه مي‌كنند. در عين حال، توجه به موضوعاتي چون خروجي گرماي كمتر براي جلوگيري از رديابي توسط حسگرهاي دشمن و نيز صداي كمتر به منظور نزديكتر شدن به هدف مورد نظر و شناسايي يا تخريب غافلگيرانه آن را، مي‌توان ديگر از دستاوردهاي رسيدن به اين تكنولوژي دانست. [/b]


اصل مقاله :
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=11665&start=0
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با اجازه جناب zaini
از جمله مزایای موتور های وانکل نسبت به همتایان پیستونی خود سادگی مکانیکی بیشتر وزن کمتر تولید نیرو در واحد حجم موتور بیشتر وکارکرد بسیار نرم بعلت عدم حرکت رفت و برگشتی میباشد از طرفی از معایب این موتورها نسبت به انواع پیستونی میتوان به مصرف سوخت بالاتر استهلاک بیشتر مشکل در روانکاری وآلودگی زیست محیطی بیشتر اشاره نمود
البته بسیاری از این مشکلات ناشی از عدم سرمایه گذاری در بهبود عملکرد و توسعه این موتورهاست درنقطه مقابل موتورهای پیستونی پس از سال ها تحقیق و سرمایه گذاری به وضع امروز رسیده اند که بعلت جا افتادن در بین خریداران وتولید کننندگان قطعات در بخش خصوصی تمایل چندانی به کار روی انواع وانکل وجود نداراد
در بین خودرو سازان مطرح کمپانی مزدا بیشترن سرمایه گذاری را در این زمینه انجام داده وامروزه تنها خودرو تولید انبوه دارای موتور دورانی در جهان مزدا RX8 میباشد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این موتوره لرزش بیش از حد ایجان نمیکنه آخه گشتاور اونی که میچرخه زیاده بعد لبه دار هم هست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این موتور علاوه بر محاسنی که دوستان گفتند، معایبی هم داره که از این قرار هستند:

1.تراش دیواره داخلی سیلندر به خاطر شکل غیر دایروی بسیار سخت، حساس و پرهزینه است.

2.مثلث دوار و دیواره سیلندر فقط در یک خط تماس دارند و این موضوع باعث میشه که برای جدا کردن محفظه پرفشار و کم فشار فقط یک آب بند قابل استفاده باشه (بر خلاف موتورهای پیستونی که از چند آب بند استفاده میکنند.) کافی نبودن تعداد آب بندها فرار حجمی از مخلوط هوا و سوخت رو به دنبال داره که باعث کاهش بازدهی میشه.

3.شکل خاص (کاملا پهن) محفظه احتراق در زمان احتراق و ناچیز بودن جریانهای Swirl و Tumble باعث میشه که پیشروی شعله به اندازه کافی سریع نباشه و عملا احتراق کامل اتفاق نمی افته.

4.سیلندر در قسمتهای پر فشار (محل احتراق) شعاع بسیار بیشتری نسبت به موتور رفت و برگشتی داره و این یعنی تنش بیشتر و لزوم دارا بودن ضخامت بیشتر. این مساله باعث سنگینتر بودن پوسته موتور ونکل نسبت به موتورهای رفت و برگشتی هست. درسته که آلات رفت و برگشتی در این موتورها حذف شدن اما پوسته سنگینتر شده و بنا براین موورهای ونکل الزاما سبکتر از نمونه های رفت و برگشتی هوا خنک معادل نیستند.

 

موتورهای ونکل به دلایلی چون قیمت بالا ، بازده پایین و آلایندگی زیاد در سالهای اخیر از صنعت خودرو کنار گذاشته شدند...

در صنعت هوافضا به دلیل مهم بودن نسبت توان به وزن موتور، عملا موتورهای چهارزمانه مورد استفاده نیستند چرا که موتورهای دو زمانه در وزن برابر توان نزدیک به دو برابری ایجاد میکنند که مطلوبه.

موتور ونکل در مقابل موتورهای دوزمانه هوا خنک هیچ برتری مطلقی نداره و بیشتر در دسترس بودن تکنولوژی ساخت و ملاحظات قیمتی هست که مشخص میکنه کدوم مورد استفاده واقع بشن.

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

موتور ونکل در مقابل موتورهای دوزمانه هوا خنک هیچ برتری مطلقی نداره و بیشتر در دسترس بودن تکنولوژی ساخت و ملاحظات قیمتی هست که مشخص میکنه کدوم مورد استفاده واقع بشن.

موتور وانکل باز هم نسبت توان به وزن بیشتری داره و یه مقدار هم قابل اطمینان تره از موتور های دو زمانه و برای همینه که هنوز هم استفاده میشه. اما خوب به دلیل مشکلات خاص خودش خیلیا قیدشو می زنن.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سپاه پاسداران با تولید ۲ نوع موتور وانکل، جمهوری اسلامی ایران را با تکیه بر توان متخصصان داخلی، عضو باشگاه کشورهای دارنده موتورهای پیشرفته وانکل پهپادی کرد.

به گزارش مشرق، وانکل‌ به موتورهایی گفته می‌شود که فاقد پیستون بوده و اصطلاحاً، دورانی یا درون سوز هستند. در موتورهای وانکل، فشار حاصل از احتراق، نیرویی بر روتور (چرخانه) وارد می‌کند و باعث چرخش آن می‌شود یعنی همان کاری که پیستون در موتورهای دیگر می‌کند. اما در موتورهای وانکل، پیستون از چرخه تولید توان در موتور حذف شده و توان مورد نیاز برای حرکت میل‌لنگ‌ها، از چرخش روتور در داخل موتور تولید می‌شود.


مهمترین مزیت این کار، اولا کاهش وزن موتور و ثانیا، انجام کارهای مورد نیاز، یعنی چرخش میل‌لنگ و نهایتا حرکت‌دادن محور با همان توان و یا حتی کمتر است به این معنا که در موتورهایی که با پیستون کار می‌کنند، گاز ناشی از احتراق سوخت باعث حرکت پیستون‌ها شده و با حرکت پیستون‌ها، میل‌لنگ‌ها به چرخش درآمده و نهایتا محورها به حرکت در می‌آیند.

مشابه همین فرآیند با وسعت کمتری در مورد پهپادها نیز صادق است اما حالا با حذف فرآیند کارکردن پیستون‌ها برای دست‌یابی به حرکت محور و چرخش ملخ‌ پهپاد، مصرف انرژی و احتراق سوخت در موتور، کاهش یافته و با سبک‌شدن وزن موتور به خاطر حذف پیستون‌ها، قطعا پرنده بی‌سرنشین با سرعت بیشتر و برد بیشتری می‌تواند عملیات انجام دهد.

** وانکل‌های سپاه

با توجه به این نیاز، متخصصان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تولید 2 موتور وانکل در ابعاد و کارکردها مختلف، قدرت عملیاتی پهپادهای نیروی هوافضا را بالا برده‌اند، چیزی که سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران 8 آذر سال 93 در قالب افزایش برد پهپادهای سپاه خبر داده و گفته بود: هر چند که ابتدا، پهپاد مهاجر برد 3کیلومتری داشت اما امروز با ساخت انواع پهپاد با تنوع مأموریتی مختلف شعاع عملیاتی آنها نیز تا 3 هزار کیلومتر افزایش یافته که این مسئله یک خودکفایی بزرگ در صنعت دفاعی محسوب می‌شود.

شاید یکی از مهمترین دلایل افزایش برد پهپادهای سپاه به 3 هزار کیلومتر، نصب و به کارگیری موتورهای وانکل روی این پهپادهاست؛ سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه هم درباره این تحول گفته بود: امروز به یک نقطه بسیار قابل قبولی در این زمینه رسیده‌ایم؛ این توانمندی ما در این فناوری در حدی است که به‌عنوان مثال یکی از پهپادهای ما با ویژگی رادارگریزی 30 ساعت مداومت پرواز دارد و شعاع عملیاتی آن نیز حدود  3هزار کیلومتر است که هم در بخش شناسایی و هم در بخش تهاجمی کاربرد فوق‌العاده‌ای دارد.

لازم به ذکر است که پیش از دستیابی سپاه به این برد و مداومت پروازی، پهپاد فطرس با 2000 کیلومتر برد و قابلیت 16 تا 30 ساعت مداومت پروازی و پهپاد شاهد129 با حدود 2000 کیلومتر برد و مداومت پروازی 24 ساعته، دوربردترین و با مداومت پروازی بالا، در صدر پهپادهای ایران قرار داشتند اما با اعلام دستیابی سپاه به برد 3 هزار کیلومتر و مداومت پروازی 30 ساعته، یک سوال مطرح شد و آن اینکه سپاه چگونه به این میزان از برد و مداومت پروازی دست یافته است؟

در ذیل، نام و مشخصات کامل 2 نوع از موتورهای وانکل متعلق به سپاه پاسداران برای نخستین بار منتشر می‌شود:
 

                          موتور دورانی شاهد 783 - وانکل
نوع موتور دورانی (وانکل) تک روتور توان نامی 38 اسب بخار در 7500 دور بر دقیقه حجم محفظه احتراق 208 سی سی وزن 12.8 کیلوگرم بدون ژنراتور سامانه خنک‌کننده هوا سامانه جرقه CDI دارای یک شمع سامانه سوخت ‌رسانی کاربراتوری از نوع دیافراگمی مجهز به تصحیح کننده ارتفاع (ACD) نوع سوخت بنزین 100LL نوع روغن روغن NYCOLUBE 190 یا MOBILE PEGASUS1 سامانه روغن‌کاری توسط پمپ با چهار خروجی از طریق مخزن جداگانه مصرف روغن 268 سانتی متر مکعب در ساعت در 6000 دور در دقیقه سامانه استارت راه‌انداز خارجی با حداقل 1200 دور بر دقیقه ژنراتور 28 ولت، 300 وات یا 1120 وات یا 1680 وات

اما موتورهای تولید شده توسط متخصصان صنایع هوایی کشورمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تنها به موتور دورانی شاهد 783 محدود نشده است، بلکه متخصصان سپاه با "تکیه بر توان داخلی" توانسته‌اند موتور دیگری به نام موتور دورانی شاهد 788 را نیز تولید کنند، موتوری که در مشخصات فنی، پیشرفته‌تر از نسل اول موتورهای وانکل شاهد است.


شاهد 788 با همان میزان سوخت (100LL) توانی معادل 50 اسب بخار تولید می‌کند که این افزایش توان به معنای بالا رفتن سرعت و کاهش مصرف سوخت و نهایتا افزایش برد پرنده می‌شود.
 

                                موتور دورانی شاهد 788 - وانکل
نوع موتور دورانی (وانکل) تک روتور توان نامی 50 اسب بخار در 9000 دور بر دقیقه حجم محفظه احتراق 294 سی سی وزن 15.5 کیلوگرم بدون ژنراتور سامانه خنک‌کاری آب خنک سامانه جرقه CDI دوبل دارای دو شمع سامانه سوخت‌رسانی کاربراتوری از نوع دیافراگمی نوع سوخت بنزین 100LL مخلوط با روغن با نسبت 25 به 1 نوع روغن دو زمانه مصنوعی سامانه استارت راه‌انداز خارجی با حداقل 1200 دور بر دقیقه ژنراتور 48 ولت
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.