hexman

جنگ ليبي-مصر 1977

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=right]
جنگ ليبي و مصر جنگ مرزي كوتاه و سه روزه اي مابين نيروهاي نظامي دو كشور مصر و ليبي است كه در سال 1977 در امتداد مرزهاي دو كشور رخ داد.

در تاريخ 21 جولاي 1977، اولين برخورد ميان نيروهاي نظامي دو كشور رخ داد و نيروهاي ارتش هر 2 كشور از طريق زمين و هوا به مواضع يكديگر حمله ور شدند.و در تاريخ 24 جولاي طرفين درگير در جنگ توافق خود براي برقراري اتش بس با وساطت هواری بومدین رييس جمهمور الجزاير اعلام نمودند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Libya-Egypt.png[/img]

[size=18][color=blue]پيشينه جنگ[/color][/size]

كشمكش بين دو كشور ليبي و مصر از ماههاي اپريل و مي سال 1977 شدت يافته بود و هر دو طرف دست به تحرك هاي نظامي و جابجايي نيرو در امتداد مرزهاي يكديگر نموده و يكديگر را تهديد به حمله نظامي شديد مينمودند.

در ژوئن 1977، معمر قذافی رهبر ليبي 225 هزار كارگر مصري شاغل در ليبي را مجبور به ترك فوري خاك كشور خود تا اول جولاي نمود.

[color=blue]مراحل مختلف جنگ و عملياتهاي انجام شده[/color]

در ژوئن 1977 ،هزاران نفر از مردم ليبي كه از انعقاد قريب الوقوع قرارداد صلح مابين مصر و اسراييل خشمگين بودند دست به تظاهرات گسترده اي بر ضد سياست هاي سران مصر زده و سپس به سمت مرزهاي مصر در منطقه سلوم حركت نمودند.و در تاريخ 20 جولاي زمانيكه حركت معترضان ليبيايي با برخورد مرزبانان مصري متوقف گرديد واحد هاي توپخانه ارتش ليبي ،نيروهاي مصري را به زير اتش گرفتند.

يك روز بعد (21 جولاي) نيروهاي ليبيايي ادعا نمودند كه تك گسترده اي را در محور سلوم عليه نيرو هاي مصري انجام داده و تانك هاي لشكر نهم زرهي ارتش ليبي با پوشش هوايي "ميراژ 5 "هاي نيروي هوايي در خاك مصر دست به يشروي زده اند.

از انسو نيز انور سادات رييس جمهور مصر و ژنرال هاي ارتش مصر نيز پس از اگاه شدن از پيشروي تانك هاي ارتش ليبي در خاك مصر، 3 لشگر از ارتش مصر را با ساز وبرگ كامل نظامي به سمت مرزهاي ليبي روانه كردند.

منطقه مرزي سلوم

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/650px-Egypt_location_map_svg%7E0.png[/img]

3 لشگر اعزامي مصر به سرعت توانستند نيروهاي ليبيايي را تار ومار كرده و ضمن بيرون راندن انان به پشت مرزهاي مصر خسارات فراواني را به تجهيزات انان وارد نمايند.

پي از ان سه لشگر اعزامي ارتش مصر و تحت پوشش هوايي جنگنده هاي نيروي هوايي اين كشور در طول نوار مرزي به سمت مواضع ليبيايي يورش برده و توانستند بسياري از روستا ها و شهرهاي مرزي متعلق به ليبي را به اشغال خود دراورند.جنگنده هاي نيروي هوايي مصر در اين يورش برخي از مناطق مسكوني شامل شهرها و روستاهاي ليبي را نيز بمباران نمودند.

زمانيكه نيروهاي مصري در موضع برتر قرار گرفتند و شروع به پيشروي در خاك ليبي نمودند سران كشور هاي عربي از انور سادات خواستند تا از حمله و پيشروي همه جانبه در خاك ليبي خودداري نمايد.(ظاهرا سادات و ژنرالهايش تصميم به پيشروي در عمق خاك ليبي در روز 26 جولاي را گرفته بودند) پس از ان سادات به پيشنهاد سران عرب احترام گذاشته و نيروهايش را از مناطق اشغال شده ليبي فراخوانده و ليبي را وادار به پذيرش اتش بس نمود.

[size=18][color=blue]برقراري اتش بس[/color][/size]

با ميانجيگري رييس جمهور الجزاير و ياسر عرفات رييس سازمان آزادی‌بخش فلسطین در 24 جولاي اتش بس ميان دو طرف برقرار گرديد.سادات دستور توقف حملات نيرو هايش را صادر نمود و كليه نيروهايش را به پشت مرزها برگردانيد .

پس از ان گرچه اتش جنگ خاموش گرديد اما به دليل ايجاد شكاف ميان سران كشورهاي عربي،عده اي از انان از سادات حمايت كرده و ليبي را متجاوز و خطاكار ناميدند و در عين حال تعدادي از انان نيز از قذافي حمايت نمودند.

در پايان جنگ و براي عادي سازي روابط دو كشور و پايان يافتن تنش هاي حاصل از جنگ 3 روزه،دو كشور تبادل اسراي يكديگر را اغاز كردند.

در پايان اين جنگ نيروهاي مصري متحمل 100 كشته و زخمي گشتند در حاليكه نيروهاي ليبيايي 400 نفر تلفات را متحمل گشتند.

تاريخ درگيري: 21 الي 24 جولاي 1977

منطقه درگيري: سراسر نوار مرزي دو كشور

نتيجه جنگ :اتش بس و برگشتن نيروهاي دو طرف به پشت مرزهاي يكديگر

فرماندهان

فرمانده كل نيروهاي مسلح مصر : انور سادات

فرمانده كل نيرو هاي مسلح ليبي : معمر قذافی

استعداد رزمي دو طرف

ليبي : سه لشگر زرهي+نيروي هوايي

مصر : سه لشگر + نيروي هوايي

تلفات طرفين

ليبي:

400 نفر كشته و زخمي

60 دستگاه تانك

40 دستگاه نفربر

20 فروند Mirage 5

1 فروند MiG-23MS

مصر:

100 نفر كشته و زخمي

4 فروند MiG-21

2 فروند Su-20


ترجمه از : Hexman.military.ir[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]با تشکر از جناب هکس من عزیز


این جنگ در اصل به تحریک و موش دواندن رژیم غاصب صهیونیستی انجام گرفت . چند روز قبل از این تحرکات مرزی سو ء قصدی به جان انور سادات در مصر صورت می گیرد که عوامل موساد اعلام می کنند که شخصی سوء قصد کننده یک لیبیایی بود که به دستور سران لیبی تصمیم به ترور انور سادات داشت . بعد ها مشخص شد که فرد سوء قصد کننده نیز یک لیبیایی بود که به تحریک برخی از سران لیبیایی ( البته سران لیبیایی را نیز ماموران مخفی موساد تحریک به این کار کردند ) بوده است . و این موضوع به عنوان جرقه اصلی در گیری های مرزی مصر و لیبی بود . این کار مصر و رژیم غاصب صهیونیستی را بیشتر به هم نزدیک کرد و به عنوان پایه ای برای صلح مصر با این رژیم قرار گرفت به گونه ای که انور سادات خود از رژیم اشغالگر قدس به خاطر این کار تشکر و قدر دانی کرد .



لینک زیر را هم ببینید . بی ارتباط با موضوع این تاپیک نیست .


[url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4592]قرار داد اسارت بار کمپ دیوید[/url][/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جنگ هم جنگ های قدیم!!! icon_rolleyes چیه عرض یک هفته یا کمتر دو تا تیر اینا می زنند، دو تا نارنجک اون وریا، بعد سریع صلح می کنند؟؟!! icon_arrowd

[align=justify]ولی خداییش از لیبی با اون استعداد ارتشی بعید بود ها؟! یا باید فرماندهی واقعاً ضعیف بوده باشه(استراتژیک) یا آموزش سربازان و روحیه اون ها؛ شاید هم هر دو! فقط دوستان توجّه کنید درسته که معمر قذافی یا انور سادات از لحاظ عقیدتی و بعضاً رفتاری مردود هستند ولی خوب فرماندهی نظامی هم در جای خود دارند. این شکست سنگین و خفت بار به نظرم تحت اثر دو موضوع بوده: یکی آمادگی کامل مصر(در آماده باش کامل بوده اند که با اسرائیل صلح کردند، و بعد این اتفاق افتاد) و یکی ناآمادگی و نداشتن هماهنگی و تجربه جنگی سربازان لیبیایی. وگرنه درسته مصر بزرگ ترین ارتش جهان عرب رو اون موقع داشته ولی لیبی هم دست و پا بسته نبوده...[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]جنگ هم جنگ های قدیم!!! چیه عرض یک هفته یا کمتر دو تا تیر اینا می زنند، دو تا نارنجک اون وریا، بعد سریع صلح می کنند؟؟!![/quote]

يك مقاله در مورد يك جنگ كوتاه ديگه كه داستانش هم طولاني تر و هم جذاب تر هست را دارم ترجمه ميكنم كه انشالله تا فردا ارايه خواهم كرد..جنگ در منطقه امريكاي مركزي!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مي گم اين ارتش معمر خانمون هم حسابي ظفرگونه ها !!!
نشد اين ها توي يه درگيري نظامي شرکت کنن و پيروز در بيان! اون از جنگ با چاد قراضه ,اينم از جنگ با مصر حالا اون چند تا درگيري هوايي ودريايي فضاحت بار با آمريکا رو فاکتور ميگيريم .مجبورين مگه ?????
ياد اون جوکه افتادم ,ميترسم تو مانور از دشمن فرضي شکست بخورن يا حتي اسير بدن !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من مودم این معمر قذافی دلش به چی خوشه این ارتشی که اون داره (وقتی سوخو 22 رو برای مقابله با اف 14 می فرستند ! icon_rolleyes icon_arrowd icon_wink همینه دیگه) بدرد انتیگوا وباربادوس هم نمی خوره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]من مودم این معمر قذافی دلش به چی خوشه این ارتشی که اون داره (وقتی سوخو 22 رو برای مقابله با اف 14 می فرستند ! icon_arrowd icon_wink :mrgreen: همینه دیگه) بدرد انتیگوا وباربادوس هم نمی خوره[/quote]

از کسی که وقتی میره تو حیات ساختمون سازمان ملل چادر میزنه انتظار بیشتری نمیشه داشت. icon_rolleyes

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.