sokuteasemuni

شليك موشك استاندارد از فانتوم در زمان جنگ

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

اجالتا موضوع رو در اينجا ايجاد كردم تا دوستان به جاي مناسب انتقال بدهند.


باتشكر


بخشي از مصاحبه ي ماهنامه ي [b]صنايع هوايي(شماره231، صفحات 6 تا 11)[/b] با [b]سرهنگ خلبان «بهروز نقدي بيك»[/b] :



سوال : شما دست اندر كار برخي از پروژه هاي جهاد خودكفايي بوديد. از ابتكارات جهاد خودكفايي نيروي هوايي در جنگ بگوييد.

پاسخ : ...پروژه ي ديگري كه در جهاد خودكفايي انجام شد، سازگارسازي موشك «استاندارد» بر روي اف-4 بود كه من در اين پروژه، نقش خلبان آزمايشگر شليك اين موشك در شرايط واقعي جنگ را داشتم.

اوايل سال 1365 بود كه با يك فروند اف-4ئي با ماموريت گشت رزمي براي ايجاد پوشش هوايي تهران، از پايگاه يكم به آسمان بلند شديم. در اين پرواز تك فروندي، در زير دو آويزگاه خارجي دو بال، دو موشك استاندارد نصب شده بود. در موقعيت جغرافيايي، بين تهران و قم بوديم كه رادار اطلاع داد دو فروند ميگ-25 به سمت تهران در حال پرواز هستند.

من بلافاصله سمت مناسب را گرفتم و با نهايت سرعت با استفاده از قدرت پس سوز ، خود را به مسير پرواز اين دو هواپيما رساندم، البته نه در ارتفاع پرواز آنها. همانطور كه ميدانيد، هواپيماي ميگ-25، ساخت اتحاد شوروي سابق، توانايي پرواز در ارتفاع 80 هزار پا و سرعت نزديك به 3 ماخ را داراست. اگرچه ما نهايت تلاش خود را با استفاده از آخرين قدرت موتورهاي هواپيما انجام داديم، با اين حال سرعت وحشتناك هواپيماهاي عراقي به سرعت ما چربيد و آنها توانستند خود را به آسمان تهران رسانده و منطقه «صادقيه» را بمباران كنند.

در مسير بازگشت، با رسيدن ما به منطقه، اين دو فروند فاكس بت، در تيررس اف-4 ما قرار گرفتند. من بلافاصله موشك اول را روي يكي از ميگ ها قفل كرده و دكمه ي شليك را فشار دادم. موشك از هواپيما جدا شد اما به علت نقص فني در راكت موتور موشك، به جاي دود سفيد، دود خاكي رنگي از انتهاي آن بيرون مي آمد و با سرعت كمي بيشتر از هواپيماي ما، بدون گرفتن سمت و جهت هواپيماهاي دشمن، مسير مستقيم در امتداد مسير پرواز ما را در پيش گرفته بود. بدون معطلي، دومين موشك را مسلح كرده و به سمت هواپيماي عراقي شليك كردم. موشك دوم، با رها شدن از آويزگاه، بلافاصله از هواپيما جدا شد و با سرعت زيادي بالا كشيد و به طرف دو هواپيماي عراقي سمت گرفت.

همزمان كه ما در مسير مستقيم حركت مي كرديم، دود قهوه اي ناشي از سوختن ناقص راكت موشك اول، وارد موتور سمت چپ شد و موتور اين سمت دچار حالت واماندگي گرديد. هواپيما با واماندن موتور چپ، لرزش شديدي پيدا كرده بود اما تمام تلاش من و خلبان كابين عقب بر اين بود كه هواپيما را در مسير افقي نگهداريم تا رادار ارتباط خود را با هدف حفظ كند. اگرچه به علت تفاوت تقريبا زياد ارتفاع ميگ-25هاي عراقي با ما، اين هواپيماها در ديد چشمي ما قرار نداشتند، با اين حال، دود خروجي از موتورهاي(Contrail)آنها كاملا مشخص بود. موشك با محاسبه ي مسير احتمالي هواپيماي عراقي، به سمت آنها در حال اوج گيري بود.

از شانس ما ، آن روز شايد در كل كره زمين هيچ ابري وجود نداشت اما در جايي كه دقيقا محل تلاقي موشك با هواپيماي عراقي اتفاق افتاد، لكه ابر كوچكي قرار داشت! آن چه كه ما در آسمان شاهد بوديم، عدم برخورد موشك و عبور بسيار نزديك آن از هواپيماي عراقي بود زيرا پس از تلاقي دو رد بخار سفيد يعني هواپيماي عراقي و موشك ما، رد بخار سفيد هواپيما، ادامه پيدا كرد كه به معناي عدم برخورد بود. عدم اصابت موشك ما به هدف، را رادار همدان نيز با اعلام «دو هواپيماي ورودي، دو هواپيماي خروجي!» تاييد كرد.

=+=+=+=+=+=+=+=+=+

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/zzz%7E0.jpg[/img][align=center]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]عدم اصابت موشك ما به هدف، را رادار همدان نيز با اعلام «دو هواپيماي ورودي، دو هواپيماي خروجي!» تاييد كرد[/quote]

خاطره ايندفعه اي بر خلاف هميشه موفقيت اميز نوبد!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب به نظر شما اگر ما میگ 25 یا 31 داشته باشیم ! اف 15 35 و 22 های آمریکایی با این موشک های آمرام چه غلطی میتوانند بکنند ؟

توی ارتفاع پروازی میگ 25 با سرعت نردیک 3 ماخ تقریبا هیچ موشکی که از پایین شلیک بشه در موقعیت تعقیب این سرعت رو نداره و براحتی جا میمونه ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یکی از فرماندهان نیروی هوایی اسراییل جایی گفته بود که این اعراب بلد نیستند از میگ 25 استفاده کنند، اگر ما میگ 25 داشتیم، هیچ کس به گرد ما نمی رسید.

[quote]خوب به نظر شما اگر ما میگ 25 یا 31 داشته باشیم ! اف 15 35 و 22 های آمریکایی با این موشک های آمرام چه غلطی میتوانند بکنند ؟[/quote]

کار خاصی از دستشون بر نمیاد، آمریکایی ها به اشتباه ( و البته خوشبختانه) بعد از پروژه فینیکس دیگه روی هیچ موشک برد بلند واقعی کار نکردن.

برد 180 کیلومتری آمرام دی هم با اون بدنه کوچکش بیشتر شبیه افسانه هست تا واقعیت. . .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.